مربای غنچه گل‌محمدی

thumbnail

مربای غنچه گل‌محمدی

مواد لازم:، شکر: دو لیوان ، غنچه گل محمدی: یک لیوان یا 150 گرم، آب لیمو: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه: ابتدا شکر را با 2.5 لیوان آب مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید.ساقه غنچه‌ها را بگیرید و کاسبرگ‌ها را جدا کنید. دقت کنید حالت غنچه گل حفظ شود و شکل ظاهری غنچه به هم نریزد. غنچه‌ها را با آب سرد بشویید و آبکش کنید و در شهد بریزید و با حرارت ملایم بپزید. در ظرف را نبندید و باز بگذارید تا رنگ گل تغییر نکند. وقتی غنچه‌ها نرم شد و شهد شروع به حباب زدن کرد آب لیمو را اضافه کنید و یک دقیقه دیگر صبر کنید تا با آب لیمو بجوشد. این مربای معطر را پس از خنک شدن در شیشه بریزید و در جای خنک و دور از نور نگه دارید.

***************************************************************************************

طرز تهیه مربای تزیینی غنچه گل محمدی

مربایی خوشرنگ و خوشمزه

طرز تهیه مربای تزیینی غنچه گل محمدی

مواد لازم:

غنچه تازه گل محمدی (تبریز) یک پیمانه

شکر دو پیمانه

گلاب نصف پیمانه

آبلیموترش 2 ق غ یا جوهرلیمو  نصف ق چ

طرز تهیه :   ابتدا غنچه های گلسرخ سفت و تازه و شل نشده را پاک کنید. یعنی دمبرگ و ساقه و کاسبرگ ها را به آرامی جدا کنید.   یک سوزن ضخیم از ته وارد برچه یا بخش سفت ته گل کنید تا این سوراخ باعث شود که رطوبت و سپس شهد زودتر جذب غنچه شود و وسط غنچه ها سفت باقی نمانند.   اگر تازه نیستند و از گلسرخ خشک استفاده میکنید, دو شب قبل در آب یا ترجیحا در گلاب خیس کنید تا نرم شوند. اکنون شهد را با  ترکیب آب و شکرو گلاب آماده کنید و دقیقا اجازه دهید تا  شربتمربا غلظت گرفته و حباب های ریز بزند و به اندازه ای قوام بیاد که مربا را باید از روی حرارت برداشت. سپس غنچه های گل را در آبکش ریخته و بعد همراه با آبلیموترش یا جوهر  لیمو  که در مقداری آب جوش حل شده,   داخل شهدی که در حال جوش است, بریزید. درب آنرا باز بگذارید تا رنگ گل عوض نشود و گلبرگهای صورتی و زیبا و شفاف بماند و کدر و تیره نشود. بلافاصله هم زده و از رو حرارت  بردارید  و روی آن دمکنی بگذارید و اجازه دهید با دمای خود مربا دم بکشد و یکروز بماند. وقتی کاملا سرد شد به یخچال انتقال داده و مدت یکهفته در یخچال نگهداری کنید. بعدا نیز برای اینکه مربا تازه بماند و رنگش تغییر نکند میتوانید آنرا در فریزر نگهداری کنید. هنگام سرو میتوانید مقداری خلال  پسته  و  گردو  خرد شده و.. به آن اضافه کرده و با برگ های سبز تزیین کنید. نکته : گلها باید از گلهای تبریز باشند که شیرین و قابض هستند. گلهای کاشان تلخ و مسهل هستند و مربای شما تلخ خواهند شد و شکم روش تولید میکند. این مربا نیازی به گرفتن تلخی و جوشاندن گلها ندارد. فقط باید اجازه دهید تا شهد جذب غنچه ها شود تا کاملا شیرین شود. جوشاندن گلها رنگ مربا را تیره میکند و رنگ گل از بین میرود. برای اینکه  بدانید شیره قوام آمده یک قاشق از شیره را را برداشته و داخل ظرفی بکشید و بگذارید یخچال تا کاملا سرد شود. وقتی سرد شد شیره نباید روان باشد و از داخل قاشق به راحتی بیرون بریزد.

این مربا اگر  جوشانده  نشود نیازی به رنگ ندارد ولی میتوانید مقدار بسیار کمی رنگ قرمز مجاز خوراکی اضافه کنید. همین مربا را میتوان با گل های پر شده هم تهیه کرد. معمولا نیازی به رنگ نیست. اگر مربای شما خوشرنگ نشد میتوانید مقداری رنگ مجاز خوراکی استفاده کنید.

*****************************************************************************************************

1morabagol1

مربای غنچه گلسرخ یا گل محمدی Rose Bud Flower Jam

مواد لازم :

غنچه تازه گل محمدی یا گلسرخ آذربایجان ( تبریز )  یک پیمانه

شکر دو پیمانه

گلاب نصف پیمانه

آبلیموترش 2 ق غ یا جوهرلیمو نصف ق چ

 طرز تهیه : ابتدا غنچه های گلسرخ سفت و تازه و شل نشده را پاک کنید . یعنی دمبرگ و ساقه و کاسبرگ ها را به آرامی جدا کنید .

1morabagol101

یک سوزن ضخیم از ته وارد برچه یا بخش سفت ته گل کنید تا این سوراخ باعث شود که رطوبت و سپس شهد زودتر جذب غنچه شود و وسط غنچه ها سفت باقی نمانند .  اگر تازه نیستند و از گلسرخ خشک استفاده میکنید , دو شب قبل در آب یا ترجیحا در گلاب خیس کنید تا نرم شوند. اکنون شهد را با ترکیب آب و شکرو گلاب آماده کنید و دقیقا اجازه دهید تا شربت مربا غلظت گرفته و حباب های ریز بزند و به اندازه ای قوام بیاد که مربا را باید از روی حرارت برداشت . سپس غنچه های گل را در آبکش ریخته و بعد همراه با آبلیموترش یا جوهر لیمو که در مقداری آب جوش حل شده ,  داخل شهدی که در حال جوش است , بریزید . درب آنرا باز بگذارید تا رنگ گل عوض نشود و گلبرگهای صورتی و زیبا و شفاف بماند و کدر و تیره نشود . بلافاصله هم زده و از روی حرارت بردارید و روی آن دمکنی بگذارید و اجازه دهید یکروز با دمای خود مربا دم بکشد . وقتی کاملا سرد شد آنرا میتوانید به یخچال انتقال داده و مدت یکهفته در یخچال نگهداری کنید . بعدا نیز برای اینکه مربا تازه بماند و رنگش تغییر نکند میتوانید آنرا در فریزر نگهداری کنید . هنگام سرو میتوانید مقداری خلال پسته و گردو خرد شده و .. به آن اضافه کرده و با برگ های سبز و …تزیین کنید .

1morabagol1013

نکته : گلها باید از گلهای سرخ تبریز باشند که شیرین و قابض هستند . گلهای سرخ کاشان تلخ و مسهل هستند و مربای شما تلخ خواهند شد و شکم روش و اسهال تولید میکند . این مربا نیازی به گرفتن تلخی و جوشاندن گلها ندارد . فقط باید اجازه دهید تا شهد جذب غنچه ها شود تا خوشمزه شده و کاملا شیرین شود . جوشاندن گلها رنگ مربا را تیره میکند و رنگ گل از بین میرود . برای اینکه  بدانید شیره قوام آمده و آماده است ,  یک قاشق از شیره را را برداشته و داخل ظرفی بکشید و بگذارید یخجال تا کاملا سرد شود . وقتی سرد شد   شیره نیاید روان باشد و از داخل قاشق به راحتی بیرون بریزد .  این مربا اگر جوشانده نشو نیازی به رنگ ندارد ولی در صورت تمایل میتوانید مقدار بسیار کمی رنگ قرمز مجاز خوراکی اضافه کنید . همین مربا را میتوان با گل های پر شده هم تهیه کرد . معمولا نیازی به رنگ نیست . اگر مربای شما خوشرنگ نشد میتوانید مقداری رنگ مجاز خوراکی استفاده کنید . در این مربا استفاده نشده است .

ویدیو : مربای غنچه گل‌محمدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Back To Top
free html hit counter