کارمند بانک
کارمند بانک کیست؟
کارمند بانک که به آن متصدی امور بانکی یا تحویلدار نیز گفته می شود، از
افراد اصلی هر شعبه محسوب می شود که ارتباط دائم و مستقیم با مشتریان بانک
دارد. به عبارتی معمولا وقتی مشتری وارد بانک می شود، اولین فردی که با او
برخورد دارد کارمند بانک است.
بانک
یک سازمان اقتصادی است که وظایفی از جمله تهیه و توزیع اعتبارات، عملیات
اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات
اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری
سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان و… را بر عهده دارد.
به عبارتی بانکداری فراهم کردن شرایط و امکاناتی است که به مشتریان اجازه
می دهد با استفاده از آنها انواع عملیات بانکی خود را انجام دهند.
مشتریان به دلایل مختلف از جمله تحویل یا دریافت پول، ارز یا اوراق
بهادار، گرفتن اطلاعات در مورد انواع حساب ها، تسهیلات و سایر خدمات مالی
بانک و… به بانک مراجعه می کنند. فردی که مسئول ارائه بیشتر این خدمات می
باشد، کارمند بانک است.
شغل کارمند بانک یکی از پرطرفدارترین مشاغل برای بسیاری از افراد در کشور
می باشد. این شغل مزایا و معایبی دارد که توجه به آنها برای علاقمندان به
شغل کارمندی بانک لازم و ضروری است. کارمند بانک یک شغل بسیار یکنواخت
داشته و تقریبا هر روز کارهای یکسان و مشابهی را انجام می دهد. او باید در
کار خود تمرکز و دقت زیادی داشته باشد تا دچار اشتباهات بانکی و مالی نشود.
چون کارمند بانک مرتب با مشتریان سر و کار دارد و به منزله ابزار اصلی
تبلیغاتی هر بانک محسوب می شود، باید از روابط عمومی و اخلاق مناسبی
برخوردار باشد. او باید تا حدی با مباحث روانشناسی ارتباطی آشنا بوده و
بتواند عکس العمل های مناسب به خصوص در شرایط خاص نشان دهد.
در سیستم بانکی همیشه حق با مشتری است. بنابراین کارمند بانک باید بسیار
در گفتار و رفتارش محتاط بوده و نهایت احترام را به مشتری بگذارد. در صورت
بروز مشکل یا اعتراضی از سوی مشتری نیز باید آرامش خود را حفظ کرده و شرایط
را به خوبی مدیریت کند. در واقع داشتن صبر و تحمل زیاد لازمه اصلی این شغل
به حساب می آید.
از مزایای شغل کارمند بانک می توان به امنیت شغلی نسبی، ارتقای شغلی و
مزایای تسهیلات آن نام برد. در بانک های کشور به خصوص بانک های خصوصی شرایط
برای ارتقای شغلی از تحویلداری به سرپرست ارشد، معاونت و ریاست شعبه مناسب
است که این روند ارتقاء در بانک های تازه تاسیس کوتاه تر و سریع تر است.
معمولا بانک های خصوصی تازه تاسیس برای رده های ارشد و مدیریتی شعبه در
ابتدا از افراد با سابقه و بازنشسته بانک های دولتی استفاده کرده و در سال
های نخست به مرور آنها را با کارمندان با سابقه خود جایگزین می کنند.
کارمند بانک همچنین هر چند سال یکبار می تواند از وام ها کمک بهره برای
خرید خودرو، مسکن و … استفاده کند که این یکی از مهم ترین و جذاب ترین
مزایای این شغل است.
ساعت کاری بانک ها و موسسات مالی معمولا از 8 صبح تا حدود 4
بعد از ظهر است. البته کارمندان بانک صبح ها برای آماده به کار شدن زودتر
آمده و عصرها به علت بستن حساب ها دیرتر می روند. در بسیاری موارد ساعات
کاری بانک های خصوصی نسبت به بانک های دولتی کمی بیشتر است. در برخی از
ایام تعطیل مانند تعطیلات نوروز، کارمندان بانک به صورت نوبتی باید سر کار
خود حاضر باشند.
وظایف کارمند بانک
-
مطالعه
دستورالعمل ها و بخش نامه های بانک – کارمند بانک باید به طور مرتب آخرین
دستورالعمل ها و بخش نامه های بانک را مطالعه کرده و از آنها اطلاع داشته
باشد تا در کار خود از آنها استفاده کند. -
داشتن برخورد مناسب با مشتریان، درک نیازشان، پاسخگویی به سوالات و ارائه اطلاعات مفید به آنها
-
تحویل فرم های لازم به مشتری از جمله فرم های افتتاح حساب، فرم های واریز و برداشت وجه و…و دادن توضیحات کافی در صورت نیاز
-
کنترل فرم های تکمیل شده، رفع نقص های آنها، تطبیق امضا و احراز هویت مشتریان
-
تشکیل پرونده برای مشتریان بخش تسهیلات
-
انجام کلیه عملیات بانکی مورد نظر مشتریان به کمک سیستم های بانکی
-
دریافت و پرداخت پول نقد، ارز، چک و اوراق بهادار
-
افتتاح یا بستن حساب های بانکی بنا به درخواست مشتریان
-
پاسخگو بودن به سرپرست ارشد، معاون و رئیس شعبه
-
کنترل گردش مالی صندوق خود در پایان روز کاری
-
کنترل اسناد مالی روزانه و ارائه آنها به بایگانی
-
شرکت در دوره های آموزشی که هر چند وقت یکبار بنا به نیاز توسط بانک برگزار می شود
آشنایی با شغل کارمند بانک
کارمند بانک که به آن متصدی امور بانکی یا تحویلدار نیز گفته میشود، از
افراد اصلی هر شعبه محسوب میشود که ارتباط دائم و مستقیم با مشتریان بانک
دارد. به عبارتی معمولا وقتی مشتری وارد بانک میشود، اولین فردی که با او
برخورد دارد کارمند بانک است.
آشنایی با شغل کارمند بانک
شغل
کارمند بانک یکی از پرطرفدارترین مشاغل برای بسیاری از افراد در کشور
میباشد. این شغل مزایا و معایبی دارد که توجه به آنها برای علاقمندان به
شغل کارمندی بانک لازم و ضروری است. کارمند بانک یک شغل بسیار یکنواخت
داشته و تقریبا هر روز کارهای یکسان و مشابهی را انجام میدهد. او باید در
کار خود تمرکز و دقت زیادی داشته باشد تا دچار اشتباهات بانکی و مالی نشود.
چون کارمند بانک مرتب با مشتریان سر و کار دارد و به منزله ابزار اصلی
تبلیغاتی هر بانک محسوب میشود، باید از روابط عمومیو اخلاق مناسبی
برخوردار باشد. او باید تا حدی با مباحث روانشناسی ارتباطی آشنا بوده و
بتواند عکس العملهای مناسب به خصوص در شرایط خاص نشان دهد.
در سیستم
بانکی همیشه حق با مشتری است. بنابراین کارمند بانک باید بسیار در گفتار و
رفتارش محتاط بوده و نهایت احترام را به مشتری بگذارد. در صورت بروز مشکل
یا اعتراضی از سوی مشتری نیز باید آرامش خود را حفظ کرده و شرایط را به
خوبی مدیریت کند. در واقع داشتن صبر و تحمل زیاد لازمه اصلی این شغل به
حساب میآید.
از مزایای شغل کارمند بانک
میتوان به امنیت شغلی نسبی، ارتقای شغلی و مزایای تسهیلات آن نام برد. در
بانکهای کشور به خصوص بانکهای خصوصی شرایط برای ارتقای شغلی از
تحویلداری به سرپرست ارشد، معاونت و ریاست شعبه مناسب است که این روند
ارتقاء در بانکهای تازه تاسیس کوتاه تر و سریع تر است. معمولا بانکهای
خصوصی تازه تاسیس برای ردههای ارشد و مدیریتی شعبه در ابتدا از افراد با
سابقه و بازنشسته بانکهای دولتی استفاده کرده و در سالهای نخست به مرور
آنها را با کارمندان با سابقه خود جایگزین میکنند. کارمند بانک همچنین هر
چند سال یکبار میتواند از وامها کمک بهره برای خرید خودرو، مسکن و …
استفاده کند که این یکی از مهم ترین و جذاب ترین مزایای این شغل است.
ساعت کاری بانکها و موسسات مالی معمولا از 8 صبح تا حدود 4 بعد از ظهر است.
البته کارمندان بانک صبحها برای آماده به کار شدن زودتر آمده و عصرها به
علت بستن حسابها دیرتر میروند. در بسیاری موارد ساعات کاری بانکهای
خصوصی نسبت به بانکهای دولتی کمیبیشتر است. در برخی از ایام تعطیل مانند
تعطیلات نوروز، کارمندان بانک به صورت نوبتی باید سر کار خود حاضر باشند.
وظایف کارمند بانک
- مطالعه دستورالعملها و بخش نامههای بانک
: کارمند بانک باید به طور مرتب آخرین دستورالعملها و بخش نامههای بانک
را مطالعه کرده و از آنها اطلاع داشته باشد تا در کار خود از آنها استفاده
کند. - داشتن برخورد مناسب با مشتریان، درک نیازشان، پاسخگویی به سوالات و ارائه اطلاعات مفید به آنها
- تحویل فرمهای لازم به مشتری از جمله فرمهای افتتاح حساب، فرمهای واریز و برداشت وجه و…و دادن توضیحات کافی در صورت نیاز
- کنترل فرمهای تکمیل شده، رفع نقصهای آنها، تطبیق امضا و احراز هویت مشتریان
- تشکیل پرونده برای مشتریان بخش تسهیلات
- انجام کلیه عملیات بانکی مورد نظر مشتریان به کمک سیستمهای بانکی
- دریافت و پرداخت پول نقد، ارز، چک و اوراق بهادار
- افتتاح یا بستن حسابهای بانکی بنا به درخواست مشتریان
- پاسخگو بودن به سرپرست ارشد، معاون و رئیس شعبه
- کنترل گردش مالی صندوق خود در پایان روز کاری
- کنترل اسناد مالی روزانه و ارائه آنها به بایگانی
- شرکت در دورههای آموزشی که هر چند وقت یکبار بنا به نیاز توسط بانک برگزار میشود
دانشها و مهارتهای موردنیاز کارمند بانک
- مهارتهای ارتباطی خوب
: از آنجا که کارمند بانک به طور مرتب با مشتریان بانک سرو کار دارد،
باید ضمن حفظ احترام آنها بتواند ارتباط خوب و مناسبی برقرار کرده و
نیازهای آنها را به درستی تشخیص دهد. - دقت و تمرکز
: وظایف کارمند بانک بسیار حساس است. اگر دقت و تمرکز کافی نداشته باشد،
کوچکترین اشتباه میتواند منجر به کسری صندوق حتی در مبالغ زیاد، برداشت یا
واریز پول به حساب فرد دیگری غیر از صاحب حساب اصلی، عدم احراز هویت صحیح
مشتری و متعاقب آن شاید برداشت غیر مجاز پول از حساب و… بشود. - آگاهی از قوانین مالی و بانکی
: کارمند بانک باید با جدید ترین قوانین و دستورالعملهای بانکی و مالی
آشنا بوده و به روز باشد تا به خوبی از آنها در کار خود استفاده کند. - مهارت ریاضیات و محاسبه
: یکی از ارکان اصلی شغل کارمند بانک، محاسبه است. البته بیشتر محاسبات
در سیستمهای کامپیوتری بانکی انجام میگیرد ولی هنوز در بسیاری مواقع لازم
است کارمند بانک با سرعت عمل خوبی یکسری محاسبات انجام دهد. - همکاری و هماهنگی با سایر کارکنان
: در طول یک روز کاری در بانک، همه کارمندان بانک و مسئولان شعبه با هم
در ارتباط بوده و همکاری میکنند. به عنوان مثال تایید بسیاری از اسناد و
مدارک باید توسط معاون یا رئیس بانک انجام شود و یا اینکه کارمندان بانک
باید وجوه مورد نیاز خود را از رئیس صندوق دریافت کنند. - مهارت کار با کامپیوتر و آشنایی با فناوری اطلاعات :
امروزه کلیه سیستمهای بانکی مکانیزه شده و بانکداری الکترونیکی بسیار
رایج شده است. بنابراین کارمند بانک باید مهارت کافی در استفاده از
کامپیوتر داشته و با آخرین دستاوردهای فناوری اطلاعات در حوزه بانکی آشنا
باشد.
تحصیلات مورد نیاز و نحوه ورود به شغل
در
کشور ما در بسیاری از مشاغل از افراد با تخصص مرتبط استفاده نمیشود که
این خود نقطه ضعف بزرگی برای بازارکار ما محسوب میشود. گاهی نیز سازمانها
و شرکتها برای یک شغل افرادی با مدارک تحصیلی عالی استخدام میکنند، در
صورتی که واقعا نیاز نیست. کارمند بانک از جمله مشاغلی است که فردی با
حداکثر مدرک لیسانس به راحتی میتواند در آن موفق باشد.
به طور کلی بانکها و موسسات مالی کشور از بین فارغ التحصیلان رشتههای زیر برای شغل کارمند بانک استخدام میکنند :
- مدیریت امور بانکی
- مدیریت ( معمولا به جز گرایشهای هتلداری، جهانگردی)
- حسابداری
- علوم اقتصادی
- آمار
- ریاضی
- مهندسی صنایع
- مهندسی کامپیوتر
- زبان انگلیسی (برای شعب ارزی)
فارغ
التحصیلان رشتههای فوق پس از شرکت در آزمون ورودی بانکها و موسسات مالی و
قبولی در آنها، باید در مصاحبه و گزینش شرکت کنند. در فرآیند مصاحبه
سوالاتی مختلفی در مورد اطلاعات عمومی، اطلاعات تخصصی، اطلاعات فردی و
شخصیتی، سوابق تحصیلی و سوابق قضایی فرد پرسیده میشود. در واقع متقاضی از
جهات مختلف مورد ارزیابی قرار میگیرد. در صورت قبولی در مصاحبه، معمولا
متقاضیان باید در یکسری دورههای آموزشی و کارآموزی مرتبط که توسط بانک یا
موسسه مالی برگزار میشود، شرکت کنند تا برای کار در شعبه آماده شوند.
شخصیتهای مناسب این شغل
در
یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگیهای شخصیتی،
ارزشها، علایق، مهارتها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد
باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگیهای شخصیتی
میباشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان
کافی است. البته هر فردی ویژگیهای منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که
به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت
هستند.
به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپهای شخصیتی مختلف در
تمام مشاغل هستند و نمیتوان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپهای شخصیتی خاصی
هستند که در این شغل موفق میشوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپهای
شخصیتی ای که برای این شغل معرفی میشوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و
رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.