کنکور رشته انسانی

اويونيك هواپيمايي

در آسمان تيره شب، چند چراغ كوچك به چشم مي‌خورد. اين چند چراغ به خلبان
مي‌گويد كه به باند فرودگاه نزديك شده است و اكنون بايد با حركاتي
آكروباتيك، خود را به سطح باند نزديك كند و در حالي كه هواپيما تكان‌هاي
شديدي مي‌خورد، چرخ‌هاي جلو و عقب هواپيما را يكي پس از ديگري بر روي باند
بنشاند! اين صحنه‌اي است كه همه ما بارها در فيلم‌هاي مستند و سينمايي جنگ
جهاني اول و دوم ديده‌ايم. اما هواپيماهاي پيشرفته كنوني از فناوري‌هاي
جديد بهره مي‌گيرند و دستگاه‌هاي ناوبري كه در كابين رو به روي خلبان قرار
دارد، موقعيت باند فرودگاه را نشان مي‌دهد و مي‌گويد كه آيا هواپيما در
راستاي باند است يا به چپ و راست منحرف شده است؟ به همين دليل، امروزه يك
خلبان ماهر، فردي است كه بيشترين آگاهي و مهارت را در استفاده از آلات دقيق
الكترونيكي و كامپيوتري موجود در كابين دارد؛ وسايلي كه ايمني يك پرواز،
در گرو سلامتي و دقت عمل آنها است و باز به همين دليل، در سازمان هواپيمايي
هر كشوري، نصب، راه‌اندازي، نگهداري و تعمير سيستم‌هاي الكترونيكي و كمك
ناوبري موجود در هواپيما از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. وظيفه‌اي كه
بر عهده متخصصان اويونيك هواپيما مي‌باشد. در واقع اويونيك، الكترونيك
هواپيمايي به معناي تخصصي آن است؛ يعني متخصص اين رشته، اطلاعات لازم را در
زمينه دوره‌هاي ils، vor، dme و دوره‌هاي تخصصي ديگر به دست مي‌آورد. براي
مثال تعمير و نگهداري سيستم ils كه كمك مي‌كند تا هواپيما، مسير باند را
تشخيص داده و بر روي آن بنشيند، در رشته تخصصي اويونيك هواپيما آموزش داده
مي‌شود. گفتني است كه دانشجويان اويونيك هواپيما، پس از فارغ‌التحصيلي،
براساس مقررات آموزشي دانشكده‌ هواپيمايي كشوري، براي شركت در آزمون و اخذ
مدرك بين‌المللي الكترونيك هواپيما، به استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي
كشوري معرفي مي‌شوند. توانايي‌هاي لازم : در صنعت هواپيمايي، توانمندي در
دروس رياضي و فيزيك بسيار مهم است. همچنين دانشجويان بايد با علاقه و
پشتكار بسيار، در اين صنعت فعاليت كنند؛ يعني نبايد واحدهاي آزمايشگاهي و
كلاس‌هاي درس را باري به هر جهت پشت‌سر بگذارند و هدفشان گرفتن مدرك
كارداني يا كارشناسي باشد. بلكه لازم است با انگيزه و هدف، سركلاس درس حضور
داشته باشند تا بتوانند در آينده از تحصيل خود، در سازمان هواپيمايي كشور
ياري بگيرند. موقعيت شغلي در ايران : آيا مي‌دانيد كه 68% حوادث هوايي به
هنگام برخاستن و فرود هواپيما رخ مي‌دهد در حالي كه برخاستن و فرود آمدن
تنها 6% از عمليات هوايي را تشكيل مي‌دهد. آمار فوق بيانگر آن است كه
تخصص‌هاي اويونيك، الكترونيك و مخابرات هواپيمايي، در سازمان هواپيمايي هر
كشوري اهميت فوق‌العاده‌اي دارد و جذب نيروي كارآمد و توانمند در زمينه‌هاي
ياد شده، يك ضرورت اجتناب‌ناپذير است. سازمان هواپيمايي كشوري ايران نيز
براي تأمين نيروي ماهر و توانمند در تخصص‌هاي مورد نياز، هر ساله تعدادي
دانشجو در رشته‌هاي تعمير و نگهداري هواپيما، الكترونيك هواپيمايي، اويونيك
هواپيما و مخابرات هواپيمايي جذب مي‌كند كه تعداد قابل توجهي از اين
دانشجويان، به‌ويژه در رشته‌هاي مراقبت پرواز، الكترونيك هواپيمايي،
اويونيك هواپيما و مخابرات هواپيمايي، در صورت داشتن توانايي و دانش لازم،
جذب سازمان هواپيمايي كشوري مي‌شوند. نكته بسيار مهم اين است كه بسياري از
داوطلبان آزمون سراسري، تصور مي‌كنند كه در صورت پذيرش در رشته‌هاي دانشكده
هواپيمايي كشوري از جمله اويونيك هواپيما، الكترونيك هواپيمايي و مخابرات
هواپيمايي و فعاليت در سازمان هواپيمايي كشور، از درآمد بالايي برخوردار
خواهند بود و از امتيازات بسياري مثل دسترسي به بليت رايگان براي استفاده
از خطوط هوايي داخلي و خارجي كشور بهره‌مند مي‌شوند. در حالي كه تنها،
‌شركت‌هاي هواپيمايي، امتيازات ياد شده را دارند و سازمان هواپيمايي كشوري
ارتباطي با خطوط هوايي ندارد. درس‌هاي اين رشته در طول تحصيل : دروس پايه:
رياضي عمومي، رياضي كاربردي،‌ فيزيك، دروس اصلي تخصصي: مدار الكتريكي،
الكترونيك، مدارهاي منطقي، نقشه‌كشي صنعتي، برنامه‌نويسي كامپيوتر،
سيستم‌هاي ارتباطي هواپيما، سيستم‌هاي كمك ناوبري هواپيما، رادار و كاربرد
آن در هواپيما ، الكتريك هواپيما، آلات دقيق هواپيما، سيستم‌هاي كنترل
اتوماتيك، كارگاه فن‌آوري و روش‌هاي جوشكاري، زبان تخصصي هواپيمايي (بسياري
از درس‌هاي اين رشته همراه با آزمايشگاه است). دانشگاه‌هاي پذيرنده:
دانشكده صنعت هواپيمايي كشور. مقاطع تحصيلي: كارداني دوره‌ها: روزانه
دانشگاه: دولتي


توزیع متادون بین دانش‌آموزان و دانشجویان

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه
با موادمخدر گفت: در حال حاضر قرص‌های روانگردان در خارج از کشور با مارک
ایرانی تولید و در داخل توزیع می‌شوند که هدف آن، گرایش جوانان کشور به سمت
این مواد است.

به گزارش خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، علیرضا جزینی در مراسم انعقاد
تفاهمنامه همکاری‌های مشترک میان دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر و
دانشگاه علم و فرهنگ، ضمن بیان آنکه مهارت‌ها به سه دسته فنی، ادراکی و
انسانی تقسیم می شوند، عنوان کرد: مهارت فنی در حوزه مدیریت باید 20 درصد و
در سایر حوزه‌ها 80 درصد نقش داشته باشد؛ به همین ترتیب باید مهارتهای فنی
را به عنوان موضوع غالب در سیستم آموزشی کشور وارد کرده و به آن توجه
داشته باشیم زیرا در حال حاضر دنیا نیز به این مهارت‌ها توجه ویژه داشته
اما در ایران اینطور نیست.

وی در ادامه ضمن اشاره به آنکه مهارت‌های اجتماعی نیز باید در کشور
ارتقا یابند، اظهار کرد: در حال حاضر مهارت‌های زندگی، فرزندپروری از نقایص
سیستم آموزشی کشور هستند به این ترتیب باید به مهارت‌های اجتماعی که اساسا
نماد آن در حوزه مشارکت‌های اجتماعی بوده و یکی از مولفه‌های مهم آن
اعتماد اجتماعی است توجه ویژه شود که در حال حاضر این مساله توسط ستاد
مبارزه با موادمخدر در حال پیگیری است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر همچنین ضمن تاکید بر آنکه
موادمخدر موضوع حساسی است که در حال حاضر دشمن به وسیله آن جوانان کشور را
نشانه گرفته است، گفت: به دلایل مختلف در شیوع‌شناسی‌ها و نظرسنجی‌های
دانشگاه‌های مختلف کشور نشان داده می شود که تلاش دشمن، گرایش جوانان
ایرانی به سمت موادمخدر است.

جزینی در ادامه ضمن ابراز تاسف از آنکه در حال حاضر باور غلطی در بین
برخی از دانشجویان دختر و پسر مبنی بر اینکه مصرف مواد محرک و
روان‌گردان‌ها اعتیادآور نیست، در حال گسترش است، افزود: در شش ماهه اول
سال جاری 324 تن موادمخدر به همراه 111 کارگاه ساخت شیشه ، 1100 کیلو مواد
صنعتی و 12 میلیون عدد قرص و آمپول روانگردان در کشور توسط ستاد شناسایی و
منهدم شدند.

وی در ادامه عنوان کرد: ترامادول، متادون و … از جمله موادی هستند که
خیلی راحت در کشور به طور غیرمجاز وارد و در بین دانش‌آموزان و دانشجویان
توزیع می‌شوند، به همین دلیل این کشفیات امری بسیار مهم است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: متاسفانه در این شرایط
ما برای مواد صنعتی هیچ پروتکل درمانی نداریم و تمامی پروتکل‌های ما برای
موادمخدر سنتی است که این موضوع عوارض و خطراتی برای نسل جوان به دنبال
خواهد داشت.

جزینی در ادامه ضمن اشاره به جلسه مفصل هفته گذشته ستاد مبارزه با
موادمخدر با وزیر آموزش و پرورش، عنوان کرد: هفته گذشته جلسه‌ای را با
آموزش و پرورش برگزار کردیم تا بتوانیم موضوع پیشگیری اولیه اعتیاد را در
حوزه دانش آموزی نیز گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 67 درصد دانشجویان مصرف‌کننده موادمخدر و
محرک اولین تجربه شان مربوط به دوران دانش آموزی بوده است که چنانچه از این
مساله غفلت کنیم و پیشگیری از آن را در دستور کار خود قرار ندهیم حتی
کارآفرینی نیز در کشور نتیجه‌بخش نخواهند بود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: همان‌طور که در حال
حاضر اعتیاد در محیط‌های صنعتی و کارگری شیوع یافته که نتیجه این مساله
کاهش تولید است.

جزینی ادامه داد: همچنین ستاد مبارزه با موادمخدر جلساتی را با فرهادی،
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری داشته است تا بتوانیم در دانشگاه‌های تابع
وزارت علوم نیز فعالیت خود را به منظور پیشگیری‌های اولیه امر اعتیاد گسترش
دهیم.

وی همچنین ضمن تاکید بر آنکه مصرف روانگردان‌ها فرد را به سمت توهم و در
نهایت ابتلا به جرم و جرائم می‌برد، افزود: در حال حاضر علت 25 درصد از
قتل‌های گزارش شده در کشور مصرف موادمخدر و یا محرک است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: متاسفانه در سال‌های
گذشته علت برخی جرائم نیز ناشی از مصرف مواد بوده است به طوریکه در حال
حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم که اولین آسیب اجتماعی در کشور مصرف موادمخدر
است زیرا این مواد منشا بسیاری از جرائم هستند.

جزینی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر حدود سه درصد دانشجویان (به طور
دقیق 2.6 درصد) مصرف‌کننده مواد هستند که این مساله حتی در دانشجویان پزشکی
نیز صدق می‌کند.

وی در ادامه با تاکید بر آنکه در ستاد مبارزه با موادمخدر معتقدیم
مبارزات باید پشتوانه علمی داشته باشند، افزود: تشکل‌های دانشجویی در
مبارزه علمی با موادمخدر می‌توانند ما را همراهی کنند. برای مثال زمانی که
در دانشگاهی مانند علم و فرهنگ حدود هفت هزار دانشجو در حال تدریس هستند
جامعه هدف ما تنها این تعداد نبوده بلکه حدود 4 برابر آن است زیرا چنانچه
موفق عمل کنیم حداقل چهار نفر از اطرافیان دانشجو نیز از مصرف و گرایش به
اعتیاد مصون خواهند ماند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: پیشگیری، درمان،
کاهش آسیب، حمایت اجتماعی، صیانت و توانمندسازی که اشتغال نیز یکی از
مولفه‌های آن است از مسائلی است که باید طی تفاهمنامه منعقد شده با دانشگاه
علم و فرهنگ در این دانشگاه پیگیری شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در دانشگاه‌های بزرگتر مبحث کاهش آسیب نیز
مورد بحث است اما در این دانشگاه تمرکز اصلی بر پیشگیری است، گفت: به منظور
دسترسی‌های بهتر سایتی را در ستاد مبارزه با موادمخدر راه‌اندازی کردیم که
به موجب آن کارکنان دولت موظف هستند شش ساعت آموزش جلوگیری از مصرف مواد
را ببینند که در حال حاضر حدود 420 نفر توسط این سایت در حال آموزشند که
دانشجویان و کادر این دانشگاه نیز می‌توانند از این سایت استفاده کرده و پس
از گذراندن دوره‌های آموزشی موجود در آن گواهی آن را نیز دریافت کنند.

جزینی در خصوص اختصاص دو واحد درسی به منظور پیشگیری از اعتیاد در
دانشگاه‌ها، اظهار کرد: در حال حاضر رشته پیشگیری از اعتیاد را به تصویب
رسانده و وزارت علوم نیز آن را ابلاغ کرده است به طوریکه اکنون برخی از
دانشگاه‌های کشور در حال تدریس این رشته هستند اما حتی اگر نتوانیم این
رشته در سراسر کشور گسترش دهیم نیاز است که دو واحد درسی ویژه پیشگیری از
اعتیاد در دانشگاه‌ها گنجانده شود.

وی ادامه داد: مساله اعتیاد تنها مساله جمهوری اسلامی ایران نیست بلکه
اکنون 170 کشور جهان با مساله اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند به طوریکه
کشور آمریکا بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده است و به این ترتیب مساله
مصرف موادمخدر حتی برای کشورهای جهان اول و توسعه یافته نیز تبدیل به معضل
شده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در ادامه با تاکید بر اینکه
تمامی عناوین پژوهشی و یافته‌های ستاد مبارزه با موادمخدر بر روی سایت ستاد
قرار گرفته‌اند، افزود: همچنین به طور ویژه مطالبی در حوزه مطالبات شیوع
شناسی، آسیب‌شناسی و … بر روی سایت ستاد قرار دارند.

وی در ادامه به مفاد این تفاهمنامه که لزوم تشکیل بانک اطلاعاتی در عرصه
پیشگیری است اشاره کرد و گفت: مساله بانک اطلاعاتی با همکاری قابل اجراست و
ما در تلاش هستیم که خود دانشجویان در این حوزه وارد و به پیشگیری از مواد
ترغیب شوند.

جزینی در ادامه ضمن ابراز امیدواری از آنکه در سال گذشته تاکنون موجی از
عناوین پیشنهادی دانشجویان در حوزه پیشگیری از موادمخدر برای
پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به راه افتاده است، ادامه داد: در حال حاضر 6700
موضوع مختلف که دانشمندان و کارشناسان بر روی آنها کار کرده‌اند و همچنین
طرح‌های تحقیقاتی از گذشته تاکنون به عنوان منابع تحقیقاتی برای دانشجویان
علاقه‌مند به ارائه تحقیق و پژوهش در این حوزه بر روی سایت مبارزه با
موادمخدر قرار گرفته و علاوه بر آن شایان ذکر است که اکنون سه فصلنامه علمی
و پژوهشی، علمی ترویجی و علمی تخصصی در ستاد مبارزه با موادمخدر منتشر
می‌شود که دانشجویان می‌توانند از آنها نیز استفاده کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در پایان ضمن بیان آنکه ستاد
مبارزه با موادمخدر می‌تواند از ظرفیت‌های نمایشگاه‌های برپا شده در این
دانشگاه استفاده کرده و همچنین بحث مددکاری اجتماعی نیز مساله بسیار مهمی
در مصرف مواد و پیشگیری از آن است، گفت: گمان می‌کنم با توصیفات ارائه شده
از دانشگاه علم و فرهنگ بتوانیم در شش ماهه باقی مانده سال جاری اقدامات
موثری را در حوزه پیشگیری در این دانشگاه به انجام برسانیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top