زندگی اتباع و پناهندگان خارجی در خوزستان چگونه میگذرد؟
مدیرکل
امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان گفت: هر چند اتباع خارجی تمايل به
بازگشت به کشور خود دارند ولي زمينه بازگشت در كشورشان مهيا نيست و تلاش بر
اين است كه از طريق وزارت كشور و وزارت خارجه و كميساریای عالی سازمان ملل
در امور پناهندگان، زمينه بازگشت آنان فراهم شود.
حمید سیلاوی
با حضور در تحریریه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خوزستان، اظهار
کرد: علاوه بر پناهندگان، خوزستان اتباع خارجي مقيم بسياري دارد كه شامل
سرمايهگذاران و مزدوجین با اتباع ايراني از جمله ازدواج زن ايراني با مرد
خارجي يا مرد ايراني با زن خارجي هستند.
وی
ادامه داد: همچنين تعداد قابل توجهی اتباع خارجي در قالب توريست به استان
وارد ميشوند؛ سال گذشته بيش از 700 هزار نفر در قالب توريسم گردشي يا
توريسم درماني به خوزستان وارد شدند.
سیلاوی
گفت: همچنین گروهی از اتباع خارجي با رواديد كار وارد كشور شده و در
موسسات و شركتهاي خصوصي به ویژه مراكز توليدي و صنعتي مشغول به كار
ميشوند؛ در این بخش بيش از 2 هزار نفر از این افراد به اين صورت مقيم در
استان خوزستان به سر میبرند.
وی
افزود: ادارهكل امور اتباع خارجي به طور كلي با اين چهار قشر از اتباع
خارجی سر و كار دارد و فعاليتهاي خود را بر اساس نيازمنديهاي اتباع خارجي
كه در اين گروهها هستند، انجام ميدهد. به طور نمونه در بحث پناهندگان،
رفع مشكلات و نگرانيها و تامين نیازمندیهای پناهندگان از جمله در زمینه
چگونگي ورود، اسكان و رفع مشكلات معيشتي آنان و ساير موارد، اقدامات لازم
انجام میشود.
مدیرکل
امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان اظهار کرد: در بحث توانمندسازي اتباع
خارجي در استان با ادارهکل آموزش و پرورش و همچنين با مجموعه آموزش فني و
حرفهاي خوزستان هماهنگيهايي صورت گرفته و اقدام به برگزاري دورههاي
آموزش فني و حرفهاي برای آنان شده است و در این راستا، تاكنون بيش از 200
نفر تحت آموزشهای فنی و حرفهای قرار گرفتهاند. هدف از آموزش اتباع خارجي
اين است كه در وهله نخست سربار جامعه نباشند و همچنين پس از بازگشت به
كشورشان، بدون تخصص و مهارت نبوده و با توانمندی و استعداد بتوانند زمينه
اشتغال را براي خود و ديگران در كشورشان ايجاد كنند.
وی
عنوان کرد: در حوزه ايجاد اشتغال براي اتباع خارجي در استان خوزستان
اقداماتی انجام شده است؛ به طور نمونه در مهمانشهر بنينجار شهرستان گتوند
که اتباع افغان در آن سکونت دارند، بيش از 7 كارگاه بزرگ توليد كيف و كفش و
صنايع دستي فعاليت میکنند كه از تولیدات این کارگاهها در استانهاي ديگر
نیز به فروش میرسد. همچنين توانمندسازي خانوادههاي بيبضاعت و به ویژه
خانوادههایی که معلول دارند، در دستور كار ما قرار گرفته و سعي شده با
هماهنگي بهزيستي، توانمندسازي اين خانوادهها محقق شود.
سیلاوی
ادامه داد: همچنین در جهت توانمندسازی اتباع خارجی در استان خوزستان، در
قالب تفاهمنامه این ادارهکل با بهزيستي خوزستان، جذب و تحت پوشش قرار
گرفتن اتباع معلول محقق شده است. با مجموعه آموزش فني و حرفهاي نيز جهت
آموزش اتباع خارجی در رشتههايي مانند گچكاري، گچبري، مكانيك، تعميرات
خودرو، برق خودرو و برق ساختمان هماهنگيهايي صورت گرفته است. سال گذشته
نیز آموزش رشته كيفدوزي را در شوشتر و گتوند راهاندازي كرديم كه منجر به
ایجاد مراكز توليد كيف و كفش در این مناطق شد.
وی
در خصوص بیمه درمانی اتباع خارجی نیز گفت: طرح بیمه در يك دوره در استان
به اجرا درآمد ولی قرارداد با طرف بيمهگر به طور کامل محقق نشد؛ بنابراین
اتباع خارجی مقیم خوزستان را از طريق بيمه تكميلي تحت پوشش قرار داديم تا
پس از پرداخت هزينه درمان به بيمه تكميلي معرفي شوند. پس از آن و با
برگزاري جلساتي در مركز تصميم گرفته شد که در این زمینه قراردادی با وزارت
بهداشت منعقد شود. به این منظور بین وزارت كشور، کمیساریای عالی سازمان ملل
در امور پناهندگان و وزارت بهداشت يك قرارداد سهجانبه منعقد شد و بر اساس
آن خدمات بهداشتي و درماني به اتباع ارايه ميشود.
مدیرکل
امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان درباره تحصیل اتباع خارجی مقیم در
خوزستان اظهار کرد: هر چند هيچ محدوديتي در ثبتنام دانشآموزان اتباع
خارجي وجود ندارد ولی باید توجه داشت که استان خوزستان از جمله استانهایی
است که براي اقامت اتباع افغانستان ممنوع اعلام شده است ولي اتباع دیگر
كشورها بر اساس قانون و مدرك اقامتي ميتوانند در استان خوزستان به جز
شهرستانهای آبادان، خرمشهر، دشتآزادگان و هويزه ساكن شوند و به تبع آن
تحصیل کنند. در این شرایط، اتباع افغان راهنمایی میشوند که برای ثبتنام و
تحصیل فرزندانشان به استانهای دیگر مراجعه کنند.
وی
افزود: با این حال اتباع خارجي غيرمجازي كه از قبل پرونده دارند و شناسايي
شدهاند با مراجعه به این ادارهكل ميتوانند معرفينامه دريافت کرده و در
مدارس ادامه تحصيل دهند.
سیلاوی
گفت: در استان خوزستان بيش از 2300 دانشآموز تبعه خارجي در مقاطع سهگانه
حضور دارند و همچنین از 250 تبعه خارجي مشغول به تحصيل در دانشگاههاي
سراسر كشور، 75 نفر در دانشگاههاي خوزستان در حال تحصيل هستند.
وی
با تاکید بر لزوم فعالیت بخش خصوصی در جذب و هدایت توریست در بخش درمانی
استان عنوان کرد: تاکنون سه شركت خصوصی در این زمینه فعال شدهاند و حتی
دفاتري در بصره و دیگر نقاط کشور عراق راهاندازي کرده و بيماران را تا
معرفی به بیمارستانهای خوزستان هدايت ميكنند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان ادامه داد: توریستدرمانیروندی
دوجانبه دارد و اقدامات مربوط به آن باید در هر دو كشور فرستنده و پذيرنده
بيماران انجام شود. در این زمینه با وجود ظرفيتهايي كه در استان خوزستان
وجود دارد، نتوانستهايم به حد مطلوب برسیم و باید بهتر عمل كنيم.
وی
افزود: متاسفانه در برخي موارد، خوزستان تنها محل عبور توریستهای درمانی
است و بیماران خارجی از خوزستان میگذرند و به استانهای دیگر مراجعه
میکنند.
سیلاوی
اظهار کرد: بیشتر اتباع خارجی که از عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای
درمان به استان خوزستان سفر میکنند، بیماران قلبي عروقی، بیماران مبتلا به
مشکلات چشم و همچنین بیماران كليوي هستند. بیشترین بیماران مبتلا به سرطان
نیز که در بیمارستان شفا اهواز پذیرش شدهاند، از كشور عراق بودهاند.
وی
با اشاره به تعداد پناهندگان حاضر در خوزستان گفت: در حال حاضر 2300
افغان، 7600 عراقي، 22 پاكستاني، 11 بنگلادشي و یک تبعه عربستاني در استان
خوزستان حضور دارند. همچنين 2000 نفر به در قالب سرمايهگذار يا موارد
ازدواج با ايرانیان و 2300 متخصص فعال در حوزههای تخصصي مختلف در خوزستان
اقامت دارند. سال گذشته نيز 700 هزار ورودي توريست به استان داشتیم.
مدیرکل
امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان درباره شهرک ویژه پناهندگان ساکن در
خوزستان نیز عنوان کرد: در حال حاضر در مهمانشهر بنينجار گتوند، 2300 نفر
در قالب 742 خانوار ساکن هستند.
وی
درباره طرح بازگشت اتباع خارجي به كشورهای متبوع خود گفت: هر چند این
اتباع تمايل به بازگشت به کشور خود دارند ولي زمينه بازگشت در كشورشان مهيا
نيست و تلاش ما اين است كه از طريق وزارت كشور و وزارت خارجه و كميساریای
عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، زمينه بازگشت آنان را فراهم كنيم.
سیلاوی
تصریح کرد: پس از سقوط رژيم بعث عراق بسياري از خانوادههای عراقی مقیم
خوزستان تمايل به بازگشت داشتند ولي زمينه بازگشت به عراق مهيا نبود. در
زمینه اتباع افغان نیز موضوع مشابه است. سالگذشته موفق شديم براي تسهیل
بازگشت اتباع خارجی به کشورهایشان، 3000 دلار در اختيار هر خانوار که به
کشور خود برمیگردد، قرار دهيم تا زمينه اوليه براي فراهم كردن امكانات را
در کشور خود داشته باشند. بدین ترتیب سال گذشته بيش از 150 خانوار از اتباع
به کشورشان بازگشتند. این تسهیلات همچنان به اتباع خارجی که متقاضي بازگشت
باشند تعلق خواهد گرفت.
وی
در ادامه درباره اجراي طرح آمايش اتباع خارجی گفت: هدف از اجرای این طرح
ساماندهي، شناسايي و استقرار مكاني اتباع خارجي در استان خوزستان است.
سياست كشور بر اين است که جذب اتباع با توجه به ظرفيت هر منطقه انجام شود.
در زمانی به دليل نابسامانيهاي كشور افغانستان بيش از ظرفيت، تبعه
افغانستاني جذب كرديم كه بايد تعداد این اتباع متعادل شود.
مدیرکل
امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان درباره به کارگیری اتباع خارجی در
مشاغل و حرفههای مختلف اظهار کرد: قوانين كار از ماده 120 تا 181،
كارفرمايان را از به كارگيري اتباع خارجی به شدت منع و مجازات سنگينی را
برای متخلفان تعیین کرده است. تخلف از این قوانین علاوه بر جريمه نقدي،
جريمه كيفري نيز در پی دارد و از 91 روز تا 180 روز حبس براي كارفرمايان
قرار داده است.
وی
ادامه داد: با توجه به وضعيت بيكاري در استان خوزستان، ضروری است که
کارفرمایان بدون درخواست از هيات فني اشتغال استان، هيچ تبعه خارجي را به
كار نگيرند و توجه داشته باشند که به كارگيري تبعه غيرمجاز در واحدهاي
توليدي و صنعتي ممنوع است.
سیلاوی
گفت: با این وجود متخصصانی از سراسر دنیا در بخشهای تخصصی استان مشغول
بهکار و فعالیت هستند که در مقابل، کارفرمایان متعهد شدهاند هر متخصص
خارجی فعال در واحد آنان، سه نیروی کار ایرانی را در زمینه تخصصی خود آموزش
دهد. اکنون در استان خوزستان از 47 كشور جهان، نیروی متخصص مشغول به
کارند.
وی
درباره ازدواج اتباع خارجی با ایرانیان با اشاره به ضرورت تشكيل پرونده
زناشويي برای این موارد بیان کرد: تاکنون 425 مجوز ازدواج زن ايراني با فرد
خارجي و مرد ایرانی با فرد خارجی صادر شده است.
مدیرکل
امور اتباع و مهاجرین خارجی خوزستان افزود: بر اساس ماده 1060 قانون مدني،
ازدواج ایرانیان با اتباع خارجی منوط به اجازه دولت است و بنابراین پس از
ازدواج شرعي باید حتما برای ثبت واقعه ازدواج اقدام و بدین منظور به
ادارهکل امور اتباع و مهاجرین خارجی مراجعه شود. باید توجه داشت که به
دلیل سهلانگاری در ثبت ازدواج با اتباع خارجی، اکنون بيش از 2000 نفر در
خوزستان از مشکلات این ازدواجها رنج ميبرند و امکان کمک و حتی صدور
شناسنامه برای فرزندان آنان وجود ندارد.
وی
گفت: هر چند مانعي در ازدواج با اتباع خارجی وجود ندارد ولی ثبت واقعه
ازدواج و هويتدار كردن فرزندان حاصل از اين ازدواج بسیار ضروری است که
برخي مواقع این مهم مورد غفلت واقع ميشود.
بررسی یک مساله بغرنج فلسفی!
آلبر کامو، فیلسوف، نویسنده و داستاننویس فرانسوی، گفتهای
دارد با این مضمون که وقتی شستت خبردار شد که وجود داری (حداقل به لحاظ فیزیکی!)
باید بر سر بودن و نبودنت تصمیم بگیری.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ـ منطقه
خوزستان ـ یعنی این که باید دست به انتخاب بزنی و زندگیات را دست کم بر دو فرض
مبتنی بدانی؛ نخست این که هدیه است و آن را میپذیری و خداوند بزرگ را بابتش شکر
میکنی. دیگر آن که آن را توفیقی ناخواسته و اجباری میپنداری و دست به کاری میزنی
که یقینا بعدش حسابت با کرام الکاتبین است!
البته این افاضه جناب کامو وحی منزل نیست و چنین وضعیتی
لزوما برای همه پیش نمیآید. هزار راه نرفته وجود دارد. اصرار کامو بر طرح این
مساله اشاره به مختار بودن انسان از منظر فلسفه اگزیستانسیال به روایت تقدم وجود
بر ماهیت دارد و در نهایت خودکشی را یک مساله بغرنج فلسفی قلمداد میکند. (یعنی چی
اون وقت!؟) بگذریم… .
یکی از موضوعاتی که هیچ وقت در دنیای خبر کهنه نمیشود و
همیشه جلب توجه میکند موضوع خودکشی نویسندهها، شاعرها، هنرمندها و… است.
واکاوی علت خودکشیها معمولا اگر نگوییم ناممکن اما دشوار
است مگر این فردی که اقدام به خودکشی کرده و در این کار موفق شده در یادداشتی علتاش
را بیان کرده باشد که البته کم اتفاق افتاده است.
سوای از این که خودکشی به چه علتی صورت میگیرد و با تاکید
بر این که چنین علمی از هر نظر ـ اعم از دینی، اخلاقی، جامعهشناختی و… ـ مردود
و مذموم است در این مقال به شکلی موجز و مختصر نظر تنی چند از اهل قلم را درباره
دلیل خودکشی نویسندهها، شاعرها، هنرمندها و… جویا شدهایم.
یک نکته جالب را هم همین اول کار به شما بگوییم و آن این که
تقریبا همه فلاسفه بدبین و غالب نویسندگان پوچگرای غربی و پارهای شرقی اگرچه
خودکشی را از نگاه دینی و اخلاقی فارغ کرده و مهر تایید بر آن زدهاند خود هیچ گاه
دل و جگر رویارویی با آن را نداشتهاند و از قضا طوری زندگی کردهاند که عمرشان
بفهمی نفهمی به عمر نوح تنه زده است!
غم این خفته چند
قباد آذرآیین، داستاننویس، در این باره گفت: طبیعتا
همان طوری که نویسندهها و هنرمندان افرادی متعارف نیستند و با افراد عادی تفاوتهایی
دارند نحوه و انگیزههای خودکشی و خود از بین بردنهای آنها نیز متفاوت است.
او بیان کرد: انگیزه خودکشی یک فرد عادی ممکن است در ارتباط
با مسایل اقتصادی، مشکلات اجتماعی و خانوادگی باشد اما یک دست به قلم و هنرمند
دنیا را از دید دیگری میبیند و چون دنیا را از دید دیگری میبیند توقعاش از
جامعه نیز چیز دیگری است و چون جامعه آن را اغنا و ارضا نمیکند صلاح را در این میبیند
تا خودش را از جامعه منفک کند.
این داستاننویس توضیح داد: وقتی نیما میگوید “غم این
خفته چند خواب در چشم ترم میشکند”. یعنی افراد غفلتزده و بیخبر من را آزار
و رنج میدهند. برای همین برخی تا مدتی این رنج را تحمل میکنند و برخی دیگر نمیتوانند
و البته بستگی به میزان تحمل فرد دارد.
او با اشاره به پدیده خودکشی در بین نویسندگان ایرانی تصریح
کرد: درباره خودکشی غزاله علیزاده میتوان گفت به دلیل بیماری که داشت خودکشی کرد
و خودش در وصیتنامه اظهار کرده بود که نمیخواسته موجب اذیت دیگران شود و ربطی به
خودکشی افرادی چون هدایت، نعلبندیان و… ندارد.
آذرآیین معتقد است: به دلیل مساله غیرمتعارف بودن هنرمندان
در مقایسه با مردم عادی روحیه خودکشی هم در آنها متفاوت است.
خودکشی مقدس!
همچنین اسدالله امرایی، مترجم ادبی، گفت: خودکشی
هنرمندان و نویسندگان اغلب به نوع نگرش آنها به زندگی بازمیگردد. افرادی مانند
همینگوی یا نویسندگان جدیدتر مانند رومن گاری، یوکیو میشیما، صادق هدایت، صادق
چوبک و اسلام کاظمیه خودکشی کردند اما تفاوت نوع نگرش را در آنها میتوان دید.
او گفت: دلایل خودکشی هنرمندان متفاوت است. گاهی به ناامیدی
و پوچی میرسند. در واقع حس بیهودگی به آنها دست میدهد و خودکشی میکنند و البته
شیوهای خودکشیشان نیز فرق میکند. مثلا یکی خودکشی قهرمانانه میکند مثل یوکیو میشیما.
او با هاراگیری دست به خودکشی میزند. البته این کار در فرهنگ ژاپن کار مقدسی
است.
این مترجم ادبی با بیان این که در فرهنگهای مختلف نگاه به
خودکشی متفاوت است و در فرهنگ ما خودکشی امر مذمومی است خاطرنشان کرد: البته نکته
دیگری نیز هست و آن این که تعداد هنرمندان کم است. برای همین هر اقدامی که میکنند
دیده میشود و بلافاصله به چشم میآید چراکه آنها یگانه هستند. خیلیها ممکن است
یک مشت در صورت همکارشان بزنند اما اگر همین مشت را یک فوتبالیست بزند همه دنیا
خبردار میشود. حال داستان خودکشی هنرمندان نسبت به مردم عادی این گونه است.
وی افزود: البته علت خودکشی هنرمندان بیشتر به تغییر نگاهشان
به جهان بازمیگردد و همین باعث میشود که یک نویسنده به مرگ و خودکشی برسد و این
جهان و متعلقاتش را رها کند. گاهی نیز به بیماری لاعلاجی دچار میشود و برای این که
دیگران را به زحمت نیندازد دست به خودکشی میزند و گاهی نیز در یک لحظه به صورت
اتفاقی انجام میشود.
این دنیای خاله زنکی، خاله زنکی… عمو
مردکی!
فاطمه اختصاری، شاعر، نیز گفت: من با توجه به این که
سابقه کار پزشکی دارم و در بخش اورژانس بیمارستان بودهام و کار کردهام باید
بگویم که این مساله نیاز به آمار، تحلیل و بررسی دقیقی دارد و براساس حدس نمیتوان
گفت که تفاوتی بین خودکشی مردم عادی با هنرمندان وجود دارد یا خیر چراکه مردم عادی
برای ما آن قدر مهم نیستند که وارد زندگیشان بشویم اما چون هنرمندان زندگی و
شخصیتشان برای ما مهم هستند و کارهایشان را دنبال میکنیم وقتی دست به بعضی
کارها مانند خودکشی میزنند برای جامعه پررنگ میشود و بیشتر به آن توجه میکنیم.
او عنوان کرد: اگر مسالهای درباره این که آیا خودکشی
هنرمندان با خودکشی مردم تفاوتی دارد یا خیر وجود داشته باشد نیاز به بررسی دارد
تا متوجه شویم که آیا این نگرش ما است که تفاوت دارد یا نه واقعا تفاوتی در کار
است که من تا به حال در این زمینه مطالعهای نداشتهام.
این شاعر تصریح کرد: اما از نظر تجربیات دیداری خودم که نمیتوان
به آنها استناد کرد میتوان گفت که خودکشی کردن عوام از نوع خودکشیهایی است که
منجر به مرگ نمیشود و اغلب برای ظاهرسازی، جلب توجه و امتیازگیری عاطفی است اما
خودکشی هنرمندان و نویسندگانی که ما دوستشان داشتهایم و سعی کردهاند واقعا
خودشان را از بین ببرند و جنبه جلب توجهی نداشته است شاید به خاطر این بوده که از
نظر فکری با مشکلات درگیرند و غمهایشان خیلی عمیق است.
وی اضافه کرد: خودکشی هنرمندان و نویسندگان شاید به خاطر
این است که آنها از این دنیای سطحی و خالهزنکی جدا میشوند و ناامیدیهای عمیقی
برایشان به وجود میآید؛ حسی که در آن آدم به آخر خط میرسد و دیگر از هیچ چیز
نمیترسد. بالاخره خودکشی کردن و رسیدن به جایی که فرد بخواهد خودش را از بین ببرد
لازمهاش این است که فرد ضعیف نباشد بلکه قدرت داشته باشد تا بتواند دست به این
کار بزند.
اختصاری گفت: خودکشی هنرمندان البته شاید دلیل دیگرش به
خاطر کسب درک بالا به وسیله خواندن، فعالیت کردن در اجتماع، ارتباط داشتن با آدمهای
بیشتر و تجربهای باشد که از اجتماع کسب کردهاند.
منم حسٌاس!
علیرضا بدیع، شاعر و ترانهسرا، هم گفت: چند روز پیش
یکی از شاعران جوان و معروف افغانستان خودکشی کرد و دلیلش را قبل از این که خودکشی
کند در صفحه فیسبوکش بیپولی اعلام کرده بود.
او ادامه داد: مساله خودکشی در بین هنرمندان در اغلب جاهای
دنیا رخ میدهد و دلیل آن حساسیت شاعران و نویسندهها است چراکه حساسترین قشری
که در جامعه ما وجود دارد شاعران هستند آن هم به این دلیل که ابزار کار آنها کلمه
است و کلمه لطیفترین چیزی است که خداوند خلق کرده است.
این شاعر گفت: کسی که قصاب است سبیلهای پت و پهنی دارد و
خیلی آدم زمخت و گردن کلفتی است چراکه با ساطور و خون و گوشت سرو کار دارد. یا کسی
که تعمیرگاه دارد همیشه سیاه است و دستهای ضخیمی دارد چراکه همیشه با پیچ و مهره
سرکار دارد.
وی تصریح کرد: اما شاعر با کلمه سروکار دارد؛ جنسی که در
عالم واقع دیده نمیشود. به همان نسبت روح
و قلبش رقیق میشود. برای همین بسیار حساس هستند.
بدیع ادامه داد: شاعران و نویسندگان نسبت به کنشهای
اجتماعی از بقیه حساسترند. آن چیزی که دیگران قادر به دیدنش نیستند و نمیتوانند تحلیلش
کنند شاعران به خوبی میبینند و به خوبی از پس تحلیل آن برمیآیند. شاعر در روزگار
ما به خوبی کاستیها و تضادهای طبقات
اجتماعی را میبیند اما کاری از دستش برنمیآید.
او ادامه داد: من وقتی میبینم که یک بچه دبستانی به عنوان
فرزند کار تلاش میکند و پولش به زور از او گرفته میشود رنج میکشم ولی کاری هم
از دستم برنمیآید چراکه در کشور ما و کشور افغانستان که جزو کشورهای جهان سوم
هستیم متاسفانه شاعران هیچ اختیاری ندارند اما در اروپا شاعران از جایگاه خوب
اجتماعی برخوردارند و همه شاغل هستند. در کشور ما پایینترین لایه جامعه شاعران
هستند به رغم این که سردمدار مسایل فرهنگی کشور شاعران هستند.
این ترانهسرا گفت: موضوع دیگری که موجب میشود شاعران دست
به خودکشی بزنند بیکاری و مشکلات مالی آنان است. شاعر اگر بخواهد پشت میز بنشیند
و کار اداری انجام بدهد شاعر نخواهد شد و وقتی برای سرایش شعر نخواهد داشت. اگر
شاعر بخواهد فقط شعر بنویسید غم نان خواهد داشت و معیشتاش دچار مشکل خواهد شد.
برای همین شاعرا راستین در کشور ما محکوم است به این که از لحاظ مالی دچار مشکل
باشد و این کم چیزی نیست.