کولر آبی
کولر آبی
ساختمان کولر آبی
کولر آبی با کولر تبخیر
ی وسیله ای است که بیشتر برای خنک کردن منازل و اماکن تجاری مورد استفاده
قرار می گیرد که درشکل زیر ساختمان و اجزای تشکیل دهنده کولر آبی نشان داده
شده است . یک کولر آبی از قسمتهای زیر تشکیل می شود :
1- بدنه : که قسمتهای دیگر روی آن قرار می گیرند .
2- الکتروموتور : که توسط چرخ و تسمه فن ( بادزن ) را می گرداند.
3- فن یا باد بزن : که با افزایش سرعت و فشار هوای آن را به داخل کانال یا سالن هدایت می نماید .
4- الکترو پمپ جریانی آب : که آب را به قسمت بالای کولر(ناودان ها ) می رساند که از طریق آنها پوشالها را خیس نماید .
5- پوشالها و صفحات قرارگیری آنها : که برای جذب آب و گرفتن گردوخاک هوا به کار می روند .
6- تشتک آب : قسمت پایینی کولر که باید در موقع کار پر از آب باشد . پمپ آب را از این قسمت به قسمتهای بالای کولر می رساند .
7- شیر شناوری : شیر پرکن تشتک که توسط شناور ورود آب را کنترل می نماید .
در صورت کم شدن آب پایین افتاده و شیر را باز می کند و در موقع بالا رفتن
سطح آب به طرف بالا حرکت کرده وشیر را می بندد .
8- سریز وتخلیه آب : در صورت عمل نکردن شیر شناوری وبالا رفتن سطح آب از
این قسمت سریزمی نماید و همچنین این قسمت یرای تخلیه آب تشتک در مواقع لازم
نیزمورد استفاده واقع می شود.
طرز کار کولر آبی
آب توسط الکترو پمپ ازتشتک به ناودانهای در بالای پوشالها هدایت می شود و
سپس بر روی پوشالها می ریزد و آنها را خیس نگه می دارد . با کار الکترو فن
هوا از روی پوشالهای مرطوب عبور کرده به طرف کانال و یا داخل سالن هدایت می
شود عبور هوا از روی پوشالهای مرطوب موجب تبخیر
آب پوشالها و در نتیجه خنک شدن هوا می شود هوای خنک با رطوبت حدود 90
درصد وارد سالن می گردد این کولر در نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند با
راندامان خوب کار می کنند . در نقاط مرطوب و کنار دریا کارایی ندارند.
ظرفیت کولر آبی
کولرهای آبی را در اندازه های مختلف تا ظرفیت 1300 می سازند و آنها را بر
اساس ظرفیت می شناسند عبارت کولر 4500 به معنی این است که ظرفیت هوادهی
کولر 4500 فوت مکعب در دقیقه است .
سیکل تبرید تراکمی
هرسیکل تبرید از چهار قسمت اصلی تشکیل می شود . اواپراتور (تبخیر کن) کمپرسور (تراکم کننده) ، کندانسور( مایع کن) ، و شیر انبساط .
ماده مبرد مورد استفاده در کولر گازی فریون 22 است . ماده مبرد قبل از شیر
انبساط به صورت مایع با فشار زیاد و در دمای محیط است . پس از عبور از شیر
انبساط اواپراتور فشاری و دمای آن کاهش یافته در فشار ودمای پایین شروع به تبخیر می نماید. عمل تبخیر در طول اواپراتور ادامه یافته از مقدار مایع کم شده و به مقدار بخار افزوده می شود تا در خروج از اواپراتور ماده مبرد کاملا تبخیر شده و به صورت بخار خواهد بود . گرمای لازم برای تبخیر ماده مبرد از محیط اطراف اواپراتور گرفته می شود بنابراین در صورتیکه محیط اطراف هوا باشد هوا سرد می گردد .
بخار خروجی از اواپراتور وارد کمپرسور می شود در کمپرسور
ضمن عمل تراکم فشار و دمای آن افزایش می یاید و وارد کندانسور می شود .
در کندانسور به واسطه عمل گرماگیری که با عبور هوا از روی آن انجام می گیرد
. دمای مبرد به دمای محیط رسیده و شروع به تقطیر می نماید . در خروج از
کندانسور ماده مبرد به صورت مایع تحت فشار زیاد به پشت شیر انباسط می رسد و
سیکل تبرید تکرار می شود
با هدف كاهش مصرف انرژي در ماههاي گرم سال،سيستم سرمايش جديدي ارايه شد
پژوهشگر گروه تبديل انرژي بخش مهندسي مکانيک
دانشکده فني مهندسي دانشگاه تربيت مدرس با ترکيب سيستم هاي سرمايش، سيستم
جديدي با کارايي بالا و مصرف کم ارائه کرد که قادر به برآوردن شرايط آسايش
است.
به گزارش ايسنا، مصرف بالاي انرژي در ساختمان به ويژه براي تامين شرايط
آسايش در ماههاي گرم سال باعث ارائه سيستم هاي نوين در جهت رفع اين مشکل
شده است.
مهندس معين فرمهيني با بيان اين مطلب در خصوص پايان نامه خود گفت: در اين
پايان نامه، با ترکيب سيستمهاي سرمايش شبانه و سرمايش تبخيري، سيستم
سرمايش جديدي با کارايي بالا و مصرف کم ارائه شد.
وي در تشريح اين طرح افزود: در طول يک شب در تابستان، توسط سرمايش شبانه آب
سرد مورد نياز براي پيش سرد کردن هوا توسط يک کويل آب سرد فراهم مي شود.
آب سرد در يک تانک ذخيره نگهداري ميشود. در طول هشت ساعت کاري روز بعد،
هواي گرم بيرون به وسيله کويل آب سرد پيش سرد شده و سپس وارد يک واحد
تبخيري مي شود. اين واحد تبخيري مي تواند سرمايش تبخيري مستقيم، غيرمستقيم و
يا غير مستقيم- مستقيم باشد.
فرمهيني با اشاره به اينکه اين تحقيق بر اساس متوسط دماي هوا براي دو شهر
تهران و کرمان در طول مردادماه 1388 انجام شده است در خصوص نتايج طرح گفت:
نتايج اين تحقيق نشان مي دهد، تمام ترکيب هاي ممکن داراي کارايي بالاتري
نسبت به استفاده جداگانه از دستگاههاي سرمايش تبخيري بوده و همچنين به
راحتي قادر به تامين شرايط آسايش مي باشند. در دستگاه ترکيبي سرمايش شبانه و
تبخيري غير مستقيم هواي ثانويه از سه منبع هواي بيرون، هواي خارجي از کويل
سرد و هواي خروجي از واحد سرمايش غير مستقيم (احيا کننده) تامين مي شود.
اين سيستم ترکيبي تکميل کننده سيستم سرمايش تبخيري مي باشد به صورتي که با
مصرف انرژي کم قادر به برآوردن شرايط آسايش است. بنابراين اين سيستم پاک و
پربازده مي تواند به عنوان جانشيني مناسب براي سيستم هاي تبريد تراکمي
باشد.
مقاله ای در مورد کولر ابی
مقدمه :
کولر آبی، کولری است که با تبخیر آب، هوا را خنک میکند.
کولرهای آبی با فرایند سرمایش تبخیری کار میکنند.سرمایش تبخیری فرایندی
است که در ان از پدیدهٔ تبخیر به عنوان یک جاذب گرمایی طبیعی استفاده
میشود. در این فرایند گرمای محسوس هوا جذب شده و به عنوان گرمای نهان لازم
برای تبخیر اب استفاده میشود. مقدار گرمای محسوس جذب شده به مقدار ابی که
تبخیر میشود بستگی دارد.
سرمایش تبخیری یک فرایند بسیار قدیمی است که منشا ان به هزاران سال قبل،
در تمدنهای باستانی ایران و مصر بازمی گردد. خنککنندههای تبخیری نوین
بر اساس نمونههای اولیهای که در دههٔ ۱۹۰۰ امریکا ساخته شد تولید
میشوند. سرمایش تبخیری میتواند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم و خودبخودی یا
مختلط، انجام شود. در سرمایش تبخیری مستقیم، مقدار آب موجود در هوای خنک
شده افزایش مییابد. در سرمایش تبخیری غیرمستقیم، تبخیر در درون یک مبدل
حرارتی انجام میشود و مقدار رطوبت موجود در هوای خنک شده، تغییری نمیکند.
از آنجایی که بالا بودن نرخ تبخیر رطوبت
نسبی را افزایش داده و ممکن است موجب عدم آسایش محیط شود روش سرمایش تبخیری
مستقیم باید در مناطقی اجرا شود که رطوبت نسبی در آنجا کم باشد. هرگاه
فرایند تبخیر بطور طبیعی انجام شود تبخیر خودبخودی انجام میشود. در صورتی
میتوان یک فضا را با تبخیر خود بخودی خنک نمود که در ان سدی از اب راکد یا
در جریان مانند حوضچه یا فوارهٔ اب وجود داشته باشد. در مواردی که تبخیر
توسط دستگاههای مکانیکی انجام شود تبخیر مختلط است. واضح است که در این نوع
تبخیر انرژی مصرف میشود، ولی مقدار انرژی مصرفی در مقایسه با تهویهٔ
مطبوع بسیار کمتر است. اساس روش سرمایش تبخیری، ترمودینامیک تبخیر اب یا به
عبارت دیگر تغییر حالت اب از مایع به بخار است.
معرفی:
از آنجایی کولرهای آبی در پشت بام نصب
میشوند، باید از نظر استحکام در محلی گذاشته شوند که در سقف ایجاد لرزش و
صدا ننمایند. مثلا آنها را نباید روی ستونها یا نزدیک دیوارها قرار داد.
محل قرار گرفتن کانالهای کولر باید از قبل پیش بینی شده باشد، که در روی
پشت بام ورودی کانال از طریق اطاقک سیمانی توسط برزنت به کولر متصل گردد.
در قسمت زیر کولر معمولا یک قاب فلزی چهار پایه به ارتفاع حدود ۳۰ سانتیمتر
قرار داده میشود.
در زیر پایههای این قاب باید چهار صفحه
فلزی مربعی به اظلاع ۱۰ سانتیمتر محکم جوش داده شود، تا از فرو رفتن در
آسفالت پشت بام جلوگیری به عمل آید. یکی دیگر از نکاتی که در موقع نصب کولر
لازم است به آن توجه شود، این است که تا حد امکان از لولههای دودکش و
لوله چاه فاضلاب دور باشد. این نوع کولر آبی نسبت به حجم هوادهی در واحدهای
حجمی ۲۰۰۰ ، ۳۰۰۰ ، ۳۵۰۰ ، ۴۰۰۰۰ ، ۴۵۰۰ ، ۵۰۰۰ ، ۶۰۰۰ ، ۷۰۰۰ و ۱۲۰۰۰
ساخته میشوند. این اعداد بر حسب فوت مکعب در دقیقه (CFM) مقدار هوا دهی را
تعیین میکنند.
با گرم شدن هوا و نزدیک شدن به فصل
تابستان انتخاب یک وسیله سرمایشی مناسب همواره یکی از دغدغه های ما است، به
علاوه که در ایران معمولا مردم از اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد اقدام به
راه اندازی کولر های منازل می کنند.
در شهرهای مختلف کشور به علت تغییرات آب و
هوایی و تفاوت های جوی نوع وسیله سرمایشی که مورد استفاده قرار می گیرد
متفاوت است، کولرهای گازی مناسب منطقه آب و هوایی گرم و مرطوب اند و کولر
های آبی برای مناطق معتدل مناسب اند. البته به طور کلی صاحبان آپارتمان های
کوچک و نقلی همواره استفاده از کولرهای آبی را ترجیح می دهند، چرا که هم
هزینه های کمتری برایشان ایجاد می کند و هم اینکه کولر گازی برای فضاهای
کوچک خیلی کارایی ندارند، بنابراین شما هنوز هم با وجود تکنولوژی بالاتری
از آن شاهد کاربرد این محصول در کشور هستید.
پیشینه کولر آبی:
قدیمیترین نمونهٔ کولر آبی در جهان، که
همان بادگیر است در حدود هزاران سال پیش در ایران اختراع شد. کارکرد
بادگیرها به این ترتیب میباشد که هوای جاری بیرون از خانه را به داخل خود
میکشد و با تشتهای آبی که درونش تعبیه شده، هوا را خنک و سبک کرده و به
داخل خانه هدایت میکند.
نام گذاری کولر آبی:
به دلیل استفاده از این نوع کولر در ایران بیشتر از هر جای دیگری در جهان، گاه این نوع کولرها با عنوان کولر ایرانی شناخته میشوند.
اجزای تشکیل دهنده کولر آبی:
- کانال خروجی کولر: این کانال بین دریچه هوا و برزنت قرار داشته و
هرچقدر بتوان از برخورد نور آفتاب با این قسمت جلوگیری نمود، سرمای به وجود
آمده، تلفات کمتری داشته و راندمان - خنککنندگی کولر آبی افزایش خواهد یافت. -کانال داخلی: این کانال داخل کولر قراردارد و پروانه در مقابل آن میباشد.
- بدنه کولر -پارچه برزنتی:جهت جلوگیری از انتقال لرزشهای کولر وه کانال
خارجی الزاماً باید از برزنت استفاده شود. بدهی است این پاچه باید کاملاً
سالم باشد. - ناودانها: بر روی هر یک از درپوشهای کولر مسیری جهت ورود و توزیع اب
وجود دارد که به ناودانی معروف است. -آب پخش کن (سه راه آب)-پولی بزرگ و
پولی کوچک: توسط دو - پولی و تسمه راابط بین آنها نیروی مکانیکی به وجود آمده در الکتروموتور
به محور فن منتقل میشود. هم راستا بودن دو پولی بسیار فوق العاده با
اهمیت است. - شناور (فلوتر): با استفاده از شناور میزان آب داخل مخزن کولر همواره
ثابت است. اجزا الکتریکی کولر آبی -کابل رابط چهارسیم: جهت انتقال برق از
کلید به کولر. - فیوز:جهت حفاظت الکتریکی کولر در برابر خطراتی چون اضافه بار.
- جعبه ترمینال: جهت ایجاد اتصالات مطمئن و عایق از بدنه کولر. -کلید مخصوص کولر:جهت راه اندازی و کنترل موتور دو دور و واتر پمپ.
- الکترو موتور دوسرعته: جهت به چرخش در آوردن فن در کولر آبی. که شامل قسمتهای زیر میباشد:
- خازن راه انداز/خازن اصلاح ضریب قدرت/کلید گریز از مرکز/سیم پیچ راه انداز/سیم پیچ دور کند/ سیم پیچ دور تند.
- پمپ آب کولر: به کمک واتر پمپ، آب از مجزن به سه راه آب منتقل و از آنجا به ناودانها هدایت میشود.
استاتور (قسمت ساکن موتور)
استاتور از سه قسمت اصلی تشکیل شده است :
بدنه (طوقه)
این قسمت استاتور از ورقهای فولادی ساخته
شده و توسط دستگاه درز جوش به صورت استوانهای کامل در آمده است. قبل از
جوش بدنه سوراخهایی توسط پرس جهت تهویه روی آن تعبیه میگردد. قبل از
اینکه هسته و سیمبندی در آن قرار گیرد، روی آن آزمایشهایی انجام میگیرد.
بدنه ابتدا فسفاته ، سپس لعابکاری و سرانجام رنگ میشود. موقعی که استاتور
روی پایهاش قرار میگیرد، حتما قسمت بیرون منفذ آن باید به سمت بالا باشد
تا در مقابل ریزش آب و غیره محافظت گردد.
هسته
هسته الکتروموتور از ورقهای دینامو
(فولاد سیلیسدار) که روی آن شیارهای مخصوص و متفاوت تعبیه گردیده ، تشکیل
شده است. قطر داخلی هسته ۸٫۹ سانتیمتر و طول یا ضخامت محوری هسته برای
موتورهای ۳/۱ اسب بخار ، ۴٫۳ سانتیمتر و برای موتورهای ۲/۱ و ۴/۳ اسب بخار
۵٫۴ سانتیمتر است.
رتور
رتور نیز از ورقهای دینامو (فولاد
سیلیسدار) تشکیل شده است. در روی ورقها شیارهایی تعبیه شده است که
آلومینیم مذاب درآن تزریق میشود. آلومینیم مذاب پرههای خنککننده دو سر
رینگ را که میلههای روتور را اتصال کوتاه میکند، نگه میدارد. جهت سبک
شدن روتور و تهویه بهتر آن در روی هسته در قسمت مرکزی سوراخهایی تعبیه
میشود.
کلید گریز از مرکز (صفحه اتصالات)
این کلید روی درپوش عقب الکتروموتور قرار
دارد و چهارسر توسط فیشها از زیر به آن اتصال دارد. در قسمت رویی یا
بیرونی کلید ، یک سیم مخصوص دور زیاد که به فیشی با علامت HI که مخفف HIGH
، سیم دور کم به فیشی که به علامت LO که مخفف LOW و سیم برق مشترک به فیش
با علامت COM که مخفف (COMON) است، متصل میشوند.
توربین (بادبزن)
قسمت اصلی کولر که هوای داخل اطاقک را به
داخل کانال میدمد، توربین یا بادبزن نامیده میشود. توربین از طریق یک
فلکه (پولی) بزرگ با یک تسمه به فلکه موتور متصل میگردد. توربین از تعدادی
پره که با شکل و زاویه خاصی حول یک استوانه قرار دارند، تشکیل شده است.
پولی یا فلکه
پولی از آلومینیم خشک تهیه شده و انتقال
قدرت از الکتروموتور به فن یا پروانه از طریق آنها انجام میگیرد. پولی
کوچک روی محور موتور و پولی بزرگ روی محور پروانه نصب میشود. طرز قرار
گرفتن آنها طوری است که هر دو آنها دقیقا روی یک صفحه فرضی قرار میگیرند.
در غیر این صورت باعث خوردگی تسمه میشوند. روی مرکز هریک از پولیها یک
پیچ مغزی قرار دارد که باید توسط آچار آلن روی سطح صاف محورها تنظیم و سپس
محکم شود. در غیر اینصورت پس ازمدتی به صورت هرزگرد حرکت میکنند.
یاتاقان
یاتاقان یا بستر قسمتی است که یک سر محور
فن در داخل آنها قرار میگیرد. ساختمان یاتاقان طوری است که نیروی وزن ناشی
ا زمحور و فن و اصطکاک را به بدنه منتقل میسازد، و چون باید حداقل اصطکاک
و ساییدگی را داشته باشد، لازم است ماهانه یک بار روغنکاری شوند. بهترین
یاتاقانها نوع گرافیتی و بلبرینگی هستند.
قسمت الکتریکی
استاتور :
قسمت استاتور از دو بوبین یا بالشتک تشکیل شده است، که روی هسته در داخل شیارها قرار گرفتهاند.
روتور :
هسته روتور ، واترپمپ را از ورقهای آهن
سیلیسدار تهیه و شیارهایی به منظور قرار گرفتن میله یا هادیها روی روتور ،
روی آن ایجاد میکنند. این شیارها به منظور افزایش گشتاور واتر پمپ انتخاب
می شوند. در داخل آنها مواد مذاب تزریق میکنند. بطوری که یک قفسه
آلومینیومی تشکیل میشود.
درپوش ها :
درپوشهای انتهایی ، قسمتی از موتور را
تشکیل میدهند، که در مرکز آنها بوشهای نگهدارنده محور رتور تعبیه شده
است. جنس بوشها از استیل و قسمت داخلی آنها از برنز میباشد تا در مقابل
بارهای سنگین و سبک از استحکام کافی برخوردار باشند. روی بوشها منفذی تعبیه
گردیده که در داخل آن نمد مخصوص آغشته به روغن قرار میگیرد.
درپوشها محل قرار گرفتن یاتاقانها و نگهداری دو سر محور موتور میباشند، و در نگهداری روتور نقش مهمی ایفا میکنند.
قسمت مکانیکی
واتر پمپ(پمپ آب) :
قسمتی از مجموعه موتور کولر که به شکل
پرههای منظم در قسمت انتهایی (پایینی) محور قرار دارد، واتر پمپ نامیده
میشود، و عمل پمپاژ آب را به بدنه کولر انجام میدهد. قسمتهای مختلف پمپ
عبارتند از :
پایه اصلی پمپ که در داخل آب قرار میگیرد.
پروانه چهار یا سه پره که نقش توربین را داشته و آب را پمپاژ میکند.
کفی یا پایه پمپ که در زیر پایه نصب میگردد و نقش آببندی پمپ را دارد.
چپقی پایه پمپ ، محل قرار گرفتن شیلنگ ، که آب را به سه راهی منتقل میکند.
کلاهک پمپ ، قسمت فوقانی الکتروپمپ ، که به صورت چتری بالای الکتروپمپ قرار میگیرد تا از ورود آب به داخل آن جلوگیری کند.
بدنه کولر (اطاقک هوا)
اطاقک هوا از یک مکعب تشکیل شده است که دارای کف سقف و یک بدنه ثابت
میباشد. سه دیوار دیگری که پوشالها در آن جای داده میشوند. معمولا متحرک
هستند، و میتوان آنها را از اطاقک جدا ساخت. در مواقع تعویض پوشالها و
یا سرویس کولر این کار ضروری است. قسمت دیوار ثابت از طریق یک دریچه
لبهدار با یک قطعه برزنت به کانال اصلی متصل میگردد. بدین ترتیب از
انتقال ضربه و لرزش کولر به کانال جلوگیری میشود.
شناور (فلوتر)
شناور وسیلهای است که برای تنظیم مقدار و ارتفاع آب داخل مخزن کولر یا هر
مخزن دیگری بکار میرود، و از سرریز شدن آب جلوگیری میکند. این دستگاه که
قابل تنظیم نیز هست، از یک شیر فشاری که توسط یک بازو به یک کره پلاستیکی
توخالی متصل است تشکیل میشود.
جعبه اتصال الکتریکی
جعبه اتصال که از مواد عایق ساخته شده است، به بدنه ثابت کولر در داخل آن
متصل میباشد. طوری که روی آن سرپیچهای اتصال ، همراه با حروف و در بعضی
موارد با نقشه اتصال دیده میشود. این جعبه دارای یک درپوش محافظ است.
خازن راهانداز موتور کولر
این خازن (که با سیم پیچ راهانداز موتور بطور سری قرار گرفته است) هنگام
راه اندازی موتور در مدار قرار میگیرد، و با ایجاد اختلاف کار بین جریان
ولتاژ باعث حرکت موتور شده و سپس توسط کلید گریز از مرکز از مدار موتور
خارج میشود. پس از خاموش شدن کولر مجددا کلید گریز از مرکز خازن را برای
استارت بعدی در مسیر جریان از میدهد.
ساختمان موتور کولر آبی:
این نوع موتورها از نوع قفسی (قفس سنجابی)
با راه انداز خازنی یا مقاومتی دو دور میباشند، که در قدرتهای مختلف ۰٫۲۵
، ۰٫۵ و ۰٫۷۵ اسب بخار و بالاتر نسبت به حجم هوادهی کولر انتخاب میشوند.
این نوع موتورها به دلیل نداشتن کلکتور (روتور سیم پیچی شده) با صدای بسیار
کم ، حجم ، قیمت کمتر و عمر طولانیتر مورد استفاده قرار میگیرند. موتور
کولر دارای دو دور حدود ۱۰۰۰ و ۱۵۰۰ دور در دقیقه است، که به نام دور کند و
دور تند معروف است. ساختمان این موتورها بر اساس سه مشخصه سیم پیچ که راه
انداز دورکند و دورتند هستند، ساخته میشوند.
در روی بدنه موتور کولر
قسمت الکتریکی کلید گریز از مرکز وجود دارد که سرهای خروجی سیم پیچها و
کابل ورودی برق به آن متصل میشود. روی قسمت کائوچویی این کلید لغات (COM)
مشترک (HI) تند (LO) کند دیده میشود. جریانی که موتور در دورهای تند و کند
میکشد، حدود یک اسب بخار و (۴٫۲ آمپر) است. برای کولرهای با حجم هوا دهی
زیاد از موتورهای سه فاز با یک دور (۱۵۰۰ دور در دقیقه) استفاده میشود.
ساختمان کولر آبی از بخشهای مختلفی تشکیل شدهاند که آنها را بررسی
میکنیم.
محاسن و معایب کولر آبی:
کولر های آبی با وجود مزایای فراوانی چون
قیمت مناسب دستگاه و هزینه انرژی مصرفی، بازده سرمایش بالا و مصرف پایین
انرژی، معایبی هم دارند، در واقع در صورت سرویس نکردن به موقع دستگاه دچار
اشکالاتی از قبیل؛ گرفتگی پوشال و پمپ یا زنگ زدگی اجزای داخلی کولر می
شوند، یکی دیگر از محدودیت های کولرهای آبی محدود بودن انتخاب درجه سرما
است.
کولرهای آبی بر اساس میزان مصرف انرژیشان
یا در واقع میزان قدرت موتور دستگاه تقسیم بندی می شوند و اندازه آنها نیز
بر این اساس تغییر می کند.
برندهای بسیار زیادی در حال حاضر در بازار
کولر های آبی وجود دارد که اکثر آنها نیز ایرانی هستند و مرغوبیت کافی نیز
دارند، از جمله می توان به سپهر الکتریک، آبسال، خزر، برفاب، انرژی و …
اشاره کرد.
طرز کار کولر آبی:
آب توسط الکتروپمپ از تشتک به ناودانهای
در بالای پوشالها هدایت میشود و سپس بر روی پوشالها میریزد و آنها را خیس
نگه میدارد. با کار الکترو فن هوا از روی پوشالهای مرطوب عبور کرده به
طرف کانال و یا داخل سالن هدایت میشود عبور هوا از روی پوشالهای مرطوب
موجب تبخیر آب پوشالها شده و آب برای تبخیر شدن گرمای هوا را جذب میکند و
در نتیجه موجب خنک شدن هوا میشود هوای خنک با رطوبت حدود ۹۰ درصد وارد
سالن میگردد این کولر در نقاطی که دارای آب و هوای خشک هستند با بازده خوب
کار میکنند. در نقاط مرطوب و کنار دریا کارایی ندارند.
ظرفیت کولر آبی:
کولرهای آبی را در اندازههای مختلف تا
ظرفیت ۱۳۰۰۰ میسازند و آنها را بر اساس ظرفیت میشناسند عبارت کولر ۴۵۰۰
به معنی این است که ظرفیت هوادهی کولر ۴۵۰۰ فوت مکعب در دقیقهاست.
کلید هوشمند کولر آبی چیست؟!
کلید هوشمند برای کولر های آبی مزایای
بسیاری دارد، شما می توانید به وسیله این وسیله دمای مناسب برای محیط تعریف
کنید، می توان دمای محیط را توسط دماسنج چک کنید، این کلید با کنترل میزان
آب مصرفی کولر از هدر رفتن بی رویه آب جلوگیری می کند، مصرف انرژی
الکتریکی را به وسیله تنظیم تایمر کاهش می یابد، همچنین عمر قطعات
الکترونیکی مانند، الکتروموتور و پمپ آب آن زیاد می شود، چرا که در برابر
قطع و وصل شدن برق هنگام قطعی ناگهانی برق مقاومت دستگاه را افزایش می دهد و
در نهایت اینکه از خشک شدن پوشال ها جلوگیری کرده و دیرتر خراب می شوند.
بد نیست بدانید که کلید هوشمند کولر آبی
به شما امکان کنترل از راه دور به وسیله ریموت را هم می دهد. اگر کولر شما
کلید هوشمند نداشته باشد هم می توانید با هزینه بسیار کمی آن را تهیه و نصب
کنید، توجه داشته باشید که بسیاری از محصولات موجود در بازار دارای
ترموستات هستند، اما این ترموستات برای کولر گازی مناسب است و اگر شما در
مکانی که کولر آبی روشن باشد دماسنجی نصب کنید خواهید دید که با وجو اینکه
دما را بالا نشان می دهد، هوا سرد است.
عیب یابی و تعمیر کولر آبی:
عیب۱- با زدن کلید ها ،الکتروموتور دو دور وپمپ آب روشن نمی شوند.
علت۱- فیوز قطع است ویا خراب شده.
رفع عیب۱- ورود و خروج فاز به فیوز را
بتوسط فاز متر بررسی نمایید.اگر به فیوز فاز می رسد امابا حرکت اهرم آن فاز
خارج نمی شود ،فیوز خراب شده است آن را با فیوزی هم آمپر خودش تعویض
نمایید.
عیب۲- با زدن کلید ها الکتروموتور وپمپ آب روشن نمی شود.
علت۲- در فاز یا نول اصلی (سیم رابط ) مشکلی بوجود آمده.
رفع عیب۲- اگر در مبدأ درون کلید برق وجود
دارد ،فیوز هم سالم است اما به ترمینال کولر برق ۲۲۰ ولت نمی رسد،بطور قطع
سیم (کابل) رابط دچار اشکال شده است.آن را تعویض نمایید.
عیب ۳- موتور کار می کند اما باد کولر خنک نیست.
علت ۳- در کف تشتک آبی وجود ندارد.
رفع عیب۳- عدم وجود آب یا کافی نبودن آن
می تواند به سوراخ شدن تشتک کولر – نشتنمودن آب از شیر اطمینان- تنظیم
نبودن فلوتر (شناور) مربوط باشد.
عیب۴- موتور کار می کند اما باد کولر خنک نیست.
علت۴- واتر پمپ عمل نمی کند یا شلینگ رابط پاره شده.
رفع عیب۴- به کنار کولر بروید وبه پوشال
ها دقت نمایید. اگر صدای ریزش آب به گوش نرسید وهمچنین قطرات آب جاری روی
پوشال ها رؤیت نشد،مطمئن باشید در سیستم پمپاژ آب مشکلی بوجود آمده. این
عیب می تواند به خود واتر پمپ ویا پارگی شلینگ مربوط باشد.دریچه ها را باز
نمایید تا مورد معیوب را دقیقا” شناسایی کنید. خرابی واتر پمپ می تواند به
هر زگرد شدن پروانه ویا نیم سوز شدن موتور مربوط باشد البته گاها”دیده می
شود که واتر پمپ کاملا” سالم است اما در سیستم برق رسانی به آن مشکل بوجود
آمده قبل از آن که واتر پمپ را سوخته تلقی کنید، سیم های رابطش را جدا
نموده وبتوسط دو سیم دیگر به آن برق ۲۲۰ ولت برسانید.اگر عمل نکرد وپروانه
هم گریپاژ نیست پس واتر پمپ سوخته است در صورت پاره شدن شلینگ نیز آن را
تعویض نمایید.
عیب۵- موتورکار می کند اما باد کولر خنک نیست.
علت۵- سوراخ ناودان ها مسدود شده .
رفع عیب۵- دریچه ها را از کولر جدا نموده
ودر صورت امکان پوشال ها را نیز جدا نمایید سپس سوراخ های موجود روی ناودان
ها را با جوهر نمک وبرس بشوئیدتا جرم روی حفره ها کاملا” پاک شود. سپس
ناودان ها را با آب کافی بشوئید تا بوی جوهر نمک کاملا” رفع گردد، سپس
پوشال ها وشبکه های توری را ببندید و مطمئن باشید به تهویه مناسبی دست
خواهید یافت.
عیب۶- واتر پمپ والکتروموتور دو دور در حال کارند اما خنک کنندگی کولر ، کیفیت چندانی ندارد.
علت ۶- تسمه تنظیم نیست.
رفع عیب۶- برای تنظیم تسمه باید پیچ های
پایه الکتروموتور را شل کرد وپایه را طوری جابجا کرد که تسمه نه شل باشد که
روی پولی ها کمانه کند ونه آنقدر سفت باشد که محور را تحت تنش قرار داده
بوش ویا تاقان ها را خراب کند ویا سبب سوختگی موتور گردد. بهترین حالت
رگلاژ تسمه آن است که اگر تسمه را نزدیک پولی کوچک توسط دو انگشت به هم
نزدیک کنیم به اندازه یک بند انگشت با هم فاصله داشته باشند.یا اینکه اگر
موتور را خاموش نمودیم سریع فن توقف نکند بلکه حدود ۵ الی ۶ دور بزند سپس
بایستد.برای تعویض تسمه ضخامت وطول تسمه را باید جزء مشخصات آن در نظر
داشته باشید.
عیب۷- واتر پمپ والکتروموتور در حال کارند اما خنک کنندگی کولر کیفیت چندانی ندارد.
علت۷- پارچه برزنتی لرزه گیر پاره است.
رفع عیب۷- پارچه برزنتی را بر رسی نمایید واگر در آن پارگی مشاهده وقابل تعمیر نیست،آن را تعویض نمایید.
عیب۸- واترپمپ و الکتروموتور کار می کنند اماخنک کنندگی کولر کم است.
علت۸- موتور فن نیم سوز است.
رفع عیب۸- بتوسط یک آمپر متر ،جریان موتور
فن را اندازه گیری نموده وبا جریان ثبت شده بر روی آن مطابقت دهید.اگر
جریان اندازه گیری شده چند برابر جریان نامی موتور بوده وبدنه استاتور سریع
داغ می شود موتور نیم سوز است.
عیب۹- واتر پمپ والکتروموتور درحال کارند اماکیفیت خنک کنندگی کم است.
علت۹- مقدار پوشال ها کم است وهوا آزادانه وارد کولر می شود.
رفع عیب۹- اگر پوشال ها را تعویض نموده
اید ،در جاگذاری پوشال های جدید دقت به عمل نیامده سعی شود جاگذاری پوشال
ها یکدست باشد وپوشال ها همه ی سطح در پوش ها را اشغال نماید زیرا اگر
قسمتی بدون پوشال باشد هوای گرم خارج کولر از آن قسمت مکیده شده وبه محیط
ساختمان راه یافته وتهویه هوا را مختل می سازد.
عیب۱۰-موتور فن کار نمی کند (واتر پمپ کار می کند.).
علت۱۰- به موتور فن برق نمی رسد.
رفع عیب۱۰- ممکن است فاز مربوط به موتور
در کلید مخصوص کولر قطع شده ویا موردی مشابه در مورد نول صورت گرفته
باشد.اگر مشکل از پارگی ویا قطع شدگی فاز یا نول است ،نقطه پاره شده را
ترمیم نمایید.
عیب۱۱- موتور فن کار نمی کند.
علت۱۱- بازدن کلید بین کنتاکت های HI وCOM (روی تخته فیبری موتور) برق ۲۲۰ ولت وجود دارد اما راه نمی افتد.
رفع عیب۱۱- به عیب یابی موتور های آسنکرون مراجعه کنید.
عیب۱۲- موتور صدای هوم می دهد.اما براه نمی افتد.
رفع عیب۱۲- برای اطلاع بیشتر به عیب یابی
موتور ها مراجعه نمایید. اما بطور مختصر متوان گفت :سیم پیچ راه انداز
سوخته است -سیم بندی راه انداز به کلید گریز از مرکز وصل نشده است- پس از
خاموش کردن کولر کلید گریز از مرکز به حالت عادی خود باز نگشته است- تسمه
بیش از حد سفت شده است-پولی ها در یک امتداد نیستند-سیم بندی دور تند نیم
سوز شده است- اگر موتورفن ۴/۳ اسب است،احتمال دارد خازن راه انداز آن سوخته
باشد.
عیب۱۳- فقط یکی از دور های موتور فن کار می کند.
علت۱۳- سیم مربوط به دور دوم از صفحه کلید موتور قطع شده.
رفع عیب۱۳- ابتدا برق کولر را قطع
نمایید.سپس سیم های متصله به موتور را از آن جدا نموده وبا اهم متر هر سیم
پیچ به کلید موتور را بر رسی نمایید.به احتمال زیاد یکی از سر سیم های HI
ویا LOW از صفحه کائوچویی جدا شده است که می بایست سیم مربوطه را لحیم
نمایید.اگر پارگی در درون استاتور باشد،کار قدری مشکل می شود وبهتر است در
صورت عدم تخصص کافی به سیم پیچ های استاتور دست نزنید واز تعمیر کار مجرب
کمک بگیرید.
عیب۱۴- فقط یکی از دور های موتور فن کار می کند.
علت ۱۴- یکی از سر سیم های رابط بین کلید تبدیل وپایه های LOW ویا HI در مسیر قطع شده است.
رفع عیب۱۴- برای آن که مطمئن شویم سیم های
رابط بین تبدیل وموتور سالم اند بهتر است دو خروجی را داخل کلید تبدیل به
یکدیگر متصل نموده ودو سیم متصل به پایه های LOW و HI رااز اتصالات تخته
کلید موتور جدا نموده واهم متر را به آن ها متصل می کنیم .اگر دو سیم رابط
سالم بوده ودر مسیر دچار پارگی نشده باشند عقربه منحرف شده ومقداری اهم که
در واقع اهم سیم های رابط است را نشان می دهد.واگر عقربه منحرف نشده ،سیم
ها دچار پارگی شده اند وچون کابل چهار سیمه است باید کابل اصلی تعویض شود.
عیب۱۵- فقط یکی از دور های موتور کار می کند.
علت ۱۵- کلید گریز از مرکز عمل نمی کند.
رفع عیب۱۵- در موتور کولر همیشه در لحظه
اول سیم پیچ های استارت ودور تند در مدارند وبه محض رسیدن سرعت موتور به ۷۵
درصد سرعت نامی کلید عمل نموده واستارت را از مدار خارج می کند وبا خارج
شدن استارت دور تند در مدار مانده و موتور سرعت می گیرد.سپس می توان با
تغییر دادن وضعیت تبدیل از دور کند موتور استفاده نمود واگر کلید گریز از
مرکز عمل نکند وسیم پیچ کمکی در مدار باقی بماند، موتور سرعت چندانی نداشته
وضمن بگوش رسیدن صدای خشن از موتور ،داغ هم می شود. مشکل کلید گریز از
مرکز معمولا”شکستن صفحه فیبری ویا اکسید شدن فنر ها است که می بایست روتور
را از استاتور جدا نموده وپس از سرویس محرک کلید ، یقینا” موتور به کار
نرمال خود ادامه می دهد.
عیب۱۶- فقط یکی از دور های موتور کار می کند.
علت ۱۶ – کلید تبدیل خراب است.
رفع عیب ۱۶- به علت بالا بودن جریان مصرفی
در کولر گاها”کنتاکت ها درون کلید تبدیل به یکدیگر جوش می خورند.قاب کلید
تبدیل را باز نموده ،وبا اهم متر (در حالی که فیوز اصلی کولر قطع است ) از
حرکت اهرم کلید بین کنتاکت مشترک با دو خروجی اطمینان حاصل کنید.اگر در
کنتاکت ها جوش خوردگی دیده شود،آن ها را از یکدیگر جدا نموده وپس از سمباده
کشی کلید را مجددا” در مدار قرار می دهیم.اگر همچنان عملکرد مثبتی نداشت
آن را تعویض می کنیم.
عیب۱۷- با روشن نمودن کولر ،موتور براه نمی افتد اما اگر پولی با دست چرخانده شود موتور بکار خواهد افتاد.
رفع عیب۱۷- از آن جا که این عیب مشابه عیب۱۲ است به رفع عیب ۱۲ مراجعه نمایید.
عیب۱۸- صدای کولر در حال کار زیاد است.
علت۱۸- پولی ها یا یکی از پولی ها شل شده است.
رفع عیب۱۸- در پوش سمت پولی ها را از بدنه
جدا نموده واتصال آن ها به محور را کنترل نمایید.در صورت لزوم ،پولی ها را
محکم بر روی محور فن ببندید.
عیب۱۹- صدای کولر در حال کار زیاد است.
علت۱۹- یاتاقان ها گشاد شده اند.
رفع عیب۱۹- در پوش های دوطرف فن را باز
نموده ومحور را بصورت شعاعی (عمودی) حرکت دهید اگر محور حرکت عمودی داشت
،نیاز است بوش ها را تعویض نمایید.البته در بعضی موارد یاتاقان ها (بوش ها)
سالم اند اما به سبب شل شدن بست یاتاقان این عیب بروز می کند.
عیب۲۰- صدای کولر در حال کار زیاد است.
علت۲۰- محور فن تاب بر داشته است.
رفع عیب۲۰- اگر محور فن تاب داشته باشد،در
حال گردش لنگر انداخته وعلاوه بر تولید صدای زیاد،سبب خرابی یاتاقان نیز
می گردد. رفع این عیب نیاز به تجربه ومهارت خاصی دارد واز جمله مهارت های
تراشکاران محسوب می شود.
عیب۲۱-صدای کولر در حال کار زیاد است.
علت۲۱- صدا از موتور فن است.
رفع عیب۲۱- صدای خشن موتور فن می تواند از
در گیر شدن پروانه خنک کننده با در پوش به سبب خرابی یا تا قان وتاب داشتن
محور فن ناشی گردد. موارد فوق را بررسی نمایید وقطعه معیوب را شناسایی
وعیب را بر طرف نمایید.
عیب۲۲- صدای کولر در حال کار زیاد است.
علت۲۲- تسمه خراب است.
رفع عیب۲۲- خراش های روی تسمه موجب صدای
خشن کولر در حال کار می شود. اگر تسمه معیوب است با ارائه آن به فروشگاه
قطعات کولر، تسمه ای با سایز خودش را تهیه نمایید.
عیب۲۳- موتور فن مرتبا” خاموش وبصورت خودکار روشن میشود.
رفع عیب۲۳- روشن وخاموش شدن مرتب موتور
نشانگر وجود اورلود سر راه سیم مشترک موتور ویا داخل آن (موتور ) میباشد.در
بعضی از لوازم الکتریکی مثل چرخ گوشت ها جهت حفاظت موتور در برابر جریان
اضافه بار ویا اتصال کوتاه در داخل موتور از محافظ استفاده می شود . این
محافظ گاها”فیوز شیشه ای است که جریان نامی آن متناسب با جریان دستگاه
انتخاب می گردد ودر موارد دیگر از اورلود بعنوان محافظ استفاده می شود. با
عبور جریان بیش از حد از وسیله وبوجود آمدن گرمای زیاد اورلود بطور خودکار
عمل کرده وجریان را قطع می کند وبا سرد شدن مجدد وسیله (موتور ) جریان بر
قرار وموتور به حرکت در می آید .
عوامل تحریک کننده اورلود در کولر
عبارتنداز: نیم سوز بودن موتور- خارج نشدن سیم پیچ استارت از مدار (عمل
نکردن کلید گریز از مرکز )-سفت بودن تسمه – گریپاژ بودن یاتاقان ها -بسته
بودن دریچه هوای کولر ودر نتیجه آن تراکم هوای داخل که گردش فن را مشکل می
سازد-در یک امتداد نبودن پولی ها . کلیه موارد مذکور می بایست مورد به مورد
بر رسی گردد تا مشکل اصلی شناسایی وعیب بر طرف شود.
عیب۲۴- آب کولر سر ریز می شود.
رفع عیب۲۴- این مشکل می تواند به تنظیم
نبودن فلوتر مربوط باشد. همچنین سوراخ شدن گوی پلاستیکی شناور سبب می شود
گوی پر از آب شود وبه ته آب تشتک رود ، در نتیجه آب بیش از حد وارد کولر
شده وسر ریز می کند در این صورت می بایست شناور تعویض شود.
عیب۲۵- هنگام کار کولر قطرات ریز آب وارد محیط می شود.
رفع عیب۲۵- شلینگ پاره شده و آب بداخل پره های تور بین پاشیده می شود.آب از طریق پوشال وتسمه بداخل فن ریخته می شود.
چگونه یک کولر آبی را سرویس کنیم؟!
مطالب ذیل ماحصل تجربیات ۲۰ سالهی سرویس انواع کولرهای آبی است.
سیستم کولر آبی از سه ورودی برق، آب و هوا
تشکیل شده است و فقط یک خروجی هوای مرطوب و خنک دارد. کابل برق ورودی
کولر، یک کابل چهار رشتهای است که هر یک از چهار رشته به ترتیب مربوط به
نل، پمپ آب، دور کند و دور تند میباشد. آب ورودی به کولر معمولاً از طریق
یک شلنگ ۵ میلیمتری تغذیه میشود که مستقیماً به یک شناور متصل میگردد.
هوا نیز از طریق دریچههای کولر که توسط پوشال پوشانده شدهاند وارد کولر
میشود.
فرایندها و تجهیزات
کولر آبی از دو بخش گردش آب و گردش هوا
تشکیل یافته است که این دو گردش توسط دو موتور جداگانه انجام میشود. سیستم
گردش آب کولر توسط پمپ آب و سیستم گردش هوا به وسیلهی موتور اصلی کولر
صورت میپذیرد.
قطعات و تجهیزات کولر آبی به سه دسته تقسیمبندی میشوند:
- الکتریکی: شامل کلید سه دکمهای قطع و وصل، پمپ آب و موتور کولر
- مکانیکی: شامل توربین هوا و تسمه، شناور
- ثابت: دریچهها، بدنه، اتصالات شبکهی آبرسانی و شیر تخلیه
سرویس کولر آبی
قبل از هر چیز لازم است از خاموش بودن
کولر و عدم اتصال جریان برق اصلی (فاز) به کولر مطمئن شوید. اگرکولر دارای
فیوز جداگانه است آن را قطع کنید در غیر این صورت با پشت دست به بدنه کولر
بزنید تا از برق نداشتن آن مطمئن شوید. سپس از کسی که داخل منزل و پای کلید
قطع و وصل ایستاده است ابتدا بخواهید کولر را یکبار قطع و وصل کند تا
مطمئن شوید در حال سرویس کولر خودتان هستید نه کولر همسایه. پس از اطمینان
از مراحل قبل ابتدا میبایست دریچههای خروجی باد کولر را در اتاقها و
سالنهای منزل باز کنید تا در صورت شروع به کار کولر به موتور آن فشار وارد
نشود. بعد از اینها میبایست دریچههای خود کولر را باز کنید و در صورتی
که پوشال آن کهنه شده است آن را تعویض کنید یا در غیر این صورت آنها را با
آب بشویید تا خاکهای آن وارد فضای کولر نشود. برای تهیه پوشال جدید حتماً
پوشال همسایز با ظرفیت کولر بگیرید. مثلاً اگر پوشال کولر ۴۵۰۰ را بر روی
کولر ۳۵۰۰ ببندید، تراکم بالای پوشالهای بزرگتر از سایز، موجب اختلال در
سیستم گردش هوای کولرمیشود و هوا به درستی به کولر نمیرسد.
برای زدودن رسوب داخل کولر میتوانید از
مواد سفید کننده یا جوهر نمک استفاده کنید. برای این کار ابتدا شیر تخلیه
کف کولر را باز کنید تا آبهای کهنه و قدیمی تخلیه شود و سپس مواد سفید
کننده و رسوبزدا را در آن بریزید و پس از چند دقیقه با آب بشویید.
در حالی که آب کولر تخلیه شده است، از کسی
که پای دکمهی قطع و وصل کولر ایستاده است بخواهید به ترتیب و یکی یکی
دکمهها را بزند تا از سلامت پمپ آب و موتور کولر اطمینان حاصل نمایید.
معمولاً قطعات الکتریکی نیازمند سرویس نیست و قابل تعمیر هم نیست یا ارزش
تعمیر ندارد و در صورت از کار افتادن بهتر است تعویض شود.
برای سرویس کولر آبی قطعات مکانیکی
میبایست کنترل و بازدید شود. محل اتصال محور توربین هوا به بولبیرینگها
لازم است روغنکاری گردد. تسمهی گردانندهی توربین میبایست در یک وضعیت
تعادلی باشد. یعنی نه خیلی سفت و محکم باشد که به موتور فشار وارد کند و نه
چندان شل باشد که موتور دچار گیرپاژ شود. در صورتی که تسمه از حالت نرمال
خود خارج شده و از اطراف آن نخ بیرون زده، لازم است آن را تعویض کنید.
شناورهای قدیمی موجود در بازار یا به صورت دو قطعه پلاستیک زانویی شکل
بودند که با یک پیچ تنظیم به هم متصل شده بودند و در انتهای آن یک حباب
پلاستیکی قرار داشت و یا به صورت یک میلهی فلزی متصل به یک حباب پلاستیکی
بودند. شرکت آبسال اخیراً شناوری را به بازار معرفی کرده است که مشکلات
شناورهای قدیمی راندارد و بر روی خود حباب پلاستیکی از عدد ۱ تا ۸ مدرج شده
و میتوان اندازهی آب داخل کولر را با گرداندن حباب به خوبی تنظیم کرد.
الان نوبت آن است که فلکهی آب کولر را
باز کنید تا از سلامت شناور کولر اطمینان حاصل کنید. با دست و به آرامی
شناور را بالا بیاورید و ببینید که عمل قطع آب صورت میپذیرد یا خیر. اگر
آب به درستی وارد کولر نمیشود یا عمل قطع به طور کامل انجام نمیشود شناور
میبایست تعویض گردد.
پس از کنترل شناور نوبت به بستن مجدد شیر
تخلیه و آبگیری کولر است. حتماً پس از بستن شیر تخلیه از زیر کولرآن را
کنترل کنید که چکه نداشته باشد. اگر شناور درست تنظیم شده باشد سطح آب
میبایست یک سانتیمتر پایین تر از حداکثر ارتفاع شیر تخلیه متوقف شود، در
غیر این صورت باید شناور را درست تنظیم کنید. ضمناً دقت کنید که سطح کولر
نسبت به زمین باید تراز باشد. یعنی کولر به گونهای واقع شده باشد که آب در
یک طرف آن جمع نشود.
پس از آبگیری کولر پمپ را روشن کنید تا از
صحت سیستم گردش آب کولر اطمینان حاصل کنید. توری دور پمپ رالازم است قبل
از روشن کردن تمیز کرده باشید و کف پمپ آب با کف کولر حداقل یک سانتیمتر
فاصله داشته باشد. پس از روشن شدن پمپ آب اتصالات را به دقت کنترل کنید که
از جایی چکه نداشته باشد، زیرا یکی از مهمترین دلایل سوختن موتور کولر و
پمپ آب، چکیدن آب بر روی بدنهی موتورهای الکتریکی است.
حالا دو دریچهی کناری کولر را ببندید و
پمپ آب را به اضافهی موتور کولر روشن کنید تا یک بار عملیات کامل داخل
کولر را ببینید. گاهی اوقات آبی که از بالا روی پوشالها میریزد، به جای
آن که از پایین تخلیه شود از وسط پوشال منحرف شده و بر روی توربین هوا یا
پمپ آب میپاشد که عملیات کولر را مختل خواهد کرد. در صورتی که مشکلی
مشاهده نشد و صدای کارکردن قطعات و موتور طبیعی بود، آخرین دریچه را نیز
ببندید. قبل از بستن آخرین دریچه مطمئن شوید که درب جعبه تقسیم برق داخل
کولر به درستی بسته شده است.
سایر نکات
دقت داشته باشید، کولر آبی برای عملکرد
خوب نیاز به فضای کافی در اطراف خود دارد. گاهی اوقات در آپارتمانها
کولرهای آبی را چنان به طور متراکم کنار هم میچینند که هوای کافی به کولر
نمیرسد. در این مواقع با افزدون یک زانویی بر سر کانال کولر میتوان محل
آن را اندکی تغییر دهید. برزنت اتصال دهانهی کولر به کانال کولر راکنترل
کنید تا هوا از کنار آن نشت نکند یا پاره نشده باشد. همچنین شلنگ انتقال آب
و فلکهی آب را نیز چک کنید تا نشتی یا چکه نداشته باشد. ایجاد سایهبان
برای کولر به گونهای که از تابش مستقیم آفتاب به دور باشد به کارایی آن
بسیار کمک خواهد کرد. چهار پایهی کولر را مستقیماً روی سطح آسفالت یا
ایزوگام قرار ندهید و زیر پایههای آن سنگ بگذارید تا در سطح آسفالت فرو
نرود.
سیستم کولرهای سلولزی نیز دقیقاً شبیه
کولرهای آبی است با این تفاوت که به جای پوشال از پدهای سلولزی بهره برده و
در صرفهجویی مصرف آب و انرژی بهینهتر است. در عین حال از قیمت بالاتری
نسبت به کولرهای آبیبرخوردار هستند.
توصیه هایی برای استفاده از کولر آبی:
دقت کنید هنگام خرید دستگاهی که انتخاب می
کنید دارای علامت استاندارد و برچسب انرژی باشد و با توجه به برچسب انرژی
بالاترین کارایی را داشته باشد.
یک کولر مناسب کولری است که کانال کشی آن
مسیر طولانی نداشته باشد و حتی الامکان کوتاه ترین مسیر برای کانال کشی
انتخاب شود، اگر کانال های شما خارج از ساختمان باشد، حتما حواستان باشد به
وسیله عایق کاری با پشم شیشه یا عایق های دیگر از گرم شدن کانال ها و هدر
رفتن سرما در اثر تابش مستقیم نور خورشید بر آنها جلوگیری شود که گاهی نصب
یک سایبان ساده بر روی کولر و کانال هم موثر است.
محیط پوشال های کولر از لحاظ رشد باکتری و
قارچ بسیار مستعد است، هم از نظر دما و هم مواد غذایی و رطوبت به اندازه
کافی شرایط برای رشد قارچ ها مهیا است، که این باکتری ها می توانند بیماری
های تنفسی در افراد خانه ایجاد کنند.
همچنین تجزیه پوشال ها سبب آزاد شدن مواد و
گازهایی می شود که علاوه بر انتشار بوی بد برای سلامتی نیز مضر است. به آب
مخزن کولر، محلول ضدعفونی کننده سانوسیل اضافه کنید و قبل از هر بار
استفاده از کولر به مدت ۱۵ دقیقه پمپ را به تنهایی روشن کنید تا پوشال ها
کاملا خیس شود.
بدنه فلزی کولر و اجزای الکتریکی آن در
کنار آبی که درون کولر در جریان است می تواند خطر برق گرفتگی را برای شما
در پی داشته باشد، بنابراین حتما کار تعمیر و راه اندازی آن را به افراد
ماهر در این زمینه بسپارید.
یادتان باشد با توجه به منطقه آب و هوایی
محل سکونتتان کولر انتخاب کنید، ضمن اینکه کولر بزرگ تر هرگز به معنای رفاه
و خنکی بیشتر نیست، بلکه تنها مصرف برق بیشتری در پی دارد.
توصیه برای خرید کولر آبی
اگر قصد خرید کولر آبی دارید، بهترین
گزینهی موجود در بازار کولر آبی آبسال است. در طراحی کولر آبسال نکات
ظریفی رعایت شده است که بازدهی کولر آبسال را نسبت به سایر شرکتهای موجود
به طرز چشمگیری بالا برده است. دریچهی برخی کولرها نظیر آزمایش پس از چند
بار باز و بسته شدن به درستی روی بدنه سوار نمیشود و شکاف موجود باعث هدر
رفتن هوای خنک کولر و کاهش بازدهی آن میشود.
چند باور غلط درباره کولر های آبی:
” کولرتان نیم سوز شده “
اصطلاحی بنام نیم سوز شدن وجود ندارد.
یعنی کولر یا سالم است یا سوخته. اصطلاح نیم سوز شدن از آنجا می آید که
کولر ظاهرا بی دردسر کار می کند اما از آن بوی سوختگی می آید. در چنین
حالتی باید به فکر تعویض یا تعمیر پمپ آب و یا دینام کولر باشید.
” هر چی آبش بیشتر باشه بادش خنک تر می زنه “
میزان آب داخل کولر هم حد استانداردی دارد. آب باید به اندازه ۳ انگشت از لبه کفی کولر پایین تر باشد.
” کولر بدون آب کار کنه دینام می سوزه “
خیلی ها معتقدند اگر کولرشان بدون پمپ آب
کار کند، دینام یا همان موتور کولر می سوزد. در صورتی که عملکرد این دو
وسیله برقی کولر ارتباط مستقیمی به هم ندارد.
” روغن کاری لازم نیست “
تعریف سرویس کولر در ذهن بعضی ها تنها در
مرحله شستشوی آن خلاصه می شود اما روغن کاری جزو ملزومات همه ساله این
وسیله پر استفاده است. اگر می خواهید عمر کولرتان بالا برود، در طول
تابستان حداقل ۳ بار کولرتان را با روغن مناسب روان کنید.
نکات بهداشتی:
کولرهای آبی میتوانند با دور تند
ریزگردها را وارد اتاق کنند. بازبودن قسمتی از هواگیر کولر باعث وارد شدن
ریزگردها به محوطه کولر و ورود به ساختمان میشود و باید پس از هر بار
افزایش غلظت ریزگردها در هوا، پوشالهای کولر شستشو و آب محفظه آن تخلیه
شود. برای جلوگیری از ورود ریزگردها و هوای گرم از طریق کولرهای آبی باید
قسمتهای هواگیر کولر کاملاً به وسیله پوشال گرفته شده و مقدار کافی آب
داشته باشند.