نماز
حدیث (1)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَ اَقامُوا الصَّلاةَ و َآتَوُا الزَكاةَ
و َقَروا الضَّيفَ… ؛
امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا
دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند…
امالى (طوسى) ص 647، ح 1340
حدیث (2)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
الدّعاء
مفتاح الرّحمة و الوضوء مفتاح الصّلاة و الصّلاة مفتاح الجنّة
دعا
كليد رحمت و وضو كليد نماز و نماز کلید بهشت است.
نهج الفصاحه ص
485 ، ح1588
حدیث (3)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
أَوَّلُ الْوَقْتِ رِضْوَانُ اللَّهِ وَ
آخِرُهُ عَفْوُ اللَّه
نماز در اول وقت خشنودى خداوند و پايان وقت عفو خداوند است.
من لا یحضره
الفقیه ج1 ، ص 217 ،ح 651
حدیث (4)
امام على عليه السلام :
لَو يَعلَمُ المُصَلّى ما يَغشاهُ مِنَ الرَّحمَةِ لَما رَفَعَ رَأسَهُ مِنَ
السُّجودِ؛
اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد
داشت.
تصنیف غررالحکم و
دررالکلم ص 175 ، ح 3347
حدیث (5)
امام على عليه السلام :
اُنظُر فيما تُصَلّى و َعَلى ما تُصَلّى اِن لَم يَكُن مِن وَجهِهِ و َحِلِّهِ فَلا
قَبولَ؛
بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد،
قبول نخواهد بود.
تحف العقول ص 174
حدیث (6)
امام صادق عليه السلام :
مَن قَبِلَ اللّه مِنهُ صَلاةً واحِدَةً لَم يُعَذِّبهُ و َمَن قَبِلَ مِنهُ
حَسَنَهً لَم يُعَذِّبهُ؛
خداوند از هر كس يك نماز و يا يك كار نيك را قبول كند، عذابش نمى نمايد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 3، ص 266، ح 11
حدیث (7)
امام صادق عليه السلام :
تَسبيحُ فاطِمَةَ عليهاالسلام فى كُلِّ يَومٍ فى دُبُرِ كُلِّ صَلاةٍ اَحَبُّ
اِلَىَّ مِن صَلاةِ اَلفِ رَكعَةٍ فى كُلِّ يَومٍ؛
تسبيحات فاطمه زهرا عليهاالسلام در هر روز پس از هر نماز نزد من محبوب تر از هزار
ركعت نماز در هر روز است.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 3، ص 343، ح 15
حدیث (8)
امام صادق عليه السلام :
سَجدةُ الشُكرِ واجِبَةٌ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ تُتِمُّ بِها صَلاتَكَ و َتُرضى بِها
رَبَّكَ وَ تُعجِبُ المَلائِكَةَ مِنكَ… ؛
سجده شكر بر هر مسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود
مى سازى و فرشتگان را به شگفتى مى آورى.
من لا یحضره الفقیه ج1 ، ص 333 ، ح 979 – تهذيب
الاحکام(تحقیق خرسان) ج 2، ص 110، ح 183
حدیث (9)
امام صادق عليه السلام :
يُعرَفُ مَن يَصِفُ الحَقَّ بِثَلاثِ خِصالٍ: يُنظَرُ اِلى اَصحابِهِ مَن هُم؟
و َاِلى صَلاتِهِ كَيفَ هىَ؟ و َفى اَىِّ وَقتٍ يُصَلّيها؟؛
كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى
هستند؟ نمازش چگونه است؟ و در چه وقت آن را مى خواند؟
محاسن ص 254، ح 281
حدیث (10)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّلاةُ مِن شَرائِعِ الدّينِ وَ فيها مَرضاةُ
الرَّبِّ عَز َّوَ جَلَّ وَ هِىَ مِنهاجُ النبياءِ وَ لِلمُصَلّى حُبُّ
المَلائِكَةِ وَ هُدىً و ايمانٌ وَ نورُ المَعرفَةِ وَ بَرَكَةٌ فِى الرِّزقِ؛
نماز، از آيين هاى دين است و رضاى
پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. براى نمازگزار، محبت
فرشتگان، هدايت، ايمان، نور معرفت و بركت در روزى است.
خصال ص 522، ح 11
حدیث (11)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اِعلَموا اَنَّ اللّه تعالى قَد فَرَضَ
عَلَيكُم الجُمُعَةَ فَمَن تَرَكَها فى حَياتى وَ بَعدَ مَماتى وَ لَهُم
اِمامٌ عادِلٌ اِستِخفافا بِها وَ جُحودا لَها فَلا جَمَعَ اللّه شَملَهُ وَ
لا بارَكَ لَهُ فى اَمرِهِ اَلا وَ لا صَلاةَ لَهُ اَلا وَ لا زَكاةَ لَهُ اَلا وَ
لا حَجَّ لَهُ اَلا وَ لا صَومَ لَهُ اَلا وَ لا بَرَكَةَ لَهُ حَتّى يَتوبَ؛
بدانيد كه خداوند متعال نماز جمعه را بر شما
واجب ساخته است پس آنان كه در زندگى و پس از مرگ من، از روى سبك شمردن و يا انكار،
آن را ترك كنند، با وجود اين كه پيشواى عادلى دارند، خداوند وحدتشان نبخشد و در
كارشان بركت ندهد، آگاه باشيد نه زكات، نه نماز، نه حج و نه روزه آنان پذيرفته است.
بدانيد كه زندگى آنان بركتى نخواهد داشت، مگر توبه كنند.
عوالى اللالى ج 2، ص 54، ح 146
حدیث (12) امام على
عليه السلام :
اَلنَّظيفُ مِنَ
الثِّيابِ يُذهِبُ الهَمَّ و َالحُزنَ وَ هُوَ طَهورٌ لِلصَّلاةِ؛
لباس پاكيزه غم و اندوه را برطرف مى كند و باعث پاكيزگى نماز است.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 444،
ح 14
حدیث (13)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلا اُخبِرُكُم بِاَفضَلَ مِن
دَرَجَةِ الصّيامِ وَ
الصّلوةِ وَ الصَّدَقَةِ؟ صَلاحُ ذاتِ
البَينِ، فَاِنَّ فَسادَ ذاتِ البَينِ هِىَ الحالِقَةُ؛
آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه
و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح ميان مردم است، زيرا تيره شدن
رابطه بين مردم ريشه كن كننده دين است.
نهج الفصاحه
ص 240 ، ح 458
حدیث (14)
امام صادق عليه السلام :
كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ
بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَعَ وَ
الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ.
مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد،
تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى را از شما ببينند، زيرا
اينها خود دعوت كننده است.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 78، ح 14
حدیث (15)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا تَنظُروا إِلى كَثرَةِ صَلاتِهِم و َصَومِهِم وَ كَثرَةِ الحَجِّ
و َالمَعروفِ و َطَنطَنَتِهِم بِاللَّيلِ، و َلكِنِ انظُروا إِلى صِدقِ
الحَديثِ و َأَداءِ الامانَةِ؛
به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه
نكنيد، بلكه به راستگويى و امانتدارى آنها توجه كنيد.
عیون اخبار الرضا ج 2 ، ص 51 ، ح 197 – بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72، ص 114، ح 5
حدیث (16)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
مَنِ اغتابَ مُسلِما أَو مُسلِمَةً لَم يَقبَلِ اللّه صَلاتَهُ وَ لا صيامَهُ
أَربَعينَ يَوما و َلَيلَةً إِلاّ أَن يَغفِرَ لَهُ صاحِبُهُ؛
هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه
روز نماز و روزه او را نپذيرد مگر اين كه غيبت شونده او را ببخشد.
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72، ص 258، ح 53
حدیث (17)
امام باقر عليه السلام :
قَالَ لَهُ رَجُلٌ إِنِّي ضَعِيفُ الْعَمَلِ
قَلِيلُ الصَّلَاةِ قَلِيلُ الصَّوْمِ وَ لَكِنْ أَرْجُو أَنْ لَا آكُلَ إِلَّا
حَلَالًا وَ لَا أَنْكَحَ إِلَّا حَلَالًا فَقَالَ وَ أَيُّ جِهَادٍ أَفْضَلُ مِنْ
عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ
در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما
سعى مى كنم جز حلال نخورم و جز با حلال نزديكى نكنم فرمودند: چه جهادى برتر از پاك
نگهداشتن شكم و شرمگاه؟!
محاسن ص 292، ح 448
حدیث (18)
امام صادق عليه السلام :
لا تَغتَرّوا بِصَلاتِهِم وَ لا بِصيامِهِم، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ
بِالصَّلاةِ و َالصَّومِ حَتّى لَو تَرَكَهُ استَوحَشَ، و َلكِنِ اختَبِروهُم
عِندَ صِدقِ الحَديثِ و أداءُ الأمانَةِ؛
فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه
اگر آنها را ترك گويد، احساس ترس مى كند، بلكه آنها را به راستگويى و امانتدارى
بيازماييد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 104،
ح 2
حدیث (19)
امام حسن عسکری علیه السلام:
لَیسَتِ العِبادَةُ کَثرَةَ الصیّامِ وَ الصَّلاةِ وَ انَّما العِبادَةُ کَثرَةُ
التَّفَکُّر فی أمر اللهِ؛
عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه
(حقیقت) عبادت، زیاد در کار خدا اندیشیدن است.
تحف العقول ص 442
حدیث (20)
امام صادق علیه السلام:
أَقرَبُ ما یَکُونُ العَبدُ إلَی اللهِ وَ هُوَ ساجِدٌ؛
نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده
است.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 3 ، ص 324 ، ح 11
حدیث (21)
امام صادق علیه السلام:
أَثَافِيُّ الْإِسْلَامِ ثَلَاثَةٌ الصَّلَاةُ وَ الزَّكَاةُ وَ
الْوَلَايَةُ لَا تَصِحُّ وَاحِدَةٌ مِنْهُنَّ إِلَّا
بِصَاحِبَتَيْهَا.
سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى
درست نمى شود.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 18 ، ح 4
حدیث (22)
امام صادق علیه السلام:
اِنَّ مِن تَمامِ الصَّومِ اِعطاءُ الزَّکاةِ یَعنى الفِطرَة کَما اَنَّ
الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِى (صلی الله علیه و آله و سلم) مِن تَمامِ
الصَّلَاةِ؛
تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر
پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) کمال نماز است.
من لا یحضره الفقیه ج 2 ، ص 183 ، ح 2085
حدیث (23) امام کاظم علیه السلام:
اَفضَلُ ما یَتَقَرَّبُ به العَبدُ اِلی اللهِ بَعدِ المَعرِفَةِ به، الصَلاةُ؛
بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند،
نماز است.
تحف العقول ص 391
حدیث (24) امام علی علیه السلام:
لِکُلِّ شَیءٍ وَجهٌ وَ وَجهُ دینِکم الصَّلاةُ؛
هر چیز دارای سیماست، سیمای دین شما نماز است.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 3 ، ص 270 ، ح 16
حدیث (25)
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
لا یَنالُ شَفاعَتی مَن اَخَّرَ الصَّلاةَ بَعدَ وَقتِها؛
کسی که نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت) به شفاعت من نخواهد رسید.
محاسن ص 80 ، ح 5 – بحارالانوار(ط-بیروت) ج80، ص20 ، ح
35
حدیث (26) امام محمدباقر علیه السلام:
مَن تَرَکَ الجَماعَةَ رَغبَةً عَنها وَ عَن جَماعَةِ المُسلِمینَ مِن غَیرِ عِلَّةِ
فَلا صَلاةَ لَه ؛
کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نماز جماعت را که
اجتماع مسلمانان است ترک کند، نمازی برای او نیست.
امالی(صدوق) ص 485 ، ح 13
حدیث (27) امام علی علیه السلام:
مَن صَلّی رَکعَتَینِ یَعلَمُ مایَقولُ فِیهما اِنصَرَفَ وَ لَیسَ بَینَه وَ بَینَ اللهِ – عَزَّ وَ جَلَّ – ذَنبٌ؛
هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می
شود، درحالی که
میان او و میان خدای عز و جل گناهی نیست.
مکارم الاخلاق ص 300
حدیث (28) پيامبر صلى الله عليه و آله :
إِنَّ المُؤمِنَ هِمَّتُهُ فِي الصَّلاةِ و َالصِّيامِ و َالعِبادَةِ
و َالمُنافِقُ هِمَّتُهُ فِي الطَّعامِ وَ الشَّرابِ كَالبَهيمَةِ؛
همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛
مانند حيوانات.
تنبيه الخواطر یا مجموعه ورام ج1، ص 99
حدیث (29) امام صادق عليه السلام :
لا تَغتَرّوا بِصَلاتِهِم وَ لا بِصيامِهِم،
فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَما لَهِجَ بِالصَّلاةِ و َالصَّومِ حَتّى لَو
تَرَكَهُ استَوحَشَ ، وَ لكِنِ اختَبِروهُم عِندَ صِدقِ الحَديثِ
و َأداءُ الأمانَةِ؛
فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه
چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر آنها را ترك گويد، احساس ترس
مى كند، بلكه آنها را به راستگويى و امانتدارى بيازماييد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص 104، ح2
حدیث (30) امام على
عليه السلام :
اَلنَّظيفُ مِنَ الثِّيابِ يُذهِبُ الهَمَّ
وَ الحُزنَ و َهُوَ طَهورٌ لِلصَّلاةِ؛
لباس پاكيزه غم و اندوه را مى برد و موجب پاكيزگى
نماز است.
كافى(ط-الاسلامیه) ج6 ، ص 444، ح 14
حدیث (31) امام صادق
عليه السلام :
ما يَمنَعُ اَحَدَكُم اِذا دَخَل عَلَيهِ غَمٌّ
مِن غُمُومِ الدُّنيا اَن يَتَوَضَّاَ ثُمَّ يَدخُلَ مَسجِدَهُ وَ
يَركَعَ رَكعَتَينِ فَيَدعُوَ اللّه فيهِما؟ اَما سَمِعتَ
اللّه يَقُولُ: «و َاستَعينوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ»؟
چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و
اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به سجده گاه خود رود و دو ركعت نماز
گزارد و در آن دعا كند؟ مگر نشنيده اى كه خداوند مى فرمايد: «از صبر و
نماز مدد بگيريد»؟
تفسير عياشى ج 1، ص 43،
ح 39
حدیث (32) امام صادق عليه السلام :
مَا خَسِرَ وَ اللَّهِ مَنْ أَتَى بِحَقِيقَةِ
السُّجُودِ … ِ وَ لَا بَعُدَ أَبَداً عَنِ اللَّهِ مَنْ أَحْسَنَ
تَقَرُّبَهُ فِي السُّجُودِ وَ لَا قَرُبَ إِلَيْهِ أَبَداً مَنْ
أَسَاءَ أَدَبَهُ وَ ضَيَّعَ حُرْمَتَهُ بِتَعْلِيقِ قَلْبِهِ
بِسِوَاه
سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به جاى آورد
، زيان نكرد و كسى كه در سجده، به خوبى به خداوند نزديك شد، هرگز از
خداوند دور نيست. و آن كه به {ساحت مقدس} او بى ادبى كرد و حرمتش را
زير پا گذاشت ، و به غير او دل بست، هرگز به او نزديك نشد.
بحار الأنوار(ط-بیروت) ج 82، ص 136، ح 16
حدیث (33) امام على عليه السلام :
كانَ رَسولُ اللّه (صلى الله عليه و آله) لا
يُؤثِرُ عَلَى الصَّلاةِ عَشاءً وَ لا غَيرَهُ وَ كانَ اِذا دَخَلَ
وَقتُها كَاَنـَّهُ لا يَعرِفُ اَهلاً وَ لا حَميما؛
رسول اكرم صلى الله عليه و آله چيزى مثل شام و غير
آن را بر نماز مقدم نمى داشتند و هنگامى كه وقت نماز مى رسيد، گويى كه
هيچ يك از اهل خانه و دوستان را نمى شناختند.
مجموعه ورام ج 2، ص 78
حدیث (34) الغزالى فى احياء العلوم :
كانَ (صلى الله عليه و آله) لا يَجلِسُ اِلَيهِ
اَحَدٌ و هُوَ يُصَلّى اِلاّ خَفَّفَ صَلاتَهُ و اَقبَلَ عَلَيهِ
فَقالَ: اَ لَكَ حاجَةٌ؟
هرگاه رسول اكرم صلى الله عليه و آله نماز مى
خواندند و كسى نزد ايشان مى نشست، ايشان نماز خود را كوتاه مى كردند و
به او رو مى نمودند و مى فرمودند: آيا خواسته اى دارى؟
مناقب آل ابی طالب(ابن شهر آشوب) ج 1 ، ص 147
حدیث (35) امام صادق عليه
السلام :
فَضْلُ الْوَقْتِ
الْأَوَّلِ عَلَى الْأَخِيرِ كَفَضْلِ الْآخِرَةِ عَلَى الدُّنْيَا
فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت
آخرت بر دنیاست.
ثواب الاعمال ص 36 – بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 79 ، ص 359
، ح 43
حدیث (36) امام صادق علیه السلام:
لا یَنالُ
شَفاعَتَنا مَن استَخَفَّ بِالصَّلاةِ؛
هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 3 ، ص 270 ، ح 15
حدیث (37) امام علی علیه السلام :
الصَّلاةُ حِصنٌ مِن
سَطَواتِ الشَّیطانِ؛
نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را
از حملات شیطان نگاه می دارد.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 175 ، ح 3343
حدیث(38) حضرت زهرا سلام الله علیها :
فَجَعلَ اللهُ الایمانَ
تَطهیراً لَکم مِنَ الشِّرکِ ، وَ الصَّلاةَ تَنزیهاً لَکم عَن الکِبرِ؛
خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را
برای دوری از تکبر و خودخواهی.
احتجاج(طبرسی) ج1، ص 99
حدیث (39) پیامبراکرم صلی الله علیه
و آله:
اَحَبُّ الاعمالِ اِلَی اللهِ الصَّلاةُ لِوَقتِها ثُمَّ
بِرُّ الوالِدَین ثُمَّ الجِهادُ فی سَبیلِ اللهِ؛
بهترین کارها در نزد خدا نماز به وقت است ، آنگاه نیکی به پدر و مادر ، آنگاه جنگ در راه خدا.
نهج الفصاحه ص 167 ، ح 70
حدیث (40) پیامبراکرم صلی الله علیه
و آله:
إذا قُمتَ في صَلاتِكَ فَأَقبِل عَلَى اللَّهِ بِوَجهِكَ يُقبِل
عَلَيكَ.
هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 81 ، ص 221
حدیث
(41) پیامبراکرم صلی الله علیه
و آله:
لا يَقبَلُ اللَّهُ صَلاةَ عَبدٍ لا يَحضُرُ قَلبُهُ مَعَ بَدَنِهِ.
خداوند نماز بنده اى را كه دلش همراه بدنش نيست نمى پذيرد.
محاسن ص 261 ، ح 317
حدیث
(42) امام باقر علیه السلام:
مَن اَتَمَّ رُکوعَهُ لَم تَدخُلهُ وَحشَةٌ فی القَبر.
هر که رکوع نمازش را کامل انجام دهد هیچ ترس و وحشتی در قبر با سراغش
نمی آید.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 3 ، ص 321 ، ح 7
حجامت در درمان کبد چرب تأثیرگذار است؟
اگرچه
بیماری کبدچرب غیرالکلی (NAFLD) از علل شایع بیماریهای مزمن کبدی است،
اما به جز کاهش وزن استراتژیهای محدودی برای درمان آن وجود دارد.
مشاهدات
حاصل از بررسیهای انسانی و حیوانی توسط دانشمندان نشان میدهد که ممکن
است بالا بودن میزان آهن نقش مؤثری در توسعه التهاب کبدی و فیبروز و
همچنین مقاومت به انسولین که از نشانههای NAFLD هستند، داشته باشد.
در
مطالعهای جدید ، پژوهشگران به منظور بررسی اثر حجامت در کاهش فریتین در
درمان کبدچرب غیرالکلی، به صورت تصادفی، ۷۴ بیمار را برای انجام حجامت
دو تا سه بار در هفته با هدف دستیابی به میزان فریتین کمتر از 45 نانوگرم
بر میلیلیتر و یا بدون انجام حجامت به مدت شش ماه انتخاب کردند.
همهی شرکتکنندگان در مورد شیوه زندگی، رژیمغذایی و ورزش مشاوره دریافت کردند.
به
گفته محققان هدف اولیه، کاهش استئاتوز کبدی (براساس تصویربرداری با
رزونانس مغناطیسی) (MRI) و التهاب (کاهش حداقل ۲۵ درصد در میزان آلانین
آمینوتراسفراز) درعرض شش ماه بود. هدف ثانویه شامل کاهش مقاومت به
انسولین (ارزیابی ازطریق گلوکز ناشتا، میزان انسولین و میزان HbA1c) و
میزان سیتوکراتینِ ۱۸ بود.
به
گفته پژوهشگران، گروه حجامت، به طور متوسط هفت جلسه این عمل را انجام
دادند که منجر به کاهش معنیداری در متوسط میزان فریتین (۱۴۸نانوگرم بر
میلیلیتر) در مقایسه با گروه کنترل (۳۸ نانوگرم بر میلیلیتر) شد.
در
پایان شش ماه، در خود گروهها و یا بین گروهها تفاوت معنیداری در
استئاتوز کبدی، میزان ALT، شاخصهای مقاومت به انسولین یا میزان سیتوکراتین
۱۸ مشاهده نشد.