6 راه پس انداز کردن بدون تغییر در شیوه زندگی
اقتصاددانها و مشاورها راهنماییهایی را برای پس انداز کردن، بدون تغییر در شیوه زندگی افراد، ارائه کردهاند که عبارتند از :
مدیریت اقتصادی یکی از هنرهای بزرگ افراد در زندگی است که با روشهایی ساده میتوان این کار را عملی کرد.
برخی
از افراد از توان مدیریت بالایی برخوردارند و به راحتی قادر به پساندازه
کردن برای تامین اهداف و آرزوهای خود هستند اما برای گروهی دیگر، سعی در
تامین هزینه خوراک و پوشاک ماهانه یکی از تلاشهای بزرگ زندگی محسوب میشود
و این افراد نمیتوانند به راحتی هزینهای را پس انداز کنند. اقتصاددانها
و مشاورها راهنماییهایی را برای رسیدن به اهداف مالی، بدون تغییر در شیوه
زندگی افراد، ارائه کردهاند که عبارتند از:
1 – برای پس انداز کردن هزینههای ضروری را تعیین کنید
اولین قدم در ایجاد بودجه، تعیین هزینه های ضروری یا ثابت از قبیل اجاره، قسط ماشین، قبض آب و برق است.
شما
میتوانید هزینههای مواد غذایی و گاز را نیز در این دسته قرار دهید. این
هزینه را با هم جمع کنید و از درآمد ماهانه خود کم کنید، مقدار باقیمانده
پولی است که برای هزینههای اختیاری مانند تفریح، خرید، مسافرت، رستوران و
یا غیره قابل خرج کردن است.
2 – استفاده از برنامه ها جهت پس انداز کردن
برنامههای تلفن همراه و کامپیوتر بسیاری برای بررسی خرجهای مالی و بودجهبندیها در دسترس میباشد.
شما میتوانید با استفاده از این برنامهها به صورت مداوم هزینههای خود را بررسی کرده و تصمیمهای مالی هوشمندانهتری بگیرید.
این
را به خاطر داشته باشید که بودجهبندی امری انعطافپذیر است و میتوان
اولویتها را تغییر داد. میتوان در هزینه برخی از خواستهها صرفهجویی کرد
و یا خرید آنها را به ماه بعد موکول کرد.
3 – جهت پس انداز یک صندوق اضطراری داشته باشید
تعیین
زمان خرابشدن خودرو یا هزینههای منزل و یا بیماریها قابل پیشبینی
نیست. این ضروری است که بودجهای را برای حوادث غیرمنتظره زندگی کنار گذاشت
و یک صندوق اضطراری را تهیه کرد. اگر شما بتوانید تدریجی، سه تا شش ماه از
هزینههای خود را ذخیره کنید، میتوانید از قرض گرفتن در امان بمانید. اگر
شما این صندوق را ندارید، از همین امروز شروع کنید.
4 – برای پس انداز کردن همواره مواظب تغذیه خود باشید
غذا
خوردن یکی از واجبات زندگی همه افراد است. راههای زیادی برای داشتن تفکر
هوشمندانهتری درباره هزینه غذا وجود دارد. بیرون غذا خوردن در اکثر موارد
بیشتر از پختوپز در خانه هزینه دارد، بنابراین حتی اگر از غذا پختن متنفر
هستید، غذاهای سریع را برای پختن انتخاب کنید و از بیرون غذا خوردن اجتناب
کنید.
5 – جهت پس انداز کردن هزینه مسکن خود را ارزیابی کنید
سعی کنید اگر از خانههای مجردی استفاده میکنید با پیدا کردن یک همخانه خوب این هزینه را کاهش دهید.
به
جای تعویض مبلمان و وسایل منزل نیز سعی کنید آنها را تمیز نگاه داشته و
یا بازسازی کنید. شما میتوانید بسیاری از مشکلات منزل را بدون دعوت از یک
تعمیرکار به راحتی خودتان انجام دهید و در این هزینهها صرفهجویی کنید.
6 – در راه پس انداز کردن معقول باشید
این را به خاطر داشتهباشید که شما هرگز نمیتوانید صد در صد بودجهبندی خود را رعایت و پس انداز کنید.
بودجهبندی
نیز مانند رژیم یا برنامه ورزشی به تمامی انجام پذیر نیست و باید واقع بین
بود. سعی کنید با شروع تنظیم اهداف کوچک و عملی کردن آن، اراده خود را
برای دستیابی به خواستههای بزرگ تقویت کنید.
بودجهبندی نوعی ماراتن است و دو سرعت نیست.
اصول مدیریت زندگی
اگر میخواهید در زندگیتان پیشرفت نمایید مدیریت زندگی خود را از دست
ندهید. مدیریت مناسب تضمین کننده رشد شما در تمام جنبههای زندگی است و
بدون مدیریت ممکن است به برخی جنبهها هیچگونه توجهی نشود و برای برخی از
آنها دقت و تمرکز بیش از حد صرف شود. برای مثال تمرینات فیزیکی را در نظر
بگیرید، زمانی که این تمرینات را متوقف سازید متوجه گذشت زمان نخواهید شد و
پس از 6 ماه می فهمید که چه مدت از آخرین باری که ورزش کردهاید میگذرد.
یا در مورد مطالعه ممکن است ماهها بگذرد بدون اینکه کتابی مطالعه کرده
باشید.
چگونه میتوانیم بر این مشکلات غلبه کنیم؟ چگونه میتوانیم مدیریت مناسبی بر زندگیمان داشته باشیم؟
پیتر دراکر ایده جالبی در این زمینه دارد: “هر چه مورد سنجش قرار گیرد، مدیریت خواهد شد.”
این جمله در اصل در مورد سازمانها گفته شده است، ولی در مورد اشخاص نیز
صدق میکند. اگر میخواهید موضوعی را در زندگی خود مدیریت کنید، میبایست
آن را مورد سنجش قرار دهید.
چرا ارزیابی و سنجش مفید واقع میشود؟
دلایل مختلفی برای این اصل وجود دارد:
1- زمانی که موضوعی را میسنجید توجه خود را به آن معطوف مینمایید.
بدون تمرکز بر یک موضوع چگونه میتوان آن را مدیریت نمود؟ این اولین
فایدهای است که با سنجش موضوع به دست میآورید، تمرکز و توجه بیشتر بر آن
موضوع.
2- زمانی که موضوعی را میسنجید، موقعیت خود را درمی یابید.
گاهی اوقات متوجه میزان حاد بودن مشکلاتمان نیستیم تا اینکه با حقیقت
مواجه شویم. بنابراین سنجیدن مشکل یا موضوع ضروری است. این کار موقعیت
واقعی شما را نمایش میدهد. برای مثال ممکن است فردی تصور کند از لحاظ
اقتصادی هوشمندانه رفتار میکند و تنها زمانی پی به مشکل میبرد که ارقام
هزینهها و درآمدهایش را بررسی میکند و در این هنگام انگیزه برای حل مشکل
به وجود میآید.
3- زمانی که موضوعی را میسنجید، متوجه میزان پیشرفت خود نیز میشوید.
سنجش یک موضوع علاوه بر مشخص نمودن جایگاه و موقعیت شما، پیشرفتتان را
نیز نمایش میدهد. بدین ترتیب است که درمی یابید آیا کار درست را انجام
دادهاید و آیا به اندازه کافی تلاش نمودهاید یا خیر. پی بردن به میزان
پیشرفت، انگیزه شما برای ادامه حرکت خواهد بود.
چگونه میتوانید زندگی خود را بسنجید
در ادامه دلایل اینکه چرا سنجش یک موضوع منجر به مدیریت آن خواهد شد،
بررسی نمودیم. حال باید بدانیم چگونه زندگی خود را مورد ارزیابی قرار دهیم،
در اینجا چند نکته بیان میشود:
1- تعادل برقرار کنید
اگر میخواهید زندگی متعادلی داشته باشید، باید بین جنبههایی از زندگی که
آنها را مدیریت میکنید، تعادل برقرار نمایید. اولین روش، روش چهار حقیقت
شکوفایی است که شامل ارزیابی وضعیت جسمی، روحی، اجتماعی و اقتصادی
میباشد. ارزیابی اینها موجب تضمین مدیریت زندگی در هر چهار زمینه است.
البته ممکن است برای شروع، ارزیابی همزمان این چهار زمینه مشکل باشد.
بنابراین میتوانید با یکی از آنها آغاز کنید و به مرور ارزیابی جنبههای
دیگر را اضافه نمایید.
2- روش ارزیابی سادهای را پیش بگیرید
برعکس سازمانها که ارزیابیهای پیچیده را برای سنجش درنظر میگیرند،
افراد نباید با این نوع ارزیابیها خود را درگیر سازند. ارزیابی سادهای که
گیج کننده نباشد پیش بگیرید تا در دراز مدت توانایی پی گیری و اجرای آن را
داشته باشید.
3- در انتخاب آنچه مورد ارزیابی قرار میدهید، دقت کنید
شما باید موضوعات درست را برای سنجش و ارزیابی انتخاب کنید و یا موضوعات
اشتباه را مدیریت کنید. چهار اصل شکوفایی، اصولی را که در زندگی میبایست
مورد سنجش قرار دهید مشخص میکند، ولی در مورد هر کدام از آنها باید
جزئیتر و دقیقتر کار کنید. به طور مثال چه شاخصی وضعیت بدنی شما را به
صورت بهتری مشخص میکند. پیدا کردن شاخص مناسب آسان نیست و نیاز به تجربه
کافی دارد. با یک شاخص سنجش خود را آغاز کنید و به مرور آن را بهبود بخشید.
4- با دقت در مورد چگونگی ارزیابی خود تصمیم بگیرید
اگر تصمیم گرفتید که چه موضوعی را مورد ارزیابی قرار دهید، مرحله بعدی
نحوه ارزیابی آن است. همانطور که قبلاً مطرح شد هر چه روش ارزیابی ساده تری
داشته باشید، بیشتر آن را پی گیری خواهید کرد. در اینجا سه روش ارزیابی
موضوعات زندگی بررسی میشود:
الف- چک لیست عادتها
یک لیست از اقداماتی که میخواهید مرتباً – روزانه، هفتگی و حتی سالانه –
انجام دهید تهیه نمایید. زمانی که موفق به انجام مستمر آن عادت شدید، علامت
گذاری کنید. شما باید صریحاً عاداتی را که مد نظر دارید، بیان کنید. به
طور مثال میتوانید رأس ساعت 6 صبح از خواب بیدار شدن را به عنوان یک عادت
در چک لیست خود یادداشت نمایید و هر زمان که موفق به کسب این عادت شدید آن
را علامتگذاری نمایید.
ب- اهداف با محدودیت زمانی
یک لیست از اهدافی که میخواهید در دوره زمانی خاصی به آنها دست یابید
تهیه کنید و بنویسید که به آنها رسیدهاید یا خیر. همچنین یادداشت کنید که
واقعاً چه مقدار به اهداف خود رسیدهاید. بدین ترتیب میتوانید پیشرفتتان
را با اهدافتان مقایسه نمایید. برای مثال اگر هدف شما مطالعه چهار کتاب در
ماه است، میتوانید یادداشت کنید که واقعاً چند کتاب خواندهاید و آن را با
هدفتان مقایسه کنید.
ج- ثبت فعالیت
فعالیتهای خود را در بازه مشخصی از زمان یادداشت کنید تا وضعیت کنونی خود
را دریابید. برای مثال میتوانید تمام درآمد و هزینههای خود را یادداشت
کنید و وضعیت اقتصادی خود را مشخص کنید. سپس میتوانید بودجهای در نظر
بگیرید و به این وسیله اهدافی با محدوده زمانی مشخص تعیین نمایید.
5- تجربه کنید
ارزیابی زندگی فرآیندی است که نیاز به بهبود دارد. بنابراین سعی کنید
تجربه بیاندوزید. نتایج ارزیابیهای خود را بررسی کنید و آن هایی را که
قابلیت بهبود دارند، بهبود بخشید. در جستجوی موضوعات صحیح برای ارزیابی و
روشهای مناسب برای ارزیابی آنها باشید. نکته مهم شروع سنجیدن جنبههای
مختلف زندگیتان است و بدین طریق میتوانید مدیریت صحیحی بر زندگی خود داشته
باشید.