ویژگی های مدرسه خوب (از لحاظ مدیریتی و نرم افزاری)
– مدیر مدرسه خوب دارای برنامه آموزشی و تقو یم اجرایی سالانه فعالیت ها و… می باشد.
2- عوامل آموزشی مدرسه خوب با دانش آموزان دوست و رفیق هستنــــد به نحوی که دانــش آمـــوز زیبا ترین احساس را در این محیط دارد.
3- دانش آموزان در کارهای گروهی و فعالیت
های آموزشی ـ تربیتی مثل شورای دانش آموزی، اقامه نماز، انجمن علمی و. ..
باعلاقه شرکت دارند.
4- معلمین و همه افرادی که با دانش آموز سر و کار دارند از سواد کافی برخوردارند و با مسایل تعلیم و تربیت و روانشناسی آشنایی دارند.
5- کارهای مدرسه خوب تقسیم شده و هر یک از افراد نسبت به نقشی که در آن دارند هم توانایی لازم و هم آشنایی کامل دارند.
6- مدیر و دبیرا ن مدرسه خوب با فرایند یاد دهی – یادگیری و روانشناسی تربیتی آشنایی دارند.
7- دانش آموزان در امور مختلف مشارکت دارند و نسبت به آن چه در آموزشگاه می گذرد احساس مسئولیت می نمایند.
8- تعامل مناسبی بین عوامل آموزشگاه و دانش آموزان و اولیاء برقرار است.
9- شورای دبیرا ن فعال بوده و در این شورا مسائل گذشته و روز و برنامه های آینده به بحث و بررسی گذاشته می شو د.
10- مدرسه خوب با اداره آموزش و پرورش و سایر سازمان ها ارتباط موثر و مطلوبی دارد.
11- در مدرسه خوب فعالیت ها و اقدامات هدفمند است و درتما م فعالیت ها نظم و انضباط حا کم است.
12- نظام مشاوره ای مدرسه خوب، کارا و اثربخش است.
13 – مدرسه خوب دانش آموز را با مهارت های
زندگی آشنا کرده به نحوی که پس از اتمام هر دوره تحصیلی به راحتی می
تواند، وارد جامعه شود.
14 – در مدرسه خوب، میراث فرهنگی، وطن دوستی، احترام به نیاکان و تاریخ و پرچم و. .. گرامی داشته می شو د.
15- مجموعه امور مدرسه خوب با سازماندهی مناسب مدیر هماهنگ است.
ویژگی های مدرسه خوب (از لحا ظ کالبدی و سخت افزاری)
1- فضای آموزشی مدرسه خوب (کلاس درس) متناسب با سن و پایه تحصیلی دانش آموزان محرک و جذاب باشد.
2- مدرسه خوب دارای محیطی زیبا و با طراوت و نشاط آور است.
3 – درمدرسه خوب ابعاد کلاس ها و صندلی ها استاندارد متناسب با سن دانش آموزان می باشد.
4- فضای فرهنگی، هنری و فن آوری برای رفع نیازهای علمی و تحقیقی دانش آموزان مهیا می باشد.
5- مدرسه خوب به شکوفایی استعداد و توانایی جسمی دانش آموزان اهتمام دارد و در جهت تامین فضا و امکانات ورزشی کوشا می باشد.
6- در مدرسه خوب فضای نمازخانه رغبت انگیز، سالن ها وسیع و تمیز، سرویس های بهداشتی تمیز و استاندارد می باشد.
7– در مدرسه خوب مکان نشستن راحت بوده سیستم های گرمایی و برودتی مناسب و کلاس ها به دور از سر و صد ا و دارای نورکافی می باشند.
8- در و دیوار و حیاط و رنگ مدرسه خوب، دارای پیام آموزشی و تربیتی هستند.
9- در مدرسه خوب با تامین سرویس ایاب و ذهاب به سلامت جسمی دانش آموزان توجه کافی می شود.
10- مدرسه خوب به بهداشت روحی دانش آموزان
توجه کافی دارد و با ایجاد کتابخانه، آزمایشگاه، اتاق خلاقیت و سالن سمعی و
بصری در جهت تامین آن می کوشد.
11 – مدرسه خوب دارای امکانات آموزشی و آزمایشگاهی از قبیل رسانه های دیداری و شنیداری، تجهیزات آزمایشگاهی و. .. می باشد.
12- محیط آموزشی گویای معماری ایرانی و اسلامی و دارای پیام فرهنگی هنری است.
راه کارها و پیشنهادات
الف: ستادی
1- طراحی و راه اندازی وبلاگ با عنوان مدرسه خوب.
2- نصب تابلوی LCD که پیام های مدرسه خوب، معلم خوب و والدین خوب را ارائه کند.
3- درج شعارهای مرتبط با موضوع مدرسه خوب روی بخشنامه ها.
4- تشکیل جلسه خاص با روسای آموزش و پرورش مناطق تابعه با موضوع مدرسه خوب.
ب: منطقه ای (اجرایی)
1- همایش مدیران با دعوت از اعضای کمیسیون مدرسه خوب.
2- انتخاب یک یا چند ویژگی به عنوان میثاق منطقه ای.
3- تشکیل تیم مشاوره ای در اداره شهرستان / منطقه برای نیل به مدرسه خوب.
ج: مدرسه ای
1- همایش اولیاء و مدرسه.
2- انتخاب یک ویژگی به عنوان میثاق مدرسه ای.
3- برگزاری همایش دانش آموزی با عنوان مدرسه خوب و دانش آموزان.
ويژگيهاي معلم ( در نقش مدير يادگيري )
1- طرّاحي و برنامه ريزي آموزشي
– تمركز آموزش بر يك يا بيش از يك هدف
– توسعه توانايي دانش آموز براي يادگيري دانش . مهارت وتفكّر
– تلفيق مهارت . محتوي و فرآيند تفكّر
– پيشنهاد اهدافي كه يادگيرنده را تحريك مي كند
– ارائه تجارب متناسب با رشد يادگيرندگان
2-ايجاد فضاي يادگيري
– ارتباط در نقش مثبت و حمايت كننده
– ايجاد تعامل وتوازن محترمانه دركلاس
– حسّاسيت نسبت به تفاوت هاي علمي . فيزيكي . اجتماعي وفرهنگي
– ارائه . بررسي وبازخورد فعاليتهاي خارج از كلاس وتكاليف درسي
– انعطاف پذيري وتطبيق قرايندكلاس با مقتضاي محيط
– سازماندهي موادووسايل
– فعال سازي پژوهش هاي گروهي
– لستفاده از تكنيك هاي پرورش دهنده خود كنترلي
– ايجادميل به پذيرش بازخوردمثبت ومنفي
3-اجرا و اداره آموزش
– تبيين استانداردهاي اختصاصي
– پيونددانش پيشين دانش آموز با يادگيري
– نمايش مفاهيم وفرايندتفكّركه لازم به آموزش است
– استفاده ازراهبردهاي چندگانه يادگيري
– ايجادشرايط مناسب براي يادگيري متناسب باتفاوت هاي فردي
– انتخاب نمونه هاي طرزتلقّي دانش آموزان براي تمركزخودشان بر تفكّر
– استفاده ازراهبردهاي سؤال برانگيز
– راهنمايي دانش اموزان دربيان كردن وتوضيح دادن نسبت به عملكرد
– آسان كردن مهارت هاي بين فردي
– استفاده از چشم انداز مختلف درتطبيق دانش با تجارب يادگيري دانش آموز
– استفاده خلّاق از وسايل
– شناسايي مشكلات يادگيري دانش آموزان هدايت آنان
– استفاده بهينه اززمان
– ايجاد فضا براي تمرين آموخته ها
– پيوند يادگيري با انتظارات نقش هاي آتي
4-ارزيابي و ابلا غ نتايج يادگيري
– بررسي وضعيت پيشرفت تحصيلي دانش آموزان
– ثبت وبررسي فرايندآموزش دردفاترمربو.طه
– استفاده از ارزشيابي ومنابع اطلاعاتي چندگانه اطلاعاتي چندگانه
– ايجاد شرايط متناسب با تفاوت هاي اجتماعي وفرهنگي دانش آموزان براي ارزشيابي از آنان
– تقويت حس ّموفّقيت در همه شاگردان
– ارزشيابي با ملاك هاي مقرّر
– ترغيب دانش آموز به خودسنجي با ملاكهاي مقرر ّوتوجه به عملكردبعدي
– تحليل اطلاعات حاصل ازارزيابي به طور منظّم وسيستماتيك
– اهتمام به ارزشيابي فرايندي و بكارگيري ابزارهايي چون پوشه كار . چك ليست . آزمون عملكردي و……
5- تعمّق بر آموزش و وارزيابي
– تقويت ميل به مطالعه وكتاب خواني دردانش آموز
– تحليل فردي وجمعي تأثيرتجارب يادگيري
– ارزيابي ميزان اثربخشي آموزش وتحليل نتايج
6- همكاري با همكاران و والدين
– مشخص نمودن مكان وزمان همكاري
– شرح هدف تلاشهاي مبتني برهمكاري
– بيان استانداردهاي همكاري
– به نمايش گذاشتن مديريت كارآمد (اثربخش) ازجهت سود همه جانبه
– تقويت سعه صدر نسبت به ديدگاه هاي مختلف
7- شركت در توسعه حرفه اي
– تلاش درجهت ارتقاء سطح تحصيلات
– تعيين ملاك ونقاط قوّت واولويت رشد
– طرّاحي توسعه حرفه اي به منظور گسترش خزانه دانش
– شركت در توسعه حرفه اي(ضمن خدمت)
– نشان دادن ملاك هاي بهبود عملكرد
– تلاش در جهت بازسازي تجارب خويش
8-آگاهي از دانش محتوايي
– ربط دادن زمينه هاي تحصيلي با با موقعيت هاي واقعي زندگي
– جمع آوري مفاهيم كليدي مرتبط با رشته تحصيلي خاص
– به كارگيري اثربخش روش هاي پژوهشي مرتبط
– ارائه چشم انداز چند فرهنگي تدريس محتوا ( جهاني)
– بهره گيري ازتكنولوژي مرتبط
9-استفاده از فنون و تكنولوژي
– بكارگيري االگوها وروشهاي نوين تدريس
– استفاده از تكنولوژي در ارزيابي
– استفاده از كامپيوترچندمنظوره با نرم افزارهاي مختلف
– استفاده از اصطلاحات علمي و فنّي مرتبط با كامپيوتر در ارتباطات كتبي و شفاهي
– نشان دادن دانش استفاده از علم تكنولوژي درتجارت ، صنعت و جامعه
– نشان دادن دانش پايه كامپيو.تر
– تدريس چندرسانه اي با استفاده از اسكنر و دوربين هاي ديجیتالي….
– استفاده از كامپيوتر براي پردازش واژه ها واينترنت و E-mail
– استفاده از كامپيوتربراي ارتقاي كارآمدي حرفه اي
– درخواست وسايل براي دانش آموزان ويژه
– ارائه طرح درس مبتني بر نيازهاي متفاوت دانش آموزان
– استفاده تخصّصي از كامپيوتر
– ممكن ساختن يادگيري مادام العمر با استفاده از تكنولوژي
– شناسايي منابع لازم تكنولوژي مانند نرم افزارهاي آموزشي