نشان های معروف کامیون

معرفی برخی از برندهای کامیون سازی معروف دنیا

معرفی برخی از برندهای کامیون سازی معروف دنیا

 

پیتربیلت
یکی از این نامهاست که در حال حاضر در تملک گروه پاکار PACCAR سومین گروه
بزرگ کامیون سازی دنیا قرار دارد.در آمریکای شمالی اساساً کامیون در 8 کلاس
تولید میشود. پیتربیلت کلاسهای 5 تا 8 را در سبد نحصولات خود دارد. در
اوایل قرن 20 میلادی سازنده تخته و الوار آقای T.A. Peterman برای حمل
محصولاتش با مشکل مواجه شده بود. مشکل او ارسال به موقع الوارها از جنگل به
کارخانه چوب بود. به همین دلیل او به فکر توسعه کامیونهای جدید افتاد. از
همین رو او به بازسازی کامیونهای مازاد ارتش رو آورد و در ادامه به خرید
کمپانی Fageol Motors در 1938 رو آورد و اندکی بعد اولین کامیون پیتربیلت
روانه بازار شد.Fageol در سال 1916 توسط برادران Fageol به نامهای Frank و
William تاسیس شده بود که در سال 1932 به ورشکستگی رسید و به مصادره بانک
درآمد. زمانی که شخص هنری فورد برای تولید روزانه صد کامیون در روز تولید
میکرد پیترمن برای 100 دستگاه در سال برنامه ریزی کرد. شخص پیترمن در 1945
دارفانی را وداع گفت. همسر او آیدا Ida کمپانی را به گروه پاکار در سال
1958 فروخت.

Freightliner LLC

فریت
لاینر در سال 1942 میلادی تاسیس شد. این کارخانه تنها به کار کامیون سازی
مشغول است و در حال حاضر در تملک گروه بزرگ دایملر قرار دارد.در واقع
کامیون مرسدس بنز در آمریکای شمالی. در سال 1930 سومین شرکت باربری آمریکا
تصمیم به تولید کامیون برای خودشان گرفت آنهم خارج از تاسیسات Fageol یعنی
شرکت Consolidated Freightways و تا قبل از جنگ جهانی تولید کامیون با فراز
و نشیب صورت میگرفت تا اینکه در 1942 آنها رسماً اولین کامیون را به خارج
مجموعه خودشان فروختند.در یک دوره زمانی آنها تحت موافقتنامه ای
کامیونهایشان را با نام White Freightliner به فروش میرساندند.در سال 1981
این کارخانه به گروه دایملربنز فروخته میشود. فریت لاینر در حال حاضر سطح
وسیعی از کامیونها و کشنده ها را با چهره هایی خشن و آمریکایی و پشتیبانی
فنی مرسدس بنز ارائه میکند که یکی از زیباترین این مدلها فریت لاینر کلاسیک
میباشد.

DAF
داف
یک کامیون ساز هلندی است که در حال حاضر در تملک گروه paccar قرار دارد.
در سال 1928 شخص Hubert “Hub” van Doorne کمپانی Commanditaire
Vennootschap Hub van Doorne’s Machinefabriek را تاسیس کرد.پشتیبان مالی
او شخصی به نام Huenges بود که مدیریت یک کارخانه آبجو سازی را برعهده
داشت. وندام چندین بار ماشین او را تعمیر کرده بود و در نتیجه پیشنهاد مالی
او وندام در یک کارگاه کوچک مشغول به کار شد.در 1932 او و برادرش Wim van
Doorne نام کارخانه را به Van Doorne’s Aanhangwagen Fabriek تغییر دادند
که نام داف حرف اول این کلمات است و معنای دقیق آن کارخانه تریلرسازی وندام
هست.در 1936 Huenges کمپانی را کاملاً به انها واگذار کرده بود.بعد از جنگ
جهانی دوم کمبود کامیون فرصتی بود برای کارخانه داف و آنها کامیون A30 را
در 1949 معرفی کردند.یک از ایده های وندام استفاده از تسمه پروانه به جای
دنده بود که در 1955 آن را عملی کرد.در 1987 کارخانه داف با کارخانه لیلاند
انگلبسی ادغام شد.محصولات آنها در سراسر جهان با نام داف عرضه میشد به جزء
منطقه برتانیا که با نام­ Leyland DAF عرضه میشد. بخش ساخت اتوبوس داف در
1990 به نام United Bus عرضه میشد که در سال 1989 توسط داف و BOVA تاسیس
شده بود.در 1998 داف به تملک پاکار درآمد.

Iveco

ایویکو
در واقع بخش خودروهای تجاری گروه خودروسازی فیات ایتالیا است. نام ایویکو
تشکیل شده از 5 حرف اول کلمات Industrial Vehicle Corporation که گروه
صنعتی وسایل نقلیه معنای آن است. ایویکو در سال 1975 میلادی توسط گروه
مدیریت قیات و یک مهندس میکانیک به نام Bruno Beccaria با ادغام پنج
کارخانه Fiat Veicoli Industriali واقع در تورین ایتالیا، OM واقع در
Brescia، کارخانه Unic واقع در Trappes، کارخانه Lancia Veicoli Speciali
واقع در Bolzano و کارخانه Magirus آلمانی تاسیس شد.در سال 1990 ایویکو
بخشی از سهام کامیون ساز اسپانیایی Pegaso را بدست آورد و این موضوع سبب
موفقیت ایویکو در بازارهای بارسلونا،وایادولید و مادرید شد. سه مدل daily
ساخت 1978، مدل turbo ساخت 1981 و مدل turbo star ساخت 1984 بخشی از تاریخ
موفقیت ایویکو در اروپا محسوب میشوند. در 1991 ایویکو و رنو در زمینه تولید
اتوبوس تصمیم به همکاری گرفتند و در نیتجه شرکت Irisbus متولد شد. در 1998
ایوکو مدل EuroCargo را معرفی کرد. ایویکو در حال حاضر از طریق گروه
زامیاد تعدادی از محصولات کلاس تجاری اش را عرضه میکند.

Renault

رنو
سازنده اتومبیل فرانسوی است و در زمینه تولید کامیون از قدمت و اعتبار
بالایی در اروپا برخوردار است. رنو در سال 1899 توسط برادران رنو Louis،
Marcel، Fernand و هم چنین دو تن از دوستان آنها به نامهای Thomas Evert و
Julian Wyer تاسیس شد. فعالیت رنو در بخش کامیون سازی از سال 1957با تاسیس
کمپانی Saviem با ادغام شرکت های وابسته به رنو در بخش کامیون و اتوبوس هم
چون Somua و Latil آغاز شد و ساویم نام محصولات تجاری رنو شناخته شد.اما در
سال 1978 با ادغام سازندگانی هم چون Saviem و Berliet با کمپانی رنو نام
رنو روی محصولات خودنمایی کرد.بخش اتویوس سازی این شرکت هم اکنون تحت نام
Irisbus فعالیت میکند. برلیه یک سازنده کامیون، خودروی سواری و بسیاری
وسایل نقلیه دیگر است که در سال 1894 توسط Marius Berliet در فرانسه تاسیس
شد.1934 کمپانی میشلن مالکیت آن را بدست آورد و در نهایت سال 1974 به رنو
فروخته شد. در سال 2001 کامیون سازی رنو به عضویت گروه volvo AB درآمد
البته کامیونهای رنو هم چنان با نشان و نام رنو عرضه میگردند. رنو در حال
حاضر از طریق شرکت آریا دیزل و سایپا دیزل تعدادی از محصولات سنگین را عرضه
میکند. از کامیونهای قدیمی رنو نمونه برلیه هنوز گهگاهی در مسیرهای فرعی
دیده میشوند.

International

این
شرکت در حال حاضر Navistar International نام دارد و کامیونهایش را با نام
تجاری International روانه بازار میکند. تولیدات دیگر این سازنده نشان
تجاری MaxxForce برای موتورهای دیزل، IC برای اتوبوس و…

این شرکت در حال حاضر در ایالات متحده، کانادا، مکزیک، برزیل و 60 کشور جهان نمایندگی دارد.
تاریخ
تاسیس این شرکت بر میگردد به سال 1847 میلادی زمانی که Cyrus Hall
McCormick توانست طرح دروکننده کشاورزی خود را توسعه دهد. طرح این درو
کننده raper از پدرش به او رسیده بود. نام شرکت او McCormick Harvesting
Machine Company نام داشت که به معنای شرکت ماشینهای دروکننده مک کرمیک
است. در سال 1902 این شرکت به همراه سازنده دیگری به نام Deering Harvester
Company در یکدیگر ادغام شدند و نام اینترنشنال هاروستر به وجود آمد.
International Harvester که به اختصار IH نامیده میشد. در سالهای دهه 80
میلادی بخشهایی از کارخانه از جمله قسمت تولیدات کشاورزی مثل تراکتور
فروخته شد و در نهایت 1986 کارخانه رسماً به Navistar International تغییر
نام داد. در حال حاضر کامیونهای تولیدی با نشان International فروخته
میشوند.

از
مدلهای قدیمی این شرکت نمونه paystar 5000 دماغ دار در ایران موجود است.(
کشنده های سفید دماغ دار) این نمونه در سال 1972 جهت فعالیت های سنگین وزن،
ساختمانی و… معرفی شد.

از کامیونهای جدید این میتوان از کشنده های LoneStar، ProStar، TranStar و… نام برد که البته طرح های خاص خودشان را دارند.

scania

کامیون
سازی اسکانیابراساس سال تاسیس وابیس خودش را متولد 1891میلادی میداند اما
اصلا در 1900 میلادی تاسیس شده است.بهرحال این کمپانی در کشور سوئد متولد
شده و در حال حاضر به تولید کامیون و اتوبوس میپردازد.(براساس نوشته
دانشنامه ویکی پدیا تاسیسات اولیه در شهر Malmöواقع در سوئد جنوبی بوده است
اسکانیا مشتق شده است از کلمه لاتینSkåne که یک منطقه provinceدر سوئد
است) نماد این شرکت یک شیر یا اژدهاست که شعله ای از دهان آن خارج شده و یک
تاج سلطنتی هم بر سر دارد.اولین کامیون را در1902 به بازار فرستاده است.

در 1911میلادی کمپانی VABIS با اسکانیا ادغام شد و از آن پس محصولاتشان اسکانیا وابیس نام گرفت.

بعد
از جنگ جهانی اسکانیا به وارد کردن ماشینهای فولکس واگن مبادرت ورزید تحت
نظرSvenska Volkswagen AB”.در1936 اولین موتور دیزل را به کاربرد و در
1958موتورهای دیزل را به توربو شارژ مجهز کرد.در 1969 کمپانی SAABهم با
اسکانیا ادغام شد و کمپانی scania saab ABنام گرفت و سرانجام در 1995به
scania ABتغییر نام داد.در این زمان کمپانی ساب از سوی جنرال موتور و
کمپانی انگلیسی BAE خریداری شد(طبق متن ویکی پدیا اسکانیا در این دوران تحت
تملک یا مدیریت فولکس واگن بوده است) در 1999ولوو تلاش کرد که بخشی از
سهام اسکانیا را بخرد اما اتحادیه اروپا برای جلوگیری از انحصاری شدن تولید
کامیون در شمال اروپا مانع این کار شد..در گذشته اکثر مالکیت اسکانیا
متعلق به خانواده یا فامیل Wallenbergبوده است اما الان بزرگترین
سهامدارانش فولکس واگن و مان هستند.اما داستان ناتمام ماندن خرید اسکانیا
از سوی گروه ولوو.درآگوست 1999 ولوو اعلام کرد قصد خریداری اکثریت سهام
اسکانیا را دارد و قصد داشت 49.03%سهم بخرد.با این کار قصد داشت گروه
دایملر کرایسلر را پشت سر بگذارد و بزرگترین تولید کننده کامیون در جهان
شود.اما سرانجام بامخالفت دولت سوئد و اتحادیه اروپا ولوو ناکام ماند.در
حال حاضر اسکانیا به 70کشور صادرات دارد. محصولات اسکانیا هم اکنون در رنج
هاوکاربری های مختلف تولید میشود برای حمل جاده ای سنگین کلاس Rرا در
اتاقهای کوتاه و بلند و با موتورها و تجهیزات مختلف روانه بازار میکند .

قویترین
موتورش620HPقدرت دارد و میتواند استانداردهای یورو 4و5را پوشش
باشد.اسکانیا از معدود سازندگانی است که تنها در زمینه محصولات تجاری
فعالیت میکند و وارد دیگر بخشها نمیشود و این خود تلاشی است برای تمرکز
بیشتر در جهت ارائه محصولاتی بهتردر ایران از گذشته های دور اسکانیا وارد
میشد اما به همان دلایلی که در پست اول گفتم ماشینهای اروپایی با خرید
چشمگیری مواجه نمیشدند.(البته دلیل عدم حضور اسکانیا در بازار تشنه فعلی
ایران را نمیدانم)اما مهمترین مدلهائی که وارد شدند 112H/113Hدر دو مدل بی
دماغ و دماغ دار.با موتورهای 300و310 اسبی.مدل113Hتوسط شرکت نفت برای حمل
مواد نفتی با رنگ آمیزی سبز وارد ایران شد. در حال حاضر گروه عقاب افشان
(تولید اتوبوس)و گروه ماموت (بخش کامیون) در ایران حضور دارند.

MACK

کمپانی
برادران ماک که به نظر من معتبرترین کامیون دنیا است در 1900میلادی توسط
John Mack تاسیس شد .او 4برادر دیگر داشت به نامهای Augustus F.
Mack/William C. Mack/Joseph Mack /Charles Mackکه به همین دلیل این کمپانی
به نام برادران ماک (مک)مشهور شده است.نماد ماک یک مجسمه سگ است به نام
بولداگBULLDOG که معنای آن سگ نر است.این لقب در جریان جنگ جهانی اول توسط
سربازان ارتش بریتانیا به این کامیونهای سخت کوش داده شد و در 1922 رسما
مورد استفاده قرار گرفت.دفتر مرکزی ماک در Allentown, Pennsylvaniaقرار
دارد.در 1909ماک مدلهای کوچک1 و1.5تنی را معرفی کرد.1938اولین محصول با
موتور دیزل را معرفی کرد.ماک در ایران محصولاتش را از طریق کمپانی ایران
کاوه(سایپا دیزل) به فروش میرساند.مدل دیزل جنگی خودمان در سری Lجای
میگیرد.که در سالهای 1941تا1945تولید شده است.از دیگر مدلهای مهم بازار
ایران سریRوFبودند که طبق مدارک خود کامیونها در سال 1975تولید شده اند اما
سریRدر1960معرفی شده است و Fدر1959.بعد از انقلاب بولداگهای ماک برای
همیشه ایران را ترک گفتند.

البته
گهگاهی برخی مدلها وارد میشوند مثل مدلCHکه در 1988معرفی شده است.البته
مدلهای ایرانی تولید دهه 1990بوده اند.ماک در زمره کامیونهائی بود که نکات
جالبی در آنها پیدا میشود.یکی از این موضوعات گیربکس های 20دنده بودند که­
مکانیزم کمک آنهاOVERیک دسته دنده تمام و کمال بود و 4ضریب داشت و راننده
شاید در طول یک سفر هزران بار با این دسته ها کار میکرد.امروزه کمکها دارای
یک شاسی کوچک روی دسته اصلی هستند و حداکثر دو ضریب بیشتر ندارند.ماک هم
از آن تولید کننده های تک محصولی است و این چنین است که به اعتبار جهانی
دست یافته است.(من شخصا اعتقاد دارم کامیون ساز باید تک محصول باشد و تمام
انرژی اش را صرف مشتری و ارائه یک محصول تمام عیار کند) ماک هم اکنون
از2001میلادی جزء گروهVOLVO ABاست اما محصولاتش ریشه های خود را حفظ کرده
اند.یکی از زیباترین مدلهای ماک سری VISIONاست.بهرحال امیدوارم روزی نه
چندان دور باز شاهد ورود این بولداگها در ایران باشیم و همه فکر نکنند دنیا
فقط FHاست وبس.هم اکنون مدلهایRوFوهمین طور نمونه های قدیمی Lبا اینکه
سالهاست مورد استفاده قرار گرفته اند و از رده خارج هستند اما دوستداران
کامیون در ایران همچنان به موتورها استارت میزنند و جاده ها چشم انتظار
دیدارشان…

BUSSING

بوزینگ در 1903میلادی در آلمان توسط Heinrich Büssing تاسیس شد.

نماد
محصولات این شرکت یک شیر نر بود که با اقتدار تمام افق را نظاره میکند
.نخستین محصول بوزینگ یک کامیون 2تنی دوسیلندر با سوخت بنزین
بود.در1930اولین محصول دیزلی اش را ارائه داد.سرانجام در 1971با مان ادغام
شد و نماد آن هم اکنون روی محصولات مان خودنمائی میکند.

MAN AG

از
لحاظ قدمت کمپانی مان سابقه زیادی دارد که به 1758 میلادی بازمیگردد. اما
بخش کامیون سازی آن همگام با دیگر شرکتها به وجود آمد.مان در حال حاضر یک
گروه بزرگ شامل تولید اتوبوس کامیون/قطعات و دستگاههای اتومبیل و بسیاری
بخش های دیگراست که به خودرو ارتباط ندارند.

در
1840کمپانی Sander’sche Maschinen-Fabrik, تاسیس میشود.در 1857هم به
Maschinenfabrik Augsburg AG.تغییر نام میدهد.از آن طرف در 1841کمپانی به
نام

Eisengießerei
und Maschinenfabrik Klett & توسط Johann Friedrich Klett تاسیس میشود
این دو کمپانی در تاریخ 1898 با هم ادغام میشوند و نهایتا در تاریخ 1908به

MaschinenfabrikAugsburg-Nürnberg
AG M.A.N تغییر نام میدهند. مان در زمان جنگ های جهانی خسارتهای زیادی
دیده است.در 1971 کامیون سازی بوزینگ تحت تملک مان در آمد .علامت تجاری
بوزینگ که یک شیر نر است هم اکنون روی محصولات مان خودنمائی میکند.مان یکی
از پیشروترین کمپانیها در نوآوری بوده و هست . در 1845یک دستگاه چاپ با
سرعت بالا طراحی کرد.در 1904کار بر روی موتور دیزل را آغاز کرد و در
1923و24کامیونهائی با مدیریت پاشش سوخت عرضه کرد و اولین کمپانی بود که به
موتورهای دیزل توجه جدی نشان داد.

از
دیگر نوآوریهایش میتوان قطارهای آویزان(منوریل های امروزی)را نام برد که
در سالهای 1898تا1902تولید کرد وبسیاری تولیدات ارزشمند دیگر.در حال حاضر
کامیونهای مان در رنجهای سبک .متوسط و سنگین که به ترتیبTGL/TGM/TGAنام
دارند عرضه میشوند.

volvo

کامیون
سازی ولوو که هم اکنون شامل یک گروه بزرگ با نامVOLVO ABفعالیت می کند در
سال 1927 میلادی توسط دو مهندس میکانیک به نامهای Assar Gabrielsson
وGustaf Larson در کشور سوئد تاسیس شد.دفتر مرکزی ولوو هم اکنون در گوتنیرگ
سوئد قرار دارد.

در 1928اولین محصولش را با نام سری 1 در اندازه های کامیونت فعلی کمی کوچکتر ارائه داد.

اولین
محصول با موتور دیزل را در 1963با معرفی سری L43وارد بازار کرد. ورود ولوو
به ایران در 1934شکل گرفت.طیق مدارک کمپانی برای اولین بار 3 کامیون ساخته
شده به ایران تحویل داده شد.

اولین
شریک ولوو شرکت رنا(هم اکنون خدمات پس از فروش محصولات سایپا دیزل را بر
عهده دارد)بود و کارش را با مونتاژسری Nآغاز کرد.بعدها ولوو مقداری از سهام
گروه زامیاد را خرید و تولید محصول را از این طریق پیگیری کرد.در1984تولید
سری معروفFرا با ایران کاوه آغاز کرد و هم اکنون هم مدلهای متنوعی
مانندFM/FH/NHرا در ایران عرضه میکند.ولوو در سری Fدارای ضعف های بسیاری
بود و اگر ساده تر بگویم تنها یک موتور پرقدرت ارائه کرده بود و کامیون هیچ
امتیاز دیگری نداشت اما با ارائه سریFHنشان داد که روش طراحی را بر روی
خواسته های مشتریان متمرکز کرده است و این موضوعی است که با ورود به
کابینFHمشاهده میکنیدمحصولی که به نظر من از لحاظ ارگونومیک در صدر اول
بازار ایران جای دارد.

گروه
ولوو هم اکنون کامیون سازی ماک و رنو را تحت سیطره خود دارد و بخشهای
بسیاری شامل گروه مالی،لجستیک،هوایی و… را هم دارد.ولوو هم اکنون تمرکز
خود را برای ارائه مدلهائی کم مصرف طبق استانداردهای یورو4و5صرف میکند.جدید
ترین مدلهای ولوو سری جدید و بهبود یافته ولووfh12 و fh16 است.در ایران هم
اکنون مدل قدیمی fh12 با موتورهای حداکثر460اسبی واستانداردیورو3تولید
میشوند.هم چنین نمونه 610اسبی fh16و سری ADRبا موتورهای 420اسبی تولید
میشوند.(سری ADRمجهز به سامانه ضد جرقه ولوو هستند و برای حمل مواد نفتی و
خطرناک مورد استفاده قرار میگیرند) ومدل ارزشمندNH12که با اینکه قابلیت های
زیادی دارد و با فرهنگ ایرانی شباهت های زیادی دارد اما هیچ تبلیغی نداردو
به هر فروشگاه ولوو که مراجعه کنید فقط FHمعرفی میشود.کامیون سازی ولوو
یکی از معدود سازندگانی است که به مشتریان ایرانی نهایت احترام را گذاشته و
به همین دلیل در وبسایت رسمی ولوو بخش فارسی مخصوص کاربران ایرانی را راه
اندازی کرده که انصافا اطلاعات بسیار مناسبی به فارسی ارائه میدهد اما هنوز
هم به نظر من کامل نیست…



جملات پشت کامیونی!

 

آب رادیاتور ماشین بخور محتاج نامردان نباش!

 

_____________________

 

آدم دیوانه را بنگی بس است خانه پرشیشه را سنگی بس است!

 

_____________________

 

اتوبوس من غصه نخور،منم یه روز بزرگ میشم!(ژیان)

 

_____________________

 

اگر از عشقت نکنم گریه و زاری

به جهنم که مرا دوست نداری!

 

_____________________

 

اگه الله کند یاری

چه اف باشد چه سوسماری!

 

_____________________

 

اگر خواهی بمیری بی بهانه

بخور ماست و خیار و هندوانه!

 

_____________________

 

ای بلبل اگر نالی من با تو هم آوازم

تو عشق گل داری،من عشق گل اندامی!

 

_____________________

 

ای روزگار

با ما شدی ناسازگار!

 

_____________________

 

بپر بالا که گیر نمیاد!

 

_____________________

 

باغبان در را مبند من مرد گلچین نیستم

من خودم گل دارم و محتاج یک گل نیستم!

 

_____________________

 

بحث30یا30 ممنوع!

 

_____________________

 

بخور و بخواب کارمه

الله نگهدارمه!

 

_____________________

 

به مادرت رحم کن کوچولو!

 

_____________________

 

تا جام اجل نکرده ام نوش

هرگز نکنم تو را فراموش!

 

_____________________

 

تا سگ نشوی کوچه و بازار نگردی

تا کوچه و بازار نگردی نشوی گرگ بیابان!

 

_____________________

 

تاکسی نارنجی

از من نرنجی!

 

_____________________

 

تجربه نام مستعاری است که بر خطاهای خود میگذاریم!

 

_____________________

 

جهان باشد دبستان و همه مردم دبستانی

چرا باید شود طفلی ز روز امتحان غافل؟!!

 

_____________________

 

داداش مرگ من یواش

امان از دست گلگیر ساز و نقاش!

 

_____________________

 

درخت مکر زن صد ریشه دارد

فلک از دست زن اندیشه دارد!

 

_____________________


در طواف شمع می گفت این سخن پروانه ای

سر پیچ سبقت نگیر جانا مگر دیوانه ای!

 

_____________________

 

دلبرا دل به تو دادم که به من دل بدهی

دل ندادم که به من ساندوچ و دلمه دهی!

 

_____________________

 

دنبالم نیا آواره میشی!

 

_____________________

 

دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ

ای هیچ تر از هیچ تو بر هیچ مپیچ!

 

_____________________

 

دودوتا هفتا کی به کیه!

 

_____________________

 

رود می رود اما ریگذارش می ماند!

 

_____________________

 

زندگی بدون عشق مثل ساندویچ بدون نوشابه هست!

 

_____________________


زندگی بدون عشق مانند شلوار بدون کش هست!

 

_____________________

 

«zoor nazan farsi neveshtam»

 

_____________________

ژیان عشقت مرا بیچاره بنمود

ز شهر و خانه ام آواره بنمود!

 

_____________________

 

سر پایینی نوکرتم

سر بالایی شرمندتم(ژیان)

 

_____________________


شب و روز رانندگی در جاده ها کار من است

از خطر باکی ندارم جون خدا یار من است!

 

_____________________

 

شو همره بلبل بلب هر مهوش!

(اینو برعکس هم که بخونی همین میشه)

 

_____________________

 

عشق میکروبی است که از راه چشم وارد می شود و قلب را عاشق می کند!

 

_____________________

 

قربان وجودی که وجودم ز وجودش بوجود آمده است!

 

_____________________

 

کوه از بالا نشینی رتبه ای پیدا نکرد

جاده از افتادگی از کوه بالا میرود!

 

_____________________

 

گاز دادن نشد مردی

عشق آن است که بر گردی!

 

_____________________

 

گدایان بهر روزی طفل خود را کور می خواهند

طبیبان جملگی خلق را رنجور می خواهند!

تمام مرده شویان راضیند بر مردن مردم

بنازم مطربان را که خلق را مسرور می خواهند!

 

_____________________


گلگیرم ولی گل نمیگیرم!

 

_____________________

 

نوکرتم ننه!

 

_____________________


یه بار پریدی موتوری دو بارپریدی موتوری آخر می افتی موتوری!

 

_____________________

 

گرگی که مرا شیر دهد میش من است

بیگانه اگر وفا کند خویش من است




دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top