منظور از حدیث غریب و حدیث مرسل چیست؟
در کتب روایی اهل تسنّن، گاهی پس از نقل یک حدیث آمده «حدیثٌ غریبٌ» و یا «حدیثٌ مرسل». منظور از غریب و مرسل در این موارد چیست؟
پاسخ:
حدیث غریب به حدیثی میگویند که متن آن شامل لفظی خاص و مشکل و پیچیده
باشد که به خاطر کمی استعمال دور از فهم باشد.(1) همچنین به حدیثی که آن را
فقط یکی از راویان روایت کرده باشد حدیث غریب میگویند.(2)
کلمه مُرْسل از حیث لغوی، از «إرسال الدابه» به معنای رها نمودن و برداشتن
قیدوبند از چهارپا آمده است و در اصطلاح، به حدیثی گفته میشود که راوی آن
از معصوم (علیهالسلام) روایتی را نقل میکند؛ درحالیکه محضر معصوم را درک
نکرده، اعم از اینکه واسطههایی که در سلسله سند ذکر نکرده، یک نفر باشد
یا بیشتر و در سلسله سند واسطه را اصلاً ذکر نکرده باشد یا اینکه با
عبارات مبهمی همچون «عن رجل» یا «عن بعض اصحابنا» بیان کرده باشد.
این معنای عام مرسل بود که این معنا شامل مرفوع و موقوف و معلق و مقطوع و معضل در تقسیمات حدیثی میباشد.
اما معنای خاص مرسل این است که یکی از تابعین (کسانی که پیغمبر را درک
نکردهاند، ولی صحابه را درک کردهاند) روایتی را از رسول خدا
(صلیاللهعلیهوآله) نقل کند؛ بدون اینکه واسطه را ذکر کند؛ مثلاً سعید
بن مسیب که از تابعان است، بگوید که پیامبر خدا اینچنین گفته است. (3)
البته معنای متداول این اصطلاح مرسل، همین معنای خاص است. (4)
انتخاب يك شوهر چه شرايطي دارد؟
چون موقع ازدواج نزديك مي شود، بايد معيار انتخاب همسر را بدانيم تا
آگاهانه و صحيح باشد. خلاصه اين بحث به اين منتهي خواهد شد كه بايد به گونه
اي همسر انتخاب كرد كه با يكديگر (همشأن) و (متناسب) و به اصطلاح (كُفْو)
باشند و به زبان ساده تر (با يكديگر جور درآيند). اگر اين شرط تأمين شود و
اين هماهنگي و تناسب تحقيق يابد، امور و مشكلات قابل حل است.
به جرأت مي توان گفت بيشترين مشكلاتي كه در زندگي خانوادگي به وجود مي
آيد، به خاطر اين است كه دخترو پسر به خطا رفته و همسر متناسب خود را
انتخاب نكرده اند. چه بسيار همسراني كه به خاطر (هم سنخ نبودن) و (عدم
تناسب) به تباهي و بدبختي كشيده شده اند. بسياري ازمشكلات و اختلافاتي كه
در زندگي مشترك به وجود مي آيد، ريشه در انتخاب غلط همسر دارد.
جواني چه پسر و چه دختر بايد فكر كند و نگويد: “فعلاً ازدواج مي كنيم.
اگر در آينده نتوانستيم باهم زندگي كنيم، با طلاق از هم جدا مي شويم”، بلكه
فكر كند: “من مي خواهم همسري برگزينم كه يك عمر در كنار اوسعادتمندانه
زندگي كنم”.
نكته بسيار مهم در ازدواج، (دقّت) در انتخاب و (سهولت) در ازداج بايد
باشد. حال به معيارها و ملاك ها وخصوصياتي كه در انتخاب همسر بايد مورد
دقّت قرار گيرد و روي آنها بايد حساس بود، توجه مي كنيم:
۱- تديّن و دينداري به معناي واقعي : اين مسئله يكي از اركان مهم در انتخاب همسر است.
پاي بندي كامل به اسلام و آن را با جان و دل پذيرفتن و به آن عمل كردن،
از جمله شرايط مهم دو جوان است كه مي خواهند ازدواج كنند. اگر يكي ديندار و
ديگري بي دين يا بي توجه به مسائل ديني باشد، زندگي آن دو مقرون باخوشبختي
نخواهد بود. انسان ديندار هرگز نمي تواند با همسر بي دين كنار بيايد، چون
نقص بي ديني و لا ابالي گري هرگز قابل عفو و اغماض نيست.
در دستورهاي اسلامي به اين مسئله بسيار توجه شده است. پيامبر اكرم (ص)
فرمود: “عليك بذات الدين؛ (۱) بر تو باد كه همسر ديندار بگيري”.
باز در مورد ديگري فرمود: “هر كس با زني به خاطر ثروتش ازدواج كند،
خداوند او را به حال خودش رها مي كند وكسي كه به خاطر زيباييش با او ازدواج
كند، در او امور ناخوشايند خواهد ديد و كسي كه به خاطر دين و ايمانش با
اوازدواج كند، خداوند همه آن امتيازات را برايش فراهم خواهد كرد”.(۲)
۲- اخلاق نيكو نيز از ويژگي هايي است كه بايد در انتخاب همسر به آن توجه
خاص كرد. البته منظور از اخلاق نيكو تنها خنده رويي و خوش خلقي نيست، بلكه
صفات و اخلاق پسنديده در نظر عقل و شرع مي باشد.
پيامبر(ص) در اين مورد فرمود: “اذا جاءكم من ترضَوْن خُلْقَه و دينه
فزّوجوه و ان لا تفعلوا تكن فتنةٌ في الارض و فسادٌ كبير؛ (۳) با كسي كه
اخلاق و دينش مورد پسند باشد، ازدواج كنيد و اگر چنين نكنيد، فتنه و فساد
بزرگي در زمين به وجود خواهد آمد”.
حسين بن بشار طي نامه اي به امام رضا(ع) نوشت: خواستگاري براي دخترم آمده كه بد اخلاق است.
آيا دخترم را به او بدهم؟ امام (ع) در جوابش نوشت: اگر بد اخلاق است، دخترت را به او نده. (۴)
نمونه هاي اخلاق خوب، خوش زباني و خوش خُلقي و حق پذيري و لجاجت نكردن و
تواضع و راستگويي و وقار و سنگيني و بردباري و صبر و حُسن ظنّ و با محبت و
با عاطفه بودن و مؤدّب بودن و وفاداري و قناعت و از اين قبيل صفات است.
۳- شرافت خانوادگي: در ازدواج نه تنها مي خواهند دو نفر (پسر و دختر) با
هم زندگي مي كنند، بلكه در حقيقت دو خانواده با هم ارتباط پيدامي كنند.
اين نكته بسيار مهمي است كه در روايات بدان تصريح شده است.
پيامبر(ص) فرمود: “تزوّجوا في الحجر الصالح فانّ العرق دسّاس؛ (۵) در
دامن و خانواده شايسته، ازدواج كنيد، زيرا نطفه (ژن ها) تأثير مي گذارند”.
۴- عقل از شرايط اساسي طرفين در ازدواج است. عقل همانند نورافكني است كه
جاده زندگي را روشن مي كند و شيب و فرازها را مشخص مي كند تا انسان در
برابر آنها تصميم مناسبي بگيرد.
زن و شوهر، براي اداره صحيح و تربيت فرزنداني شايسته بايد به نيروي عقل و
فهم مجهّز باشند. در اين جا عقل به معناي زيركي و توانايي اداره خانواده
است. زوجي را كه انتخاب مي كنيد، بايد فرد باهوش و زيرك و عاقل وخوش فهم
باشد.
۵- سلامتي جسمي و روحي. بعضي از بيماري هاي جسمي و رواني غير قابل درمان كه تحمل آن براي همسرسخت است.
توجه نكردن به اين مسئله ممكن است لطمه هاي سنگيني به زندگي بزند.
۶- زيبايي يكي از امتيازاتي است كه در شيريني ازدواج و سعادت زندگي
زناشويي تأثير بسزايي دارد. زيبايي يك معيار و اندازه معيّن و استاندارد
ندارد كه بشود افراد را با آن سنجيد، بلكه به سليقه افراد بستگي دارد؛ حتي
ممكن است فردي در نظر كسي زيبا باشد و در نظر ديگري زشت. اگر انساني قيافه
ظاهري و اندام همسرش را نپسندد و او را دوست نداشته باشد، ممكن است به طور
ناخواسته به او ستم و جفا كند و از او بهانه و ايراد بگيرد و زندگي را براو
تلخ نمايد. زيبايي همسر در حفظ و تقويت عفّت و ايمان همسرش تأثير دارد.
پيامبر اكرم (ص) فرمود: هنگامي كه مي خواهيد ازدواج كنيد، همان گونه كه
در زيبايي صورت تحقيق مي كنيد، اززيبايي موي او نيز تحقيق كنيد. همين طور
آراستگي و زيبايي مرد بر عفّت زن مي افزايد.
۷- همتايي و سنخيّت و تناسب در زوجين كه به آن (كفو) مي گويند و پيشتر
به آن پرداختيم. تناسب بين زوجين در تمامي جوانب هر چه بيشتر باشد، زندگي
بين آن دو زيباتر و سالم تر خواهد بود.
تناسب در علم و سواد و شرافت خانوادگي و دين و ايمان اخلاق و فرهنگ
اجتماعي، هر چه اختلاف وناهماهنگي كمتر باشد و تناسب و كفائت بيشتر باشد،
موفقيت در زندگي بيشتر است.
تذكر: وجود همه شرايط در يك فرد شايد بسيار نادر و كم باشد. گرچه در
انتخاب همسر مراعات جوانب مذكورخوب و لازم است، اما شايد دقت و وسوسه زياد
در اين مسائل گاهي به صلاح نباشد. بنابراين با تحقيق و دقت درموارد مذكور
اگر خواستگاري به سراغ شما آمد، هر چه زودتر ازدواج كنيد كه دير شدن در اين
امر و دقت و وسوسه زياد، عواقب ناخوشايندي دارد.