نکاتی در مورد نرم افزار محبوب Word
کوچک و بزرگ کردن حروف
حنماً میدانید زبان انگلیسی دارای دو نوع حروف است (کوچک و بزرگ) اگر در
محیط Microsoft Word متنی دارید که تماماً با حروف کوچک است ولی ما
میخواهیم اول تمام این کلمات به صورت بزرگ باشد و مابقی کوچک مثلا:
My Name Is Farhad Khanlari And I Love Itpro
برای این منظور کافی است پس از Select کردن متن از کلید های ترکیبی Shift+F3 استفاده نمایید .
ضمناً این کلید ترکیبی را اگر دو بار پشت هم اجرات کنید تمام حروف بزرگ را به حروف کوچک و تمام حروف کوچک را به بزرگ تبدیل میکند .
جداسازی تصویر از متن
حتماً براتون پیش اومده که یه متن زیاد دارای عکس های متعددی هست و میخوایید تمام عکس هاش رو جداگانه داشته باشید.
اگر فایل ورد شما ترکیبی از متن و تصویر است، میتوان متن را از تصویر جدا کرده و هر دو را به صورت جداگانه در اختیار داشته باشید.
ابتدا منوی اصلی نرم افزار ورد را باز نمایید(سمت چپ بالا)
سپس از قسمت save گزینه Other formats را انتخاب نمایید مطابق تصویر زیر
از قسمت save as type که نوع فورمت ها می باشد گزینه Web pages را انتخاب نمایید.
و با نام مورد نظر فایل را save کنید
سپس به پوشهای که فایل خود را در آن ذخیره کردهاید، بروید.
طریقه نوشتن فرمولهای ریاضی
حتماً برای دانشجویان و اساتیدی که دنبال این هستند که فرمول ریاضی خود را
به صورت فایل ورد تمیز و خوانا تایپ نمایند این روش به کار خواهد آمد
ابتدا منوی اصلی نرم افزار ورد را باز نمایید(سمت چپ بالا)
در پنجره جدید همانند تصویر customize را انتخواب سپس سربرگ Commands را زده و Insert Tab را انتخواب کنید
سپس Equation را select کنید و در نهایت add را بزنید
بر طرف کردن مسدود شدن فایل ها در office 2013
اگر در office2013 با مشکل باز شدن فایلها مواجه شدهاید میتوانید به سادگی فایل های مسدود شده خود را باز نمایید
برای این منظور روی فایل مسدود شده راست کلیک و properties را انتخاب کنید
از پنجره باز شده جدید ok را نتخاب نمایید. تا دیگر با پیغام خطای باز کردن
فایل برنخورید.
اگر چندین فایل شما مسدود شده است از روش زیر استفاده کنید
اول نرم افزار مورد نظر را از مجموعهی آفیس اجرا کنید. سپس Option را از منوی File انتخاب کنید در نهایت سپس Trust center را بزنید.
بر روی دکمهی Trust center setting کلیک نمایید.
Trusted locations را انتخاب کرده و جهت اضافه کردن یک مسیر جدید بر روی دکمهی Add new location کلیک کنید.
ضمناً ، در قسمت Path میتوان مسیر مورد نظرتان را وارد کنید و Ok کنید
مقدمه و آشنایی با نرم افزار ورد (Word)
مقدمه و آشنایی با نرم افزار ورد (Word)
مجموعه آفیس چیست؟
از
زمانی که کامپیوترتان را تهیه کرده اید، احتمالا به جز واژه «ویندوز»،
بارها واژه ای به اسم بسته نرمافزاری «آفیس» را هم شنیده اید.
مجموعه
آفیس، یکی از پرکاربردترین مجموعه نرمافزارها است که اجزاء آن به سه دسته
برنامه های اداری (Desktop application)، برنامه های سرویس دهنده (Server
applications) و برنامه هایی با کاربرد اینترنتی (Internet applications)
تقسیم می شود.
البته
بیشتر شهرت آفیس به دلیل تولید برنامه های بخش نخست (برنامه های اداری)
است. این بخش از اجزائی همچون ورد (Word)، اکسل (Excel)، اکسس (Access)،
پاورپوینت (PowerPoint) و… تشکیل شده است.
این
نرم افزارها تحول جدی ای در دنیای کامپیوتر ایجاد کردند و هر کدام نقش
مهمی در انجام ساده تر و بهتر کارهای انسانی ایفا می کنند. مثلا نرم افزار
اکسل برای انجام محاسبات ریاضی و کشیدن نمودار به وسیله ابزارهای گرافیکی
به کار می رود و توانایی انجام محاسبات پیچیده ریاضی را دارد. یا نرم افزار
پاورپوینت، نرم افزار مشهوری است که برای ارائه بهتر سمینارها و سخنرانی
ها بکار می رود. همچنین از نرم افزار اکسس برای ایجاد و مدیریت پایگاه های
اطلاعاتی استفاده می شود.
مجموعه
آفیس از سال 1989 رسما به بازار عرضه شد و تاکنون نسخه های متعددی را
سازگار با سیستم عامل های مختلف عرضه کرده است که عموما در هر نسخه سعی شده
نسبت به نسخه قبلی «به روز رسانی» صورت بگیرد.
آخرین نسخه مجموعه آفیس، آفیس 2010 نام دارد که در سال 2010 برای سیستم عامل «ویندوز» منتشر شد.
ما
در این دوره قرار است با نرم افزار Word از مجموعه آفیس 2007 آشنا شویم.
دلیل انتخاب ما برای آموزش Word 2007 این است که بسیاری از کاربران
ایرانی، همچنان از این مجموعه استفاده می کنند و در ایمیل هایی که دریافت
کرده بودیم، کاربران خواستار تهیه دوره ای برای ورد 2007 شده بودند.
نرم افزار Word چیست؟
نرم
افزار Word یک نرم افزار «واژه پرداز» است که برای تایپ، ویرایش و طراحی
متون استفاده می شود. این نرم افزار نخستین بار در سال 1984 برای کامپیوتر
اپل و سیستم عامل «مکینتاش» منتشر شد، اما پس از آن و در سال 1989 این
برنامه به عنوان جزئی از مجموعه نرم افزاری Office تبدیل شد.
ایجاد یک سند Word
پس
از آنکه مجموعه نرم افزاری 2007 Office را در سیستم عامل خود نصب کردید،
خواهید دید که در لیست برنامه های ویندوز، نرم افزار Word، به همراه دیگر
مجموعه نرم افزارهای آفیس در پوشه مربوطه نمایش داده می شود.
برای ایجاد یک سند Word:
از
منوی Start در ویندوز، گزینه All Programs را انتخاب کرده و با کلیک بر
روی پوشه Office Microsoft، روی آیکون Microsoft Office Word 2007 کلیک
کنید.
در این صورت یک سند Word، ایجاد می شود.
معرفی بخش ها و زبانه های اصلی در یک سند Word
پیش
از آنکه نخستین پروژه تایپ را انجام دهیم، بهتر است با بخش ها، گزینه ها و
زبانه ها در یک سند Word و همچنین کاربردهای آنها آشنا شویم.
همانطور
که در تصویر زیر می بینید، در صفحه اصلی یک سند Word، گزینه ها و
ابزارهایی وجود دارد که در زیر به طور خلاصه کاربرد هر مورد را توضیح می
دهیم. برخی از گزینه ها نیاز به توضیح مفصل تر دارد که در درس های بعدی با
آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.
شماره 1:
دکمه Microsoft Office Button. اگر بر روی این دکمه کلیک کنید، پنجره
کوچکی مشاهده خواهید کرد که با استفاده از گزینه های موجود در آن، می توان
سند جدیدی ایجاد کرد، یا سندی که قبلا کار کرده اید را باز و ویرایش کرد.
همچنین برای ذخیره، چاپ، بستن سند و… می توان از گزینه های این دکمه
استفاده کرد.
شماره 2:
بخشی است به اسم Access toolbar. در نرمافزار Word برخی ابزارها هستند که
کاربرد زیادی دارند. شما می توانید ابزارهای دلخواهتان را به این بخش
اضافه کنید تا دسترسی به آن ساده تر و سریع تر باشد.
شماره 3:
دارای سه دکمه است. دکمه ضربدر، سند Word را می بندد. دکمه وسط برای بزرگ و
کوچک کردن سند استفاده می شود و دکمه سمت چپ حالتی ست که یک سند را
اصطلاحا «مینیمایز» می کند. بدین صورت که بدون اینکه سند را به طور کامل
ببندد، آن را به پایین صفحه ویندوز هدایت می کند تا شما بتوانید به کارهای
دیگری که در ویندوز برایتان پیش آمده، رسیدگی کنید.
شماره 4:
زبانه های اصلی نرم افزار Word در این بخش قرار دارد. با کارکرد این زبانه
ها در همین درس آشنا خواهیم شد. با کلیک بر روی هر کدام از این زبانه ها،
بخش ها و منوهای مربوط به آن نمایش داده می شود.
شماره 5:
همانطور که در توضیح مربوط به بخش شماره 4 اشاره شد، هر زبانه از چند بخش و
یک سری گزینه تشکیل شده، که هر کدام از آنها، کارکرد و قابلیت خاص خودشان
را دارند. در تصویر فوق و در عدد شماره 5، بخش های مربوط به زبانه Home
نمایش داده شده است. اگر بر روی زبانه Insert کلیک کنید، خواهید دید که بخش
های Insert، کاملا با بخش های Home متفاوت است.
شماره 6: خط کش است که می توان اندازه صفحه را با آن تنظیم کرد. در بخش چاپ اسناد بیشتر با این ابزار آشنا خواهیم شد.
شماره 7:
علامت چشمک زنی که در صفحه سفید سند Word می بینید را «مکان نما» می
نامند. با تغییر محل مکان نما، می توان واژه ها را در محل مناسبشان درج
کرد.
شماره 8:
این آیکون را «Scroll Bar» می نامند. با نگه داشتن ماوس بر روی آیکون
Scroll Bar و بالا و پایین کردن آن، می توان به محل مورد نظر در یک سند
Word، دسترسی پیدا کرد.
شماره 9: این بخش، وضعیت سند را نمایش میدهد: تعداد لغت های تایپ شده، وضعیت صفحه در سند و نمایش زبان انتخابی.
شماره 10:
حالت های نمایشی است. با استفاده از این ابزار و علامت «درصد» که در سمت
چپ آن مشاهده می کنید، می توان در متن نوشته شده «زوم» کرد و حروف را به
صورت درشت تر دید. کافی است ماوس را بر روی زبانه مشخص شده نگه داشته و آن
را به سمت چپ و راست ببرید تا تغییرات را مشاهده کنید.
شماره 11:
با استفاده از این گزینه ها می توان یک حالت نمایشی مناسب برای نوشتن متون
انتخاب کرد. یک سند Word می تواند به 5 صورت نمایش داده شود که حالت پیش
فرض و بهینه آن، حالت Print Layout است. با نگه داشتن ماوس بر روی هر کدام
از گزینه هایی که در سمت چپ ابزار تغییر زوم مشاهده می کنید، می توانید نام
شکل نمایشی را ببینید و در نهایت با دو بار کلیک کردن، یک شکل نمایشی را
انتخاب کنید.
معرفی زبانه های اصلی
همانطور
که در تصویر بالا (شماره 4) دیدیم، زبانه های اصلی نرم افزار Word به 8
دسته تقسیم می شوند. البته یک سری زبانه های «مخفی» هم وجود دارد که در درس
های بعد با آنها آشنا خواهیم شد. در زیر به معرفی کارکرد زبانه های اصلی
می پردازیم.
زبانه Home
گزینه های این زبانه، امکان تایپ متن، ویرایش، تنظیمات پاراگراف و … را به شما می دهد.
زبانه Insert
با
استفاده از مجموعه گزینه های زبانه Insert، می توانید مواردی از قبیل
جدول، عکس، نمودار و… را در یک سند درج کنید. به طور کلی برای «درج» هر
چیزی در یک سند، از این زبانه استفاده می شود.
زبانه Page Layout
گزینه
های این زبانه مربوط به تنظیمات صفحه در یک سند است. به طور کلی برای
پیکربندی و بهینه سازی صفحات از گزینه های این زبانه استفاده می شود.
زبانه References
با
استفاده از گزینه های این زبانه می توان صفحات و طرح های خاصی در یک سند
Word ایجاد کرد. طرح هایی همچون «تقدیرنامه»، «اعلامیه» و… از طریق زبانه
Reference قابل ایجاد است.
زبانه Mailings
با استفاده از گزینه های زبانه Mailings می توان از ویژگی های نرم افزار Word برای ارسال ایمیل با طراحی های دلخواه استفاده کرد.
زبانه Review
با
استفاده از گزینه های این زبانه می توانید تغییرات خاصی در نرم افزار
ایجاد کنید. مثلا تصحیح گر واژگان را به دلخواه خودتان تنظیم کنید، از
مترجم اسناد Word برای بهبود کیفیت متن خود استفاده کنید، متن تان را با
متون دیگر مقایسه کنید و… .
زبانه View
از
گزینه های این زبانه برای شیوه نمایش یک سند Word استفاده می شود. مثلا می
توان شکل نمایش صفحه را انتخاب کرد، می توان سند را در حالت بزرگنمایی
تماشا کرد و… همچنین می توان گزینه های دلخواهی را در صفحه نمایش یک سند
Word اضافه یا حذف کرد.
ذخیره سازی، دسته بندی، نام گذاری، تغییر نام و حذف اسناد
ذخیره سازی یک سند:
بعد
از ایجاد یک سند Word و درج متون مورد نظر، نیاز به ذخیره سازی آن سند
دارید. برای ذخیره کردن یک سند ابتدا بر روی گزینه شماره «1» در تصویر بالا
(Microsoft Office Button) کلیک کنید و سپس گزینه Save را انتخاب کنید.
در
صورتی که برای نخستین بار بر روی گزینه Save کلیک کنید، ویندوز از شما
محلی برای ذخیره سازی می خواهد. با انتخاب نام و محلی برای ذخیره سازی، می
توان سند مورد نظر را ذخیره کرد.
دسته بندی اسناد
درست
مثل دسته بندی کتاب هایتان در کتابخانه، بهتر است پیش از شروع کار با
Word، برای هر سند یک نامی انتخاب کنید و آن را در محل مناسب ذخیره کنید.
تاکنون
با شیوه ایجاد یک سند آشنا شده اید. اکنون بهتر است محلی برای ذخیره
اسنادتان در کامپیوتر در نظر بگیرید. (به طور مثال، یک پوشه ای به نام
Project_Darsnameh در یکی از درایوهای کامپیوترتان ایجاد کنید و پروژه هر
درس را با نام آن درس به صورت یک سند مجزا ذخیره کنید.)
مثال:
تغییر نام یک سند
برای
تغییر نام یک سند، کافی است بر روی سند راست کلیک کنید و گزینه Rename را
انتخاب کنید. در این صورت مشاهده می کنید که نام سند مجددا برای نوشتن فعال
می شود و می توانید نام جدیدی برای سندتان انتخاب کنید.
حذف یک سند
برای
حذف یک سند کافی است بر روی سند راست کلیک کنید و گزینه Delete را انتخاب
کنید. در این صورت با پیغامی انگلیسی روبرو خواهید شد که از شما می پرسد:
«مطمئن هستید که می خواهید سند مربوطه را به سطل آشغال ویندوز منتقل کنید؟»
که در صورتی که دکمه Yes را بزنید، سند مورد نظر حذف خواهد شد.