منابع كارشناسی ارشد روانشناسی تربيتی
دروس
منابع
مولف
مترجم
1- روانشناسي تربيتي(ضريب2)
الف) روانشناسي پرورشي” روانشناسي يادگيري و آموزش”
ب) روانشناسي تربيتي
ج) روانشناسي تربيتي اصول و كاربرد آن
د) كاربرد روانشناسي در آموزش(جلد 1و2)
دكتر علي اكبر سيف
دكتر پروين كديور
گراور و برونينگ
رابرت بايلر
علي نقي خرازي
پروين كديور
2- زبان تخصصي(ضريب2)
الف) reading in psychology
ب) reading for the students of psychology
ج) متون روانشناسي
Reading in psychology
د) كتاب ارشد زبان تخصصي ويژه داوطلبان روانشناسي
ز) كتاب ارشد مجموعه زبان انگليسي شامل گرامر انگليسي براي آزمون كارشناسي ارشد
دكتر كيانوش هاشميان
دكتر حسين رستگارپور
محمدرضا تايينيان، حسين زارع
يحيي سيد محمدي
كاظم طبيبي
انتشارات سمت
انتشارات پوران پژوهش
انتشارات پوران پژوهش
3- روش تحقيق و آمار(ضريب2)
الف) احتمالات و آمار كاربردي در روانشناسي و علوم تربيتي
ب) مباني نظري و علمي پژوهش در علوم انساني و اجتماعي
ج) روش تحقيق در روانشناسي و علوم تربيتي
د) استنباط آماري در پژوهش رفتاري
ر) آمار توصيفي در علوم رفتاري
ز) شناخت روش علمي در علوم رفتاري
ه) استدلال آماري در علوم رفتاري(جلد1و2)
دكتر دلاور
دكتر دلاور
دكتر دلاور
دكتر حيدر علي هومن
دكتر هومن
دكتر هومن
ريچارد شيولسون
دكتر عليرضا كيامنش
4- روانشناسي رشد(ضريب2)
الف) رشد و شخصيت كودك
ب) پيشگامان روانشناسي رشد
ج) روانشناسي رشد(1)
د) روانشناسي رشد (2)
ر) روانشناسي رشد
ز) روانشناسي رشد
ژ) روانشناسي رشد
ي) روانشناسي ژنتيك( تحول رواني از تولد تا پيري)
ه) روانشناسي ژنتيك(2)
ماسن و ديگران
ويليام سي گرين
جمعي از نويسندگان
دكتر حسين لطف آبادي
دكتر احدي و دكتر جمهري
دكتر احدي و بني جمال
دكتر حمزه گنجي
دكتر محمود منصور
دكتر منصور- دكتر دادستان
ترجمه مهشيد ياسايي
فربد فدايي
انتشارات سمت
5- روانشناسي عمومي(ضريب2)
الف) زمينه روانشناسي(ج1و2)
ب) روانشناسي عمومي
هيلگارد واتكينسون
وندر زندن
دكتر براهني و همكاران
دكتر حمزه گنجي
نام دروس و ضرایب کارشناسی ارشد مجموعه روانشناسی (2) (کد 1143) (سراسری)
«زبان عمومی و تخصصی انگلیسی، فرانسه»
تعداد
سئوالات این درس در آزمون 30 سئوال میباشد. همانطور که از نام درس
پیداست، تعدادی از سئوالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آنها نیز مربوط
به اصطلاحات و متون تخصصی رشته علوم تربیتی (2) میباشد. بدون تردید اگر
دانشجویان در درس زبان حداقلهایی را داشته باشند مطالعه و سرمایهگذاری
در این درس میتواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر
رشتهها در دانشگاههای مختلف فرق میکند و اساتید این درس به صورت
سلیقهای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی میکنند.
کتاب زبان تخصصی علوم تربیتی (2) نوشته محسن طالبزاده در بعضی دانشگاهها
مورد استفاده قرار میگیرد. خواندن کتابهای زبان عمومی و همچنین زبان
تخصصی موسسه مدرسان شریف برای رسیدن به تسلط در این درس کفایت میکند. در
کتاب زبان عمومی مطالب گرامری و یک سری لغات و اصطلاحات عمومی و همچنین
تستهای عمومی رشتههای مختلف گنجانده شده و داوطلبان حتی در صورت فراموشی
درس زبان میتوانند خود را به سطح مطلوبی با استفاده از این کتاب برسانند.
در کتاب زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف علاوه بر بررسی و ارایه پاسخ
تشریحی و ترجمه تستهای کنکورهای کارشناسی ارشد سالهای قبل (از سال 94 ـ
75) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته علومتربیتی به همراه ترجمه آنها
گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تستهای چهارگزینهای
تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با سئوالات
درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است. در ضمن تستهای علوم تربیتی (1)
با پاسخهای تشریحی در این کتاب برای آشنایی با تستهای بیشتر در کتاب
گنجانده شده است.
«روانشناسی تربیتی»
این
درس با ضریب (2) برای گرایش آموزش کودکان استثنایی و ضریب (3) برای گرایش
روانشناسی تربیتی از جمله دروس مشترک این دو گرایش برای مقطع کارشناسی
ارشد میباشد. تعداد سوالات این درس در رشته علوم تربیتی (2) 20 سوال
میباشد و از جمله دروسی است که در آزمون رشته علوم تربیتی (1) نیز مورد
سئوال قرار میگیرد. منابع مهم این درس در دانشگاههای مختلف کتابهای
روانشناسی تربیتی (روانشناسی آموزش و یادگیری) تألیف دکتر اسماعیل
بیابانگرد و کتاب روانشناسی پرورشی نوین تألیف دکتر علی اکبر سیف
میباشند. تعاریف روانشناسی تربیتی، مراحل و هدفهای آموزشی، طبقهبندی
هدفهای آموزشی نظریههای رشد شناختی و رفتاری یادگیری، سنجش و ارزیابی،
نظریههای خبر پردازی یادگیری، انگیزش و یادگیری روشهای مختلف آموزش،
مطالعه و یادگیری از جمله مباحثی هستند که در این درس مورد بررسی قرار
میگیرند. روانشناسی تربیتی از جمله دروسی است که معمولاً داوطلبان در آن
با کمی تمرکز و دقت میتوانند به درصد خوبی در آزمون کارشناسی ارشد برسند.
انتشارات مدرسان شریف برای این درس کتاب کامل و جامع خود را به بازار
کتاب ایران عرضه کرده است. در این کتاب با توجه به سئوالات چند سال اخیر
سعی شده مباحث و منابع مهم بیشتر توضیح داده شوند. با توجه به اینکه
تستهای آزمون های سراسری و آزاد دورههای گذشته در رشته علوم تربیتی (2)
با پاسخهای تشریحی در کتاب گنجانده شده است. داوطلبان میتوانند تمامی
تستهای آزمونهای ارشد را یکجا به طور طبقهبندی شده ببینند. کتاب به
فصول مختلف تقسیمبندی شده است و در هر فصل خلاصه تمام مطالب مهم به همراه
تستهای تألیفی مولف گنجانده شده است. تمامی تستهای روانشناسی تربیتی
مربوط به رشتهی علوم ترببتی (1) نیز با پاسخ تشریحی در این کتاب آورده
شده است. از حیث تعداد تستهای آورده شده در کتاب یکی از کتب پر تست بازار
کتاب محسوب میشود.
«آمار و روشهای تحقیق»
ضریب
این درس برای تمام گرایشها (2) و تعداد سئوالات آن در آزمون دانشگاه
دولتی 20 سئوال میباشد. منابع مهم این درس در دانشگاهها کتابهای آقای
دکتر علی دلاور میباشد. کتابهای روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی،
احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی و تحلیل آماری در
روانشناسی و علوم تربیتی از جمله این کتب میباشند. در برخی دانشگاهها
اساتید از روی «کتاب روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی» تألیف دکتر
اسماعیل بیانگرد و یا حتی جزوهی شخصی خود برای تدریس این درس استفاده
میکنند. تمامی کتب فوق به گونهای پراکنده و در بعضی مباحث مطالب را گنگ
جمعآوری کردهاند. برای استفاده داوطلبان کارشناسی ارشد انتشارات مدرسان
شریف کتاب کمک آموزشی خود را به بازار کتاب ایران روانه کرده است. در این
کتاب ضمن فصلبندی مناسب، هر فصل به سه بخش تقسیم شده، بخش اول شامل ارایه
متون آموزشی میباشد که در لابهلای این متون هر جا که لازم بوده مؤلف با
قرار دادن تستهای تألیفی خود داوطلب را با سئوالات چهار گزینهای مربوط
به این درس آشنا کرده است. پس از آموزش، تمام تستهای دانشگاههای سراسری و
آزاد سالیان گذشته که مربوط به آن فصل است به همراه پاسخ تشریحی آنها
گنجانده شده، تا داوطلب بتواند تمام تستهای مربوط به آن فصل را یکجا
ببیند. پس از بخش دوم، در انتهای هر فصل تعدادی تستهای تکمیلی با پاسخ
کلیدی آورده شده است، معمولاً این بخش برای داوطلبانی مناسب است که تمام دو
بخش قبل را به طور کامل مطالعه کرده باشند و از زمان کافی تا روز آزمون
کارشناسی ارشد برخوردار باشند. مرور این تستها برای رقابت و قبولی در
دانشگاههای معتبر مفید میباشد. از جمله خصوصیات منحصر به فرد دیگر این
کتاب ارائه تمامی تستهای (4) رشته علوم تربیتی 1 و 2 و 3 و همچنین
روانشناسی به همراه پاسخ تشریح آنها میباشد.
«روانشناسی رشد»
ضریب
این درس در آزمون دانشگاه دولتی برای هر دو گرایش (2) و تعداد سئوالات آن
20 سئوال میباشد. منابع این درس در دانشگاههای مختلف، کتابهای
روانشناسی ژنتیک 1 و2، دکتر منصور، روانشناسی رشد جلد 1 و 2 لورا ای برک
میباشند. در این درس اکثر نظریهها، نظامها و تحلیلهای روانشناسان بزرگ
تحلیل میشود، نظریههای اریکسون، فروید، ماهلی، آنافروید، ملانی کلاین،
هارتمن، بالبی، نظامهای گزل، والن ویگوتسکی، لئون تیف، لوینسون، اشپتز،
کلبرگ و بررسی مراحل رشد (قبل و بعد از تولد) کودکی، نوجوانی، میانسالی،
بزرگسالی و دوره پیری از جمله مطالبی هستند که در این درس به طول کامل
تحلیل میشوند. برای تسلط در این درس و کسب درصد قابل قبول در آزمون
کارشناسی ارشد دقت و تمرکز در مطالعه، تفکیک نظریهها و تطابق هر تست یا
مبحث با نظریههای موجود در ذهن از شروط اصلی میباشد.
انتشارات
مدرسان شریف برای این درس کتابی با جمعآوری و پوشش تمام مطالب مورد
نیاز، به چاپ رسانده است. در این کتاب نقاط مشترک و حتی اختلاف، اکثر
دانشمندان تفکیک شده تا خواننده ضمن مطالعه دچار سردرگمی نشود. طبقهبندی
مطالب و تحلیلهای مختلف به نوعی به خواننده این امکان را میدهد تا در
ذهن خود قدرت تمییز مباحث را پیدا کند. در این کتاب تمامی تستهای آزمون
کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی از سال 1375 تا 1394 و همچنین تستهای
دانشگاه آزاد از سال 1380 تا 1394 با پاسخ تشریح ارائه شده است. از
خصوصیات مهم این کتاب ارایه تمامی تستهای مربوط به روانشناسی و همچنین
مجموعه علوم تربیتی (1) میباشد.
«روانشناسی عمومی»
ضریب
این درس در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی برای هر دو گرایش (2) و
تعداد آن 20 سئوال میباشد. منابع مهم این درس در دانشگاههای مختلف
کتابهای روانشناسی هیلگارد و روانشناسی سانتراک و کتاب روانشناسی عمومی
دکتر گنجی میباشند و مباحث آن بیشتر در مورد اهمیت روانشناسی، یادگیری و
حافظه، اندیشه و زبان، شخصیت، بهداشت روانی، روشهای درمان، رفتار اجتماعی
و به طور کلی مروری کلی بر مفاهیم اساسی روانشناسی میباشد. انتشارات
مدرسان شریف باتوجه به اینکه کتابهای منبع جزء کتابهای خوب روانشناسی
میباشند، سعی کرده با حذف نکات اضافی که معمولاً در آزمون کارشناسی ارشد
مورد سئوال قرار نمیگیرد و باز کردن بعضی مفاهیم که درک آنها برای
خواننده سخت است (چون کتابهای فوق ترجمه هستند) مجموعه های کامل و بی
نقص را به داوطلبان این رشته عرضه کند. از جمله خصوصیات دیگر این کتاب
تحلیل کلیه سئوالات دو رشته روانشناسی و علوم تربیتی (1) از 15 سال پیش
تاکنون با ارائه پاسخ تشریحی به تمام آنها میباشد. این مجموعه در سراسر
کشور مخاطبان خود را در غالب جزوه درسی پیدا کرده بود و اخیراً نیز کتاب با
ویرایش مجدد به چاپ رسیده است. رتبههای برتر آزمون دانشگاهها در این
درس درصدی در حدود 80 نیز کسب کردهاند.
دروس تخصصی گرایش آموزش کودکان استثنایی
به غیر از 5 درس فوق داوطلبان این گرایش باید به سئوالات دو درس زیر نیز پاسخ دهند:
«سنجش و اندازهگیری در تعلیم و تربیت»
ضریب
این درس در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی، برای گرایش آموزش کودکان
استثنایی (2) و برای سایر گرایشها، صفر است. تعداد آن 20 سئوال میباشد.
با توجه به ضریب آن در کنار 5 درس دیگر این گرایش جزء دروس درجه دوم در
این گرایش محسوب میشود. هرچند که این موضوع نباید به این معنی تعبیر شود
که این درس اهمیت کمی دارد. مفاهیم این درس جذاب و فهم مطالب آن آسان
میباشد. در این درس مقیاسهای اندازهگیری، دستهبندی آزمونهای
روانشناسی، انواع ارزشیابی و جهتدهی برای پیشرفت تحصیلی، بررسی آزمونهای
مختلف (عینی، پاسخ کوتاه، چند گزینهای) نمرهگذاری و تحلیل آزمون و
استفاده از روشهای آماری از جمله مباحث این درس میباشند. از جمله منابع
این درس، کتاب دکتر سیفی میباشد. برای این درس نیز انتشارات مدرسان شریف
کتاب تهیه کرده است. در این کتاب علاوه بر تستهای دانشگاههای سراسری و
آزاد رشته علوم تربیتی (2)، تستها و پاسخهای تشریحی رشته علوم تربیتی
(1)، نیز آورده شده است. خلاصه درس، دستهبندی مطالب، آوردن نکات مهم از
جمله مختصات کتاب مدرسان شریف است.
«روانشناسی کودکان استثنایی»
ضریب
این درس در آزمون دانشگاه دولتی برای گرایش آموزش کودکان استثنایی (3) و
برای سایر گرایشها صفر است و تعداد آن 20 سئوال میباشد. منابع مهم این
درس در اکثر دانشگاههای کشور کتابهای ترجمهی مؤلفین خارجی میباشند.
کتابهای خلاصهی روانپزشکی، کاپلان و سادوک روانشناسی کودکان استثنایی،
هالاهان و کافمن، روانشناسی کودکان استثنایی دکتر سیف نرافی و دکتر نادری
از جملهی این کتب میباشند.
البته
کتاب روانشناسی کودکان استثنایی تألیف میلانی فر نیز در بعضی دانشگاهها
مورد استفاده قرار میگیرد. به دلیل ترجمه بودن اکثر این منابع بعضاً مطالب
با سبک و سیاقی پیچیده پیشروی خواننده گذاشته شده، البته برخی ترجمههای
خوب در این درس انجام شده، ولی وقتی داوطلب خود را برای آزمون کارشناسی
ارشد آماده میکند، بهتر است از یک کتاب تألیف (وطنی)! با نوشتاری ساده و
روان برای مطالعه استفاده کند. به همین منظور انتشارات مدرسان شریف با
رعایت تمامی رئوس مطالب منابع فوق، سعی بر ارایه یک کتاب مفید کرده است.
در این کتاب مانند سایر کتب این مؤسسه، خلاصه مطالب به همراه تستهای
تألیفی، ارایه تستهای طبقهبندی شده دانشگاههای سراسری و آزاد در یک
دههی اخیر به همراه پاسخ تشریحی تمام آنها و تستهای خودسنجی گنجانده
شده است. مطالعهی این کتاب به عنوان منبعی مفید به تمام داوطلبان عزیز
پیشنهاد میشود.
دروس تخصصی گرایشهای
« مشاوره و راهنمایی، مشاوره (مدرسهای، شغلی، خانوادهای، توانبخشی) »
داوطلبان
این دو گرایش باید به سئوالات 7 درس در آزمون کارشناسی ارشد، پاسخ دهند.
دو درس زبان عمومی و تخصصی و آمار و روشهای تحقیق از جمله دروس مشترک
این دو گرایش با سایر گرایشها میباشند.
«زبان عمومی و تخصصی»
تعداد
سئوالات این درس در آزمون 30 سئوال میباشد. همانطور که از نام درس
پیداست، تعدادی از سئوالات این درس زبان عمومی و تعدادی از آنها نیز مربوط
به اصطلاحات و متون تخصصی رشته علوم تربیتی (2) میباشد. بدون تردید اگر
دانشجویان در درس زبان حداقلهایی را داشته باشند مطالعه و سرمایهگذاری
در این درس میتواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر
رشتهها در دانشگاههای مختلف فرق میکند و اساتید این درس به صورت
سلیقهای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی میکنند.
خواندن کتابهای زبان عمومی و همچنین زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف برای
رسیدن به تسلط در این درس کفایت میکند. در کتاب زبان عمومی مطالب گرامری و
یک سری لغات و اصطلاحات عمومی و همچنین تستهای عمومی رشتههای مختلف
گنجانده شده و داوطلبان حتی در صورت فراموشی درس زبان میتوانند خود را به
سطح مطلوبی با استفاده از این کتاب برسانند. در کتاب زبان تخصصی موسسه
مدرسان شریف علاوه بر بررسی و ارایه پاسخ تشریحی و ترجمه تستهای کنکورهای
کارشناسی ارشد سالهای قبل در رشتهی علوم تربیتی (2) (از سال 94 ـ 75)
لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته علومتربیتی به همراه ترجمه آنها
گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تستهای چهارگزینهای تألیفی
برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با سئوالات درس زبان
تخصصی این رشته آورده شده است. در ضمن تستهای علوم تربیتی (1) با
پاسخهای تشریحی در این کتاب برای آشنایی، تستهای بیشتر در این کتاب
گنجانده شده است.
«آمار و روشهای تحقیق»
ضریب
این درس برای تمام گرایشها (2) و تعداد سؤالات آن در آزمون دانشگاه
دولتی 20 سئوال میباشد. منابع مهم این درس در دانشگاهها کتابهای آقای
دکتر علی دلاور میباشد. کتابهای روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی،
احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی و تحلیل آماری در
روانشناسی و علوم تربیتی از جمله این کتب میباشند. در برخی دانشگاهها
اساتید از روی «کتاب روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی» تألیف دکتر
اسماعیل بیانگرد و یا حتی جزوهی شخصی خود برای تدریس این درس استفاده
میکنند. تمامی کتب فوق به گونهای پراکنده و در بعضی مباحث مطالب را گنگ
جمعآوری کردهاند. برای استفاده داوطلبان کارشناسی ارشد انتشارات مدرسان
شریف کتاب کمک آموزشی خود را به بازار کتاب ایران روانه کرده است. در این
کتاب ضمن فصلبندی مناسب، هر فصل به سه بخش تقسیم شده، بخش اول شامل ارایه
متون آموزشی میباشد که در لابهلای این متون هر جا که لازم بوده مؤلف با
قرار دادن تستهای تألیفی خود داوطلب را با سئوالات چهار گزینهای مربوط
به این درس آشنا کرده است. پس از آموزش، تمام تستهای دانشگاههای سراسری و
آزاد سالیان گذشته که مربوط به آن فصل است به همراه پاسخ تشریحی آنها
گنجانده شده، تا داوطلب بتواند تمام تستهای مربوط به آن فصل را یکجا
ببیند. پس از بخش دوم، در انتهای هر فصل تعدادی تستهای تکمیلی با پاسخ
کلیدی آورده شده است، معمولاً این بخش برای داوطلبانی مناسب است که تمام دو
بخش قبل را به طور کامل مطالعه کرده باشند و از زمان کافی تا روز آزمون
کارشناسی ارشد برخوردار باشند. مرور این تستها برای رقابت در قبولی در
دانشگاههای معتبر مفید میباشد. از جمله خصوصیات منحصر به فرد دیگر این
کتاب ارائه تمامی تستهای (4) رشته علوم تربیتی 1 و 2 و 3 و همچنین
روانشناسی به همراه پاسخ تشریح آنها میباشد.
«مبانی مشاوره و راهنمایی»
ضریب
این درس در آزمون دانشگاه دولتی برای هر دو گرایش (2) و تعداد سئوالات آن
20 سئوال میباشد. منابع مهم این درس کتاب پویایی گروه و مشاوره گروهی
تألیف دکتر شفیع آبادی، کتاب خانواده درمانی مینوچین ترجمهی دکتر صفایی و
همچنین کتاب مقدمه برنامهریزی راهنمایی و مشاوره دکتر شفیع آبادی
میباشد.
به
دلیل پراکنده بودن و غیرمشخص بودن روند سئوالات کنکور کتابهای فوق هر
کدام به تنهایی کافی نمیباشند. به همین منظور انتشارات مدرسان شریف برای
این درس کتابی با در نظر گرفتن مطالب تمام کتب مرجع و همچنین جزوات آموزشی
اساتید به بازار کتاب عرضه کرده است. در این کتاب، تمامی تستهای کنکورهای
سراسری و آزاد با پاسخ تشریحی آنها گنجانده شده است. البته قبل از شروع
تستهای هر فصل مطالب درسی کاملاً ساده و روان توضیح داده شده است،
تستهای خودسنجی در پایان هر فصل برای تمرین بیشتر شما هر فصل کتاب را از
هر حیث کامل کرده است.
«روشها و فنون راهنمایی در مشاوره»
تعداد
سئوالات این درس 20 سئوال و ضریب آن در دانشگاه دولتی برای هر دو گرایش
(3) میباشد. کتابهای مرجع این درس کتاب «روشها و فنون راهنمایی و
مشاوره» تألیف دکتر عبداله شفیع آبادی و همچنین کتاب تکنیکهای خرد در
مصاحبههای مشاورهای ترجمه سیمین حسینیان میباشند. در این درس روشهای
مشاوره از جمله تعقلی، تحلیل روانی، روشهای یادگیری و روانشناسی انسان،
مقایسهی شیوههای مشاوره، دستورالعملهای درمانی، تمایز مشاوره و روان
درمانی، بررسی میشود. به دلیل ضریب بالای این درس لازم است، داوطلبان در
این درس به تسلط کافی برسند. کسب درصد بالا در این درس توسط رتبههای تک
رقمی موسسه دیده شده است. انتشارات مدرسان شریف با بهرهگیری از تجربه
تدریس و تألیف مؤلفین خود برای این درس نیز کتابی خلاصه و مفید به داوطلبان
ارایه کرده است. در این کتاب تمامی مباحث طبقهبندی شده است و در پایان
هر فصل تستهای طبقهبندی شده کنکورهای سراسری و آزاد مربوط به آن فصل با
پاسخ تشریحی آورده شده است. تا داوطلب پس از مطالعهی متن درس تمام
تستهای مطرح شده در کنکور مربوط به آن فصل را پیش رو ببیند و با بررسی
پاسخهای تشریحی بتواند به تسلط خوبی در هر فصل برسد. مطالعهی این کتاب
میتواند به تنهایی داوطلب را آماده حضوری موفقیت آمیز در آزمون کارشناسی
ارشد کند.
«نظریههای مشاوره و روان درمانی»
تعداد
سئوالات این درس در آزمون دانشگاه دولتی 20 و ضریب آن برای هر دو گرایش
(3) میباشد. این درس از بین 7 درس داوطلبان گرایش مشاوره، جزء 3 درس مهم
محسوب میشود. با توجه به مشکلات داوطلبان در درس زبان معمولاً داوطلبان
این گرایش سعی میکنند در این درس تئوری به درصد بالایی دست پیدا کنند تا
قبولی خود را تضمین نمایند. در این درس هم کتاب دکتر عبداله شفیعآبادی جزء
کتابهای مرجع میباشد. کتاب دیگری که برای کارشناسی ارشد در این زمینه
در دانشگاههای مختلف معرفی میشود، کتاب نظریههای مشاوره و روان درمانی
شیلینگ، ترجمهی خدیجه آرین میباشد به دلیل ترجمه بودن کتاب دوم و همچنین
جدید نبودن منابع، نیاز به ارایه کتابی کامل و منطبق بر سئوالات جدید
میباشند. در کتاب انتشارات مدرسان شریف مولف سعی کرده آن ادبیات سنگین را
با تواناییهای خود با نثری سادهتر و بدون تغییر در مفهوم به داوطلب عرضه
کند. در راستای آموزش محوری کتب این مرکز، پس از هر مبحث، تست تألیفی در
لابهلای متون آموزشی گنجانده شده، تمام تستهای 15 سال اخیر دانشگاههای
دولتی و پرسشهای چهار گزینهای منتخب دانشگاه آزاد از سال 80 تا 94 به
صورت طبقهبندی شده به همراه پاسخ تشریحی کامل آورده شده است.
«کاربرد آزمونهای روانی در مشاوره»
تعداد
سئوالات این درس در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی 20 سئوال و ضریب
آن برای هر دو گرایش (2) میباشد. برای این درس سه کتاب به تألیف دکتر
پاشا شریف، دکتر هادی بهرامی و دکتر حمزه گنجی میباشد. در این درس
توزیعهای آماری، آزمونهای فرضیه و خطاهای آزمون، نمونهگیری رگرسیون و
همبستگی، متغیرهای کنترل تعدیل و همراه و پایایی یا روایی، آنالیز واریانس
مورد مطالعه قرار میگیرند. این درس به دلیل تلفیق مباحث آن با مباحث
آمار برای داوطلبان کمی مشکل به نظر میرسد. در این درس نیز انتشارات
مدرسان شریف کتابی خلاصه و مفید به چاپ رسانده است و در این راستا با
آموزش گام به گام مفاهیم و حل تست به صورت مرحله به مرحله مفاهیم را به
مخاطب آموزش داده است مانند بقیه کتب این مرکز، تستهای آزمون های سراسری و
آزاد با پاسخ تشریحی در کتاب گنجانده شده است. حل تستهای آزمون کارشناسی
ارشد 1394 به عنوان جدیدترین سئوالات ارایه شده در کتاب از دیگر مزایای
این کتاب محسوب میشود.
«روانشناسی شخصیت»
ضریب
این درس در دانشگاه دولتی (2) و تعداد سئوالات آن 20 سئوال میباشد. منبع
مهم این درس کتاب دوان شولتز و سیدنی آلن شولتز ترجمهی یحیی سید محمدی
میباشد. البته کتب دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. به دلیل ترجمه بودن
اکثر منابع اصلی این درس، ارتباط برقرار کردن داوطلبان آزمون کارشناسی
ارشد، کمی با مشکل روبرو میشود. البته اکثر مطالب این کتاب به ارایه
نتایج تحقیقات، پژوهشها و بیان نظریههای دانشمندان بزرگ خارجی
میپردازد. در این راستا ممکن است داوطلبان نتوانند مباحث و نظریات را از
هم تفکیک کنند. انتشارات مدرسان شریف برای این درس کتابی با دستهبندی
مناسب و تفکیک نظریات مختلف و مقایسهی آنها با یکدیگر سعی بر ارایه مرجعی
مناسب کرده است. در متن درس سئوالات چهار گزینهای در لابهلای متون
گنجانده شده است، تا داوطلب با تستهای قابل طرح در این درس آشنا شود. در
پایان هر فصل تمام تستهای آزمون های گذشته با پاسخ تشریحی گنجانده شده
است. یک سری تستهای تکمیلی با پاسخ در پایان هر فصل نیز به عنوان تکمیل
روند یادگیری آورده شده است مطالعهی این کتاب به تمام داوطلبان رشته علوم
تربیتی (2) پیشنهاد میشود.
ضرایب و گرایش های مجموعه روانشناسی 2 براساس دفترچه آزمون سال 94
عناوین دروس امتحانی: 1- زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی،
فرانسه)، 2- روانشناسی تربیتی، 3- آمار و روش های تحقیق، 4- سنجش و اندازه
گیری در تعلیم و تربیت، 5- روانشناسی کودکان استثنایی، 6- روانشناسی رشد،
7- روانشناسی عمومی، 8- آموزش و پرورش کودکان استثنایی، 9- مبانی مشاوره و
راهنمایی، 10- روش ها و فنون راهنمایی در مشاوره، 11- نظریه های مشاوره و
روان درمانی، 12- کاربرد آزمون های روانی در مشاوره، 13- روانشناسی شخصیت.
رشته | گرایش | ضرایب دروس امتحانی به ترتیب دروس (از راست به چپ) |
||||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | ||
1) روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی | – | 2 | 2 | 2 | 2 | 3 | 2 | 2 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2) روانشناسی تربیتی | – | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3) مشاوره و راهنمایی | – | 3 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 |
4) مشاوره | 1) مشاوره مدرسه | 3 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 |
2) مشاوره شغلی | 3 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
3) مشاوره خانواده | 3 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | |
4) مشاوره توانبخشی | 3 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 |