پرسشنامهعلل افت تحصیلی دانشجویان

بررسی مقایسه ای عوامل موثر بر افت تحصیلی دانشجویان مشروط و ممتاز

چکیده:
در رویکردهای علمی به نظام های آموزشی تاکید شده که فراگیران
بایستی مطابق انتظارات جامعه تحول یابند و در فرایند تعلیم و تربیت باید
چرخه تولید به گونه ای باشد که میزان عدم کارایی و اتلاف انرژی به حداقل
برسد. افت تحصیلی به عنوان یکی از معضلات نظام های آموزشی در کشورهای جهان
باعث به هدر رفتن بسیاری از منابع می شود این مساله در مقطع دانشگاه به طور
محسوس مشاهده می شود. هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر افت تحصیلی
دانشجویان با مقایسه دانشجویان مشروط و ممتاز بوده است. به این منظور نمونه
های از دانشجویان مشروط (با حداقل سه بار مشروطی متوالی یا چهار بار یا
بیش تر مشروطی متناوب) شامل 60 دانشجو (39 پسر و 21 دختر) مورد بررسی قرار
گرفت. همچنین به منظور مقایسه وضعیت تحصیلی این دانشجویان با وضعیت تحصیلی
دانشجویان ممتاز، نمونه ای از دانشجویان ممتاز (52 دانشجو شامل 25 پسر و 27
دختر) مورد مطالعه قرار گرفت. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت
بودند از: پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و آزمون هوشی
ریون بزرگسالان. نتایج به دست آمده نشان داد که دانشجویان ممتاز در مقایسه
با دانشجویان مشروط از بهره هوشی بالاتری برخوردارند. عزت نفس آنها قوی تر
است و از پیشینه تحصیلی (معدل دیپلم) بهتری برخوردارند. همچنین معلوم شد
اکثر دانشجویان دچار افت تحصیلی (88.8 درصد) غیربومی و اکثر دانشجویان
ممتاز (53.8 درصد) بومی هستند. به علاوه، این یافته حاصل شد که دانشجویان
دختر در مقایسه با دانشجویان پسر عملکرد تحصیلی بهتری دارند.


پرسشنامه توسعه استانداردهای حرفه‌ای معلمان جدید

هدف: گروه استانداردهای حرفه‌ای آموزشی در ایالت کنتاکی آمریکا برای آمادگی
و ارائه گواهینامه به معلمان، استانداردهای نه‌گانه‌ای را در ژوئن ۱۹۹۳
میلادی طراحی نموده و از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۹ میلادی نیز آن را مورد بازبینی و
تجدیدنظر قرار داده است. این استانداردها عبارتند از: استاندارد اول:
طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی آموزشی استاندارد دوم: ایجاد و حفظ جو یادگیری
استاندارد سوم: اجراء و انجام تدریس استاندارد چهارم: سنجش و برقراری
ارتباط با نتایج یادگیری استاندارد پنجم: ارزیابی و انعکاس یادگیری و آموزش
استاندارد ششم: همکاری با همکاران، والدین و دیگران استاندارد هفتم: فعالیت
در جهت توسعه حرفه‌ای استاندارد هشتم: دانش‌محتوایی استاندارد نهم:
تکنولوژی آموزشی
برای سنجش هر یک از استانداردها از عبارات مختلفی در دسته های جداگانه
استفاده شده است که دارای طیف پنج گزینه ای از خیلی کم تا خیلی زیاد است.
سوالات این پرسشنامه به صورت ۵ گزینه ای طراحی شده و نحوه امتیاز بندی و
تفسیر نتایج به صورت کامل تشریح شده است. تعداد سوالات: ۴۵ نوع فایل : jpg
روایی و پایایی : این پرسشنامه، ترجمه ی یک پرسشنامه استاندارد خارجی است
که به زبان فارسی برگردانده شده است. لذا روایی و پایایی این پرسشنامه در
ایران مورد بررسی قرار نگرفته و در صورت لزوم، محققان باید نسبت به بررسی
روایی و پایایی این پرسشنامه اقدام نمایند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top