نقش مدارس در مشاوره شغلی
مقدمه
معمولا دانش آموزان قشری از جمعیت هستند که یا در معرض انتخاب شغل
هستند، مثل دانشآموزان دوره پیش دانشگاهی و سال آخر متوسطه و یا در
آیندهای نزدیک به این امر مبادرت خواهند ورزید و از آنجا که شغل بخش مهمی
از زندگی و تصمیمات انسان را در زندگی به خود اختصاص میدهد و بسیاری از
جنبههای زندگی انسان در بزرگسالی تحت تاثیر شغل او در رضایت او از شغلش
قرار میگیرد.
مدارس اولین کانونی هستند که در جهت کمک به
راهنمایی شغلی جوانان مورد توجه قرار میگیرند. مدارس با استفاده از
راهبردهایی در جهت معرفی مشاغل مختلف به دانش آموزان و نکات قوت و ضعف آنان
میتوانند راهنماییهای اساسی را در اختیار دانشآموزان قرار دهند.
راهبردهای زیر میتوانند در مدارس برای مشاوره شغلی مورد استفاده قرار
گیرند.
مشاوران مدارس و مشاوره شغلی با دانشآموزان
مشاور مدرسه با حضور خود در مدرسه و با اطلاعات و تخصصی که در زمینه
مشاوره دارد، علاوه بر کمکهای شایان توجه در سایر زمینهها میتواند نقش
موثری در مشاوره شغلی دانشآموزان داشته باشد. هر چند دانشآموزان در حال
تحصیل در مدرسه در همان حال در جستجوی شغل و یا انتخاب شغل نیستند، اما در
صدد هستند که مراحل لازم به رسیدن به مشاغل مورد نظر خود را پیریزی کنند. و
روشن است که گام اول در این جهت آشنایی با مشاغل گوناگون و شرایط و
ویژگیهای آنهاست که مشاور شغلی با ارائه اطلاعات و یا ارائه منابع و کتب
لازم در زمینههای مورد نظر میتواند راهنمای خوبی برای آنها باشد و علاوه
بر این شیوه طرح ریزی و برنامهریزی برای رسیدن به این مشاغل را ارائه دهد.
هفته مشاغل در مدارس
در مدارس مختلف کشور ، هفته مشاغل با مربیان راهبردهای مختلفی سپری
میشود. در این هفته اطلاعات مفیدی را میتوان به شیوههای گوناگون به
سیاستهای مدرسه و امکانات آن دارد در اختیار دانشآموزان قرار داد. کمترین
نقش برگزاری هفته مشاغل در مدارس استفاده از تراکتهایی هست که اهمیت توجه
به شغل آینده را برای دانشآموزان خاطرنشان میسازند و به این طریق آنها
را متوجه مسئولیت خویش نسبت به لزوم انتخاب شغل و شناخت مشاغل مختلف
مینماید.
استفاده از ساعات کلاسی برای مشاوره شغلی
در اغلب مدارس معلمان دروس مختلف میتوانند کمکهای قابل توجهی در این
زمینه داشته باشند. حداقل میتواند اطلاعاتی را در مورد رشته تحصیلی خود
در اختیار مشاورین قرار دهند و در صورت همکاری ، بخشی از زمان ساعات کلاسی
خود را به این امر اختصاص دهند که مطمئنا نیاز به صرف مدت زمان زیادی
نخواهد داشت. چنین برنامههایی مستلزم مشاوران مدارس و معلمان است.
استفاده از طرحهای تحقیقاتی دانشآموزی برای دریافت راهنمایی شغلی
معمولا در مدارس استفاده از طرحهای تحقیقاتی برای کسب اطلاعات در
زمینههای مختلف انجام میگیرد که به دانشآموزان را فعالانه به آموزش و
یادگیری وا میدارند. در زمینه شناخت مشاغل و معرفی مشاغل نیز از این شیوه
میتوان استفاده کرد. این برنامه در اغلب مدارس مورد استفاده قرار میگیرد.
- استفاده مفید از ساعات کلاس که در اختیار مشاور قرار دارد.
مشاورین اغلب برای تدریس دروسی چون برنامه ریزی درسی، مهارتهای زندگی و…
گمارده میشوند. این ساعات بهترین زمانی است که مشاور میتواند به صورت
گروهی ، مشاوره شغلی را به اجرا بگذارد. در مدت زمان کوتاهتری تعداد بیشتری
از دانشآموزان را تحت پوشش مشاوره خود قرار دهد. - همکاری همه جانبه اولیا مدرسه در ارتباط با مشاوره شغلی: در زمینه
مشاوره شغلی نیز لازم است کلیه اعضا مدرسه از جمله مدیر و معاون و معلمان و
مشاورین در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند. عدم همخوانی برنامههای
مشاو ر، مدیر و معلمان ، مشکلاتی را در راستای اجرای این امر بوجود خواهد
آورد.
فعالیت 300 پارک علم و فناوری دانش آموزی در کشور
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:
حضور همیار مشاور در مدارس یک جریان بزرگ فرهنگی و تربیتی است
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: حضور همیار مشاور در مدارس یک جریان بزرگ فرهنگی و تربیتی است
.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از
استان مازندران، حمید رضا کفاش در اولین همایش کشوری همیار مشاور پسر در
اردوگاه میرزا کوچک خان رامسر اظهارکرد: حضور همیار مشاور در مدارس ،جریان
بزرگ فرهنگی و تربیتی است و از آنجایی که هدف اصلی مشاوره در مدارس کمک و
یاری به جوانان و نوجوانان است در فضای مدرسه نیز همیاران مشاور نیز به طور جدی در همیاری و همکاری با مشاوران در مدارس گام بر می دارند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: با اجرای این طرح به جوانان و نوجوانان نقش می دهیم و باور داریم که حضور دانش آموزان در نقش همیار مشاور مدارس الزا می است .
وی بیان داشت: تربیت نیرو های متخصص در بین دانش آموزان به عنوان همیار مشاور در جهت رسیدن به اهدافی چون؛ آرامش ،راز داری، همت و هوشمندی ،مثبت اندیشی و همدلی و همزبانی شکل گرفته است.
کفاش مشاوره را یک علم و تکنیک مهارتی خواند و افزود: مشاور ، هدایتگر جریان آموزش در مدرسه است و عامل اصلی در تحقق این جریان همیاران مدارس هستند که دوشادوش مشاوران در مدارس فعالیت می کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ضمن اظهار امید واری جهت تداوم و غنی سازی این طرح خاطرنشان کرد: از انجایی که ورود به حیطه مهم مشاوره در آموزش و پرورش نیاز به کسب مهارت و تخصص دارد لذا ؛در همین راستا کارگا ه های آموزشی جهت نیل به این هدف وآموزش دانش آموزان از نقاط قوت این همایش ملی است.