حضرت علی درکجاتولد شد

»» تولد حضرت علی (ع)

سالروز تولد حضرت علی (ع) بر تمامی مسلمان مبارک باد

 

سیزدم  ماه رجب هر سال یادآور روز جمعه ۱۳ رجب در سال سى‏ام عام الفیل  مطابق
با ۶۰۱ میلادی است روزی که خانم فاطمه بنت اسد زنی شریف ، پاکدامن مومن و
موحد به خدا یکتا  همسر جناب ابوطالب مردی از تبار حضرت ابراهیم خلیل الله 
که همه روزه در سحرگاهان برای عبادت یکتای بیهمتا به کعبه مکرم روی میاورد
آنروز نیز در برابر دیدگان موحدین به الله که در آن مکان مقدس حاضر بودند
حضور پیدا کرد اما این روز با روزهای گذشته فرق داشت چون فرزندی را که در
بطن خود داشت و نه ماه تمام برای بدنیا آوردنش بیقراری میکرد آمدنش را نوید
میداد . او در کنار خانه خدا از معبودش خواست که تولد این طفل را که در ر
حم نیز بامادرش حرف میزد بر وی آسان گرداند و خداوند کریم نیز این دعای
فاطمه بنت اسد را مستجاب و دیوار کعبه شکاف برداشته و فاطمه بدرون آن
راهنمایی و شکاف بسته و بعد از ساعاتی دوباره دیوار شکافته شد و اینبار
دیگر فاطمه تنها نبود بلکه نورسیده ای را در اغوش داشت که از رسول خدا نقل
کرده اند که فرمود من و علی نوری بودیم از  خدا در آفرینش قبل از خلقت حضرت
آدم واین نور بعد از افرینش حضرت آدم در وجود آنحضرت  منتقل و از صلبی به
صلبی تا اینکه به حضرت عبدالمطلب رسید و بعد  دو فسمت شد و قسمتی در صلب
حضرت عبدالله  و قسمتی دیگر در صلب ابوطالب قرار گرفت و نتیجه  آن خلقت دو
انسان است که یکی بمقام عالی پیامری میرسد و آن حضرت محمد (ص) و دیگری
بمقام امامت وآن حضرن علی بن ابوطالب (ع) میباشد که به اذن خدای کریم
سرنوشت جهان به دست آنها سپرده میشود و تاریخ عملکرد آنها را چننین ترسیم
میکند که حضرت علی (ع) از ۶ سالی به جمع خانواده پسر عمویش که آنزمان به
محمد امین معروف بود میپیوند و در دامن پر مهر آنحضرت تربیت و رشد میکند تا
اینکه بفرمان خداوند کریم حضرت محمد (ص) به پیامبری مییرسد و راه پرفراز
نشیب رسالت را اغاز  و در این راه اولین کسی که با آن بزرگوار بیعت میکند
و  نماز را به همراهی حضرت خدیجه همسر فداکار و دلسوز پیامبر اکرم به حضرتش
اقتدا میکند و برای بثمر رسیدن اسلام محمدی  پابپای پیامبر خدا و دیگر
مسلمین در جنگهای زیادی مثل احد ، بدر ، خندق ، احزاب شرکت و با شجاعت
فراوان و همراه با تقوای الهی پرچم دار جهاد در را خدا میشود و در این جهاد
مقدس پیروزی هایی فراوانی نصیب لشگر اسلام میگردد و در تمام این جنگها ها
بعد از حضرت محمد (ص) حضرت علی (ع) شاخص بود و بعد از رحلت پیامیر خدا نیز
برای پایداری حکومت نو پای اسلامی با از خود گذشتگی و درایت و سکوت  به 
همراهی خلفای اسلامی  پرداخت تا اینکه بعد از قائله قتل عثمان به اصرار
مردم خلافت بر امت اسلامی را پذیرفت  و اما در این مقطع از زمان  حکومت
اسلامی دیگر آن حکومت زمان پیامبر و یا دوخلیفه بعد ایشان نبود بلکه در
زمان خلیفه سوم ( عثمان ) با راهیابی مخالیفن حضرت محمد (ص) از جمله خاندان
ابوسفیان  مثل معاویه و و همدستانش و قبضه شدن حکومت و اموال مسلمین به
دست آنها ادامه راه حکومت اسلامی را بدست حضرت علی (ع) مشکل میکرد چرا که
آن حضرت مرد عدالت و تقوا بود و حکومتی را میخواست که ادامه حکومت حضرت
محمد (س) و اجرای فرمان حق باشد و در نتیجه کنار گذاشتن عوامل خاندان
ابوسفیان و بنی امیه و نجات حکومت الله از دست آنها کاری بس دشوار مینمود و
این کار به بهای رودرویی حضرت علی (ع) با مسلمانان فریب خورده مثل طلعه و
زبیر و مروان حکم و به فرماندهی عایشه همسر حضرت محمد که دختر ابوبکر نیز
بود در جنگی بنام جمل که با شکست دشمنان پایان یافت انجامید و بعد کینه
دشمنان نسبت آن حضرت بیشتر و همین کینه و عدوات قبلی خاندان ابوسفیان و بی
امیه از خاندان رسول خدا و دنیا طلبی و عدم اعتقاد واقعی آنها به خدا و
پیامبر و قرآن معاویه را وا داشت که برای تسلط خود بر حکومت شام و قبضه
نمودن حکومت اسلامی برنامه ریزی نماید و با بکار گیری مشاورین مکار و
کارکشته در راه شیطان از جمله عمره عاص زمینه جنگهای دیگر را با حضرت علی
(ع) فراهم ساخت که میتوان  به جنگ صفین اشاره و در این جنگ لشگریان اسلام
در استانه پیروزی نهایی بودند که مکر عمروعاص مبنی بر سر نیزه کردن قرآن ها
و استفاده نمودن از احساسات مذهبی مسلمانان منجر به حکمیت گردید که در این
حکمیت عمرو عاص نماینده معاویه توانست با زیرکی تمام علی رغم توافق با
ابوموسی عشعری نماینده حضرت علی (ع) مبنی بر برکنار نمودن حضرت علی و
معاویه از حکومت و جایگزین نمودن فردی دیگر  توانست ابوموسی را بفریبد
 پیروزی مسلم جنگ صفین که به نفع علی بود  را به توقف بکشناند و بعد از این
جنگ مسلمانان دو گرو شدند گروهی مخالف حکمیت و گروهی موافق ، آنهایی که
مخالف بودند خوارج نام گرفتن و ضدیت خود را با علی (ع) ادامه تا اینکه منجر
به جنگ نهروان شد گه در این چنگ سپاه اسلام پیروز میشوند و لی فتنه تمام
نشد و بصورت اتش زیر خاکستر باقی ماند تا اینکه مولی متقیان علی (ع) بدست
یکی از همین خوارج بنام بن ملجم مردای در مسجد کوفه بشهادت میرسد



تولد امام علی علیه السلام در کعبه

راوي حديث شخصي است به نام يزيد ابن قعنب كه تمام علماي علم رجال
او را فردي كذاب دانسته و معتقدند او مشرك بود و مشرك هم از دنيا رفته!
علامه مجلسي از اين شخص روايتي در كتاب بحار نقل نموده به اين مضمون: «او
مي گويد روزي در كنار خانه كعبه نشسته بودم كه ديدم فاطمه بنت اسد آمد در
كنار كعبه ناگهان ديوار كعبه شكافته شد و او داخل گرديد و سپس ديوار بهم
پيوسته شد! من آنجا ماندم تا سه روز و بعد از سه روز ديدم بار ديگر ديوار
شكافته شد و فاطمه بنت اسد در حالي كه نوزادي در بغل داشت بيرون آمد! خبر
به ابوطالب و محمد(ص) و ديگران دادند و آنها آمدند طفل را كه به آغوش
محمد(ص) دادند ناگهان طفل زبان گشود و به او گفت اي محمد بخوانم براي تو
تورات! محمد گفت بخوان و طفل شروع به خواندن تورات نمود! آن گاه طفل گفت
بخوانم برايت انجيل را! محمد(ص) گفت بخوان علي جان! و او خواند انجيل را! و
سپس گفت اي محمد بخوانم قرآني را كه هنوز بر تو نازل نشده! گفت بخوان علي
جان! و علي سه روزه شروع به خواندن قرآن كرد!
... » اول
اينكه خواندن تورات و انجيل روزها طول مي كشيده و سه روز هم كه معطل بوده
چگونه راوي در اين مدت تمام وقت آنجا مانده؟ دوم اينكه اين چنين اتفاقي
افتاده و طرف به كسي نگفته و منتظر مي مونه كه آخرش چي مي شه؟ شخصا اگر من
بود مي رفتم و به همه خبر مي دادم تا ببينيم مادر مولا چه مي كرده اون جا!
سوم اينكه چرا مردم عرب اين حادثه بزرگ را هيچگاه به ياد نداشتند و در هيچ
كجا شنيده نشده كه پيامبر(ص) و يا علي(ع) از چنين واقعه اي نام ببرند؟ جالب
اينجاست كه مجلسي در جاي ديگري از قول ابوطالب پدر علي(ع) روايت نموده كه
او فرموده پسرم علي در خانه خودم به دنيا آمده! حال ما حرف پدر علي را قبول
كنيم يا يزيد ابن قعنب را؟! در كل آيا اين حديث واقعيت داره.

موضوع
تولد امیر المومنین(ع) در خانه کعبه از مسلّمات تاریخی و مورد تایید شیعه و
اهل سنت است و از این نظر جای بحث و کلام ندارد. این مطلب در منابع مختلف
شیعه و سنی و با سند های مختلف ذکر شده است و ضعیف بودن برخی راویان در
برخی روایات، ضرری به این واقعیت نمی رساند. بر خلاف فرمایش شما این حادثه و
جزئیات آن به علت عجیب بودن و بی نظیر بودنش از همان زمان مورد توجه و
گفتگو بوده و در هنگام وقوع شاهدان و ناظران فراوانی داشته است و این دلیل
بر منزلت خاص امیر المومنین و مادر گرامی اش در نزد خداوند است و اگر
روایتی بر خلاف این واقعیت مطلبی بگوید در مقابل تعداد زیادی از روایات که
بیانگر این حادثه مسلّم تاریخی است قابل اعتنا و توجه نمی باشد. حادثه در
نوع خود به حدی شگفت آور بوده که سه روز انتظار کشیدن برای خروج مادر امیر
مومنان از کعبه معظمه و روشن شدن وضعیت مادر بارداری که مهمان خاص پروردگار
است امری عادی می نماید و حتی اگر مدت اقامت فاطمه بنت اسد در خانه خدا
بیش از این هم به طول می کشید باز مردم در انتظار می ماندند. اما قرائت
تورات و انجیل و قرآن که در روایت مورد پرسش مطرح شده مراد خواندن تمام این
کتاب های آسمانی نیست تا نیاز به زمانی طولانی داشته باشد و علاوه بر این
ظهور عجائب و کرامات و امور خارق العاده از امامان معصوم(ع) از همان اوان
کودکی امری معمولی است و در تاریخ زندگی همه اولیای الهی این مطلب بیان شده
است.

ولادت على عليه السلام در كعبه به اعتراف علماى اسلام
علما
و دانشمندان بزرگ شيعه و اهل سنت در اين كه ولادت على عليه السلام در خانه
كعبه واقع شده است،اتفاق نظر دارند،حتى مرحوم‏«اردو بادى‏»در اين موضوع
كتاب قطورى نگاشته است. (۱) در اين قسمت‏به نظر برخى از علماى شيعه و اهل
سنت اشاره مى‏كنيم:
نظر برخى از علماى اهل سنت
۱-حاكم نيشابورى:
«اخبار در مورد اين كه فاطمه بنت اسد«على بن ابى طالب‏»را در خانه كعبه به دنيا آورد،در حد تواتر است.» (۲) -حافظ گنجى شافعى:
«امير
المؤمنين على عليه السلام در مكه و در داخل بيت الله الحرام در شب جمعه
سيزدهم رجب سال سى‏ام عام الفيل،متولد شد،و جز او مولودى در بيت الله
الحرام تولد نيافته است،نه پيش از او و نه پس از او.اين امتياز نشانه بزرگى
مقام و موقعيت او بود كه شامل حال او گشت.» (۳)
۳-ابن صباغ مالكى:
«على
بن ابى طالب عليه السلام در شب جمعه سيزدهم رجب سال سى‏ام عام الفيل -۲۳
سال قبل از هجرت-در مكه مشرفه در بيت الله الحرام متولد گشت.اين فضيلت را
خداوند به جهت جلال و بزرگى و كرامت على عليه السلام به او اختصاص داده
است…» (۴)
۴-احمد بن عبد الرحيم دهلوى در«ازالة الخفاء»نظير عبارت فوق را نقل كرده است. (۵)
۵-علامه ابن جوزى حنفى مى‏گويد،در حديث آمده است:
«فاطمه
بنت اسد در حال طواف خانه خدا بود كه درد زايمان او را فرا گرفت.در همين
حال درب كعبه باز شد و فاطمه داخل كعبه گشت و در آن جا،على عليه السلام را
به دنيا آورد.» (۶)
۶-ابن مغازلى شافعى از زبيده دختر عجلان نقل مى‏كند:
«وقتى
فاطمه بنت اسد درد زايمانش شديد شد،ابو طالب بسيار ناراحت گشت.در همين حال
حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم سر رسيد و از او پرسيد:عمو جان
چراناراحتى؟گفت:فاطمه در ناراحتى زايمان بسر مى‏برد.حضرت به نزد فاطمه
رفت.آن گاه دست ابو طالب را گرفت و فاطمه هم به دنبال آنها،به سوى خانه خدا
راه افتادند.حضرت،فاطمه را داخل كعبه برد و به او فرمود:اجلسي على اسم
الله،به نام خدا بنشين،سپس او را درد شديدى فرا گرفت و كودك زيبا و
پاكيزه‏اى به دنيا آورد كه مثل زيبايى او را نديده بودم و ابو طالب اسم او
را على گذاشت و پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم قنداقه على را گرفت و به
منزل فاطمه برد.» (۷)
۷-علامه سكتوارى بسنوى:
«اول كسى كه در كودكى
در اسلام ميان اصحاب به نام‏«حيدره‏»-يعنى شير-نامگذارى شد،سيد و مولاى
ما«على بن ابى طالب‏»است،زيرا موقعى كه على عليه السلام در داخل كعبه به
دنيا آمد،پدرش ابو طالب در سفر بود.مادرش فاطمه با تفال به خير،او را همنام
پدرش كه‏«اسد»بود،نام گذاشت.» (۸)
۸-علامه محمد مبين انصارى حنفى:
«ولادت على عليه السلام در مكه در داخل بيت الله الحرام بوده است و هيچ كس غير از«على‏»در چنين مكان مقدسى به دنيا نيامده است.» (۹)
۹-صفى الدين حضرمى شافعى،مى‏نويسد:
«ولادت على عليه السلام در كعبه مشرفه بوده است.او نخستين و آخرين كسى است كه در اين مكان مقدس به دنيا آمده است.» (۱۰)
۱۰-عباس محمود عقاد مصرى:
«على عليه السلام در داخل كعبه به دنيا آمد و خداوند به او عنايتى فرمود كه هرگز بر بتهاسجده نكرد….» (۱۱)
۱۱-آلوسى:«اين
ماجرا بسيار بجا و شايسته بود كه خداى متعال اراده كرد تا پيشواى امامان
در جايى به دنيا آيد كه قبله مؤمنان است.منزه است پروردگارى كه هر چه را در
جاى خود مى‏نهد،و او بهترين حاكمان است.»
در ادامه مى‏نويسد:
«چنان
كه برخى گفته‏اند،گويا على عليه السلام نيز خواست‏به خانه كعبه كه تولدش در
آن افتخارى براى او بود،خدمتى كند.به همين جهت‏بود كه بتهاى خانه كعبه را
از فراز به زير افكند،زيرا در پاره‏اى از روايات آمده كه خانه خدا،به درگاه
خداوند شكايت كرد و گفت:پروردگارا تا چه وقت در اطراف من،اين بتها را
پرستش مى‏كنند؟و خداى تعالى به او وعده داد كه آن مكان مقدس را از بتها پاك
خواهد كرد…. » (۱۲)
علامه امينى قدس سره در الغدير بيش از بيست نفر
از علماى اهل سنت و كتابهاى آنان را نام مى‏برد كه به صراحت نوشته‏اند على
بن ابى‏طالب عليه السلام در داخل كعبه مكرمه به دنيا آمده است. (۱۳)
خانه و زادگاه تو،بيت‏خداست‏يا على چهره دلگشاى تو قبله نماست‏يا على زمزمه ولادتت،سوره مؤمنون بود روز نخست‏بر لبت ذكر خداست‏يا على
نظر علماى شيعه
علماى
شيعه به اتفاق آرا معتقدند امير مؤمنان على عليه السلام در داخل كعبه به
دنيا آمده و اين فضيلت،فقط منحصر به اوست و كسى جز او اين افتخار نصيبش
نخواهد شد.براى‏نمونه،كلام برخى از دانشمندان بزرگ شيعه را به اختصار
مى‏آوريم:
۱-سيد رضى،گرد آورنده نهج البلاغه، (متوفى ۴۰۶) :
«ولادت
على عليه السلام در مكه و در خانه خدا در سيزده رجب سى سال بعد از عام
الفيل بود…و من كسى را كه مانند على بن ابى طالب عليه السلام در خانه خدا
به دنيا آمده باشد نمى‏شناسم.» (۱۴)
۲-شيخ مفيد (متوفى ۴۱۳) :
«على
عليه السلام در روز جمعه سيزده رجب سى سال بعد از عام الفيل در مكه در داخل
بيت الله الحرام به دنيا آمد.نه كسى بعد از او و نه كسى قبل از او به اين
مقام مفتخر نشده است.» (۱۵)
۳-علامه جليل سيد مرتضى (متوفى ۴۳۶) :
«على در خانه خدا به دنيا آمد و هيچ كس در اين فضيلت‏شريك و نظير او نيست.» (۱۶)
۴-مفسر كبير مرحوم قطب الدين راوندى (متوفى ۵۷۳) :
«محل ولادت على صلى الله عليه و آله و سلم،خانه خدا و بيت الله الحرام بود و هيچ كس جز او در اين مكان تولد نيافته است.» (۱۷)
۵-علامه حلى (متوفى ۷۲۶) :
«هيچ كس در كعبه مكرمه،جز اين على بن ابى طالب عليه السلام متولد نشده است،نه قبل از او و نه بعد از او.» (۱۸)
۶-مفسر بزرگ امين الاسلام مرحوم طبرسى (متوفى ۵۴۸) صاحب تفسيرمجمع البيان:
«هرگز كسى غير از على عليه السلام در خانه خدا به دنيا نيامده است،نه پيش از او و نه پس از او.» (۱۹)
۷-ابن شهر آشوب (متوفى ۵۸۸) :
«فرزند
پاكيزه (على عليه السلام) از نسل پاكيزه در محل پاكيزه‏اى به دنيا
آمد.چنين كرامتى براى چه كسى يافت مى‏شود؟زيرا شريفترين بقعه‏ها حرم و مكه
است و شريفترين محل حرم،مسجد است،و شريفترين محل مسجد،كعبه مكرمه است،و
مولودى جز على عليه السلام در اين مكان مقدس يعنى كعبه به دنيا نيامده
است،پس على عليه السلام در بهترين مكانى كه ممكن بوده متولد شده است.» (۲۰)
۸-محقق اربلى (متوفى ۶۹۲) :
«على
عليه السلام در مكه مكرمه در داخل خانه خدا در سيزدهم رجب سى سال بعد از
عام الفيل به دنيا آمد.هيچ كس قبل از او و بعد از او به اين فضيلت‏بزرگ
مفتخر نشد،و اين فضيلت و شرفى است كه خداى سبحان به خاطر جلال و كرامت آن
حضرت اختصاص به او داده است.» (۲۱)
۹-علامه مجلسى (متوفى ۱۱۱۰) :
«على عليه السلام در مكه مكرمه در خانه خدا در ماه رجب،سى سال بعد از عام الفيل،به دنيا آمد.» (۲۲)
۱۰-مورخ شهير محمد بن خاوند:
«ولادت
على عليه السلام در داخل كعبه بود.هيچ كس اين سعادت نصيبش نشد،جز على بن
ابى طالب عليه السلام. تولد على عليه السلام در كعبه،از نظر تاريخ و روايت
قطعى‏است و هيچ ترديد و شبهه‏اى در آن راه ندارند.» (۲۳)
بيش از پنجاه
نفر از بزرگان شيعه در آثار خود به تولد على عليه السلام در كعبه اشاره
دارند.براى آگاهى بيشتر در اين زمينه به كتاب ارزشمند«الغدير»مراجعه
نماييد. (۲۴)


    ویدیو : حضرت علی درکجاتولد شد
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b