دریافت حقبیمه از حقوق و مزایای بیمهشدگان براساس قانون انجام میشود
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی؛
دریافت حقبیمه از حقوق و مزایای بیمهشدگان براساس قانون انجام میشود
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی دریافت حق بیمه توسط این سازمان
را بر اساس قوانین و مقررات مصوب مبادی قانونگذاری کشور دانست و گفت:
تمامی فعالیتهای سازمان اعم از دریافت حق بیمه و ارائه خدمات، کاملاً
منطبق بر قانون است و بر اساس قانون تأمین اجتماعی مکلف به دریافت حق بیمه
بر اساس تمامی دریافتیهای مستمر بیمه شدگان اعم از مزد، حقوق و سایر مزایا
هستیم.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، محمدحسن زدا با اشاره
به برخی فضا سازیهای رسانهای در رابطه با دریافت حق بیمه از مزایای
انگیزهای بیمه شدگان اظهار داشت: این موضوع بر اساس روال قانونی و با
استعلام از معاونت حقوقی ریاست جمهوری در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی
قرار گرفته و با اجرای این قانون یکی از خواستههای برحق جامعه کارگری و
بیمه شدگان تأمین اجتماعی محقق شده است.
وی با تأکید بر اینکه براساس بند ۵ ماده ۲ قانون تأمین اجتماعی مصوب سال
۱۳۵۴ مزد یا حقوق یا کارمزد در این قانون شامل هرگونه وجوه و مزایای نقدی
یا غیرنقدی مستمر است که در مقابل کار به بیمه شده داده میشود؛ گفت: بر
اساس قانون تأمین اجتماعی تمامی وجوه دریافتی کارگران، مشمول کسر حق بیمه
هستند و این قانون از سال تصویب یعنی سال ۱۳۵۴ مبنای عمل سازمان تأمین
اجتماعی بوده است.
زدا افزود: بر اساس ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی و آئین نامه اجرایی مربوطه
مصوب سال۵۴ و اصلاحات بعدی آن، تمامی مزایای مزبور جزو مزایای مشمول کسر
حق بیمه قرار گرفته است و همچنین در قانون اصلاح قانون جرائم نیز بر آئین
نامه اجرایی ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی تأکید شده است.
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی اجرای قانون را مهمترین دغدغه
مدیران و کارشناسان این سازمان دانست و اظهار داشت: در همین رابطه و برای
اجرای کامل قانون و جلوگیری از تضییع حقوق کارگران و همچنین ارائه خدمات به
بیمهشدگان بر اساس دستمزدهای واقعی؛ طی استعلامی از معاونت حقوقی ریاست
جمهوری خواستار اظهار نظر آن معاونت در رابطه با حقوق و مزایای مبنای کسر
حق بیمه شدیم.
زدا ادامه داد: بر اساس اعلام معاونت حقوقی ریاست جمهوری مأخذ کسر حق بیمه
به لحاظ موضوعی در دایره شمول قانون تأمین اجتماعی قرار دارد و کسر حق بیمه
از مزایای رفاهی که به طور مستمر پرداخت میشود منطبق با احکام قانونی
مربوطه از جمله بند ۵ ماده ۲ و مواد ۲۸ و ۳۰ قانون تأمین اجتماعی و ماده
۱۴۸ قانون کار است.
وی با بیان اینکه پس از دریافت پاسخ مربوطه از معاونت حقوقی ریاست جمهوری،
دریافت حق بیمه از تمامی مزایای مستمر کارگران در هیأت مدیره سازمان تأمین
اجتماعی بررسی و تصویب شده است، گفت: پس از اعلام موضوع به وزارت تعاون،
کار و رفاه اجتماعی، اجرای این قانون به واحدهای اجرایی سازمان تأمین
اجتماعی ابلاغ و یکی از خواستههای برحق جامعه کارگری محقق شد.
خطرات اضطراب در محیط کار/
محیط کار مدرن، مملو از موقعیتهایی است که حس اضطراب و تشویش را القا
میکند و با اینکه اضطراب همیشه چیز بدی نیست و به افراد انگیزه میدهد
هدفهایشان را دنبال کنند و نسبت به وظایف خود متعهد باشند، اما وقتی بیش
از حد باشد، میتواند به عملکرد ضعیف منجر شود و سلامت انسان را به خطر
بیندازد. به گفته مریم کوچکی، استاد مدیریت و سازمانها در مدرسه کلاگ، یک
خطر دیگر هم وجود دارد: تحقیقات او نشان میدهد اضطراب میتواند بر اخلاق و
رفتار کارمندان اثرگذار باشد.
او میگوید: «وقتی افراد اضطراب دارند، حتی موقعیتهای خنثی را هم تهدید به
حساب میآورند و این تهدیدات فرضی میتواند به رفتارهای غیراخلاقی منجر
شود.» اما چون اضطراب باعث میشود افراد تمرکز درونی داشته باشند و بر به
دست آوردن منابع – از جمله پول – تمرکز کنند، افرادی که به دام آن
میافتند، نسبت به افرادی که وضعیت روانی سالمتری دارند، بیشتر دروغ
میگویند و تقلب میکنند. همچنین افراد به شدت مضطرب برای به اشتراکگذاری
اطلاعات، همکاری یا انجام اقدامات بازدارنده، تمایل کمتری دارند. به گفته
کوچکی «تحقیقات گذشته نشان داده محرکهای تنشزای مرتبط با شغل میتوانند
به رفتارهای ضدتولیدی و بدون بازده تبدیل شوند. چیزی که ما یافتیم این است
که حس کلی اضطراب افراد را نسبت به اخلاقیات بیتفاوت میکند.»
کوچکی به کمک همکارانش برای تست کردن این فرضیه ۶ مطالعه مختلف انجام داده
است. در هر یک از این مطالعات، حس اضطراب به نیمی از افراد مورد مطالعه
القا شد. مثلا از آنها خواسته شد فیلم ویدئویی یک تصادف وحشتناک در کوه را
تماشا کنند. نیم دیگر گروه فیلمی را در مورد فضا مشاهده کردند. نتایج این
بررسی قابل توجه بود: گروهی که حس اضطراب به آنها القا شده بود، بیشتر از
گروه دیگر برای پول درآوردن دروغ گفتند و نسبت به رفتار غیراخلاقی در محیط
کار، از دست بردن در گزارشها گرفته تا استفاده از اطلاعات محرمانه برای
ارتقای شغلی خودشان، احساس راحتتری داشتند. از نظر کوچکی، این شواهد نشان
میدهد اضطراب میتواند در هر سازمانی فساد را ترویج دهد.
حال صاحبان کسبوکارها برای کاهش سطح اضطراب در سازمانشان چه باید بکنند؟
اول از همه، هیچ سازمانی هیچ گاه نمیتواند ادعا کند که میتواند از بروز
اضطراب جلوگیری کند. حتی در شرکتهایی که به شدت بر آسایش و رفاه کارکنان
خود سرمایهگذاری میکنند، همیشه کارمندانی هستند که در سطح فردی با این حس
درگیر شوند. کوچکی میگوید: «روشهایی برای تغییر چارچوب اضطراب به
شیوهای مثبتتر وجود دارد. بخشی از هوش احساسی این توانایی است که احساسات
و واکنشهای خود را بشناسید و موقعیتها را تغییر دهید. افرادی که هوش
احساسی بالایی دارند میتوانند بهطور منطقی با اضطراب مواجه شوند.» از نظر
کوچکی، یکی از اقداماتی که مدیران برای کاهش اضطراب کارکنان میتوانند
انجام دهند، این است که به جنبه جسمی اضطراب بپردازند. برخی شرکتها برای
این منظور یوگا و مدیتیشن را پیشنهاد میکنند و برخی دیگر لوازم اداری
استاندارد و راحت را در نظر میگیرند. حتی برخی شرکتها با در نظر گرفتن
مکانهای ورزشی به این موضوع اهمیت میدهند.
به گفته کوچکی، نکته مهمتر این است که مدیران «امنیت روانی» را در سازمان
تقویت کنند. امنیت روانی یعنی به کارمندان اجازه داده شود نظرات خود را در
محیطهای دوستانه بیان کنند. در این صورت آنها میتوانند مسائل خود را به
اشتراک بگذارند، توصیه بشنوند و بحث کنند.
شرکتها با توجه همزمان به جنبههای جسمی و روانی اضطراب میتوانند سطح
استرس کارمندان خود را تا حد قابلتوجهی کاهش دهند که البته رهبری سازمان
هم در این میان مهم است.