مثلثهای فرا زناشویی عامل افزایش طلاق
از میان دلایلی که زوجها در مراکز مشاوره قبل از طلاق برای جدایی اعلام
کردهاند خیانت یا آنچه کارشناسان این حوزه «روابط فرازناشویی» میگویند در
رتبه سوم قرار داشته است. طبق تعریف کارشناسان آسیبهای اجتماعی «روابط
فرازناشویی» را میتوان با عنوان کلی «بیوفایی» در طیفی از «فکرکردن به
فرد دیگر» تا «ارتباط جنسی با فرد دیگر» قرار داد. اگرچه این عامل به اشکال
مختلفی همواره در جامعه ما بهصورت پنهان وجود داشته اما حالا این عامل
آنقدر بیشتر و عیانتر شده که خودش را به رتبه سوم در دلایل طلاق رسانده و
به نظر میرسد بررسی بیشتر آن میتواند زمینههای افزایش طلاق را روشن
کند.
مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در
گفتوگو با «شرق» با اشاره به آماری که از مراکز پیشگیری از طلاق به دست
آمده است، اظهار کرد: در این مراکز مشاوره که مراجعان آن قبل از طلاق و از
سوی دادگستری به بهزیستی معرفی میشوند، مؤلفههای مختلفی ازجمله دلایل
طلاق را مورد بررسی قرار میدهیم. برایناساس میتوان گفت که خیانت (روابط
فرازناشویی) رتبه سوم را در میان علتهای دیگر داشته است. وی تأکید کرده
که این مسئله در استانها و مراکز متفاوت است و این آمار بهصورت میانگین
اعلام شده است.
وی درعینحال در آمار دیگری از هزارو ٤٠٠ مرکز
مشاوره در کل کشور و سامانه مشاوره رایگان ١٤٨٠ میگوید: ٢٠٥ هزار نفر از
مخاطبان عام در شش ماهه اول سال به این مراکز مراجعه کرده یا تماس
گرفتهاند. در این مراکز فقط موضوع طلاق مطرح نیست و شامل همه موارد مشاوره
میشود. ٢٥ درصد از این تعداد عنوان کلی «مشکل با همسر» را عنوان کردهاند
و سههزارو ٨٦٠ نفر عنوان کلی «بیوفایی» را انتخاب کردهاند. این عنوان
بیوفایی طیفی از دلایل از «فکرکردن به دیگری» تا «ارتباط جنسی» را شامل
میشود.
رضازاده با بیان اینکه این آمار به دلایل مختلفی از سوی فرد
پاسخدهنده یا مشاور مرکز دچار «کمشماری» میشود، افزود: سؤالات زیادی در
ذیل هر عنوان وجود دارد که مشاور، این سؤالات را از مراجعهکنندگان
میپرسد و نتیجه نهایی پاسخ آنها، نتیجه این طیف را مشخص میکند. رئیس
مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه این آمار از
روابط فرازناشویی را قبلا مورد ارزیابی قرار نمیدادیم و این ارزیابی تازه
شروع شده است، گفت: متأسفانه فرهنگ مکتوب در جامعه ما با مشکل مواجه است و
حتی مشاوران و پزشکان هم در علامتزدن این نوع از روابط و مشکلات خانوادگی
کوتاهی دارند. وی یادآور شده که از مدتی قبل، موضوع روابط فرازناشویی را با
عنوان «بیوفایی» یا «خیانت به همسر» در میان پنج علت اصلی آسیبهای
اجتماعی «سامانه رصد» قرار دادهاند تا بتوانند این آسیب مهم و مؤثر در
طلاق را بیشتر شناسایی کنند.
اما امانالله قراییمقدم، جامعهشناس
و استاد دانشگاه هم در گفتوگو با «شرق» از انجام بررسی میدانی درباره
طلاق و برخی از عوامل آن در سطح برخی از شهرکهای استان البرز و شهرهای
اقماری تهران نظیر اسلامشهر و نتایج نگرانکننده آن خبر داد و گفت: این
بررسی علمی را با کمک دانشجویان انجام دادیم و در مدت شش ماه با حدود ٩٠٠
خانم مصاحبهای انجام شد. بر این اساس درصد زیادی به داشتن رابطه نامشروع
با افراد غریبه یا حتی برخی از اقوام خود اذعان کردند. همچنین بخشی از این
٩٠٠ زن داشتن این رابطه را بدون اشکال و حق خود دانستهاند و البته درصدی
از آنها از اینکه مرتکب این عمل میشدند، ناراضی بودند.
وی تأکید
دارد که ازدواجهای اجباری، عدم رضایت از روابط جنسی با همسر و یا منافع
اقتصادی و مالی بهعنوان دلایل اصلی این زنان عنوان شده است و در ادامه
اضافه میکند: موضوع ناتوانی جنسی بین مردان تبدیل به موضوعی نگرانکننده
شده است و این عامل بهعنوان عوامل اصلی طلاق، هر روز آسیبهای بیشتری را
ایجاد میکند. بسیاری از مردان به دلیل مشغله کاری و حضورنداشتن در خانه،
تمایل خود را به همسر و ارتباط نزدیک و محبتآمیز با او از دست میدهند.
وی
در پاسخ به این سؤال که ناتوانی جنسی در دهههای گذشته هم جزوء دلایل طلاق
بوده اما چرا درحالحاضر منجر به این نتایج شده است؟ گفت: دلایل، مختلف
است اما شاید بتوان گفت حاکمشدن ذهنیت مادیگرا و جسمگرا در زندگیها در
اولویت این دلایل قرار دارد. روحیههای لطیف و احساسی و یا روابط دوستانه و
معنوی زنوشوهری کمرنگ شده و افراد همانند رباتهایی در کنار هم قرار
میگیرند. بخش قابلتوجهی از زنان و مردان در جامعه خودخواه و مصلحتگرا
شدهاند و در هر رابطهای حتی ازدواج ترجیح میدهند نفع خود را دنبال
کنند. این استاد دانشگاه گفت: در جامعهای که فساد و نابرابری و مسائل
غیراخلاقی تبدیل به مسائل اصلی و خبرهای اصلی جامعه میشود، آثار این مسائل
به روابط زنوشوهری و خانواده هم وارد میشود و ممکن است افرادی هم پیدا
شوند که برای این نیاز روحی و روانی و یا جنسی و جبران آن راههای دیگری را
انتخاب کنند.
قراییمقدم تأکید دارد که خودکنترلی در جامعه امروز
ما ضعیف شده است. وی به نتایج بررسی میدانی خود و دانشجویانش در کرج اشاره
کرد و گفت: بسیاری از زنان و مردانی که قبل از ازدواج رابطه جنسی
داشتهاند، در رابطه خود با همسر دچار اختلال شدهاند، چراکه نمیتوانند
همسر فعلی را با دوستدختر یا پسری که قبلا داشتهاند، مقایسه نکنند و همین
شرایط است که فرد را به روابط فرازناشویی میکشاند. وی در پاسخ به این
سؤال که با این تعریف شما ازدواج سنتی درست است؟ و اگر درست بود چرا از
دهههای گذشته طلاق ادامه دارد؟ گفت: فرهنگ دولایه ظاهری و باطنی دارد.
خیانت زن به شوهر و شوهر به زن در همه دورهها به شکل آشکار یا پنهان وجود
داشته است و در همه این دورهها ارضانشدن جنسی و تمایلات جنسی در رتبه اول
دلایل طلاق و روابط نامشروع و به قولی روابط فرازناشویی بوده است.
قراییمقدم
افزایش تجرد زنان و مردان را عامل مهم دیگر در شکلگیری روابط فرازناشویی و
به تبع آن طلاقها برشمرد و گفت: تنهایی، نبود کنترل درونی، ضعف در
اعتقادات مذهبی و اخلاقی یا حتی محدودیتهای مالی این افراد را به سمت این
نوع از روابط میکشاند. درعینحال افزایش مهاجرت به شهرهای بزرگ جزء
زمینههای اصلی بروز انواع جرم و آسیب است و معمولا مناطق مهاجرپذیر یا
محلههایی که در آنها شاهد ارتباطات همسایگی نیستیم، بیشتر محل وجود چنین
مسائلی است.
مجید رضازاده، رئیس مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور
هم ضمن تأیید نتایج بررسیهای این استاد دانشگاه در استان البرز، گفت: این
آمار نتیجه نگرانکنندهای بههمراه دارد و نمیتوان آن رابهکل جامعه
تعمیم داد، اما در جای خود تأملبرانگیز است. درعینحال از آنجایی که جامعه
بررسی شده، زنان هستند و همه میدانند این گروه از جامعه بیشتر در معرض
آسیب هستند، باید توجه بیشتری به این موضوعات داشته باشیم.
اما این
موضوع که مانند بسیاری از آسیبهای اجتماعی به شکلی خزنده و پنهان پیش
میرود، چندان از نظر هم دور نبوده است و مرتضی طلایی، عضو شورای شهر تهران
که همواره تیمی ارزیاب در حوزه آسیبهای اجتماعی دارد، از اهمیت و رشد
فزاینده این موضوع آگاه است و میگوید: متأسفانه شاخصهای قبلی در طلاق
تغییر کرده و موارد جدیدی در حال شکلگیری است که منشأ آنها به فرهنگ
بیگانه میرسد. نوع روابطی که در ماهوارهها نشان داده میشود، به عنوان
الگو قرار گرفته است و پشت این سریالهای ماهوارهای، قطعا اهدافی هست که
به نظر من فرهنگ برهنگی، خیانت و روابط فرازناشویی را تبلیغ میکند و
متأسفانه تلویزیون خودمان هم در بسیاری از مسائل این اشتباهات را ادامه
میدهد و انگار میخواهند با آنها رقابت کنند.
طلایی میگوید:
همواره مدلهای طلاق آمیزشی (جنسی) و طلاق عاطفی را داشتهایم، اما امروز
روابط دیگری مشاهده میشود که بسیار خطرناکتر از طلاق است؛ در طلاق تکلیف
روشن است، اما در این نوع از روابط فرازناشویی که با وجود خانواده اتفاق
میافتد، آسیبهای زیادی شکل میگیرد.
طلایی میگوید قبول این روابط
درباره مردان در دورههای مختلف شایع بوده است، اما اینکه در شرایط جدید
زنان متأهل به این امر روی آوردهاند، بسیار نگرانکننده است و میافزاید:
برای این نوع روابط دلایل زیادی هست اما معمولا دلیلش جبران نیاز طبیعی یا
حتی مقابلهبهمثل است.
طلایی دراینباره به «شرق» گفت: بهصراحت
اعلام میکنم موضوع روابط فرازناشویی به عنوان یکی از مسائل حاد مؤثر بر
نهاد خانواده، به مرحلهای نگرانکننده رسیده و باید نهاد خانواده را
دریابیم.
دراینباره سعید معیدفر، جامعهشناس، ضمن تأیید این آسیب
به عنوان مسئلهای که به شکلی خزنده پیش میرود به «شرق» گفت: مشکلات
اجتماعی از جایی بیرون جامعه ما نیامده که حالا برای بررسی آن بخواهیم به
دنبال دلایل بیرونی بگردیم. من بارها شنیدهام این نوع از مسائل را بهویژه
از ناحیه زنان به شبکههای اجتماعی و ماهواره ربط میدهند. و این موارد
بیتأثیر نیستند، اما طلاق و روابطی که حالا روابط فرازناشویی خوانده
میشود، در بستری از آسیبها اتفاق میافتند.
معیدفر بر این نکته
تأکید دارد که روابط زناشویی امروز، مانند روابط زناشویی نسلهای گذشته
نیست و در توضیح آن میگوید: در گذشته این روابط براساس تقسیم نقش صورت
میگرفت و مهمتر اینکه در آن دوران مرد، نقش اول خانه و خانواده و مرکز
تجربه و تبادل اطلاعات و تصمیمگیرنده نهایی بود. در این فضا زن عنصری
متأثر از مرد بود متناسب با تمایل و نیاز مرد رشد میکرد و نباید پا را
بیشتر از حد میگذاشت و همه میدانند که ما دیگر در چنین دنیایی نیستیم.
تحصیلات و توقعات و اطلاعات و ارتباطات تغییری چشمگیر داشته است و زن دیگر
عنصری تابع نیست که به خاطر محدودیتهایش کوتاه بیاید و به دنبال
نیازهایش نرود. اگر در گذشته زن در مقابل چندزنی آشکار یا پنهان مرد سکوت و
تمکین میکرد، امروز دیگر این کار را نمیکند و حتی ممکن است حق متقابلی
را برای خود بخواهد. همیشه گفته شده مردان تنوعطلب هستند و زنان هم این
مسئله را پذیرفتهاند، اما آنچه امروز در جامعه ما به شکل پنهان و تا حدودی
آشکار وجود دارد نشان میدهد این تناسب بههم خورده است. وی با بیان
اینکه زنان در جامعه امروز با اطلاع از خیانت همسرانشان طلاق میگیرند،
گفت: در گذشته مردان با خیال راحت زن دوم را میگرفتند و میدانستند اگر
زنشان متوجه شود، به خاطر آبرو و عرف حرفی نمیزند و گاه تأیید هم میشدند،
اما حالا میدانند اگر همسرشان متوجه رابطه فرازناشویی آنها شوند،
زندگیشان برهم میخورد.
وی تأکید دارد بخش عمده ازدواجها بدون
آشنایی عمیق دو طرف نسبت به هم و بر اساس ملاکهای ظاهری انجام میشود و در
ادامه میافزاید: در این شرایط افراد پس از مدتی برای هم عادی شده و همین
نبود رضایت، بهویژه در مسائل جنسی، بهمرور فرد را به سمت جایی بیرون از
خانه هدایت میکند. به عبارتی، وقتی افراد براساس ظاهر ازدواج میکنند، با
عادیشدن یا تغییر این ظاهر، تغییر دیدگاه هم به وجود میآید.
پایان نامه بررسی تاثیر سطح تحصیلات بر طلاق
فصل اول
طرح تحقیق
بررسی تاثیر سطح تحصیلات بر طلاق
واژه هاي كليدي :
سطح تحصیلات ، طلاق
مقدمه
جامعه شناسان ، مسائل اجتماعي را بر اساس نظريات مختلف
جامعه شناختي مورد بررسي قرار مي دهند و از نظريه ها و عقايد مختلف جهت
تبيين مسائل و ضروريات استفاده مي كنند . از جمله اين تبيينات ، تبيين
كاركردي است كه طلاق را براي كل نظام اجتماعي لازم مي داند و به آثار و
نتايج آن توجه مي نمايد . بر اين اساس از جمله كاركردهاي طلاق عبارتند از :
پيشگيري از ايجاد مشكلاتي از قبيل انحرافات جنسي ، خودكشي ،
اعتياد به مواد مخدر ، سرقت و … زيرا خانواده اي كه در آن اختلاف و نزاع
و جدال و مشاجره و … وجود داشته باشد كانوني مناسب براي رفع نيازمندي
هاي عاطفي و جسماني و اقتصادي و رواني اعضاي آن نخواهد بود و اگر فردي خود
را مجبور به زندگي در چنين خانواده اي بيابد به علت وجود نيازهاي فوق و در
جهت پاسخگويي به آنها به انواع مشكلات و مسائل اجتماعي مبتلا مي گردد . اما
طلاق راه حل مناسبي است تابه اين نيازها با ازدواج ديگري به طور مناسب و
مشروع پاسخ داده شود .
بیان مسئله :
با بررسی آمار به این نتیجه می رسیم که با افزایش میزان
تحصلات آمار طلاق در زوجین نیز افزایش پیدا می کند و این آمار یک مشکل
اجتماعی در جامعه کنونی است ، در این تحقیق قصد داریم با بررسی بر روی
رابطه میان میزان تحصیلات و طلاق به یک رابطه صحیح دست یابیم .
اهمیت و ضرورت تحقیق :
اهمیت و ضرورت این تحقیق زمانی پیدا می شود که بر اساس
آمارهای بدست آمده میزان طلاق در میان زوج های تحصیل کرده بسیار بالاتر از
میزان طلاق در سطوح دیگر است و این باعث بروز یک بحران اجتماعی در جامعه
خواهد شد ، بنابراین تحقیق و پژوهش در زمینه این مشکل اجتماعی امری ضروری و
اجتناب ناپذیر میباشد .
هدف های کلی تحقیق :
هدفهای کلی تحقیق را بر اساس این موارد طبقه بندی می نمائیم ،
الف – بدست آوردن یک رابطه صحیح در زمینه تاثیر میزان تحصیلات بر میزان طلاق
ب– بدست آوردن یک راهکار اساسی برای حل این مشکل
ج – ریشه یابی مشکل و بدست آوردن نقطه نظرات و ایده آلهای طرفین
فرضیه ها :
در گذشته کمتر در باره طلاق و عوارض سوء آن و علل پیدایش و
افزایش آن و راه جلوگیری از وقوع آن فکر می کردند ، در عین حال کمتر طلاق
صورت می گرفت و کمتر آشیانه ها بهم میخورد .مسلما تفاوت دیروز و امروز در
این است که امروز علل طلاق فزونی یافته است . زندگی اجتماعی شکلی پیدا
نموده است که موجبات جدائی و تفرقه و از هم گسستن پیوند های خانوادگی بیشتر
شده است و از همین جهت مساعی دانشمندان و خیر خواهان تا کنون بجائی نرسیده
است و متاسفانه آینده خطر ناکتری در پیش است .
• فرضيه اول:
میان میزان تحصیلات زوجین و میزان طلاق رابطه مستقیم وجود دارد .
• فرضيه دوم:
میان میزان تحصیلات زن در خانواده و میزان طلاق رابطه مستقیم وجود دارد .
• فرضيه سوم:
میان میزان تحصیلات در زوجین و میزان طلاق در خانواده رابطه مستقیم وجود ندارد .
متغییر های تحقیق :
متغییر مستقل :
تاثیر یا عدم تاثیر ویژگیهای میزان تحصیلات در زوجین بر عامل طلاق در خانواده
متغییر وابسطه :
عبارت است از میزان تاثیر عامل طلاق در زن و مرد و تاثیر گذاری آن بر میزان طلاق در خانواده ها .
تعاریف عملیاتی متغییر ها :
سطح تحصیلات
سطح تحصیلات واژه ای است که با میزان تحصیلات آکادمیک سنجیده
میشود و در ایران به ترتیب کاردان ، کارشناس ، کارشناس ارشد ، دکترا و …
میباشد
طلاق :
طلاق روبروی ازدواج است ، جدایی دائم زوجین به صورتی قانونی
طلاق ( Divorce ) خانوده می شود ، که بع عوامل مختلفی بستگی دارد و ممکن
است ناشی از مشکلات مختلفی باشد .
فصل دوم
ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه :
روز به روز ازدواجهای ناشاد بیشتری به طلاق ختم میشوند. حدس وگمانهایی راجع به خاستگاه افزایش نرخ طلاق وجود دارند که عبارتند از: افت اخلاقی ،خودخواهیفزاینده نسل من ، جستجو برای تجاربجدید و ناتوانی آدمیان در ایجاد روابط عمیق. امروزه تحریمهای اجتماعی در برابرطلاق از بین رفته است. شاید شگفتی واقعی در آن نباشد که نرخ طلاق این چنین افزایشیافته است. شگفتی حقیقی آن است که در دورهای کههزینههای متارکهکه تا چنین حد کافی کاهشیافته ، تا بدیناندازه دیرپا و مقاوم است.
پیشینه تحقیق :
پیشینه طلاق در ادیان و ملل
از حیث تاریخی، عمر طلاق را به قدمت ازدواج دانستهاند. بنابر
قدیمیترین متن حقوقی به دست آمده مربوط به قانون حمورابی تمدن بابل، این
حق برای مرد و در شرایطی برای زن مجاز بود. همچنین در یونان باستان پیش از
مسیحیت، ابتدا طلاق زن ممکن نبود، مگر با اثبات زنا و یا سوءقصد به جان
شوهر. ولی از سال 411 پیش از میلاد که قوانین خاصی به اجرا گذاشته شد، طلاق
به طور مطلق برای مرد آزاد شد و از این تاریخ به بعد، آمار طلاق در روم
حتی در میان قیصرها به شدت افزایش یافت. پیش از ظهور مسیح، دوباره شروطی
برای انجام طلاق در نظر گرفته شد. در مصر باستان نیز هیچ قیدی برای طلاق
قائل نبودند و مرد هر زمان که میخواست، میتوانست همسرش را طلاق دهد. در
میان پیروان بودا هم مرد میتوانست هر زمان که بخواهد، همسرش را طلاقدهد.
در میان برهمنها طلاق ممنوع بود و در میان اعراب جاهلی طلاق کاملاً شایع
بود و محدودیتی برای آن وجود نداشت. در آیین یهود به مجرد این که مرد همسرش
را نپسندد، حق دارد او را طلاق دهد، ولی به مردم توصیه میشود که تنها به
دلیل موجهی، مانند: کاستیهای جسمانی یا اخلاقی، همسر خویش را طلاق دهند.
در مسیحیت کاتولیک که متأثر از قوانین روم باستان است، برای هیچ کدام از زن
و مرد حق طلاق وجود ندارد و تنها زمانی که زن مرتکب زنا شده باشد، مرد
میتواند او را طلاق دهد.
پیشینه تجربی :
خانم مریم میرزایی در پایان نامه خود با عنوان ( طلاق در جامعه ) به نتایج ذیل دست یافته اند :
– عدم تسلط بر زندگی و مشکلات عدیده اقتصادی در زندگی و فشار
های روحی روانی وارده از این مشکلات بر باعث بالا رفتن آمار طلاق در جامعه
شده است .
– ازدواج های اجباری و بودن ازدواج در برخی فرهنگ ها باعث عدم علایق زوجین و در نهایت منجر به طلاق می گردد
– اعتیاد یکی از عوامل موثر در بالا بردن میزان طلاق در
جامعه میباشد و پرداختن به این امر به طور جدی می تواند به وضوح از آمار
طلاق در جامعه بکاهد
آقای سلیمان محمودی دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه
تهران در پایان نامه خود با عنوان ( معضلات اجتماعی قرن 21 ) به این نتایج
دسته یافته است
– شناخت نا مناسب و ازدواج هایی که از طریق آشنایی های
خیابانی صورت می گیرد ، عشق های پوشالی و خیالی یکی از عوامل موثر در بالا
بردن آمار طلاق در جامعه است .
فصل سوم
روش تحقیق ( متدولوژی تحقیق )
مواد و روشها :
اين مطالعه بصورت توصيفي مقطعي در سال1387 انجام گرفت. 200
نفر از دانشجويان دوره روزانه و شبانه به عنوان نمونه مورد مطالعه به روش
نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند . ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه
محقق ساخته بود . به منظور بررسي روائي پرسشنامه پس از مطالعه جهت نظرخواهي
به تعدادي از اعضاي هيات علمي در دانشگاه آزاد اسلامی ارائه گرديد .
پايايي نيز از طريق دو نيم كردن و با استفاده از آزمون آلفاي كرونباخ 86%
بدست آمد . به منظور تحليل يافته هاي ، از آزمون كاي دو ، تحليل واريانس ،
انحراف معيار و ميانگين استفاده شد .
يافته هاي پژوهش :
در بررسي توصيفي گزاره ها بيشتر دانشجويان (3/59 درصد ) در
كارگاه روش تحقيق شركت نداشتند . در محور نگرش به موانع اجرايي ،
تواناييهاي علمي و شخصي ، تأثير برنامه آموزش در پژوهش ، فعاليت جمعي پژوهش
و جايگاه محقق در جامعه ;گرايش اكثريت پاسخها به سمت متوسط و نگرش
دانشجويان در مورد منابع و امكانات كتابخانه ضعيف بود . بين متغير جنسيت و
نگرش به موانع اجرايي ،فعاليت جمعي پژوهش و پايگاه محقق در جامعه رابطه
معني دار وجــود داشت (05/0P< ) .همچنين در بررسي رابطه بين متغير رشته
تحصيلي ونگرش به موانع اجرايي ، تواناييهاي علمي ، تأثير برنامه ريزي
آموزش در پژوهش ، منابع و امكانات كتابخانه و جايگاه محقق در جامعه ،
ارتباط معني دار وجود داشت .
جامعه آماری :
اين مطالعه از نوع توصيفي مقطعي است كه در سال1387 و از
جمعيتي تعريف شده (دانشجويان اشتغال به تحصيل در سال 87) و با متغيرهاي
مشخص وابسته و مستقل به انجام رسيد . در اين تحقيق ، از روش نمونه گيري
تصادفي طبقه اي استفاده شد . در اين روش ، كل جامعه آماري به تعداد 360
نفر (به استثناي دانشجويان ترم اول) محاسبه گرديد ، سپس اسامي دانشجويان
بر اساس حروف الفبا و به تفكيك رشته تحصيلي ، مقطع تحصيلي و دوره تنظيم
گرديد . و با توجه به جمعيت دانشجويان سهمي از نمونه به هر رشته ، مقطع و
دوره تحصيلي اختصاص داده شد . حجم نمونه با استفاده از فرمول كوكران 199
نفر تعيين گرديد . ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه اي مشتمل بر 25 سئوال بر
اساس طيف ليكرت بود . جهت دست يابي به اهداف پژوهش از آزمون كاي دو ،
تحليل واريانس ،انحراف معيار و ميانگين استفاده شد .
نمونه آماری و نحوه گزینش آن :
نمونه آماری در این پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان
میباشد ، استان قزوین دارای چندین دانشگاه دولتی و آزاد و موسسات آموزش
عالی میباشد که در مجموع جمعیتی دانشجویی بالغ بر 250000 نفر را شامل می
گردد که در این بین سهم دانشگاههای آزاد و غیر انتفاعی بسیار بالاتر از
دانشگاههای دولتی و نمه دولتی میباشد .
روش های تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات :
در پژوهش به كمك تحليل داده هاي گردآوري شده، واقعيات و
سوالهاي علمي تحقيق را جستجو مينمائيم. داده ها به اطلاعات خام گردآوري
شده از طريق مصاحبه، پرسشنامه يا مشاهده و يا پايگاه هاي داده هاي دسته دوم
اشاره دارد. باسازماندهي داده ها به طريقي معين، تحليل آنها و نتيجه گيري
از انها جواب مسئله اي را كه در جستجوي آن هستيم پيدا ميكنيم. گاهي
پژوهشگر ممكن است بخواهد رابطه ميان دو متغير اسمي يا مستقل بودن آنها از
يكديگر را بررسي كند. در اينصورت ميتوان از آزمون ناپارامتريك مثل
استفاده نمود. آزمون معني دار بودن كاي دو به ما كمك ميكند تا بتوانيم
روابط بين متغيرهاي اسمي را پيدا كنيم (سكاون 1381، 353-354). شايد در عمل،
متداولترين نوع تجزيه و تحليل دو متغيره طبقه بندي متقاطع دو متغير اسمي،
آزمون توان دوم كاي ( ) باشد. البته مقدار كاي دو رابطه يا عدم رابطه
(استقلال) متغيرها را نشان ميدهد. اگر بخواهيم درجه يا ميزان رابطه را
بدانيم يكي از شاخصها استفاده از شاخص كرامر است كه در ذيل فرمولهاي كاي دو
فرمول آن ارائه گرديده است. ضريب كرامر يكي از شاخصهاي ارتباط متغيرهاست
كه درجه يا ميزان ارتباط را نشان ميدهد و براي جداول توافقي با طبقات
بيشتر از دو در دو به كار ميرود.
محاسبه كاي دو طبق مراحل زير انجام ميپذيرد:
الف) محاسبه فراواني مورد انتظار براي هر خانه يا سلول :
فراواني مورد انتظار (Fei) را ميتوان از حاصلضرب جمع سطر i در جمع ستون j
تقسيم بر n تعداد هر سلول محاسبه نمود. كه فرمول آن به شرح زير است (آذر و
مؤمني 1380، 223):
• ب) به توان رساندن هر واريانس (تفاوتهاي بين فراواني هاي مشاهده شده و مورد انتظار براي هر خانه)
• ج) تقسيم مقادير به دست امده در مرحله
(ب) بر مقادير فراواني مورد انتظار و جمع كردن تمام مقادير. با گذر از
مراحل فوق فرمول ذيل به دست ميآيد تا بتوان تعيين نمود كه آيا تمايز بين
فراواني هاي مشاهده شده و مورد انتظار كوچك يا بزرگ ( آذر و مؤمني 1380،
223).
در معادله مرحله (ج)، Fei,Foi به ترتيب فراوانيهاي مشاهده شده و مورد انتظار در خانه هاي جدول كاي دو هستند.
• د) محاسبه درجه آزادي : به صورت زير درجه آزادي كي دو محاسبه ميشود.
d.f=(r-1)(c-1)
در اين معادله r(تعداد رديف ها ) و C (تعداد ستونها) ميباشد.
• ه)نتيجه گيري (تصميم گيري ) : پس از محاسبه فرمول مرحله ج
(به دست آوردن آماره آزمون )، اگر تمايز بين Fei , Foi بزرگ باشد نشان
دهنده عدم استقلال بين متغيرهاست. در پايان مقدار بحراني را با توجه به سطح
آنها (5درصد ) و درجه آزادي به شرح ذيل با رجوع به جدول به دست ميآوريم.
كه در آن a يك عدد فرضي است.
مقدار بحراني =
اگر آماره آزمون در ناحيه H1 قرار گيرد بعبارت ديگر محاسبه
شده بيش از جدول باشد نتيجه ميگيريم در سطح اطمينان 95 درصد بين دو متغير
مستقل و وابسته ارتباط معني داري وجود و دو متغير از هم مستقل نيستند.
بنابراين فرضيه H0 رد ميشود (ونوس، همان منبع ).
• ي) جهت محاسبه درجه يا ميزان ارتباط متغيرها شاخص كرامر به شرح ذيل ميباشد.
در اين فرمول n معادل حجم نمونه و k تعداد رديفها يا ستونهاي
كوچكتر جدول توافقي است و مقدار كاي دو ميباشد (روشهاي آماري در علوم
رفتاري، پاشا شريفي و زند، ص 279).
در اين رساله برخي از متغيرها در
مقياس ترتيبي و فاصله اي است كه مقياس اسمي تقليل يافته است. (متغيرهاي
مستقل شامل سابقه كاري، تحصيلات، شخصيت و متغير وابسته شامل اثر بخشي ) و
نيز داده ها به صورت فراواني ارائه شده است و قصد پژوهشگر آزمون رابطه بين
متغيرهاي مستقل و وابسته ميباشد، آزمون تحليل كاي دو ( ) براي هر 3 فرضيه
استفاده گرديده است. همچنين در اين تحقيق براي تحليل فرضيه اول از جدول
توافقي و براي تحليل فرضيه دوم از ضريب V كرامر جهت تعيين شدت رابطه
استفاده شده است.
ابزار های جمع آوری اطلاعات :
ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده است که شامل 25 سوال بسته
پاسخ بود که 7 سئوال مربوط به فرضیه اول ، 9 سئوال مربوط به فرضیه دوم و 9
سئوال نیز مربوط به بررسی فرضیه سوم میباشد
روش های آماری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات :
برای استخراج داده ها و بررسی آنها ابتدا جداول استخراجی را
تهیه نموده و پس از استخراج اطلاعات و تعیین فراوانیهای آنها ، میانگین و
میزان درصد در هر مورد تعیین شده سپس با توجه به مفهوم هر سئوال جنبه های
مثبت و منفی هر سئوال با استفاده از جمع میانگین و تعیین درصد آنها مشخص
گردید. برای هر سئوال جدولی تهیه نموده و نمودار ستونی مربوط به آن رسم شده
است و سپس میانگین جنبه های مثبت و منفی سئوالات مربوط به هر فرضیه بدست
آماده و جدول نمودار مربوط به آنها رسم شده است و از روش آمار توصیفی
استفاده شده است .
فصل چهارم
یافته های پژوهش
در این پژوهش با بررسی آمار و اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه
ها و همچنین در بررسی های بعمل آمده از مطالعات صورت گرفته به نتایج و دست
آوردهایی رسیدیم و آنها را در این بخش مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار
دادیم .
جدول شماره 3 – میانگین توزیع فراوانی و درصد های جنبه مثبت و منفی در رابطه با میزان ارتباط بین سطح تحصیلات و طلاق .
پاسخ سئوال |
خیلی زیاد زیاد |
کم خیلی کم |
بدون پاسخ |
|||
بله |
خیر |
|||||
سئوال 1 |
55 |
60 |
95 |
145 |
5 |
|
سئوال 2 |
21 |
50 |
75 |
214 |
|
|
سئوال 3 |
65 |
70 |
75 |
150 |
|
|
سئوال 4 |
20 |
35 |
89 |
216 |
|
|
جمع |
161 |
250 |
344 |
725 |
5 |
5% |
جدول شماره 3
پاسخ سئوال |
خیلی زیاد زیاد |
کم خیلی کم |
بدون پاسخ |
|||
بله |
خیر |
|||||
سئوال 1 |
15.20% |
16.60% |
26.30% |
40.20% |
1.38% |
|
سئوال 2 |
5.80% |
13.80% |
20.80% |
59.40% |
|
|
سئوال 3 |
18% |
19.40% |
23.60% |
41.60% |
|
|
سئوال 4 |
5.50% |
9.70% |
24.70% |
60% |
|
|
جدول شماره 4
پاسخ سئوال |
خیلی زیاد زیاد |
کم خیلی کم |
بدون پاسخ |
|||
بله |
خیر |
|||||
سئوال 6 1 |
58 |
63 |
99 |
140 |
|
|
سئوال 17 |
21 |
40 |
85 |
214 |
|
|
سئوال 18 |
65 |
70 |
85 |
140 |
|
|
سئوال 19 |
55 |
75 |
85 |
145 |
|
|
سئوال 20 |
20 |
35 |
99 |
206 |
|
|
جدول شماره 5
پاسخ سئوال |
خیلی زیاد زیاد |
کم خیلی کم |
بدون پاسخ |
|||
بله |
خیر |
|||||
سئوال 16 |
16.1% |
17.5% |
27.5% |
38.8% |
|
|
سئوال 17 |
5.8% |
11.1% |
23.6% |
59.4% |
|
|
سئوال 18 |
18.05% |
19.4% |
23.6% |
38.8% |
|
|
سئوال 19 |
15.2% |
20.8% |
23.6% |
40.2% |
|
|
سئوال 20 |
5.5% |
9.7% |
27.5% |
57.2% |
|
|
فصل پنجم
نتیجه گیری
فصل پنجم – خلاصه و نتيجه گيري
ازدواج از سنتهاى حسنه جامعهاسلامى است و توجه به آن در
روایات واحادیث، اهمیت مساله را بیش از پیشآشکار مىسازد. ازدواج علاوه بر
آرامشزن و مرد، موجب بقاى نسل و سلامتجامعه مىگردد; چنانکه قرآن
مىفرماید:یکى از نشانههاى خداوند این است کهبرایتان همسرى آفرید تا موجب
آرامشتانباشد و بین شما الفت و مهربانى قرار داد. (1)
با وجود تاکید بسیار بر ازدواج، جایىکه پاى شرف، دین و امکان
خطر گناهپیش آید، طلاق ضرورت مىیابد. اسلامچون مسیحیت کاتولیک، پیمان
ازدواج راناگسستنى نمىداند و یا چون یهود، به بازبودن نسبى درهاى خروجى
اعتقادىندارد; بلکه طلاق را مبغوضترین حلالهامىشمرد (2) و آن را امرى
آسیبى ولىاجتنابناپذیر مىداند و معتقد استچنانچه در حدى متعارف نگه
داشته شود،مىتواند حایز نتایج مثبتى براى خانواده وجامعه باشد. (3) در
جوامع پیشرفتهصنعتى، روابط انسانى و در پى آن روابطخانوادگى از ابعاد
معنوى تهى و در نتیجهسست، سرد و آسیب پذیر شدهاست; تنهاهدف زندگى مشترک،
ارضاىخواستههاى غریزى است و جسم وخواستههاى آن، محور تمام ارزشها
وکوششهاست. چیزى ارزش خواندهمىشود یا به نظر داراى ارزش مىآید
کهنیازهاى طبیعى و کششهاى جسمانى راپاسخ دهد; پس بمحض یکنواختشدنروابط
جسمانى، طرفین در جستجوىسرچشمههاى دیگر تمتع، به پیوندهاىدیگر
مىاندیشند. (4)
متاسفانه در سالهاى اخیر در کشور مانیز بویژه در شهرهاى بزرگى
چون تهران -که بافت زندگى شهرى آن را به یک جامعهصنعتى تبدیل نموده است –
آمار طلاقنسبتبه ازدواج، حرکتى افزایشى داشتهاستبطورى که طبق آمار
بدست آمده درسال 1359، از هر 32377 ازدواج، 5260مورد به طلاق منجر شده و در
سال1360، از 57833 مورد ازدواج، 9414مورد آن به طلاق انجامیده است که از
اینتعداد در سال 59، 76/15 درصد طلاق بهتهران تعلق داشته و 11/7 درصد به
کلکشور و در سال 60، 28/16 درصد بهتهران و 29/8 درصد در کل کشور
بودهاست. (5)
دوگانگى وسیعى در آمار طلاق شهر وروستا بویژه تهران و روستا
وجود دارد ودر مواردى تا 4 برابر گزارش شده است.علت این دوگانگى این است که
در جامعهسنتى، سنتها همچون ستونهاى استوارموجب بقاى خانواده شده است در
حالىکه جوامع صنعتى طلاق را نفى مىکنند وموجبات استحکام پیوند زناشویى را
نیزفراهم نمىآورند; به همین دلیل الگو قراردادن قوانین غربى در جامعه
اسلامى ماکار ساز نبوده، از معضلات پىآمد طلاقنمىکاهد; زیرا این قوانین
مطابق با عرفغرب تدوین شده است و نمىتواندخواستههاى جوامع اسلامى و سنتى
رابرآورده سازد. متاسفانه برخى ازتحصیلکردههاى این گونه جوامع نیزفریب
ظواهر فریبنده این قوانین را خورده،پس از بازگشتبه وطن بانگ سر مىدهندکه
بطور مثال حق طلاق به زن تعلق داشتهباشد و… . باید به اینان یادآورى
کنیم کهآمار طلاق در خانوادههاى بىسواد و یابالاتر از فوق لیسانس و در
میانخانوادههایى که زن استقلال مالى دارد،بیشتر است. (6)
خوشبختانه زن مسلمان، از الگوىکامل خویش، بانوى دو عالم
حضرتفاطمه زهرا«علیها السلام» پیروى مىکند که بهدست مبارک خویش دستاس
مىکردند وبراى فرزندانشان لباس مىدوختند. زنجامعه ما علاوه بر رسیدگى به
امور خانه،همسر و فرزندان، به اقتصاد منزل چه درخانه بعنوان خود اشتغالى
(بافتنى،خیاطى، فرشبافى) و چه خارج از خانهکمک موثرى مىکند و همواره با
رضایتکامل ایثار کرده، زندگى را بخوبى در کنارهمسر و فرزندان ادامه
مىدهد. او مصداقاین ضرب المثل معروف است که:
محدودیتهای تحقیق :
· محدودیتهای تحت کنترل پژوهشگر :
– محدودیتهای مالی و کمبود بودجه
– محدودیتهای زمانی که زمان کوتاه باعث کاهش کارآیی محقق در ارائه کار به نحو مطلوب خواهد شد .
– تحقیق باید بر روی نمونه های وسیعی صورت گیرد که به علت
محدودیتهای زمانی در این تحقیق به دانشجویان استان قزوین اختصاص داده ایم .
– دخالت دادن اعتقادات و نگرشهای محقق و نتیجه گیری از آن
· محدودیتهای خارج از کنترل پژوهشگر :
– عدم صداقت عده ای از مسئولان که در جواب دادن به سئوالات محقق ملاحظات اداری و بعضا سیاسی را دخالت می دهند .
– عدم همکاری بعضی از مسئولین و دانشجویان دانشگاه ها جهت جمع آوری اطلاعات
پیشنهادات :
– بررسی و مطالعه بر روی راهها و روش های ایجاد انگیزش در
دانشجویان برای گرایش به ازدواج در دانشگاههای و موسسات آموزش عالی و ایجاد
بستر مناسب برای تحقق این امر خطیر .
– حمایت همه جانبه از جوانان در تمامی مقاطع و در دسترس قرار دادن امکانات تحقیقاتی و پژوهشی برای کلیه دانشجویان در دانشگاهها
– استفاده از اصل تشویق در ایجاد انگیزه در دانشجویان
– تاثیر دادن تحقیقات دانشجویی و پژوهش های علمی در نمرات دانشجویی
– ملزم نمودن اساتید و کادر علمی دانشگاهها به پاسخگویی به
دانشجویان و محققان علمی در دانشگاهها و قرار دادن استاد راهنما برای تمامی
رشته ها ، به گونه ای که هر یک از دانشجویان به آسانی بتواند با استاد
مربوطه ارتباط برقرار کند و سئوالات خود را برطرطف نماید .
منابع و مآخذ:
الف ـ منابع فارسي
– امامي، سيد حسن، حقوق مدني، تهران، كتابفروشي اسلاميه، چاپ پنجم،1370
– بطحايي، مهدي، تثبيت خانواده (رساله دكتري)، تهران، دانشگاه تهران، 1346
– جعفري لنگرودي، محمدجعفر، ترمينولوژي حقوق، تهران، گنج دانش، 1367
– همو، محشا از قانون مدني، تهران، انتشارات گنج دانش، چاپ دوم، 1372
– شايگان، علي، حقوق مدني، تهران، بي نا، چاپ اول، 1339
– شريعتمداري، علي، روان شناسي تربيتي، تهران، بي نا، چاپ اول، 1374
– كاتوزيان، ناصر، مقدمه علم و حقوق، تهران، انتشارات بهنشر، چاپ اول، 1349
– همو، فلسفه حقوق، تهران، انتشارات تهران، چاپ دوم، 1365
– همو، حقوق خانواده، تهران، شركت بهنشر، چاپ سوم، 1371
– همو، قانون مدني در نظم كنوني، تهران، نشر دادگستر، چاپ چهارم، 1379
– مديرنيا، جواد، حضانت كودك، تهران، انتشارات مجد، چاپ اول، 1379
– معلوف، لوئيس، المنجد، تهران، انتشارات پيراسته، چاپ چهارم، 1374
– معين، محمد، فرهنگ فارسي، تهران، انتشارات امير كبير، چاپ هشتم، 1371
– موسوي، احمد، ”حضانت كودك”، مجله كانون هدايت، انجمن ملي حمايت كودكان، 1342
– نجفي، محمد حسن، جواهرالكلام، بيروت، دارالاحياء التراث العربي، 1418 ه
ب ـ منابع لاتين
– Carbonnier, Jean, Droit Civil, 5 ed., T. I., Paris, 1964
– Martyet, Reynaud., Droit Civil, T., I., 2 volume, Les personnes, 2ed., Paris, 1967
– Mazeaud, Henri, Leon et Jean, Lecons de Droit civil. T., I., 2 volume, famille et incapacites, 4ed. 1967
– Planiolet, Ripert & Traite, pratique, Droit civil franc, ais, 2 ed. T., I., parsavatier, 1952
این پرسشنامه شامل جملاتی درباره جنبه های مختلف زندگی شماست
که ممکن است با آن موافق یا مخالف باشید . هر جمله را به دقت بخوانید و سپس
میزان موافقت یا مخالفت خود را با علامت (*) مشخص کنید . توجه داشته باشید
جواب صحیح یا غلط وجود ندارد . سعی کنید حتی الامکان از پاسخ به مورد ” نه
موافق و نه مخالف” خودداری کنید . فقط وقتی این مورد را علامت بزنید که در
موافق یا مخالف بودن خود نسبت به یک جمله کاملا شک و تردید داشته باشید .
جملات |
کاملا موافقم |
موافقم |
نه موافق نه مخالف |
مخالفم |
کاملا مخالفم |
1-من و همسرم یکدیگر را کاملا درک می کنیم . |
|
|
|
|
|
2- همسرم خلق و خوی مرا کاملا درک می کند و با آن سازگاری دارد . |
|
|
|
|
|
3- هرگز حتی برای یک لحظه از رابطه با همسرم تاسف نخورده ام |
|
|
|
|
|
4- از ویژگی های شخصیتی و عادات همسرم راضی نیستم . |
|
|
|
|
|
5- از این که در زندگی مشترکمان مسؤولیتهای خود را خوب ایفا می کنیم ، خوشحالیم |
|
|
|
|
|
6- روابطم با همسرم رضایت بخش نیست و احساس می کنم او مرا درک نمی کند. |
|
|
|
|
|
7- از نحوه تصمیم گیریها در مورد چگونگی حل و فصل اختلافات بسیار خشنود هستم . |
|
|
|
|
|
8- از وضعیت اقتصادی خانواده و نیز شیوه تصمیم گیریهای مربوط به آن راضی نیستم . |
|
|
|
|
|
9- از نحوه برنامه ریزی برای اوقات فراغت و نیز صرف اوقات در کنار همسرم بسیار خشنود هستم . |
|
|
|
|
|
10- از نحوه ابراز عشق و احساسات و نیز رابطه جنسی با همسرم بسیار خشنود هستم . |
|
|
|
|
|
11- از نحوه ایفای نقش و مسؤولیت خود و همسرم به عنوان “والدین” راضی نیستم . |
|
|
|
|
|
12- گاهی اوقات همسرم قابل اطمینان نیست و همیشه خط مشی خود را دنبال می کند . |
|
|
|
|
|
13- همسرم گاهی اوقات حرفهایی می زند که باعث تحقیر می شود . |
|
|
|
|
|
14- هنگام در میان گذاشتن مشکلات با همسرم معمولا فکر می کنم که او مرا درک نمی کند . |
|
|
|
|
|
15- در تصمیم گیری های مالی مشکل داریم . |
|
|
|
|
|
16- از این که نمی توانم بدون اجازه همسرم پول خرج کنم باعث آزارم است . |
|
|
|
|
|
17- تازمانی که همسرم در کنارم نباشد به من خوش نمی گذرد . |
|
|
|
|
|
18- از این که همسرم نزدیکی را به صورت غیر منصفانه قبول یا رد کند ناراحت می شوم . |
|
|
|
|
|
19- اختلاف نظر راجع به این که تا چه اندازه باید به فرزندانمان برسیم برای ما به صورت مشکلی در آمده است . |
|
|
|
|
|
20- من احساس می کنم والدینمان مشکلاتی را در زندگی زناشویی ما به وجود می آورند . |
|
|
|
|
|
21- من و همسرم در این که چگونه به اعتقادات مذهبی مان عمل کنیم ، اختلاف نظر داریم . |
|
|
|
|
|
22- گاهی اوقات همسرم خیلی کله شق است . |
|
|
|
|
|
23- گاهی اوقات می ترسم نیاز خود خود را از همسرم درخواست کنم . |
|
|
|
|
|
24- گاهی اوقات درباره مسائل جزیی ، جرّ و بحث های زیادی داریم . |
|
|
|
|
|
25- از نحوه تصمیم گیری راجع به میزان پس اندازمان بسیار راضی هستم . |
|
|
|
|
|
برچسبها: طلاق, عاطفی, طلاق عاطفی در افراد تحصیل کرده
+ نوشته شده در یکشنبه دهم اردیبهشت ۱۳۹۱ساعت 20:28 توسط مرضیه عظیمی نیا
طلاق عاطفي پايان ازدواج عاشقانه
در
تمام زندگي هاي زن و شوهري اختلافاتي از کوچک تا بزرگ وجود دارد که بعضي
از اين اختلافات هر چند کوچک متاسفانه به طلاق ختم مي شود.
درحالي که امروزه بيشتر ازدواج ها با عشق صورت مي گيرد و هر دو طرف قصد
دارند به يکديگر و تعهداتشان در مقابل هم احترام بگذارند، اما درطول زمان
مسائلي پيش مي آيد که مي تواند به جدايي، يا يک زندگي مشترک بدون احساس،
عشق و همراهي منجر شود.
علي رغم کوشش هاي همسران – بيشتر به خاطر
وجود بچه ها- براي نرسيدن به مرحله جدايي، بسياري از پيوندهاي زناشويي
عاشقانه به طلاق رسمي و درصد بالايي از مابقي نيز به طلاق عاطفي منتهي مي
شود. بيشتر اوقات ويژگي هاي فردي باعث اختلاف مي شوند و گاهي هيچ کدام از
طرفين حاضر نيست که به خاطر حفظ بنيان خانواده خود را تغيير بدهد، پس
داستان ادامه پيدا مي کند و منجر به کشته شدن عشق شده و جدايي به دنبال
دارد. ويژگي هاي فردي که در امر زناشويي نقش منفي دارند درمطلب زيرکه
برگرفته از سايت تبيان مي باشد، آمده است.
1 ) خست: يکي از مواردي که زندگي زناشويي را سخت و مشکل مي سازد; خست
است. در اين مورد سه حالت اتفاق مي افتد; نخست وضعيتي که زن و مرد هر دو
خسيس هستند که در اين حالت مشکل رواني ندارند; ولي زندگي مرفهي نخواهند
داشت. دو حالت ديگر آن است که زن يا مرد خسيس باشند. در اين دو حالت زندگي
هم از نظر رواني و هم از نظر رفاهي براي دو طرف شرايط سختي خواهد داشت.
2
) عصبانيت: زن يا مرد عصباني زندگي را بر ديگري دشوار مي سازد. حساسيت هاي
بي مورد و پرخاش و توهين و بي احترامي صفات مذمومي هستند که علاوه بر آنکه
طرف مقابل را ناراحت مي کنند، به خود شخص نيز زيان مي رسانند. در چنين
مواقعي بايد آرامش خود را حفظ کرد، آنگاه خشم همسر را آرام و توجه او را به
امور ديگري جلب نمود و براي پالايش رواني او گفتگويي دو نفره انجام داد تا
وي با بيان ناراحتي ها آرام گيرد.
3 ) دورويي: زن و مردي که با
دو شخصيت با هم مواجه شوند و در ظاهر و باطن يک رنگ نباشند; زندگي مطلوبي
نخواهند داشت. زندگي اي که در آن صداقت و صميميت نباشد; اعتماد و اطمينان
از آن رخت بر خواهد بست و اضطراب و تزلزل رواني بر آن حاکم خواهد بود.
4
) دروغ: فرد دورو کسي است که تظاهر به نيکوکاري و پاکدامني مي کند ولي در
باطن طور ديگري مي باشد; اما دروغگو کسي است که هر جا مصلحت و نفع خود را
بسنجد واقعيت را تحريف مي کند و بنا به ميل خود کردار و رفتارش را تنظيم مي
نمايد. د