چرا ناخن در اثر ضربه سیاه میشود؟
چرا ناخن در اثر ضربه سیاه میشود؟
هنگامی
که ناخن در اثر ضربه و فشار آسیب می بیند، خونریزی از رگ ها و تجمع خون در
زیر ناخن به رنگ سیاه دیده می شود. پس می توان گفت سیاهی زیر ناخن در اثر
خونریزی می باشد.
به علت آسیب ناخن، عروق خونی زیر آن پاره می شوند و
خون در بین شیارهای ناخن ظاهر می شود. خونریزی زیر ناخن می تواند به رنگ
سیاه، قرمز و یا قهوه ای باشد.
علل خونریزی زیر ناخن
– آسیب ناخن مثل برخورد ضربه : در این حالت، خونریزی بسیار شبیه به کبودی می باشد.
– آندوکاردیت قلب:
آندوکاردیت، عفونت دریچه قلب است که باعث التهاب در غشای داخلی قلب می
شود. میکروب ها از طریق برخی اندام ها از قبیل دهان وارد بدن می شوند و قلب
را دچار عفونت می کنند. آندوکاردیت معمولا در بیماران قلبی و یا در جراحی
های دندان مشاهده می شود.
– اسکوربوت (کمبود ویتامین C)
– سیروز کبدی
– واسکولیت (التهاب رگ های خونی) : واسکولیت می تواند از طریق واکنش های آلرژیک، رگ های خونی را تخریب کند و باعث شود خطوط زیر ناخن قرمز رنگ شوند.
– میکرو آمبولی : لخته خون کوچکی که مویرگ های خونی زیر ناخن را تخریب می کند.
– اگر تمام ناخن درگیر شده باشد، ممکن است به دلیل آلودگی با تریشین و یا کرم گوشت خوک باشد.
– تزریق مواد مخدر و داروها نیز می توانند باعث خونریزی زیر ناخن شوند.
محل خونریزی زیر ناخن
محل خونریزی می تواند علت را مشخص کند.
-اگر خونریزی در وسط و یا یک سوم ناخن و دور از بستر ناخن باشد، می تواند در اثر آسیب فیزیکی مثل ضربه رخ داده باشد.
-اگر
خونریزی در قسمت پایین و بستر ناخن صورت گرفته باشد، می تواند به علت
بیماری های سیستمیک مانند: آندوکریت قلبی و یا اختلالات بافت همبند ایجاد
شده باشد.
خونریزی زیر ناخن در اثر ملانوم
سیاه
شدن ناخن می تواند به دلیل ملانوم (خطرناک ترین نوع سرطان پوست) باشد. لذا
باید در اسرع وقت به نزد پزشک بروید.این سرطان در زیر ناخن رشد می کند و
ممکن است رنگ تیره ای را بر جای بگذارد.خونریزی ناشی از ملانوم از بستر
ناخن شروع می شود، در حالی که، دیگر خونریزی ها در هر قسمتی از ناخن ممکن
است ظاهر شوند.خونریزی ناشی از ملانوم بیشتر در ژاپنی ها و یا آمریکایی های
آفریقایی تبار شایع است.
راه های تشخیص علت خونریزی زیر ناخن
– معاینه بدنی برای اطمینان از سالم بودن قلب و سیستم گردش خون
– کشت خون
– آزمایش کامل خون ( CBC)
– سرعت رسوب گلبول قرمز ( ESR)
– عکسبرداری با اشعه X
– ثبت الکتریکی ضربان قلب (الکتروکاردیوگرام)
– بررسی عملکرد قلب توسط امواج اولتراسوند (اکوکاردیوگرام)
درمان خونریزی زیر ناخن
رگه
های قرمز رنگ زیر ناخن می توانند نشان دهنده عفونت دریچه قلب باشد. اگر
ناخن شما ضربه ای ندیده است، ولی رگه های قرمز رنگ زیر ناخن وجود دارد، نزد
پزشک روید.برخی موارد، برای کاهش درد و فشار، پزشک سوراخ کوچکی در ناخن
ایجاد می کند تا خون از طریق این سوراخ خارج شود.
گاه نوشت هادی زنوزی اصل – گزارشی از مراسم تودیع من
مراسم تودیع من از روابط عمومی پتروشیمی و معارفه آقای جشنی به عنوان رییس کل جدید روابط عمومی دیروز برگزار شد.
در این مراسم که خودم اجرای آن را بر عهده
گرفتم ابتدا به رسم ادب از آقای جشنی دعوت کردم تا برنامه های خود را برای
اداره روابط عمومی به طور مختصر توضیح دهد.
آقای جشنی ، با اشاره به راهبرد توکل، تفکر و
تلاش که در حکم انتصاب وی آمده است گفت: این راهبرد علاوه براینکه یک نگرش
ارزشی است میدانی برای توجه ویژه به صنعت هم هست.
وی با اشاره به
حاکمیت این نگاه راهبردی بر همه اجزای صنعت پتروشیمی گفت: ما باید با درک
فرصت ها و تهدیدها و بررسی نقاط قوت و ضعف در جهت نیل به اهداف خود حرکت
کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از وظایف مهم روابط عمومی مشاوره به مدیریت
ارشد سازمان است افزود: برای این منظور روابط عمومی باید درک صحیحی از همه
اتفاقات و شرایط عصر جدید داشته باشد تا بتواند در شرایط حساس مشاوری امین
برای مدیریت ارشد سازمان باشد.
وی بر سه محور اساسی برای فعالیت در
روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکید کرد و گفت: عدالت محوری ،
یکپارچه سازی فرآیندها و تقویت نگاه سیستمی محور اصلی برنامه های روابط
عمومی در دوره جدید است.
سپس نوبت من شد تا صحبت کنم.این متن صحبتهای من است :
من به واقع در روابط عمومی بیشتر دهنده بودم
تا گیرنده.این عرصه برای من عرصه ای بود برای کسب تجربه .30 سالم بود که
این مسئولیت را پذیرفتم و در آن زمان حتی سابقه یک روز فعالیت د روابط
عمومی بخشهای دولتی را نداشتم اما همکاران روابط عمومی مرا پذیرفتند و کمکم
کردند بنابراین به خود اجازه نمی دهم در مورد کارهایی که در روابط عمومی
در پنج سال گذشته انجام شد صحبت خاصی داشته باشم بلکه علاقمندم از همه
همکاران خوبم در روابط عمومی تشکر کنم که موجبات رشد و ارتقائ روابط عمومی
را فراهم آوردند.بنده کمترین فقط همراهشان بودم و در برخی موارد تسهیل
کننده برنامه هایشان.
دوره پنج سال گذشته دوره دشواری برای روابط
عمومی بود.چهار تغییر در مدیریت ارشد شرکت برنامه های روابط عمومی را
دستخوش تحولات اساسی کرد و تطبیق روابط عمومی با سلائق برخی مدیران گذشته و
هدایت برنامه ها بر آن اساس فشار زیادی را به همکاران وارد کرد اما پایه
های مستحکم روابط عمومی که حاصل تلاش همکاران قبلی من بود روابط عمومی را
دچار تزلزل نکرد.بنابر این از این فرصت استفاده میکنم و از زحمات آقایان
ایزددوست، آقاجانی، صفائیان و طاهائی، در روابط عمومی پتروشیمی قدردانی می
کنم. اما چند تشکر ویژه:
از خانم آبام سپاسگزارم که با وجود اختلاف
نظرهای گهگاه، به ویژه در ابتدای قبول مسئولیت ذره ای در وظایف سازمانی
خود، کوتاهی نکرد و به جرات می گویم که انتشارات روابط عمومی را به جایگاهی
بی بدیل رساند.
از خانم پرندیان ممنونم که سنگ صبور روابط عمومی بود و برای پیوند دوستی و رفاقت بین همکاران از هیچ تلاشی فروگذار نمی کرد.
از خانم مراد حاصلی متشکرم که با خونسردی و آرامش کارهای محوله را به خوبی انجام می داد.
تشکر می کنم از خانم علیپور که روزنامه نگاری حرفه ای را وارد فضای رسانه ای روابط عمومی در وبگاه نیپنا و نشریه پیام پتروشیمی کرد.
از خانم رضوی تقدیر می کنم که با ارتباط
مناسب با خبرنگاران در ارتقاء ارتباطات رسانه ای روابط عمومی نقش ویژه ای
داشت . از خانم انزهایی ممنونم که با پایش سایتهای معتبر روابط عمومی دنیا و
ترجمه های ارزنده، همراهی موثر و شایسته بود
از آقای موسوی شاد سپاسگزارم و به او خسته
نباشید می گویم که دراین سالها، فشارهای زیادی را تحمل کرد، اما با مدیریت
شایسته ارتباطات رسانه ای روابط عمومی را به جایگاهی مناسب رساند .
به علیرضا خلفی خداقوت می گویم و از او تشکر
می کنم که با وجود مشکلات متعددی که داشت ذره ای از کار کم نگذاشت و با
اشراف کامل، به حوزه مسئولیت خود، نقش ارزنده ای در واحد ارتباطات داشت .
محمد امیری را می ستایم که از پر کارترینهای
روابط عمومی است، مطالعه حد اقل 50 روزنامه در روز و پایش مرتب اخبار صنعت
پتروشیمی، وظیفه دشوار و طاقت فرسایی است که او به خوبی از عهده آن برآ مده
است .
به مسعود عبادی خسته نباشید می گویم. او از
ایثارگران پتروشیمی است و همواره با خط زیبایش زینت بخش اقلام انتشاراتی و
تبلیغاتی روابط عمومی بود و رشد و ارتقاء بازدیدهای دانشگاهیان متخصصان و
…. از طرحها و مجتمع های پتروشیمی، مرهون زحمات اوست .
به آقای رحمانی خدا قوت می گویم و از او
ممنونم که از دلسوز ترین نیروهای روابط عمومی است .فردی قابل اتکا، با
توانمندیهای ارزنده که کافی است به او اعتماد شود تا از صفر تا صد هر کاری
را به خوبی انجام دهد .
از محسن بهره ور ممنونم و سپاسگزار که به چشم
خود دیده ام، از بهترین زمانهای خود که می توانست متعلق به خانواده اش
باشد، گذشت، تا در حوزه کاری خود به عنوان عکاسی متبحر و گرافیستی قها،ر
هنرنمایی کند.
از محمد مقاره تشکر می کنم که نقش اصلی را در
استفاده از ابزار روابط عمومی الکترونیک را در روابط عمومی پتروشیمی
ایفا کرد. او خبرنگاری حرفه ای، سایبر ژورنالیستی قابل اعتماد و نیرویی
قابل اتکا بود .
از آقای نورعلیشاهی، تشکر می کنم که با تمام
توان و دقت در واحد انتشارات خدمت می کرد و کتابچه های اطلاعاتی زیبا و
دقیق پتروشیمی حاصل تلاش مشترک او و خانم آبام است .
از آقای احمد حسین زاده که در سفر کربلاست و
نایب الزیاره همه ما، سپاسگزارم که از معتمدین روابط عمومی بود و یک کنترل
کننده قابل اعتماد برای هزینه های روابط عمومی. نقش او در فعالیتهای مذهبی
نیز که غیر قابل انکار است .
به امیر دردی نوش خدا قوت می گویم که پشتوانه
ای علمی- تخصصی، برای روابط عمومی بود و در راستای حرکت روابط عمومی، به
سوی افق های جدید نقشی بی نظیر داشت .
از حسین خانکی تشکر می کنم که در کسوت مسئول
دفتر روابط عمومی نقش خو د را به خوبی ایفا کرد و تندیهای مرا بخشید. او
نمونه ای بی نظیر از یک انسان مومن، متین و نجیب است .
از مهرداد توجه ممنونم که هنرمندی واقعی است.
او در حرفه فیلمسازی، بسیار متبحر و در رشته های دیگر هنری نیز دستی بر
آتش دارد از این رو پیشرفتهای روزافزون واحد فیلم، مرهون زحمات اوست .
به حمید خاکباز خدا قوت می گویم. او تصویر
برداری زحمتکش و قهار و یک تدوینگر حرفه ای است که با تلاش بیشتر، موفق تر
از این هم خواهد بود.
از حمید قربانخانلو سپاسگزارم که علاوه بر
تبحر در عکاسی، نیرویی دقیق و قابل اعتماد، در برپایی غرفه های نمایشگاهی و
هر کاری بود که از عهده خیلی ها بر نمی امد.
از عزیز معصومی تشکر میکنم که با لهجه شیرین و
شوخی های با مزه اش، فضای روابط عمومی را تلطیف می کرد و علاوه بر آن قابل
اعتمادترین نیروی انبار داری و پشتیبانی روابط عمومی بود.
به خانم خانپور خسته نباشید می گویم که هنوز
خستگی اقدامات اجرایی هفتمین نمایشگاه ایران پلاست را به فراموشی نسپرده و
با تمام توان، برگ زرینی را در برگزاری درخشان ایران پلاست به یادگار
گذاشت .
و در نهایت از خانم وکیلی مسئول دفتر توانمند
زحمتکش و خستگی ناپذیر روابط عمومی بی نهایت تشکر می کنم که در مدت طولانی
و پر برکت حضور خود در روابط عمومی نظم و ترتیب را به دفتر روابط عمومی
هدیه کرد.
و برای اقای جشنی عزیز در این مسئولیت آرزوی توفیق الهی دارم .
اما سخنراني مهندس بيات در مراسم توديع و معارفه:
تقدير و تشكر مي كنم از حضور همه همكاران
محترم و ميهمانان بزرگوار در اين جلسه. همينطور اعضاي محترم هيات مديره و
همكاران روابط عمومي و همه بخش هاي سازمان.
من جا دارد كه اشاره كنم به فضايي كه تا به
حال توسط مجموعه روابط عمومي در كنار بقيه بخش ها در راستاي توسعه صنعت
پتروشيمي خلق شده است. هر اقدامي اگر بخواهد موفق شود، يكسري زيرساخت ها و
شرايط و ملزوماتي دارد و بايد فرهنگ آن بوجود آيد.
در صنعت پتروشيمي ما به هر صورت توفيق بود كه
يك توسعه برجسته و چشمگير داشتهايم و صنعتي است كه بخشهاي مختلف كشور،
با آن توسعه يافته اند. خود آن ابتدا بايد توسعه مي يافت و پيش از آن نياز
به زيرساخت و ميدان پذيرش اين صنعت نياز بوده است. خيلي ها با توسعه هر
چيزي هزاران سوال و ادله به ذهنشان مي آيد كه ممكن است انتقادي و تحليلي و
حتي معاندانه باشد. به هر صورت اين توسعه پتروشيمي مثل يك درخت تازه كاشته
شده و به هر صورت نوجوان بوده كه بايد پرورش مي يافته و فرهنگ آن در كشور
فراهم مي شده است تا به رشد خود ادامه دهد. فراهم شدن اين بسترها بر عهده
روابط عمومي و همكاران ما در روابط عمومي بوده است. اينكه به موقع، درباره
اين صنعت و فوايد آن اطلاع رساني شود، اينكه اهداف كوتاه مدت و بلند مدت ما
چيست و اينكه در سطوح مختلف مديران و در جوامع علمي و غبرعلمي و جاهاي
مختلف جامعه اين فضا را بوجود آورند كار سخت و طاقت فرسايي است و بايد
فرهنگ در اين زمينه ايجاد كرد و اين كار سختي است كه همكاران محترم ما در
ادوار مختلف در صنعت پتروشيمي بوجود آورده اند.
ما يادمان هست كه صنعت پتروشيمي، در ابتداي
انقلاب چه اندازه بود و خب، روابط عمومي آن چقدر بود. اما امروز با بزرگتر
شدن پتروشيمي، روابط عمومي هم توسعه خوبي پيدا كرده است و حتي شايد مقدم بر
پتروشيمي حركت كرده است. چه روش هاي كاري و چه وظايف سنگين و چه انتظاراتي
كه از آن مي رفته و چه حجم انتقادي كه از آن ايجاد شده است. خيلي جاها به
روابط عمومي، به عنوان خدمتگزاران خط مقدم سازمان و نماد ويژگيهاي سازمان
نگاه مي كنند و چنانچه خللي در اين زمينه مشاهده شود، ممكن است به بخش هاي
بعدي منتقل شود و سدي براي توسعه اين صنعت شود. اين توسعه نشان مي دهد كه
همه همكاران در روابط عمومي، به خوبي به اين اهداف جامعه عمل پوشاندند .
در سنوات اخير هم برادر عزير آقاي زنوزي قريب
5 سال فعال بودند و حتما اين زحمات را تقديم 5 تن آل عبا مي كنند و از اين
5 تن مي خواهيم، حافظ ايشان در مسئوليت هاي جديد باشند. به قول خودشان 4
مدير را کله پا كردند و نزديك بود پنجمي را هم … ( البته اين را به شوخي
گفتم كه جو عوض شود) ايشان خودشان تشخيص دادند كه سرشان خلوت شود و به بحث
هايي كه برايشان مهم هست برسند. ما هم رويش تامل كرديم و به مواردي كه مد
نظر ايشان بود تن داديم. اميدوارم در بحث هايي كه براي خودش دارد، موفق
باشد.
در اين مدت كوتاهي كه من در خدمت ايشان بودم،
چه خودشان و چه بقيه همكاران روابط عمومي با انگيزه خيلي خوبي كار مي
كردند و با اينكه خودشان مدت ها بود استعفا داده بودند و ما هم برحسب وظيفه
دنبال گزينه هاي مختلف مي گشتيم و ايشان حتما مطلع بودند و اخبارش را
داشتند اما بنده مشاهده نكردم كه ذره اي از پيگيري و انگيزه ایشان كم شود و
به نظر من اين ويژگي مي تواند يكي از ويژگي هاي بارز يك انسان معتقد به
خدا باشد. چون در خارج سازمان ما بر حسب اينكه عبد هستيم و عبادت هم فقط
سجاده و مفاتيح و قرآن نيست و هر كاري و هر حركتي حتي خوابيدن مومن اگر با
نيت درست باشد، عبادت است و انسان در هر لحظه با خدا معامله مي كند. اگر ما
در اين بستر باشيم، هيچ فرقي بين حكم گرفتن و توديع انسان نيست. حتي بحثي
بين تولد و مرگ نيست و مرگ تولد دوباره هست.
آن جمله اي كه ما در متن وصيت نامه امام عزيز
مي بينيم كه با قلبي مطمئن سفر ميكند نشان از انعكاس اين صفات و ويژگي ها
در فرهنگ اسلامي دارد كه اين فرهنگ مي تواند چنين پديده اي را بسازد.
اميدوارم خدا به همه ما توفيق دهد در اين بستر قرار گيريم.
من وظيفه مي دانم كه از زحمات آقاي زنوزي و
همكاران ايشان كه در اين 5 ساله، فراز و نشيب هاي زيادي را ديده اند و تنش
هاي زيادي هم برایشان و خانواده محترمشان وارد شده تشكر و آرزو مي كنم
خداوند خودش خدمات شما را ارج نهد.
البته من يك گله كوچك هم دارم و
برحسب اينكه مولا علي (ع) فرموده اند كه گله ها باعث تقويت برادري مي شود
بگوييم كه در اين مدت احساس كردم زحمات ايام فعلي كمرنگ انعكاس پيدا
ميكند و زحمات گذشته، كمي پررنگ جلوه مي كرد و در اين زمينه هم بنده از
سوي مقامات بالا هم مورد انتقاد واقع شدم كه به آقاي جشني منتقل كردم كه
بايد شرايط ما به روز شود. ما از همه بزرگان گذشته، ممنون و متشكر هستيم
اما اين دليلي نمي شود كه به عقب برگرديم و نگاه ما بايد رو به جلو باشد.
در رابطه با این بخش از سخنان آقای بیات خوب است به این لینک مراجعه فرمایید: http://shana.ir/155303-fa.html
ادامه سخنان آقای بیات : آقاي زنوزي، آماده
همكاري با شرايط امروز هستند ان شاء ا… جمع تجريه آقاي زنوزي و همراهي
همكاران روابط عمومي با همراهي دانش و انگيزه قوي آقاي جشني فضاي خوبي را
امروز بوجود مي آورد كه گام هاي بلندتر و با سرعت بيشتر برداريم.
فضاي امروز صنعت پتروشيمي باز هم مشكلات كاري
گذشته را دارد و خيلي چيزها در فضاي جديد نو هست و سازمان توسعه اي، شرايط
جديدي است كه مديران گذشته آن را تجربه نكردند و راهبردهاي آن بايد مشخص
شود و وظيفه سنگيني را روي دوش روابط عمومي ميگذارد و همكاران ما د ر اين
مجموعه، بايد اين فضا را فراهم كنند و ما با همين ديدگاه از آقاي جشني كه
از همكاران وزارت نفت و فردي خلاق و صاحب ايده و ابتكار هستند و جاهايي كه
بودند پيش قدم بودند، در خلق ايده ها و ابتكارت جديدي و ما اميدواريم با
موقعيتي كه براي ايشان پيش آمده است ، بتوانند ايده هايشان را در صحنه عمل و
روابط عمومي پياده كنند. ايشان 5/1 سال رئيس گردشگري نفت بودند و ليسانس
مديريت بازرگاني از چمران اهواز و فوق ليسانس مديريت منابع انساني از
دانشگاه آزاد شوشتر گرفتهاند و خودشان از اقشار زحمتكش و زجر كشيده كشور
هستند كه به فضل الهي و زحمات خودشان رشد كردند و با پشتكار و تجربيات عملي
و اجرايي در جاهاي مختلف داشتند و در گرما و سرماي صنعت كار كردند
ومقالات و طرح هاي خوبي داشتند. ايشان جموعه پتانسیل هاي خوبي دارند و از
چهره هاي ارزشي هم هستندو مي توانند با توكل و توسل و با تعامل مثبت و
فعالي كه با همكاران ايجاد كنند به خوبي از عهده مسئوليت ها بر آيند. من
براي ايشان هم آرزوي موفقيت مي كنم.