تحقیق درمورد تاریخچه ماشین

تحقیق در مورد تاریخچه خودرو

مقدمه:

بعد از اختراع چرخ با توجه به نیاز بشر به سرعت وسایل نقلیه ابتدایی نیز
اختراع شدند . انواع ارابه ، گاری و غیره که وظیفه جابجایی انسان ها و بار
را عهده دار بودند . تمام این وسایل از دو جزء اصلی تشکیل می شد اول محل
قرار گیری انسان و بار که شامل فضای اسکان و قرارگیری بار و چرخ و اجزاء
مربوط به آن بوده و دوم نیروی محرکه که اغلب چهارپایان آنرا تشکیل می
دادند. نقوش این وسایل نقلیه ابتدایی در لوح ها و تصاویر بجای مانده به چشم
می خورد . تغییرات جزیی معمولا هر چند گاه در این وسابل بوقوع می پیوست
ولی تغییرات کلی و قابل بحث زمانی اتفاق می افتاد که هر یک از دو بخش
ساختاری وسائل نقلیه دچار دگرگونی می شدند

ford101 300x244 تاریخچه صنعت خودروسازی!

خودرو به وسیله نقلیه چرخداری گفته می‌شود که موتور خود را حمل می‌کند.

خودرو به وسایلی گفته می‌شود که بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود، قادر به حرکت باشد.

مثلا در سال ۱۴۷۴ میلادی اولین کالسکه واقعی و امروزیبرای امپراطور
فردریک سوم ساخته شد که خود تغییری در ساختار وسائل نقلیه از گاری و ارابه
به کالسکه که فضایی کاملا مناسب برای استقرار افراد را بود را باعث شد . در
تاریخ خودروسازی تحول عظیم را زمانی می توان یافت که تغییر در نیروی محرکه
وسائل نقلیه بوجود آمد. پس از کشف نیروی بخار و طراحی موتورهای بخار توسط ”
جیمز وات” انگلیسی این موتورها جایگزین چهارپایان شده و تحولی بزرگ را در
صنعت خودروسازی جهان بوجود آوردند .

دید کلی

اصولا برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند
حرکت کنند، می‌توان واژهٔ خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این واژه در
زبان ما دارای محدوده مشخصی است که معمولاً به وسایل متحرکی گفته می‌شود که
همگی دارای حرکت بوده و با زمین در تماس هستند. بنابراین به وسایلی مثل
قطار، کشتی و هواپیما خودرو گفته نمی‌شود. نمونه‌های بارز خودرو عبارت‌اند
از:

ماشین‌های سواری، کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها… و جدیداً ماشینهایی در
دنیا ساخته شده اند که با سوخت برق کار میکنند و به محیط زیست صدمه‌ای
نمیرسانند و خیلی عالی هستند

تاریخچه

شاید بتوان اولین ایدهٔ مکتوب در مورد وسیلهٔ نقلیه‌ای را که بدون نیروی
انسان یا حیوانات قادر به حرکت باشد، در ایلیاد اثر هومر یافت. در قسمتی
از رمان، هفاستوس (خدای آتش و فلزکاری) یک سه‌چرخهٔ متحرک می‌سازد و از آن
برای جابجایی استفاده می‌کند. اما در عالم واقع، این وسیله برای اولین بار
در کشور انگلستان ساخته شد. این وسیله نقلیه به کمک نیروی بخار کار می‌کرد.
این وسیله دارای یک موتور بزرگ بخار بود که برای تولید توان به مقادیر
زیادی آب و ذغال سنگ نیاز داشت و جهت استفاده از آن به چند خدمه نیاز بود.

موتور احتراقی در سال ۱۸۶۰ میلادی به‌وسیلهٔ یک بلژیکی به نام اتین
لونوار اختراع شد. پس از آن، روند تکامل صنعت خودروسازی تداوم یافت و در
بین سال‌های ۱۸۶۰ تا ۱۹۷۰ میلادی در اروپا اختراعات مختلفی به وسیله چند تن
از مهندسان انجام گرفت.

نخستین خودرو با موتور برونسوز یک موتور کوچک بود که بر روی یک گاری
کوچک نصب شد. این خودرو را زیگفرد مارکوس در سال ۱۸۷۴ میلادی در شهر وین
ساخت. موتور این وسیله نقلیه، موتور بخاری یا موتور برونسوز نام گرفت. اما
به‌تدریج موتورهای برونسوز تبدیل به موتورهای درونسوز گردیدند. در موتورهای
درونسوز، مخلوط هوا و گاز در داخل سیلندر به وسیله جرقه محترق می‌گردد.
اولین نمونه موتور احتراق داخلی را یک مهندس آلمانی به نام نیکلاس اتو
ساخت. موتورهای امروزی، در حقیقت نمونه تکامل یافته این موتور محسوب
می‌شوند. اما معمولاً اختراع خودرو به گات لیب دایملر، یا کارل بنز نسبت
داده می‌شود. این دو نفر در یک زمان و به‌صورت جداگانه برای ساخت یک خودرو
کامل تلاش می‌نمودند. دایملر در ابتدا عضو تیم نیکلاس اتو بود ولی بعداً
به‌طور جداگانه به‌همراه ویلهلم مای باخ موتور سبک با سرعت بالا (دور موتور
۹۰۰ rpm) را ساخت. همچنین اولین سیستم جرقه‌زنی الکتریکی را بنز طراحی
نمود.

درعین حال، برخی به اشتباه، هنری فورد را به عنوان مخترع خودرو
می‌دانند. این اشتباه به این خاطر رخ می‌دهد که هنری فورد، در واقع، ایدهٔ
تولید اتومبیل ارزان قیمت را تحقق بخشید و استفاده از خودرو را در مقیاس
گسترده و توسط مردم عادی امکان‌پذیر نمود. هنری فورد در سال ۱۸۹۱ یک موتور
کوچک گازوئیلی طراحی کرد و سه سال بعد، یک ماشین گازوئیلی ساخت که به نام
کالسکه بدون اسب شناخته می‌شود. ۵ سال بعد، هنری فورد طراحی ماشین‌های
موسوم به مدل A و مدل T را آغاز کرد. او سرانجام توانست خط تولید و مونتاژ
این اتومبیل‌ها را توسعه دهد تا تولید ماشین‌ها سریع‌تر و اقتصادی‌تر شود.
مدل T اتومبیلی بود که در همه جای اروپا به‌راحتی استفاده می‌شد و موتورش
آنقدر قوی بودکه در زمین‌های ناهموار به راحتی حرکت می‌کرد. این اتومبیل،
به سادگی تعمیر می‌شد و حتی یک کشاورز با کمی دقت می‌توانست قطعات معیوب آن
را عوض کند. قیمت این اتومبیل در آن زمان، ۸۵۰ دلار بود. این قیمت اگرچه
نسبت به درآمد مردمان عادی، قیمت بالایی محسوب می‌شد، ولی نسبت به
اتومبیل‌های زمان خودش بسیار ارزان بود.

چندی از مقاطع بسیار مهم و تحولات اساسی در تاریخچه خودرو:

سال ۱۸۷۶ میلادی: ساخت موتور چهارزمانه توسط اتو و لانگن

سال ۱۸۸۳ میلادی: ساخت موتور کاربوراتوردار با دور زیاد توسط دیملر

سال ۱۸۸۴میلادی: ساخت اولین موتور سیکلت با قدرت ۲/۱ اسب بخار توسط دیلمر

سال ۱۸۸۶ میلادی:ساخت اتومبیل سه چرخه با دستگاه اشتعال برقی توسط بنز و دیلمر

سال ۱۸۹۳ میلادی: ساخت کاربراتور انژکتوری توسط مایباخ

سال ۱۸۹۷ میلادی: ساخت موتور دیزل توسط ردولف دیزل

سال ۱۹۰۰ میلادی: طراحی ساختمان کلی اتومبیل به نحوی که امروزه هم رایج است

سال ۱۹۲۴ میلادی: ساخت یک خودرو با استفاده از موتور دیزل توسط کارخانه بنز

سال ۱۹۵۷ میلادی: ساخت موتور وانکل

تاریخ خودرو را می توان از روزگاران بسیار دور شاید حدود ۶۰۰ میلیون سال
پیش که اشکال ابتدایی زندگی در زمین ظاهر شد و این موجودات در جریان
تغییرات زمین شناسی در لایه های زیرزمین محبوس شده و منشاء ذخایر سوخت های
فسیلی(نفتی) امروزی شدند آغاز نمود . ولی عملا خودرو سرگذشت دیگری دارد ،
بنابر گزارشات تاریخی در ۵۵۰۰ سال قبل چرخ بوسیله سومری ها اختراع شد .
نمونه ای از چرخ نیز در موزه ملی ایران در تهران وجود دارد که مربوط به
حدود ۵۰۰۰ سال قبل می باشدد که از نظر ساختار نسبتا کامل به نظر می رسد .
شروع حرکت خودرو سازی با نام مهندس ” نیکلاس جوزف کوگنات ” افسر ارتش
فرانسه که اولین خودرو با موتور بخار را در سال ۱۷۶۹ میلادی طراحی و اختراع
نمود رقم خورده است . این خودرو که با سرعت ۵/۲ مایل در ساعت حرکت می کرد،
هم اکنون در موزه ی ملی فرانسه نگهداری می شود . طراحی درشکه بخار در سال
۱۸۰۳ توسط ” ریچارد ترونیک ” و ” آندرو ویویان” انجام پذیرفت . در سال ۱۸۲۴
میلادی ” مارسل پکر” فرانسوس اولین درشکه بخار دارای دیفرانسیل را طراحی
نمود و دو سال بعد درشکه ” ساموئل براون ” به اولین موتور احتراق داخلی
تجهیز شد و در سال ۱۸۶۰م ” اتین لنور ” بلژیکی اولین موتور گازی دو زمانه
را اختراع و ثبت نمود . سال ۱۸۶۵ میلادی آغاز تدوین قوانین راهنمایی و
رانندگی برای سر و سامان دادن به آشفتگی های حمل و نقل بوسیه وسائل نقلیه
جدیدی بود که با سرو صدا و دود فراروان در حرکت بودند . در این سال قانون
پرچم قرمز ارائه شد . طبق این قانون تمام خودروها یا لوکوموتیوهای جاده ای
موظف به داشتن ۳ نفر برای حرکت بودند .یک نفر برای هدایت ، یک نفر برای حفظ
آتش موتور و نفر سوم پیشاپیش خودرو با یک پرچم قرمز می دوید و آمدن خودرو
را هشدار می داد . حداکثر سرعت مجاز برای وسائل نقلیه در آن زمان ۴ مایل در
ساعت در مناطق روستایی و ۲ مایل در ساعت در شهرها بود . همچنین در سال
۱۸۶۸ نخستین چراغ های راهنمایی و رانندگی در لندن به وسیله گاز روشن شد .

20110212085624163 2 300x226 تاریخچه صنعت خودروسازی!
سال ۱۸۷۷ م نقطه عطف آغاز حرکتی بود که به تولید خودروهای امروزی انجامید .
در این سال اولین موتور چهارزمانه بوسیله “شرکت اوتو و لانگن” اختراع و
ثبت شد . این موتور بوسیله دو مهندس آلمانی به نام های ” گوتلیب دایلمر” و ”
ویلهلم مایباخ” طراحی شد . حرکت کامل کننده این اختراع توسط آلمانی دیگری
بنام ” کارل بنز” به وقوع پیوست . او در سال ۱۸۸۴ اولین موتور بنزینی را
اختراع کرده و متعاقب آن در سال ۱۸۸۵ اختراع نخستین اتومبیل را به نام خود
به ثبت رساند . کارل بنز با اختراع اتومبیل بی شک تحولی انکارناپذیر را در
زندگی بشر رقم زد . نخستین اتومبیل دنیا خودرویی سه چرخ با صندلی دو نفره و
موتور چهارزمانه بنزینی اختراع شده توسط کارل بنز بود .
در سال ۱۸۸۶ نیز گوتلیب دایلمر نخستین خودروی چهارچرخ بنزینی را ابداع نمود .
نخستین موتور سیکلت نیز توسط همین دانشمند در سال ۱۸۸۵ اختراع شد .
در همان سال ” آندره میشلین” اولین تایر بادی را اختراع نمود . در سال
۱۸۹۰ ” دایلمر” شرکت اتومبیل سازی ” دایلمر” را در آلمان تاسیس نمود و در
سال ۱۸۹۲ دکتر ” رودولف دیزل” در آلمان موتور دیزل را اختراع و به نام خود
به ثبت رسانید .
اکنون زمان آن رسیده بود که دیگر کشورها هم در زمینه
ساخت خودرو حضور داشته و تکتاز بودن را از آلمان ها بگیرند . در سال ۱۸۹۳
در آمریکا ” فرانک و چارلز دوریا ” نخستین خودرو با موتور بنزینی را ساختند
و امیل لواسور فرانسوی در سال بعد یک خودرو با موتور جلو طراحی کرد . در
همین سال کلاچ و گیربکس بنز اختراع شد . دایلمر و مایباخ نیز در این سال
کاربراتور را اختراع نمودند . تا قبل از اختراع کاربراتور سوخت خام روی یک
صفحه داغ چکیده می شد و بخار سوخت که به این روش تولید می شد توسط یک مکنده
به داخل موتور کشیده می شد .
در سال ۱۸۹۵ ” فردریک و جورج لنکستر” در
انگلستان اولین خودروی چهارچرخ با موتور بنزینی را طراحی نمودند و هربرت
آستین ،یک خودرو سه چرخ را ساخت .
در سال بعد قانون پرچم قرمز در
انگلستان لغو شد و حداکثر سرعت مجاز برای خودروها به ۱۲ مایل در ساعت (۱۹
کیلومتر در ساعت) افزایش یافت . در این سال “چارلز بی کینگ ” و ” الیور ئی
بارتل” در آمریکا و در شهر دیترویت ملقب به شهر اتومبیل اولین خودروی
بنزینی خود را به حرکت درآوردند .
فرانک و چارلز دوریا نیز شروع به
تولید خودروهای موتوردار در ماساچوست آمریکا نمودند . در همین سال ” رنسم
ئی الدز” نیز شروع به ساخت اتومبیل در میشیگان کرد . در سال ۱۸۹۷ شرکت
تجاری و حمل و نقل ” شل” برای فروش بنزین شکل گرفت . د ر ۱۸۹۸ ویلهلم
مایباخ در آلمان رادیاتور مشبک را طراحی نمود و در سال ۱۸۹۹ اولین سیستم
تعلیق مستقل جلو در فرانسه ساخته شد . در این سال هربرت آستین در انگلستان
خودروی چهارچرخ خود را ساخت .
آغاز قرن بیستم شروع قرن پیشرفت های شگرف در صنعت خودرو سازی جهان و آغاز آشنایی کشورمان با این پدیده ی جدید صنعت بود .
گر چه کالسکه در قرن چهاردهم میلادی در فرانسه اختراع شد ولی ورود آن به
ایران در قرن هجدهم در زمان فتحعلیشاه قاجار و از روسیه صورت پذیرفت
.همچنین در این دوره یک کالسکه زرنشان توسط انگلستان و سپس یکی توسط
ناپلئون به فتحعلی شاه هدیه شد . افتتاح راه آهن تهران – ری در ۱۳۰۱ه.ق با
ماشین دودی معروف که همان لوکوموتیو و قطاری که توسط مهندس ” بوتال ”
فرانسوی و با مشارکت بلژیکی ها به ایران آورده شد ، آغاز ورود تکنولوژی
صنعتی حمل و نقل به کشور بود .
ورود خودرو به ایران ۱۵ سال بعد از
اختراع آن در سال ۱۹۰۰ میلادی به سفارش مظفرالدین شاه قاجار صورت پذیرفت .
در این سال دو دستگاه رنو از طرف کشور فرانسه به شاه قاجار هدیه شد ، که
یکی از آنها در همان بدو ورود از بند انزلی در مسیر خراب شد و در راه مانده
و از بین رفت . دومی نیز پس از مدتی که در اختیار مظفرالدین شاه بود
نهایتا در جریان یک سوء قصد ناکام به جان محمدعلی شاه از کار افتاد .

در طی سالهای بعد تعدادی خودرو که اغلب انگلیسی بودند به ایران وارد شدند .
اگر امروزه بخواهیم به موارد موجود اشاره نمائیم طبق چیزی که در موزه
خودرو ایران موجود است یک دستگاه ” موریس آکسفورد” و
” رولز رویس
سیلورگوست” احمد شاه قاجار، یک دستگاه ” فیات” ۱۹۱۶ قدیمی ترین خودروهای
موجود از اتومبیل های اولیه وارداتی به ایران است . جهت آشنایی خوانندگان
محترم با خودروهای وارد شده به ایران در قسمت های بعدی به توضیح در مورد
ظهور خودرو به ایران خواهیم پرداخت .
از شروع سده نوزدهم میلادی
ایتالیایی ها در زمینه ساخت خودرو دست بکار شدند . در سال ۱۹۰۱ ” اتوره
بوگاتی” اولین اتومبیل خود را طراحی نمود که طرح آن را به ” بارون ددیتریش”
فروخت . در ایتالیا توسظ بوگاتی خودروهایی شروه به تولید شد که بنام ”
دیتریش- بوگاتی” معروف شده بود . در آلمان ” اگوست هورش” خودرویی به نام
هورش را با قدرت ۵ اسب بخار ساخت . در سال ۱۹۰۲ شرکت ” کادیلاک” در آمریکت و
در شهر دیترویت ایالت میشیگان تاسیس شد . در این سال قانون خودروهای
موتوری در انگلستانن حداکثر سرعت مجاز را به ۲۰ مایل در ساعت (۳۲کیلومتر در
ساعت) افزایش داد. اینچنین به نظر می رسد در کشورهای سازنده خودرو ، این
انگلستان بوده که همگام با پیشرفت در تولید خودروها قوانین مربوط به
استفاده از خودروها را هم مدون نموده و مرتبا به روز می نموده است . شرکت
“رولز رویس” توسط ” چارلز استوارت رولز” و ” هنری رویس” در انگلستان تاسیس
شد ” جان استارلی” ئ ” ویلیام سوتون” نیز اولین خودروی خود را به نام ”
روور” در همان کشور تولید نمودند . در همین سال اولین سیستم انتقال قدرت
اتوماتیک توسط ” اشتورت ونت” در بوستون آمریکا عرضه شد .
آرم معروف
رولز رویس که از روی خانم النور تورنتون (Eleanor Thornton) طراحی و ساخته
شده دو حرف R در این آرم به رنگ قرمز بود که پس از کشته شدن رولز(۱۹۱۰) در
یک سانحه هوایی و فوت رویس(۱۹۳۳) هر دو R به رنگ مشکی درآمد در موزه خودرو
ایران دو دستگاه رولز رویس با حرف R قرمز رنگ وجود دارد . البته در مورد
آرم فرشته رولز رویس نیز در دو طرح ایستاده و زانو زده ساخته و در خودروها
مورد استفاده قرار گرفته .
در سال ۱۹۰۵ انجمن اتومبیل AA تاسیس شد و در
این سال بود که اولین چرخ های قابل جداشدن و لاستیک زاپاس و همچنین نشان
دهنده فشار باد لاستیک زاپاس و همچنین نشان دهنده فشار باد لاستیک اختراع
شد. در انگلستان شرکت خودروی آستین توسط “هربرت آستین” تاسیس گردید . سال
۱۰۶ شرکت “روور” در انگلستان تاسیس شد و در سال ۱۹۰۷ اولین موتور تقویت شده
در ایالات متحده و توسط شرکت “چدویک” برای مسابقه اتومبیل رانی تولید شد .
جنرال موتور بوسیله ” ویلیام سی دورانت” در سال ۱۹۰۸ تاسیس شده و شرکت
“فورد” اولین مدل T را تولید نمود. در سال ۱۹۰۹ شرکت کادیلاک بوسیله جنرال
موتور خردیداری شد که در همین سال در آمریکا و د ر “ایندیانا پولیس” پیست
سرعت به منظور آزمایش اتومبیل ها ساخته شد .

اولین اتومبیل دارای ترمز برای هر ۴ چرخ به نام ” شوتیش آرگیل” توسط ”
هنری بروت” در سال ۱۹۱۰ ساخته شد و در ایتالیا بوگاتی با جدا شدن از شرکت
قبلی خود مستقلانه شروع به تولید خودرو کرد . در سال ۱۹۱۱ اولین مسابقه ”
ایندیانا پولیس ۵۰۰″ در روز یادبود آمریکا بوسیله انجمن اتومبیل AA برگزار
گردید . برنده این مسابقه ” ری هارون” راننده یم اتومبیل ” مارمون” بود .
در سال بعد گروه رویال داچ شل شرکت ” آمریکن گزولاین” را برای عرضه گسترده
بنزین تاسیس نمود .

rolls royce history 1 300x189 تاریخچه صنعت خودروسازی!
سال ۱۹۱۳ یکی دیگر از سال های بیادماندنی صنعت اتومبیل می باشد در این سال
کمپانی فورد خط مونتاژ را برای تولید انبوه به صنعت اتومبیل سازی جهان
معرفی و عرضه نمود

در سال ۱۶۰۰ میلادی سیمون‌ستوین هلندی یک ارابه بدون اسب ساخت که ۲۸ نفر
برآن سوار می‌شدند و ۶۸ کیلومتر راه را در مدت دو ساعت می‌پیمود. عامل
حرکت آن باد بود چون بادبان‌هایی بر فراز آن نصب شده بود.
در سال ۱۸۴۰
ارابه‌ای در فرانسه اختراع شد که با نیروی فنرهای بزرگ شبیه فنر ساعت حرکت
می‌کرد که به واسطه‌ی داشتن سرعت زیاد همان روز آزمایش متوقف شد.
در
اواخر قرن ۱۸ ارابه‌هایی ساخته شد که با نیروی بخار حرکت می‌کرد، اما سرعت
این ارابه بسیار کند و از طرفی با سر و صدای زیادی همراه بود.
بالاخره
در شب نوئل سال ۱۸۰۱ تره‌وئینگ انگلیسی موفق به ساختن ارابه‌ای گردید که
قادر به حمل تعداد زیادی مسافر بود به طوری که در آغاز همان سال عده‌ای از
مردم سوار بر این ارابه شده و تا مرکز شهر حرکت کردند.
از سال ۱۸۳۳ به
بعد ارابه‌های بخار فراوانی به کار افتاد اما به واسطه‌ی مخالفت صاحبان
راه‌آهن و تبلیغات کلیسا جلوی ترقی اتومبیل تا مدت زمانی گرفته شد. حتى
اجازه‌ی سرعت بیش از ۵ کیلومتر به اتومبیل‌ها داده نشد. در سال ۱۸۶۳ اولین
اتومبیل اختراعی، لنوآر از خانه‌ی مخترع آن خارج شد و در جاده‌ی
زوانویل‌پولون به راه افتاد این وسیله نقلیه با این‌که نوید پیدایش وسیله‌ی
نقلیه‌ی موتوری را می‌داد اما با استقبال مردم روبه‌رو نشد، ولی در عوض از
موتور انفجاری آن که در آغاز با گاز به حرکت در‌می‌آمد و بعداً با مواد
نفتی کار می‌کرد، به جای ماشین وات استفاده کردند.
موتور مزبور کامل
نبود اما مخترع دیگری به نام آلفونس‌بودوروشاس در سال ۱۸۶۲ نوعی موتور
انفجاری چهار زمانه پیشنهاد کرد ولی از این اختراع هم کسی استقبال ننمود و
چون خود مخترع ، سرمایه نداشت این موتور مفید بی‌استفاده ماند. تا این‌که
در سال ۱۸۷۸ توسط نیگلا ‌اوگوست ‌اوتو موتور چهار زمانه‌ی انفجاری شبیه
اختراع بودوروشاس ساخت و آن را به معرض نمایش گذاشت. این موتور از لحاظ
قدرت بر موتور لنوآر برتری داشت و مصرف سوختش هم کم‌تر بود.
در سال
۱۸۸۲ یک نفر مهندس فرانسوی به نام ادوارد دلامار وبوتویل کشوهای توزیع گاز
را برداشت و به جایش سوپاپ قرار داد از این موتورها که به نام اوتو بود
استقبال فراوانی به عمل آمد، اما نه برای وسیله‌ی نقلیه بلکه برای استفاده
به جای ماشین وات.
در سال ۱۸۷۸ قدرت موتورها بیش از ۱۴ اسب بخار نبود
لکن در سال ۱۸۸۹ به صد و در سال ۱۹۰۰ برخی از آن‌ها به ۱۰۰۰ اسب قدرت رسید.
در سال ۱۸۷۲ نوعی موتور انفجاری توسط جرج‌برایتون امریکایی که دو زمانه
کار می‌کرد اختراع شد. هم‌چنین توسط گوتینگ آلمانی نوعی موتورهای دو زمانه
با قدرت کمتر ساخته شد که بعدها از آن‌ها برای موتور سیکلت‌ها استفاده
کردند. موضوعی که در امر به کار انداختن موتورهای جدید انفجاری بسیار مهم
به نظر می رسید این بود که : بتوانند به سوخت و انرژی جدید دست یابند.

زیرا کلیه‌ی موتورها با الکل و یا با گاز کار می‌کردند، لذا خرجشان زیاد
بود بنابراین یافتن راه‌حل‌های تازه، بسیار مهم به نظر می‌رسید. تا این‌که
بنزین را که یک ماده‌ی بی‌مصرف بود کشف کردند. توجه لنوآ و اوتو به سوی این
ماده جلب شد. کاربراتور اختراع شد. تا این‌که بنزین را که یک ماده‌ی
بی‌مصرف بود کشف کردند و توجه لنوآ و اوتو به سوی این ماده جلب شد.

کاربراتور اختراع شد تا سرانجام در سال ۱۸۸۹ اولین موتور بنزینی را به‌کار
انداختند و بعد هم موتورهایی ساخته شد که با نفت سیاه کار می‌کردند و از
لحاظ اقتصادی این موتورها برموتورهای گازی برتری داشتند. و در سال ۱۸۸۵ یک
نفر به نام زیکفریدمارکونی آلمانی اتومبیلی اختراع کرد که با نفت سوخت آن
تأمین می‌شد.اما چون موتورش خیلی صدا می‌کرد شهربانی از ساختن این قبیل
کالاسکه‌ها جلوگیری به عمل آورد.
دایملر آلمانی با موتور خود،
موتورسیکلت را اختراع نمود و با همان موتور لوکوموتیوی را که چند واگن داشت
به حرکت درآورد و در به‌کار انداختن کشتی هم از این موتور استفاده می‌کرد.
دایملر در سال ۱۸۹۰ یک اتومبیل واقعی اختراع کرد که عبارت از یک موتور
سبکی بود که برای به حرکت درآوردن وسایل نقلیه بسیار مفید بود. اتومبیل
دایملر جای دو سرنشین را داشت و سرعتش در هر ساعت ۱۲۵ کیلومتر بود ولی جعبه
دنده نداشت، از این وسیله هم استقبال نشد.
در سال ۱۸۳۱ دلیجان‌های
موتوری ساخته شدند. هم‌چنین در سال ۱۸۳۶ از این نوع دلیجان‌های موتوری بین
لندن و حومه در حرکت بودند. در سال ۱۸۲۶ شرکت‌های دایملر و بنز به هم
پیوستند در نتیجه ترقیات فراوانی نصیب آن‌ها شد. در بین سال‌های ۱۹۰۷-۱۹۰۸
یک اتومبیل بنز در قاره‌ی آفریقا از بندر دارالسلام تا بندر سواکین را
پیمود در سال ۱۹۰۸ یک اتومبیل پروتوس ساخت که قاره‌ی امریکا را از شرق به
غرب طی کرد. چندی بعد همین اتومبیل از پطرزبورک تا بندر ولادی‌وستک را
پیمود و در همین سال‌ها سراسر قاره‌ی اروپا با اتومبیل طی شد. در ساختن
موتورهای اتومبیل کوشش‌های فراوانی به عمل می‌آوردند و تا جایی‌که
می‌توانستند از وزن اضافی موتورها می‌کاستند و بر قدرتش می‌افزودند.
در سال ۱۸۳۴ شارل‌دی‌تیز ماشینی اختراع کرد که با بخار حرکت می‌کرد و بین پاریس و سن‌ژرمن در حرکت بود.
اتومبیل‌های ساخت کارل‌بنز ساعتی ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر سرعت داشنتد و اولین
کارخانه اتومبیل سازی جهان توسط مخترع آلمانی تأسیس گشت. کاربراتور، کلاج،
رادیاتور از جمله وسایلی بودند که در اتومبیل اختراعی آلمانی به‌کار رفته
بود. سرعت اتومبیل‌ها روزبه‌روز افزون‌تر می‌شد و در مسابقه‌هایی که در سال
۱۸۹۳ ترتیب داده شده بود ۱۰۲ اتومبیل(نفتی، بخاری، بنزینی، برقی و …) شرکت
داشتند. در نتیجه اتومبیل‌هایی که موتور دایملر را داشتند، مسابقه را
بردند. و در سال ۱۹۰۴ فورد آمریکایی رکورد سرعت را به‌دست آورد و سرعت
اتومبیل ساخت هانری فورد معادل ۱۵۰ کیلومتر در ساعت بود. در سال ۱۹۱۱ در
پنسیلوانیا یک اتومبیل بنز به سرعت معادل ۲۳۰ کیلومتر در ساعت رفت و این
سرعت را از خود به جا گذاشت.

اختراع موتور دیزل توسط رودلف‌دیزل در سال ۱۸۹۲ صورت گرفت و تحول عظیمی
در جهان صنعت پدید آورد و بر بخار و الکتریسیته غلبه کرد. در صرفه‌جویی و
سادگی هم بسیار جالب بود زیرا در موتورهای بخار ۱۲ درصد و در موتورهای
احتراقی ۱۷ درصد و در دیزل ۳۲ درصد از انرژی کل به‌دست می‌آمد.
این
موتورها در ابتدا بسیار بزرگ و سنگین بودند تا این‌که هوگوچونگرز با کوشش
بسیار خود موتورهای دیزل را اصلاح کرد و از لحاظ حجم و وزن کوچک‌تر نمود تا
جایی که در سال ۱۹۲۸ میلادی در به کار انداختن کشتی‌ها و هواپیماها از این
موتور استفاده کردند. ماده‌ی سوخت آن گازوئیل بود.به طور کلی موتور دیزل
در صنعت اتومبیل سازی بزرگ‌ترین تحول و تکامل را پدید آورد.
استفاده از
لاستیک برای چرخ‌های اتومبیل عامل مؤثری در تکامل اتومبیل بود، زیرا اگر
این ماده در اتومبیل‌ها به کار نمی‌رفت شاید امروز این وسیله‌های تندرو
وجود نداشتند. در سال ۱۹۱۲ چرخ‌های الکتریکی در اتومبیل‌ها مورد استفاده
قرار می‌گرفت و صنعت اتومبیل‌سازی تحول عظیمی در زندگی اقتصادی و اجتماعی
مردم پدید آورد.

مانی‌ها در ساخت موتورهای احتراق داخلی یکه‌تاز بودند. در سالهای ۱۸۸۵
تا ۱۸۸۸ دو آلمانی به طور همزمان و بدون اطلاع از کار یکدیگر روی این طرح
کار می‌کردند که چطور می‌توان یک بدنه را حرکت داد و آنرا کنترل کرد. نام
این دو کارل فردریک بنز و گوتلیش ویلهلم دایملربود. موتور این اتومبیل (سه
چرخه) حدودا یک اسب بخار قدرت داشت. گرچه این مدل اولیه طرح چندان کاملی به
نظر نمی‌رسید، اما اولین اتومبیلی بود که بسیاری از اجزای اتومبیل‌های
امروزی را دارا بود. اجزایی مانند سیستم جرقه، سیستم سوپاپ‌ها، مجموعه
دیفرانسیل، کاربراتور، سیستم خنک کاری، محفظه کارتل روغن و سیستم ترمز.
کارل بنز حق امتیاز وسیله نقلیه خودرو را که با سوخت بنزین کار می‌کرد در
سال ۱۸۸۶ به نام خود دریافت کرد. حدودا ۷۵ مایل دورتر از بنز، دایملر روی
طرح موتور احتراق بهتری کار می‌کرد. او ابتدا موتور خود را روی یک دوچرخه
بزرگ آزمایش کرد و به نتایج رضایت‌بخشی دست یافت. می‌توان گفت این طرح
اولین موتورسیکلت امروزی به شمار می‌آمد. در سال ۱۸۸۷ دایملر که از موفقیت
قبلی خود دلگرم شده بود، بر آن شد تا موتور خود را روی یک چهار چرخه امتحان
کند. به این ترتیب اولین اتومبیل دایملر ساخته شد ، اتومبیلی که قادر به
حمل ۲ مسافر بود. قدرت موتور دایملر کمی بیشتر از موتور بنز بود و از آن
نیز سبکتر بود. علاوه بر این دور موتور دایملر(RPM ۹۰۰ ) بسیار بیشتر از
دور موتور بنز (RPM ۳۰۰ ) بود . بین دایملر وبنز بحث داغی درباره اینکه
کدامیک اولین اتومبیل را ساخته اند درگرفت. دایملر معتقد بود که آزمایش
موتور او روی دوچرخه قبل از آزمایش موتور بنز روی سه چرخه اش انجام گرفته
بود و او اولین کسی بود که یک موتور احتراقی را روی ۴ چرخ قرار داده است .
بنز قبول کرد که دایملر اولین موتورسیکلت را ساخته است اما هنوز اصرار داشت
که اتومبیل او زودتر از اتومبیل دایملر تست شده بود. دایملر و بنز به طور
جداگانه در شرکتهای خود اتومبیل هایشان را عرضه می‌کردند. در ۶ مارس سال
۱۹۰۰ شرکت دایملر به مهندس ویلیام می باخ منتقل شد. در ۲۲ نوامبر سال بعد
اتومبیل ویژه‌ای را برای امیل جلینگ کنسول وقت امپراطوری اطریش- مجارستان
ساخت که او به خاطر دختر ۱۰ ساله‌اش مرسدس، آن اتومبیل را مرسدس نامید. از
این به بعد تولیدات شرکت دایملر به مرسدس معروف شدند. اولین مرسدس ۳۵ اسب
بخار قدرت داشت و سرعت آن به بالای ۵۵ مایل در ساعت ( تقریبا ۸۸ کیلومتر در
ساعت ) می‌رسید. در سال ۱۹۰۳ شرکت بنز پاسخی برای مرسدس دایملر داشت .
اتومبیلی باموتور ۲ سیلندر که سرعت آن بالای ۳۷ مایل درساعت بود .

MercedesBenzHistory01 300x200 تاریخچه صنعت خودروسازی!

●بنز پارسیفال این دو شرکت همچنان با هم رقابت می‌کردند. در مسابقات
اتومبیل‌رانی در اروپا برنده یا اتومبیلی از شرکت بنز بود یا اتومبیلی از
شرکت دایملر.البته لازم به ذکر است تولیدات شرکت دایملر تنوع بیشتری نسبت
به شرکت بنز داشتند. شرکتهای دایملر و بنز تنها تولید کنندگان خودرو در
جهان نبودند. شرکتهای زیادی در این سالها تاسیس شدند که می‌توان از آن جمله
به شرکت‌های: پژو (اولین تولید : ۱۸۸۹ اتومبیل بخار) ، برادران دوریا (
اولین تولید : ۱۸۹۳) ، فورد (اولین تولید : ۱۸۹۶ اتومبیل بخار) ، اپل (
اولین تولید : ۱۸۹۸ ) ، فیات ( اولین تولید : ۱۸۹۹ ) ، پورشه ( اولین تولید
: ۱۹۰۰ یا ۱۹۰۲ اتومبیل برقی) ، اولدزمبیل ( اولین تولید : ۱۸۹۷ ) ، رولز
رویز( اولین تولید: ۱۹۰۴ ) و رور ( اولین تولید: ۱۹۰۴ ) ،رنو ( اولین
تولید: ۱۹۰۴ ) ،بوگاتی ( اولین تولید : ۱۹۱۰) نام برد. در سالهای جنگ جهانی
اول هر دو شرکت بنز و دایملر محصولات نظامی تولید می‌کردند. پس از اتمام
جنگ جهانی اول ،آلمان به شدت دوچار رکود اقتصادی شد. کمبود بنزین و مالیات
های سنگینی که برای دارندگان خودرو وضع شده بود، بازار اتومبیل را با افت
شدیدی مواجه ساخت. شرکتهای خودروسازی به سمت ورشکستگی می‌رفتند. شرکت بنز و
دایملر نیز در همین وضع گرفتار بودند. در این زمان بود که ایده ادغام
شرکتها مطرح شد. در سال ۱۹۲۶ هنگامی که بنز ۸۳ ساله بود دو شرکت مرسدس و
بنز با یکدیگر ادغام شدند و قدرتمند ترین شرکت خودرو سازی جهان را پایه
ریزی کردند . شرکت مرسدس بنز (یا همان دایملر- بنز) . امروز دیگر شرکتی به
نام دایملر- بنز یا مرسدس بنز وجود ندارد . درسال ۱۹۹۸ یکی از بزرگترین
ادغام ها در صنایع اتومبیل‌سازی رخ داد . ادغام شرکت آلمانی مرسدس بنز با
شرکت آمریکایی کرایسلر بود و در نهایت شرکت دایملر – کرایسلر متولد شد. از
این دوره به بعد اتومبیل سازی نقش بسیار مهمی را در صنعت جهان ایفا کرد .
همزمان با پیشرفت خودروسازی درآلمان کشور دیگری مانند آمریکا نیز وارد عرصه
رقابت شد . آمریکا که از عواقب و مشکلات جنگ جهانی اول مصون مانده بود به
سرعت در صنایع مختلف ، از جمله اتومبیل سازی پیشرفت می‌کرد و تقریبا در
همین دوره بود که شرکت فورد بزرگترین شرکت خودروسازی جهان ظهور کرد .

MercedesBenzHistory02 300x200 تاریخچه صنعت خودروسازی!

●موتور دیزل یک مهندس آلمانی بنام رودولف دیزل اعلام کرد اگر هوا تا حد
معینی فشرده شود و به محفظه سیلندر فرستاده شود سپس سوخت به اتاق احتراق
تزریق شود ،مجموعه ( خود به خود دراثر گرمای ایجاد شده توسط فشار هوا)
محترق خواهد شد و نیازی به شمع نخواهد بود. در فوریه ۱۸۹۲ دیزل طرح خود را
به اداره ثبت اختراعات ارسال کرد و حدودا یک سال بعد حق امتیاز آن را به
عنوان ” یک روش جدید در موتورهای احتراق داخلی دریافت کرد سپس با همکاری
شرکت فردریک کروپ و چند شرکت سازنده دیگر شروع به آزمایش و ساخت مدل عملی
موتور خود شد. در سال ۱۸۹۳ اولین نمونه از موتور خود را ساخت . (تقریبا
همزمان با دریافت حق ثبت ) بازده این موتور ۲۶ درصد بود. ( لازم به ذکر است
که بازده موتورهای بخار که در آن سالها در اوج محبوبیت بودند فقط ۱۲ درصد
بود و موتورهای بنزینی هم کاملا متداول نشده بودند) و سرانجام در سال ۱۸۹۷
اولین موتور دیزلی که قابل استفاده برای مصارف عمومی بود به جهان عرضه شد .
این موتور برای کارخانجات و صنعت قابل استفاده بود اما با توجه به حجم
بزرگش هنوز برای نصب روی خودرو مناسب نبود. نکته جالب این است که سوخت این
موتوراز روغن بادام بود. بازده موتور دیزل فوق‌العاده بود به همین دلیل به
سرعت در مراکز بزرگ صنعتی و کشتی‌ها و لوکوموتیوها به کار برده شد. در سال
۱۹۲۰ پمپ انژکتوری جدیدی که می‌توانست مقدار دقیقی از سوخت را به اتاق
احتراق هدایت کند، ساخته شد. این اختراع باعث شد حجم موتور دیزل به مقدار
قابل توجهی کاهش یابد و توانایی نصب آن روی اتومبیل‌ها فراهم شود. در سال
۱۹۲۴ اولین اتومبیل بارکش (کامیون) با موتور دیزل توسط مان (MAN) در شرکت
موتور برلین ساخته شد . اولین اتومبیل سواری با موتور دیزل ۱۲ سال بعد ، در
سال ۱۹۳۶ توسط شرکت مرسدس بنز تولید شد . نام این مدل ۲۶۰D بود. بعدها
شرکتهای زیادی تولید اتومبیل دیزل را آغاز کردند . اما با توجه به توان و
قدرت بالای این نوع موتورها کم کم از روی موتورهای سواری کنار گذاشته شد و
بیشتر روی خودروهای ترابری سنگین ونیمه سنگین استفاده شد. امروزه شرکتهای
اندکی را می‌توان نام برد که اتومبیل سواری با موتور دیزل تولید می‌کنند که
از معروف‌ترین آنها می‌توان به شرکت دایملر- کرایسلر (بنز) و شرکت فولکس
واگن اشاره کرد.

tarikh reno1 300x225 تاریخچه صنعت خودروسازی!

●اولین خط تولید اتومبیل همانطور که قبلا ذکر شد، صنعت جوان آمریکا در
سالهای ابتدایی قرن بیستم به سرعت در حال رشد و شکوفایی بود .صنایع و
شرکتها مانند قارچ در این سرزمین جدید ظاهر می شدند و این درحالی بود که
اکثر کشورهای صاحب صنعت در اروپا به شدت درگیر جنگ جهانی اول وبعد از آن
بازسازی بودند . جا برای صنعت آمریکا که در طول این جنگ کمترین صدمه را دید
باز شد. شرکتهای خودروسازی قدرتمندی پا به عرضه رقابت گذاشتند. ●فورد –
جنرال موتورز- کرایسلر هنری فورد اولین مدل اتومبیل خود را در گاراژ منزلش
در سال ۱۸۹۶ ،زمانی ساخت که به عنوان مهندس در کارخانه توماس ادیسون مشغول
به کار بود. او نام این مدل را چهار چرخه (Quadricycle ) گذاشت. هنری فورد
در سال ۱۹۰۳ شرکت فورد موتور را تاسیس کرد. (پس از ورشکستگی شرکت قبلیش به
نام شرکت اتومبیل دیترویت). اولین اتومبیل فورد که مدل A نام گرفت ، موتوری
۲ سیلندر داشت که قدرت ۸ اسب بخار تولید می‌کرد. سال بعد فورد مدل B را به
بازار عرضه کرد. بعد از آن در سال ۱۹۰۶ مدل K . مدل K ۶۰ مایل در ساعت
(تقریبا ۹۵ کیلومتر در ساعت) سرعت داشت و دارای یک موتور ۶ سیلندر با ۴۰
اسب بخار قدرت بود. سپس در سال ۱۹۰۹ مدل T را عرضه کرد، چهار سیلندری با ۲۰
اسب بخار قدرت. مدل T به سرعت محبوبیت پیدا کرد و تولید آن از ۱۰۰۰۰ عدد
در سال ۱۹۰۹ به ۷۸۰۰۰ عدد در سال ۱۹۱۲ رسید.همه چیز برای تولید انبوه
اتومبیل آماده می‌شد. در سال ۱۹۱۴ فورد اولین خط تولید اتومبیل در جهان را
ایجاد کرد و تولید به ۴۷۲۰۰۰ اتومبیل در سال افزایش یافت. در حقیقت خط
تولید کارخانه فورد در هر ۹۳ دقیقه یک اتومبیل مدل T تولید می‌کرد. در سال
۱۹۲۴ نیمی از اتومبیلهای موجود جهان توسط کارخانه فورد تولید شده بود. مدل T
در طول ۱۸ سال به رکورد جالب ۱۵۰۰۷۰۰۳ (پانزده میلیون) دستگاه دست یافت.
در سال ۱۹۲۷ آخرین اتومبیل از مدل T تولید شد. در طول این ۱۸ سال به علت
حاکمیت مطلق فورد در بازار اتومبیل شرکتهای کوچک زیادی مجبور به ادغام با
یکدیگر شدند تا از رقابت عقب نمانند. یکی از این شرکت‌های ادغام شده جنرال
موتورز بود. ویلیام سی دورانت شرکت بیوک موتور را در سال ۱۹۰۴ خریدار کرد.
او شرکت معظم جنرال موتورز را که از ادغام شرکتهای بیوک ، کادیلاک ،
اولدزمبیل و اوکلند (پونتیاک ) بوجود آمده بود در سال ۱۹۰۸ تاسیس کرد.
حکومت مطلق فورد تقریبا پس از پایان جنگ جهانی اول تمام شد و شرکتهای
دیگرآمریکایی نیز توانستند در بازار اتومبیل سهمی داشته باشند. یکی از این
شرکتها شرکت برادران دوج بود آنها رقیبی برای مدل T تولید کردند. اتومبیل
آنها دارای موتوری ۴ سیلندر بود . در سال ۱۹۲۴ حدود ۱۰۰۰ دستگاه از آن را
شرکت برادران دوج تولید کرد. ۴ سال بعد این شرکت توسط والتر پی کرایسلر
خریداری شد. در سال ۱۹۲۸ شرکت بزرگ کرایسلر فروش اتومبیلهای دوج ، د سوتو ،
پلیموث و کرایسلر را آغاز کرد و به این ترتیب یکی از بزرگترین شرکتهای
خودروسازی جهان به بازار رقابت وارد شد. از این به بعد صنعت خودرو به عنوان
یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین صنایع شناخته شد و به سرعت رشد و ترقی کرد
. مدل های جذاب توسط طراحان عرضه شد . سرعت اتومبیلها بسیار زیاد شد و
ضریب ایمنی آنها نیز بالا رفت

ساختمان خودروها

هر خودرو را می‌توان به هفت بخش کلی تقسیم کرد که عبارت‌اند از:

۱٫ مولد قدرت(موتور): در این واحد که انرژی شیمیایی بنزین به انرژی
مکانیکی تبدیل می‌شود حرارت ناشی از سوختن هیدروکربورها با بالاتر از
۷۰۰درجهٔ سانتیگراد می‌رسدکه به علت بازده مفید سیستم از هر ۴ قسمت حرارت
تولید شده۱ قسمت به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شدو بقیه به صورت هوای گرم یا
دودهای حاصل از احتراق از موتور خارج می‌شود

در یک موتور در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ قطعهٔ متحرک وجود دارد که همه نیاز به
روغن کاری دارند با توجه به درست کار کردن سیستم روغنکاری و لی باز هم عمر
مفید یک خودرو ۸ سال کار و یا پیمودن۱۵۰۰۰۰کیلومترمسافت است.

2009 10 30 F Cell Roadster Concept تاریخچه صنعت خودروسازی!

۱سیستم انتقال قدرت:این مجموعه وظیفه دارد قدرت تولیدی موتور را به
چرخها انتقال دهد که شمال جعبه دنده یا مبدل گشتاور و سرعت، وکلاچ می‌باشد.

۲گروه فنر بندی و تعلیق:در اتومبیل‌های جدید دستگاه فنر بندی در هر
دقیقه بیش از ۱۰۰۰تا ۱۲۰۰بار نوسان می‌کند تا اتاق و شاسی، سرنشینان را در
معرض ضربه‌های ناشی از ناهواری‌ها ی جاده قرار ندهد

۳گروه چرخ بندی ترمزها:به طور متوسط در هر ۹۰۰۰۰کیلو متر مسافت پیموده
شده یا هر شش سال کار خودرو هر چرخ حدود ۹۵ میلیون بار چرخش می‌کند

۴گروه بدنه و شاسی:بدنهٔ خودرهای جدید طوری ساخته می‌شود که بتواند
تمامی قطعات را نگهداری کند در هر بدنهٔ خودرو حدود ۴۰متر مربع ورق فولادی
به کار می‌رود که ضخامت آن۴/۰ تا ۲/۱می باشد

۵گروه هدایت و فرمان:نیروی متوسطی که لازم است تا بتوا خودرو را در یک
پیچ معمولی هدایت کرد بین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم می‌باشد ولی سیستم‌های جدید
فرمان ای نیرو را به حدود ۳۰گرم کاهش داده‌است

۶گروه مدارات الکتریکی:از باطری‌های ۲۴،۱۲،۶ ولتی برای راه اندازی و
روشن کردن موتور استفاده می‌شود سیستم جرقه زنی را تا ۳۰۰۰۰ولت افزایش داده
برای جرقه زنی موتور اماده می‌کند در این گروه همچنین چراغهای روشنایی و
علایم وبرف پاکن‌ها و بخاری و دیگر وسایل الکتریکی نصب شده‌است

طرز کار خودرو

خودروهای امروزی جهت تولید قدرت از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند. این
خودروها همگی دارای موتورهای درونسوز هستند که با سو زاندن بنزین، گازوئیل
و یا گاز طبیعی انرژی ذخیره شده در این سوختها را به شکل انرژی جنبشی قابل
استفاده در می‌آورند. (این کار در موتور خودرو انجام می‌شود).

توان تولید شده در موتور خودرو به واسطه سیستم انتقال نیرو از موتور
خودرو به چرخهای آن منتقل می‌شود. در واقع چرخهای خودرو عامل ارتباط خودرو
با زمین و به وجود آورنده حرکت خودرو است. آنگاه حرکت تولید شده به وسیله
انسان، یا برای جابجایی و یا برای کشیدن وسیله دیگری مورد استفاده قرار
می‌گیرد.

کاربرد خودرو

کاربرد خودروها در زندگی امروزه بشر بسیار متنوع و بسیار گسترده‌است
بطوری که اگر خودروها را از زندگی روزمره حذف کنیم شاید تمدن بشری دیگر به
شکل کنونی وجود نداشته باشد. عمده فعالیت خودروها در زمینه‌های زیر است:

ترابری:

واژه ترابری خود گویای فعالیت انجام شده توسط خودروها است. چرا که قسمت
اعظم مواد و اشیاء انسان‌ها نیز خود بخش وسیعی از حمل و نقل را شامل
می‌شود.

تولید توان کششی:

کاربرد دیگر خودروها در تولید توان کششی است که در بخش‌هایی مثل کشاورزی
و یا صنعت و یا خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کاربرد می‌تواند در
قالب یک تراکتور کشاورزی یا یک لیفت‌تراک و یدک‌کش و یا یک ماشین راهسازی
جلوه گر شود.

اولین اتومبیل را چه کسی ساخت ؟

تعیین قطعی این موضوع که اولین بار چه کسی ماشین بنزینی را ساخت، مشکل
است. ولی تا آنجائی که می دانیم شخصی آلمانی به نام «گوتلیب دیملر» اولین
اتومبیل بنزینی را در سال ۱۸۸۷ ساخت. در همان سال، دو نفر فرانسوی یک
«کلاچ» و یک «گیربکس» را به ثبت رساندند، که پایه گذاری نوعی کلاچ و گیربکس
بود که هم اکنون در بیشتر اتومبیل های انگلیس به کار می رود. امروزه،البته
بعضی از اتومبیل های انگلیسی دنده ی اتوماتیک دارند که این کیفیت در
اتومبیل های آمریکائی رایج تر است.
یکی از بزرگ ترین پیش قدمان انگلیسی
در راه تکامل اتومبیل، شخصی به نام «لانچستر». بود که اولین اتومبیلش را
در سال ۱۸۹۵ به بازار عرضه کرد. دو بدعت تازه در اتومبیل ساخت آقای لانچستر
با یک دیگر ترکیب شده بود، یکی تایرهای بادی و دیگر چرخ های پره دار. بعد
از این تاریخ اقداماتی که در راه تکامل این وسیله نقلیه انجام گرفت بیشتر
در جهت سریعتر شدن حرکت آن بود.

اولین ها

البته ایجاد علاقه مندی در سرمایه گذاران و ترغیب آنان برای تولید این
وسیله نقلیه نوظهور خیلی مشکل بود. تا این که یک مخترع جوان آمریکائی به
نام «هنری فورد» اتوموبیلی طرح ریزی کرد که با قیمتی مردم پسند عرضه شد.
اتومبیل سواری در آن روزگارها، یعنی موقعی که اتومبیل یک چیز کاملاً نو و
جدید بود از امتیازات خاص طبقه ثروتمند محسوب می شد.
بنابراین آزمایش
فورد جوان خیلی موفقیت آمیز شد، و این پیشقدمی او در حقیقت باعث تأسیس
بسیاری از کارخانه های بزرگ اتومبیل سازی در دنیا گردید. طرح ماشین فورد نه
تنها باعث شد اتومبیل با بهای نسبتاً ارزان تری عرضه گردد. بلکه باعث شد
ماشین های معتبری هم در سراسر دنیا در دسترس مردم قرار گیرد. فورد معتقد
بود که دو اصل در صنعت اتومبیل بسیار مهم است اولی استاندارد کردن و دومی
تولید انبوه است.

تاریخچه صنعت خودروسازی در ایران!:

اولین اتومبیل سواری که وارد ایران گشت یک اتومبیل فورد بود که در اوایل
قرن بیستم به دستور مظفرالدین شاه قاجار از کشور بلژیک خریداری شد. این
اتومبیل که دود زیادی از آن خارج می شد به “کالسکه دودی” معروف بود.

به دنبال گسترش شهرنشینی میزان واردات خودرو از سال ۱۳۰۰ هجری شمسی
(۱۹۲۰میلادی) افزایش یافت. اغلب اتومبیل ها در آن سال ها از کشورهای آمریکا
و انگلیس وارد می شد. اولین اتومبیل ساخته شده در ایران اتومبیل “پیکان”
بود که در شرکت سهامی عام “کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال” تحت لیسانس
کارخانه تالبوت انگلستان ساخته و در سال ۱۳۴۶ وارد بازار شد. تولید وانت،
مینی بوس، اتوبوس نیز به تدریج در سال های بعد در این کارخانه شروع شد.

در همان سال سواری های “آریا” و”شاهین” نیز در کارخانه پارس خودرو ودر
سال ۱۳۴۷ سواری “ژیان” در کارخانه سایپا تولید و به بازار عرضه گشت. در سال
۱۳۵۱ با تبدیل کارخانه پارس خودرو به شرکت “جنرال موتورز ایران” تولید
اتومبیل های آریا و شاهین متوقف و تولید سواری های شورولت (اپل) ۲۵۰۰ و
۲۸۰۰ سی سی همچنین تولید سه نوع اتومبیل سواری “بیوک”، “کادیلاک” و “شورولت
نوا” تحت لیسانس جنرال موتورز آمریکا شروع گردید. تولید این نوع سواری ها
تا پایان سال ۱۳۶۰ ادامه داشت. در سال ۱۳۵۹ تولید سواری ژیان در کارخانه
سایپا متوقف و به جای آن تولید سواری “رنو۵″ که از سال ۱۳۵۴ در کنار تولید
ژیان آغاز گشته بود ادامه یافت. در سال های اخیر تولید اتومبیل هایی با
تکنولوژی جدیدتر آغاز گردیده است که از جمله آنها می توان به تولید اتومبیل
های پراید، پژو ۴۰۵ و ۲۰۶، نیسان پاترول و مزدا ۳۲۳ اشاره کرد.

شرکت های خودروساز در ایران:
شرکتهای سازنده خودرو در ایران عبارتند از: شرکت ایران خودرو، سایپا، پارس
خودرو، شهاب خودرو، ایران خودرو دیزل، سایپا دیزل، مرتب، کرمان خودرو،
مدیران خودرو و زامیاد.

8812188 تاریخچه صنعت خودروسازی!
شرکت ایران خودرو
کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال (ایران خودرو) که بزرگ ترین کارخانه
اتومبیل سازی در ایران است در ۱۲ مهرماه ۱۳۴۱ جهت تولید انواع خودرو ایجاد
شد و یک سال بعد درتاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۴۲ مورد بهره برداری قرارگرفت. در
اردیبهشت ماه ۱۳۴۶ بهره برداری از تأسیسات ساخت اتومبیل پیکان و در سال های
بعد بهره برداری از خط تولید م


برخی سیستم های ایمنی خودرو

امروزه بیش از 400 میلیون خودرو در جهان وجود دارد.بیشتر آن ها 4 چرخ دارند.هر چند برخی 3 چرخ دارند و برخی 16 چرخ دارند. 

خودرو
های جدید با در نظر گرفتن ایمنی طراحی می شوند.اتاق سرنشین در برابر فرو
ریختن بر اثر تصادف مقاوم است و جلو و عقب آن برای له شدن طراحی می
شوند.کمر بند هایی در اتومبیل ها نصب شده که از پرتاب سرنشینان به طرف شیشه
ی جلو جلوگیری می کند و قفل های مخصوصی که مانع باز شدن ناگهانی درها می
شود.پنجره ها از شیشه های ایمنی ساخته شده اند که در صورت شکسته شدن لبه ی
تیز ندارند.در داخل درهای بعضی از اتومبیل ها میله هایی گذاشته شده است که
سرنشینان را در مقابل ضربه های جانبی حفظ می کند.برخی از خودرو ها مجهز به
سیستم ترمز های ABS یا همان مخففanti lock breaking system هست که از میزان
لغزش تایرها می کاهد



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top