گوشی اینکریدیبل اس

گزارش مالی مایکروسافت از سه ماهه منتهی به ژوئن 2015 – ابرها می‌بارند

کمپانی مایکروسافت
در روز سه‌شنبه 21 جولای 2015 (30 تیر 1394) گزارش مالی خود را از سه ماهه
دوم سال 2015 — منطبق بر سه ماهه چهارم سال مالی این شرکت، پایان یافته
در 30 ژوئن 2015 — منتشر کرد.
طبق این گزارش درآمد مایکروسافت در این سه ماهه 22.2 میلیارد دلار اعلام
شده است. هم‌چنین حاشیه سود ناخالص، زیان عملیاتی و زیان هر سهم نیز به
ترتیب 14.7 میلیارد دلار، 2.1 میلیارد دلار و 0.40 دلار در هر سهم گزارش
شده است.

گفتنی است 7.5 میلیارد دلاری که مایکروسافت برای نهایی کردن قرارداد خرید کسب‌و‌کار دستگاه‌ها و سرویس‌های نوکیا
متحمل شده، به همراه 780 میلیون دلار هزینه تجدید ساختار، تأثیر نامطلوبی
بر نتایج مالی شرکت داشته است؛ اگر هزینه 160 میلیون دلاری که در راستای
طرح تجدید ساختار و یکپارچه‌سازی صرف شده بود را هم در نظر بگیریم، تأثیر
منفی این هزینه‌ها در مجموع بالغ بر 8.4 میلیارد دلار یا 1.02 دلار در هر
سهم خواهد شد. البته بدون در نظر گرفتن این تأثیرات منفی، درآمد عملیاتی
مایکروسافت در سه ماهه اخیر 6.4 میلیارد دلار، و سود هر سهم 0.62 دلار
خواهد بود. گفتنی است تحلیل‌گرانی که در نظرسنجی خبرگزاری Bloomberg شرکت
کرده بودند میزان سود مایکروسافت را در هر سهم حدود 0.58 دلار تخمین زده
بودند.

لازم به ذکر است که هزینه‌های فوق، زیان خالص 3.2 میلیارد دلاری را به
مایکروسافت تحمیل کرده که به گفته وال‌استریت ژورنال، این زیان خالص برای
شرکتی که همواره به سودآوری خود اعتماد داشته چندان جالب نیست. از طرفی
ارزش سهام این شرکت نیز، در معاملات اوراق بهادار بعد از ساعات اداری در
روز سه‌شنبه 21 جولای (30 تیر)، با 3.9 درصد کاهش به 45.45 دلار تنزل یافت.
البته در طی سه ماهه منتهی به ژوئن، مایکروسافت موفق شد مبلغ 6.7 میلیارد
دلار را، در قالب بازخرید سهم و سود سهام، به سهامداران شرکت باز گرداند.

یکی از دلایلی که نتایج مالی مایکروسافت در این سه ماهه را کمی بهبود
بخشیده، افزایش ارزش دلار آمریکا در برابر سایر ارز‌ها بوده، به طوریکه اگر
تأثیر تغییرات تبدیل نرخ ارز را در محاسبات GAAP لحاظ نکنیم، با فرض ثابت
بودن نرخ ارز، درآمد و حاشیه سود ناخالص به ترتیب 2 و 3 درصد کمتر شده و
درآمد عملیاتی و سود هر سهم نیز به ترتیب با 129 و 176 درصد کاهش مواجه
می‌شود. هم‌چنین اگر تأثیر تغییرات تبدیل نرخ ارز در محاسبات Non-GAAP
نادیده گرفته شده و نرخ ارز ثابت فرض شود، از درآمد و حاشیه سود ناخالص به
ترتیب 2 و 3 درصد کاسته شده و درآمد عملیاتی 1 درصد افت می‌کند، ولی سود هر
سهم به میزان 8 درصد بیشتر از مقدار گزارش شده به دست خواهد آمد.

Microsoft Financial Report - Q4 2015

جدول بالا: خلاصه‌ای از نتایج مالی
مایکروسافت در سه ماهه چهارم سال مالی 2015 و میزان رشد آن نسبت به سه
ماهه مشابه سال قبل. اعداد داخل پرانتز نتایج منفی را نشان می‌دهد

 

Microsoft Financial Report - Q4 2015

جدول بالا: خلاصه‌ای از درآمد
بخش‌های مختلف مایکروسافت در سه ماهه چهارم سال مالی 2015 و میزان رشد آن
نسبت به سه ماهه مشابه سال قبل. اعداد داخل پرانتز نتایج منفی را نشان
می‌دهد

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، عملکرد شرکت در سه ماهه اخیر را
این‌گونه توصیف می‌کند: «رویکرد ما در جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی که در
آنها متمایز هستیم نتیجه بخش بوده، چرا که کسب‌و کار ما در تمام بخش‌های
Bing ،Xbox ،Surface ، آفیس 365، سرویس ابری Azure و سرویس آنلاین Dynamics
CRM با رشد حداقل دو رقمی همراه بوده است. به علاوه عرضه ویندوز 10
فرصت‌های جدیدی را برای مایکروسافت و اکوسیستم ویندوز ایجاد خواهد کرد.»
گفتنی است این اولین بار در تاریخ مایکروسافت است که این شرکت امکان ارتقای
رایگان به آخرین نسخه از ویندوز را برای کاربران فعلی خود فراهم می‌کند.
توجیه اقتصادی این کار، آن است که به جای دریافت هزینه در قبال ویندوز 10،
مایکروسافت قصد دارد تا این بار از راه فروش add-onها یا در اصطلاح
برافزا‌ها (همچون بسته آفیس، بازی‌های رایانه‌ای، تبلیغات مرتبط با جست‌وجو
و…) درآمد کسب کند. البته این آزمون بزرگی برای مایکروسافت خواهد بود
چرا که این شرکت هیچ‌گاه در فروش add-onها موفق نبوده است.

Satya Nadella

تصویر بالا: ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، که از فوریه 2014 سکان هدایت این کمپانی را در دست دارد

ایمی هود (Amy Hood)، معاون اجرایی و مدیر ارشد مالی مایکروسافت، در این
رابطه می‌گوید: «با اتکا به نظم مالی و قدرت اجرایی کارآمد، توانستیم سال
مالی را با پیشرفت قابل ملاحظه‌ای — که ناظر به اولویت‌های استراتژیک ما
بود — پشت سر بگذاریم. نظم مالی و قدرت اجرایی شرکت به‌خوبی در نتایج سه
ماهه اخیر مشهود است.»

درآمد مایکروسافت در سه ماهه اخیر در بخش “دستگاه‌ها و مصرف‌کننده”
(Devices and Consumer) با 13 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 8.7
میلیارد دلار رسید، که جزییات آن تشریح می‌شود:

  • پس از اتمام پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز XP و به دنبال آن کاهش
    درآمد ناشی از افت بازار کامپیوتر‌های شخصی، درآمد شرکت از ویندوزهای ارائه
    شده به شرکت‌های مادر (OEM) نیز 22 درصد کاهش یافت.
  • به لطف Surface Pro 3 و عرضه Surface 3، درآمد در بخش Surface با افزایش چشمگیر 117 درصدی به 888 میلیون دلار رسید.
  • رشد قدرتمند کنسول‌های Xbox، تراکنش‌های Xbox Live و بازی‌های
    تولید شده توسط مایکروسافت باعث شد درآمد بخش ایکس‌باکس 27 درصد رشد کند.
  • با افزایش 1.1 درصدی سهم Bing در جستجو، این موتور جستجو توانست
    20.3 درصد از سهم بازار آمریکا را به خود اختصاص داده و درآمد مایکروسافت
    از تبلیغات مرتبط با جستجو را 21 درصد افزایش دهد.
  • با توجه به اضافه شدن 3 میلیون مشترک جدید در سه ماهه اخیر، عضویت کاربران در آفیس 365 به 15.2 میلیون اشتراک رسید.

درآمد تجاری مایکروسافت نیز در سه ماهه منتهی به ژوئن، با اندکی افزایش
نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 13.5 میلیارد دلار رسید. جزییات نتایج به
شرح زیر است:

  • درآمد بخش سرویس‌های ابری مایکروسافت، از جمله آفیس 365، Azure و
    سرویس آنلاین Dynamics CRM با 88 درصد رشد همراه بوده و طبق برآوردهای
    مایکروسافت، پیش‌بینی می‌شود که سالانه بیش از 8 میلیارد دلار از این رهگذر
    عاید شرکت شود.
  • درآمد مایکروسافت در سه ماهه اخیر در بخش محصولات و خدمات سِروِر،
    نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 درصد رشد داشته، به نحوی که عملکرد باثبات
    پرداخت‌های سالیانه (Annuity) در این بخش توانست افت درآمد معاملاتی را
    خنثی کند.
  • با استقبال کاربران از سرویس آنلاین Dynamics CRM و 2.5 برابر شدن
    مشتریان آن، درآمد مایکروسافت در بخش Dynamics — که از دو سرویس
    “برنامه‌ریزی منابع سازمانی” (ERP) و “مدیریت ارتباط با مشتری” (CRM) تشکیل
    شده — 6 درصد افزایش یافته است.
  • پس از تصمیم مایکروسافت مبنی بر پشتیبانی نکردن از ویندوز XP و به
    تبع آن افت بازار PCهای مربوط به محیط کسب‌و کار، شاهد درآمد‌های معاملاتی
    پایین‌تری در این بخش بوده‌ایم. این عامل، در کنار مهاجرت به آفیس 365،
    موجب شد تا درآمد محصولات و خدمات Office، افت 4 درصدی را تجربه کند.
  • از طرفی توقف پشتیبانی از ویندوز XP که باعث پایین آمدن درآمد‌های
    معاملاتی در این بخش شده بود، بر فروش لایسنس‌های عمده ویندوز نیز تأثیر
    گذاشته و درآمد مایکروسافت در این قسمت را 8 درصد کاهش داده است.

Microsot Surface 3

تصویر بالا: Microsoft Surface 3

کوین ترنر (Kevin Turner)، مدیر ارشد عملیاتی مایکروسافت، نقشه راه این
شرکت را این‌طور توصیف می‌کند: «تصمیم داریم در چارچوب کسب‌و‌کار تجاری
خود، مجموعه محصولات شرکت را به سمت راه‌حل‌های پرداخت سالیانه ابری سوق
دهیم و تاکنون موفق شده‌ایم تعداد شرکای خود در رایانش ابری را به عدد 75
هزار برسانیم. در حال حاضر نیز در تلاشیم تا برای فروش تبلت‌های Surface
فرصت‌ها را توسعه داده و در ماه‌های آتی تعداد نمایندگی‌های فروش Surface
در سراسر دنیا را از 150 به بیش از 4,500 نمایندگی افزایش دهیم.»

مایکروسافت در 18 ماه گذشته، با رهبری ساتیا نادلا به عنوان مدیر عامل،
در محصولات و رویکردش در تعامل با مشتریان تغییرات زیادی را شاهد بوده است؛
این شرکت از فروش نرم‌افزار‌های لایسنس‌دار با قیمت‌های ثابت (و در عین
حال بالا) فاصله گرفته و با جذب مشتریان به سمت عضویت در سرویس‌ها و
اپلیکیشن‌های ابری، تصمیم دارد تا به تقویت هرچه بیشتر کسب‌و کار رایانش
ابری بپردازد. هرچند این تصمیم سود کمتری را در این سه ماهه نصیب
مایکروسافت نموده، ولی در دراز مدت با سودآوری بیشتری همراه خواهد شد.

از جمله تغییراتی که مایکروسافت شاهد آن بوده، گذار به مدل تجاری اشتراک
(subscription sales model) است تا از این طریق بتواند کسب‌و‌کار اصلی خود
— عرضه نرم‌افزار از جمله آفیس، ویندوز و پلتفرم ابری Azure به شرکت‌ها و
ادارات — را رونق ببخشد. به عنوان مثال در روز دوشنبه 20 جولای (29 تیر)
مایکروسافت از تمایل General Electric برای خرید اشتراک آفیس 365 برای 300
هزار کارمند این شرکت خبر داد. هم‌چنین حدود نیمی از درآمد ویندوز از طریق فروش لایسنس به تولید‌کنندگانی نظیر Acer و Lenovo به دست می‌آید.

با توجه به شرایط موجود به نظر می‌رسد بخش تلفن‌های همراه از اولویت‌های
مایکروسافت محسوب نشده و این شرکت در حال حاضر بیش از همه چیز به نسخه
بعدی ویندوز امید بسته است. اکنون پس از عرضه ویندوز 10 در 29 جولای (7
مرداد)، توسعه‌دهندگان می‌توانند با یک بار برنامه‌نویسی، نرم‌افزار‌هایی
را طراحی کنند که در کامپیوتر‌های شخصی، تبلت‌ها و اسمارت‌فون‌های
مایکروسافت قابل اجرا خواهند بود. البته مایکروسافت نمی‌خواهد در رقابت با
دیگر سازندگان تلفن‌های همراه هوشمند قافیه را ببازد. این شرکت قصد دارد از
یک طرف با تمرکز روی مشتریان حوزه کسب‌وکار و تولید گوشی‌های رده پایین، و
از طرف دیگر عرضه اسمارت‌فون‌های پرچمدار، و رقابت با گوشی‌هایی نظیر iPhone 6 و Galaxy S6
همچنان در عرصه تلفن‌های همراه باقی بماند. البته برای رسیدن به این مهم،
مایکروسافت ناگزیر است توسعه‌دهندگان زیادی را به برنامه‌نویسی برای پلتفرم
ویندوزفون ترغیب کند.



اپل و سامسونگ در تلاش برای به‌کارگیری سیم‌کارت الکترونیکی

بنا به گزارش Financial Times اپل و سامسونگ
— دو غول تولید کننده گوشی‌های هوشمند — در حال مذاکر با اپراتور‌های
تلفن همراه و اتحادیه GSMA برای تولید و ساخت یک سیم‌کارت استاندارد با
طراحی مشترک هستند. هدف از ایجاد این سیم‌کارت — که به آن سیم‌کارت
الکترونیکی یا e-SIM گفته می‌شود — از بین بردن محدودیت‌های سیم‌کارت‌های
فیزیکی کنونی و راحتی عمل بیشتر مشتریان است.

سیم‌کارت الکترونیکی برخلاف سیم‌کارت سنتی از گوشی، تبلت یا هر دستگاه
دیگری که قابلیت کار با سیم‌کارت را دارد خارج نمی‌شود و توسط شرکت سازنده
درون دستگاه جایگذاری می‌شود. به این شکل در هنگام تعویض دستگاه نیازی به
جا‌به‌جایی سیم‌کارت وجود نخواهد داشت بلکه کافی است کاربر اطلاعات مورد
نیاز را در یک رابط کاربری وارد کند. یکی دیگر از اشکالات سیم‌کارت سنتی
محدود کردن کاربر به استفاده از یک اپراتور تلفن همراه است. با به‌کارگیری
سیم‌کارت الکترونیکی این محدودیت نیز برداشته ‌می‌شود و کاربر می‌تواند به
راحتی از طریق تنظیمات دستگاه، اپراتور خود را تغییر دهد و از حساب خود در
یک اپراتور دیگر استفاده کند.

گفتنی است اپل در سال گذشته از سیم‌کارتی مشابه e-SIM در iPad Air 2
به نام Apple SIM بهره برد که به کاربر این امکان را می‌دهد که در هنگام
نیاز اپراتور خود را تغییر دهد. البته اپراتورهایی که با اپل در این زمینه
همکاری کردند به AT&T و T-Mobile در آمریکا و EE در بریتانیا محدود
می‌شوند. اما در صورت استفاده از سیم‌کارت‌ الکترونیکی در دستگاه‌های جدید
اپراتورهای زیادی از سراسر دنیا به این طرح می‌پیوندند. بنا به گزارشات
منتشر شده تا کنون شرکت‌های Telefónica ،Orange ،Hutchison Whampoa
،Etisalat ،Deutsche Telecom ،AT&T و Vodafone با این طرح همکاری
داشته‌اند.

Apple and Samsung

به گفته GSMA — انجمن بین‌المللی اپراتور‌های موبایل — حداقل یک سال
طول می‌کشد تا دستگاه‌های مجهز به سیم‌کارت الکترونیکی عرضه شود پس احتمالا
در سال 2016 شاهد عرضه این نوع دستگاه‌ها خواهیم بود. همچنین نمی‌توان گفت
سیم‌کارت الکترونیکی جایگزین Apple SIM خواهد شد چرا که ممکن است تا قبل
از ورود e-SIM شرکت اپل از سیم‌کارت مخصوص خود (علاوه بر آیپد) در آیفون
نیز استفاده کند.

با توجه به این که استفاده از سیم‌کارت‌های الکترونیکی در دستگاه‌های
آینده موجب سهولت تغییر اپراتور توسط مشتریان می‌شود به نظر نمی‌رسد
اپراتورهای بزرگ از به‌کارگیری e-SIM خشنود باشند. اما با توجه به قدرت
شرکت‌های اپل و سامسونگ و حضور آن‌ها در این طرح بسیاری از شرکت‌های
اپراتور نیز راضی به همکاری با طرح استفاده از سیم‌کارت الکترونیکی
شده‌اند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top