سالاد الویه برای 10 نفر

thumbnail

سالاد الویه و 7 راه‌کار برای خوشمزه‌تر شدن آن

در میان غذاهای سرد، سالاد الویه یکی از خوش‌خوراک‌ترین‌هاست، به طوری که کمتر کسی می‌تواند از خیر این غذا بگذرد.
سالاد الویه

پیر و جوان این غذا را دوست دارند و در میان نان ساندویچی با یک لیوان نوشابه لذیذتر هم می‌شود. اما متخصصان تغذیه مصرف نوشابه را ممنوع می‌کنند و سس مایونز، به عنوان یکی از چاق‌کننده‌های اصلی، باید محدود به مصرف برسد بنابراین اگر قصد دارید سالاد الویه بخورید، نوشابه را حذف و سس مایونز را حساب‌شده و مشخص به این غذا اضافه کنید، اما نکته‌های دیگری هم هستند که باید هنگام آماده کردن این سالاد یا بهتر بگوییم این غذا (به دلیل کالری فراوان) به آن‌ها توجه کنید.

مقدار کالری

مواد اولیه الویه تقریباً 1770 کیلوکالری انرژی دارند و اگر این غذا میان 4 نفر تقسیم شود، هر یک بیش از 440 کیلوکالری انرژی دریافت خواهند کرد که این میزان نسبتاً بالاست، بنابراین اگر قصد دارید این غذا را در وعده شام بخورید، بهتر است نصف آن را میل کنید زیرا اگر این سالاد با نان خورده شود، به ازای هر 30 گرم نان 80 کیلوکالری دیگر به میزان انرژی یاد شده اضافه خواهد شد.

همراه این غذا

این سالاد را می‌توانید با گوجه‌فرنگی تازه و زیتون سرو کنید. نانتان نیز بهتر است از نوع سبوس‌دار باشد. برگ‌های تازه کاهو و حتی بروکلی‌های خرد شده هم می‌توانند همراه این غذا سرو شوند.

برای خوش طعم کردن این سالاد هویج را با کمی شکر یا عسل بخارپز و به صورت نگینی خرد کنید و به سایر محتویات بیفزایید

طـرز تـهـیـه

* سیب‌زمینی و تخم‌مرغ‌ها را در قابلمه‌های جداگانه آب‌پز کنید. بعد از خنک شدن، آن‌ها را در کاسه‌ای بزرگ رنده کنید.

* مرغ را با پیاز، کمی زردچوبه و نمک بپزید و پس از پخت کامل، ریش‌ریش کنید.

* خیارشورها را نگینی و بسیار ریز خرد کنید و به این مخلوط بیفزایید.

* نخودفرنگی را هم در قابلمه‌ای همراه کمی نمک آب‌پز و پس از پخت آبکش کنید تا آب آن کاملاً گرفته شود.

* در نهایت، تمام این مواد غذایی را با هم مخلوط و با سس مایونز مزه‌دار کنید و 20 دقیقه در یخچال قرار دهید تا طعم‌دار شوند. پس از گذشت این مدت زمان، الویه را با نان (ترجیحاً نان سبوس‌دار) سرو کنید.

مـواد لازم

سیب‌زمینی متوسط                  4 عدد                           320 کیلوکالری

سینه مرغ                                300 گرم                         500 کیلوکالری

پیاز متوسط                               1 عدد                             15 کیلوکالری

تخم‌مرغ                                    3 عدد                            300 کیلوکالری

نخودفرنگی                               1 لیوان                           160 کیلوکالری

خیارشور خرد شده                    1 لیوان                            25 کیلوکالری

سس مایونز                              5 قاشق غذاخوری          450 کیلوکالری

لیموترش                                  1 عدد                             0 کیلوکالری

نمک، زردچوبه و فلفل سیاه        به میزان دلخواه              0 کیلوکالری

7 شرط الویه

سالاد الویه غذایی است که در ایران شکل گرفته و به قول معروف «من‌درآوردی» است. البته به یک غذای روسی کمی شباهت دارد با این تفاوت که در آن به جای سس مایونز از روغن زیتون استفاده می‌شود و برعکس سالاد الویه تمام مواد از سیب‌زمینی تا خیارشور را نگینی خرد می‌کنند و سیب‌زمینی‌هایش خیلی نرم نیستند که بافت خود را از دست بدهند. پیازچه نیز از دیگر مواد تشکیل‌دهنده این غذاست، اما نکته‌هایی که باید در تهیه سالاد الویه به آن‌ها توجه کرد:

1. برای خوش طعم کردن این سالاد هویج را با کمی شکر یا عسل بخارپز و به صورت نگینی خرد کنید و به سایر محتویات بیفزایید.

2. برخی افراد به سالاد الویه فلفل دلمه‌ای، ذرت یا کالباس اضافه می‌کنند اما این کار را توصیه نمی‌کنم زیرا نه تنها طعم مناسبی ایجاد نمی‌کند، بلکه غذای به دست آمده دیگر سالاد الویه نخواهد بود.

3. چاشنی و ادویه مناسب این غذا، فلفل سیاه و کمی آب‌لیموی تازه است. آب‌لیمو را فقط باید به اندازه‌ای اضافه کرد که بوی تخم‌مرغ پخته را بپوشاند و سالاد ترش نشود.

4. بهتر است خیارشورها را قبل از افزودن بشویید و بعد نگینی و بسیار ریز خردشان کنید آنگاه آن‌ها را در سبدی بریزید و بگذارید تا کاملاً آبشان گرفته شود. این کار هم باعث می‌شود سالاد آب نیندازد و هم بوی نامناسب و ترشیدگی از غذا به مشام نرسد.

5. همراه این غذا فقط نان آن هم نان‌های سنتی مانند نان بربری یا سنگک را به شما توصیه می‌کنم که البته بهتر است سبوس‌دار باشند.

6. از رنده کردن مواد غذایی مانند هویج یا خیار شور جدا خودداری کنید زیرا این کار باعث می‌شود سالاد الویه آب بیندازد.

7. برای آنکه ماندگاری این غذا افزایش پیدا کند، فقط به میزان مصرف هر وعده به محتویات سالاد سس مایونز اضافه کنید زیرا در غیر این صورت به سرعت فاسد خواهد شد.

چاشنی و ادویه مناسب این غذا، فلفل سیاه و کمی آب‌لیموی تازه است. آب‌لیمو را فقط باید به اندازه‌ای اضافه کرد که بوی تخم‌مرغ پخته را بپوشاند و سالاد ترش نشود

اگر چاق هستید

پیشنهاد می‌کنیم از میزان سس مصرفیتان کم و به جای آن سالاد را با ماست مزه‌دار کنید. این غذا را به دلیل اینکه به اندازه کافی کالری دارد، فقط با کمی برگ تازه کاهو و گوجه‌فرنگی خرد شده بخورید نه با نان.

اگر فشار خون دارید

از آنجایی که این غذا با سیب‌زمینی تهیه می‌شود و سیب‌زمینی منبع پتاسیم است، برای شما مناسب است. البته با کمی تغییر می‌توان آن را مناسب‌تر کرد به این ترتیب که حداقل خیار شور را افزود و به جای آن کمی پیازچه خردشده اضافه کرد و سس مایونز را حذف و به سالاد ماست زد.

اگر یبوست دارید

بهتر است همراه این غذا فیبر بیشتری دریافت کنید به همین دلیل سالاد را با برگ‌های تازه کاهو،‌ فلفل دلمه‌ای و حتی سبزی خوردن بخورید و در صورت تمایل به خوردن نان، بهتر است نانتان از نوع سبوس‌دار باشد. به جای سس مایونز در این غذا کمی روغن زیتون بریزید.

********************************************************************

مرغ پخته یا کالباس (خردشده) _____________________________ ۵٠٠ گرم
سیب زمینی __________________________________________ ۴ عدد متوسط
هویج ________________________________________________ ٣ تا ۴ عدد متوسط
تخم مرغ پخته __________________________________________٣ عدد
خیارشور _____________________________________________ ٢٠٠ گرم*
نخود فرنگی __________________________________________ نصف لیوان
آبلیمو ______________________________________________ به مقدار لازم
سس مایونز _________________________________________ حدود ١ لیوان**
جعفری خرد شده _____________________________________ ٢ قاشق غذاخوری
دم پیازچه یا پیاز کوهی خرد شده _________________________ ٢ قاشق غذاخوری

‌ شاید به نظر بعضی ٢٠٠ گرم خیلی زیاد باشه‌،‌ ولی من خیارشورش رو زیاد دوست دارم. کلاً همه اندازه ها سلیقه ای است
مقدار سس خیلی به ذائقه تون بستگی داره.

طرز تهیه:

سیب زمینی و تخم مرغ ها رو باهم می پزیم. هویج رو می گذاریم بپزه و در آخر کار یه قاشق آبلیمو و شکر اضافه می کنیم و می گذاریم ٢،٣ تا جوش بزنه. خیار شور ها رو خرد می کنیم.
حالا موقع مخلوط کردنه. یه عده ای سالاد الویه رو خیلی ریز یا حتی رنده شده دوست دارند یه عده ترجیح می دهند که موادش تویش پیدا باشه، من خیلی واسم فرقی نمی کنه ولی اولی آسون تره. پس بنابراین،‌ تخم مرغ و سیب زمینی رو رنده می کنیم. کمی از سس مایونز باهاش مخلوط می کنیم،‌ من مقداری از این مخلوط رو برای تزیین روی سالاد برداشتم و کنار گذاشتم. بعد مرغ خرد شده و هویج و خیارشور و نخودفرنگی پخته شده رو اضافه می کنیم و همه رو خوب به هم می زنیم.
حالا نوبت سس ه. من معمولاً سس مایونز رو رقیق می کنم، توی ظرف سس مخلوط کن سس مایونز می ریزیم،‌ مقادیری آبلیمو (‌ممکنه کمی مخلوط سرکه سفید و شکر هم اضافه کنیم یا یکی دو قاشق ماست) نمک و فلفل و … سبزی ها خرد شده (جعفری و پیازچه) بعد همه رو باهم حسابی مخلوط می کنیم جوری که کاملاً‌یکدست بشه و بریده بریده نشه.
سس رو کم کم به مخلوط اضافه می کنیم و هم می زنیم. وقتی مواد کاملاً مخلوط شد با سس،‌ سالاد رو نیم ساعت توی یخچال می گذاریم تا سس به خرد مواد بره و کاملاً مزه دار بشه. بعد توی ظرف مناسب سرو می کنیم و رویش رو تزیین می کنیم.

===============

سالاد الویه هم غذایی محبوب و پرطرفدار هست که اکثرا دوست دارن. مواد اصلی تشکیل دهنده الویه سیبزمینی، تخم مرغ، سس مایونز و برخی سبزیجات هست. این غذا به دلیل سیبزمینی و سس مایونزی که در اون به کار میره بسیار پر کالری هست وبهتره  برای افرادی که مقداری اضافه وزن درن، مصرفش محدود باشه. در این مطلب براتون طرز تهیه این غذای خوشمزه رو قرار دادم.

غذایی در روسیه هست که بسیار شبیه به سالاد الویه هست، با این تفاوت که به جای سس از روغن زیتون استفاده میشه و مواد به جای پوره شدن، به شکل مکعبی خرد میشن.

سالاد الویه

مواد لازم برای تهیه ساسلاد الویه:

  • سیب زمینی ۴ عدد متوسط
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • سینه مرغ یک عدد
  • پیاز یک عدد
  • خیار شور ۳۰۰ گرم
  • هویج متوسط سه عدد
  • نخود فرنگی ۳۰۰ گرم
  • سس مایونز به مقدار لازم
  • آب لیمو یک یا دوقاشق غذا خوری

سالاد الویه روسی

طرز تهیه سالاد الویه:

برای سالاد الویه باید تمام موادون پخته باشه. پس ابتدا مرغ رو به همراه پیاز و نمک و آب کم میگذاریم که بپزه، به طوری که وقتی پخت مقدار آب باقی مانده بسیار کم باشه. اینطوری مرغ مزه بهتری داره. بعد از پختن کاملا ریز، ریشش میکنیم. نخود فرنگی رو هم با مقداری نمک و آب میپزیم و آبش رو جدا میکنیم. سیبزمینی و تخم مرغ رو هم کاملا میپزیم و به شکل پوره در میاریم. بهتره این کار با رنده یا غذا ساز انجام بگیره که گلوله های سیبزمینی باقی نمونه. هویج رو هم میپزیم و نگینی خرد میکنیم یا رنده میکنیم. خیار شور ها رو هم نگینی و ریز خرد میکنیم و موادی رو که آماده کردیم باهم مخلوط میکنیم.

سالاد الویه رو به صورت جدا گانه یا با نان سبوس دار یا نان فانتزی سرو کنین که هضمش رو آسان کنه.

طریقه طعم دار کردن و خوشمزه شدن سس سالاد الویه:

سس مایونز برای مخلوط شدن با مواد خشکی که بالا توضیح دادیم، مقداری غلیظ هست. برای رقیق کردن و همچنین خوش طعم تر شدن غذا، چهار قاشق سس رو با یک قاشق آبلیمو و دو قاشق آب مرغی که باقی مونده بود مخلوط میکنیم و مقدار کمی نمک و فلفل سیاه اضافه میکنیم و با مواد خشکمون مخلوط میکنیم. اگر دیدید مقدار سس کمه، به نسبتی که توضیح دادم دوباره سس رو تهیه کنین و اضافه کنین.

تزیین سالاد الویه

تزیین برای زیباتر شدن سالاد الویه:

از اونجا که رنگ این غذا کرم هست، رنگ نارنجی هویج ها و سبز نخود فرنگی ها و خیار شورها بسیار اون رو زیبا میکنه. برای تزیین این سالاد میتونین از ژانبون ها، گوجه فرنگی، زیتون، سبزیجاتی مثل کاهو یا جعفری و پیازچه و نعناع و همچنین از مواد پخته شده ای که در داخل سالاد به کار رفته استفاده کنین.

http://2nafare.com/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%88%DB%8C%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%B4%D9%85%D8%B2%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86/

سایت دونفره

سالاد الویه با آکا

طرز تهیه سالاد الویه

سالاد الویه:

مواد لازم:

گوشت سینه مرغ پخته شده وریش ریش شده :یک سینه کامل

سیب زمینی متوسط آب پز شده : ۱۰ عدد

تخم مرغ آب پز شده:۵ عدد

هویج بزرگ آب پز شده : یک عدد

نخود فرنگی کنسروی یا آب پز شده :یک لیوان

خیار شور نمکی :تقریبا یک کیلو

سس مایونز: ۵ قاشق غذا خوری پر برای داخل الویه

نمک:یک قاشق مربا خوری

طرز تهیه :

 شاید یکی از آسانترین وخوشمزه ترین سالاد ها این سالاد باشد .

ابتداسیب زمینی وتخم مرغ وهویج وخیار شور را رنده کرده با گوشت مرغ

 ونخود فرنگی مخلوط می کنیم .سپس در ظرف بزرگ دیگری سس مایونز را

 می ریزیم وکمی می زنیم وبا کمی نمک مخلوط کرده ومخلوط مواد را داخل

آن می ریزیم وخوب بهم می زنیم .از مواد به شکل های گوناگون بنا به سلیقه

داخل ظرف می ریزیم واز سس مایونز با چاقو یا ته قاشق رویش را صاف می

کنیم وتزیین را انجام می دهیم .وبرای اینکه مواد  طعم سس مایونز را به خود

بگیرد تقریبا یک ساعت داخل یخچال قرار می دهیم .

نکته ۱:

توجه داشته باشید که سالاد الویه را حداکثر باید تا ۴۸ ساعت مصرف کرد  در

 غیر این صورت ممکن است برای بدن ضرر داشته باشد .

نکته ۲ : 

این مواد تقریبا برای ۱۰ نفر است .شما می توانید مقدار آنرا با همین

 نسبت کم یا زیاد نمایید .

طرز تهیهء سالاد الویهء خوشمزه سالاد الویه دستور تهیه سالاد الویه دستور آشپزی آشپزی و تغذیه : هنر آشپزی و خانه داری طرز تهیهء سالاد الویهء خوشمزه

ویدیو : سالاد الویه برای 10 نفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top
free html hit counter