جلو گیری از عصبانیت در هنگام مواجهه با افراد دم سرد
تصمیم بگیرید که واکنش نشان ندهید.
هدفی برای خود ترسیم نمایید.تصمیم بگیرید
که بلا فاصله عکس العمل نشان ندهید. به عبارت دیگر برای خود شفاف سازی کنید
که چه باید بکنید. عاقلانه نیست که ابتدا برآشفته شوید و سپس تصمیم به
آرامش بگیرید.درعوض از همان ابتدا مصمم باشید که آرامش خود را حفظ نمایید.
2– نفس عمیق بکشید.
بسیاری از افراد در هنگام عصبانیت ، دچار
تغییر در حالت تنفسی خود می شوند. این حالت معمولاًدرهنگام غافلگیر شدن
،تعجب کردن و یا ترسیدن روی می دهد.در چنین مواقعی تنفس ، تند و سطحی شده و حتی ممکن است بند بیاید.
در هنگام عصبانیت سعی کنید آرام ، شمرده و عمیق نفس بکشید. این کار به حفظ آرامش شما کمک خواهدکرد.
3– قبل از پاسخ دادن ،کمی مکث کنید.
هنگامی که افراد به خاطر اظهارات منفی طرف
مقابل ،دچار ناراحتی یا عصبانیت می شوند ، می خواهند به سرعت پاسخ
بدهند.در چنین حالتی ،احساساتی شده و به جای آرام کردن فضا ، باعث ایجاد
کشمکش می شوند.
بهترین کار در چنین مواقعی این است:صبر کنید ،نفس عمیق بکشید، پاسخ دهید.
در این حالت همراه با نفس کشیدن ، می
توانید مثلاً از 1 تا 10 بشمارید ،یا این که به خود یاد آوری کنید که باید
آرام باشید یا به دنبال بهترین پاسخ بگردید. مکث کنید تا بتوانید بهتر فکر
کنید و تصمیم مناسب تری بگیرید و گرفتار یک عکس العمل شتابزده و از روی
عصبانیت نشوید.
4– برای چنین مواقعی از قبل برنامه ریزی کنید.
آیا بعضی وقتها می توانید حدس بزنید که قرار است با گله وشکایت و یا اظهارات نامناسبی روبرو شوید ؟
اگر بتوانید چنین پیش بینی داشته باشید
،می توانید یک پاسخ مناسب هم انتخاب کنید. پاسخ ها نباید حتماً مفصّل و
پیچیده باشند. این پاسخ های ساده فقط برای این است که شما را آرام وخونسرد
نگه دارد.
مثلاً من همیشه تعدادی از این جملات را آماده دارم که در مواجهه با افرادی که از دست من شاکی یا عصبانی هستند ،استفاده می کنم.
این جملات عبارتند از:متشکرم که احساست را به من گفتی ،
یا :می توانم کمکت کنم ،
یا :این هم نظر خوبی است .
این گونه عبارات به من این فرصت را می دهد
که کمی فکر کنم ودر ضمن از بدتر شدن وضع پیش آمده نیز جلو گیری می کند.
همچنین می تواند به آرام شدن طرف مقابل نیز کمک نماید.
5– با خنده همه چیز را تمام کنید.
اگر سخنان گستاخانه ،توهین آمیز و منفی را
بپذیرید در واقع اثر مخرب آن را پذیرفته اید. شما مجبور نیستید که زمینه
تخریب خودرا فراهم کنید. می توانید جهت آن را منحرف نموده ، فراموش کرده یا
به آن بخندید. با این برخورد ، قدرت تخریب آن حرفها را از بین می برید.
درمقابل ،اگر حرف های نا خوشایند را به
خود بگیرید ،برآشفته وعصبی می شوید و در نتیجه تمام انرژی خود را از دست می
دهید وقدرت تخریب را افزایش می دهید. به عنوان مثال ،یکی از مخاطبان من
همیشه از این شکایت می کرد که در محل کارش هر وقت می خواهد سخنرانی کند
مورد تمسخر یکی از همکاران مردش قرار می گیرد. او حرف ها ی همکارش را خیلی
جدی می گرفت و عصبانی می شد. وی با این رفتار فقط به آن همکارش نشان می
داد که تا چه اندازه ضعیف است و او را به ادامه آن رفتار تشویق می کرد. من
لیستی از پاسخ های مناسبی که او می توانست بدهد را در اختیارش گذاشتم. پاسخ
هایی کوتاه وخنده دار . البته بدون این که با طعنه ومسخره همراه باشد.
وقتی چنین رفتار کنید وهمه چیز را با خنده پاسخ دهید ،در حقیقت کنترل هیجانات خود را در دست گرفته اید و این یعنی هوش هیجانی.
متن تقدیر نامه روز جانباز
جانباز گرانقدر
جناب آقای ………………….
با ســــلام
جانبازی،
مدال افتخاری است که خداوند متعال این نعمت ارزشمند خویش را نصیب
انسانهای پاک و بیآلایش خود مینماید؛ انسانهایی که از هستی و جان خویش
در راه رضایت حق گذشته و در این راه، صبر و مقاومت میکنند. بدینوسیله
فرارسیدن ایام ولادت حضرت ابوالفضل العباس (ع) و روز جانباز را به
حضرتعالی تبریک عرض نموده ، به مقام جانبازی شما ادای احترام می کنم و دست
توانای شما را به گرمی وجودتان می فشارم .
امیدوارم خداوند شما را با بزرگ مظهر ایثار و جانبازی ابوالفضل العباس (ع) محشور نماید
جانباز گرانقدر
جناب آقای ………
با سلام
یاد دلاور مردیهای شما هیچ گاه از ذهن مردم قدر شناس ایران اسلامی
محو نخواهد شد ،چه آنروز که گفتید : اگر هزار بار قطعه ، قطعه شویم دست
از مبارزه با ظالم و متجاوز بر نمیداریم .
آری شما با اعتقاد قلبی به
این جمله حماسه و افتخاری آفرید که زبان در بیان آن قاصر است .
درگرامیداشت هفته دفاع مقدس همچون گذشته یاد و خاطره ایثار گری های شما
عزیزان را گرامی میداریم و به مقام جانبازی شما ادای احترام می کنیم ،
خداوند شما را با حضرت ابوالفضل العباس( ع) بزرگ مظهر ایثار و جانبازی
محشور نماید.