ایه های تمدن سراب

المپیادهای علمی بسیج (موسسه علمی آموزشی رزمندگان اسلام )

موسسه
خدمات علمی و آموزشی رزمندگان اسلام از ابتدای تاسیس تاکنون سعی فراوان
داشته و دارد تا در جهت تحقق  تدابیر و فرامین مقام معظم رهبری، با عنایت
به سابقه و نقش تار یخی دانش ­آموزان در بالندگی و شکوفایی انقلاب اسلامی و
نیز دفاع از مرزهای دینی و ملی در دوران جنگ تحمیلی، زمینه رشد و شکوفایی
این آینده­ سازان کشور عزیزمان را که دارای استعدادهای سرشاری هستند، با
بستر­سازی مناسب فراهم آورد.

لذا
در کنار ارائه خدماتی چون تاسیس و راه اندازی مجتمع­ ها و مدارس معراج
اندیشه، برگزاری آزمون های متنوع علمی در قالب کنکور آزمایشی و آزمونهای
پیشرفت تحصیلی و نیز تالیف و نشرکتب کمک درسی و به ویژه تاسیس باشگاه دانش
پژوهان بسیج ، بحمدالله توانسته است از سال ۷۹ تاکنون با برگزاری آزمون­های
المپیادهای علمی بسیج و همچنین با برگزاری بیست و پنج دوره آمادگی
المپیادهای علمی زمینه موفقیت دانش­ آموزان را درکسب بیش از ۶۸۸ مدال طلا،
نقره و برنز کشوری و همچنین بیش از ۱۳۱ مدال طلا ، نقره و برنز جهانی را
فراهم آورد. (در مجموع ۸۱۹ مدال کشوری و جهانی)

 

عملکرد باشگاه دانش پژوهان بسیج در المپیاد کشوری و جهانی

سال

المپياد کشوري

المپياد جهاني

طلا

نقره

برنز

طلا

نقره

برنز

۸۱-۸۰

۹

۲

۱۴

۲

۳

۱

۸۲-۸۱

۱۰

۲۲

۱۳

۳

۳

۱

۸۳-۸۲

۲۱

۲۳

۱۷

۲

۹

۱

۸۴-۸۳

۲۰

۲۷

۱۴

۵

۷

۰

۸۵-۸۴

۲۶

۲۵

۱۰

۲

۸

۳

۸۶-۸۵

۲۲

۲۸

۱۷

۳

۶

۰

۸۷-۸۶

۲۱

۲۴

۳۴

۲

۷

۹

۸۸-۸۷

۲۱

۲۳

۱۷

۳

۱۲

۳

۸۹-۸۸

۱۰

۱۵

۱۰

۰

۶

۵

۹۰-۸۹

۱۹

۳۹

۲۹

۱

۵

۳

۹۱-۹۰

۱۲

۱۷

۲۰

۱

۵

۳

۹۲-۹۱

۱۴

۱۹

۲۴

۳

۴

۰

جمع کل

۲۰۵

۲۶۴

۲۱۹

۲۷

۷۵

۲۹

۶۸۸

۱۳۱

 

در
تداوم این برنامه ­ها باشگاه دانش­ پژوهان بسیج در نظر دارد برنامه­ ای
منسجم به همراه تقویم آموزشی به دانش­ پژوهان عزیز ارائه دهد.

فهرست:

۱-     مقدمه (آشنایی با المپیاد های کشوری)

۲-    برنامه­ های کلی باشگاه دانش ­پژوهان بسیج (موسسه علمی رزمندگان اسلام)

        ۲-۱ – همایش آشنایی با المپیاد و استعدادسنجی

                   ۱-۲-۱- هدف                                     ۲-۲-۱- اقدامات محتوایی                               ۳-۲-۱- نتیجه­ گیری

            ۲-۲- آزمون

                        ۱-۲-۲- آزمون­های آمادگی                       ۲-۲-۲- آزمون­های شبیه ­ساز مرحله اول و دوم

           ۳-۲- مشاوره

                        ۱-۳-۲- حضوری                                ۲-۳-۲- غیر حضوری

           ۴-۲- دوره آموزشی

                        ۱-۴-۲- دوره تابستان                           ۲-۴-۲- دوره نوروز

           ۵-۲- دوره جمع­بندی و رفع اشکال

                        ۱-۵-۲- کلاس­ جمع­بندی مرحله اول            ۲-۵-۲- کلاس رفع اشکال و حل مساله قبل از مرحله دوم

 

۱ – همایش

الف ) هدف از برگزاری همایش :

۱-     معرفی و شناساندن المپیاد و مزایای آن به دانش ­آموزان

۲-    معرفی برنامه های باشگاه دانش­ پژوهان بسیج به مسئولین، مدیران و معلمان

۳-    شناسایی افراد مستعد و علاقمند به رشته­ های المپیادی

۴-    جذب افراد با استعداد برای شرکت در فعالیت­های موسسه

۵-    استعدادسنجی از طریق برگزاری آزمون سنجشی تشخیصی

ب ) اقدامات محتوایی:

۱-     دعوت از مدیران و معلمان مدارس

۲-    حضور مدال­ آوران جهانی و کشوری جهت مشاوره به دانش­ آموزان

۳-    برگزاری آزمون سنجشی تشخیصی

۴-    پاسخگویی به سوالات دانش­ آموزان توسط مدال­ آوران

 

آزمون سنجشی تشخیصی :

این
آزمون به هیچ وجه رسمیت آزمون­های آزمایشی و پیشرفتی موسسه را ندارد و
برای شرکت در آن نیازی به مطالعه هیچ منبعی نیست و دانش­آموزان با اطلاعات
حال حاضر خود در آن شرکت می­کنند.

این
آزمون شامل سوال­های از همه ­رشته­ هاست و شرکت­ کنندگان می­توانند در مدت
زمانی که به آن­ها داده ­می­شود، به هر تعداد سوال از هر رشته پاسخ دهند و
نیز این آزمون به صورت رایگان و با هدف هدایت علاقمندان و دانش­ آموزان
مستعد از طرف موسسه علمی رزمندگان برگزار می­شود.

الف ) اعلام نتیجه آزمون:

بعد
از تصحیح اوراق آزمون در دفتر مر کزی ، بر اساس نمره­ای که دانش­ آموز در
هر یک از رشته­ های پاسخ داده کسب می­کند، مشاوره و راهنمایی خاصی در جهت
انتخاب رشته­ ی المپیادی به ایشان داده می­شود تا با ذهنی آگاه­تر وارد
مسیر المپیاد می­شود.
                                                                                                             

ب ) زمان­بندی همایش:

با
توجه به اتمام امتحانات دانش ­آموزان در خراداد ماه، جذب و دعوت از دانش­
آموزان ، مدیران و معلمان در اوایل  خرداد انجام شده و تا اواسط مرداد ماه
بهترین زمان برگزاری همایش­ ها است.

 

۲ – آزمـون

آزمون
وسیله‌ای برای تصمیم‌گیری بهتر در مراحل مختلف مطالعه، تدریس و شناساندن
هدف‌های تدریس به دانش‌آموزان است. آزمون راهی برای بهبود و اصلاح روش
مطالعه است و افزون بر آن تجزیه و تحلیل و نتایج آزمون به دانش­­آموز  فرصت
می‌دهد که درصدد اصلاح و بهبود روش مطالعه خود برآید و آن را با نیازها و
استعدادهای خود هماهنگ سازد.

معــرفی:

تمامی
آزمون­های المپياد علمي بسيج در هفت رشته­­ی رياضي، فيزيک، شيمي، زيست
شناسي ، کامپیوتر ، نجوم و ادبي، در سطح  سه پايه­ي اول ، دوم و سوم
دبيرستان به دو صورت آزمون­های آمادگی و آزمون­های شبیه­ساز به طور هماهنگ .
هم­زمان در سراسر کشور ، برگزار خواهد شد.لازم به­ذکر است به نفرات اول تا
سوم هر رشته در آزمون شبیه­ساز مرحله اول در هر پایه مدال طلا ، نقره و
برنز المپیادهای علمی بسیج به همراه هدایایی ارزنده تعلق می­گیرد.

 

۱-۲-    آزمون­های آمادگی

 

الف) هدف:

۱-     آشنایی ابتدایی دانش­پژوهان با سطح سوالات المپیاد

۲-     ارزیابی عملکرد دانش ­آموز طی دوره تابستانه

۳-     سنجش علمی دانش ­آموزان و پی بردن به نقاط ضعف و قوت

۴-     ارتقای سطح دانش­ آموزان

ب ) اقدامات محتوایی:

۱-     طراحی سوالات در قالب المپیادهای اصلی

۲-     طراحی سوالات توسط اساتید المپیادی مدال­آور

۳-     طراحی سوالات براساس پایه تحصیلی دانش­آموزان

۴-     برگزاری هم­زمان در سراسر کشور

۵-     زمان برگزاری آزمون­ها بر اساس رشته­ها تقسیم­بندی شده و در دو نوبت صبح و عصر همان­روز برگزار می­گردد.

* نکته: دانش­ آموزان می­توانند در دو رشته هم­زمان شرکت نمایند.

ج ) زمان­بندی:

دو مرحله آزمون آمادگی قبل از
برگزاری آزمون مرحله اول باشگاه دانش­پژوهان جواب برگزار خواهد شد که اولین
آزمون آن آبان ماه و دومین آزمون آن دی ماه برگزار می­گردد.

 

۲-۲-آزمون­های شبیه ­ساز

 

الف) هــدف:

۱-      آزمون شبیه ­ساز در دو
نوبت قبل از مرحله اول و قبل از مرحله دوم  جهت آمادگی هرچه بیش­تر دانش­
آموز جهت شرکت در المپیاد مرحله اول و دوم  طراحی شده

۲-     سنجش نهایی دانش­ آموزان و پی بردن به نقاط ضعف و قوت

۳-     قرار گرفتن در شرایطی مشابه شرایط آزمون اصلی

۴-    اصلی ترین کارکرد آزمون­های شبیه­ ساز ، مقایسه با وضعیت مطلوب است (تعریف نقطه­ ای به­ عنوان وضعیت مطلوب: در آزمون­های شبیه­ ساز موفقیت در آزمون اصلی وضعیت مطلوب محسوب می­شود.)

 ب) اقدامـات محـتوایی:

۱-     طراحی آزمون­های  توسط اساتید المپیادی مدال­ آور

۲-     سطح­ بندی سوالات براساس استانداردهای هر مرحله

۳-     منابعی که در طراحی سوالات
مورد استفاده قرار گرفته همگی از منابع و سرفصل­های المپیاد کشوری آن مرحله
بر اساس آخرین تغییرات خواهد بود.

۴-     برگزاری هم­زمان در سراسر کشور

۵-     زمان برگزاری آزمون­ها بر اساس رشته ها تقسیم­ بندی شده و در دو نوبت صبح و عصر همان­ روز برگزار می­ گردد.

* نکته: دانش ­آموزان می­ توانند در دو رشته هم­زمان شرکت نمایند.

* توجه:
به دانش­ آموزان رتبه اول تا سوم هر رشته در هر پایه در آزمون شبیه­ ساز
مرحله اول، مدال طلا، نقره و برنز به­ همراه جوایزی نفیس تعلق می­گیرد.

ج ) زمــان­ـبـندی:

آزمون شبیه­ ساز مرحله اول اواسط
بهمن ماه و شبیه­ ساز مرحله دوم بعد از اعلام زمان دقیق آزمون مرحله دوم در
اردیبهشت ماه برگزار می­گردد.

 

۳ – مشاوره

ارتقاء
سطح باشگاه دانش­پژوهان بسیج ، جز با ارتقاء سطح ارکان اصلی آن میسر
نیست.مدیران و مشاوران هر موسسه ، از ارکان اصلی آن به شمار می روند. در
طول سال تحصیلی امکان ارتباط مستقیم با مشاوران مجموعه ، به منظور انتقال
تجربیات را خواهند داشت. استفاده از دانسته‌ها و تجارب يك مشاور باعث
مي‌شود دانش‌پژوه بتواند شرايط را تحت كنترل خود درآورده و با اين روش بر
غول شكست و نااميدي به راحتي غلبه نمايد.

الف) هـدف:

۱-     یک مشاور در گام اول می کوشد تا هدف دانش ­پژوه را از ورود به المپیاد برای او شفاف­سازی کند.

۲-     مشاور با ایجاد انگیزه، در ذهن دانش­ پژوه نظم ایجاد می­کند.

۳-     یک مشاور نکات کاربردی مورد نیاز دانش­ پژوه را در اختیار او قرار می­دهد.

۴-     مشاور دانش­ پژوه را در انتخاب رشته المپیادی که می­تواند در آن موفق­ تر باشد یاری می­نماید.

ب ) اقدامات اجرایی:

۱-     مشاوره به دو صورت حضوری و غیر حضوری انجام می­گیرد.

۲-     مشاوره غیر حضوری از طریق تماس تلفنی و ارسال ایمیل صورت می­پذیرد.

۳-     هر دانش ­آموز بر اساس رشته ­ی انتخابی خود ۲ یا ۳ مشاور خواهد داشت.

ج) زمــان­بندی:

هر
دانش ­آموز ۵ نوبت مشاوره توسط مشاوران مدال­ آور خواهند داشت، اولین
مشاوره به­ صورت دسته­ جمعی در جلسه­ ی همایش آشنایی با المپیاد بوده و ۴
مرحله باقی مانده هر یک به ترتیب:

اولین مشاوره در آبان ماه، دومین مشاوره: آذر ماه، سومین مشاوره بهمن ماه قبل از برگزاری آزمون مرحله اول و چهارمین مشاوره اردیبهشت ماه قبل از آزمون مرحله دوم خواهد بود.

* توجه: درصورت نیاز دانش ­آموز به مشاوره تعداد دفعات قابل تغییر خواهد بود.

 

۴ – دوره آموزشی

برگزاری
دوره­ های آموزشی به دو صورت دوره تابستانه و دوره نوروز جهت تحقق شاخص­
های آموزشی و آماده کردن دانش ­پژوهان جهت شرکت در آزمون­ المپیاد بوده و
مطالب ارائه شده در این دوره ­ها آمادگی هرچه بیش­تر و بهتر دانش­ آموزان
را فراهم می ­آورد.

۱-۴- دوره متمرکز تابستان :

الف) هـدف :

۱-     تقویت بنیه­ ی علمی دانش ­آموزان

۲-     بسترسازی مناسب برای مطالعه بیش­تر و هدفمند.

ب) اقدامات محتوایی:

۱-     برگزاری کلاس­های تخصصی با حضور اساتید برجسته که خود از مدال­ آوران کشوری و جهانی هستند. ­

۲-     برگزاری کلاس­ها به­ صورت شبانه ­روزی

۳-     امکان استفاده دانش­ آموزان از خوابگاه وجود دارد.

۴-     مطالب ارائه شده در تابستان مطابق سرفصل­های آزمون مرحله اول المپیاد است.

۵-     ارائه جدیدترین کتب و جزوات المپیادی در طول دوره توسط اساتید

۶-      برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی، مذهبی و ورزشی.

۷-     ارائه برنامه های مشاوره حضوری علاوه بر جلسات مشاوره موجود در برنامه در زمینه مباحث المپیادی توسط مدال­ آوران .

 ج ) زمـان­بندی:

این
دوره­ ی آموزشی هرساله در اوایل شهریور ماه به مدت یک هفته به­ دو صورت
متمرکز در استان تهران و غیر متمرکز در سایر استان­ها برگزار می­شود.

 

۲-۴- دوره نوروز:

الف) هـدف:

۱-     تکمیل اطلاعات علمی دانش ­آموزان پذیرفته شده در آزمون مرحله اول المپیاد جهت موفقیت در آزمون مرحله دوم

۲-     ارائه­ ی مطالب و سرفصل­های مورد نیاز جهت شرکت در آزمون مرحله دوم

۳-     کسب رتبه ­های برتر کشوری از بین دانش­ آموزان شرکت کننده در برنامه ­های باشگاه

               ب ) اقدامات محتوایی:

۱-     برگزاری کلاس های تخصصی با حضور اساتید برجسته که خود از مدال­ آوران کشوری و جهانی هستند. ­

۲-     این دوره مختص دانش ­پژوهان پذیرفته شده در آزمون مرحله اول المپیاد می­باشد

۳-     دانش ­آموزان در این دوره با مباحث پیشرفته ­تر جهت شرکت در آزمون مرحله دوم آماده می­شوند .

۴-     ارائه جدیدترین کتب و جزوات المپیادی توسط اساتید

۵-       برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی ، مذهبی و ورزشی.

۶-      ارائه برنامه های مشاوره در جهت موفقیت در آزمون مرحله دوم  .

              ج ) زمــانبندی:

                  این دوره هر ساله در تعطیلات نوروز به مدت ۱۰ روز به­ صورت متمرکز در تهران برگزار می­گردد.

 

          ۱

ویژگی­ های کارنامه ­ی علمی و گزارشات آزمون



پس
از برگزاری هر آزمون جهت ارزیابی و بررسی میزان پیشرفت تحصیلی دانش­
آموزان و همچنین جهت ارتقای برنامه­ های آموزشی کلاس و مدرسه، گزارش­ هایی
به شرح ذیل ارائه می­ گردد.



 



enlightened کارنامه­ ی علمی دانش­ آموزان



شامل
تعداد پاسخ­های «صحیح، غلط، خالی»، نمره از ۲۰، درصد عملکرد دانش­ آموزان،
وضعیت، حداکثر درصد، میانگین (درصد و امتیاز)، امتیاز نفر اول و رتبه در
«کلاس، مدرسه، شهر، استان، کشور» به تفکیک هر درس می­باشد. در ضمن در قسمتی
از کارنامه، تصویر پاسخ­برگ و نمودار وضعیت درسی نیز قابل رؤیت می­باشد.
در این کارنامه، همچنین نقاط قوت و ضعف دانش­ آموز بر اساس مباحث درسی نیز
ارائه می­ گردد که دانش­ آموز می­ تواند نقاط ضعف و قوت خود را در آزمون
ارزیابی نماید. البته پس از برگزاری آزمون مرحله­ ی دوم به بعد، نمودار
پیشرفت تحصیلی دانش­ آموز نسبت به مراحل گذشته قابل ارائه می­ باشد.



 



enlightened گزارش عملکرد دبیر



در
این گزارش، میزان درصد عملکرد دانش­ آموزان و همچنین رتبه­ ی تک­ تک افراد
در کلاس، مدرسه، شهر، استان و کشور جهت دبیران هر درس و کلاس به صورت مجزا
ارائه می­ گردد. همچنین نقاط ضعف و قوت هر دانش­ آموز و کل دانش­ آموزان
آن کلاس قابل ارائه می­باشد و معلم می­تواند با این گزارش فرد فرد دانش­
آموزان و همچنین کل کلاس را مورد ارزیابی قرار دهد.



 



enlightened گزارش عملکرد مدیر



این
گزارش به صورت جامع، چکیده­ای از اطلاعات کارنامه­ ی فردی دانش­ آموزان هر
مدرسه در هر پایه و رشته از نظر درصد عملکرد و وضعیت دانش­ آموز در کل
آزمون و همچنین درصد و رتبه­ بندی هر دانش­ آموز را به تفکیک هر درس ارائه
می­نماید. در این گزارش علاوه بر موارد فوق، رتبه­ ی هر دانش­ آموز در
مدرسه، شهر و کشور و همچنین نقاط قوت و ضعف کل مدرسه در آن پایه و رشته نیز
به مدیریت مدرسه ارائه می­گردد.



 



enlightened گزارش مقایسه ­ای مدارس



این
گزارش شامل تعداد دانش­ آموزان شرکت کننده در هر مدرسه به تفکیک پایه و
رشته­ ی مورد نظر و همچنین میانگین نمره و رتبه­ ی مدرسه­ ی مورد نظر و
همچنین حداکثر و حداقل میانگین نمره­ ی مدارس شرکت کننده در آزمون می­باشد،
که مدیر مدرسه می­تواند مدرسه­ ی خود را در قیاس با دیگر مدارس مورد
ارزیابی قرار دهد.



 



enlightened گزارش توصیفی عملکرد مدرسه



در این گزارش، عملکرد مدرسه بر اساس نمره از ۲۰، درصد و تراز، هم به صورت عددی و هم به صورت نموداری مورد ارزیابی قرار می­گیرد.



 



enlightened گزارش لیست نفرات برتر آزمون



به
منظور اطلاع ­رسانی به مدیران مدارس، پس از برگزاری هر آزمون لیست نفرات
برتر به تفکیک پایه، رشته، استان، شهر و مدرسه جهت هر یک از مدارس تهیه و
ارسال می­گردد.


    ویدیو : ایه های تمدن سراب
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b