تاریخچه
شركت رانيران در سال ١٣٧٠ توسط برادران تهراني تأسيس شد. شركت
حاج رضا تهراني و حاج اصغر تهراني از اوايل جواني، فعاليت در سال ١٣٧٠ بين شرکت رانيران و شرکت اتوبوسسازي ولوو (VBC) قرارداد اخذ نمايندگي انحصاري خريد شاسي (قطعات CKD) و ساخت بدنه انواع اتوبوسهاي ولوو با شرکت اتوبوسسازي ولوو براي توليد اتوبوس در ايران و عرضه خدمات پس از فروش به امضا رسيد.
شركت رانيران از آغاز تأسيس تا به امروز، فعاليتهاي خود را در
شهرت فراگير نام رانيران در بازار داخلي و بازارهاي خارجي (به
|
|
شركت
رانيران با بیش از 20 سال حضور مداوم در عرصه سازندگي، توليد و عرضه انواع
اتوبوسهاي ولوو، و با بهرهگيري از مديران، مهندسان، كاركنان و كارگران
كارآزموده و شرکت در دوره های آمورشی بین المللی volvo ،در استفاده از
آخرين دستاوردهاي تكنولوژيك جهاني در توليد مدرنترين اتوبوسهاي بين شهري و
توریستی در ايران پيشگام است.
اين شركت با توليد هزار دستگاه اتوبوس شهري B10M
آغاز به كار كرد، و با توجه به تأمين بخشي از نيازهاي روزافزون ناوگان
ترابري جادهاي كشور ، به توليد اتوبوسهاي توريستي همت گماشت.
شايان توجه است كه محصولات رانيران با استفاده از آخرين ابداعات و نوآوريهاي تكنولوژيك، از استاندارد آلايندگي EURO II & EURO III & EURO IV و قابل ارتقا و انطباق با استاندارد EURO V برخوردار شدهاند.
رانيران در ساخت و عرضه بدنه هايدك با ضريب استحكام و ايمني بيشتر و
تأمين راحتي سرنشينان و همچنين تنوع در عرضه انواع اتوبوس، مانند
اتوبوسهاي مدل B7R (در تيپ های مختلف) و B12 (کلاسیک) و بوگي (سه محور)، سرآمد عرضهكنندگان مدلهاي متنوع، زيبا و جديد اتوبوس به بازار ايران بوده است.
راهاندازي خط توليد اتوبوسهاي مدل B12B (TX)، در سالهاي 86ـ1383 ره آوردي ديگر از عرضه پيشرفتهترين و مجهزترين اتوبوس توريستي روز اروپا توسط شركت رانيران بوده است.
محصولات رانيران مانند اتوبوسهاي مدل B7R MKII، B7R MKIII
برخوردار از امتياز استاندارد آلايندگي يورو 2 و يورو 3 هستند و به عنوان
مدرنترين اتوبوس روز اروپا از ويژگيهاي جديد تکنولوژي پيشرفته
برخوردارند.شاسي اتوبوس مدل B12B (TX) داراي ويژگياي است كه آن را از ساير مدلهاي اتوبوس موجود در ناوگان حملونقل جادهاي ايران متمايز ميكند. اتوبوس مدل TX
با شرايط اقليمي و آب و هوايي متنوع ايران سازگاري داشته و حتي در
مرطوبترين نقاط كشور و يا در سفرهاي خارج از ايران، شاسي آن با ويژگي STAINLESS يا ضدزنگ بودن از هرگونه گزند، خوردگي و يا پوسيدگي مصون است. افزون بر آن، براي نخستين بار در ايران، اتوبوسهاي TX
به راحتترين و پيشرفتهترين صندليهاي مبله و قابل انعطاف و بهرهمند از
بالاترين استاندارد جهاني تجهيز شده و صندلي راننده نيز از ميان
پيشرفتهترين صندليهاي موجود در جهان انتخاب و روي اين مدل نصب شده
است.جديدترين اتوبوس توليدي شركت رانيران که توليد آن از نيمه دوم سال 1387
آغاز شده است، اتوبوس توريستي مدل B9R است که به سيستم انتقال نيروي محرکه اتوماتيک (گيربکس) هوشمند (INTELLIGENT SHIFT) مجهز بوده و موتور ديزل 9 ليتري آن از آخرين تکنولوژي نوين و روزآمد گروه ولوو بهرهمند است. در حال حاضر اتوبوس مدل B9R با استاندارد يورو 3 که قابل ارتقا به يورو 4 است به بازار ايران عرضه شده است. اتوبوس توريستي مدل B9R
مجهز به سيستم تعويض دنده هوشمند اتوماتيک، مناسبترين اتوبوس بين شهري در
انطباق با شرايط اقليمي ايران است. تمامي ويژگيهاي تکنولوژي نوين، از
جمله صرفهجويي در مصرف سوخت و کاهش آلايندگي خروجي در طراحي اين موتور
رعايت شده است و با اقليمهاي متنوع ايران از مرطوب و پرباران در شمال تا
خشك و كويري در مركز و جنوب سازگاري بهتري دارد.
موتور اتوبوس توريستي B9R از گونه D9B380
موتورهاي گروه ولوو است که با 6 سيلندر چهارزمانه ديزل با قدرت 380 اسب
بخار در 1900 دور در دقيقه، با حداکثر گشتاور 1740 نيوتن متر در 1400ـ1200
دور در دقيقه، با حجم مفيد موتور 9/4 ليتر مجهز به سيستم توربوشارژ، ميزان
آلايندگي مطابق استاندارد EURO III و کنترل الکترونيک سوخت EMS2، عرضه شده است. گيربکس اتوبوس B9R (هوشمند) مدل V2412AT تمام اتوماتيک 12 دنده به جلو و 4 دنده به عقب با امکان تعويض دستي دنده و مجهز به ترمز گيربکس (ريتاردر هيدروليکي) مدل VR3250 است، که راحتترين، آسانترين و ايمنترين شرايط رانندگي را در اختيار راننده اتوبوس قرار ميدهد.
محصولات جديد رانيران علاوه بر مزيتهاي ذكر شده، از اين ويژگيها نيز برخوردارند :
مجهز بودن اتوبوسهاي رانيران به انواع لوازم و تسهيلات رفاهي و
آسايشي مانند كولر، يخچال و ساير لوازم پذيرايي و تسهيلات بهداشتي، تابلو
ديجيتالي اعلام مسير، دو دستگاه تلويزيون با مانيتور DVD,LCD،
راديو پخش و ساير وسايل رفاهي ديگر.شركت رانيران با توليد و عرضه بيش از
هزاران دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسراني كشور، شبكه گستردهاي از
واحدهاي خدمات پس از فروش و تعميرگاهي در سطح كشور ايجاد كرده و ضمن انتقال
دانش فني روزآمد از كارخانههاي ولوو سوئد به اين واحدها و آموزش مستمر
كادر فني و تجهيز تعميرگاهها به افزارهاي پيشرفته، خدمات پس از فروش خود
را در بالاترين سطح كارايي در اختيار دارندگان محصولات رانيران قرار
ميدهد.در تهران نيز مركز خدمات پس از فروش مركزي رانيران به عنوان يكي از
مدرنترين و مجهزترين تعميرگاههاي اتوبوس در كشور با داشتن تجهيزات
تعميراتي بسيار پيشرفته و برخورداري از كادر فني كارآزموده و مجرب همواره
تلاش ميكند كه در سريعترين زمان ممكن خدمات پس از فروش را در اختيار
دارندگان اتوبوسهاي رانيران قرار دهد.
سيستم ابداعي ولوو براي افزايش امنيت جادهاي
شرکت خودروسازي ولوو سيستم تازهاي را ابداع کرده که در هنگام عبور خودرو
از بخشهاي لغزنده جاده، به شکل لحظهاي به ديگر رانندگان هشدار داده و
نيروهاي عملياتي را آگاه ميکند.
شرکت خودروسازي ولوو سالهاست که براي افزايش ايمني خودروها تلاش ميکند.
باور کنيد يا نه اين شرکت شيشههاي جلوي لمينتشده و اتاقهاي محکم و ايمن
خودروها را که براي همگي ما عادي شده، اولينبار در سال 1323/1944 به صنعت
خودرو معرفي کرد. اينبار اين خودروساز سوئدي به سراغ امنيت جادهها رفته و
براي بهبود شرايط سفر در جادههاي باراني، برفي و لغزنده، سيستمي مبتني بر
رايانش ابري را پيشنهاد کرده است.
اين خودروساز در پروژهاي مشترک با ( Trafikverketمديريت حملونقل جادهاي سوئد) وStatens )Vegvesenمديريت
حملونقل جادهاي نروژ) 50 خودرو را در جادههاي اسکانديناوي به حرکت در
آورده و وضعيت ارتباطي آنها را هدايت کرده است. اين خودروها ميتوانند
اطلاعات لحظهاي از شرايط جاده را ميان گروه 50 تايي خود و ناظران به
اشتراک بگذارند.
هنگامي که يکي از اين 50 دستگاه خودرو با بخشي لغزنده يا پوشيده از برف در
جاده برخورد کند؛ دادههاي لغزندگي جاده را از طريق شبکه بيسيم تلفنهاي
همراه به بانک اطلاعاتي خودروهاي ولوو ارسال خواهد کرد. هشدارها سپس به
خودروهايي که در همين مسير حرکت ميکنند، منتقل ميشود و همزمان مسئولان
عملياتي و مديران در جريان شرايط خاص منطقه قرار خواهند گرفت تا بتوانند
بهتر از پيش براي مديريت موقعيتهاي خطرناک در جاده آماده باشند.
اريک ايسرائيلسون که مديريت اين پروژه مشارکتي را در ولوو به عهده دارد،
ميگويد: «زماني که سازمانهاي مسئول به حجم قابلتوجهي از اطلاعات جادهاي
که توسط خودروهاي گوناگون ارسال شده دسترسي داشته باشند، بهتر ميتوانند
شرايط را در جادههاي لغزنده زمستاني مديريت کنند. اين دادهها در نهايت
ميتوانند باعث شوند جادهها براي تمامي خودروهايي که از آنها عبور
ميکنند، ايمنتر از پيش شوند.
کارشناسان ولوو ميگويند اطلاعات هويتي خودروهايي که در اين پروژه مشارکت
دارند در اختيار مسئولان قرار نخواهد گرفت و تنها هدف از اجراي آن شناخت
بهتر شرايط جادهها است. آنها تلاش ميکنند طي چند سال آينده اين سيستم را
آماده ارائه به خريداران کنند.
ايسرائيلسون که مديريت (ITS سرنام سيستم حملونقل
هوشمند) را به عهده دارد، ميگويد: «پروژه تعريف شده يکي از اولين
نمونههاي عملي ارتباط تنگاتنگ ميان خودروها به کمک شبکه تلفن همراه است.
آنها ميتوانند اطلاعات را ميان خود و زيرساختها رد و بدل کنند. با اين
حال در ابتداي راه هستيم و ميخواهيم در آينده نزديک بتوانيم دادههاي
حياتي متعددي را توسط اين خودروها به خودروهاي ديگر و مراکز نظارتي ارسال
کنيم. اين ارتباط نهتنها پتانسيل بالقوه قابلملاحظهاي براي بهتر کردن
جريان ترافيک دارد بلکه ميتواند تجربه رانندگي دلپذيرتر و ايمنتري را
براي رانندگان فراهم کند.
ولوو تلاش ميکند از شيوههاي ارتباطي نهايت استفاده را ببرد و جادههايي ايمنتر را در اختيار رانندگان قرار بدهد .