اینده دکترای روانشناسی بالینی

نکات کنکوری قسمت اول

استیل کولین

ACH

سروتونین (پنج _هیدروکسی
ترتیپتوفان)

5 HT

نوراپی نفرین (نور آدرنالین)

NE

 

·       
انرژی روانی موجب شکل گیری مراحل رشد می شود

·       
آدلر: اولین کلینیک روانی کودکان را تاسیس کرد

·       
واتسون : تنها 3 واکنش هنگام تولد وجود وجود دارد : ترس، خشم، عشق

·       
تقویت مثبت : از بین بردن محرک های نا مطبوع و نا خوشایند === > >  رفتار مطلوب افزایش می یابد (مثلا برای فرار از
سرزنش ، درس بخوانیم )

·       
تنبیه: حذف رفتار===> ارائه محرک ناخوشایند برای حذف رفتار نامطلوب

·       
گزل : معتقد به رشد نوعی (فیلوژنی) و رشد فردی ( آنتوژنی)

·       
هیلی: اولین درمانگاه راهنمایی کودکان را تاسیس کرد

·       
در مانیا: افزایش فعالیت در لب پیشانی چپ

·       
Ach=  راه انداز خواب REM

·       
مجموعه ی ( تالاموس، هیپوتالاموس و هیپوفیز)  = دیانسفال

·       
ضخیم ترین و بزرگ ترین اعصاب مغزی: عصب 3 شاخه

·       
در افسردگی: لب پیشانی راست فعالیت زیادی دارد.

·       
در نظریه ی لومیس ، تعجب از همه ی هیجانها دیرتر شکل می گیرد

·       
Symptom:  علامت: تجارب ذهنی که توسط خود بیمار توصیف می شود…
مثلا بیمار می گوید که گریه می کند یا بی خواب شده است. اینها می شود علامت.

·       
Sign:  یافته های عینی که متخصصان بالینی مشاهده می کنند:
مثلا می بینیم که حالت بیمار افسرده ، خلق او پایین و سرعت حرف زدنش پایین است : کندی
دارد. اینها میشود نشانه

·       
شایع ترین هیجان در عملکرد روزانه: علاقه

·       
ملاکی برای سایکوز، این است که ایگو واپس روی داشته باشد

·       
در مانیا، 5 HT      و NE       . در افسردگی هم سروتونین و هم نوراپی نفرین  

·       
کمبود ADH  هورمون کاهنده
ی ادرار، باعث بیماری دیابت بی مزه میشود

·       
نشانگان گرشمن= محاسبه پریشی: اشکال در لب آهیانه چپ 

·       
ساکول : آگاه شدن انسان از پیرامون خویش 
(خداپناهی فصل 6)

·       
داروهای SSRI  اختصاصا از بازجذب سروتونین
جلوگیری می کنند و داروهای سه حلقه ای
TCA   ها ، بازجذب سروتونین و نور اپی نفرین را بلوکه
می کنند 

·       
گلوتامات بر خلاف گابا ، تحریکی است 



محتوای دروس روانشناسی کنکور ارشد

محتوای دروس به این شرح است:

زبان تخصصی: کلیه متون روانشناسی که به زبان انگلیسی نوشته شده است.

علم النفس: دیدگاه های دانشمندان مختلف در باب علم النفس و تطبیق آن با
روانشناسی جدید

روانشناسی رشد: این درس به شرح چگونگی روند رشد انسان می پردازد، از جمله جنین،
کودک، نوجوان، بزرگسال، میانسال، سالمندان و در نهایت مرگ. مبحث دیگر در روانشناسی
رشد عبارت است از مطرح نمودن نظریه های رشد که توسط افراد مختلف ارائه شده است از
جمله فروید، اریکسون، ویگوتسکی و … .

روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی: این درس به شرح اختلالات روانی و علائم و
درمان آنها می پردازد. این درس به نام آسیب شناسی روانی هم شناخته شده است. کودکان
استثنایی نیز به تعریف کودک استثنایی، تیزهوش، نابینایان و ناشنوایان می پردازد.

آمار و روش تحقیق: درس آمار شامل دو بخش آمار توصیفی و استنباطی می شود. آمار
توصیفی بیشتر با سازمان بندی و خلاصه داده کردن داده ها سرو کار دارد ولی هدف آمار
استنباطی تعمیم اصول و یافته هاست. روش تحقیق نیز شرح روش های گونانگون تحقیق در
روانشناسی می باشد. مانند روش های مصاحبه، زمینه یابی و … .

روانشناسی بالینی: این درس به درمان بیماریها، نظریه های مختلف درمان و نظریه های
مختلف شخصیت می پردازد. ضمن اینکه تکنیک های گوناگون مصاحبه با مراجع و بیمار را
نیز بررسی می کند.

روانشناسی عمومی: در این درس یک مرور کلی بر تمام مباحث روانشناسی می شود. مانند
هوش، شخصیت، بیماریها و اختلالات، حافظه، یادگیری و شرطی سازی و … .

روانشناسی فیزیولوژیک: این درس به بدن انسان و مخصوصا فعالیت
های مغز می پردازد و رابطه مغز و رفتار انسان را بررسی می کند.

انگیزش و هیجان:  در مبحث انگیزش ما به
برررسی انگیزه های مختلف آدمی اعم از زیستی و اجتماعی می پردازیم و نظریات گوناگون
را در رابطه با آن ها مورد مطالعه قرار می دهیم. در بحث از هیجان نیز هیجان های
مختلف آدمی مثل خشم، شادی، غم و … بررسی می شود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top