دوره MBA تحـقیق و توسعـه (R&D) و نوآوری
انگيزه هاي طراحي دوره: ضرورت
ها و اهمیت تحقیق و توسعه صنعتی در دنیای امروز آشکارتر از گذشته، بر
همگان مبرهن است. امروزه تحقیق و توسعه در واحدهای صنعتی نه یک انتخاب که
یک الزام است. توسعه از طریق تحقیق، مزیت سازترین عامل در بنگاه های
اقتصادی جهان است و تحقیق و توسعه، اگر مراحل تجاری سازی را به خوبی طی
کند، بیش از هر مکانیزمی ثروت آفرین است.
ایران، با در اختیار داشتن مغزهای شکوفا و منحصربفردی که دنیای توسعه
یافته را در کشورهای پیشرفته تحت تاثیر قرار داده اند، بستری برای رشد و
شکوفایی صنعتی در اختیار دارد. نیازهای امروز کشور به تولید کیفی ملی، در
شرایط اقتصادی ویژه از یک سو و تحریم های اقتصادی علیه ایران از سویی دیگر،
اهمیت پرداختن به تحقیق و توسعه صنعتی را بیش از گذشته، پر اهمیت نموده
است.
با توجه به ضرورت های بهره ور سازی تحقیق و توسعه در صنایع و سازمان
های کشور، برگزاری دوره «MBA تحقیق و توسعه (R&D) و نوآوری» برای
نخستین بار در کشور، ویژه مدیران و کارشناسان واحدهای تحقیق و توسعه و
مراکز تحقیقات و همچنین پژوهشگران مستقل صنعتی، به عنوان ماموریتی مهم در
برنامه های سازمان مدیریت صنعتی کشور قرار گرفت.
اهداف دوره :
به طور معمول سازمان ها اعم از دولتي و خصوصي به لحاظ تحقيق و توسعه (R&D)، در يكي از سه وضعيت زير قرار دارند:
دارای مرکز تحقیق و توسعه پیشرفته و بهره ور (توسعه یافته) دارای مرکز
تحقیق و توسعه کم بازده (نیازمند به رشد) فاقد مرکز تحقیق و توسعه (فاقد
واحد مجزا)بر این اساس، دوره « MBA تحقیق و توسعه (R&D) و نوآوری» در
هر یک وضعیت های فوق، با اهدافي مشخص طراحي و اجرا مي گردد كه در زير بيان
شده اند:اگر سازمان از لحاظ تحقيق و توسعه در وضعيت ” توسعه يافته” باشد
هدف دوره ” ارتقاء بهره وري در واحد تحقيق و توسعه” مي باشد.
اگر سازمان از لحاظ تحقيق و توسعه در وضعيت ” نيازمند به رشد ” باشد هدف دوره ” توسعه دانش مدیریت تحقیق و توسعه ” مي باشد.
اگر سازمان از لحاظ تحقيق و توسعه ” فاقد واحد مجزا ” باشد هدف دوره ”
توانمندسازی به منظور راه اندازی و استقرار واحد تحقیق و توسعه ” مي باشد.
عناوين درس ها و تعداد واحدها:
دروس ترم اول عبارتند از:
تئوری ها و مبانی سازمان (3واحد)
روش تحـقیق ( 3 واحد)
رفتـار سازمـانی (3 واحد)
مدیریت نوآوری (3 واحد)
دروس ترم دوم عبارتند از:
سازماندهـی تحقیق و توسعه(2 واحد)
اصول و مبانی تحقیق و توسعــه (2 واحد)
مديريت منابع انساني پژوهشگر (2 واحد)
اصول بازاريابي تحقيق و توسعه(3 واحد)
دروس ترم سوم عبارتند از:
كاربردهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات(ICT) در تحقيق و توسعه (2 واحد)
ارزيابي ايده ها و امكانسنجي پروژه هاي تحقيق و توسعه(3 واحد)
مديريت پروژه در تحقيق و توسعه (3 واحد)
اصول و مباني فناوري اطلاعات (3 واحد)
دروس ترم چهارم عبارتند از:
مديريت قراردادها و برون سپاري پروژه هاي تحقيقاتي (3 واحد)
مديريت راهبردهاي سازمان و تحقيق و توسعه(3 واحد)
مديريت ريسك در فرآيندهاي تحقيق و توسعه (3 واحد)
مديريت مالكيت معنوي و تدوين و انتقال فناوري (3 واحد)
مدت دوره :
مدت دوره «MBA تحقیق و توسعه(R&D) و نوآوری» معادل چهار ترم
تحصیلی (2 سال) می باشد. در اين مدت 16 درس توسط دانش پژوهان فراگيري خواهد
شد كه در چارچوبي منحصر به فرد به صورت كاربردي همراه با بيان مثال هايي
عيني از صنايع كشور ارائه مي گردد.
مخاطبين دوره :
اين دوره نيازهاي گستره وسيعي از سازمان ها نظير بانك و بيمه، شهرداري
ها، نفت، گاز و پتروشيمي، نظامي و دفاعي، برق، خودرو، فناوري اطلاعات،
بنادر و دريانوردي، غذايي، دارويي و شيميايي را تحت پوشش قرار مي دهد. اين
دوره بنا به درخواست سازمان ها به صورت اختصاصي و سفارشي شده در محل متقاضي
قابل ارائه مي باشد.
كارشناسان و مديران تحقيق و توسعه، مديران عامل و ارشد شركت هاي دانش
بنيان، پژوهشگران ، مهندسان و طراحان واحدهاي فني و مهندسي و دانش پژوهان
علاقه مند برخي از مخاطبان اين دوره مي باشند.
شرایط شرکتکنندگان:
دارا بودن حداقل مدرك كارشناسي
موفقيت در مراحل ارزيابي شامل آزمون ورودي و مصاحبه حضوري
گواهينامه:
مدرك اين دوره از سوي سازمان مديريت صنعتي صادر و در سطح كارشناسي ارشد ارزيابي مي گردد .
زمان برگزاری کلاسها:
كلاسها و برنامه هاي
آموزشي به طور معمول در روز چهارشنبه هر هفته در نوبتهاي صبح و بعدازظهر
برگزار مي گردد. در موارد استثنايي به دليل ضرورتهايي مانند استفاده از
اساتيد مقيم خارج از كشور كه براي مدت محدودي براي ارائه كلاسها به ايران
سفر مي كنند يا موارد ديگر، از ساير روزهاي هفته استفاده خواهد شد.
شهريه دوره:
شهريه كل دوره17,000,000 تومان مي باشد.
مدیر علمی دوره:
مدير
علمي دوره جناب آقای دكتر اميد فدائي منش مي باشند كه در صورت تمايل و
نياز به كسب اطلاعات و راهنمايي در مورد جزئيات علمي و دروس اين رشته مي
توانيد از طريق شماره 09101454571 تماس حاصل نماييد.
مسئول دوره :
جناب آقاي رشيدي
تلفن : 22043005 (داخلی 420)
زير بناها ، اصول و مباني جهاني شدن تحقيق و توسعه
امروزه كليه كشورها اعم از توسعه يافته و در
حال توسعه علم و تكنولوژي را براي ارتقاي قدرت رقابت پذيري علم و تكنولوژي
را بعنوان محور فعاليت هاي خود قرارداده اند با توجه به اينكه علم و
فناوري خود محصول پژوهش و تحقيق است ، بنظر ميرسد كه مقوله جهاني شدن تحقيق
و توسعه و نهايتاً توليد، در سطح جهاني در واحدهاي صنعتي و معدني يك ضرورت
است . اين امر از دو بعد خرد و كلان مي بايستي مورد بررسي قرار گيرد . در
بعد كلان سياست گذاري دولت و در بعد خرد خط مشي هاي داخلي خود واحدهاي
صنعتي و معدني . در اين مقاله علاوه بر برشمردن روشهاي كلي و عمومي جهاني
شدن شرايط تلقي جهاني شدن تحقيق و توسعه به يك فرصت مطرح مي گردد و
پرسشهايي در خصوص برتري جويي و جهاني شدن واحدهاي صنعتي و معدني و تحقيق و
توسعه ارائه مي گردد و ضمن تأكيد بر تشكيل و تقويت هسته هاي تحقيق و توسعه
به چگونگي دستيابي به High Teck اشاره مي شود.