مشخصات فنی رنو سپند۲

مشخصات فنی رنو ۵ + عکس (۱۹۷۲)

در سال ۱۳۵۵ سایپا اقدام به واردات خودروی رنو۵ به صورت
ساخته شده از فرانسه به ایران کرد البته ۴ سال قبل از سال ۵۵ دانشجویانی که
در فرنگ تحصیل می کردند تعدادی رنو۵ رو به کشور وارد کردند. اما از سال
۱۳۵۶ سایپا شروع به مونتاژ این خودروی کوچک فرانسوی کرد .

و بیشتر مدلهای سالهای ۵۵ و ۵۶ را گونه سه درب رنو۵ تشکیل می داد که بهترین و

با کیفیت ترین مدلهای تولید شده رنو۵ در ایران بودند .

و البته از سال ۵۶ گونه ۵ درب این خودرو هاچ بک نیز به سبد محصولات اضافه شد

رنو ۵ در سطح جهان به عنوان یک خودروی ارزان قیمت و محبوب جوانان جهان مطرح بوده

و دارای رکوردی در حد ۵/۵ میلیون دستگاه فروش تا سال ۱۹۸۴ در بازارهای جهانی می باشد

و جزو پر فروش ترین خودروی هاچ بک و کوچک در ایران نیز بوده است .

پس از ۷ سال کار و تولید نمونه های اولیه توسط سایپا . مدیریت کارخانه سایپا تصمیم به

تولید نسل دوم رنو۵ که به تازگی به بازار آمده بود می گیرد اما هزینه های بالای تغییر قالبهای

بدنه امکان تولید نسل دوم این خودروی مطرح جهانی را در ایران منتفی کرد .

اما در سال ۱۳۶۵ کارخانه بجای تولید نسل دوم برای رنو ۵ از تزئینات داخلی و خارجی جدید

و موتور ۱۱۰۰ سی سی به جای موتور ۹۵۰ سی سی استفاده می کند .

رنو ۵ های ۱۱۰۰ سی سی دارای طول ۳۵۰۶ میلی متر و عرض ۱۵۲۵ و ارتفاع ۱۴۰۰ میلی متر هستند.

و وزن این خودرو ۷۷۰ کیلوگرم می باشد . و همچنین ضریب پسا این خودرو ۳۵/۰ هست که خیلی ضریب خوبی میباشد .

موتور رنو۵ دارای حجم دقیق ۱۱۰۸ سی سی با کورس پیستون ۷۰در ۷۲ و ضریب تراکم

۳/۸ بر یک میباشد .

حد اکثر قدرت رنو ۴۸ اسب بخار ( ۳ اسب بخار بیشتر از اپل کورسا)

و گشتاورش هم ۸۰ نیوتون بر متر می باشد . که برای جثه رنو بسیار مناسب هست.

همچنین حداکثر قدرت رنو در دور موتور ۵۹۵۰ دور در دقیقه و گشتاور هم در دور موتور ۲۵۰۰

دور در دقیقه بدست می آید.

گیربکس استاندارد رنو ۵ دنده هست اما در بازار گیربکسهای ۶ دنده سرعتی هم وجود دارند

که به طور چشمگیری سرعت خودرو را افزایش می دهند ( خودم رنو۵ با گیربکس ۶
دنده داشتم و راحت رنوم به سرعتهای ۱۵۰ الی ۱۵۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا
می کرد.)

رنو ۵ با گیربکس استاندارد دارای حداکثر سرعت ۱۴۳ کیلومتر در ساعت میباشد .

و شتاب رنو ۵ ۰ تا ۱۰۰ رنو ۱۶ ثانیه میباشد . ( شتاب اپل کورسا ۲۰ ثانیه هست) .

ظرفیت باک بنزین رنو۵ ۴۱ لیتر میباشد ( پراید ۳۷ لیتر) و این خودرو مصرف بنزینش

به طور میانگین ۷ لیتر در صد کیلومتر هست.

و با باک پر میتواند مسافتی ۶۰۰ کیلومتری را طی کند.

فنربندی اکسل جلوی رنو از نوع بازوی جناغی دوگانه با فنرهای میله پیچشی هست که به صورت طولی نصب شده

و فنر بندی عقب شامل بازوی دنباله ای مجهز به فنر های میله پیچشی میباشد.

ضرایب گیربکس استاندارد رنو۵ به ترتیب عبارت است از .
دنده یک ۸۳/۳ > 1
دنده دو ۲۳/۲ > 1
دنده سه ۴۵/۱ > 1
دنده چهار ۱>1
دنده عقب ۵۴/۳> 1

و صندوق عقب رنو ۵ دارای حجم ۲۱۵ لیتر میباشد ( صندوق عقب پراید هاچ بک
۱۹۰ لیتر میباشد) و با خوابانیدن صندلی عقب تا ۹۰۰ لیتر قابل افزایش است .

رنو ۵ های فرانسوی از سال ۱۳۵۵ که به صورت ساخته شده به ایران میامدند
و از سال ۵۶ مونتاژ خود را آغاز کردند تا سال ۱۳۷۲ بر روی خط مونتاژ سایپا قرار
داشتند ( البته مدلهای ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴رنو ۵ فرانسوی را نیز داریم که آخرین رنوهای فرانسوی مونتاژ شده
سایپا میباشند)
و البته یکسری رنو ۵ حد فاصل سالهای ۶۹ تا ۷۲ و ۷۴ تحت نام رنو ۵ صادراتی
تولید گشتند که دارای لوازم اضافی همچون سانروف سقف . رینگ های چرخ
ایتالیایی . موکت کف . میله درون درب ها .
شیشه شور و گرم کن شیشه عقب به همراه برف پاکن عقب و حتی رنگ های متالیک میباشند که جزو بهترین رنو ۵ های تولید شده ایران میباشند .

. در حالی که رنو۵ با کیفیت مناسب و قیمت ارزان و مشخصات راضی کننده جای
خود را در بازار ایران محکم کرده بود در سال ۷۲ پراید جایگزین این خودرو
شد.

اما این خودرو کوچک یعنی رنو۵ در سال ۱۳۷۶ دوباره تحت نام سپند۱ توسط پارس
خودرو به چرخه تولید باز گشت و دو سال بعد سپند ۲ و سپند جوانان با
تغییراتی جزئی تولید گشتند .
پارس خودرو رنو۵ فرانسوی را تا ۹۰ در صد داخلی سازی کرده بود و نامش را سپند گذاشت
اما کیفیت پایین سپند و قدرت کمتر موتورش باعث شد که خیلی ها رنو۵ دست دوم را به سپند صفر کیلومتر ترجیح دهند .
به طور مثال به خاطر کیفیت پایین قطعات موتور و کاربراتور ضعیف سپند و
همچنین پایین بودن کیفیت بلوک سیلندر سپند قدرت موتور سپند ۳۷ اسب بخار و
گشتاورش ۷۰ نیوتون متر می باشد .
در حال که موتور۱۱۰۰ رنو ۵ دارای حداکثر قدرت ۴۸ اسب بخار و گشتاور ۸۰ نیوتون متر میباشد .
و سپند از لحاض شتاب و حداکثر سرعت نیز بسیار ضعیفتر از رنو۵ سایپا می باشد.

همچنین کیفیت و قطر بدنه سپند بسیار پایین تر از رنو۵ میباشد و با دست زدن و
نگاه کردن به بدنه این دو خودرو سریعا به این موضوع پی خواهید برد. همچنین
کیفیت داشبورد رنو۵ بسیار بهتر از کیفیت داشبرد
سپند میباشد .
اما صندلی ها و رودرهای استفاده شده در سپند دارای راحتی و زیبایی بالاتری از رنو۵ میباشند .

واما سپند نیز تا آواخر سال ۸۲ در خط تولید باقی ماند و پارس خودرو از سال
۸۱ در کنار سپند شروع به تولید خودرویی تحت عنوان رنو پی کی نمود که از
موتور پراید بهره میبرد . که خود قصه ای دیگر دارد.


بررسی انواع مدل‌های رنو ۵ عرضه شده در ایران

نمونه‌های اولیه

تقریباً همزمان با آغاز تولید رنو ۵ در سال
۱۹۷۲ (۱۳۵۱)، صادرات این خودرو به بسیاری از نقاط جهان نیز کلید خورد.
ایران هم یکی از مقاصد رنو ۵ بود و تعدادی از این خودرو بین سال‌های ۵۲ تا
۵۵ به کشورمان راه یافتند. این نمونه‌ها بیشتر از نوع ۹۰۰ سی‌سی و دو‌در با
سپرهای کوتاه هستند. متاسفانه تعداد اندکی از این نمونه‌ها باقی مانده و
اکثر رنوهای قدیمی به خاطر مشکلات پوسیدگی اسقاط شده‌اند. تعداد بسیار
اندکی از رنو ۵‌های وارد شده به ایران به دسته دنده قدیمی مشابه دسته دنده
ژیان مجهز هستند که حداقل یک نمونه زرد رنگ از این سری در کشورمان باقی
مانده است.

نمونه‌های اولیه تولید شده در سایپا

در ۱۳۵۶ تولید رنو ۵ در سایپا آغاز شد.
مشخصات فنی و ظاهری رنوهای تولید شده مشابه نمونه‌های وارداتی قبل از آغاز
مونتاژ بودند. در میانه تولید، نمونه‌های چهار در هم به رده محصولات اضافه
شدند و نمونه‌هایی با پیشرانه ۱۱۰۰سی‌سی هم تولید شدند. این نمونه‌ها که با
داشبورد متفاوت (طرح جدید بدون راه‌های عمودی) و سپرهای جلوبلند شناخته
می‌شوند، بعدها پایه و اساس سایر رنو ۵‌های تولیدی در ایران شدند.

نمونه‌های اسپرت

نمونه‌های اسپرت شامل آلپین و گوردینی با
پیشرانه‌های ۱٫۴ لیتری ۱۰۰ اسب بخاری در تیراژ محدود به کشورمان وارد شدند.
این رنوها بعدها اکثراً سر از پیست و مسابقات (خصوصاً سال‌های دهه ۷۰
شمسی) درآوردند و توانستند به مقام‌های درخوری دست یابند. به همین دلیل
تعداد آلپین‌های واقعی باقیمانده بسیار اندک است و بیشتر نمونه‌ها در حقیقت
نمونه‌های معمولی هستند که با تغییر پیشرانه، تغییر سپرهای جلو به نمونه
بلند مه‌شکن‌دار و خط‌کشی‌های معروف بدنه به آلپین یا گوردینی تبدیل
شده‌اند.

توربو

به طور رسمی فقط یک نمونه از این خودرو
استثنایی در کشورمان وجود دارد که آن هم دچار مشکلات متعددی است. نمونه
توربو با برجستگی‌های گلگیر، بدنه بسیار عریض‌تر و ظاهر خشن‌تر قابل
شناسایی و به پیشرانه ۱٫۴ لیتری توربو با ۱۶۰ اسب بخار قدرت مجهز است که
می‌تواند آن را در تنها ۶٫۶ ثانیه از صفر به ۱۰۰کیلومتر در ساعت برساند.

نسل دوم

تعداد اندکی از نسل دوم رنو ۵ که از نظر
ظاهری و فنی مدرن‌تر است و تجهیزات بیشتری دارد وارد کشور شدند و حتی برای
مدتی زمزمه تولید این خودرو در کشور به گوش می‌رسید. اما در نهایت فقط
تعداد اندکی از این خودرو در کشورمان باقی ماندند.

سپند

سایپا خط تولید رنو را به پارس خودرو فروخت و
این خودروساز با اعمال کمترین تغییرات، سپند را در سال ۱۳۷۸ عرضه کرد. این
خودرو از نظر ظاهری و مشخصات فنی مشابه نمونه‌های غیر صادراتی سال‌های آخر
تولید در سایپا بود.

سپند۲

نمونه فیس‌لیفت شده سپند با طرح سپرها،
جلوپنجره، چراغ‌های عقب، آینه بغل‌ها، غربیلک فرمان و تودوزی متفاوت با نام
سپند ۲ عرضه شد. این خودرو به دلیل ظاهر زشت‌تر بعدها توسط بسیاری از
مالکان با تعویض قطعات ظاهری به سپند معمولی تغییر یافت. ۴۰۵۰۱ دستگاه از
این خودرو تولید شد.

PK  و PKi

در سال ۸۳ با تغییر مدیریت در پارس خودرو و
برای دمیدن روحی تازه در کالبد سپند، پلت‌فرم این خودرو با پلت‌فرم کمپانی
مادر یعنی ساپیا پراید تعویض شد و خودرو پیشرانه‌های ۱٫۳ لیتری سری
قدیمی‌تر پراید مجهز شدند و به دلیل کمبود جا زاپاس از کنار موتور به صندوق
عقب انتقال یافت و بچه گلگیرهای فایبرگلاسی برای پنهان کردن بیرون‌زدگی
تایرها تعبیه شدند و باله عقب کوچک به همراه چراغ ترمز سوم نصب شد. در داخل
خودرو هم تغییراتی داده شدند که مهم‌ترین آنها نصب سیستم قفل مرکزی بود. 
بعدها تلاش‌هایی برای نصب کولر و برقی کردن شیشه‌های PK انجام گرفت و به
دلیل مشکلات محیط زیستی، پیشرانه‌ها مشابه پراید انژکتوری شدند.

نمونه‌های معروف به صادراتی

در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شمسی،
قراردادی بین رنو و سایپا عقد شد که حاصل آن ساخت تعدادی نمونه سفید رنگ
سپر بلند چهار‌در با پیشرانه‌های ۱٫۱ لیتری، سانروف، برف پاک‌کن عقب و
تودوزی بهتر بود که از نظر کیفی تا حدی نسبت به نمونه‌های داخلی بهتر
بودند. این خودروها با هدف صادرات به کشورهای همسایه از جمله ترکیه ساخته
شدند؛ امری که به علت عدم رضایت رنو از کیفیت نهایی به طور کامل محقق نشد و
بیشتر این رنوها در کشورمان ماندند.

سپند جوانان/ GT

نمونه جوان‌پسند سپند ۲ با طرح برف
پاک‌کن‌های متفاوت، سپرهای همرنگ بدنه، آینه‌های همرنگ بدنه، برف پاک‌کن
عقب، رینگ‌های سه‌پره آلومینیومی و نوشته‌های GT بدون تغییرات فنی بین
سال‌های ۷۹ تا ۸۱ در تیراژ ۲۰۲۲ دستگاه به تولید رسید و به موفقیت چندانی
دست نیافت.

سپند کار

نمونه‌ای که تنها در تیراژ یک پیش‌نمونه
تولید شد و در حقیقت نمونه ون‌شده سپند۲ بود بدون تغییرات قابل ملاحظه فنی
که تنها ظاهر قسمت عقب آن تغییر یافته و شیشه‌های عقب آن حذف شده بودند.

نیو PK

آخرین رنو تولید شده در ایران با تغییرات
ظاهری اندک همانند چراغ‌های عقب متفاوت و گلگیرهای برجسته از سال ۸۵ تا ۸۶
در تیراژ حدودی ۸۷۸۷ دستگاه به تولید رسید و آخرین خودرو از نوع رنو ۵ بود
که در کشورمان تولید شد.



    ویدیو : مشخصات فنی رنو سپند۲
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b