همه چیز لاستیک

همه چیز در مورد لاستیک ماشین

همه چیز در مورد لاستیک ماشین

همه چیز  در مورد لاستیک ماشین



 مقدمه

تایر به عنوان آخرین عضو گردنده از سیستم انتقال قدرت می باشدکه نقش
مهمی را در کنترل خودرو بر عهده دارد.پس انتخاب لاستیک و نگهداری از آن از
عوامل مهم برای عملکرد هر چه بهتر این عضو از سیستم محسوب می گردد. یکی از
موارد قابل توجه در مورد تایر باد لاستیک می باشد.برای روشن شدن هر چه بهتر
این اصل به مثالی اشاره می
کنیم.                                           

باورتان می شود در هر قدمی که بر می دارید نیرویی چند برابر وزنتان را
به پاها وارد می کنید؟البته پزشکان معتقدندکه این نیرو به صورت یکسان روی
تمامی پا وارد نمی شود.براساس مطالعات پزشکی شما چه لاغر باشید چه چاق موقع
دویدن یا راه رفتن بیشترین فشار را روی قسمتی از پا وارد می کنید که مثل
یک ضربه گیر وزن شما را تحمل می کندو مانع از آسیب رسیدن به استخوان ها می
شود. جالب است بدانید همین نظریه را مهندسان مکانیک در مورد لاستیک خودرو
دارند.براساس مطالعات صنعتی ترکیب باد و لاستیک در خودرو مشابه استخوان و







گوشت
پاشنه پا است.به این ترتیب که تنها 5درصد وزن خودرو روی لاستیک وارد شده
و95درصد دیگر را باد درون لاستیک تحمل می کند.به همین دلیل کارشناسان فنی
خودرو از لاستیک به عنوان پاشنه آشیل اتومبیل یاد می کنند.آنها توصیه می
کنند همان طورکه به سلامتی پاهایتان فکر می کنید  برای حفظ ایمنی ماشین و
البته خودتان به فکر سلامتی ((پای))خودرویتان هم باشید.مهم ترین توصیه
مکانیک ها در این خصوص کنترل ماهیانه فشار باد لاستیک است.فشار باد تایرها
براساس استانداردهای خاصی تنظیم می شودکه خودروسازان در دفترچه راهنمای
خودرو آن را اعلام می کنند.معمولا فشار باد لاستیک برای هر خودرو به صورت
برچسبی در کنار در طرف راننده یا در صندوق عقب هم تعبیه می شود.به گفته
کارشناسان لاستیک میزان فشار باد تایر برای خودرو های سواری بین 30تا 35
PSi  است.اگر فشار باد لاستیک پایین تر از میزان اعلام شده باشد ،باعث لغزش
یا جابجایی بیش از







حدتایر
در ناحیه تماس با جاده شده و درنتیجه سبب افزایش حرارت بیش از حد آن می
شود.همین مشکل در مورد فشار بیش از حد باد نیزصادق است.درصورتیکه فشار باد
تایر بالاتر از حد استاندارد باشد تماس لاستیک با جاده ناقص بوده که علاوه
بر کاهش عمر تایر می تواند برای سرنشینان خودرو خطر آفرین باشد.کارشناسان
لاستیک توصیه می کنند پیش از حرکت وزمانی که تایر خنک است اقدام به تنظیم
فشار باد آن کنید.معمولا پس از رانندگی طولانی، حرارت وفشار باد افزایش
پیدا می کند.بنابراین در این حالت اگر فشار باد تایر از حد توصیه شده بیشتر






باشد
هیچگاه آن را کم نکنید وپس از خنک شدن ،مجددا فشارباد تایر را کنترل
کنید.توصیه دیگر اهل فن، تنظیم فشار باد براساس باری است که خودرو حمل می
کند.شمانباید باری که بیش از  حدمجاز برای وسیله نقلیه تان است را با آن
حمل کنید.اگر به هر دلیلی مجبورشدید تاباری بیش از حد مجاز را روی خودروتان
وارد کنیدباید براساس دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرو ومشورت با
کارشناسان فنی میزان  فشار باد لاستیک را افزایش دهید.

انتخاب متناسب با کاربری

فعالان بازار لاستیک توصیه می کنند به منظور انتخاب صحیح رینگ و لاستیک
،پس از مطالعه کتابچه راهنمای خودرو ،به کاربری ماشین تان توجه کنید.به
گفته آنها ، دراین زمینه به عواملی مثل کاربری استاندارد یا اسپرت،تحمل بار
معمولی یا زیادو…. باید توجه کنید.معمولا خودروهایی که از کمپانی خارج می
شونددارای لاستیک های فابریک با کاربری استاندارد هستند.برای نمونه روی
خودرویی مثل پژو206 ،لاستیک و رینگ استاندارد با سایز 14/65/185





نصب
شده است.اگر شما می خواهید این خودرو را به حالت اسپرت تغییر دهید سایز
رینگ و لاستیک متناسب با این کاربری 16/45/205 خواهد بود.عدد 205 پهنای
لاستیک به میلیمتر ،45 عرض به میلیمترو16 قطر رینگ به اینچ را نشان می
دهد.امروزه چون نیروی انتظامی نسبت به اسپرت خودروها حساس شده است،مردم
کمتر به سراغ رینگ اسپرت می روند وچندسالی است که استقبال مردم از رینگ و
لاستیک های پهن و اسپرت کم شده است.کارشناسان فنی خودرو معتقدند رینگ و
لاستیک های پهن یا به اصطلاح عام((اسپرت)) زیبایی خاصی به خودرو می دهد اما
همین لاستیک پهن باعث خشکی حرکت فرمان می شود.

((رادیال)) یا ((بایاس))؟

گام بعدی در انتخاب لاستیک توجه به نوع تکنولوژی تولیدی آن است. به طور
معمول لاستیک های موجود در بازار در دو نوع بایاس و رادیال است.به گفته
کارشناسان ، در تولید لاستیک های بایاس که از تکنولوژی قدیمی برخوردار
هستند،از الیاف ورشته های نخی استفاده می شود.درحالیکه در تولید لاستیک های
رادیال از رشته های سیمی استفاده می شود.فروشندگان تایرمعتقدند که تایرهای
بایاس اگر تحت تاثیر نیروهای عمودی قرار بگیرند ،سطح تماس آج آنها تغییر
شکل داده وبه مرور حالت جمع شده پیدا می کند.این مساله باعث کاهش عمرلاستیک
وچسبندگی آن به جاده می شود.درمقابل تایرهای رادیال به دلیل ساختار محکم
وتغییرات اندک شکل آج ها،







درپیچ،چسبندگی
خوبی به سطح جاده دارند.این لاستیک ها به دلیل به کارگیری رشته های سیمی
در ساختار خود،تحمل سرعت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس را دارندوعمرآنها
نسبت به لاستیک های بایاس 40تا60 درصد بیشتراست.به گفته فعالان بازار
،تکنولوژی تولیدی اکثر شرکت های ایرانی از نوع بایاس بوده و اکثر تایر های
رادیال وارداتی هستند.توجه داشته باشید قیمت لاستیک های رادیال بیشتر از
نوع بایاس بوده ونوع تایر روی آن حک شده است.

 



راه تشخیص یک لاستیک تازه تولید شده با لاستیک انباری

از دغدغه ها ونگرانی ها رانندگان در زمان خرید لاستیک، خرید یک لاستیک تازه تولید شده است.

متاسفانه در کشور ما لاستیکهای خارجی بیشماری وجود دارد که بیش از پنج
سال از تاریخ ساخت آنها گذشته است.این مورد برای لاستیکهای ساخت داخل کمتر
وجود دارد.




خطرات این لاستیکها با توجه به شرایط آب و هوائی گرم و جاده های پر دست
انداز،رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل
خودرو توسط افراد خانواده،  … باعث ناامنی استفاده از این لاستیکها در جاده
های کشور به خصوص در زمان مسافرت و استفاده از خودرو در مدت زمان و ساعت
بیشتر می گردد.

این لاستیکها که در بازار به اصطلاح لاستیک انباری شناخته می شوند.به
دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله های قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل
مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث و یا لاستیکهائی که در یک سری ساخت در
کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق
می گردند.و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان ازآن باخبر هستند.




این لاستیکهای انباری توسط فروشندگان جزئی با قیمتی در حدود ده الی بیست
هزار تومان کمتر از لاستیکهای تازه تولید شده از عمده فروشان لاستیک
خریداری می گردد.در زمان خرید فروشندگان از وضیعت انباری بودن آن اطلاع می
یابند.متاسفانه این صداقت در زمان فروش به مشتریان وجود ندارد و بدون اطلاع
به مشتری و با همان قیمت لاستیک تازه تولید شده به مشتری از همه جا بیخبر
فروخته می شود.

این لاستیکهای انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولید شده
ندارند. وازنظر شکل ظاهری نمی توان تشخیص انباری بودن آن را داد.سازندگان
خودرو جهت مشخص نمودن زمان تولید لاستیک ملزم به ثبت تاریخ ساخت هستند.







متاسفانه این تاریخ به گونه ائی برلاستیک درج شده که توسط مصرف کننده به
راحتی قابل تشخیص نیست.با مطالعه مطلب ذیل به راحتی میتوانید زمان تولید
لاستیک را متوجه شوید.در جداره بیرونی لاستیکها یک عدد چهار رقمی درج شده
است که مشخص کننده زمان تولیدآن است. این عدد بر اساس سال تولید و تعداد
هفته است. دو رقم اول تعداد هفته و دو رقم آخر سال تولید را نشان می
دهد.قابل ذکر است مصرف لاستیک هایی که  ازتاریخ تولید آنها بیش از 3 سال می
گذرد مناسب نیست.




فرضا درج عدد 1607بر روی یک لاستیک یعنی این لاستیک در هفته شانزدهم سال
2007 تولید شده است.اگر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال
2000 می باشد.نکته ی دیگر قابل ذکر در مورد لاستیک های ایرانی این است که
در هنگام خرید حتما دارای علامت استاندارد باشند.لاستیک های ایرانی از این
دسته در دونوع در بازار یافت می شوند.در نوع اول لاستیک ایرانی در دوطرف
خود دارای مهراستاندارد می باشد که این نوع لاستیک  درجه یک محسوب می
شود.اگر لاستیک تنها در یک طرف دارای علامت استاندارد باشد بیانگر این است
که لا ستیک درجه دو می باشد.لاستیک هایی که در زمان تولید در کارخانه به هر
علتی در حین تولید مانند قطع برق وقفه ای در تولیدشان می افتد به جمع
لاستیک های درجه دو می پیوندند.

نکته هایی درباره رینگ

یکی از توصیه های کارشناسان توجه به همخوانی رینگ و لاستیک خودرو
است.آنها توصیه می کنند هنگام انتخاب رینگ ،به نوع وسیله نقلیه، اندازه و
نوع تایر(تیوبلس یا تیوب تایپ ) توجه کنید.رینگ مورد نظر حتما باید با
استاندارد وسیله نقلیه و متناسب به نوع تایر انتخاب شود. کارشناسان توصیه
می کنند از رینگ های زنگ زده ،پوسیده، تاب دار یا جوشکاری شده مطلقا
استفاده نکنید. درصورت انتخاب تایر تیوبلس (بدون تیوب) دقت کنید لبه های
رینگ(محل نشیمنگاه طوقه به تایر) سالم و بدون زدگی باشد. همچنین از هرگونه
تغییرات بر روی رینگ مثل جوشکاری ، سنگ زدن و ساج انداختن و… پرهیز کنید.
همچنین توجه به سوراخ پیچ روی سطح رینگ بسیار مهم است. سوراخ های پیچ برروی
سطح کروی شکل حالت واشرفنری دارند.اگر با رینگی برخورد کردید که سطح کروی
سوراخ های پیچ آن به هر دلیلی صاف شده بود از خرید آن جدا خودداری کنید.

مقدمه:

  تایرهای بدون تیوب یا تیوبلس (Tubeless Tire) گونه ای از تایر هستند
که به سبب بهره مندی از خصوصیات کیفی ویژه ای از جمله ایمنی بالا، راحتی در
کار و عملکرد خوب، در میان انواع تایر جایگاه ویژه ای را بخود اختصاص داده
اند. در این نوشتار سعی شده است که ساختار تایر تیوبلس، عملکرد و نیز
مزایای این لاستیک مورد توجه و بحث قرار گیرد.

1. ساختمان لاستیک تیوبلس

تایر تیوبلس از لحاظ ساختمان شبیه به لاستیک معمولی میباشد؛ با این تفاوت
که جدار داخلی آن بوسیله لایه نازکی از بوتیل (Butyl) بطور کامل عایق بندی
شده است. این لایه لاستیک که از پلیمریزاسیون ایزوبوتیل بدست می آید، همان
لایه نازکی است که در جدار داخلی تیوب های معمولی مورد استفاده قرار
میگیرد. این لایه مانع از نشتی هوا شده و بنابراین تایر و لبه چرخ تشکیل یک
مخزن هوا را میدهند که مانند تیوب معمولی قابلیت نگهداری هوا را دارا است.
لذا در لاستیک تیوبلس نیازی به تیوب و روبان لاستیکی دور چرخ (Flap) نیست.
همچنین بر خلاف لاستیک های معمولی که بر روی چرخ چند قسمتی (Multi-piece
Wheel) سوار می شوند، لاستیک تیوبلس می تواند بر روی چرخ یکپارچه
(Single-piece Wheel) سوار شود.

 

2. عملکرد لاستیک تیوبلس

درصورتی که شیئی مانند میخ وارد بدنه لاستیک معمولی و تیوب شود، با
سوراخ کردن جداره آنها موجب خارج شدن سریع هوا خواهد شد. این در حالیست که
در لاستیک تیوبلس پس از ورود میخ به بدنه لاستیک اطراف آن به سرعت آب بندی
شده و خود میخ نیز بعنوان درپوش راه خروج هوا را می بندد.
    یک تایر
تیوبلس که درست نصب شده باشد، بطور متوسط باد را با سرعت 25/0 اتمسفر در
روز از دست میدهد، لذا اگر تایر تیوپلس باد  را با سرعتی بیشتراز مقدار ذکر
شده از دست بدهد باید ابتدا از بابت سفت بودن درپوش سوزن باد اطمینان حاصل
کرده، سپس به دنبال پنچری موجود در لاستیک گشت.

3. مزایای لاستیک تیوبلس

هرچند که هر دو لاستیک معمولی و تیوبلس در اندازه یکسان و فشار باد
یکسان میتوانند میزان بار یکسانی را تحمل کنند، لیکن لاستیک تیوبلس مزایای
خاصی دارد که به ذکر آنها می پردازیم.

• نصب لاستیک تیوبلس بسیار ساده تر است.
• استفاده از آن موجب کاهش وزن خودرو می شود.
• تعداد قطعات کمتر و تعمیر آنها ساده تر است.
• افزایش عمر تسمه درون لاستیک (Bead) بسبب افزایش فضای خالی در چرخ که منجر به کاهش انتقال حرارت از لنت ترمز خواهد شد.




• افزایش عمر تاج و دیواره جانبی لاستیک.
• افزایش تعادل جانبی بر سر پیچ ها و در هنگام دور زدن به دلیل کمتر بودن ارتفاع در مقطع لاستیک.
• عدم انفجار لاستیک به سبب پنچری و افزایش ضریب ایمنی.
• افزایش فاصله زمانی میان پنچری و خوابیدن لاستیک که به راننده این امکان را میدهد که خود را به تعمیرگاه برساند.
• کاهش صدمات وارده از دست اندازهای مسیر به جلوبندی به سبب مقاومت لاستیک نسبت به ضربات وارده.
• عدم امکان وجود پنچری ریز در لاستیک بدلیل ساختار خاص لاستیک تیوبلس.
• عدم امکان نفوذ شیء ریز از کناره لاستیک به داخل آن.

مشخصات لاستیك خودرو 

روی دیواره بیرونی هر تایر، اعداد و كدهایی درج شده است كه در حقیقت
شناسنامه لاستیك خودرو هستند. در ذیل مفهوم این علائم بیان شده است. در
ادامه به شرح برخی از مهمترین آنها می­پردازیم.  

 الف) اندازه تایر  

 اندازه لاستیك خودرو با علائمی همچونP185/60R1۴ نشان داده می‌شود.که بدین معنی میباشد:

P = تایر خودروی شخصی 

 185= پهنای تایر  (برحسب میلی­متر)    

 60= نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن (برحسب میلی­متر)

R = رادیال  

14= قطر رینگ (بر حسب اینچ)   

دانستنی هایی بسیار مفید در مورد لاستیک اتومبیل

علاوه بر علائم بالا علائمی مانند89H بر روی لاستیک وجود دارد که به H 
شاخص سرعت (در بخش “ج” به آن اشاره شده ) و به عدد 89 عنوان شاخص بار می
گویند یا حد بارگذاری(که در بخش” ب” به آن اشاره شده ) می گویند.

 ب)حد بارگذاری    

 این عدد نماینده حداكثر وزنی است كه تایر می‌تواند تحمل كند، هنگامی كه
حداكثر مقدار مجاز فشار را  داشته ‌باشد و بین صفر تا 279 متغیر است. برای
خودروهای شخصی، عدد حد بارگذاری بین 71 تا 100 است.برای مثال، حد بارگذاری
برای خودروی پراید 76 و معادل 400 كیلوگرم بار است، یعنی این تایرهنگامی
كه حداكثر فشار باد مجاز را دارد (بخش “و” را ببینید)، حداکثر400 كیلوگرم
را می‌تواند حمل کند.توجه داشته باشیدهرگز لاستیكی را كه حد بارگذاری آن
كمتر از میزان توصیه­شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید. برای
آگاهی از میزان بار قابل تحمل هر شاخص به جدول زیر مراجعه کنید.

شاخص بار
   

71
   

72
   

73
   

74
   

75
   

76
   

77
   

78
   

79
   

80
   

81

میزان بار به KG
   

345
   

355
   

365
   

375
   

385
   

400
   

412
   

425
   

437
   

450
   

462

شاخص بار
   

82
   

83
   

84
   

85
   

86
   

87
   

88
   

89
   

90
   

91
   

92

میزان بار به KG
   

475
   

478
   

500
   

515
   

530
   

545
   

560
   

580
   

600
   

615
   

630

شاخص بار
   

93
   

94
   

95
   

96
   

97
   

98
   

99
   

100
   

 

میزان بار به KG
   

650
   

670
   

690
   

710
   

730
   

750
   

775
   

800

 

 ج) علامت حداكثر سرعت قابل­تحمل 

حداكثر سرعتی كه لاستیك می‌تواند تحمل كند، با یك حرف از A تا Z بیان
می‌شود.برای مثال روی جداره تایر خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده
كه نشان می­دهد     هنگامی كه تایر دارای فشار بار و بارگذاری مناسب است،
حداكثر توان حركت 210كیلومتر در ساعت را داراست. واضح است اگر تایری تحت
تأثیر حداكثر سرعت واقع شود اما فشار باد آن تنظیم نباشد و یا اضافه بار
روی آن را اعمال شود، آسیب می­بیند و یا ممكن است بتركد.برای اطلاع از
میزان سرعت هریک از این حروف به جدول زیر مراجعه کنید.

شاخص سرعت
   

R
   

S
   

T
   

U
   

H
   

V
   

Z

سرعت به KM/H
   

170
   

180
   

190
   

200
   

210
   

240
   

240+

 

  د) تاریخ ساخت لاستیك 

   كلیه لاستیك‌ها دارای تاریخ ساخت روی جداره خود هستند كه با چهار رقم
نشان داده می­شود. دو عدد اول نشان­دهنده هفته ساخت و دو رقم بعد سال ساخت
لاستیك هستند. برای مثال عدد “1204” نشان می‌دهد این لاستیك در هفته
دوازدهم سال 2004 میلادی تولید شده است. امروزه همراه لاستیك‌های نو خارجی،
یك كارت دریافت می‌كنند كه پس از وارد كردن مشخصات باید به آدرس شركت
سازنده پست شود یا لاستیك را از طریق اینترنت، ثبت می­کنند تا هرگونه
كار­كرد نامناسب بعداً قابل پیگیری باشد.   

 ه) تركیبات سازنده تایر  

 این بخش، مواد سازنده لاستیك را توضیح می‌دهد. مثال:TREAD PLIES=1-PLY
POLYESTER+2  STEEL یعنی رویه تایر مركب از یك رویه پلی‌استری همراه دو
لایه سیم فولادی است.

 و) حداكثر فشار باد و بار تحمیلی به تایر  

عددی كه در مقابل عبارت “حداكثر فشار باد” روی تایر درج می­شود، مربوط
به فشار بادی است كه باید لاستیك داشته باشد، وقتی شما می‌خواهیدحداكثر بار
قابل تحمل را روی آن تحمیل كنید. این عدد، مقدار فشار باد توصیه شده  برای
استفاده نرمال نیست. مقدار توصیه شده فشار باد تایرها روی یك پلاك كه
معمولاً در لبه داخلی یكی از دو درجلو نصب می‌شود، نوشته شده است. اگر آن
را نیافتید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.  

تایر run flat

با وجود تایرهای RF ،حتی زمانی
كه باد تایر خالی شده باشد شما می توانید به حركت ادامه داده و عملكرد
خودرو را در هنگام افت فشار باد در تایر حفظ نمایید. به جای تعویض تایر در
كنار خیابان كه امری ناخوشایند و خطرناك محسوب می شود، شما می توانید به
حركت خود ادامه داده و به راحتی خود را به منزل و یا تعمیرگاه
برسانید.تایرهای RF زاپاس خود محسوب می شوند، با وجود دیوارهای جانبی تقویت
شده، تایرها حتی اگر كاملاً از  باد خالی شده باشند، قادر به ادامه عملكرد
خود هستند. تركیب فرسایشی مقاوم به گرما كه در ساخت این نوع تایر به كار
گرفته شده است، در برابر افزایش احتمالی گرما مقاومت می كند. با استفاده از
تایرهای RF شما قادر





خواهید
بود با سرعتی بالاتر از 150 كیلومتر در ساعت و بدون تغییر وضعیت محسوس به
رانندگی خود ادامه دهید. در عین حال در وقت خود صرفه جویی كرده و بنابراین
استرس كمتری خواهید داشت، دیگر نیازی به حمل تایر زاپاس هم ندارید و در
نتیجه فضای بیشتری برای حمل بار در اختیار شما قرار می گیرد.

سیستم “رانندگی تطبیقی” (Adaptive Drive) تا حد ممكن فشار وارده بر تایر
معیوب را كاهش داده و به تایرهای دیگر انتقال میدهد. این نوع تایرها موجب
امنیت بیشتر، آسودگی خاطر سرنشین و نیز امكان استفاده از فضای بیشتر را در
خودرو فراهم می كند.شركت ADAC آلمان”، یعنی همان بزرگترین كلوپ اتومبیل در
دنیا، از تایرهایRF به عنوان “اولین انقلاب اساسی در طراحی تایر” از زمان
به وجود آمدن تایرهای بادی یاد می كند.

مشخصات عمومی تایر

تایر یکی از قسمت های اصلی خودرو است که بر روی رینگ مستقر شده و مجموعه لاستیک را تشکیل می دهد .

به طور کلی یک تایر از 4 قسمت تشکیل شده :

 1 : لایه های تایر                                                               

۲:  آج های تایر                                                             

3 : تیوب

4 : والو  ( محلی که باد وارد تایر می شود )

تایر ها جز وزن فنر بنده نشده خودرو هستند و عملا نیروی عمودی وارد شده
از سمت بالا را تحمل می کنند ، پس باید داری ویژگی های خاصی نیز باشند که
به آنها اشاره خواهد شد ، یک تایر مناسب باید بتواند بار زیاد – لغزندگی
جاده – سرعت زیاد را به خوبی تحمل کرده و از مسیر منحرف نشود . بدنه متشکل
از لایه‌هایی از رشته‌های مقاوم و مستحکم است که مجموعا قابلیت تحمل فشار
داخلی تایر و همچنین جذب نیروهای وارده از سطح جاده را داراست. معمولا در
خودروهای سواری جنس این لایه از الیاف پلی‌استر است و در خودروهای سنگین از
فولاد استفاده می‌شود. زاویه نصب این لایه‌ها نسبت به محیط تایر در نوع
رادیال بین 88 تا 90 درجه و در نوع بایاس پلای 30 تا 40 درجه است. استحکام
یک تایر معمولی با تعداد لایه‌های بدنه توصیف می‌شود. 

نحوه ساخت تایر    
                                                                                

تایرها از روی هم گذاری لایه های لاستیک ایجاد می شوند ، این لایه ها در
دمای زیاد تحت اثر پرس های سنگین قرار می گیرند و با لایه های فلزی نیز
مقاوم سازی می شوند . لایه گذاری های مختلفی در تایرها انجام می شود که
رایج ترین آنها زاویه دار متقاطع و رادیال است . زاویه دار متقاطع : این
لاستیک ها دارای کیفیت مطلوبی هستند و به علت قیمت ارزان تر نسبت به رادیال
کاربرد بیشتری دارند رادیال : یک لاستیک با لایه گذاری کاملا افقی ، خنک
در سرعت های زیاد ، میل به غلتش خوب و استحکام بسیار زیاد ( در خودرو های
دارای بار زیاد به علت نرمش زیاد استفاده نمی شود ) 

 آج تایرها    
                                                                    

آج قسمت خارجی تایر است که مستقیما با سطح زمین در ارتباط است ، اهمیت
آجها در جاده های شهری و اتوبان ها کمتر معلوم می شود و این یکی از همان
دلایلی است که افراد نا آگاه فقط به زیبایی آج ها اهمیت می دهند . طرح‌های
مختلف آج برای تخلیه بهتر آب از زیر تایر و افزایش قابلیت تایر در برخورد
با شرایط گوناگون سطح جاده ساخته می‌شود. می‌توان به طرح‌های رگه‌ای (Rib) ،
عرضی (Lug) ، ترکیبی از عرضی و رگه‌ای (Rib & Lug) و بلوکی (Block)
اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. ولی نقش این بازیگران
در جاده های





– برفی
– مرطوب و کم اصطکاک به خوبی آشکار می شود ، انتخاب لاستیک با آج مناسب در
شرایط سخت رانندگی فرمان پذیری خودرو را افزایش می دهد . انتخاب آجها با
شکل مناسب از پرشدن لاستیک از گل و برف در جاده های  نا مطلوب نیز جلو گیری
می کند . عمق آج در تایر نو 5/9 میلی متر است و تا عمق 2 میلی متر قابل
قبول است


تعمیر و پخت پارگی انواع لاستیک – همه چیز در مورد لاستیک

ساختمان لاستیک تیوبلس

تایر تیوبلس از لحاظ ساختمان شبیه به لاستیک معمولی میباشد؛ با این تفاوت
که جدار داخلی آن بوسیله لایه نازکی از بوتیل (Butyl) بطور کامل عایق بندی
شده است. این لایه لاستیک که از پلیمریزاسیون ایزوبوتیل بدست می آید، همان
لایه نازکی است که در جدار داخلی تیوب های معمولی مورد استفاده قرار
میگیرد. این لایه مانع از نشتی هوا شده و بنابراین تایر و لبه چرخ تشکیل یک
مخزن هوا را میدهند که مانند تیوب معمولی قابلیت نگهداری هوا را دارا است.
لذا در لاستیک تیوبلس نیازی به تیوب و روبان لاستیکی دور چرخ (Flap) نیست.
همچنین بر خلاف لاستیک های معمولی که بر روی چرخ چند قسمتی (Multi-piece
Wheel) سوار می شوند، لاستیک تیوبلس می تواند بر روی چرخ یکپارچه
(Single-piece Wheel) سوار شود.

 

2. عملکرد لاستیک تیوبلس

درصورتی که شیئی مانند میخ وارد بدنه لاستیک معمولی و تیوب شود، با سوراخ
کردن جداره آنها موجب خارج شدن سریع هوا خواهد شد. این در حالیست که در
لاستیک تیوبلس پس از ورود میخ به بدنه لاستیک اطراف آن به سرعت آب بندی شده
و خود میخ نیز بعنوان درپوش راه خروج هوا را می بندد.
    یک تایر تیوبلس که درست نصب شده باشد، بطور متوسط باد را با سرعت 25/0
اتمسفر در روز از دست میدهد، لذا اگر تایر تیوپلس باد  را با سرعتی بیشتراز
مقدار ذکر شده از دست بدهد باید ابتدا از بابت سفت بودن درپوش سوزن باد
اطمینان حاصل کرده، سپس به دنبال پنچری موجود در لاستیک گشت.

3. مزایای لاستیک تیوبلس

هرچند که هر دو لاستیک معمولی و تیوبلس در اندازه یکسان و فشار باد یکسان
میتوانند میزان بار یکسانی را تحمل کنند، لیکن لاستیک تیوبلس مزایای خاصی
دارد که به ذکر آنها می پردازیم.

• نصب لاستیک تیوبلس بسیار ساده تر است.
• استفاده از آن موجب کاهش وزن خودرو می شود.
• تعداد قطعات کمتر و تعمیر آنها ساده تر است.
• افزایش عمر تسمه درون لاستیک (Bead) بسبب افزایش فضای خالی در چرخ که منجر به کاهش انتقال حرارت از لنت ترمز خواهد شد.

• افزایش عمر تاج و دیواره جانبی لاستیک.
• افزایش تعادل جانبی بر سر پیچ ها و در هنگام دور زدن به دلیل کمتر بودن ارتفاع در مقطع لاستیک.
• عدم انفجار لاستیک به سبب پنچری و افزایش ضریب ایمنی.
• افزایش فاصله زمانی میان پنچری و خوابیدن لاستیک که به راننده این امکان را میدهد که خود را به تعمیرگاه برساند.
• کاهش صدمات وارده از دست اندازهای مسیر به جلوبندی به سبب مقاومت لاستیک نسبت به ضربات وارده.
• عدم امکان وجود پنچری ریز در لاستیک بدلیل ساختار خاص لاستیک تیوبلس.
• عدم امکان نفوذ شیء ریز از کناره لاستیک به داخل آن.

مشخصات لاستیك خودرو 

روی دیواره بیرونی هر تایر، اعداد و كدهایی درج شده است كه در حقیقت
شناسنامه لاستیك خودرو هستند. در ذیل مفهوم این علائم بیان شده است. در
ادامه به شرح برخی از مهمترین آنها می­پردازیم.  

 الف) اندازه تایر  

 اندازه لاستیك خودرو با علائمی همچونP185/60R1۴ نشان داده می‌شود.که بدین معنی میباشد:

P = تایر خودروی شخصی 

 185= پهنای تایر  (برحسب میلی­متر)    

 60= نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن (برحسب میلی­متر)

R = رادیال  

14= قطر رینگ (بر حسب اینچ)   

دانستنی هایی بسیار مفید در مورد لاستیک اتومبیل www.taknaz.ir

علاوه بر علائم بالا علائمی مانند89H بر روی لاستیک وجود دارد که به H 
شاخص سرعت (در بخش “ج” به آن اشاره شده ) و به عدد 89 عنوان شاخص بار می
گویند یا حد بارگذاری(که در بخش” ب” به آن اشاره شده ) می گویند.

 ب)حد بارگذاری    

 این عدد نماینده حداكثر وزنی است كه تایر می‌تواند تحمل كند، هنگامی كه
حداكثر مقدار مجاز فشار را  داشته ‌باشد و بین صفر تا 279 متغیر است. برای
خودروهای شخصی، عدد حد بارگذاری بین 71 تا 100 است.برای مثال، حد بارگذاری
برای خودروی پراید 76 و معادل 400 كیلوگرم بار است، یعنی این تایرهنگامی كه
حداكثر فشار باد مجاز را دارد (بخش “و” را ببینید)، حداکثر400 كیلوگرم را
می‌تواند حمل کند.توجه داشته باشیدهرگز لاستیكی را كه حد بارگذاری آن كمتر
از میزان توصیه­شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید. برای آگاهی
از میزان بار قابل تحمل هر شاخص به جدول زیر مراجعه کنید.

شاخص بار
   

71
   

72
   

73
   

74
   

75
   

76
   

77
   

78
   

79
   

80
   

81

میزان بار به KG
   

345
   

355
   

365
   

375
   

385
   

400
   

412
   

425
   

437
   

450
   

462

شاخص بار
   

82
   

83
   

84
   

85
   

86
   

87
   

88
   

89
   

90
   

91
   

92

میزان بار به KG
   

475
   

478
   

500
   

515
   

530
   

545
   

560
   

580
   

600
   

615
   

630

شاخص بار
   

93
   

94
   

95
   

96
   

97
   

98
   

99
   

100
   

 

میزان بار به KG
   

650
   

670
   

690
   

710
   

730
   

750
   

775
   

800

 

 ج) علامت حداكثر سرعت قابل­تحمل 

حداكثر سرعتی كه لاستیك می‌تواند تحمل كند، با یك حرف از A تا Z بیان
می‌شود.برای مثال روی جداره تایر خودروی پراید، نماد H برای سرعت درج شده
كه نشان می­دهد     هنگامی كه تایر دارای فشار بار و بارگذاری مناسب است،
حداكثر توان حركت 210كیلومتر در ساعت را داراست. واضح است اگر تایری تحت
تأثیر حداكثر سرعت واقع شود اما فشار باد آن تنظیم نباشد و یا اضافه بار
روی آن را اعمال شود، آسیب می­بیند و یا ممكن است بتركد.برای اطلاع از
میزان سرعت هریک از این حروف به جدول زیر مراجعه کنید.

شاخص سرعت
   

R
   

S
   

T
   

U
   

H
   

V
   

Z

سرعت به KM/H
   

170
   

180
   

190
   

200
   

210
   

240
   

240+

 

  د) تاریخ ساخت لاستیك 

   كلیه لاستیك‌ها دارای تاریخ ساخت روی جداره خود هستند كه با چهار رقم
نشان داده می­شود. دو عدد اول نشان­دهنده هفته ساخت و دو رقم بعد سال ساخت
لاستیك هستند. برای مثال عدد “1204” نشان می‌دهد این لاستیك در هفته
دوازدهم سال 2004 میلادی تولید شده است. امروزه همراه لاستیك‌های نو خارجی،
یك كارت دریافت می‌كنند كه پس از وارد كردن مشخصات باید به آدرس شركت
سازنده پست شود یا لاستیك را از طریق اینترنت، ثبت می­کنند تا هرگونه
كار­كرد نامناسب بعداً قابل پیگیری باشد.   

 ه) تركیبات سازنده تایر  

 این بخش، مواد سازنده لاستیك را توضیح می‌دهد. مثال:TREAD PLIES=1-PLY
POLYESTER+2  STEEL یعنی رویه تایر مركب از یك رویه پلی‌استری همراه دو
لایه سیم فولادی است.

 و) حداكثر فشار باد و بار تحمیلی به تایر  

عددی كه در مقابل عبارت “حداكثر فشار باد” روی تایر درج می­شود، مربوط به
فشار بادی است كه باید لاستیك داشته باشد، وقتی شما می‌خواهیدحداكثر بار
قابل تحمل را روی آن تحمیل كنید. این عدد، مقدار فشار باد توصیه شده  برای
استفاده نرمال نیست. مقدار توصیه شده فشار باد تایرها روی یك پلاك كه
معمولاً در لبه داخلی یكی از دو درجلو نصب می‌شود، نوشته شده است. اگر آن
را نیافتید، به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.  

تایر run flat

با وجود تایرهای RF ،حتی زمانی كه باد تایر خالی شده باشد شما می توانید به
حركت ادامه داده و عملكرد خودرو را در هنگام افت فشار باد در تایر حفظ
نمایید. به جای تعویض تایر در كنار خیابان كه امری ناخوشایند و خطرناك
محسوب می شود، شما می توانید به حركت خود ادامه داده و به راحتی خود را به
منزل و یا تعمیرگاه برسانید.تایرهای RF زاپاس خود محسوب می شوند، با وجود
دیوارهای جانبی تقویت شده، تایرها حتی اگر كاملاً از  باد خالی شده باشند،
قادر به ادامه عملكرد خود هستند. تركیب فرسایشی مقاوم به گرما كه در ساخت
این نوع تایر به كار گرفته شده است، در برابر افزایش احتمالی گرما مقاومت
می كند. با استفاده از تایرهای RF شما قادر

خواهید
بود با سرعتی بالاتر از 150 كیلومتر در ساعت و بدون تغییر وضعیت محسوس به
رانندگی خود ادامه دهید. در عین حال در وقت خود صرفه جویی كرده و بنابراین
استرس كمتری خواهید داشت، دیگر نیازی به حمل تایر زاپاس هم ندارید و در
نتیجه فضای بیشتری برای حمل بار در اختیار شما قرار می گیرد.

سیستم “رانندگی تطبیقی” (Adaptive Drive) تا حد ممكن فشار وارده بر تایر
معیوب را كاهش داده و به تایرهای دیگر انتقال میدهد. این نوع تایرها موجب
امنیت بیشتر، آسودگی خاطر سرنشین و نیز امكان استفاده از فضای بیشتر را در
خودرو فراهم می كند.شركت ADAC آلمان”، یعنی همان بزرگترین كلوپ اتومبیل در
دنیا، از تایرهایRF به عنوان “اولین انقلاب اساسی در طراحی تایر” از زمان
به وجود آمدن تایرهای بادی یاد می كند.

مشخصات عمومی تایر

تایر یکی از قسمت های اصلی خودرو است که بر روی رینگ مستقر شده و مجموعه لاستیک را تشکیل می دهد .

به طور کلی یک تایر از 4 قسمت تشکیل شده :

 1 : لایه های تایر                                                               

۲:  آج های تایر                                                             

3 : تیوب

4 : والو  ( محلی که باد وارد تایر می شود )

تایر ها جز وزن فنر بنده نشده خودرو هستند و عملا نیروی عمودی وارد شده از
سمت بالا را تحمل می کنند ، پس باید داری ویژگی های خاصی نیز باشند که به
آنها اشاره خواهد شد ، یک تایر مناسب باید بتواند بار زیاد – لغزندگی جاده –
سرعت زیاد را به خوبی تحمل کرده و از مسیر منحرف نشود . بدنه متشکل از
لایه‌هایی از رشته‌های مقاوم و مستحکم است که مجموعا قابلیت تحمل فشار
داخلی تایر و همچنین جذب نیروهای وارده از سطح جاده را داراست. معمولا در
خودروهای سواری جنس این لایه از الیاف پلی‌استر است و در خودروهای سنگین از
فولاد استفاده می‌شود. زاویه نصب این لایه‌ها نسبت به محیط تایر در نوع
رادیال بین 88 تا 90 درجه و در نوع بایاس پلای 30 تا 40 درجه است. استحکام
یک تایر معمولی با تعداد لایه‌های بدنه توصیف می‌شود. 

نحوه ساخت تایر    
                                                                                

تایرها از روی هم گذاری لایه های لاستیک ایجاد می شوند ، این لایه ها در
دمای زیاد تحت اثر پرس های سنگین قرار می گیرند و با لایه های فلزی نیز
مقاوم سازی می شوند . لایه گذاری های مختلفی در تایرها انجام می شود که
رایج ترین آنها زاویه دار متقاطع و رادیال است . زاویه دار متقاطع : این
لاستیک ها دارای کیفیت مطلوبی هستند و به علت قیمت ارزان تر نسبت به رادیال
کاربرد بیشتری دارند رادیال : یک لاستیک با لایه گذاری کاملا افقی ، خنک
در سرعت های زیاد ، میل به غلتش خوب و استحکام بسیار زیاد ( در خودرو های
دارای بار زیاد به علت نرمش زیاد استفاده نمی شود ) 

 آج تایرها    
                                                                    

آج قسمت خارجی تایر است که مستقیما با سطح زمین در ارتباط است ، اهمیت آجها
در جاده های شهری و اتوبان ها کمتر معلوم می شود و این یکی از همان دلایلی
است که افراد نا آگاه فقط به زیبایی آج ها اهمیت می دهند . طرح‌های مختلف
آج برای تخلیه بهتر آب از زیر تایر و افزایش قابلیت تایر در برخورد با
شرایط گوناگون سطح جاده ساخته می‌شود. می‌توان به طرح‌های رگه‌ای (Rib) ،
عرضی (Lug) ، ترکیبی از عرضی و رگه‌ای (Rib & Lug) و بلوکی (Block)
اشاره کرد که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند. ولی نقش این بازیگران
در جاده های

– برفی
– مرطوب و کم اصطکاک به خوبی آشکار می شود ، انتخاب لاستیک با آج مناسب در
شرایط سخت رانندگی فرمان پذیری خودرو را افزایش می دهد . انتخاب آجها با
شکل مناسب از پرشدن لاستیک از گل و برف در جاده های  نا مطلوب نیز جلو گیری
می کند . عمق آج در تایر نو 5/9 میلی متر است و تا عمق 2 میلی متر قابل
قبول است .


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top