تست و جدول آی کیو

تست IQ آی کیو ای که برای شما آماده کردیم یکی از دقیق ترین و معتبرترین تست های ای کیو  است پس اگه تا حالا تست آی کیو معتبری نداده اید با این تست می تونید مقدار ضریب هوشی خودتون رو مشخص کنید .

Test-iq

درمورد تست IQ آی کیو ی زیر

تو این تست IQ چهل دقیقه وقت دارید تا به سی و نه سوال تصویری موجود پاسخ بدید . توصیه می کنم اصلا عجله نکنید ولی سعی کنید سوالات اول رو سریع تر جواب بدید چون آسون تر هستند و رفته رفته سوالات سخت تر می شوند . اگه سوالی رو نتونستید جواب بدید در انتها شماره سوال رو از حاشیه انتخاب کنید تا شاید  در برگشت موفق به پاسخ گویی بشوید  .بعد از انجام تست ای کیو IQ می تونید مقدار آی کیو ی خودتون رو با افراد مشهور که در پایین صفحه آمده مقایسه کنید.

برای انجام این تست آی کیو بهتر است از مرورگر های کروم یا موزیلا فایرفاکس استفاده نمایید.

 

 IQ آی کیو ی خودتون رو با برخی از افرا مشهور جهان مقایسه کنید

شاید برای شما هم جالب باشه که بدانید برخی از مشاهیر و نابغه های جهان از چه مقدار IQ  یا همان بهره هوشی برخوردار بوده اند . حتما می دانید که ضریب هوشی بالای 130 یک ضریب هوشی بالا به شمار می رود و ضریب هوشی بالا ی 150 یک نابغه محسوب خواهد شد در لیست زیر مقدار IQ  آی کیو ی برخی از مشاهیر را خواهیم دید.

1- جالب است بدانید که آی کیو انیشتین و آی کیو بیل گتس هر دو 160 می باشد.

2- بالاترین ضریب هوشی به طور باورنکردنی ای متعلق به آی کیو لئوناردو داوینچی با مقداری برابر با 220 می باشد.

3-  بوش پدر ای کیو یی برابر با 98 و بوش پسر دارای IQ 125 می باشد.

4- نیکول کیدمن و شکیرا هم به ترتیب دارای ضریب هوشی 132 و 140 هستند .

5- گفته می شود آی کیو لیونل مسی هم برابر با انیشتین یعنی 160 است اما صحت آن هنوز تایید نشده است.

6- مقدار IQ شما چقدر است ؟ با تست iq ( تست آی کیو) مقدار آی کیو ی خود را بسنجید .

تست iq

راه های افزایش آی کیو ( iq )

یکی از انواع هوش و در عین حال شناخته شده ترین آن ها آی کیو یا همان هوش منطقی می باشد که به کمک تست آی کیو ( تست iq ) تعیین می شود . به کمک تست آی کیو ( تست iq ) که در این صفحه قرار داده شده است . می توانید میزان ضریب هوشی خود را تعیین کنید و اگر نتوانستید در این تست iq ( تست آی کیو ) نتیجه دلخواه خود را بگیرید زیاد نگران نباشید چرا که راه هایی برای افزایش هوش وجود دارد .اگر بخواهیم دقیق بحث کنیم گفتن این نکته ضروری است که عملا راهی برای ازایش هوش منطقی یا همان آی کیو که توسط تست آی کیو ( تست iq ) تعیین می شود در سنین بالا وجود ندارد ( این حقیقت واقعیتی است که بسیاری از مردم از آن آگاه نیستند و باور عمومی بر این است که مقدار آی کیو (iq) می تواند افزایش پیدا کند ) چرا که این نوع هوش تا دو الی سه سالکی شکل می گیرد ولی دانستن این نکته هم ضروری است که اکثر ما از تمام هوش ذاتی خود بهره نمی ببریم و قصد ما در این صفحه تست آی کیو ( تست iq ) این است که ابتدا شما میزان آی کیو خود را با یکی از دقیق ترین تست آی کیو های موجود تعیین نمایید و سپس راه هایی را پیش روی شما قرار دهیم تا بتوانید از حداکثر توانایی ذهنی خود در حل سوالات تست آی کیو ( تست iq ) و حتی مسایل روزمره زندگی خود بهره ببرید .
در ادامه تعدادی از راه های افزایش بهره وری هوش را برای شما عزیزان بیان خواهیم نمود تا بتوانید در تست آی کیو بهترین نتیجه را کسب نمایید :

تست iq

گندم سبوس دار حلال تست آی کیو
برای بهره وری بهتر از هوش خدادای در تست آی کیو ( تست iq ) و یا هر مسئله ای دیگر باید میزان کافی اکسیژن موجود در خون به مغز برسد . جالب است بدانید که گندم سبوس دار دارای نوعی ماده مفید به نام لسیتین می باشد که باعث از بین رفتن گرفتگی سرخ رگ ها می شود که نتیجه آن بهبود خون رسانی به مغز خواهد بود که آن نیز به نوبه خود موجب بهبود عملکرد ما در انجام تست آی کیو و دیگر مسایل فکری روزمره مان خواهد شد .

تست iq

ورزش هایی مانند یوگا
یوگا و مدیتیشن یکی از موثرترین روش ها در تخلیه ی استرس افراد می باشد . تاثیری که یوگا و مدیتیشن بر روی ما می گذارد به این نحو است که فشار خون موجود در رگ ها را کاهش داده ، سرعت تنفس را پایین می آورد و با پایین آوردن سرعت ساز و کار بدن باعث کاهش استرس در ماهیچه ها می شود که این عمل در افزاش بهره وری از هوش به هنگام مواجه با مسایل روزمره و حتی هنگام پاسخگویی  به سوالات تست آی کیو ( تست iq ) بسیار مفید عمل خواهد کرد .

تست iq

شام را سبک میل کنید
یکی دیگر از راه های افزایش بهره وری هوش در تست آی کیو ( تست iq ) یا مسایل روزمره دیگر خواب کافی است . حتما برای شما هم پیش آمده است که ش های امتحان تا پاسی از شب بیدار بمانید و به احتمال فراوان تاثیرات بد آن ر نیز در نتایج امتحانات خود مشاهده نموده اید . یکی از غنی ترین راه های افزایش فسفر مغز خواب است به طوری که تاثیر آن حتی از خوردن ماهی هم بیش تر است ولی متاسفانه خوردن شام سنگین باعث افزایش استرس بلند مدت در طول شب می شود . بهتر است غذاهای سنگین را در طول روز مصرف نمایید چراکه به دلیل فعالیت زیاد مقدار زیادی از آن مصرف خواهد شد و باعث رنجش شما در طول شب نخواهد شد .
به طور خلاصه می توان گفت که خواب کافی و مناسب معادل کسب نتیجه بهتر در تست آی کیو ( تست iq ) و حتی امتحانات خواهد شد پس برای کسب موفقیت های بیش تر و بهتر در آزمون تست آی کیو ( iq )   خواب کافی را از یاد نبرید .

تست iq

خواب کافی = آمادگی برای تست iq ( تست آی کیو )
به طور میانگین هر فرد به ازای دو ساعت بیداری به یک ساعت خواب احتیاج داردکه در طول روز می شود شانزده ساعت بیداری و هشت ساعت خواب که البته این مقدار برای افراد در سنین مختلف تفاوت دارد . جالب است بدانید که کمبود خواب باعث کاهش میزان خلاقیت افراد می شود و در نتیجه باعث می شود در تست آی کیو نتیجه دلخواهی گرفته نشود و علاوه بر این کمبود خواب اشتباهات عملکردی فرد را در طول روز افزایش می دهد اشتباهاتی که بهترین مصداق آن امتحانات مدرسه و دانشگاه می باشد درست زمانی که تا پاسی از شب دانشجویان و دانش آموزان برای مطالعه بیدار می مانند.صاف نشستن !
بله درست خواندید ! حالت بدن در هنگام درس خواندن ، امتحان دادن و حتی انجام تست آی کیو ( تست iq ) در نتیجه نهایی می تواند بسیار بیش تر از آن چه فکر می کنید تاثیر داشته باشد . برای امتحان این قضیه می توانید یک بار تست آی کیو را در حالت خوابیده با دهانی باز انجام دهید و باری دیگر تست آی کیو ( تست iq ) را در حالتی به مرتب پشت میز  و روی صندلی نشسته اید امتحان نمایید و نتایج آن را با هم مقایسه کنید تا به تاثیر شگرف آن پی ببرید . ( البته باید از دو تست آی کیو در این آزمایش استفاده نمایید تا نتیجه ای درست بگیرید. )
بهترین حالت برای فکر کردن ، درس خواندن  ، انجام تست آی کیو ( تست iq ) و آزمون دادن نشستن پشت میز و صندلی است برای همین است که سالن های مطلعه در سراسر جهان مجهز به میز و صندلی شده اند لذا به هیچ عنوان از تاثیر صحیح نشستن در حل قوی تس آی کیو غافل نشوید .

تست iq

نفس عمیق بکشید
یحتمل برای شما هم پیش آمده است که در زمان هایی مثل انجام تست آی کیو ( تست iq ) که احتیاج به تفکر و تمرکز بیش تری دارید نفس عمیق کشیده باشید . این امر باعث می شود که اکسیژن بیش تری به مغز برسد و در نتیجه شما در تست آی کیو ( تست iq ) یا هر کار دیگری موفق خواهید شد . در حقیقت این کار باعث افزایش مقدار آی کیو شما نمی شود بلکه باعث بهره وری بهتر از ضریب هوشی ذاتی شما خواهد شد .

تست iq

توصیف کردن لغات = حل تست iq ( تست ای کیو )
فرهنگ واژگان را باز کنید و اولین کلمه ای را که به چشم تان خورد برای فردی که در مقابلتان ایستاده است با صدای بلند توصیف کنید تا تاثیر آن را در حل تست iq ( تست آی کیو ) ببنید . مقدار توضیحاتی که انجام می دهید بسته به مقدار آی کیو ی افراد متفاوت است . هرچه کامل تر و بیش تر بتوانید این کار را انجام دهید بهره هوشی بالاتری خواهید داشت .
ورزش دادن مغز را فراموش نکنید ( با تست iq )برخلاف تصور اشتباه بسیاری از افراد مبنی بر این که انجام فعالیت های فکری در دراز مدت باعث فرسودگی مغز خواهد شد و بیماری های ذهنی را به دنبال خواهد داشت انجام فعالیت های مغزی درست مانند ورزش دادن عضلات بدن می باشد و همان طور که ورزشکاران با انجام فعالیت های ورزشی سنگین عضلات خود را پر قدرت می کننده فعالیت های مغزی باعث قوی و قوی تر شدن ذهن و پویایی در حل مسایل خواهد شد . یکی از بهترین فعالیت های مغزی که در یک دوره زمانی کوتاه می تواند مغز را به آرامی از کم به زیاد به فعالیت وا دارد تست آی کیو ( تست iq )  می باشد پس نباید انجام تست آی کیو و دیگر فعالیت های مغزی همچون سودوکو را از برنامه زندگی خود خارج نمایید .

تست iq

با احساسات تست آی کیو را حل کنید

بررسی های صورت گرفته در سال های اخیر حاکی از این است که احساسات انسان در بهره وری هرچه بهتر از مغز نقشی مستقیم و مهم ایفا می کنند . در تحقیقات و آزمایشات صورت گرفته بر روی عده ای این نتیجه به دست آمده است که افرادی که به عشق و دوست داشتن فکر می کنند دارای مدار مغزی سالم و سریع تری نسبت به دیگران هستند پس از تاثیر شگفت انگیز افکار و احساسات خود در حل مسایل تست آی کیو ( تست iq ) و دیگر مسایل روزمره غافل نباشید .

تست iq

تلویزیون زیاد نگاه نکنید
درگیری ذهن و اندیشه برای موضوعاتی که مفید هستند همچون ریاضیات و مسایل دیگر می تواند مفید باشد اما درگیر شدن ذهن به واسطه تماشای زیاد سریال و فیلم و برنامه های تلویزیونی مطمئننا به سود ما نیست. گاهی ذهن خود را درگیر یک تست آی کیو می کنیم که باعث تقویت قوای تصمیم گیری و اندیشه ما می شود اما تماشای ساعت ها تلویزیون چه سودی می تواند برای ما داشته باشد بنابراین بهتر است به جای تماشای طولانی مدت تلویزیون با حل چند تست هوش و چیستان و معما و تست آی کیو به تقویت قدرت منطق خود کمک کنیم.

تست iq
ورزش کنید تا بتوانید تست iq ( تست آی کیو ) را بهتر انجام دهید
متاسفانه زندگی امروزه ما را مجبور کرده است که فعالیت های بدنی و ورزش را به حداقل برسانیم امری که تاثیرات مخرب آن در دراز مدت بر ما آشکار می شود . در ابتدا شاید نتوان ارتبلططی بین تست آی کیو ( تست iq ) و ورزش کرد یافت ولی باید بدانید که ارتباطی محکم بین این دو امر وجود دارد . کارشناسان معتقدند که ورزش کردن به استفاده موثرتر از مغز کمک شایانی می کند امری که برای خود ما نیز ثابت شده است و اثرات قوی ورزش کردن را در نتایج حاصل از آزمون ها حتی آزمون تست آی کیو مشاهده کرده ایم . ورزش کردن در بهبود کیفیت فکر کردن و قدرت ذهن تاثیرات مفیدی می تواند داشته باشد پس از انجام آن غافل نباشید علاوه بر این ورزش در سالم ماندن بدن و بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن موثر است که آن خود نیز موجب بهبود عملکرد مغز می شود یا به قول معروف عقل سالم در بدن سالم .

تست iq

راه های افزایش آی کیو : تقارن یابی
در فیلم سینمایی “ذهن زیبا” بازیگر فیلم قدرت عجیبی در تقارن یابی برای اشیا در هر مکانی دارد. شما هم برای افزایش آی کیو می توانید این تمرین را شروع کنید. برای شروع باید قدم بزنید و در زمانی کمتر از 10 دقیقه گونه ای از احساس مرئی از پیرامون خود بسازید. نکته مهم در این تمرین این است که باید بتوانید اطراف شلوغ خود را به هماهنگی برسانید. برای مثال به جای این که به آسفالت زیر پا خیره شوید به بازتاب نور در گودال آب وسط خیابان نگاه کنید! (زاویه تابش و بازتاب یکی است.)

تست iq

ذهن خود را با یک تست آی کیو ( تست iq ) به چالش بکشید .
مطمئنا یکی از جذاب ترین و موثر ترین روش های افزایش آی کیو به چالش کشیدن ذهن می باشد . عملی که با حل مسایل ریاضی ، تکمیل جدول سودوکو ، بازی پازل و . . . به دست می آید . کم نیستند مسایل و فعالیت های روزمره ای که احتیاج به تفکر کم تا شدید دارند و شما باید برای بهره وری بهتر از هوش تان در این مسایل حضور فعال داشته باشید برای نمونه می توانید شروع به خواندن یک داستان نمایید ولی از نیمه های آن رهایش کنید و خود پایان بندی آن را انجام دهید و همین طور پایان داستان را حدس بزنید و مثالی از مسایل پیچیده تر تست آی کیو ( تست iq ) و اثبات قضایای ریاضی می باشد که تاثیری به شدت محسوس بر روی شما خواهد گذاشت . اگر به نقاشی علاقه دارید کی توانید یک نگاه گذرا به تصویری پیچیده بکنید و سپس آن را خودتان بر روی کاغذ بدون نگاه کردن به تصویر اصلی رسم کنید و جالب است بدانید که تست آی کیو ( تست iq ) نیز بر اساس تصویر ها و تشخیص مشابهت ها پایه ریزی شده است.

تست iq

تاثیرات مقوله ی تغذیه بر آی کیو iq کودکان

افزایش ضریب هوشی کودکان یا همان آی کیو ( iq ) تنها تا دو سالگی امکان دارد . در این دوران پدر ها و مادر ها وظیفه سنگینی دارند چراکه در این ایام طلایی هر روزی که می گذرد یک فرصت از دست می رود پس بنابر این اگر والدین خواهان فرزندی نخبه هستند که بتواند در بزرگسالی تست آی کیو ( تست iq ) را با درصد بالایی انجام دهد در این ایام باید علاوه بر مراقبت های جسمی و رو حی از کودک به فکر افزایش آی کیو ی نوزاد هم باید باشند . جالب است بدانید که در این مدت کوتاه مقدار iq کودک تا بیست و دو درجه می تواند افزایش پیداکند ، حقیقتی که بسیاری از والدین از آن آگاهی ندارند . بر اساس تحقیقات صورت گرفته اثبات شده است که ضریب هوشی یا همان آی کیو ی نوزاد از زمان بارداری مادر تا سن دو سالگی ( حداکثر سه سالگی ) شکل می گیرد . این مطلب این نکته را به همه ی پدران و مادران گوش زد می نماید که برای داشتن نوزادی که بتواند در آینده نتایج قابل قبولی در تست iq ( تست آی کیو ) کسب نماید بایستی از همین دوران مراقب نوزادان باشند.
در این دوران ، بارداری تا رسیدن به سن دو یا سه سالگی ، تغذیه ی مادر و نوزاد به ترتیب زیر در شکل گیری ای کیو ( iq ) نوزاد اهمیت دارد :
مورد اول : کمبود آهن باعث کاهش نه درجه ای در iq می شود . گفتن این نکته ضروری است که در جهان دو میلیارد نفر دچار کمبود آهن هستند . پس لازم است که مادران با انجام آزمایش های لازم در دوران بارداری و قبل از آن از مقدار آهن خون خود آگاهی پیدا کنند تا در صورت کمبود درمان های لازم را انجام دهند .
مورد دوم : محروم بودن نوزاد از شیر مادر باعث کاهش هشت درجه ای در بهره هوشی کودک خواهد شد (از منظر تست آی کیو iq).
مورد سوم : بسیار جالب است بدانید که وزن کم نوزاد ضریب هوشی او را تا پنج درجه کاهش می دهد مسئله ای که کمتر کسی به آن توجه دارد و پیروز شدن در تست iq ( تست آی کیو ) را در ارتباط با آن می داند .
عدم تغذیه مناسب مادر در دوران بارداری باعث کمبود وزن در بدو تولد نوزاد خواهد شد . همان طور که مشاهده کردید شیر مادر در افزایش ی کیو (iq  ) نوزاد نقش مهمی دارد و حتی مواردی مشاهده شده است که نوزادانی که شیر خشک را از دست مادر خود می خورند ای کیو ی ( با توجه به تست آی کیو iq )بهتری نسبت به نوزادانی دارند که از دست افراد دیگری خورده اند نکته ای که تامل در آن شایسته است .با توجه به توضیحاتی که در این زمینه بیان شد با درک درستی از تست ای کیو ( تست iq ) دسته بندی افراد را از نظر مقدار iq آی کیو بیان می کنیم تا متوجه تاثیرات بیست و دو درجه ای که در ابتدای مقاله بیان شد شوید :
میزان iq ( به دست آمده از تست آی کیو ) پایین تر از 75 متعلق به افراد عقب مانده ذهنی می باشد .
ضریب هوشی میان هفتاد و پنج تا نود مربوط به افراد کند ذهن می باشد .
آی کیو ی میان 90 تا 110 مربوط به افراد معمولی می باشد .
افراد باهوش مقدار iq   معادل با 110 تا 125 ( به دست آمده از تست آی کیو ) را دارا می باشند .
ضریب هوشی بالاتر از صد و بیست و پنج تا صد و سی و پنج متعلق به تیز هوشان می باشد .
و در نهایت ای کیو ی iq بالاتر از 135 مختص نخبگان است .

طبقه بندی آی کیو و نبوغ

فرانسیس گالتون (1822 – 1911 ) یکی از پیش گامان تحقیق و مطالعه بر روی دستاورد های ارزشمند بشر و آزمایشات ذهنی بوده است. در کتابش به نام نبوغ ارثی  قبل از اینکه از تست های آی کیو صحبت کند اذعان می کند که نبوغ بشری که منجر به دستاورد های بشری شده است بسیار قدرتمند است و چنین نبوغی در افراد معمولی جامعه بسیار نادر است.

توزیع جمعیتی ضریب ای کیو

در سال 1916 توسط بینت از دانشگاه استنفورد روشی برای تست آی کیو ابداع شد و به کار گرفته شد در این آزمایش لویس ترمن بالاترین آی کیو را کسب کرد و به عنوان نزدیک به نابغه شناخته شد و بعد ها خود ترمن شروع به تحقیق در این باره کرد که بر اساس توزیع جغرافیایی هوش در کالیفرنیا بر روی بچه مدرسه ای ها انجام گرفت. این تست توسط آموزگاران انجام می شد و به مطالعات ژنتیکی نوابغ شهرت یافت. ترمن باقی عمر خود را صرف انجام این مطالعات کرد. کاترین ام. کاکس یکی از همکاران ترمن کتابی جامع به نام 300 نشانه ذهنی زود هنگام نوابغ منتشر کرد که به عنوان جلد دوم از سری کتاب های مطالعات ژنتیکی نوابغ منتشر شد، او در این کتاب به بررسی زندگی نوابع پرداخته بود و این تحقیقات را از جنبه بیوگرافی آنها مورد بررسی قرار داده بود. اگر چه از این کتاب برای تهیه آزمایشات آی کیو استفاده نشد اما در سرتاسر کتاب به بررسی عوامل دیگری به غیر از آی کیو پرداخته که منجر به ظهور یک نابغه در اجتماع می شود. در سال 1937 میلادی نسخه دیگری از ازمایشات آی کیو بینت انجام گرفت که در آنها برای افرادی با هوش سرشار و کسانی که نتایج فوق العاده در تست آی کیو کسب کرده بودند از واژه نابغه استفاده نشده بود و بین این افراد تفاوت قایل شده بود. در سال 1939 روانشناسی آمریکایی به نام وسلر اذعان کرد: « برای اینکه کسی را بر اساس نتایج تست هوش نابغه بنامیم در شک و تردید بسیار هستیم.»

تحقیقات جغرافیایی ترمن در کالیفرنیا در نهایت منجر به مدارکی شد که محققان به آن به عنوان سند تاریخی رجوع کردند و متوجه شدند که نبوغ تا چه میزان به آی کیو مرتبط است. تحقیقاتی که در کالیفرنیا انجام می شد به این صورت بود که آموزگاران دانش آموزانی را که نتایج آی کیو خوبی داشتند به کمک تست هایی مشخص معرفی می کردند و دانش آموزان بسیاری توسط آموزگاران معرفی شدند اما در این میان دو دانش آموز که در این آزمایش ها مردود شناخته شدند توانستند جایزه نوبل فیزیک را ببرند! این دو ویلیام شاکلی و لوییز والتر بودند. بر اساس یافته های تاریخی در کالیفرنیا که توسط ترمن انجام شد نمونه هایی مانند ریچارد فیمن با آی کیوی 125 که توانست نامزد دریافت جایزه نوبل فیزیک شود و به گواه همه پژوهشگران به عنوان نابغه شناخته می شود مشخص کرد که افراد نابغه باید حداقل آیکیوی 125 داشته باشند و این مینیموم آی کیوی مورد نیاز است اما این سطح از ای کیو فقط برای پرورش یک نخبه کافی است و این هوش بالا باید با خیلی عوامل دیگر ترکیب شود تا یک نابغه داشته باشیم همانطور که کاکس در مطالعاتش گفته بود: « فرصت پرورش استعداد همراه با پشتکار و هدایت صحیح ایجاد می شود. »

نمودار توزیع آی کیو

ضریب آی کیو و استعداد

همه پژوهشگران بر این نکته اصلی توافق دارند که برای توانایی ها و استعداد های فکری را نمی توان تعریف مشخصی ارائه نمود و برای آن معیار مشخصی تعیین کرد. همچنین برای شناسایی دانش آموزان و دانشجویانی مستعد هم هیچ راه مشخصی وجود ندارد و نمی توان بر اساس ضریب آی کیو آنها را از یکدیگر جدا کرد. اما واقعیت این است که بسیاری از مدارس در ایالت های مختلف آمریکا برای شناسایی دانش آموزان مستعد از رده بندی آی کیو استفاده می کنند و برای این منظور آی کیو 130 را به عنوان معیار مستعد بودن در نظر می گیرند و این می شود در حدود دو تا سه درصد جمعیت دانش آموزان که فرصت استفاده از برنامه های آموزشی برای افراد مستعد را دارند.

همچنین مطالعات لویس ترمن در سال 1937 مشخص کرد که تخمین ای کیو همیشه خطا دارد و زمانی که ای کیو بالاتر باشد خطای این ضریب هم بیشتر خواهد بود. و کسانی که تست می گیرند هم در این فرایند نقش دارند. و زمانی که دو نفر از یک فرد نخبه تست آی کیو می گیرند به احتمال زیاد نتایج تست آنها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. هر چند این تحقیقات مربوط به گذشته است اما تست هایی که اکنون وجود دارند هم خطای زیادی دارند و با این تست ها نمی توان به یقین گفت کسی استعدادی فوق العاده دارد. یکی از ضعف های تست آی کیو ای که در کالیفرنیا انجام گرفت این بود که امتحان گیرنده ها می توانستند نتایج تست را بالا یا پایین ببرند چون به طور ناخودآگاه افراد یکدیگر را با هم مقایسه می کنند و این در قضاوت آنها تاثیر گذار بوده است. بالاترین عددی که در آزمایش های آی کیو ثبت شده است 160 بوده است که بسیار نادر است یعنی 99.997 درصد مردم از او آی کیو کمتری دارند. و اعداد بالاتر از این مقدار را باید با شک و تردید بسیار قبول کرد.

ترجمه: علی یزدی مقدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top