صدور کارت همیار طبیعت برای طلاب در آینده نزدیک
مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری گفت:
همه گروه های مردمی می توانند به عنوان همیار طبیعت فعالیت داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حجت الاسلام سید
مصطفی طباطبایی نژاد در همایش پیام های فاطمی به رسولان فاطمی ویژه ائمه
جماعات مساجد استان قم افزود:دراین راستا طلاب، روحانیون و ائمه جماعات
بهترین همیاران طبیعت محسوب می شوند که باید به صورت جدی فعال شوند.
وی با اشاره به نقش برجسته طلاب و روحانیون در آگاهی رسانی به مردم در مورد
مسئولیت آنها نسبت به انفال، از صدور کارت همیار طبیعت برای طلاب در آینده
ای نزدیک خبر داد.
وی دربخش دیگری از سخنان خود گفت: درحال حاضر 83 درصد اراضی کشور انفالی
است که در اختیار وزارت کشاورزی قرار دارد که این وزارتخانه آنها را برای
حفظ، احیا، توسعه و بهره وری به سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری واگذار
کرده است.
طباطبایی نژاد خاطرنشان کرد: تاکنون در زمینه احیا، توسعه و بهره وری از
انفال، آن طور که باید بهره برداری نشده وهمیشه بحث هایی همچون سودجویی،
تاخت و تاز و زمین خواری مطرح بوده است.
وی افزود: اگر انفال به خوبی برای مردم معرفی شود و آنان مسئولیت خودشان را در قبال این اراضی بشناسند، قطعا مدافع انفال خواهند بود.
وی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت مردم در حفاظت از منابع طبیعی گفت:
دولت در زمینه تقویت مشارکت مردم برای حفظ، احیا، توسعه و بهره وری منابع
طبیعی فعال است.
طباطبایی نژاد گفت: برخی مردم تصور می کنند که هر مقدار از اراضی انفال را
آباد کنند، متعلق به خودشان است در صورتی که این تصور اشتباه است،اگر
استفاده از انفال آزاد بود افراد ثروتمند همه این اراضی را تصاحب می کردند و
هیچ زمینی به افراد نیازمند نمی رسید.
معاون فرهنگی دادگستری استان قم نیز دراین همایش گفت: پیشگیری از اصل جرم،
یک اصل عقلی است و پیشگیریی از جرم بهتر از درمان آن می باشد.
حجت الاسلام مجید یزدی، افزود: قرآن کریم، تاکید فراوانی بر پیشگیری، وقوع
جرم قبل از درمان آن کرده و تا جای که ائمه طاهرین (ع) فرموده اند پیشگیری
سرسلسلۀ همه بیماری های روحی و جسمی بشر است.
وی گفت: غیر از جرم و خلاف، اموری دیگر به نام آسیب های اجتماعی مانند؛
طلاق، تکدی گری و کارتون خوابی هم وجود دارد و اگر چه جرم نیستند؛ ولی
توجه نکردن و آگاهی ندادن به خانواده و زوج های جوان، آسیب های اجتماعی
فراوانی در جامعه به همراه خواهد داشت و حتی می تواند مقدمه ای برای وقوع
جرم باشد.
یزدی اظهار داشت: دستورات دینی، قوانینی فراتر از قوانین دنیایی هستند،
قانون گذار به دنیای مردم توجه میکند تا جامعه آسیب نبیند؛ ولی قانون خدا،
فراتر از قانون دنیا است و علاوه بر دلواپسی مردم در دنیا به فکر دلواپسی
دینی آنان هم هست تا دچار بیماری و افسردگی روحی نشوند.
همایش پیام های فاطمی به رسولان فاطمی ویژه ائمه جماعات مساجد استان قم در محل اداره کل تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد.
علی(ع) مدافع راستین حقوق بشر
حجت
الاسلام عباسعلی باباگل زاده، کارشناس مذهبی در یادداتشی به مناسبت روز
ولادت امیر المومنین حضرت علی (ع) به خصایص برجسته ایشان در دوران حیاتشان
اشاره داشته وشرایط امروز جهان اسلام را ناشی از فراموشی آرمانهای و
آموزهای دینی در میان جوامع عربی و اسلامی دانسته و عنوان می کند:« آنها
میخواهند اسلام واقعی و ناب محمدی و سیره آئمه اطهار را در جهان بدنام
نشان دهند. نمونه دیگری از اسلام دروغین حکومت آل سعود است که بهراحتی
دستشان به خون بیگناهان و کودکان معصوم وزنان و مردم غیرمسلح آلوده
است.»وی همچنین ابراز امیدواری می کند:« اسلام ناب دنبال محبت، صلحدوستی،
کرامت انسانی و آزادی است به امید روزی که در سراسر عالم همه انسانها در
صلح و دوستی و آرامش زندگی کنند و باریشه کن شدن ظلمتها و تاریکی و
زیادهخواهی عدالت حقیقی در جهان حاکم شود.»
در مخزن لا یموت، دردانه علی است
کون ومکان، امیر و فرزانه علی است
در کعبه قدم، نهاد تا بر همه کس
معلوم شود که صاحب خانه علی است
علی مولود کعبه آینه حق نمای تمام
جما ل الهی است، او انسان کاملی است که مظهر عبودیت، مظهر شجاعت، ایثارو
انفاق، اسوه صبر و استقامت، مجسمه تقوی ومعنی حقیقی عدالت است که زیارتش
عبادت و ذکرش مایه صعود و رشد وتعالی برای بشریت است.
که در هنگام ولاد تش به امر الهی
دیوارکعبه شکافته میشود تا او در آن مکان مقدس که محل عبادت است چشم به
جهان بگشوید تا همگان بدانند که عبودیت و بندگی با علی معنی پیدا میکند،
عالمان و دانشمندان بزرگ شیعه و اهل سنت دراین که ولادت امیرالمومنین علی
علیه السلام در خانه کعبه واقع شده است اتفاق نظر دارند و این کرامت شامل
هیچ بشری نشده است و این عظمت مختص به حضرت علی (ع) است؛ که در واقع
پرداختن تفصیلی به این موضوع و ابعاد شخصیتی آن بزرگ مرد تاریخ و دروازه
علم، آغازگر اشاعه عدالت والاترین الگوی شهامت و دیانت در این مقال
نمیگنجد و قلم فرد کوچکی چون حقیر در نگارش پیرامون این شخصیت فرزانه به
خود میلرزد و اجازه گستاخی به خود نمیدهد.
من کجا و مدح آن محبوب بی همتا
کجا؛ ولی سرانجام با استعانت از حضرت حق به خود گفتم درست است که پرداختن
به چنین کاری در توان اندکی چون تو نیست اما گفتم به خود منگر که بضاعتت
چیست؟ بنگر و ببین سخن در وصف کیست؟ من چه گویم به مدح حیدر عاجزازمدح علی
جن و بشر
آری او رمز ابدی و سر مکتوم خلقت
است که بشریت را به حیرت وا داشته و همه فضائل و زیباییها را یکجا در وجود
خویش جمع کرده است که دروصف او بزرگان و اندیشمندان عاجزند جورج جرداق
نویسنده و دانشمند مسیحی در وصف امام علی (ع) میگوید ای روزگار کاش
میتوانستی همه قدرتهایت را، وای طبیعت کاش میتوانستی همه استعدادهایت را
در خلق یک انسان بزرگ، نبوغ بزرگ و قهرمان بزرگ جمع میکردی و یک بار دیگر
به جهان ما یک علی دیگری میدادی.
امام علی (ع) جوانمردی است که که
ستون آسمان و زمین از هیبتش میلرزد اما خود از آه یتیمی! امام وقتی
میشنوند در محدوده حکومتش خلخال از پای پیر زن یهودی بیرون کشیده شده است
میفرماید: جا دارد انسان از غصه بمیرد و یا با شنیدن درد دل یک بیوه زن
صورت خود را برای تذکر و یادآتش جهنم، به آتش تنور نزدیک می کندو ناله می
زند به راستی اوکیست آری او علی است آینه تمام نمای حق، حتی وقتی در جنگ با
شامیان میشنود که یارانش در اثر خدعه وفریب ورزی دشمنان به دشمن دشنام
میدهند به آنان میگوید من از زشتگویی شما ناخشنودم و یارانش را نهی
میکند از بد گویی دشمن ستمگر. از نظر امام علی (ع) انسانها محترماند
وفقط انسان بودن دلیل کافی است برای اینکه حقش تضیع نشود البته این انسان
تا زمانی که فتنه گری و ظلم بر عباد نکند.
درفرازی ازعهد نامه مالک اشتر
امام علی خطاب به مالک میفرمایند: شعار قلبت را مهر به مردم، دوستی آنان و
ملاطفت در حقشان قرار ده، برای رعیت چون حیوان درنده نباش که خوردنشان را
غنیمت شماری، زیرا رعیت دو گروهاند یا برادرانت در دین هستند و یا هم
نوعانت در آفرینشاند که لغزشهایی ازایشان پیش میآید و علتهایی بر آنها
عارض میشود و کارای ناپسند به سهو یا عمد از آنها سر می زند، پس همانطور
که تونسبت به گناهانت از خدا انتظار عفو و گذشت داری، آنها راهم موردعفو و
گذشت قرارده زیرا تو از آنها بالاتری و بالاتر از تو کسی است که به تو
ولایت داده و از او بالاتر خداست و هم اوست که از تو کفایت امر مردم را
خواسته و بدین وسیله تورا مورد آزمایش قرار داده است، نگاه کنیم ببینیم
امام چگونه با تقسیم بندی مردمان تحت حکومت، مالک را توصیه میکند که همه
افراد جامعه را با یک نگاه و بطور مساوی مد نظر بگیرد و حقوق آحاد ملت را
به طور یکسان و بدون کوچکترین تبعیض در اختیار آنان قرار دهد. در فرازی
دیگر امام در عهد نامه میفرمایند ای مالک مگو من اکنون بر آنان مسلطم، از
من فرمان دادن است و از آنها اطاعت کردن است، زیرا این کار عین راه یافتن
فساد در دل و ضعف در دین ونزدیک شدن به سلب نعمت (الهی) است. در کدام حکومت
بین المللی و دموکراسی و دموکراتیک نسبت به مردم و رعیت وزیر دستان و
انسانها چنین نگاهی وجود دارد جزدر حکومت عدل علوی.
در حکومتهای امروزی که دم از
حقوق بشر و حقوق بینالمللی میزنند آیا چنین نگاهی وجود دارد آیا برای
آزادی و شخصیت انسانها اینگونه ارزش قائل هستند؛ یا در حرف و عمل فاصله
طولانی وجود دارد، آنچه امروز مشهود است مدعیان حقوق بشر فقط در فکر منافع
خودشان هستند و درصدد استثمار ملتها و حقوق بشر را ابزاری قراردادند. برای
تهاجم و فریب افکار مردم نمونه بارز آن حمایتهای همهجانبه استکبار جهانی
از داعش که در حقیقت تشکیل و سازماندهی چنین گروهای محصول مدعیان حقوق بشر
دروغین است. آنها میخواهند اسلام واقعی و ناب محمدی و سیره آئمه اطهار
را در جهان بدنام نشان دهند. نمونه دیگری از اسلام دروغین حکومت آل سعود
است که بهراحتی دستشان به خون بیگناهان و کودکان معصوم وزنان و مردم
غیرمسلح آلوده است.
زشتترین و وحشتناکترین اعمال
غیرانسانی را انجام میدهند و ادعای مسلمانی دارند و حامیان حقوق بشر هم یا
ساکتاند و یا حامی تروریستها و ظالمان که حتی اجازه نمیدهند مردم مظلوم
و ستم دیده یمن از کمترین امکانات و نیازهای ضروریشان که دارو و غذا است
بهره ببرند، باید بدانیم عملکرد داعشی ها و آل سعود و دیگر گروههای تکفیری
در مسیر اسلام نیست. بلکه درصدد بدنام نمودن اسلام در افکار جهانی هستند
که ملتهای مسلمان باید بیش از این دقت و توجه داشته باشند.
اسلام ناب دنبال محبت،
صلحدوستی، کرامت انسانی و آزادی است به امید روزی که در سراسر عالم همه
انسانها در صلح و دوستی و آرامش زندگی کنند و باریشه کن شدن ظلمتها و
تاریکی و زیادهخواهی عدالت حقیقی در جهان حاکم شود.