چارت درسی کاردانی پیوسته معماری

ليست دروس رشته كارداني پیوسته نقشه كشي معماری

كددروس  
 پيش دانشگاهي
نام درس نظري عملي پيشنياز كد دروس تخصصي نام درس نظري عملي پيشنياز
555001 رياضي پيش دانشگاهي 2 620017 نقشه برداري 1 1 ترسيم فني
555006 فيزيك پيش دانشگاهي 2 620018 طراحی معماری1 2 2 طراحی فنی ساختمان
             (همنیاز)                               
   002 555         زبان پيش دانشگاهي 2                – 620019 طراحي فني ساختمان 4 عناصر1-تمرین معماری2 ایستایی1و همنیاز با ایستایی2
 
جمع 6
كد دروس پايه نام درس نظري عملي پيشنياز 620020 متره و برآورد 1 1 عناصروجزئيات ساختمان1
620001 رياضي عمومي1 3 620021 روستا 1 1 تمرین معماری 2
620002 فيزيك مكانيك 2 ریاضی عمومی (همنیاز) 620022 زبان فني 2 زبان خارجه
620003 هندسه ترسيمي 1   1 620023 اصول سرپرستي 2
620004 ترسیم فنی 0   3 620024 كارآموزي 2 50واحد و همنیاز با
طراحی فنی ساختمان
620005 درك وبيان معماري 1 1 2                   جمع 20  
                  جمع 13   دروس جبراني عمومي مخصوص ديپلمه هاي كارودانش
كددروس عمومي نام درس نظري عملي پيشنياز كد درس جبرانی کارودانش نام درس نظري عملي پيشنياز
400001 انديشه اسلامي1 2 620925 شناخت مواد و مصالح 2
400007 آیین زندگی 2 620926 مباني هنر‌هاي‌تجسمي 2
888006 تنظيم خانواده وجمعيت 2 620927 عناصر‌وجزئيات ساختماني 3 2
888001 زبان فارسي 3 620928 طراحی 2
 
888002
 
زبان خارجي
 
3
 
 
جمع 8  
از دروس جبرانی ملزم به گذراندن 6واحد می باشید.
888003 تربیت بدنی1 1   کد دروس اختیاری نام درس نظری عملی پیشنیاز
666001 وصاياي امام 1 620029 تزئینات وابسته معماری ایران 2  
666002 روخواني قرآن كريم 1 620030 طراحی معماری داخلی 2  
                  جمع 14   620031 آشنایی با مقررات ملی ساختمان 2  
كد دروس اصلي نام درس نظري عملي پیشنیاز پيشنياز عکاسی وماکت سازی 2  
620006 درك ‌و بيان‌ معماري 2 1 2 درك‌وبيان‌معماري 1 620033 سمینارهای آزاد 2  
620007 عناصر و جزئيات ساختماني 1 1 1 ترسيم فني 620034 کار آفرینی وپروژه 1 1  
620008 تنظيم شرايط محيطي 1 1 1 ترسيم فني 620035 تعمیر ونگهداری ساختمان 2 عناصر وجزئیات ساختمان1-
اخذ این درس باید در ترم آخرصورت گیرد.
620009 تمرين هاي معماري1 1 2 درك‌وبيان‌معماري‌1 ترسيم فني جمع 2  
620010 تمرين هاي معماري 2 1 2 تمرين هاي معماري1 ازدروس اختیاری فقط 2 واحد باید اخذ شود.
620011 ايستايي1 2 0 رياضي عمومي 1
620012 ايستايي2 2 0 ايستايي1
     فیزیک مکانیک
کد دروس جبرانی نام درس نظری عملی پیشنیاز
620013 پرسپكتيو 1 1 هندسه ترسيمي 6620936€6€  کار آفرینی 2 1  
620014 آشنايي بامعماري جهان 2 0 620937 مبانی کامپیوتر وبرنامه نویسی 2  
620015 كاربردنرم افزارهاي‌رايانه اي در معماري 2 1   جمع 5  
620016 آشنايي با معماري اسلامي 1 1 درك‌وبيان‌معماري2
ترسیم فنی
   *  درس کارآموزی باید در ترم آخر اخذ شود در غیر اینصورت فقط می توانید 16 واحد انتخاب نمایید .
 
 
جمع 26  

 

                                         لیست دروس ترم بندی شده رشته نقشه کشی معماری
 
   ترم اول
 
ریاضی پیش –  فیزیک پیش –  زبان پیش- مبانی کامپیوتروبرنامه نویسی
هندسه ترسیمی –  درک وبیان معماری 1-  ترسیم فنی
اندیشه اسلامی 1- وصایای امام –  روخوانی قرآن – تربیت بدنی 1- تنظیم خانواده
 
 
   ترم دوم
 
درک وبیان معماری 2- عناصر وجزئیات 1- تنظیم شرایط محیطی 1- تمرین معماری 1- پرسپکتیو
ریاضی عمومی 1
زبان خارجه – آیین زندگی
 
  ترم سوم
 
تمرین معماری 2- ایستایی 1- آشنایی با معماری اسلامی- آشنایی با معماری جهان-اصول سرپرستی –متره وبرآورد- زبان فنی
فیزیک مکانیک
زبان فارسی
 
  ترم چهارم
 
کاربرد نرم افزارهای رایانه ای در معماری-  ایستایی 2- نقشه برداری – تعمیر ونگهداری –طراحی فنی ساختمان
طراحی معماری 1- روستا – کارآموزی –  کارآفرینی
 
 
   
دانشجویانیکه دیپلم کارودانش دارند باید دروس ذیل را نیز بگذرانند :
 
                       شناخت مواد ومصالح – مبانی هنر های تجسمی – عناصر وجزئیات ساختمانی 3- طراحی
                              از دروس جبرانی 6 واحد باید گزرانده شود.
 
 
                
 
            (درس کارافرینی و مبانی کامپیوتر وبرنامه نویسی برای دانشجویان 85به بعد می باشد.)


‏حجت الاسلام بی آزار شیرازی: سوره‌های قرآن جفت آفریده شدند/ قرائت قرآن نیازمند تطهیر بدن و تهذیب نفس است‏

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از گرگان؛
حجت الاسلام بی آزار شیرازی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ظهر امروز در
نخستین گردهمایی تجلیل از برگزیدگان قرآنی دانشگاه‌های آزاد استان گلستان
گفت: فعالیت‌های قرآنی مایه افتخار دانشگاه‌ها در جهت تحقق بخشی به منویات
مقام معظم رهبری در راستای تفکر در آیات الهی و عمل به آن است.

 وی افزود: مقام معظم رهبری همواره
به آحاد جامعه به خصوص به قاریان قرآن تأکید دارند که تنها به قرائت اکتفا
نکنند بلکه آن را مقدمه ای برای درک مبانی و معانی و عمل به آیات قرآنی
قرار دهند.

 استاد بی آزار شیرازی در ادامه
بیان داشت: در گذشته عده‌ای فرقه‌ها اعم از اخباری‌ها و عشائره می‌گفتند
قرآن برای ثواب قرائت است و بالاتر از آن است که ما بتوانیم آن را درک کنیم
و اینچنین موجب شدند مسلمانان قرن‌ها تنها به قرائت اکتفا کرده و محتوا در
میان آنان کمرنگ شود.

 رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی متذکر
شد: آفت بزرگ دیگر تفاسیر فرقه‌گراست؛ در گذشته فرقه‌های مختلف عرفانی،
کلامی و فلسفی با پیوند زدن افکار خود به درخت قرآن مسلمانان را به تفرقه
کشاندند و خوشحال و خوشبخت اعلام کردند که قرآن همان چیزی را می گوید که ما
می‌گوییم که امام علی (ع) در تعبیری در نهج ابلاغه در رابطه با آنان
فرموده‌اند: «گویی آن‌ها امامان قرآن هستند نه قرآن امام آن‌ها».

 وی در ادامه از علامه طباطبایی در
قم و شیخ محمد عبدو در مصر به عنوان دو مفسر قرآن در تاریخ معاصر نام برد و
گفت: در زمان معاصر این دو عالم با تفسیر «قرآن به قرآن» جامعه را از دست
تفرقه گرایان نجات داده و قرآن تقریب گرا را جایگزین تفاسیر به رأی
فرقه‌های مختلف که این نوع تفسیر مورد اقبال همه نیز واقع شد.

 حجت الاسلام بی آزار شیرازی تصریح
کرد: در روش تفسیر علامه طباطبایی با رسیدن به تفسیر هر آیه از قرآن، تمامی
آیات مرتبط با آن ذکر می‌شود چرا که ایشان معتقد بودند قرآن یک واحد به هم
پیوسته و یک مجموعه از هم ناگسسته است.

 رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در
رابطه با شیوه تفسیر شاگردان شیخ محمد عبدو نیز ابراز داشت: در روش شیخ
عبدو در تفسیر هر سوره موضوعات گوناگون آن را دسته بندی کرده و آن سوره را
با توجه به ترابط آیات آن تفسیر می‌کنند که ما این روش را به انضمام  تفسیر
هر سوره با سوره هم‌جوار در کتاب «تفسیر کاشف» با همکاری سیدمحمدباقر حجتی
گسترش دادیم.

 وی در تشریح دو روش تفسیری تقریب
گرا، عنوان داشت: قرآن نیز همانند دیگر آفرینش‌های الهی جفت خلق شده تا
جایی که حتی آیات الاحکام آن مانند «نماز و زکات» و یا «مهریه و زکات» دو
به دو شبیه یکدیگرند؛ سوره‌های قرآن نیز همانند سوره‌های «آل عمران و
بقره»، «الرحمن و واقعه» و «انفال و توبه» زوج تفسیر می‌شوند حتی بسیاری از
مفسرین تفسیر دو سوره انفال و توبه را تفسیر یک سوره می‌دانند.

 

بی آزار شیرازی در ادامه با اشاره
به روایتی در رابطه با امام علی (ع) که «از حضرت پرسیدند قرآن چگونه با ما
سخن می‌گوید؟ پاسخ می‌دهند پاره‌ای از آن با پاره‌ای دیگر»، گفت: برای درک
مبانی قرآن باید با تطهیر بدن و تهذیب نفس به سمت آن برویم تا ارتباط آنان
را درک و عامل به دستورات آن شویم.

 وی در پایان ابراز امیدواری کرد روز به روز بینش ما نسبت به قرآن بیشتر و ارتباط ما با آن وثیق‌تر شود.

 لازم به ذکر است این مراسم در
دانشگاه آزاد گرگان با همکاری مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی (ره)،
کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های آزاد گلستان، دفتر فرهنگ اسلامی و کانون
فرهنگی دانشجویی مختومقلی فراغی دانشگاه آزاد گرگان برگزار شده بود.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top