منابع کارشناسی ارشد جامعهشناسی
منابع کارشناسی ارشد جامعهشناسی
(به ترتيب اولويت)
1- زندگي و انديشه بزرگان جامعهشناسي لوئيس كوزر, ترجمة محسن ثلاثي
2- نظريههاي جامعهشناسي در دوران معاصر جورج ريتزر, ترجمه محسن ثلاثي (چكيده كتاب به صورت جزوه موجود است).
3- نظريههاي جامعهشناسي دكتر توسلي (چكيده كتاب به صورت جزوه موجود است).
4- نظريههاي جامعهشناسي دكتر آزاد ارمكي (چكيده كتاب به صورت جزوه موجود است).
5- جزوه نظريههاي جامعهشناسي دكتر عبداللهي (دانشگاه علامه)
6- مراحل اساسي انديشه در جامعهشناسي ريمون آرون, ترجمة باقر پرهام
7- تفكر نظري در جامعهشناسي اسكيدمور, ترجمة جمعي از مترجمين
روش تحقيق در علوم اجتماعي
(به ترتيب اولويت)
1- روش تحقيق در علوم اجتماعي (جلد اول) باقر ساروخاني سه جلد
2- كندوكاوها و پنداشتههاي دكتر رفيعپور
3- پيمايش در تحقيقات اجتماعي دواس, ترجمة نائبي
4- آمار در علوم اجتماعي با كاربرد نرمافزار, Spss pc در پژوهشهاي اجتماعي/ علي ساعي
زبان
1- زبان عمومي
2- زبان تخصصي در علوم اجتماعي و متون تخصصي هورتون و گيدنز و ريتزر و …
3- مفاهيم و اصطلاحات علوم اجتماعي در كتابهاي زمينه جامعهشناسي (آقاي آريانپور و آنتوني گيدنز)
حوزههاي جامعهشناسي
1- جزوة جامعهشناسي شهري دكتر صديق سروستاني
2- جزوه جامعهشناسي انحرافات دكتر صديق سروستاني
3- جزوه جامعهشناسي انحرافات دكتر سخاوت
4- جزوه جامعهشناسي صنعتي دكتر صديق سروستاني
5- جامعهشناسي ارتباطات دكتر ساروخاني
6- جامعهشناسي خانواده دكتر ساروخاني
7- جامعهشناسي پزشكي دكتر توكل
8- جامعهشناسي روستايي دكتر وثوقي
9- جامعهشناسي روستايي دكتر ازكيا
10- جامعهشناسي توسعه دكتر ازكيا
11- جامعهشناسي توسعه و توسعه نيافتگي دكتر ازكيا
12- جزوه روانشناسي اجتماعي دكتر محسن تبريزي
13- جزوة جامعهشناسي انقلاب دكتر پناهي (دانشگاه علامه)
14- تئوريهاي انقلاب استنفورد كوهن, ترجمه عليرضا طيب
15- تغييرات اجتماعي گي روشه, ترجمه دكتر وثوقي
16- جامعهشناسي سازمانها آقاي صبوري
17- جامعهشناسي كار و شغل دكتر توسلي
18- جزوه جامعهشناسي مايكل راس, ترجمه صبوري
19- جامعهشناسي سياسي دكتر بشيريه
20- جامعه و سياست مايكل راس, ترجمه صبوري
21- جامعهشناسي ادبيات دكتر كتبي
22- جامعهشناسي قشرها و نابرابريها ترجمه نيكگوهر
23- جامعهشناسي گيدنز
حوزههاي توسعه و برنامهريزي
1- جزوه اصول و انديشههاي تعاوني دكتر انصاري
2- تأمين اجتماعي و رفاه دكتر طالب
3- جامعهشناسي توسعه دكتر ازكيا
4- جامعهشناسي توسعه و توسعهنيافتگي دكتر ازكيا
5- جامعهشناسي روستايي دكتر وثوقي
6- جامعهشناسي روستايي دكتر ازكيا
7- جزوه اصول و آموزش و ترويج دكتر شاديطلب
8- مقدمهاي بر جامعهشناسي توسعه / دكتر ازكيا
9- مباني مديريت دكتر علاقهبند
1- مديريت روستايي در ايران
حوزههاي مردمشناسي
1- نظريههاي مردمشناسي، دكتر فكوهي
2- مباني انسانشناسي (گرد شهر با چراغ)، دكتر روحالاميني
3- مباني انسانشناسي طبيعي
4- انسانشناسي فرهنگي، ترجمه آقاي ثلاثي
5- روش تحقيق در انسانشناسي، ترجمه آقاي ثلاثي
6- انسانشناسي عمومي، دكتر عسگري خانقاه
7- روش بينش تجربه، دكتر عسگري خانقاه
8- انسانشناسي زيستي- نژاد و تاريخ، لوي اشتروس
9- مردمشناسي ايران، دكتر يوسفيزاده
10- نظام خويشاوندي، دكتر يوسفيزاده
11- مردمشناسي ماقبل تاريخ، دكتر رفيعپور
حوزههاي جمعيتشناسي
1- مباني جمعيتشناسي، دكتر اماني
2- جمعيتشناسي جهان، دكتر اماني
3- درآمدي بر انديشهها و نظريههاي جمعيتشناسي، احمد كتابي
4- روشهاي تحليل جمعيت، پولارد
5- آناليز جمعيتشناختي، رولان پرسا
6- تحليل جمعيتشناختي، دكتر زنجاني
7- كاربرد جمعيتشناسي، دكتر ميرزايي
8- جمعيتشناسي ايران، دكتر كاظميپور
9- جمعيتشناسي اقتصادي- اجتماعي و توسعه و باروري، دكتر ميرزايي
10- روشهاي تحليل جمعيت، آقاي كوششي
11- جزوههاي سركلاس اساتيد و يك جزوه
تاثی قرآن واحادیث در ادب فارسی نویسنده هاتف اطرشی
از
اواخر قرن چهارم که فرهنگ اسلامی انتشار تمام یافت و مدارس در نقاط مختلف
تاسیس شد و دین اسلام بر سایر دین ها غالب شد و فرهنگ ایرانی به رنگ اسلامی
جلوه گری آغاز کرد و پایه تعلیمات بر اساس ادبیات عربی و مبانی دین اسلام
قرار گرفت توجه شاعران و نویسندگان به بهره گیری از آیات قرآن در آثار خود و
نقل الفاظ و مضامین حدیث فزونی گرفت و کلمات و امثال و حکم پیشینیان در
نظم و نثر کمتر شد .
در
اشعار شعرایی چون فردوسی و دقیقی توجه به قرآن و حدیث به چشم می خوردچون
حکومت سلجوقی در ایران مستقر شد رجال و وزرای آن دوره در ایجاد مدارس
اسلامی بر یکدیگر سبقت می جستند و با هم چشمی یک دیگر برای ترویج مذهبی که
پیرو آن بودند مدرسه بنا کردند تا در نتیجه تحصیل علوم دینی رواج یافت و
مجالس بحث و نظر رونق یافت و شعرا و نویسندگان نیز در این مدارس تربیت
یافتند و تا آن جا که گفتار هر گوینده خواه نظم و خواه نثر از مبانی دینی
متاثر می شد و گویندگان سخن خود را به احادیث و اقوال ائمه ی دینی آرایش می
دادند . بزرگانی چون محمد و احمد غزالی قطب الدین مظفر عبادی که در وعظ
قدرت بی نهایت داشتند و تاثیر کلامشان در مستمعین بیرون از حد وصف بود
قطعاً پایه و مایه ی اصلی کلامشان بحث در آیات و روایات و ذکر نکات به شمار
می رفت و راه را برای شعرا و گویندگان در اقتباس از قرآن و حدیث هموار می
کرد.
گذشته
از اینها تصوف از قرن دوم هجری مسلکی مبتنی بر عشق و شور و وجد و شوق و
بیان اسرار قرآن و حدیث نبوی بود همواره مورد توجه متفکران و اصحاب ذوق و
روشن بینان و ژرف اندیشان ایران و دیگر ممالک اسلامی واقع می شد و شعرای
باطن بین به این روش گرویده بودند و اشعار آتشین گویندگانی صوفی مسلک چون
ابوالحسین نوری و شبلی شعله ی شوق در دل و جان این طایفه می افکندند .
چنانکه می دانیم صوفیان به علل بسیار سخنان خود را همواره به آیات و احادیث
می آراستند و از این راه حدیث و خبر را به مذاق هوشمندان حقیقت جوی نزدیک
می ساختند .
شیوع
روش صوفیان از قرن سوم و تاسیس خانقاه و توسعه آن از قرن چهارم یک باره
این مسلک را نفوذ و تاثیری بیش از حد بخشید و هر صاحب ذوقی را متوجه آن
ساخت مخصوصا شعرا را از دربار امرا و سلاطین به حلقه اهل خانقاه در آورد و
از مدح شاهان و وصف خط وخال و جمال نا پایدار رهایی بخشید و به وصف حقیقت و
عشق به جمال معشوق باقی مشغول ساخت . چنانکه از قرن پنجم سبکی نو در شعر
فارسی به وجود آورد . با آشنایی شعرا به تصوف راه دیگری برای نفوذ آیات و
احادیث در ادبیات باز شد و شعرا صوفی مسلک سخن خود را با آن آرایش دادند و
از بین آن ها قدیم ترین کس سنایی غزنوی است که قدرت او در تعبیر و تلفیق
مضامین و کلمات و ترکیب آنها با آیات روایات کم نظیر است و ابداع و حسن
سلیقه ی او راه را بر دیگر شاعران هموار ساخت شاعرانی چون خاقانی ، نظامی ،
جمال الدین اصفهانی به تقلید او الفاظ و معانی اخبار را در شعر خود آوردند
.
در
بین شاعران و نویسندگان شاعران بزرگی چون خداوندگار اهل معرفت مولانا جلال
الدین ، شیخ بزرگوار سعدی شیرازی ، حافظ و عطار و از نویسندگان عطاملک
جوینی نیز در آثار خود از قرآن و حدیث بسیار اثر پذیرفته اند که گوشه هایی
از این موارد اشاره می کنیم .
در پایان از جناب آقای حمید رحیمی که در تهیه ی این تحقیق راهنمایی های لازم را به این جانب فرمودند صمیمانه سپاسگزارم .
چکیده
تاثیر
قرآن و حدیث در ادبیات فارسی در دوران نخستین چندان چشمگیر و آشکار نبود
مثلا در شعر شاعرانی چون رودکی ، شهید بلخی و امثال این ها تاثیر قرآن و
حدیث بسیار کم است اما با رواج و رونق شعر و ادب تاثیر قرآن و حدیث افزونی
می گیرد .
تا
آن جا که در قرن هفتم و هشتم به اوج می رسد و در این روزگار شعر شاعرانی
چون سنایی ، عطار ، مولانا ، حافظ و غیره به گونه آشکار آمیخته با مضامین
قرآنی و روایت و حدیث است و شاید اوج آن در شعر مولانا در مثنوی باشد
شاعرانی که به فرهنگ اسلامی عشق می ورزند مثل مولانا و عطار آیات و روایاتی
که در شعر می آورند نه به دلیل خود نمایی و فضل فروشی بلکه به دلیل
اعتقادی به کار می گرفتند ، شیوه های اثر پذیری شعر و ادب فارسی از قرآن و
حدیث را می توان به چند گونه دسته بندی کرد :
1- اثر پذیری واژگانی و لغوی
2- اثر پذیری قالبی و شکلی
3- اثر پذیری مضمونی
اثر پذیری واژگان و لغوی
مقصود این است که ما در آثار ادبی چه منظوم چه منثور با واژگان و ترکیبات بسیار روبرو می شویم نظیر :
آدم ، موسی ،عیسی ، مریم ، نوح ، شداد ، فرعون ، نمرود و ….
اثر پذیری قالبی و شکلی
اثر پذیری قالبی یعنی این که یک اثر ادبی شکل و شیوه ی بیان خویش را از قرآن گرفته باشد .
آن
گونه که در مثنوی مولانا می بینیم که شکل ظاهری آن از این جهت که مانند
کتاب های متداول نظمی مدون ندارند و به ظاهر بی نظم و آشفته می نماید کاملا
با قرآن همانند است .
اثر پذیری مضمونی :
که
خود در مرحله اول به دو گونه معنوی و لفظی تقسیم پذیر است . اثر پذیری
معنوی خود به دو گونه تترجمه و شرح پف تقسیم پذیر است مانند این بیت مولانا
:
آدمی مخفی است در زیر زبان این زبان پرده است بر درگاه جان
که مصرع نخست آن ترجمه این سخن پیامبر (ص) است :
المرء مخبوء تحت لسانه
کلید واژه : قرآن ، کلیله و دمنه، حدیث ، ادب فارسی، حافظ، مولوی و …
بررسی تاثیر قرآن و حدیث در چند اثر منظوم و منثور
تاثیر قرآن و حدیث در تاریخ جهانگشا :
در
تاریخ جهانگشا اثر ملک جوینی که کتابی است تاریخی و در تاریخ مغول و از
نظر ادبی نیز حائز اهمیت است و مربوط به قرن هفتم هجری قمری است . در
بسیاری موارد از آیات قرآن و حدیث نبوی به عنوان شاهد استفاده شده است این
کتاب دارای سه جلد است و از هر جلد چند مورد در این تحقیق ذکر می شود :
· ج1،ص4،س6
العلم شجره اصلها بمکه و ثمرها بخراسان [حدیث نبوی ]
علم درختی است که ریشه اش در مکه و میوه اش در خراسان است .
فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوه و اثبعوا الشهوات [سوره مریم (19):59]
سپس جانشین اینان ، کسانی شدند که نماز را ضایع نمودند و پیرو شهوات گردیدند .
· ج1/ص8/س15
عسی ان تکرهوا شیئاً و هو خیرلکم [سوره بقره (2) : 216]
چه بسیار شود که چیزی را شما ناگوار شمارید ، حال آن که برای شما خیر است .
· ج1/ص8/س19و20
لاترادوا الله فی مراده و لا تکاثروه فی بلاده « ان الارض الله یورثها من یشاء من عباده »
(جزئی از آیه 127 سوره اعراف )
در
برابر اراده خداوند نایستید و از او در سر زمینهایش زیاده طلبی نکنید .
«همانا زمین ملک خداست و بر هر کس از بندگانش که بخواهد واگذارد »
· ج1/ص9/س5
زویت لی الارض فاریت مشارقها و مغاربها وسیبلغ امتی مازوی لی منها
(حدیث نبوی )
زمین
برایم در هم پیچیده و جمع کرده شد و ( در نتیجه ) اطراف و اکناف عالم به
من نشان داده شد و زود باشد که فرمانروایی امت من به تمام آنچه برای من در
نور دیده شد برسد .
(یعنی به زودی حکومت امت من عالم گیر خواهد شد )
· ج1/ص9/س23
اطلبوا العلم و لو بالصین ( حدیث نبوی )
دانش بجویید اگر در چین باشد .
· ج1/ص10/س2
فهی کالحجاره اواشد قسوه (سوره بقره (2) : 73)
پس آن [دل] چون سنگ یا سخت تر از سنگ شد .
· ج1/ص10/س2
و ان الشیاطین لیو حون الی اولیائهم ( سوره انعام : 12)
همانا اهریمنان سخت به دوستان خود وسوسه کنند .
· ج1/ص10/س10
ختم الله علی افواههم
خداوند بر دلهایشان مهر نهاد
· ج1/ص10/س11
جاء الحق و زهق الباطل کان زهوقا ( سوره اسرا : 18 )
حق آمد و باطل نابود شد ، باطل خود لایق محو و نابودی است .
· ج2/ص10/س12
والکاظمین الغیظ و العافین عن الناس (آل عمران : 134)
فرو برندگان خشم و در گذرندگان از گناه مردم .
· ج2/ص10/س13
والله یحب المحسنین (آل عمران (3) : 134)
خداوند نیکو کاران را دوست دارد
· ج2/ص13/س16
و ماتدری نفس بای ارض تموت (لقمان : 34)
و نفس نمی داند که در کدام زمین می میرد .
· ج3/ص199/س2
ختم الله قلوبهم و علی سمعهم و علی ابصارهم غشاوه و لهم عذاب عظم ( سوره بقره : 7 )
خداوند بر قلبها و گوش های آنان قفل زد و بر دیدگانشان پرده کشیده و برای آنها عذابی بزرگ است .
· ج3/ص248/س14
زرعوا الفجور و سقوه الغرور فحصدوا الثبور ( نهج البلاغه خ 2)
بذر تباهی کاشتند و آن را با فریب کاری آبیاری کردند و سقوط و هلاکت از آن چیدند .
· ج3/ص272/س6
وتنحتون من الجبال بیوتا ( سوره شعرا : 149 )
وشما از کوهها خانه هایی می تراشید .
· ج3/ص273/س8
و الشیاطین کل بناء و غواص ( سوره ص : 37 )
و دیوان را ، که هم بنا بودند و هم غواص
· ج3/ص272/س12
لو لا ان تدار که ( سوره قلم : 49 )
اگر غیر از این نمی بود که او را دریافت .
تاثیر پذیری مولوی از قرآن و حدیث
قلب بیدار اسلام
پیامبر
اکرم (ص) قلب بیدار اسلام است . قلبی که نه از کار می افتد و نه می خوابد .
تا نام مقدس وی بر اسلام حک شده است ، اسلام زنده و در تکاپو است .
او
اگر چشم هایش به خواب برود ، قلبش به خواب نمی رود . زیرا خوابیدن قلب
موجب از کار افتادن جسم می شود . او که قلب اسلام نباید به خواب برود . خود
آن حضرت در حدیثی فرمود :
· تنام عبنای و لا ینام قلبی
دو چشم من می خوابد اما قلبم نمی خوابد .
گفت پیغمبر که عینای تنام لا ینام قلبی عن رب الانام
جاودانگی پیامبر
کمال
دین و تمامیت آن موجب خاتمیت اسلام شده است . چون خاتم دین ، پیامبر اکرم
است بنابراین تا دین باقی است ، خاتم الانبیاء نیز اسماً و رسماً باقی
خواهد ماند . زیرا هر دینی در پرتو نام پیامبرانش رسمیت دارد . از این رو
دین جاوید پیامبر جاوید دارد .
جاودانگی اسلام ضمانتی است که خداوند سبحان بر پیامبر اکرم داده و فرموده است .
· انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون
یقینا ما خودمان قرآن را نازل ساختیم و قطعا خودمان نیز نگهدارش خواهیم بود .
مولانا
با توجه به این آیه شریفه جاودانگی پیامبر اکرم و دین مبین اسلام را تا
قیامت مورد بررسی و شرح و تفسیر قرار داده و از زبان خدا به رسول اکرم می
گوید :
تو
نگران بعد از مرگ خود مباش . من نام تو را زنده نگهداشته و دنیا را مبهوت
تو خواهم ساخت هر کس بخواهد از کتاب آسمانیت حرفی کم یا زیاد کند ، از هستی
ساقط اش می کنم . بر رونق بازار تو روز به روز خواهم افزود . نو کران و
چاکران تو جهانگیر شده و چون ستاره خواهند درخشید ، تو که جای خود داری .
مصطفیراوعدهکردالطافحق |
|
گر بمیری تو نمیرد این سبق |
من کتاب و معجزهت رارافعم |
|
بیش و کمکنراز قرآن مانعم |
من ترااندر دو عالم حافظم |
|
طاعنان را از حدیثتدافعم |
کس نتاند بیش و کمکردن در او |
|
تو به از من حافظی دیگر مجو |
رونقتراروز روز افزون کنم |
|
نام تو بر زر و بر نقره زنم |
منبر و محراب سازم بهر تو |
|
در محبت قهر من شد قهر تو |
نام تو از ترس پنهان میگوند |
|
چون نماز آرند پنهان میشوند |
از هراس وترس کفار لعین |