مقایسه فنی و بررسی اتومبیل های مزدا 3 ، رنو مگان، کیا سراتو و MG6
یکی دو سال پیش، با پرداخت 100 میلیون تومان، میشد خودروهایی نظیر
مرسدسبنز کلاس C، بامو سری3 و یا لکسس IS را خریداری کرد اما اوضاع و
احوال و شرایط نابسامان اقتصادی کشورمان طوری رقم خورده که برخلاف همه جای
دنیا در حال حاضر با همین مبلغ، شاید بتوان اتومبیلهای مانند MG6، رنو
مگان، کیا سراتو و مزدا3 (که به واقع ارزش قیمتی در حدود 40-50 میلیون
تومان ندارند) را خرید! به هر حال، صرف نظر از این مسائل، چندی پیش تصمیم
گرفتیم اقدام به برگزاری آزمایش و مقایسهای گروهی بین خودروهای نامبرده
کنیم تا ببینیم کدام یک بیشترین ارزش در قبال مبلغ پرداختی را دارند؟
رتبه اول: MG6 مگنت مدل 2013
با عضو انگلیسی این آزمایش شروع میکنیم. خودرویی که از ورود آن کمی بیش
از یک سال گذشته و شرکت MG برای این رقابت، مدل مگنت را راهی میدان کرده که
تنها فرق آن با نمونه GT، داشتن صندوق عقبی بزرگ است. این خودرو از
پیشرانه 4 سیلندر 1800 سیسی بهره میبرد که با حمایت یک توربوشارژ با فشار
بوست پایین، توانی حدود 160 اسببخار تولید میکند.
MG6 مگنت، در بخش طراحی حرفهای زیادی برای گفتن دارد. طرح چراغهای زیبای
جلو بیشباهت به چشمان مار نبوده و سپر بزرگ یک تکه، ورودی هوای مشبک،
کاپوت عضلانی و ستونها و شیشههای کوتاه که خودرو را مانند کوپهای 4 در
جلوه میدهند، از جمله شاخصههای آن هستند. رینگهای 18 اینچی 5 پره دوبل
با تایرهای 215 میلیمتری گودیر، سواری خوبی را برای این خودرو رقم
میزنند. کابین هم بهلطف استفاده از چرم مصنوعی کرم رنگ، جلوهای لوکس
دارد.
کنترلرهای روی داشبورد، کنسول میانی و غربیلک فرمان، به گونهای طراحی
شدهاند که حداقل حواسپرتی راننده را در حین حرکت، برای استفاده از آنها
بههمراه داشته باشد. MG6 در هیچ کدام از بخشهای این آزمایش نمره منفی کسب
نکرد، البته به جز عملکرد سیستم فرمان که علیرغم نرمی مثالزدنی، حس خاصی
از مسیر جاده به راننده منتقل نمیکند. این خودرو با تکیه بر پیشرانه
توربوشارژ خود، توانست با میانگین 9 لیتر، بهترین رکورد مصرف سوخت در سیکل
شهری را بهدست آورد.
MG6 Magnet در آزمایش شتاب اولیه، بهعلت تأخیر سیستم توربو، نتوانست کیا
سراتو را شکست دهد، هرچند 02/0 ثانیه، اختلاف محسوسی به حساب نمیآید و
البته در سرعتهای بالای 100 کیلومتر، بهلطف گشتاور 215 نیوتنمتری، این
حریف کرهای بود که قافیه را میباخت! جالب اینکه، برتری MG با وجود وزن
1485 کیلوگرمی (که آن را بهعنوان سنگینترین اتومبیل آزمایش مطرح میکرد)
حاصل آمد!
نقاط ضعف MG
بازار دست دوم و خدمات پس از فروش، طرح صفحه کیلومتر که تناسبی با ماهیت خودرو ندارد، سیستم فرمان بیحس، دید محدود عقب.
رتبه دوم: مزدا3 مدل 1391
این خودرو که بارها توسط کارشناسان «مجله ماشین» مورد آزمایش قرار گرفته و
موفق شده نظر مساعد آنها را جلب کند، نتوانست در این آزمایش، در برابر
حریف انگلیسی، آنطور که باید خودی نشان دهد! سیستم تعلیق خشک، در کنار
فضای محدود کابین که البته نشأت گرفته از فرم آئرودینامیک خودروست، سواری
ناراحتی را برای سرنشینان رقم میزند.
گیربکس مزدا در حالت غیر اتوماتیک کمی گیج کننده بوده و جای مثبت و منفی
در ریل آن، خلاف سایر خودروهای این آزمایش است، بهطوریکه با فشردن اهرم
تعویض به عقب سبک و با فشردن به جلو، سنگین میشود! این خودرو در بحث کیفیت
و ارگونومی کابین، سرآمد گروه قرار میگیرد اما موقعیت راننده در آن
بهخوبی سه حریف دیگر نیست!
پیشرانه 4 سیلندر 2000 سیسی مزدا3، هر چند با مگان و سراتو هم حجم بود
اما با وجود 5 اسببخار و 7 نیوتنمتر گشتاور کمتر، گیربکس 5 دنده و وزن
1303 کیلوگرمی، (در مقابل وزن 1250 کیلویی سراتو)، پا به پای حریف کرهای
میتاخت.
در بحث مصرف سوخت، این مزدا3 است که با تکیه بر سابقه درخشان و تکنولوژی
روز، در مقابل سراتو و مگان قرار میگیرد اما یارای رقابت با حریف 1.8
لیتری خود را ندارد! یکی دیگر از نقاط ضعف این سدان، نبود سنسور و دوربین
دید عقب بود که بهعنوان گرانترین اتومبیل آزمایش، جای کمی تأمل داشت!
نقاط ضعف مزدا3
سیستم تعلیق خشک، کابین تنگ، شلوغی بیش از اندازه داشبورد، نبود سنسور و دوربین دید عقب.
رتبه سوم: کیا سراتو مدل 2013
از این خودرو میتوان بهعنوان عضو میانهروی گروه یاد کرد! کیا، طی
سالهای گذشته تغییرات متعددی روی سراتو اعمال کرده تا بتواند در این بخش
بازار، مقابل حریفان کهنهکار خود، حرفی برای گفتن داشته باشد اما علیرغم
بهبودهای حاصل آمده، سراتو در بحث کیفیت کلی، همچنان یک قدم از رقبا عقبتر
است. شاهد این ادعا را میتوان کارکرد 7 هزار کیلومتری و بروز ایرادهای
متعدد در خودرو (که باعث شده مالک چندینبار به نمایندگی رجوع کند)، دانست!
در هر حال، کابین این کیا، با وجود فضای پای عالی در عقب، از ضعف فضای سر
رنج میبرد. طراحی صفحه کیلومتر و داشبورد، با ترکیب دو رنگ مشکی و قرمز،
هیجان خاصی را در راننده ایجاد میکند. گیربکس 6 سرعته سراتو، بهخوبی به
وظیفه خود عمل کرد، کمترین تأخیر در تعویض دندهها را داشت و با تکیه بر
همین مزیت، توانست آن را بهعنوان سریعترین عضو گروه در آزمایش شتاب صفر
تا 100، مطرح کند.
در بحث مصرف سوخت، کامپیوتر سفری میزانی بیش از 13 لیتر در سیکل شهری را
نشان میداد که حتی از مگان با پیشرانهای با تکنولوژی قدیمیتر و گیربکسی
ضعیفتر نیز بیشتر بود! پیشرانه سراتو به نرمی مگان و مزدا 3 نبود و صدای
آن بیش از 3 رقیب دیگر به داخل کابین نفوذ میکرد. این خودرو بهلطف سیستم
ترمز مجهز به ABS و EBD، بهتر از مگان عمل میکند.
نقاط ضعف سراتو
مصرف سوخت، کیفیت ساخت پایین، نفوذ صدای پیشرانه به خودرو.
رتبه چهارم: مگان 2000 E2 مدل 1391
رنو مگان که در سال 2005 توانست لقب خودروی سال اروپا را از آن خود کند،
حدوداً 7 سالی است میهمان خیابانهای کشور بوده و توانسته جای خود را
بهخوبی در دل مردم باز کند، لیکن در این آزمایش و در برابر رقبا، بیشتر
شبیه به پیشکسوت دنیای ورزش میماند که از دور نگاهی به جوانان تازه نفس
گود میاندازد! این خودرو، بهترین عملکرد ترمز و فرمان و بهترین خدمات پس
از فروش را نسبت به سایرین داراست.
گیربکس 4 دنده مگان، در سال 2014 تقریباً شبیه به یک شوخی میماند و به
اعتقاد نگارنده، یکی از ناهماهنگترین نمونههای موجود در دنیای خودروسازی
است. اما علیرغم این ضعف، در مقوله مصرف سوخت و با میانگین 11 لیتر در سیکل
شهری، توانست بخشی از ضعفهای خود را بپوشاند.
طراحی مگان متعلق به سال 2005 بوده و از نظر امکانات رفاهی و ارگونومی، در
بین رقبا حرف چندانی برای گفتن ندارد. فضای صندوق عقب این خودرو، یکی از
بزرگترینها در بین همکلاسان خود است. کمکفنرهای مگان، جزء مزیتهای آن
در شهر بوده که خیال سرنشینان را از بابت ناهمواریهای سطح مسیر آسوده
میکند، هرچند این نرمی بیش از اندازه، باعث شده تا هندلینگ آن با مشکل
مواجه شود. پیشرانه 2000 سیسی مگان میتواند 132 اسببخار در 5500 rpm
تولید کند که یارای حمل جثه 1385 کیلویی آن را (که سنگینترین عضو گروه پس
از MG بود)، ندارد!
نقاط ضعف مگان
وزن بالا، گیربکس، طراحی و امکانات داخلی.
آزمایش سیستم تعلیق
و اما در پایان، تصمیم گرفتیم آزمون کلی سیستم تعلیق خودروها را انجام
دهیم. در این آزمایش، ظرف آب مدرجی در دستان سرنشین عقب قرار گرفت و راننده
با سرعتی معین، از روی مانعی مشخص رد شد. میزان آب بیرون ریخته را در هر 4
خودرو سنجیدیم که نتیجه، بیرون ریختن آب از سراتو و مزدا 3 بود، همچنین پس
از گذشتن از مانع، ضربه شدیدی به اتاق هر دو اتومبیل وارد شد و منبع
اگزوزشان به زمین اصابت کرد. اما در مورد مگان و MG نتیجه این بود که هیچ
میزان آبی از ظرف بیرون نریخت، هرچند سیستم تعلیق مگان ضربه نهچندان محکمی
به اتاق وارد کرد اما MG حتی این ضربه را هم نداشت! جالب اینکه بهدلیل
تعجب همراهان، این آزمایش برای MG دو بار تکرار شد اما هر بار، نتیجه
مشابهی به دست آمد!
حال این سؤال پیش میآید که چطور مگان با سیستم تعلیقی که زبانزد خاص و
عام است نتوانست MG را شکست دهد؟ جواب ساده است. زیرا این خودروی انگلیسی،
چینی، بلندترین فاصله محوری را در بین اعضای گروه دارد که باعث شده فرود
چرخها زودتر از مگان باشد و در نتیجه، هیچ ضربهای به اتاق وارد نشود.
نتیجه گیری
MG6 Magnet در کلاس C و محدوده قیمت حدود 100 میلیون تومان، بهترین گزینه
است زیرا در آن میتوان نرمی مگان، هندلینگ و اسپرت بودن مزدا و قدرت و
آپشنهای سراتو را توأمان تجربه کرد!
مقایسه میان مزدا3 و هیوندای سوناتا
اگر چه قضاوت در مورد طراحي خارجي دو خودرو امري است سليقه اي و نميتوان
براي آن معيار خاصي در نظر گرفت ولي در مقايسه ي بين دو خودرو معمولا يكي
از ديگري زيباتر به نظر ميرسد .
چهره ي مزدا 3 با داشتن چراغ هاي بادامي شكل كه در حقيقت نمونه ي تكامل
يافته ي 323 ميباشد دوست داشتني و زيبا جلوه ميكند . ضمن اين كه جلوپنجره ي
كوچك اين خودرو با ساير ويژگي هايش داراي هماهنگي است . البته چون در اين
جا تيپ 3 اين خودرو كه به پكيج اسپرت مجهز است شركت كرده از ظاهري به مراتب
زيباتر از مدل هاي عادي بهره مند است .
در نماي عقب چراغ هاي طوسي رنگ بزرگ مزدا خيلي خوشايند و زيبا به نظر
نميرسد و عدم تغيير رنگ قاب آن در مدل هاي ( رنگ ) مختلف به زيبايي خودرو
لطمه وارد كرده است .
البته در قسمت عقب هم نقاط قوتي همچون بال به همراه چراغ سوم ترمز ديده ميشود كه به خودرو فرمي اسپرت تر بخشيده اند .
اما طراحي سوناتا كه شايد اين روزها براي ما كمي عادي شده باشد : چراغ هاي
جلوي اين خودرو علي رغم داشتن فرمي ساده با انحناي كم زيبا و البته خشن
جلوه ميكند . خشن بودن ويژگي است كه در چهره ي مزدا 3 ديده نميشود ولي
تركيب آن با چهره ي سوناتا ظاهري به مراتب جذاب تر به آن بخشيده است .
جلوپنجره ي سوناتا كه اين روزها كم كم دارد به سمبلي در محصولات هيونداي
تبديل ميشود زيبا و مناسب با ويژگي ها چهره ي خودرو شكل گرفته است .
طراحي چراغ هاي عقب سوناتا همانند برخي خودروهاي ايتاليايي شبيه به چراغ
هاي جلو ميباشد . اين سبك طراحي ظاهري به مراتب هماهنگ تر به خودرو بخشيده
است .
طراحي چراغ هاي عقب سوناتا به مراتب زيباتر و البته هماهنگ تر از چراغ هاي مزدا 3 ميباشد .
طول سوناتا 480 سانتيمتر ميباشد در حالي كه طول مزدا 3 فقط 349 سانتيمتر
است . البته در فاصله ي بين دو محور اين اختلاف كمتر ميشود به طوريكه اين
رقم در سوناتا 273 و در مزدا 3 264 سانتيمتر ميباشد .
در داخل نيز فضاي سوناتا بسيار جادار و راحت بوده و با فضاي كوچكتر مزدا 3 قابل مقايسه نيست .
در اين بخش بايد سوناتا را به خاطر طرحي هماهنگ تر و جذاب تر يك سر و گردن از مزدا 3 بالاتر دانست .
طراحي داخلي :
در اين بخش مزدا 3 با دستي پر آمده و قصد انتقام گيري از سوناتا را دارد !
داخل مزدا 3 از هماهنگي و زيبايي فوق العاده اي سود ميبرد . دريچه هاي كولر
مستطيل شكل اين خودرو نه تنها زيبا هستند بلكه در جاي مناسبي قرار گرفته
اند .
نظم و ترتيب به همراه زيبايي در طراحي ساير ادوات داشبورد بيشتر به چشم
ميخورد . ترتيب قرارگيري كنترل ها و ادوات داشبورد به صورتي كه در زير
يكديگر جاي گرفته اند زيبا و چشم نواز است . كنترل ها از كيفيت مناسبي
برخوردار بوده و از نظر ظاهر نيز در حد قابل قبولي قرار دارند .
نحوه ي نورپردازي كابين مزدا 3 در شب بسيار زيباست . نور نارنجي رنگي كه
كنترل ها و نشان دهنده هاي اسپرت اين خودرو را روشن ميكند در كنار پوشش
استيل نقره اي رنگ نماي فوق العاده زيبايي را به وجود مي آورد كه به جراءت
ميتوان گفت در كمتر خودرويي ديده ميشود .
پوشش چرم در نظر گرفته شده براي صندلي ها هم به زيبايي و راحتي درون كابين كمك شاياني مينمايد .
طراحي داخل سوناتا خيلي جالب صورت نگرفته و به جز پوشش چوبي كه در زير
دريچه ي كولر و قسمت بالايي فرمان ديده ميشود نقطه ي قوت خاصي در آن ديده
نميشود .
كنترل هاي خاكستري رنگي كه در قسمت بالاي داشبورد جاي گرفته اند به دليل
همرنگ بودن با زمينه ي خود اصلا جلب توجه نميكنند . ضمن اين كه دريچه هاي
كولر كه در جاي نامناسب و پايين قرار گرفته اند اصلا زيبا نيستند و خوب
طراحي نشده اند .
البته در بخش پايين تر به نماي به مراتب زيباتري برميخوريد چرا كه پوشش هاي چوبي و كنترل ها با كيفيت بهتر در آن قرار دارند .
اما در كل بايد مزدا 3 را با قاطعيت برنده ي اين بخش دانست .
تجهيزات و امكانات و قيمت :
شايد اگر تجهيزات و امكانات مناسب در اين دو خودرو وجود نداشت كمتر كسي سراغ خريد اين ها را ميگرفت .
ليست تجهيزات هر دو خودرو غني و پربار است . هيونداي سوناتا كه از تيپ 6 ميباشد داراي تجهيزات زير است :
گيربكس اتوماتيك 4 دنده – 6 ايربگ – ترمز ABS – چهار ديسك ترمز – سانروف –
كولراتوماتيك با فيلتر – پوشش چرم صندلي ها و تودوزي – فرمان با قطعات چوبي
– شيشه با قابليت كنترل نور آفتاب – كروز كنترل – مسافت سنج كامپيوتري –
سنسور هشدار دهنده عقب – سيستم ضد سرقت – تنظيم الكتريكي صندلي راننده –
سيستم پخش CD -MP همراه 6 بلندگو – سيستم كنترل راديو از روي فرمان – آينه
هاي برقي به همراه گرمكن – چراغ مه شكن جلو و عقب و رينگ آلومينيومي .
قيمت سوناتا تيپ 6 با تجهيزات گفته شده كه توسط شركت آسان موتور ( نماينده ي
رسمي هيونداي در ايران ) وارد ميشود مبلغ 32600000 تومان ميباشد كه به رقم
فوق بايد 800000 تومان هزينه ي بيمه و پلاك را نيز اضافه كرد كه در كل
رقمي بالغ بر 33400000 تومان ميگردد .
اما در بخش تجهيزات مزدا 3 نيز از ليست نسبتا بلندبالايي بهره مند است كه به آن اشاره ميكنم :
ايربگ – جعبه دنده4 سرعته اتوماتيك با قابليت تعويض دنده ها به صورت دستي (
تيپ ترونيك ) – 4 ديسك ترمز – سيستم ABS – فرمان با قابليت تنظيم در
ارتفاع و عمق – سيستم تهويه مطبوع خودكار – آينه هاي برقي و گرم شونده –
پروژكتورهاي جلو و عقب – صندلي راننده با قابليت تنظيم ارتفاع – ريموت
كنترل درها – كنترل پخش صورت بر روي فرمان – سيستم قفل دوبله درها – چراغ
هاي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع – پخش سي دي و ام پي 3 – رينگ هاي آلياژي
16 اينچ – سانروف – گرم كن صندلي هاي جلو – سي دي چنجر 6 تايي – برف پاك كن
با حسگر بارش باران – چراغ هاي جلو با قابليت روشن و خاموش شدن خودكار و
روكش چرم صندلي ها – پوشش چرم دسته دنده و فرمان .
قيمت ثبت نام مزدا 3 تيپ 3 ( تحويل دو ماهه ) برابر 29800000 تومان ميباشد
البته اين خودرو در بازار آزاد در رنج قيمت 33 و 34 مليون نيز معامله
ميگردد .
اگر چه قضاوت در اين مورد كمي سخت و دشوار است ولي بايد گفت كه تجهيزات
اضافه هيونداي نسبت به مزدا مانند : كروز كنترل – كنترل برقي صندلي راننده –
مسافت سنج كامپيوتري و سنسور هشدار دهنده ي عقب در مقابل تجهيزات اضافه تر
مزدا نظير : گرم كن صندلي راننده – خاموش و روشن شدن چراغ ها به طور
خودكار و برف پاك كن با حسگر باران مهم تر ميباشد ضمن اين كه تحويل سوناتا
ظرف يك يا دو روز ميباشد ولي براي تحويل گرفتن مزدا بايد حداقل 2 ماه صبر
كرد .
در اين بخش بايد سوناتا را با اختلاف اندك اول دانست .
موتور و گيربكس :
هر دو خودرو از يك موتور چهارسيلندر خطي استفاده ميكنند ولي با اين تفاوت
كه موتور سوناتا 4/2 ليتر حجم دارد ولي موتور مزدا 2 ليتري است .
قدرت موتور سوناتا به دليل حجم بيشتر برابر 161 اسب بخار ميباشد . ميزان
گشتاور اين موتور نيز برابر 226 نيوتون متر ميباشد كه در دور موتور 4250
بدست مي آيد .
موتور مزدا 3 كه از سيستم زمان بندي هوشمند سوپاپ نيز استفاده ميكند 148
اسب بخار نيرو توليد ميكند . ميزان گشتاور اين موتور نيز برابر 187 نيوتون
متر ميباشد كه در دور موتور 4000 بدست مي آيد .
اما نكته اي كه در مزدا به چشم ميخورد بدست آمدن حداكثر قدرت در دور موتور
بالاي 6500 ميباشد كه از قضا خط قرمز موتور نيز از همين دور شروع ميشود !!
يعني شما براي بدست آوردن حداكثر قدرت موتور مزدا بايد دور موتور را تا
ابتداي خط قرمز بالا ببريد كه اين امر موجب مصرف بالاي سوخت و استهلاك
بيشتر موتور ميگردد . البته اين امر در رانندگي هاي اسپرت خوب است ولي براي
ويژگي هاي خانوادگي مناسب نيست .
اين روزها با سهميه بندي بنزين ميزان مصرف سوخت خودروها در ايران نيز بسيار
حياتي گشته به همين دليل به ميزان مصرف سوخت دو خودرو نيز اشاره اي ميكنم :
مصرف سوخت سوناتا در شهر برابر 18/11 ليتر در صد كيلومتر ( 21 mpg ) ميباشد .
مصرف سوخت اين خودرو در جاده نيز برابر 57/7 ليتر در صد كيلومتر ( 31 mpg) ميباشد .
مصرف سوخت مزدا 3 در شهر برابر 38/8 ليتر در صد كيلومتر ( 28mpg ) ميباشد .
مصرف سوخت اين خودرو در جاده برابر 71/6 ليتر در صد كيلومتر ( 35 mpg ) ميباشد .
اگر چه مصرف سوخت مزدا 3 با توجه به حجم موتور كمترش از سوناتا كمتر است
ولي قدرت اين موتور و عدم ارايه ي حداكثر قدرت در دورهاي پايين تر سبب
ميشود كه اين خودرو در اين بخش نيز به مقام دوم برسد .
پايان سخن :
پس از بررسي ويژگي هاي دو خودرو به اين نتيجه ميرسيد كه مزدا 3 خودرويي با
قابليت هاي اسپرت و جمع وجور ميباشد ولي در مقابل سوناتا خودرويي جادار و
مناسب براي خانواده است .
با توجه به اين تفاسير انتخاب هر يك از اين دو خودرو سليقه اي است ولي به
نظر ما انتخاب سوناتا معقول تر است به همين دليل رتبه ي اول را در اين
آزمايش كسب ميكند