سلامت روانی و فرسودگی تحصیلی

بررسی رابطه فرسودگی تحصیلی با سلامت روان و هوش معنوی در دانشجویان دانشگاه کاشان (سال تحصیلی 91- 1390)

در چند سال اخیر، فرسودگی تحصیلی به علت تأثیر منفی ای که بر فرایند آموزش
و یادگیری می‌گذارد مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است.
فرسودگی یک حالت منفی خستگی فیزیکی، هیجانی و ذهنی می‌باشد که با حس عمیق
شکست از کار همراه است. فرسودگی تحصیلی توسط دانش‌آموزان و دانشجویان به‌
صورت خستگی مزمن ناشی از کار بیش اندازه در فعالیت‌های درسی، نگرش بدبینانه
و بی‌تفاوتی نسبت به کارهای مدرسه و احساس شایستگی پایین و فقدان احساس
موفقیت در تکالیف بروز داده می شود. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف بــــررسی
رابطه فرسودگی تحصیلی با سلامت روان و هوش معنوی در دانشجویان دانشگاه
کاشان ( سال تحصیلی 91 – 90 ) بوده است. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر و
پسر پنج دانشکده دانشگاه کاشان بود. 447 نفر با روش نمونه‌گیری طبقه ای به
عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات
جمعیت‌شناختی، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (برسو و همکاران، 1997)، پرسشنامه
سلامت روان (28GHQ-) و پرسشنامه هوش معنوی (عبدالله زاده و همکاران، 1387)
استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش معنوی و سلامت روان با
فرسودگی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. سلامت روان و هوش معنوی به‌طور
معناداری، فرسودگی تحصیلی را پیش‌بینی می‌کنند و سلامت روان
پیش‌بینی‌کننده‌ی قوی‌تری برای فرسودگی تحصیلی می‌باشد.
در بررسی روابط بین سه متغیر با جنسیت، نتایج نشان داد که بین فرسودگی
تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد و پسران نسبت به
دختران از فرسودگی تحصیلی بیشتری رنج می‌برند. در متغیر سلامت روان بین
دختران و پسران تفاوت معناداری مشاهد نشد، اما در متغیر هوش معنوی
دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر هوش معنوی بالاتری داشتند.


رابطه بین هوش معنوی و سلامت روانی-جسمانی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه علامه طباطبایی

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین هوش معنوی و سلامت روانی – جسمانی با
فرسودگی تحصیلی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 90-1389 با
استفاده از روش همبستگی پرداخته است. نمونه گیری در دو مرحله انجام شد،
ابتدا سه دانشکده از مجموع هشت دانشکده دانشگاه علامه طباطبایی به صورت
تصادفی ساده انتخاب شدند و سپس با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی،
تعداد 275 نفر دختر و پسر در دانشکده های منتخب به ترتیب به نسبت 65 به 35
درصد، انتخاب شدند.در این پژوهش جهت گرد آوری داده ها از سه پرسش نامه:
فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران(1997)، سلامت روانی جسمانی ویر و هوش معنوی
کینگ استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم
افزارSPSS از روش های آمار توصیفی مانند: میانگین، انحراف معیار، واریانس،
حداقل و حداکثر نمره افراد و آمار استنباطی مانند: ضریب همبستگی ساده
پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که روابط منفی معناداری
بین هوش معنوی و سلامت روانی – جسمانی با فرسودگی تحصیلی وجود دارد.همچنین
یافته های جانبی نشان داد که بین معدل دانشجویان و فرسودگی تحصیلی رابطه
منفی معناداری وجود دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top