آجیل و خشکبار برای سلامتی بدن مفیدند

کنترل دیابت نوع ۲ با آجیل‌ها

نتیجه‌ی پژوهشی که در روزنامه‌ی Diabetes Care به چاپ رسید نشان می‌دهد که مصرف روزانه‌ی مغزها مثل گردو، بادام، پسته، فندق و همچنین بادام زمینی برای افرادی که از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند مفید خواهد بود.

 

این میوه‌ها سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده اند که باعث تنظیم میزان قند خون شده و میزان کلسترول مضر (LDL) را کاهش می‌دهد.

 

این پژوهش نتیجه‌ی تلاش محققان دانشگاه تورنتو و دانشگاه Hopital St.Michaels کانادا است.

 

در
این پژوهش محققان برای بررسی تأثیر این میوه‌ها روی پارامترهای مختلف
متابولیسم بدن از قبیل اندیس گلیسمی و میزان لیپیدها، ۱۱۷ بیمار مبتلا به
دیابت نوع ۲ را مورد آزمایش و مطالعه قرار دادند.

مصرف روزانه‌ی مغزها مثل گردو، بادام، پسته، فندق و همچنین بادام زمینی برای افرادی که از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند مفید خواهد بود

به مدت سه ماه روزانه ۷۵ گرم مخلوط میوه‌های خشک یا نوعی کیک مخصوص و یا مقداری از هر دو به بیماران داده شد.

 

نتیجه‌ی
مطالعات نشان داد که مصرف روزانه ۷۵ گرم از این میوه‌های خشک باعث بهبود
تنظیم میزان گلیسمی یا همان قند خون می‌شود و میزان کلسترول مضر خون(LDL)
را نیز کاهش می‌دهد.



آجيل و خشكبار براي سلامتي بدن مفيدند

آجيل و مغزها مانند
فندق، گردو، پسته نقش مهمي در تامين سلامتي بدن ايفا مي‌كنند. بر خلاف تصور
عوام كه فكر مي‌كنند اين قبيل مواد خوراكي فاقد ارزش‌ غذايي هستند، بايد
گفت كه اين مواد غذايي منابع سرشاري از پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌هاي
آنتي اكسيداني هستند.

مصرف آجيل ميزان
ابتلا به سرطان هاي پروستات، ريه و روده را كاهش مي‌دهد. همچنين از پيشرفت
سرطان سينه در زنان و بروز مشكلات پروستات در مردان جلوگيري مي‌كند.

اين دانه‌هاي خوراكي
سرشار از فسفر هستند كه اين ماده معدني به ساخت استخوان ها و دندان ها كمك
مي‌كند و نيز منبع سرشار از منيزيم  است كه اين عنصر نيز در ايجاد تعادل
در عملكرد ماهيچه‌ها و اعصاب نقش مهمي دارد. همچنين وجود اسيد لينولنيك در
اين دانه‌هاي خوراكي مي‌تواند براي حفظ سلامت پوست و ايجاد تعادل هورموني
مفيد باشد.
 

در ذيل تاثيرات مثبت برخي از اين دانه‌ها ذكر شده است:

بادام زميني:

خوردن بادام زميني
به مقدار ۵ بار يا بيشتر در هفته و هر بار ۲۸ گرم، احتمال بروز ديابت نوع
دوم را در زنان كاهش مي‌دهد. بادام زميني داراي مقادير زيادي چربي اشباع
نشده‌، منيزيم و فيبر غذايي است كه همگي خطر بروز ديابت را كاهش مي‌دهند.
همچنين حاوي فيبر و منيزيم است كه باعش كاهش مقاومت انسولين مي‌شوند. وجود
چربي امگا۳ نيز باعث حفظ سلامت سلول ها، نرمي پوست و نيز كاهش ميزان
كلسترول كلي در خون مي‌شود. بادام زميني منبع سرشاري از آهن، روي، ويتامين
E، منيزيم و فوليك اسيد است كه تاثير مهمي در مبارزه با مواد سرطان زا
دارند.
 

گردو:

گردو نه تنها
كلسترول مضر را كاهش مي‌دهد، بلكه باعث كاهش التهاب رگ‌هاي خوني مي‌شود كه
معمولا عامل بروز بيماري هاي قلبي-عروقي هستند. گردو منبع ويتامين E، آهن،
منگنز، فسفر، پتاسيم ، فوليك اسيد و ويتامينB6 است كه در ساخت استخوان ها،
تامين سلامت قلب و خون نقش مهمي دارند.
 

بادام :

سرشار از پروتئين و
داراي ريزمغذي‌هاي مهمي از قبيل منيزيم، پتاسيم، فسفر، مس،ويتامين B2،
نياسين است. همچنين روغن بادام منبع غني ويتامين E است كه نقش ضد سرطاني و
آنتي اكسيداني دارد. بادام شامل مقادير زيادي كلسيم است و نيز مي‌تواند در
بهبود رشد استخواني و جلوگيري از بروز پوكي استخوان موثر باشد. اگر افراد
مبتلا به كلسترول بالا روزانه ۳۰ گرم بادام مصرف ‌كنند، ميزان كلسترول مضر
خون خود را تا ۴ درصد كاهش خواهند داد.



    ویدیو : آجیل و خشکبار برای سلامتی بدن مفیدند
این مطلب را به اشتراک بگذارید :

a b