الگوی نگارش گزارش اقدام پژوهی
پژوهشگران عزیزی که در حال نگارش اقدام پژوهی خود هستند، لطفا به الگوی ارائه شده برای نگارش اقدام پژوهی، در این مطلب توجه بفرمایید.این الگو به شما کمک می کند تا در نگارش اقدام پژوهی، گزارش خود را به شیوه دوره شانزدهم تهیّه و تنظیم بفرمایید.
الگوی گزارش اقدام پژوهی دوره شانزدهم:
1. عنوان پژوهش(موضوع)(صفحه عنوان)
2. تشکر و قدردانی
3.چکیده
4.فهرست محتوا
5. مقدمه
6.بیان مسأله
7.گردآوری داده ها برای شناخت بهتر وضع موجود(شواهد 1)
8 . پیشینه پژوهش(نظری ـ عملی)
الف) مبانی نظری:
ب) پیشینهی عملی:
9. تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها(اطلاعات)
10. اهداف
الف: هدف کلّی
ب: اهداف اختصاصی
11. ارایهی راهحلهای پیشنهادی
12.انتخاب بهترین راه حل یا راهحلها
13. اجرای راهحلها ی انتخابی
14. جمع آوری داده پس از اجرای راه حل ها (شواهد 2)
15.
ارزشیابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن (ارزیابی و اعتبار بخشی)در
این مرحله دلایل محکم خود را مبنی بر ایجاد تغییر بیان کنیم و برای ادعای
خود از شواهد 2 استفاده می کنیم. نظر همکاران منتقد خود را که مبنی بر
تأیید تغییر باشد؛ قید می نماییم.
16.فهرست منابع
17.پیوستها
محققان عزیز دقت بفرمایید که شماره صفحات گزارش شما از بخش «مقدمه» تا بخش نهایی«ارزشیابی اقدام و تأثیر آن» تا جایی که امکان دارد از 20 صفحه بیشتر نشود.جهت مطالعه راهنمای نگارش اقدام پژوهی به مطلب قبلی مراجعه بفرمایید. به این الگو در این راهنما اشاره شده است.
چگونگی پر کردن فرم های نظارت بر اقدام پژوهی(فرم شماره 1)
در
این مطلب تلاش کرده ام جهت راهنمایی و استفاده همکاران علاقه مند به شرکت
در دوره شانزدهم معلم پژوهنده، چگونگی تکمیل فرم های نظارت بر اقدام
پژوهی(دوره شانزدهم) را شرح دهم. فرمهای مربوطه شامل سه فرم است.
فرم شماره یک شامل بخش های زیر می باشد:
- موضوع اقدام پژوهی
- بیان مسأله و ضرورت
- ارائه شواهد مبنی بر وجود مسأله
- اهداف اقدام پژوهی
در ادامه چگونگی تکمیل هر یک از بخش های فرم نظارت را خدمت همکاران گرامی توضیح خواهم داد.
نکته
1.قبل از شروع به اجرای طرح خود، درباره اقدام پژوهی، اهداف، نحوه ی اجرا و چگونگی آن اطّلاعات لازم را کسب کنید.
الف. از طریق مطالعه کتب مرتبط با اقدام پژوهی
ب.مراجعه به مرکز تحقیقات فرهنگیان و دیدن نمونه های برتر.
2.از ابتدای اجرای طرح اقدام پژوهی شما نیاز به جمع آوری اسناد و مدارک دارید.
الف ـ موضوع اقدام پژوهی:
همکار گرامی، در این قسمت موضوعی را که در سال جاری برای انجام پژوهش عملی (اقدام پژوهی)انتخاب کرده اید؛ بنویسید.
موضوعات
اقدام پژوهی شامل هر مساله ای می شود که دست اندر کاران تعلیم و تربیت از
قبیل معلم ، مدیر و…در حوزه آموزشی ، پرورشی و اداری با آن روبرو می شوند
و برای حل آن تلاش می کنند.
منظور از مساله در مطلب بالا یعنی هر چیزی که مانع رسیدن به اهداف مطلوب در هر فعالیت یا کاری می شود.
در تکمیل این بخش به نکات زیر توجه فرمایید:
- در انتخاب موضوع اقدام پژوهی خود مسائلی را در اولویّت قرار دهید که:
- از نظر نتیجه ای که در برخواهد داشت و میزان تأثیر گذاری، دارای اهمّیّت باشد.
- مهم تر از مسأله انتخابی شما، مسئله ی دیگری در حیطه ی کاری شما وجود نداشته باشد.
چند نمونه موضوع:
- چه کار کنم تا دانش آموزان در کلاس نظم را رعایت نمایید .
- چه کار کنم تا مشکل تحصیلی یکی از دانش آموزان را به حداقل برسانم .
- چگونه می توانم دانش آموزان کلاس … را به درس ….علاقه مند تر کنم .
- چگونه می توانم دانش اموزان ضعیف در درس ….را برای فعالیت بیشتر تشویق کنم.
ب ـ بیان مسأله و ضرورت:
در
این بخش شما مسأله ای را که با آن در محیط آموزشی خود، روبرو هستید؛ بیان
می کنید. برای بیان مسأله ی خود از جملات ساده و روان استفاده کنید و سعی
کنید به زبانی ساده و به گونه ای مشکل و مسأله خود را مطرح سازید که برای
خواننده و شنونده قابل درک و تجزیه و تحلیل باشد.
به عنوان نمونه:
آنچه اقدامپژوه را بر آن داشت تا به فکر این مسأله بیافتد، به شرح زیر است:
اینجانب
سال گذشته نیز در این مدرسه مشغول به کار بودم و با معلّم درس املا ارتباط
داشتم و از روشهایی که در کلاس درس اجرا میکردند، مطّلع بودم و همچنین
به طور ناخودآگاه با درس املا نیز درگیر شدم. چون ساعت درس املای
دانشآموزان، زنگ بعد از درس من(انشا) بود. در کلاس انشا فعّالیّتها به
صورت گروهی یا نوشتن در کلاس صورت میگرفت. در چند مورد متوجّه شدم که
دانشآموزان به جای نوشتن انشا به نوشتن جریمهی املا مشغول هستند و یا در
چند مورد هم دانشآموزان مشغول نوشتن متن چند خطّی از املا بودند که نمرات
آن را نیز خودشان گذاشته بودند و در برخی از آنها به عمد غلط نوشتهبودند
تا نمرهی املاها یکسان نباشد…..
در ادامه بیان کنید که این مسأله برای شما چه مشکلی را ایجاد کرده است ؟چرا؟ (بیان میزان اهمیت مشکل و تأثیرات آن برشما و دیگران)
به عنوان نمونه:
تنها
من نبودم که از ضعف نوشتاری دانشآموزان گلهمند بودم بلکه همکاران
درسهای دیگر نیز از این موضوع شکایت بسیار داشتند و بسیار اتّفاق افتاده
بود که در زنگهای تفریح همکاران اشتباهات املایی دانشآموزان را که در
هنگام بازدید تکالیف یا تصحیح اوراق امتحانی با آنها مواجه میشدند، تعریف
میکردند.
ج ـ ارائه شواهد مبنی بر وجود مسأله
در
این بخش اسناد و مدارکی را که وجود مسأله ی مورد نظر شما را در محیط
آموزشی، تأیید می کند؛ ارائه کنید. این اسناد مدارک عبارتند از:
1. مشاهدات شما
2. اسناد و مدارک گردآوری شده از مسأله موجود شامل: تصاویر، نمرات دانش آموزان…
د ـ اهداف اقدام پژوهی:
بعد از بیان مسأله و دریافت شناختی که از مسأله خود پیدا کرده اید. اکنون بنویسید که به چه اهدافی می خواهید برسید.
هدف کلی: همان موضوع اقدام پژوهی و هدف اصلی شما است.
اهداف جزئی: اهداف دیگری که در سایه تحقق هدف کلی شما، در محیط آموزشی به آن دست پیدا می کنید.
به عنوان نمونه:
الف: هدف کلّی: افزایش علاقه ی دانشآموزان به درس ادبیات فارسی.
ب: اهداف جزئی:
- ارتقاء وضعیّت دانشآموزان ضعیف به
وضع مطلوب، به گونهای که بتوانند همسطح دانشآموزان دیگردر فعّالیّتهای
یادگیری به نتیجهی مطلوب برسند. - تغییر نگرش دانشآموزان نسبت به این درس.
- جذّاب و شاد کردن کلاس.
نکته: شما می توانید، اهداف کمّی نیز برای خود در نظر بگیرید.