سرگرم کردن سه تا پنج ساله ها
سرگرم کردن سه تا پنج ساله ها
بازی کردن با کودکان برای
رشد و تقویت استعدادهای آنان بسیار حائز اهمیت است می خواهیم برخی از
بهترین بازی ها را برای رنج سنی سه تا پنج سال به شما معرفی کنیم.
دراین، سن باهم بازی کردن و
فعالیتهای مشترک باسایر کودکان اهمیت دارد و کودک شما نسبت به،خیلی
ازچیزها حقیقتا کنجکاوی نشان میدهد. او زیاد پرسش میکند و میخواهد
مهارتهای بدنی خود رابیازماید. گستره توجه او آنقدرطولانی شده است که
بتواند برای مدتی خود رابافعالیتهای مختلف سرگرم کند.
۱. تابلوهای مغناطیسی یا پارچهای
این،تابلوها برای چیدن حروف، اعداد و تصاویر مناسباند.
۲. مجموعههای ساخت و سازاتوموبیلهای مدل
دراین،سن اسباببازیهایی باقطعههای کوچکتر و واقعگرایانه تر رامیتوان به،کودک داد.
۳. اسباببازیهای ورزشی
میتوان ازپرتاب حلقه، گوی و چوگان و بولینگ هم درداخل و هم درخارج ازمنزل استفاده کرد.
۴. ذرهبین و دوربین
این،وسایل و سایر دستگاههای ساده علمی به،کودک بینشی درمورد دنیای دیگر میدهند.
۵. دستگاه ضبط صوت
دستگاه بایستی محکم باشد و برای پخش داستانها و ترانههای مورد علاقه کودک به،کار رود.
۶. مدلهای کوچک ازچیزهای واقعی
خواروبار فروشی اسباببازی، اثاثیه خانه عروسکی و ماشینهای باری و مسافری اسباببازی مشوق بازیهای تخیلی هستند.
۷. کتابها
کتابهای خواندنی باتصاویر برجسته و کتابهای پیچیدهتر، کتابهایی که,جاهای
خالی برای پر کردن دارند، کتابهای تمرین برای نوشتن و حساب، و نیز کتابهای
علمی ساده انتخابهای خوبی هستند.
فعالیتها و بازیهایی برای کودکان ۳,۵ تا۵ ساله
• بازدیدها: به،تدریج میتوانید کودک خود را به سینما، تاتر و موزه هایی
که,بخشهایی برای کودکان دارند ببرید؛ اکنون که,کودک شما آنچه رامیبیند
درک میکند، این،مکانها برای او هیجانانگیز خواهند بود. اگر کودک خود
راپیشاپیش برای آنچه خواهد دید آماده کنید، بازدید ازباغ وحش و پارکهای
حیوانات بانوعی فعالیت یادگیری تبدیل خواهد شد.
• فعالیتهای هنری: ساخت ماسکهای ساده و عروسکهای دستی ازپاکتهای
کاغذی، جورابشلواری و پارچه، ازکارهایی است که,کودکان دراین،سن میتوانند
انجام دهند. بااستفاده ازجعبه،مقوایی و کارتن، لوله، مقوا، چیزهایی مثل
مبلمان، وسایل نقلیه و خانه اسباببازی بسازید.
• بازیها: انواع ساده بازیهای تخته ای مثل فرفره بازی، تاس ریختن و
حرکت دادن مهرهها، و نیز بازیهایی که,باورق انجام میشود دراین،سن برای
کودک دوستداشتنی هستند.
• فعالیتهای مربوط به،صدا و کلمات: به،عنوان نوعی بازی ریاضی پیش
دبستانی، شعرها و آوازهای مربوط به،اعداد و شمارش رازیاد به،کار ببرید.
کودک باهوش، پنج راز پرورش کودک باهوش
کودکان
هیچ گاه بدون کمک والدینشان نمی توانند نبوغ و قدرت فکری خود را بروز
دهند. به همین دلیل، در این مطلب 5 راه بسیار جالب و آسان برای پرورش کودکان عاقل تر و باهوش تر برایتان نام برده ایم.
• امنیت شالوده یادگیری است
مغز
همیشه به دنبال امنیت است و اگر احساس امنیت نکند نمی تواند چیزی را یاد
بگیرد. به همین دلیل، بسیار مهم است که به کودک خود احساس امنیت ببخشید.
تماس پوست با پوست می تواند به دریافت احساس امنیت در کودک کمک کند. همین طور نگاه چشم در چشم، ماساژ دادن کودک، حرف زدن با و پوشاندن لباس به تن او نیز همین نتیجه را در بر دارند.
کودک
باهوش,یودی باهوش,کودک باهوش من,کودک باهوش 2 ساله,کودکان باهوش,کودکان
باهوش چه خصوصیاتی دارند؟,کودکان باهوشند اگر,کودکان باهوش را چگونه
بشناسیم,کودکان باهوش ایرانی,باهوشترین کودک ایرانی,رشد و تکامل کودک ،
خلاقیت کودک
هنگامی که کودک شما تازه متولد شده، شما با بی خوابی در
جنگ هستید، از اجتماع دور افتاده اید و وظایف جدیدی روی شانه های شما
سنگینی می کند، ایجاد احساس امنیت در کودک بیشتر از هر زمان دیگر اهمیت
دارد. اما داشتن یک رابطه قوی با شریک زندگی خود نیز یکی از بهترین راه ها
برای دادن احساس امنیت به کودک است.
می توانید همه کارهای ریز و
درشتی که باید در طول روز انجام شوند را روی کاغذ بنویسید و با همسر خود به
توافق برسید که چگونه آنها را میان خود تقسیم و از یکدیگر حمایت کنید.
اگر
در مقابل کودک خود با هم مشاجره کردید، خیلی نگران نباشید زیرا برای هر
کسی ممکن است پیش بیاید. فقط سعی کنید آشتی خود را نیز در جلوی کودک انجام
دهید تا دوباره احساس امنیت را به کودک خود بازگردانید. شاید نوزاد متوجه
کلمات شما نشود اما به خوبی می تواند احساساتی که میان شما و همسرتان وجود
دارد را درک کند.
• همه روز را با صدای بلند داستان بخوانید
کارشناسان
تاکید دارند که در طول روز با کودک خود زیاد حرف بزنید. مغز، سیستمی است
که همیشه به دنبال الگوها و نمونهمحور است. بنابراین، هر چه نمونه های
کلامی بیشتری را بشنود، بسیار سریع تر حرف زدن را خواهد آموخت. به همین
دلیل، توصیه می شود تا می توانید در طول روز با کودک خود صحبت و برای او
داستان بخوانید. اصولا ما همه افکار خود را به زبان نمی آوریم، اما با بیان
آنها و تبدیل این اطلاعات به اصوات می توانید باعث افزایش قدرت مغز کودک
خود شوید.
اگر کودک در سه سالگی بسیار روان و واضح صحبت کند، یعنی حدود یک و نیم برابر بهره هوشی بیشتری نسبت به کودکانی دارد که اینگونه نیستند. همچنین در مدرسه نیز بسیار بهتر از دیگران توان خواندن، هجی کردن و نوشتن خواهند داشت.
چگونه
می توان تخم این استعداد کلامی را در مغز کودک خود کاشت؟ سه راه وجود
دارد: استفاده از کلمات زیاد، به کاربردن کلمات پیچیده و متنوع و همچنین
چگونگی بیان کلمات.
وقتی در تمام روز با صدای بلند برای کودکتان
داستان بخوانید، ناخودآگاه از انواع مختلف کلمات و واژه ها استفاده می
کنید. همچنین، با استفاده از عبارت های توصیفی همچون «ماشین قرمز» یا «چای
کاملا تلخ» در واقع به کلماتی که به کودک خود می آموزید، رنگ و بوی جمله می
بخشید.
لحن صدای شما نیز اهمیت بسیاری دارد. وقتی کلمات خود را
می کشید و با لحن بچه گانه با کودک صحبت می کنید، به طور ناخودآگاه به مغز
کودک خود کمک می کنید تا زبان را بهتر بیاموزد زیرا می تواند تفاوت بین
صداها را تشخیص دهد. لحن بیان کلمات به کودکان کمک می کند تا صداها را از هم تفکیک کنند و تقلید صداهای تیز برای آنها آسان تر است.
برخی
از والدین چون کودک آنها هیچ صدایی از خود در نمی آورد، بسیار کم با او
صحبت می کنند. اما برای خاطر کودکتان هم که شده تا می توانید با او صحبت
کنید.
• ارتباط چشمی برقرار کردن
از اینکه ساعت
ها به طور مداوم به چشمان با نمک کودک خود نگاه کنید، لذت می برید؟ این
کار را ادامه دهید. با این کار کمک شایانی به رشد مغز کودک خود می کنید.
محققان
ثابت کرده اند نوزادان از سه یا چهار ماهگی حالت های مختلف چهره والدین
خود را تشخیص می دهند. البته در همین حد باقی نمی مانند. در 5 ماهگی، می
توانند احساسات موجود در چهره فرد غریبه را نیز درک کنند. در 7 تا 9 ماهگی
می توانند حالت های صورت میمون یا سگ را نیز تشخیص دهند.
احساس، نخستین چیزی است که کودک به واسطه آن با دیگران
ارتباط برقرار می کند. توانایی تشخیص حالت های مختلف چهره اطرافیان،
شالوده مهارت های ارتباطی غیر کلامی است. این مهارت کودک را برای کارگروهی
بهتر، کمتر مبارزه کردن و ایجاد ارتباطات طولانی تر همچون بزرگسالان پرورش
می دهد.
• همیشه در «جعبه» بودن راکاهش دهید
کودکان
بیشتر زمان خود را داخل «جعبه»های مختلف سپری می کنند. منظور از جعبه،
کالسکه، صندلی ماشین و همه مواردی است که حرکات کودک را محدود می کنند.
بسیاری از کودکان
بیشتر زمان وقت ها درون صندلی ماشین قرار دارند حتی اگر داخل اتومبیل
نباشند. درست است که امنیت حرف اول را می زند، اما بهتر است تا حد امکان
زمان محدود کردن حرکت کودک را کاهش دهید.
چرا؟ زیرا کودک باید
بتواند به طور آزادانه به محرک های اطراف خود پاسخ دهد. برای این منظور نیز
نیاز دارد تا آزادانه حرکت کند و جلو، پشت و اطراف آنها برود. آنها باید
نشانه های مختلف در جلوی چشم و گوش خود و همچنین مواردی که باعث تحریک آنها
شده است را دنبال کنند.
این نخستین مرحله از پرورش سیستم توجه و حواس جمعی کودک است. این کار، پایه گذار تمرکز و توجه کودک در دیگر مراحل زندگی است.
• اشاره با انگشتان
تحقیقات ثابت کرده اند، اشاره کردن به اشیا هنگام بیان نام آنها باعث رشد سریع تر مهارت های کلامی در کودکان می شود.
در
ابتدا، هنگامی که شما به چیزی اشاره می کنید، ممکن است کودک به شما نگاه
کند. وقتی کمی بزرگ تر شد، احتمالا به انگشت اشاره شما هم نگاه خواهند کرد.
در حدود 9 ماهگی، بیشتر کودکان می آموزند که باید به نقطه ای نگاه کنند که شما اشاره می کنید.
در سن 9 یا ده ماهگی، کودکان
وسایل و اشیا را برای شما می آورند. این همکاری و تعامل دوطرفه را «توجه
متقابل» می نامند. به این معنا که کودک می آموزد تا خارج از محدود ارتباطی
شما دو نفر، در مورد چیزی یا کسی با شما ارتباط برقرار کند.
والدین
چگونه این مهارت را پرورش می دهند؟ سعی کنید به طور مداوم به اشیا مختلف
اشاره کنید و در مورد آنها توضیح دهید. شاید کودک کلمات شما را درک نکند
اما به تدریج، ارتباط شما با او مختلط تر خواهد شد. یعنی غیر شما دو نفر
مسایل دیگری نیز در این ارتباط دخیل خواهند بود.
به طور مثال، می توانید به باغ وحش بروید یا از باغ وحش های اسباب بازی
استفاده کنید، به حیوانات مختلف اشاره کنید و در مورد آنها توضیح دهید. با
این کار، رابطه اجتماعی کودک، قدرت تشخیص و درک او و مهارت های زبانی اش
را پرورش خواهید داد.