معایب تیبا
سه ساعت و چهل دقیقه با تیبا (مینیاتور)
تیبا خودرویی
است که در سال ۱۳۸۸ معرفی و حدود ۱۹ ماه بعد نیز اولین نمونههای آن وارد
بازار شد. داستان نام این خودرو را دیگر همه میدانند. به قول یکی از
نویسندگان « سایپاییها حتی در نام آن هم مشکل داشتند چه رسد به مراحل
ساخت»
تیبا اندازهای مابین پراید و ریو داشته و در حقیقت بر روی پلتفرم
ارتقا یافته پراید تولید شده است. ظاهرا تیبا در چهار تیپ مخلف قابل سفارش
خواهد بود. البته همانگونه که انتظار میرفت همه این تیپها در مشخصات فنی
خود یکساناند و صرفا در تجهیزات با یکدیگر تمایز دارند.
تفاوتهای اصلی در مدلهای چهارگانه تیبا
المانهای طراحی تیبا
چندان چشمنواز نیستند و میگویند که بیشتر به سمت خودروهای عجیب و غریب
آسیای شرقی شباهت دارد اما به هرحال مسئولان سایپا همه توان خود را بکار
گرفتهاند تا خودروی مشتری پسندی به بازار عرضه شود! طبق یک فلسفه قدیمی «
زیبایی، امری نسبی است » بدین معنی که از یک فرد به فرد دیگر کاملا متغیر
است اما در مورد تیبا باید گفت که قریب به اتفاق مردم با نگاهی غیرمعتمدانه
به آن نگاه می کنند؛ بدین معنی که گویا بهتر از اینها هم میشد آن را
طراحی کرد اما …
ورود به کابین . . .
حتما همه مالکان به محض ورود به کابین تیبا، صندلیهای ریو را دیدهاند!
رودریها نیز شباهت زیادی به پرایدهای جدید دارد. هرچند صفحه کیلومترشمار و
دورسنج خودرو تفاوت چندانی با پراید ندارد ولی با این حال طراحی درونی
تیبا را نمیتوان امری کاملا جدید یا کاملا تکراری دانست.
جنس کنسول میانی در حد و اندازه خودرویی با این قیمت نبوده و به سروصدا
افتادن آن در طول زمان محتمل است. وضعیت قرارگرفتن کلیدهای روی کنسول وسط
نیز رضایت بخش نیست ( البته در مقایسه، اگر بهتر از تندر ۹۰ نباشد قطعا
بدتر از آن هم نخواهد بود)
نمای ۳۶۰ درجهای کابین تیبا
برای دیدن نمای داخلی تیبا ابتدا بر روی تصویر فوق کلیک کرده و سپس نشانگر موس را روی آن بکشید
شروع حرکت . . .
با اینکه خیلیها معتقدند پیشرانههای ۱/۵ لیتری تیبا و
ریو یکسان است اما سایپاییها به شدت با این موضوع مخالفند! آنها
میگویند موتور تیبا هشت سوپاپه است درحالیکه موتورهای ریو ۱۶ سوپاپ دارند.
از طرف دیگر تیبا با حداکثر قدرت ۸۰ اسببخاری خود در حدود ۱۸ اسببخار
کمتر از ریو قدرت دارد.
با روشن نمودن خودرو و شنیدن صدای کم موتور و آرام کار کردن آن، حتما
احساس رضایت اولیهای خواهید داشت. هنگام گذاشتن اهرم دنده در دنده یک
خواهید دید که این عمل با کمی دشواری روبروست.
وقتی خودرو شروع به حرکت میکند و دور میگیرد فرمان هیدرولیکی آن از
سفتی خود در درحالت سکون خارج شده و ناگهان تند و تیز میشود بگونهای که
تغییر لاینهای سریع را امکانپذیر میکند؛ در مورد این ویژگی باید بسیار
مراقب بود چرا که هنگام این تغییر جهتها در سرعتهای بالا، قسمت انتهایی
خودرو تمایل چندانی برای پیروی دستورات راننده ندارد.
برای شتابگیریهای ناگهانی تنها میتوان در همان دنده اول، روی تیبا
حساب کرد؛ داشتن شتاب ۱۲ تا ۱۳ ثانیهای نیز دلیلی بر این امر است. اما اگر
به صفحه کیلومترشمار نگاه کنید خواهید دید که دور موتور تا ۸۰۰۰ درجهبندی
شده و ردلاین آن نیز از ۶۰۰۰ آغاز میشود. اما درعمل خواهید دید که موتور
بیشتر از ۵۰۰۰ تا ۵۲۰۰ گاز نمیخورد و بعد از آن به قولی « کاتآف »
میکند.
جزئیات دیگر . . .
تیبا
با وزن ۱۰۲۷ کیلوگرمی خود، از فنربندی قابل قبولی برخوردار است. عکسالعمل
ترمزهای آن در مواقع ناگهانی به شما یادآوری میکند که باید بیشتر از
اینها مراقب باشید. البته به نظر میرسد اگر ترمزهای عقب آن از کاسهای به
دیسکی تغییر میکردند، عملکرد سیستم ABS آن بسیار بهتر میشد.
آنگونه که سایپاییها میگویند تیبا در سیکل ترکیبی مصرفی در حد ۷/۱
لیتر دارد که باک ۴۰ لیتری آن جوابگوست. در مورد وجود فضای پای کافی برای
سرنشینان عقب نیز اصلا جای نگرانی نیست و باید در این مورد خاطر جمع بود.
کولر خودرو نیز کابین را بخوبی خنک میکند(ظاهرا این امر تنها در چند ساعت
اولیه تست این خودرو بوده و در مدت زمانهای طولانی را دیگر باید از
خریداران آن جویا شد)
صندوق بار تیبا
با توقعات خانوادههای ایرانی کاملا سازگاری داشته و مناسب است. برای
دنده عقب رفتن نیز دید عقب – به خودی خود – کافی است؛ البته اگر از
آینههای کوچک جانبی بهره بگیرید اندکی با مشکل روبرو خواهید شد چرا که
اندازه آن مشابه آینههای پراید بوده و دید مناسبی را فراهم نمیکند.
جمع بندی . . .
تیبا
خودرویی خانوادگی است که اگر قیمت ۱۲ میلیونی آن نبود قطعا در بازار زیر ۹
میلیون تومانی که برای آن پیشبینی میشد، حرفهای زیادی برای گفتن داشت
ولی متاسفانه این امر محقق نشد. البته هنوز هم امید میرود که مسولان
مربوطه با ارائه خدمات مناسب پس از فروش، زمینه را برای جلب بیشتر مشتریان
فراهم کنند. و بازهم امیدواریم که طرح جدید گرانی خودروها، شامل حال تیبا
نباشد وگرنه دیگر نمیتوان به آینده آن مطمئن بود. به هرحال تیبا که لقب «
دومین خودروی ملی » را با خود یدک میکشد (البته با کمی اغراق!) هنوز هم
پتانسیلهای کافی را برای یک رقابت منطقی در بازار دارد.
یادآوری میکنیم که تیبا
گزینه مناسبی برای تجربه کردن یک رانندگی هیجانانگیز با مانورهای عالی
نیست (البته میدانید که سایر رقبای این خودرو هم چنگی به دل نمیزنند)
فنربندی نرم آن – همانگونه که گفته شد – در تغییر جهتهای ناگهانی باعث
انحراف قسمت عقب خودرو میشود و اگر در سرعتهای بالاتر، پافشاری بیشتری در
این امر داشته باشید « احساس واژگونی خودرو » چندان دور از انتظار نخواهد
بود!
سایر امکانات تیبا را میتوان در تصویر زیر – که توسط گروه سایپا منتشر شده – مشاهده کرد.
خودرو تيبا معايب و مزايا
مزايای تيبا سدان
1مصرف سوخت مناسب
2قدرت و شتاب مناسب
3ترمز ضد قفل مناسب
4كولر مناسب
5بخاری مناسب
6فرمان هيدروليك
7كمربند ايمنی پيش كشنده برای جلوگيری از آسيب سر و مهره های گردن
8صندليهای دارای برجستگی دربر گيرنده بدن مناسب مانورهای خودرو به چپ و راست
9دارای تنظيم كننده شدت نور داشبرد برای پشت صفحه كيلومتر و آمپرها
10دارای كليد تنظيم نور چراغهای جلو بر روی داشبرد
11دارای سامانه خودكار لقی گيری سوپاپ ( فيلر خودكار هيدروليكی)
12دارای سيستم ضد سرقت ايموبلايزر
13اندازه مناسب صندوق عقب با توجه به ابعاد خودرو
14اندازه مناسب اتاق برای سرنشينان با توجه به ابعاد خودرو
15راحتی نسبی سوار و پياده شدن از خودرو بعلت ارتفاع مناسب
16نرمی خودرو برای عبور از دست انداز
17ارتفاع مناسب برای عبور از سرعت گيرها و مسيرهای ناهموار
18داشتن دو عدد كيسه هوا برای سرنشينان جلو
19بومی بودن خودرو و قطعات يدكی موتوری و بدنه آن
20دستيابی سريع مكانيكها به آموزش تعمير خودرو
21اندازه مناسب برای ترافيك شهری
22آلودگی كم خودرو برای حفظ محيط زيست معايب
معايب تيبا سدان
1ديد كور ، بعلت ستونهای نگهدارنده شيشه جلو بعلت طراحی جهت ايمنی خودرو (امكان اصلاح دارد/امكان اصلاح ندارد )2تقه زدن هنگام حركت بعلت ضعف ديسك و صفحه كلاچ ( در مدلهای جديد اصلاح شده است)
3نامناسب بودن نوع و اندازه برينگ چرخها ( در مدلهای جديد اصلاح شده است)
4بيضی شدن دهانه درب رادياتور و ريزش آب از آن ( در مدلهای جديد اصلاح …… است )
5ديده شدن منبع اگزوز و جای چرخ زاپاس ازعقب خودرو( در مدلهای جديد اصلاح ….. است)
6ايراد
در نشاندهنده مقدار سوخت خودرو ( در مدلهای جديد اصلاح شده و مدلهای قديمی
نيز با دريافت برنامه كامپيوتری جديد قابل اصلاح هستند)
7چراغهای
اصلی جلو و بازتاب دهنده نور آنها ، كيفيت مناسب را ندارد و بيشتر آنها
بخوبی آببندی و درزگيری نشده اند ( در مدلهای جديد اين مشكل اصلاح
…….. است) 8اظهار
گلايه از توليد صدا بر اثرمونتاژ نامناسب اتصالات شيشه های درب و پيچهای
اكسل و كمك فنر عقب و برخورد لوله اگزوز با قطعات همجوار ( در سرويس
اوليه رفع ميشود )
9شنيدن
زوزه ديفرنسيال از ناحيه گيربكس خودرو بعلت جفت و جور نبودن كرانويل و
پينيون پس از مدتی كاركرد صدای آن كم ميشود ( در مدلهای جديد اصلاح ……
است)
10بد جا رفتن دنده ها كه پس از مدتی كاركرد رفع ميشود ( در مدلهای جديد اصلاح ….. است)
11صدای
زياد موتور در دورهای بالا ( با گذاشتن نمد زير كاپوت با هزينه شخصی تا
حدودی قابل رفع است – با تغيير دسته موتورها قابل اصلاح است / قابل اصلاح
نيست )
12صندليهای سفت هستند ( با انداختن روكش مناسب، نرم ميشوند)
13عدم
كنترل خودرو در پيچ در رانندگی پر سرعت ( با تغيير اندازه لاستيك با نوع
فاق كوتاه و كمی پهنتر با هزينه شخصی قابل رفع است )
14كيفيت داشبرد و لوازم داخلی (با توجه به قيمت و مقايسه با ساير خودروهای داخلی در حد قابل قبول است / در حد قابل قبول نيست)
15اظهار
گلايه از مونتاژ نامناسب بدنه (با توجه به قيمت و مقايسه با ساير محصولات
خودروسازهای داخلی در حد قابل قبول است / در حد قابل قبول نيست)
16كورس
فرمان” مقدار گردش فرمان برای دور زدن ” كم است ( با توجه به مسائل فنی
سامانه تعليق و بهبود هندلينگ امكان اصلاح دارد / امكان اصلاح ندارد )
17ذهنيت
عموم نسبت به ظاهر خودرو زشت بينی است ( بمرور زمان زيبا بينی بر اثر
پديده كلاسيك دوستی آغاز ميشود/ فقط با انجام يكسری تغييرات بر روی بدنه
زيبا بينی آغاز ميشود/ ظاهر خودرو كماكان دارای وصف شتر گاو پلنگ برای
هميشه خواهد ماند