رایانه به کودک شما حرف زدن میآموزد
همه کودکان وقتی شروع به حرف زدن میکنند، بسیاری از حروف یا هجاهارا درست
ادا نمیکنند و هستند کودکانی که در سالهای بعد حتی در دوران دبستان این
مشکل را دارند. محققان اعتقاد دارند این مشکل از آنجا ناشی میشود که
کودکان توانایی تشخیص هجاهای مختلف را ندارند. این یک مشکل شنیداری است که
منجر به بروز یک مشکل تکلمی میشود. یک برنامه رایانهای ساده که به کودکان
فرق گذاشتن بین اصوات را یاد میدهد، میتواند به طور چشمگیری مهارت های
شنیداری آنها را افزایش دهد. تولیدکنندههای این بازی ادعا می کنند که
کودکان با کمک این بازی طی چند هفته می توانند معادل ۲سال پیشرفت کنند.
دیوید مور از دانشگاه آکسفورد این بازی را که «پدیده» نامیده می شود، برای
کمک به کودکانی که مشکل تکلم دارند، ابداع کرده ؛ ولی اعتقاد دارد برای همه
کودکان مفید است.
در این بازی کودک باید ۲هجای مختلف مانند «ی» در سیب و «ی» در سیل را از هم
تشخیص دهد. یک هجا برای کودک پخش میشود ، در ادامه از کودک خواسته میشود
تا از میان چند هجای متفاوت که پخش میشود آن هجایی را که با اولی مطابقت
دارد ، انتخاب کند. همچنان که بازی ادامه می یابد، هجاها شباهت بیشتری به
یکدیگر پیدا می کنند و تمایز میان آنها مشکل تر میشود. در ازای ۴۴ هجای
زبان انگلیسی می توان هزار زوج کلمه از کودک پرسید ؛ اما در این بازی تنها
۲۲ زوج کلمه پرسیده می شود در آخرین آزمون ها ۱۸ کودک بین ۸ تا ۱۰ سال ۳
بار در هفته به مدت ۴هفته با این نرم افزار بازی کردند. به وسیله یک آزمون
شنوایی استاندارد ، توانایی تکلم آنها در پیش و پس از این دوره مورد بررسی
قرار گرفت.
گروه پژوهشگر ، متوجه پیشرفت قابل ملاحظه ای در توانایی های کلامی این
کودکان شد. در مقایسه با کودکانی که این بازی را انجام نداده بودند ،
پیشرفت این کودکان معادل ۴/۲ سال بود. در آزمون های دیگری که روی کودکان
دارای مشکل یادگیری به وسیله این بازی صورت گرفت ، نتایج مشابهی گزارش شد.
ولی یک محقق به نام تد وارگ از دانشگاهی در انگلیس هشدار داد که این نحوه
آموزش به کودکان می تواند نتایج گمراه کننده ای به دنبال داشته باشد.
پیشرفت حاصل شده ممکن است به دلیل تلاش معلمان و پزشکان باشد نه به دلیل
تاثیر این بازی.
مور در جواب می گوید: آزمایش های مستقلی انجام خواهد شد؛ ولی من اعتقاد
دارم که این نرم افزار میتواند یک تحول عظیم در آموزش پدید آورد. ممکن است
در آینده این آرزوی کودکان که همه کارهای خود را به وسیله رایانه انجام
دهند، تحقق یابد.
کمک در به حرف درآمدن کودک
سن یک سالگی ، سنی است که کودک شما زبان
باز می کند. راهکارهای سادهای در جهت تقویت مهارتهای گفتاری کودکان وجود
دارد که در این جا به تعدادی از آنها اشاره شده است. نقطه عطف دوران کودکی
فرزندتان زمانی است که او اولین کلمه را بر زبان میآورد و این زمان دوست
داشتنی ، در آلبوم کودکتان ثبت شده و جزء یکی از خاطرات فراموش نشدنی
زندگیتان به حساب میآید و اما گاهی ممکن است حرف نزدن کودکان نوپا باعث
نگرانی والدین شود.
حرف
زدن کودک,حرف زدن کودکان,حرف زدن کودک 2 ساله,حرف زدن کودک یک ساله,حرف
زدن کودک دو ساله,حرف زدن کودک 15 ماهه,حرف زدن کودکان در خواب,حرف زدن
کودک 18 ماهه,حرف زدن کودک در خواب,حرف زدن کودک با خودش,مشاوره خانواده
،روانشناسی خانواده
به عقیده
یکی از متخصصین ، بسیاری از والدین ابراز نگرانی میکنند که آیا پیشرفت
زبانی فرزندانشان معمولی به نظر میرسد! در حالی که بیشتر اوقات اضطراب
آنها بیهوده و بیاساس است.
● آیا همه کودکان در باید در یک زمان مشخص شروع به صحبت کردن کنند؟
بطور
طبیعی ، زمان زبان باز کردن در کودکان بسیار متفاوت است. بیشتر کودکان ،
حتی آنهایی که بطور ذاتی ساکت هستند، بالاخره در این محدوده زمانی زبان باز
میکنند. در حالی که تعدادی از بچههای ۱۲ ماهه چند کلمه ساده ، مانند
مامان ، بابا ، بالا و دد ، که کلماتی مشترک در بین اکثر بچهها است،
میتوانند بگویند. اما کودکانی هم هستند که تا سن ۱۵ تا ۱۸ ماهگی
نمیتوانند صحبت کنند. به نظر دکتر رسکورلا ، کودکان بین ۱۳ تا ۱۸ ماهگی
اولین کلمه را میگویند.
● مهارتهای زبانی کودکان
هنگامی که کودکان
به سن ۲ سالگی میرسند، در حدود ۷۰ درصد آنها ۵۰ تا ۲۵۰ کلمه را بر زبان
میآورند، که معمولا کلماتی مانند اسمها ، فعلها و صفات هستند و همچنین
میتوانند کلمات را کنار یکدیگر قرار دهند و جملات دو یا سه کلمهای بسازند
مانند: شیر میخوام، هاپو بازی کنیم). به ندرت هم کودکانی هستند که
بتوانند جملات پیچیدهتری بگویند مثل ، بابا کی مییاد به خونه تا باهاش توپ بازی کنم؟
تعداد
قابل ملاحظهای از کودکان ، در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد ، در این سن از لحاظ
گفتاری از دیگران عقبتر هستند. اگر کودک شما در ۲ سالگی کمتر از ۵۰ کلمه
میگوید و یا نمیتواند جملات دو کلمهای بسازد، از جمله کودکانی است که
دیر به حرف میافتند. به عقیده دکتر رسکورلا ، دیر به حرف افتادن کودکان
زنگ خطری به حساب نمیآید ولی بخصوص در مورد بچههای ۵ ساله بهتر است که
موضوع را با پزشک کودک در میان بگذارید.
نگران کنندهتر از همه عقب
ماندگی در مورد فهمیدن گفتار و یا آنچه که فرزندتان درک میکند، میباشد.
یکی از کارشناسان میگوید: بیشتر کودکان یک ساله میتوانند دستورات ساده را
عمل کنند. به عنوان نمونه ، کفشت را پیدا کن. اگر فرزند ۱۸ ماهه شما به نظر میرسد که بعضی چیزها را نمیفهمد، بهتر است که با دکتر او مشورت کنید.
اگر
حرفهای کودک شما برای همگان غیر از شما نامفهوم است. اصلا نگران نشوید.
یکی از متخصصان با مطالعه بین بچههای ۱۸ ماهه برآورد کرده است که تنها ۲۵
درصد از آنچه که فرزندتان میگوید، میتواند برای دیگران قابل درک باشد.
(در مقابل نیز شما فقط ۹۵ درصد از صحبتهای او را متوجه میشوید). در آخر
دکتر رسکورلا اضافه میکند: توانایی صحبت کردن در میان کودکان متفاوت است،
تا ۳ سالگی نگران حرف زدن فرزند خود نباشید.
● بایدها و نبایدها
▪ اگر کودک شما میگوید:
ـ آبه- آبه.
ـ من دستشویی رفته باشم.
ـ به آب میوه اشاره میکند.
ـ با حرکات سر و صورت به حیوانات پشمالو اشاره میکند.
▪ شما نگوئید:
ـ آبه میخوای
ـ نه، رفته باشی، نیست. من رفتم
ـ من به تو چیزی نمیدم مگر این که آب میوه بگی.
ـ آیا خرگوش صورتی خودت را میخوای؟
▪ شما بگوئید:
ـ آب میخواهی
ـ بله ، شما دستشویی رفتید
ـ آب میوه ، تو آب میوه میخواهی
ـ آیا خرگوش صورتی خودت را میخواهی یا خرس آبیات؟
ـ کمک به شکوفایی گفتار در کودکان
ـ
والدین در پیشرفت زبانی کودکانشان نقش کلیدی دارند. دکتر استیو برمن ،
متخصص در پیشرفتهای زبانی و استاد دانشگاه در آمریکا میگوید: تحقیقات
نشان داده که در پیشرفت زبان دو بخش حیاتی حائز اهمیت است: تعداد کلماتی که
کودک میشنود و دوم مقدار کمکی که از دیگران میگیرد. با تشویق و صحبت
کردن بیشتر شما با کودکتان ، دایره لغات او گسترش مییابد.
● روشهایی که نقش اساسی در مکالمه کودک دارد
▪ بلند و رسا صحبت کنید.
به
عقیده یکی از کارشناسان: هر کاری که کودک شما انجام میدهد، از لباس
پوشیدن گرفته تا خوابیدن، فرصت خوبی برای استفاده از کلمات است. یک داستان
دنبالهدار ، همراهی کردن با اشاره ، لباست این جاست، سرت را بالا کن ،
لغات جدیدی را در ذهن او میسازد و همچنین نشان میدهد که هر چیزی ، اسمی
دارد.
▪ با آهنگ و موزون صحبت کنید.
از زمانی که کودکان قبل از حرف
زدن با دانش حرکات آشنا میشوند، صحبت کردن به صورت آهنگین و با حرکات دست
بازی کردن برای آنها بسیار سودمند و مفید است. مانند: با دست مثل عنکبوت
راه رفتن یا حرکات دایرهوار چرخهای اتوبوس. کلپرلژنژ کارشناس کودکان زیر
سه سال میگوید: معمولا بچهها بیشتر کلماتی را که در ترانهها میشنوند را
به آسانی به خاطر میسپارند.
▪ کلمات را یکی یکی اضافه کنید.
دکتر
رسکورلا میگوید: وقتی که فرزند نوپای شما بعضی چیزها را خود به خود
میگوید، آن لغت را به کلمات دیگرش اضافه کنید. به عنوان نمونه ، اگر او ،
توپ ، میگوید به او بگوئید: توپ قرمز یا توپ بزرگ. این راهکار نه تنها
دامنه لغات او را افزایش میدهد، بلکه به او یاد میدهد که کلمات را ترکیب
کند.
▪ با اسم کلمات بازی کنید.
کودک شما باید بداند که هر چیزی اسمی
دارد و همچنین میتواند با استفاده از همین اسامی ارتباط برقرار کند.
کتابهای مصور برای نشان دادن و نامیدن اسامی بسیار مفید است. کودک از سن
۱۲ تا ۱۵ ماهگی ، به اسمهای ساده متکی است. در ۱۵ تا ۱۹ ماهگی کلماتی
مانند فعل دویدن ، خوردن یا نشستن یا صفاتی مثل بنفش ، کوچک و سرد به لغات
او افزوده میشود. پیش از درخواست او پاسخ ندهید (مثل تیری که از تفنگ رها
شود). به فرزندتان اجازه دهید تا نیازهایش را قبل از این که شما بپرسید ،
بیان کند.
اگر اغلب پس از بیدار شدن از خواب تشنه است، فورا برای او آب
نیاورید. بلکه در عوض اجازه دهید تا او از شما بخواهد، سپس بگوئید: تشنه
هستی! الان برایت کمی آب میآورم. تمرین کنید و باز هم تمرین و تمرین. به
فرزندتان اجازه دهید تا در هر فرصت مناسب از مهارتهای زبانیاش، بخصوص با
هم سن و سالهایش استفاده کند. به عقیده یکی از کارشناسان: وقتی که کودک
شما میبیند که بچههای دیگر صحبت میکنند، او نیز برای حرف زدن با دیگران
تشویق میشود. بعضی از کارشناسان گفتاری معتقدند که استفاده از پستانک
، شیشه شیر و لیوانهای دردار که باعث مکیدن به مدت طولانی میشوند، باعث
نوک زبانی بچهها شده و ممکن است حروف س و ز را ناجور تلفظ کنند.
تحمل
کنید و صبور باشید. یکی از متخصصین میگوید: زمانی که کودکان دنبال کلماتی
هستند که میخواهند بیان کنند، فرصت دهید، اگرچه معمولا برای والدین خسته
کننده است. همچنین از پریدن بین حرفهای کودکان جهت کامل کردن جملاتشان
خودداری کنید. با این کار به آنها فرصت میدهید تا از کلمات ذهنی خود
استفاده کنند و شما تواناییهای آنها را باور خواهید کرد و این راه بهترین
تشویق و ترغیب در همه مراحل است.
به عقیده
یکی از متخصصین ، بسیاری از والدین ابراز نگرانی میکنند که آیا پیشرفت
زبانی فرزندانشان معمولی به نظر میرسد! در حالی که بیشتر اوقات اضطراب
آنها بیهوده و بیاساس است.
● آیا همه کودکان در باید در یک زمان مشخص شروع به صحبت کردن کنند؟
بطور
طبیعی ، زمان زبان باز کردن در کودکان بسیار متفاوت است. بیشتر کودکان ،
حتی آنهایی که بطور ذاتی ساکت هستند، بالاخره در این محدوده زمانی زبان باز
میکنند. در حالی که تعدادی از بچههای ۱۲ ماهه چند کلمه ساده ، مانند
مامان ، بابا ، بالا و دد ، که کلماتی مشترک در بین اکثر بچهها است،
میتوانند بگویند. اما کودکانی هم هستند که تا سن ۱۵ تا ۱۸ ماهگی
نمیتوانند صحبت کنند. به نظر دکتر رسکورلا ، کودکان بین ۱۳ تا ۱۸ ماهگی
اولین کلمه را میگویند.
● مهارتهای زبانی کودکان
هنگامی که کودکان
به سن ۲ سالگی میرسند، در حدود ۷۰ درصد آنها ۵۰ تا ۲۵۰ کلمه را بر زبان
میآورند، که معمولا کلماتی مانند اسمها ، فعلها و صفات هستند و همچنین
میتوانند کلمات را کنار یکدیگر قرار دهند و جملات دو یا سه کلمهای بسازند
مانند: شیر میخوام، هاپو بازی کنیم). به ندرت هم کودکانی هستند که
بتوانند جملات پیچیدهتری بگویند مثل ، بابا کی مییاد به خونه تا باهاش توپ بازی کنم؟
تعداد
قابل ملاحظهای از کودکان ، در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد ، در این سن از لحاظ
گفتاری از دیگران عقبتر هستند. اگر کودک شما در ۲ سالگی کمتر از ۵۰ کلمه
میگوید و یا نمیتواند جملات دو کلمهای بسازد، از جمله کودکانی است که
دیر به حرف میافتند. به عقیده دکتر رسکورلا ، دیر به حرف افتادن کودکان
زنگ خطری به حساب نمیآید ولی بخصوص در مورد بچههای ۵ ساله بهتر است که
موضوع را با پزشک کودک در میان بگذارید.
نگران کنندهتر از همه عقب
ماندگی در مورد فهمیدن گفتار و یا آنچه که فرزندتان درک میکند، میباشد.
یکی از کارشناسان میگوید: بیشتر کودکان یک ساله میتوانند دستورات ساده را
عمل کنند. به عنوان نمونه ، کفشت را پیدا کن. اگر فرزند ۱۸ ماهه شما به نظر میرسد که بعضی چیزها را نمیفهمد، بهتر است که با دکتر او مشورت کنید.
اگر
حرفهای کودک شما برای همگان غیر از شما نامفهوم است. اصلا نگران نشوید.
یکی از متخصصان با مطالعه بین بچههای ۱۸ ماهه برآورد کرده است که تنها ۲۵
درصد از آنچه که فرزندتان میگوید، میتواند برای دیگران قابل درک باشد.
(در مقابل نیز شما فقط ۹۵ درصد از صحبتهای او را متوجه میشوید). در آخر
دکتر رسکورلا اضافه میکند: توانایی صحبت کردن در میان کودکان متفاوت است،
تا ۳ سالگی نگران حرف زدن فرزند خود نباشید.
● بایدها و نبایدها
▪ اگر کودک شما میگوید:
ـ آبه- آبه.
ـ من دستشویی رفته باشم.
ـ به آب میوه اشاره میکند.
ـ با حرکات سر و صورت به حیوانات پشمالو اشاره میکند.
▪ شما نگوئید:
ـ آبه میخوای
ـ نه، رفته باشی، نیست. من رفتم
ـ من به تو چیزی نمیدم مگر این که آب میوه بگی.
ـ آیا خرگوش صورتی خودت را میخوای؟
▪ شما بگوئید:
ـ آب میخواهی
ـ بله ، شما دستشویی رفتید
ـ آب میوه ، تو آب میوه میخواهی
ـ آیا خرگوش صورتی خودت را میخواهی یا خرس آبیات؟
ـ کمک به شکوفایی گفتار در کودکان
ـ
والدین در پیشرفت زبانی کودکانشان نقش کلیدی دارند. دکتر استیو برمن ،
متخصص در پیشرفتهای زبانی و استاد دانشگاه در آمریکا میگوید: تحقیقات
نشان داده که در پیشرفت زبان دو بخش حیاتی حائز اهمیت است: تعداد کلماتی که
کودک میشنود و دوم مقدار کمکی که از دیگران میگیرد. با تشویق و صحبت
کردن بیشتر شما با کودکتان ، دایره لغات او گسترش مییابد.
● روشهایی که نقش اساسی در مکالمه کودک دارد
▪ بلند و رسا صحبت کنید.
به
عقیده یکی از کارشناسان: هر کاری که کودک شما انجام میدهد، از لباس
پوشیدن گرفته تا خوابیدن، فرصت خوبی برای استفاده از کلمات است. یک داستان
دنبالهدار ، همراهی کردن با اشاره ، لباست این جاست، سرت را بالا کن ،
لغات جدیدی را در ذهن او میسازد و همچنین نشان میدهد که هر چیزی ، اسمی
دارد.
▪ با آهنگ و موزون صحبت کنید.
از زمانی که کودکان قبل از حرف
زدن با دانش حرکات آشنا میشوند، صحبت کردن به صورت آهنگین و با حرکات دست
بازی کردن برای آنها بسیار سودمند و مفید است. مانند: با دست مثل عنکبوت
راه رفتن یا حرکات دایرهوار چرخهای اتوبوس. کلپرلژنژ کارشناس کودکان زیر
سه سال میگوید: معمولا بچهها بیشتر کلماتی را که در ترانهها میشنوند را
به آسانی به خاطر میسپارند.
▪ کلمات را یکی یکی اضافه کنید.
دکتر
رسکورلا میگوید: وقتی که فرزند نوپای شما بعضی چیزها را خود به خود
میگوید، آن لغت را به کلمات دیگرش اضافه کنید. به عنوان نمونه ، اگر او ،
توپ ، میگوید به او بگوئید: توپ قرمز یا توپ بزرگ. این راهکار نه تنها
دامنه لغات او را افزایش میدهد، بلکه به او یاد میدهد که کلمات را ترکیب
کند.
▪ با اسم کلمات بازی کنید.
کودک شما باید بداند که هر چیزی اسمی
دارد و همچنین میتواند با استفاده از همین اسامی ارتباط برقرار کند.
کتابهای مصور برای نشان دادن و نامیدن اسامی بسیار مفید است. کودک از سن
۱۲ تا ۱۵ ماهگی ، به اسمهای ساده متکی است. در ۱۵ تا ۱۹ ماهگی کلماتی
مانند فعل دویدن ، خوردن یا نشستن یا صفاتی مثل بنفش ، کوچک و سرد به لغات
او افزوده میشود. پیش از درخواست او پاسخ ندهید (مثل تیری که از تفنگ رها
شود). به فرزندتان اجازه دهید تا نیازهایش را قبل از این که شما بپرسید ،
بیان کند.
اگر اغلب پس از بیدار شدن از خواب تشنه است، فورا برای او آب
نیاورید. بلکه در عوض اجازه دهید تا او از شما بخواهد، سپس بگوئید: تشنه
هستی! الان برایت کمی آب میآورم. تمرین کنید و باز هم تمرین و تمرین. به
فرزندتان اجازه دهید تا در هر فرصت مناسب از مهارتهای زبانیاش، بخصوص با
هم سن و سالهایش استفاده کند. به عقیده یکی از کارشناسان: وقتی که کودک
شما میبیند که بچههای دیگر صحبت میکنند، او نیز برای حرف زدن با دیگران
تشویق میشود. بعضی از کارشناسان گفتاری معتقدند که استفاده از پستانک
، شیشه شیر و لیوانهای دردار که باعث مکیدن به مدت طولانی میشوند، باعث
نوک زبانی بچهها شده و ممکن است حروف س و ز را ناجور تلفظ کنند.
تحمل
کنید و صبور باشید. یکی از متخصصین میگوید: زمانی که کودکان دنبال کلماتی
هستند که میخواهند بیان کنند، فرصت دهید، اگرچه معمولا برای والدین خسته
کننده است. همچنین از پریدن بین حرفهای کودکان جهت کامل کردن جملاتشان
خودداری کنید. با این کار به آنها فرصت میدهید تا از کلمات ذهنی خود
استفاده کنند و شما تواناییهای آنها را باور خواهید کرد و این راه بهترین
تشویق و ترغیب در همه مراحل است.