خوراکی هایی برای افزایش طول عمر

خوراکی هایی برای افزایش طول عمر

شاید زندگی بیشتر و طول عمر زیاد برای
برخی از افراد مهم باشد حتماً می دانید که دلیل علمی پیری و مرگ فرسوده شدن
اعضای بدن و در حقیقت سلول های بدن است این فرسودگی میتواند دلایل زیادی
داشته باشد اما یکی از اصلی ترین دلایل می تواند تغذیه شما باشد …

زهرا رضایی کارشناس ارشد تغذیه در گفتگو
با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران عنوان کرد: خوراکی های اعجاب
آوری وجود دارد که با مصرف آنها باعث افزایش طول عمر می شود که در اینجا به
آن اشاره می کنیم.

۱- سیر:

رضایی گفت: سیر به خاطر داشتن ترکیبات آلیسین خاصیت آنتی بیوتیکی دارد بوی خاص سیر هم به دلیل وجود همین ماده است.

وی با بیان این مطلب افزود: علاوه بر ا ین سیر اثر ضد انعقاد خون جذب کننده و پایین آورنده فشار خون هم دارد.

وی تاکید کرد: این ماده غذایی ارزشمند نقش
مهمی در پیشگیری از سرطان های گوارشی- بیماری های قلبی و عروقی و کاهش
میزان کلسترول خون دارد.

۲- پیاز:

رضایی تصریح کرد: پیاز نیز خاصیت آنتی بیوتیکی و البته ضد عفونی دارد پیاز باکتری های عامل پوسیدگی دندان ها، ورم لثه را می کشد.

وی با بیان این مطلب افزود: پیاز مانع
ایجاد برخی واسطه های التهابی می شود آنچه پیاز انجام می دهد این است که یک
نیروی کمکی در مقابل برخی بیماری ها مثل آسم و مشکلات ناشی از استعمال
دخانیات عمل می کند.

۳- زردچوبه و فلفل سیاه:

رضایی تشریح کرد: زردچوبه که حاوی آنتی
اکسیدان های قوی ضد التهاب ها و ضد سرطان هاست این ادویه در کنار فلفل سیاه
خاصیتش ده برابر می شود.

۴- سویا:

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: در سویا
“ایزوفلان” وجود دارد که “ایزوفلان” آنتی اکسیدانی قوی است که خطر ابتلا به
سرطان و بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: میزان
کلسترول خون را پایین می آورد و برخی نشانه های یائسگی را تسکنی می دهد و
سویا به شکل سس سویا،‌شیر سویا و یا ماست سویا عرضه می شود.

وی تاکید کرد:‌دانه های سویا به هیچ وجه با سویای واقعی قابل مقایسه نیستند.

۵- قارچ ها:

رضایی اظهار کرد: بعضی از قارچ ها مانند
قارچ ژاپنی سیستم دفاعی بدن را تحریک کند که این اثر به خاطر وجود “پلی
ساکاریدهایی” در این نوع قاچ هاست.

۶- میوه های قرمز:

این کارشناس ارشد تغذیه تصریح کرد: تمشک،
توت فرنگی، توت سیاه، زغال اخته، انگور فرنگی سیاه، توت کانادایی، انگور
سیاه و میوه هایی سرشار از آنتی اکسیدان پلی فنول و فلاویند هستند.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: به طور
مثال تمشک ۲ برابر بیشتر از گریپ فروت و حدودا ۹ برابر کیوی ذخیره آنتی
اکسیدان دارد به همین دلیل است که میوه های قرمز بیماری های اختلال در
باسازی عصبی مانند (آلزایمر) پیشگیری می کند و فشار خون را پایین می آورد و
از بروز بیماری های قلبی و عروقی نیز پیشگیری می کند سرعت رشد تومورها را
کند می کند و عوامل سرطان زا را از بین می برند.

۷- شکلات سیاه:

رضایی اظهار کرد: شکلات تلخ در مبارزه با خستگی و نیز پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی سهیم است.

وی با بیان این مطلب افزود: مشکلات گردش خون را با افزایش حجم رگ ها، محدود کردن حمله های پلاکتی و سیال کردن خون برطرف می کند.

وی تشریح کرد: شکلات سیاه با اثر سرخوشی
اش یک ضد افسردگی طبیعی است هر چه شکلات طبیعی تر باشد خوردن منظم آن بیشتر
توصیه می شود البته به شرط رعایت تعادل و میانه روی زیرا کاکائو یک ماده
کم کالری نیست.

۸- ماهی:

رضایی اظهار کرد: ماهی سرشار از امگا ۳ است و به خاطر فوایدش برای سیستم قلبی و عروقی مشهور شده است.

وی ادامه داد: میزان کافی امگا ۳ در پیشگیری  از سرطان و مشکلات خلق و خو در افراد افسرده موثر است.

وی توصیه کرد: به زنان باردار نیز توصیه
می شود که امگا ۳ زیادی مصرف  کنند زیرا امگا ۳ حاوی اسیدهای چرب ضروری
برای رشد مناسب مغز جنین است.

وی تاکید کرد: ۲ یا ۳ بار در هفته ماهی بخورید البته خوردن ماهی های کوچکتر در اولویت است چون ماهی های کوچکتر حاوی جیوه کمتری است.

۹- چای سبز: [خواص چای سبز]

رضایی تشریح کرد: چای سبز یک ضد سرطان
بسیار عالی است و با کاهش پلاک های آتروم از بیماری های قلبی و عروقی
پیشگیری می کند چون پلاک آتروم عامل انسداد عروق هستند.

وی ادامه داد: این چای مانند یک سم زدا برای بدن عمل می کند و پیری را به تاخیر می اندازد.

۱۰- غلات کامل:

رضایی در ادامه گفت:‌ غلات کامل سرشار از
فیبراند و باید در لیست  غذایی ما از اولویت بالایی قرار گیرند و جایگزین
غلات تصفیه شده شوند.

وی اظهار کرد: غلات تصفیه شده طی مراحل
صنعتی، بخش عمده ای از خواصشان مخصوصا فوایدی را که برای گوارش و سیستم
قلبی و عروقی دارند از دست می دهند .

رضایی تاکید کرد: نان کامل، غلات کامل صبحانه و دیگر غلات (برنج و نان) باید هر روز مصرف شوند.

۱۱- روغن زیتون:

رضایی عنوان کرد: ماده غذایی اصلی رژیم های مدیترانه ای روغن زیتون است که مزیت اصلی اش ایجاد تعادل میان ا مگا ۳ و امگا ۶ است.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: این روغن
در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی موثر است و توصیه می شود این روغن
را جایگزین روغن های دیگر کرد.

۱۲- بروکلی [خواص کلم بروکلی] و سبزیجات دیگر:

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: بروکلی، گل
کلم، کلم بروکسل و البته گوجه فرنگی و فلفل و بعد از آنها چغندر و کدو تنبل
سبزیجان فوق العاده ای برای سلامتی هستند.

وی با بیان این مطلب افزود: این مواد غذایی را با ید ۲ بار در روز و در وعده های غذایی ناهار و شام استفاده شود.

۱۳- زنجبیل

رضایی اظهار کرد: زنجبیل حاوی آنتی
اکسیدان های بسیار سودمند برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و برخی
سرطان ها و دیگر بیماری های مرتبط با افزایش سن است.

وی ادامه داد: خواص ضد التهابی بسیار دارد خصوصا در درمان بیماری های روماتیسم و ورم مفاصل دارد.

وی خاطر نشان کرد: در نهایت زنجبیل گوارش را تسهیل کرده و به مبارزه با تهوع و استفراغ کمک می کند.



چگونه از سلامت کنسرو ماهی مطمئن شویم؟

کنسرو ماهی یکی از پر مصرفترین غذاهای دریایی دنیاست و می تواند دارای سمی مهلک و خطرناک باشد.

اگر چه کنسرو ماهی یکی از پر مصرف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای
دریایی دنیاست، اما امروز از این خوراکی گرفته تا انواع خورشت و خوراک به
صورت کنسروی تولید می‌شود. این غذاها همان‌قدر که می‌توانند سالم و مقوی
باشند، می‌توانند مسموم و خطرناک باشند. نه تنها ماهی که همه غذاهای کنسرو
شده، به دلیل شرایط تهیه و نبود هوا در داخل قوطی مستعد تولید نوعی باکتری
هستند که سمی مهلک و بسیار خطرناک وارد غذا می‌کند. شما می‌توانید قبل از
بازکردن در قوطی از سلامت آن مطمئن شوید.

خرید کنسرو ماهی سالم,راهنمای خرید کنسرو ماهی

اولین نشانه برای سلامت هر غذایی تاریخ تولید و انقضا آن است.

۱- اولین نشانه برای سلامت هر غذایی تاریخ تولید و انقضا آن
است. تازه ترین محصولات را بخرید و اگر قرار است کنسرو خریداری شده مدت‌ها
در انبار بماند، توجه کنید که تاریخ انقضا آن رو به پایان نباشد. توجه به
علائم بهداشتی مثل پروانه تولید از وزارت بهداشت هم یکی از مواردی است که
حین خرید هر محصول غذایی باید به آن توجه کنید.

راهنمای خرید تن ماهی, شناسایی کنسرو ماهی سالم

اگر بعد از ۲۰ دقیقه جوشیدن متوجه شدید که غذا طعم و رنگ طبیعی ندارد، حتما آن را دور بریزید.

۲- یک راه بسیار ساده و قطعی برای حصول اطمینان از سالم بودن
کنسرو ماهی یا هر غذای کنسروی دیگر (جز کمپوت میوه) این است که حتما آن را
به مدت ۲۰ دقیقه در آب بجوشانید. باکتری‌ خطرناک داخل کنسرو در این مدت به
طور کامل از بین رفته و غذای شما سالم خواهد بود. ممکن است در فرایند
تولید، حمل و جابجایی یا نگهداری در فروشگاه ماده غذایی داخل قوطی کنسرو
فاسد شده باشد. اگر بعد از ۲۰ دقیقه جوشیدن متوجه شدید که غذا طعم و رنگ
طبیعی ندارد، حتما آن را دور بریزید.

نحوه تشخیص کنسرو ماهی سالم, نکاتی برای خرید و استفاده از کنسرو ماهی

کوچکترین نشتی غذا به بیرون از قوطی کل غذا را فاسد کرده است و چنین محصولی را مصرف نکنید.

۳- قوطی یا ظرف‌های آلومینیومی بسته بندی غذای کنسروی باید
کاملا سالم، بدون زنگ‌زدگی و نشتی باشند. مطمئن باشید کوچکترین نشتی غذا به
بیرون از قوطی کل غذا را فاسد کرده است و چنین محصولی را مصرف نکنید.

راهنمای خرید تن ماهی, شناسایی کنسرو ماهی سالم

کنسرو ماهی را در جای خشک و تاریکی مثل کابینت انبار کنید

۴- اگر تعداد زیادی کنسرو ماهی یا غذای کنسروی خریده‌اید،
آنها را در جای خشک و تاریکی مثل کابینت انبار کنید. این مواد در بیرون از
یخچال فاسد نمی‌شوند، اما رطوبت داخل یخچال می‌تواند باعث زنگ‌زدگی بسته
غذا و در نتیجه فساد آن شود. اگر از غذای کنسروی چیزی باقی ماند، آن را در
یک ظرف شیشه‌ای در دار داخل یخچال نگهدارید.

نکات و هشدارها
غذاهای کنسرو شده، سالم،
در دسترس و آماده هستند. محصول خریداری شده تازه، با بسته‌بندی خوب و البته
۲۰ دقیقه جوشیدن در آب می‌تواند یک وعده غذای سالم و بسیار مقوی باشد.

 



    ویدیو : خوراکی هایی برای افزایش طول عمر
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b