شیوه کار و گرفتن نمره در علوم جهت اطلاع دانش آموزان و اولیا
شیوه کار و گرفتن نمره در علوم جهت اطلاع دانش آموزان و اولیا
– نمره کارنامه: منظور نمرهای است که در کارنامه ثبتشده و به رؤیت اولیا میرسد.
2- نمره مستمر: منظور نمرهای است که
حاصل کلیه فعالیتهای دانشآموز در طول سال تحصیلی است. این نمره حاصل فعالیتهای
زیر میباشد:
الف: امتحان کتبی15 نمرهای که به
صورت ماهانه برگزار میگردد. البته ارزش و تأثیر نمرات ماهانه در نمره مستمر بستگی به تعداد فصولی دارد که از آن امتحان به
عمل آمده است. برای مثال تأثیر نمرهای که از 4 فصل امتحان گرفتهشده دو برابر نمرهای
است که از 2 فصل امتحان گرفتهشده است.
ب: نوشتن پاسخ درست سؤالات متن
(1نمره) در کتاب کار الزامی است.
نکته: دانشآموزان موظفاند در ساعات درس علوم کتاب کار نیز به همراه داشته
باشند. چنانچه هنگام بررسی کتاب کار و ثبت نمره، دانشآموزی کتاب کار نداشته باشد
بدیهی است که 1 نمره مربوط به آن را دریافت نخواهد کرد.
ج: کار عملی (2 نمره): برای درک بیشتر دانشآموزان از درس، دانشآموزان در هرماه
حداقل 2 مورد کار عملی تحویل دبیر خواهند داد تا آزمایش مربوطه را در کلاس انجام
دهند و تجربه کنند. برای مثال در ماه مهر آوردن یک مخلوط مانند آب نمک یا آب و نفت
و سیبزمینی برای آزمایش چگالی، دو مورد از کارهای عملی بود.
نکته: منظور از کار عملی همیشه ساختن وسایل نیست و بیشتر مواقع آوردن مواد
خانگی برای انجام آزمایش است. برای مثال چنانچه کار عملی هزینهای در حدود 10000
تومان داشته باشد دانشآموزان کار را به صورت گروه 5 نفره ارائه خواهند داد.
نکته بسیار مهم: فرصت آوردن کار عملی تنها در جلسه تعیین شده است. چرا که پس
از آن دانشآموزان از کارهای یکدیگر استفاده خواهند کرد و این خود بینظمی را به
وجود خواهد آورد.
د: منظور از پرسش شفاهی، پرسیدن سؤالات متن کتاب کار پس از تدریس فصل مربوطه
است. دانشآموزان پس از تدریس هر فصل موظفاند پاسخ سؤالات متن فصل تدریس شده را
با توجه به توضیحات معلم در کلاس و کتاب درسی و کتاب کار، در یک برگه یا دفتر مشق
نوشته و مطالعه کنند. و در جلسه بعد به سؤالات
به طور شفاهی پاسخ دهند.
لازم به توضیح است چنانچه دانشآموزی در نمرات مستمر به طور مدام پیشرفت داشته
باشد در نهایت آخرین نمره که بالاترین نمره است به عنوان نمره مستمر منظور می
گردد. در غیر این صورت میانگین تمام نمرات به عنوان نمره مستمر منظور خواهد شد.
3- امتحان پایانی 20 نمره: منظور امتحان کتبی
نوبت اول یا نوبت دوم به علاوه کار عملی است.
الف: امتحان کتبی 15 نمره: منظور امتحان نو بت اول یا دوم است که روی برگه 15 نمرهای
میباشد.
ب: کار عملی 5 نمره: منظور 5 مورد کار عملی است که دانشآموز در طول هر ترم (
نوبت) تحویل داده است.
نکته: چنانچه دانشآموزی مایل باشد میتواند به جای 2 مورد از کارهای عملی
فایل صوتی 7 فصل اول سؤالات متن کتاب کار را
به همراه پاسخ به صورت سی دی تحویل دهد و یا برای نوبت دوم از فصل 8 تا
پایان کتاب تحویل نماید.
حضرت علی بن حمزه (ع)
زندگینامه حضرت علی بن حمزه (ع)
روایت شده در آن زمان که بنی عباس به
تعقیب علویون در تمام بلاد ایران پرداختند،حضرت علی ابن حمزه(ع) به همراه
تعدادی از نزدیکان خود جهت یاری عموی خود حضرت امام رضا(ع) در سال 220 هـ. ق
( زمان حکومت معتصم عباسی) به شیراز آمد و در جنگی که میان عمال عباسی با
حضرت و یارانش در منطقه ارژن نزدیک شیراز در گرفت لشکر حاکم عباسی درفارس (
قلتق خان) شکست خورده و عزیمت نمودند. پس از تجدید قوا عباسیون از تاریکی
شب استفاده نموده و به حضرت و همراهانش حمله ور شدند و متأسفانه همراهان
حضرت در صحرا پراکنده شدند و برخی هم شهید شدند.
آنگاه حضرت علی ابن حمزه(ع) که در این درگیری جراحات سختی
برداشته بود در یکی از غارهای کوه شمالی که در آن چشمه آبی نیز وجود داشت
به طور مخفیانه زندگی می کرد، می گویند این همان غاری است که بعدها ابن
باکویه برای انزوای خود به یمن و برکت وجود مقدس حضرت علی ابن حمزه(ع) که
در آن غار زندگی می کرده به عنوان محل زندگی خود انتخاب نموده وامروزه به
باباکوهی شهرت یافته است. حضرت با فروش هیزم امرار معاش می کرده و در یکی
از روزها که عمال عباسی که در تعقیب حضرت بودند با چهره نورانی و خالی که
درصورت حضرت مشاهده کردند او را شناسایی کرده و به عمال عباسی خبردادند و
آنگاه که از او پرسیدند نام تو چیست فرمود علی نام پدرش را پرسیدند فرمود
حمزه از جد او پرسیدند فرمود موسی. آنگاه عمال عباسی از مرکب پیاده شدند و
به حضرت حمله ورشدند، چون حضرت مسلح نبود مأموران عباسی پس از هجوم
ناجوانمردانه ایشان را زخمی کردند و سپس سر مبارکش را از بدن جدا نمودند،
مورخین در کتب مختلف بخصوص کتاب هزار مزار، کتاب علم انساب ابونصر بخاری و
… و …
می نویسند حضرت به لطف الهی از جا برخاست و سرمبارکش را
برداشت و به راه افتاد و رسید آنجا که مزارش قرارگرفت برزمین افتاد و تا
چند روز از لبانش جمله مقدس لا اله الا الله شنیده می شد و اکنون آستان
مقدسش زیارتگاه و باب الحوائج حاجتمندان است گویند حافظ از زائران آن حضرت
بوده و شعری در وصف حضرت به این مضمون سروده است.
سرآن کشته بنازم که پس از کشته شدن سرخود گیرد و اندر پی قاتل برود.
آنطور که مورخین می نویسند حضرت در سال 190 ه.ق در مدینه
متولد شده و در سن 30 سالگی در 23 محرم الحرام سال 220 هـ . ق در شیراز به
شهادت رسید. که هر سال محبان اهلبیت (ع) در روز شهادت این بزرگوار در
آستان مقدسش به سوگ می نشینند.گفتنی است که تعداد کثیری از مردم کشورهای
اطراف بویژه عربستان و امارات و مردم متدین ایران از شمال تا جنوب و از شرق
تا غرب به آستان مقدس حضرت جهت رفع گرفتاری و مشکلات خود مراجعه نموده و
از لطف خداوند سبحان اکثراً با دست پر این آستان را ترک گفته اند.