نکات کنکوری قسمت اول
استیل کولین |
ACH |
سروتونین (پنج _هیدروکسی |
5 HT |
نوراپی نفرین (نور آدرنالین) |
NE |
·
انرژی روانی موجب شکل گیری مراحل رشد می شود
·
آدلر: اولین کلینیک روانی کودکان را تاسیس کرد
·
واتسون : تنها 3 واکنش هنگام تولد وجود وجود دارد : ترس، خشم، عشق
·
تقویت مثبت : از بین بردن محرک های نا مطبوع و نا خوشایند === > > رفتار مطلوب افزایش می یابد (مثلا برای فرار از
سرزنش ، درس بخوانیم )
·
تنبیه: حذف رفتار===> ارائه محرک ناخوشایند برای حذف رفتار نامطلوب
·
گزل : معتقد به رشد نوعی (فیلوژنی) و رشد فردی ( آنتوژنی)
·
هیلی: اولین درمانگاه راهنمایی کودکان را تاسیس کرد
·
در مانیا: افزایش فعالیت در لب پیشانی چپ
·
Ach= راه انداز خواب REM
·
مجموعه ی ( تالاموس، هیپوتالاموس و هیپوفیز) = دیانسفال
·
ضخیم ترین و بزرگ ترین اعصاب مغزی: عصب 3 شاخه
·
در افسردگی: لب پیشانی راست فعالیت زیادی دارد.
·
در نظریه ی لومیس ، تعجب از همه ی هیجانها دیرتر شکل می گیرد
·
Symptom: علامت: تجارب ذهنی که توسط خود بیمار توصیف می شود…
مثلا بیمار می گوید که گریه می کند یا بی خواب شده است. اینها می شود علامت.
·
Sign: یافته های عینی که متخصصان بالینی مشاهده می کنند:
مثلا می بینیم که حالت بیمار افسرده ، خلق او پایین و سرعت حرف زدنش پایین است : کندی
دارد. اینها میشود نشانه
·
شایع ترین هیجان در عملکرد روزانه: علاقه
·
ملاکی برای سایکوز، این است که ایگو واپس روی داشته باشد
·
در مانیا، 5 HT ↓ و NE ↑ . در افسردگی هم سروتونین و هم نوراپی نفرین ↓
·
کمبود ADH هورمون کاهنده
ی ادرار، باعث بیماری دیابت بی مزه میشود
·
نشانگان گرشمن= محاسبه پریشی: اشکال در لب آهیانه چپ
·
ساکول : آگاه شدن انسان از پیرامون خویش
(خداپناهی فصل 6)
·
داروهای SSRI اختصاصا از بازجذب سروتونین
جلوگیری می کنند و داروهای سه حلقه ای TCA ها ، بازجذب سروتونین و نور اپی نفرین را بلوکه
می کنند
·
گلوتامات بر خلاف گابا ، تحریکی است
محتوای دروس روانشناسی کنکور ارشد
محتوای دروس به این شرح است:
زبان تخصصی: کلیه متون روانشناسی که به زبان انگلیسی نوشته شده است.
علم النفس: دیدگاه های دانشمندان مختلف در باب علم النفس و تطبیق آن با
روانشناسی جدید
روانشناسی رشد: این درس به شرح چگونگی روند رشد انسان می پردازد، از جمله جنین،
کودک، نوجوان، بزرگسال، میانسال، سالمندان و در نهایت مرگ. مبحث دیگر در روانشناسی
رشد عبارت است از مطرح نمودن نظریه های رشد که توسط افراد مختلف ارائه شده است از
جمله فروید، اریکسون، ویگوتسکی و … .
روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی: این درس به شرح اختلالات روانی و علائم و
درمان آنها می پردازد. این درس به نام آسیب شناسی روانی هم شناخته شده است. کودکان
استثنایی نیز به تعریف کودک استثنایی، تیزهوش، نابینایان و ناشنوایان می پردازد.
آمار و روش تحقیق: درس آمار شامل دو بخش آمار توصیفی و استنباطی می شود. آمار
توصیفی بیشتر با سازمان بندی و خلاصه داده کردن داده ها سرو کار دارد ولی هدف آمار
استنباطی تعمیم اصول و یافته هاست. روش تحقیق نیز شرح روش های گونانگون تحقیق در
روانشناسی می باشد. مانند روش های مصاحبه، زمینه یابی و … .
روانشناسی بالینی: این درس به درمان بیماریها، نظریه های مختلف درمان و نظریه های
مختلف شخصیت می پردازد. ضمن اینکه تکنیک های گوناگون مصاحبه با مراجع و بیمار را
نیز بررسی می کند.
روانشناسی عمومی: در این درس یک مرور کلی بر تمام مباحث روانشناسی می شود. مانند
هوش، شخصیت، بیماریها و اختلالات، حافظه، یادگیری و شرطی سازی و … .
روانشناسی فیزیولوژیک: این درس به بدن انسان و مخصوصا فعالیت
های مغز می پردازد و رابطه مغز و رفتار انسان را بررسی می کند.
انگیزش و هیجان: در مبحث انگیزش ما به
برررسی انگیزه های مختلف آدمی اعم از زیستی و اجتماعی می پردازیم و نظریات گوناگون
را در رابطه با آن ها مورد مطالعه قرار می دهیم. در بحث از هیجان نیز هیجان های
مختلف آدمی مثل خشم، شادی، غم و … بررسی می شود.