کارشناسی روانشناسی پیام نو

کارشناسی پیام نور روانشناسی

با توجه به ظرفیت محدود دانشگاه های سراسری و آزاد، خیل عظیمی از داوطلبان مشتاق فرصت ورود به دانشگاه ها را پیدا نمی کنند.
اما
با تأسیس دانشگاه پیام نور، فرصتی مناسب برای دانش آموختگان رشته های
ریاضی، تجربی، انسانی، فنی حرفه ای و کار و دانش (با داشتن مدرک پیش
دانشگاهی) و همچنین دارندگان مدرک کاردانی پدید آمده است تا این عزیزان نیز
بتوانند به ادامۀ تحصیل بپردازند.
یکی از مهم ترین ویژگی هایی که
دانشگاه پیام نور برای تحصیل دارد این است که امکان ادامۀ تحصیل در مقاطع
کارشناسی پیوسته برای دانش آموزان فنی حرفه ای و کار و دانش درصورت داشتن
مدرک پیش دانشگاهی فراهم شده است. همچنین امکان تحصیل در مقطع کارشناسی
ارشد برای فارغ التحصیلان رشته های فنی مهندسی و دیگر رشته ها وجود دارد.
از
دیگر امکانات بسیار مهم دانشگاه پیام نور امکان تحصیل برای مشمولان و
عزیزانی می باشد که مشغول انجام خدمت مقدس سربازی هستند. (به عبارت دیگر
تحصیل در دانشگاه پیام نور همزمان با انجام خدمت سربازی امکان پذیر است)
ضمنا
اگر دانش پذیر دانشگاه پیام نور در این دانشگاه پذیرفته شود و دانشجو به
حساب بیاید این دانشگاه معافیت تحصیلی برای داوطلبان پسر فراهم می کند.مدرک
دانشگاه پیام نور مورد تأیید وزارت علوم تحقیقات و فناوری می باشد و پس از
فارغ التحصیلی امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و بالاتر در
دانشگاه های سراسری و آزاد و سایر دانشگاه های معتبر وجود دارد.
با
توجه به اینکه شاغلین محترم فرصت چندانی برای حضور مستقیم در دانشگاه ها را
ندارند وجود این دانشگاه شرایط مناسبی برای ادامه تحصیل این عزیزان فراهم
آورده است.


معرفی رشته کارشناسی روانشناسی وعلوم تربیتی

روان شناسی عمومی

 تا 80  سال
پیش روانشناسی را مطالعه روح وروان وروانشناس را فردی می دانستند که
رویدادهای درونی، ذهنی ومغزی را مثل تصورات، خاطرات، افکار واحساسات مطالعه
می کند. طبق این تعریف، روانشناسی شاخه ای از ذهنی ترین بخش دانش انسان,
یعنی فلسفه بود. اما از اوایل قرن بیستم وبا پیشرفت سریع دو علم زیست شناسی
وفیزیک، روانشناسی نیز مطالعه (زندگی روانی) را کنار گذاشت وبه مشاهده
ومطالعه رفتار موجودات پرداخت. البته هنوز نیز روانشناسان فرآیندهای ذهنی
را مطالعه می کنند اما این کار را نه به صورت ثبت شخصی ادراکات واحساسات
بلکه به شیوه عینی وعلمی انجام می دهند. متاسفانه هنوز در کشور ما بسیاری
از مردم، روانشناسی را با کف بینی واحضار روح یکی می دانند وما می بینیم که
کتابهایی با موضوعات فوق، به عنوان کتابهای روانشناسی، فروش فوق العاده ای
دارند ,در حالی که روانشناسی شاخه ای از علوم زیستی است که هم به مطالعه
عینی رفتار قابل مشاهده می پردازد وهم به فهم ودرک فرآیندهای ذهنی که
مستقیماً قابل مشاهده نبوده وبراساس داده های رفتاری وعصب زیست شناختی قابل
استنباط است، توجه دارد. رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی دارای 4 گرایش
بالینی، آموزش کودکان استثنایی، صنعتی وسازمانی وعمومی است. در این میان
روانشناسی بالینی خدمات تشخیص ودرمان (روان درمانی) را به افرادی که دچار
رفتارهای نابهنجاری مثل افسردگی، اضطراب، وسواس، وغیره هستند، ارائه می دهد
که این خدمات در سه زمینه تشخیص، درمان وپیشنهاد, روش هایی برای پیشگیری
از معضلات وناهنجاری های رفتاری ارائه می شود. روانشناسی صنعتی وسازمانی
نیز یافته های روانشناسی را در تمام محیط های کاری به کار می برد. یعنی
درباره این که محیط کار باید چگونه باشد تا بهترین بازدهی را داشته باشد یا
چه متغیرهایی در ارتباط بین کار فرما وکارگر موثر است وچه عواملی باعث عدم
تفاهم بین کار فرما وکارگر می شود، مطالعه می کند. روانشناسی عمومی نیز به
مطالعه کلیات روانشناسی می پردازد وروانشناسی آموزش کودکان استثنایی
کاربرد یافته هائی در رابطه با کودکان استثنایی (تیز هوشان ومعلولین
جسمانی) است.زیست شناسی وشیمی در این رشته اهمیت بسیاری دارد وباید پایه
علوم زیستی دانشجوی این رشته قوی باشد . از سوی دیگر آمار و ریاضی وزبان
انگلیسی دراین رشته کاربرد واهمیت زیادی دارد. دانشجوی این رشته باید نسبت
به اطراف وجامعه خود دید عمیقی داشته باشد تا بتواند ظرافت های رفتاری
افراد را درک کند وبه ویژگی های روانی پی ببرد.امروزه روانشناسی با همه
جنبه های زندگی ما ارتباط دارد وهر اندازه که جامعه پیچیده تر شود،
روانشناسی نیز نقش مهمتری در حل مسائل آدمی برعهده می گیرد. این به معنای
فرصت های شغلی متنوع وگسترده برای فارغ التحصیلان رشته روانشناسی است. به
گفته کارشناسان این رشته، آینده روانشناسی در کشور ما روشن وامید بخش است
وفارغ التحصیلان این رشته باید آینده خودرا در فردا ببینند. چون کشورما یکی
از کشورهای در حال توسعه8 است وبدون بهره گیری از شاخه های مختلف
روانشناسی نمی تواند توسعه همه جانبه داشته باشد. از سوی دیگر کشورما، کشور
جوانی است وامروزه یکی از دغدغه های خانواده ها، حفظ بهداشت روانی وبالا
بردن سطح دانش فرزندانشان می باشد که این دومهم نیز به یاری شاخه های مختلف
روانشناسی از جمله روانشناسی رشد و روانشناسی تربیتی امکان پذیر است.
البته در حال حاضر فارغ التحصیلان این رشته بیشتر جذب آموزش وپرورش می شوند
یا در شرکت ها وسازمانها به عنوان کارشناس روانشناسی فعالیت می کنند ,عده
ای نیز به عنوان دستیار متخصص روانشناسی بالینی یا روانپزشک مشغول به کار
هستند. 

راهنمائی ومشاره

 یک زندگی
آرام، شیرین وبدون تنش های عصبی بزرگترین آرزوهای هر فردی است. آرزویی که
دست یابی به آن بسیار دشوار است. چرا که امروز افزایش مشکلات وپیچیدگی
وآمیختگی آنها با یکدیگر، انسانها را بیش از زمان های گذشته در برابر شرایط
دشوار، نامساعد وپرفشار قرار می دهد تا جایی که انواع فشارهای روانی جزء
لاینفک زندگی روزمره بسیاری از ما شده است. واین به معنای آن است که ایجاد
روابط سالم وصمیمانه با همنوعان، داشتن زندگی پرثمر وتحقق نیروهای بالقوه
ای که در وجود تک تک انسان ها به ودیعه گذاشته شده است، به سختی امکان پذیر
می باشد. حال چه باید کرد؟ آیا می توان منتظر ماند تا تمامی مشکلات حل
گردد وسپس در مسیر زندگی گام برداشت؟ یا باید از دشواریها ومشکلات زندگی
نهراسید وحتی از شکست پلی برای پیروزی ساخت؟ بدون شک تمام افراد باید راه
دوم را انتخاب کنند و برای پیشگیری از فشارهای روانی از راهنمایی کارشناسان
مشاوره وراهنمایی بهره ببرند. چرا که این افراد می توانند مردم را برای
رسیدن به یک بهداشت همگانی در مقابل بیماریهای روحی وروانی واکسینه کنند.
رشته راهنمایی ومشاوره یکی از رشته های گروه انسانی است که جنبه کاربردی
دارد ودروس آن بیشتر در زمینه رشد، ابعاد مختلف شخصیت آدمی وپیشگیری از
مشکلات واختلالات بخصوص مشکلات دانش آموزان ونوجوانان است. مشاوره به افراد
آموزش می دهد که چه کنند تا دچار بحران های روحی نگردند .راه پیشرفت
وتکامل را راحت تر وسریع تر طی نمایند. بخش دیگری از فعالیت مشاوره نیز
شامل حال افرادی می شود که دچار بحران شده اند واکنون نمی دانند که چگونه
باید از جنبه کاربردی دارد واز تحقیقات وداده های روانشناسی برای حل مشکلات
مردم یاری می گیرد,مردم عادی که با بحران های روحی روبرو هستند.خوب گوش
دادن وسخن گفتن2ویژگی مهم وضروری برای دانشجوی رشته مشاوره است.یک مشاور
باید بتواند با صبرو بردباری وآرامش درونی خود،فضای مناسبی برای مراجعه
کننده ایجادکند وبه اواجازه دهد که خود را تخلیه کرده ودغدغه های ذهنی خویش
را بیان کند.یک مشاور خوب باید ازمسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی ومذهبی
جامعه نیز اطلاع داشته باشد.مشاوره دارای ابعاد مختلفی برای انتخاب رشته
تحصیلی، ازدواج، شغل یابی، نحوه ارتباط دریک محیط صنعتی، نحوه ارتباط اعضای
خانواده یا نحوه روبرو شدن با بحران های دوران نوجوانی وجوانی از مشاور
استفاده کرد. امروزه شغل مشاوره یکی از شغل های تعریف شده در آموزش وپرورش
است. وهر مدرسه در مقطع متوسطه یا پیش دانشگاهی حداقل نیاز به یک مشاور
دارد. به همین دلیل با کمبود کارشناس در رشته مشاوره روبرو هستیم. در ضمن
یک مشاور می تواند به غیر از آموزش وپرورش در بهزیستی، کمیته امداد،
فرهنگسراها، مراکز باز پروری وزندان ها به کار مشاوره بپردازد.
 

آموزش و پرورش پیش دبستانی ودبستانی

 آیا می دانید
که در کشورهای پیشرفته 70% کودکان، زیر پوشش مراکز پیش دبستانی قرار دارند
ودر کشور ما این رقم تنها 8% است. دلیل استقبال کشورهای توسعه یافته از
مراکز پیش دبستانی این است که امروزه روانشناسان ومتخصصان علوم تربیتی
معتقدند که شخصیت اصلی انسان، در چهار سال اول زندگی شکل می گیرد ودر این
سنین، کودک باید تحت تعلیم وتربیتی عمیق وهمه جانبه قرار گیرد تا به رشد
کامل جسمی، روحی وعاطفی دست یابد. در این میان، مراکز پیش دبستانی می
توانند با ایجاد امکانات آموزشی، پرورشی، اجتماعی ورفاهی، شرایط لازم را
برای رشد همه جانبه کودکان فراهم سازند. این مراکز، اولین محیط اجتماعی ودر
واقع پلی بین خانه واجتماع بزرگی است که کودک به آن تعلق دارد. در این
مراکز، آگاهی های اجتماعی کودک رشد یافته وبا استفاده از روش های غیر
مستقیم آموزشی، فرصتی برای یادگیری وسیعتر، غنی تر وهمه جانبه تر پیدا می
کند. این نوع آموزش با روحیه جستجوگر، فعال وکنجکاو سازگارتر است واو را به
یادگیری واکتشاف برمی انگیزد. بنابراین در کنار خانواده ها وهم پای تربیت
آنها، لازم است که مراکز آموزش پیش دبستانی در زمینه تکامل همه جانبه کودک
نقش داشته باشند. اهمیت این مراکز زمانی آشکارتر می شود که بدانیم در
بسیاری از مواقع، خانواده وظیفه خود را به دلیل آشنا نبودن با مسائل
تربیتی، فقر فرهنگی، کم سوادی یا بی سوادی، مشکلات اقتصادی، دور بودن
والدین از محیط خانه به علت کار وتامین زندگی، ازهم گسیختگی خانوادگی
وموارد بی شماری دیگر، بخوبی ایفا نمی کند. اینجاست که مراکز پیش دبستانی
باید کمبودهای آموزشی، تربیتی، جسمی وعاطفی کودکان را جبران نمایند. رشته
رشد وپرورش کودکان پیش دبستانی با توجه به همین ضرورت نیاز به داشتن
مربیانی مجرب توانمند، در دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی دایر شده است.
این رشته در مقطع کارشناسی دو گرایش کودکان عادی وکودکان با نیاز های ویژه
دارد. در حال حاضر 36 هزار مربی، بدون تحصیلات دانشگاهی وتخصص لازم، در مهد
کودک های کشور فعالیت می کنند. این به معنای آن است که فرصت های شغلی
بسیاری برای فارغ التحصیلان این رشته وجود دارد, زیرا بی شک هر مرکز پیش
دبستانی مایل است که از مربیان مجرّب ومتخصص برخوردار باشد, کارشناسانی که
می توانند سطح کیفی مرکز را در حد قابل توجهی افزایش دهند. در ضمن فارغ
التحصیل این رشته می تواند به عنوان کارشناس تهیه مواد و وسایل آموزشی وکمک
آموزشی، در مراکز پیش دبستانی ونیز به عنوان کارشناس آموزش وبرنامه ریزی
در سازمان بهزیستی کشور، کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ومراکز کودکان
استثنایی فعالیت نماید.

مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

گرایش
مدیریت و برنامه ریزی آموزشی یک رشته میان رشته ای است که تلفیقی از رشته
های روانشناسی، جامعه شناسی، فلسفه، مدیریت، آمار، زبان خارجی و مشاوره می
باشد.هدف این گرایش از یک سو فراهم ساختن فرصت های یادگیری هر چه بیشتر
برای گروه های واجب التعلیم و علاقه مند به یادگیری و از سوی دیگر تربیت
نیروی انسانی ماهر مورد نیاز توسعه اقتصادی کشورها است. در کل مدیریت و
برنامه ریزی آموزشی، مدیریت بر فعالیت های یاددهی و یادگیری به منظور ایجاد
تغییرات مطلوب در رفتار یادگیرنده و ارزیابی میزان تحقیق این تغییرات
است.فارغ التحصیل این گرایش به راحتی می تواند علاوه بر پیش بینی های
آموزشی یک کشور، مراحل برنامه ریزی آموزشی و مدیریت بر اجرای آن را ترسیم
کند و با روش های بهتر آموزشی، راهنما و مشاور خوبی برای یادگیرندگان باشد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top