روشن شدن چراغ chek

رایج‌ترین علل روشن شدن چراغ چک خودرو

وقتی صاحب یک خودرو باشید چراغ چک موتور خودرو می‌تواند یک مزیت یا یک
دردسر باشد مخصوصاً وقتی‌که بدانید صدها چیز می‌تواند باعث روشن شدن این
چراغ شوند.
آیا واقعاً لحظه ای که چراغ چک موتور خودرو روشن می‌شود باید ترسید و به
نزدیک‌ترین تعمیرگاه ماشین مراجعه کرد؟ ممکن است با فهمیدن این که چه
چیزهای ساده ای هم منجر به روشن شدن این چراغ می‌شود سورپرایز شوید. با این
حال، اگر بیش از 5 سال از عمر خودروی شما می‌گذرد و مطمئن نیستید که خودرو
چه مشکلی دارد بهتر است که روشن شدن چراغ را خطایی در ماشین تلقی کنید.

Check Engine Light
CarMD شاخص سلامت خودرو را در سال 2015 منتشر کرده و 10 دلیل رایج روشن شدن
چراغ موتور و تعمیر مرتبط با آن را اعلام کرده است. این مطلب به شما کمک
خواهد کرد که بدانید روشن شدن این چراغ چه مقدار هزینه روی دستتان
می‌گذارد.

10. تعویض انژکتور
fuel injector
طبق گزارش موجود این اولین باری است که این مشکل در لیست قرار می‌گیرد و
با 1.75 درصد از تعمیرات در سال 2014 در رتبه ی دهم قرار می‌گیرد. یکی از
دلایل اصلی خرابی انژکتورها انسداد آنها توسط مواد زائد ته‌نشین شده مخزن
سوخت است که با رانندگی مداوم با سوخت کم یا استفاده از سوخت با کیفیت
پایین و یا تعویض نکردن فیلتر سوخت حاصل می‌شود.

9. تعویض دریچه بازچرخانی گاز اگزوز و تمیز کردن تمام اتصالات آن
Exhaust Gas Recirculation (EGR) Valve
تعویض دریچه بازچرخانی گاز اگزوز خودرو (EGR) و تمیز کردن تمام اتصالات آن
ممکن است هزینه داشته باشد اما برای اطمینان از این که خودرو برای مدت
طولانی سواری بدهد ضروری است، این سرویس 1.95 درصد از تعمیرات سال 2014 را
تشکیل می‌دهد.

8. تعویض ترموستات
Thermostat
با در نظر گرفتن این که ترموستات در یک خودرو نسبت به دیگر اجزای موتور کار
سخت‌تری انجام می‌دهد حضور آن در لیست تعمیرات سال گذشته جای تعجبی
نداشت، این سیستم در مناطق گرم بیشتر خراب می‌شود و با 2.18 درصد از
تعمیرات در مکان هشتم قرار می‌گیرد.

7. تعویض شمع و سیم آن
Spark Plugs
تعویض شمع و سیم‌های آن 3.8 درصد از تعمیرات سال گذشته را تشکیل داده است
البته تعویض شمع و سیم‌های آن به عنوان یک تعمیر استاندارد در نظر گرفته
می‌شود و اگر شمع‌ها و سیم‌ها تعویض نشوند بعد از مدتی چراغ چک موتور روشن
می‌شود و اگر همچنان به آن رسیدگی نشود شمع دیگر جرقه نخواهد زد و همین امر
باعث خرابی کوئل و مبدل کاتالیزوری می‌شود که هزینه تعمیر را بالا می‌برد.

6. تعویض سنسور توده جریان هوا
Mass Air Flow (MAF) Sensor
تعویض سنسور توده جریان هوا با 3.54 درصد از تعمیرات، ششمین دلیل رایج روشن
شدن چراغ موتور در آمریکا است که این نوع تعمیرات در غرب به حدی زیاد
بوده که در رده ی سوم قرار گرفته است. توده جریان هوا در شرایط جاده ای خشک
و گرد و خاک تابستانی یا برفی با نمک و یخ آسیب‌پذیرتر است. البته با تمیز
نگه داشتن فیلتر هوا می‌توان از خراب شدن آن جلوگیری کرد.

5. تعویض کوئل
ignition coil
نادیده گرفتن تعمیر و نگهداری شمع و سیم‌های شمع موجب خرابی کوئل شده و با
روشن شدن چراغ موتور باید آن را تعویض کنیم، این مشکل با 3.57 درصد از
تعمیرات در رده ی پنجم قرار می‌گیرد.

4. تعویض کوئل ها و شمع‌ها
Replace Ignition Coil and Spark Plug
خرابی کوئل و شمع‌ها با هم به عنوان یک گروه با 3.58 درصد از تعمیرات در
رده ی چهارم قرار می‌گیرد. در بسیاری آر موارد خرابی کوئل ناشی از ایراد در
شمع‌ها است.

3. بررسی شل بودن درپوش باک خودرو و در صورت نیاز سفت کردن یا تعویض آن
Inspect for Loose Fuel Cap and Tighten
درپوش سوخت شاید بی‌اهمیت به نظر برسد اما یک درپوش سوخت شل می‌تواند سبب
روشن شدن چراغ موتور شود و این مشکل ساده 5.4 درصد از تعمیرات را تشکیل
می‌دهد. بنابراین اگر به‌تازگی باک خودرو را پر کرده‌اید و چراغ موتور روشن
شده است با چک کردن درپوش باک خودرو شاید مشکل حل شود.

2. تعویض مبدل کاتالیست با مبدل کاتالیست OE جدید
catalytic converter
مشکل در مبدل کاتالیست با 5.89 درصد از تعمیرات در رده ی دوم ایستاده است.
این مشکل که در خودروهای قدیمی رایج‌تر است با نگهداری نادرست خودرو و
تعویض نکردن به‌موقع شمع خودرو به وجود می‌آید و تعویض آن هزینه ی زیادی
دارد.

1. تعویض سنسور اکسیژن
Oxygen Sensor
در نهایت تعویض سنسور اکسیژن با 7.1 درصد شایع‌ترین دلیل روشن شدن چراغ
موتور در سال گذشته بوده است. خوشبختانه این مشکل هزینه زیادی ندارد. اما
مشکل در این سنسور باعث اختلالاتی در سیستم ECU مثل تزریق بیش از حد سوخت
می‌شود که این تزریق بیش از حد باعث مصرف بیشتر سوخت (تا 40 درصد بیشتر)
می‌شود و هزینه ای اضافی به بار می‌آید.



دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

به گزارش دنیای خودرو بیشترین سئوالات مطرح شده در بخش مشاوره فنی شرکت امدادخودروی ایران در باره دلایل روشن شدن چراغ چک بدین شرح می باشد :

۱-روشن شدن چراغ آب به همراه چراغ stop در خودروی خانواده ۴۰۵ و RD:

پاسخ: روشن شدن چراغ آب به همراه stop زمانیکه درجه آب پایین باشد و دور
تند فن یکسره عمل نماید احتمال قوی ایراد از سنسور دمای آب خودرو و یا سیم
کشی و ECU می باشد و با چک کردن میزان آب رادیاتور و خنک بودن موتور به
نزدیک ترین نمایندگی جهت تعویض سنسور و بازدید سیم کشی و ای سی یو مراجعه
نمایید . حال در صورتیکه دمای آب نیز بالا باشد در نتیجه موتور واقعا جوش
آورده و نیاز به بررسی سیستم خنک کننده دارد . در صورت عدم عملکرد فن های
رادیاتور ابتدا جهت چک کردن فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز کالسکه ای (داخل
محفظه موتور سمت راننده پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر ) که داخل آن ۴ فیوز
سبز رنگ وجود دارد ۲ فیوز متمایل به سمت جلو خودرو که شل می باشند یدک
بوده و ۲ فیوز دیگر اصلی می باشند در صورت معیوب بودن با یدک تعویض گردند .
حال از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای اطمینان حاصل نمایید .
در صورت عملکرد فن ها هواگیری را روی خودرو انجام دهید .بدین ترتیب که
ابتدا خودرو را خاموش نموده و اجازه دهید سیستم کاملا سرد گردد . دو پیچ
هواگیری قبل و بعد از ترموستات که یکی برنجی و دیگری پلاستیکی می باشد را
با احتیاط باز نموده و از درب رادیاتور آب اضافه کرده تا آب بدون حباب از
این دو پیچ بیرون بزند سپس به میزان مناسب ضد یخ اضافه کرده وپیچ ها و درب
رادیاتور را محکم ببندید .در صورت جوش آوردن مجدد، ایراد احتمالی از
ترموستات ، سنسورآب و فن ها ، رله ها و یا یونیت مربوطه و سیم کشی می باشد .
جهت بازدید بیشتر توسط شماره تماس ۰۹۶۴۴ و انتخاب گزینه ۱ درخواست امداد
در محل نمایید.

۲-جوش آوردن خانواده خودروی ۴۰۵ و RD :

پاسخ: اگر دمای مایع خنک کننده بالا و در حد جوش باشد در صورت عدم
عملکرد فن های رادیاتور ابتدا جهت چک کردن فیوزهای فن موجود در جعبه فیوز
کالسکه ای (داخل محفظه موتور سمت راننده پشت چراغ جلو چسبیده به گلگیر ) که
داخل آن ۴ فیوز سبز رنگ وجود دارد. ۲ فیوز فیوز متمایل به سمت جلو خودرو
که شل می باشند یدک بوده و ۲ فیوز دیگر اصلی می باشند. در صورت معیوب بودن
با یدک تعویض گردند . حال از سفت بودن سوکت های زیر جعبه فیوز کالسکه ای
اطمینان حاصل نمایید . در صورت عملکرد فن ها هواگیری را روی خودرو انجام
دهید .بدین ترتیب که ابتدا خودرو را خاموش نموده و اجازه دهید سیستم کاملا
سرد گردد . دو پیچ هواگیری قبل و بعد از ترموستات که یکی برنجی و دیگری
پلاستیکی می باشد را با احتیاط باز نموده و از درب رادیاتور آب اضافه کرده
تا آب بدون حباب از این دو پیچ بیرون بزند سپس به میزان مناسب ضد یخ اضافه
کرده وپیچ ها و درب رادیاتور را محکم ببندید .در صورت جوش آوردن مجدد،ایراد
احتمالی از ترموستات ، سنسورآب و فن ها ، رله ها و یا یونیت مربوطه و سیم
کشی می باشد . جهت بازدید بیشتر توسط شماره تماس ۰۹۶۴۴ و انتخاب گزینه ۱
درخواست امداد در محل نمایید.

۳-ایراد دزدگیر خودروی سمند و پارس ELX:

پاسخ: اگر خودروی شما از خانواده سمند و یا پارس ELx و دارای سیستم
هوشمند(دزدگیر) می باشد جهت تنظیم ابتدا میزان حساسیت شوک سنسور را در
سیستم هوشمند روی ۳۰-۴۰ تنظیم نمایید . حال جهت ریست نمودن سیستم هوشمند
ابتدا توسط کلید آژیر صدای آن را قطع کرده و سپس با برداشتن سر منفی باتری و
سوکت سه پایه قهوه ای آژیر مشکی رنگ (داخل محفظه موتور سمت شاگرد) سیستم
را ریست نموده و مجدد سوکت و سر باتری نصب و سیستم آژیر را با کلید مربوطه
فعال نمایید. در صورت برطرف نشدن ایراد با آزاد کردن سوکت دو پایه مشکی پشت
چراغ جلو سمت راننده ، موقتا میکروسوئیچ درب موتور را از مدار خارج نموده و
جهت بازدید سیستم هوشمند ، میکروسوئیچ ها و آژیر با تماس ۸۲۲۷۱ و یا ۰۹۶۴۴
بخش تخصیص وقت نمایندگی ها ارتباط برقرار نمایید.

۴-روشن شدن چراغ چک (انژکتور) در خودرو :

پاسخ: روشن شدن چراغ چک موتور زمانیکه خودرو روشن می باشد نشاندهنده
ایرادی در سیستم سوخت رسانی و کنترل آلایندگی خودرو است . که این ایراد می
تواند مربوط به سنسور اکسیژن ، ناک سنسور ، ایرادات کوئل، انژکتور ، موتور
دریچه گاز (در صورت وجود) ، ECU و غیره … باشد . حال اگر خودرو در حرکت ریپ
نمی زند و صدای غیرعادی از قسمت موتور شنیده نمی شود ، حرکت خودرو بلامانع
می باشد . می توانید با ریست کردن یعنی برداشتن قطب منفی باتری بصورت موقت
و یا مصرف بنزین سوپر عیب های احتمالی موجود در سیستم انژکتور را پاک
نمایید و در صورت برطرف نشدن ایراد با تماس ۰۹۶۴۴ درخواست امداد و یا تخصیص
وقت نمایندگی نمایید.

۵-سیستم گازسوز روی حالت گاز نمی رود:

پاسخ: لازم به ذکر است در خودروهای دوگانه سوز، هنگام روشن شدن ابتدایی
خودرو در دمای آب زیر ۴۰ درجه و دور موتور زیر ۱۲۵۰ سیستم در حالت گاز قرار
نمی گیرد. اگر از پر بودن مخزن گاز اطمینان دارید ، چنانچه با باز کردن
شیر مخزن گاز و شیر گاز داخل محفظه موتور(در صورت وجود) در حالت گاز قرار
نگیرد و یا آلارم اخطار گاز را مشاهده نمایید ابتدا توسط ریست نمودن ، یعنی
برداشتن قطب منفی باتری بصورت موقت و نصب مجدد آن عیب های احتمالی موجود
در حافظه ای سی یو را پاک نمایید . درصورت برطرف نشدن ایراد دو حالت زیر
بررسی می گردد.

۱-عدم تبدیل وضعیت بنزین به گاز مربوط به خرابی قطعات زیر می باشد:

کلید تبدیل-سنسور دما و فشار گاز- سنسور دمای آب-رگلاتور-شیرهای
برقی(روی مخزن و رگلاتور)-وجود نشتی در مسیر گاز-مسدود بودن فیلتر
گاز-خرابی ECU

۲-پس از تبدیل وضعیت به گاز بعد از چند لحظه به حالت بنزین باز گردد:

در حالتیکه پس از تبدیل به گاز فشارسنج افت فشار را نشان دهد، مربوط به
کافی نبودن گاز مخزن و یا خرابی شیر سر مخزن می باشد. همچنین ایراد می
تواند از گرفتگی فیلتر گاز ،خرابی رگلاتور و یا سنسورها باشد. نهایتا
شیرهای گاز سر مخزن و داخل موتور را بسته و جهت چک کردن سیستم گاز با تماس
۸۲۲۷۱و یا ۰۹۶۴۴ بخش تخصیص وقت نمایندگی ها ارتباط برقرار نمایید.

۶-روشن شدن چراغ آچار در پشت آمپر خودرو ۲۰۶:

پاسخ: روشن شدن چراغ آچار در پشت آمپر خودرو ۲۰۶ نشاندهنده زمان سرویس
دوره ای در خودرو می باشد که باید روی ۲۰۰۰۰ کیلومتر تنظیم شده باشد . حال
اگر زمان سرویس نرسیده و یا تازه سرویس دوره ای خودرو را انجام داده اید
جهت ریست کردن آلارم مربوطه ابتدا انگشت خود را روی دکمه مشکی سمت راست پشت
آمپر قرار داده و فشرده نگه دارید، حال با دست دیگر سوئیچ را داخل مغزی
کاملا باز نموده تا چراغ های پشت آمپر روشن شود در قسمت کیلومتر عددی از ۱۰
بصورت معکوس شمرده می شود به محض صفر شدن این عدد دست خود را از روی دکمه
پشت آمپر برداشته و سوئیچ را مجدد بسته و باز نمایید در این حالت آلارم
مربوطه ریست می شود . و حال در مراجعه بعدی به نمایندگی این کیلومتر سرویس
را توسط دستگاه روی ۲۰۰۰۰تنظیم نمایید.

۷-کم شدن روغن موتور در موتورهای خانواده پژو:

طبق طراحی موتور خانواده پژو در ۵۰۰۰ کیلومتر اولیه در هر ۱۰۰۰کیلومتر
حداکثر ۵/۰ لیتر روغن کاهش می یابد و بعد از این کیلومتر کاهش سطح روغن کم
می شود ولی همواره بدلیل نیاز روغن کاری سوپاپها این تبخیر روغن وجود دارد و
طبیعی می باشد. حال اگر کاهش روغن بصورت دود آبی خروجی از اگزوز و یا نشتی
روغن مشهود باشد ، در این صورت جهت مراجعه به نمایندگی های مجازازطریق
شماره تماس ۸۲۲۷۱و یا ۰۹۶۴۴ بخش تخصیص وقت نمایندگی ها ارتباط برقرار
نمایید.

۸-آلارم تعویض فیلتر روغن و … در هوشمند سمند:

در خودرو خانواده سمند در کیلومترهای ۵۰۰۰ بازدیدها و سرریزها و در
کیلومترهای ۱۰۰۰۰تعویض روغن و فیلترها تعریف شده است و نیاز به سرویس دوره
ای می باشد .حال اگر خودرو در این بازه کیلومتری قرار ندارد و یا سرویس را
تازه انجام داده اید در منوی تنظیمات هوشمند در قسمت روغن و فیلتر کیلومتر
مربوطه را روی ۵۰۰۰ تنظیم نمایید . و یا با ریست نمودن یعنی برداشتن قطب
منفی باتری بصورت موقت و نصب مجدد آن کیلومترسرویس به کیلومتر پیش فرض
کارخانه یعنی ۵۰۰۰ بصورت اتومات تنظیم خواهد شد.

۹-روشن شدن چراغ Stop به همراه ترمز دستی در خودروی ۲۰۶:

پاسخ : روشن شدن چراغ Stop به همراه چراغ ترمز دستی در پشت آمپر خودروی ۲۰۶ نشاندهنده موارد زیر است:

۱- بالا بودن ترمز دستی و یا ایراد میکروسوئیچ آن(در حین حرکت)

۲- کاهش سطح روغن ترمز ، قرارگیری در سراشیبی نیز ممکن است این آلارم را ایجاد نماید.

۳- اتمام لنت ترمز حال جهت چک کردن موارد فوق با تماس ۸۲۲۷۱و یا ۰۹۶۴۴ بخش تخصیص وقت نمایندگی ها ارتباط برقرار نمایید.

۱۰-خودرو بی دلیل گاز می خورد و یا دور موتور بالا می رود(نوسان دور موتور):

پاسخ : ایراد احتمالی از قسمت های زیر می تواند باشد:

۱-استپر موتور

۲-سنسورو موتور دریچه گاز (در صورت وجود)

۳-مپ سنسور(سنسور فشار هوای ورودی)

۴-ایراد سیم و پدال و دریچه گاز

۵-سیستم ورودی هوا و منیوفلد

۶-سنسور دور موتور

۷-ECU موتور

۸-انژکتورها و غیره

نهایتا جهت بازدید دقیق



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top