حدیث
رسول اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم):
«طوبى للصابرین فى غیبته، طوبى للمقیمین على محبته».((ینابیع المودة، ج 3، ص 101. ))
خوشا به حال صبر کنندگان در ایام غیبتش، خوشا به حال پایداران بر دوستى و محبتش.
l امیرالمؤمنین (علیه السلام):
«انتظروا
الفرج ولاتیأسوا من روح الله، فان احب الاعمال الى الله عزوجل انتظار
الفرج … والمنتظر للفرج کالمتشحط بدمه فى سبیل الله». (بحارالانوار، ج 52، ص 123. )
انتظار
فرج بکشید و از رحمت خدا ناامید نگردید، زیرا محبوبترین اعمال نزد خداى
عزوجل، انتظار فرج است. و همانا منتظران فرج مانند شهیدانى هستند که در راه
خدا، در خون خود مى غلتند.
امام حسین (علیه السلام):
«… اما ان الصابر فى غیبته على الاذى والتکذیب، بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدى رسول الله صلى الله علیه و آله». اعلام الورى، ص 384.
.. به تحقیق که صبرکنندگان در غیبتش بر اذیت ها و تکذیب ها، مانند مجاهدان با شمشیر در سپاه پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)هستند.
l امام زین العابدین (علیه السلام):
«من ثبت على ولایتنا فى غیبة قائمنا، اعطاه الله أجر الف شهید مثل شهداء بدر و احد». کشف الغمه، ج 3، ص 312.
هر که در دوران غیبت قائم ما، بر ولایت ما ثابت قدم باشد، خداوند پاداش هزار شهید مانند شهداى بدر و احد را به او عطا مى فرماید.
l امام صادق (علیه السلام):
«المنتظر للثانى عشر کالشاهر سیفه بین یدى رسول الله صلى الله علیه و آله یذب عنه». غیبت نعمانى، ص 41.
کسى که منتظر امام دوازدهم است مانند کسى است که در کنار رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) و براى دفاع از آن حضرت شمشیر مى زند.
امام موسى کاظم (علیه السلام):
«طوبى
لشیعتنا المتمسکین بحبّنا فى غیبة قائمنا، الثابتین على موالاتنا والبراءة
من اعدائنا، اولئک منّا و نحن منهم، وقد رضوا بنا ائمة ورضینا بهم شیعة،
طوبى لهم ثم طوبى لهم، هم والله معنا فى درجتنا یوم القیامة». الزام الناصب، ص 68
خوشا
به حال شیعیان ما که در غیبت قائم ما بر محبت و ولایت ما و بیزارى از
دشمنان ما پایدار ماندند، آنها از ماو ما از آنهائیم. و همانا آنان امامت
ما را پذیرفتند، ما هم آنها را به عنوان شیعیان خود پذیرفتیم. خوشا به حال
آنها و باز هم خوشا به حال آنها، آنها به خدا قسم در درجه ما و در کنار ما در روز قیامت اند.
امام رضا (علیه السلام):«ما أحسن الصبر و انتظار الفرج» منتخب الاثر، ص 496.چه بهتر است صبر کردن و انتظار فرج کشیدن.
امام جواد (علیه السلام):«افضل اعمال شیعتنا انتظار الفرج» غیبت نعمانى، ص 180.برترین اعمال شیعیانمان، انتظار فرج است.
امام هادى (علیه السلام):
«لولا
من یبقى بعد غیبة قائمکم من العلماء الداعین الیه، والدّالین علیه،
والذّابین عن دینه بحُجج الله، والمنقذین للضعفاء من عبادالله من شباک
ابلیس ومردته، لما بقى احد الا ارتد عن دین الله. ولکنهم یمسکون ازمة قلوب
ضعفاء الشیعة کما یمسک صاحب السفینة سکانها، اولئک هم الافضلون عندالله
عزوجل».بحارالانوار، ج 51، ص 156.
اگر
نه این بود که پس از غیبت قائم آل محمد، برخى از علما وجود دارند که به
سوى او دعوت مى کنند و مردم را بهحضرتش سوق مى دهند و از دینش با
استدلالهاى الهى حمایت مى کنند و ضعیفان از بندگان خدا را از افتادن در دام
ابلیس و یارانش، رهایى مى بخشند، پس به تحقیق هیچ کس نمى ماند جز اینکه از
دین خدا بر مى گشت. ولى آن عالمان زمان قلوب ضعفاى شیعه را مى گیرند
همانگونه که ناخداى کشتى، سکّان و فرمان کشتى را مى گیرد و پس آنها نزد
خداى عزوجل از همه برترند
(حضرت مهدى (علیه السلام) در احادیث قدسى)
خداوند فرمود:
«اى پیامبر! بوسیله تو و پیشوایان از نسل تو بر بندگان خویش رحمت مى آورم، و به وسیله قائم
از بین شما، زمین خود را با تسبیح و تقدیس و تهلیل و تکبیر و بزرگداشت مقام الوهیّت، آباد مى سازم.
و
به وجود او زمین را از دشمنانم پاک مى کنم و آن را میراث اولیاى خویش قرار
مى دهم، و به وسیله او کلمه توحید را تعالى بخشیده، کلمه کافران را به
سقوط مى کشانم، و به دست او و با علم خود سرزمین ها و دل بندگانم را حیاتى
تازه مى بخشم و گنج ها و ذخیره هاى پنهان را به مشیت خود برایش آشکار
مى سازم.
و با اراده خود او را بر نهانىها و مکنونات قلبى دیگران آگاه
مى گردانم و با فرشتگان خود او را یارى مى رسانم تا در اجراى فرمان من و
تبلیغ دین من مددکار او باشند. او به حقیقت ولىّ من است و به راستى هدایتگر
بندگان من مى باشد.» (بحارالانوار ج 51 ص 66.)
2 ـ امام باقر(علیه
السلام) در وجه نامگذارى حضرت «مهدى (علیه السلام)» به «قائم آل محمد(صلى
الله علیه وآله وسلم)» حدیثى قدسى روایت فرمود: «زمانى که جدم حسین که
صلوات خدا بر او باد به شهادت رسید، فرشتگان با گریه و زارى به درگاه
خداوند عزوجلّ نالیدند و گفتند: پروردگارا! آیا از آنان که برگزیده و فرزند
برگزیده تو را، و امام انتخاب شده از بین خلق را کشتند، در مى گذرى؟!
خداوند
به آنان وحى فرمود که: «فرشتگان من آرام گیرید. سوگند به عزّت و جلالم که
از آنان انتقام مى گیرم اگرچه بعد از گذشت زمانى طولانى باشد.» سپس فرزندان
از نسل حسین (علیه السلام) را که پس از او به امامت مى رسند به ملائکه
نشان داد و آنان شاد شدند.
در بین این پیشوایان، یک نفرشان به نماز
ایستاده بود «فإذا احدهم قائم یصلّى فقال اللّه عزّوجلّ: بذلک القائم أنتقم
منهم.» خداوند عزّوجلّ فرمود: به وسیله آن «قائم» از دشمنان و قاتلان
حسین(علیه السلام)انتقام مى گیرم.» (مدرک پیش صفحه 29
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
امام عصر علیه السلام :
“انا غیر مهملین لمراعاتکم ولا ناسین لذکرکم لولا ذلک لنزل بکم الاواء واصطلمتکم الاعداء”
“بدرستیکه
ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را فراموش نمی کنیم که اگر
اینگونه نبود بلایا بر شما نازل میشد و دشمنان بر شما چیره می شدند
خدای من خدای من، قدم های لغزیده و افکار گم گشته در بیابانهای خشک سرگردانی را دریاب.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
احادیثی در خصوص انتظار فرج ..رسول اکرم (صلى الله علیه وآله وسلم):
«طوبى للصابرین فى غیبته، طوبى للمقیمین على محبته». ینابیع المودة، ج 3، ص 101
خوشا به حال صبر کنندگان در ایام غیبتش، خوشا به حال پایداران بر دوستى و محبتش.
«اَفْضَلُ اَعْمالِ اُمَّتِی اِنْتِظارُ الْفَرَجِ مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَ:
بهترین و برترین اعمال امّت من انظار فرج (مهدی موعود (عج)) از نزد خدای عزیز و جلیل است». («بحارالانوار»، ج 52، ص 140)
«والذى بعثنى بالحق بشیراً لولم یبق من
الدنیا الا یوم واحد، لطول الله ذلک الیوم حتى یخرج فیه ولدى المهدى، فینزل
روح الله عیسى بن مریم فیصلى خلفه، وتشرق الارض بنور ربها، ویبلغ سلطانه
المشرق والمغرب».
اکمال الدین، ص 163.
سوگند به آن کسى که
مرا به حق براى بشارت (به رحمت خویش) مبعوث فرموده، اگر جز یک روز از عمر
عالم باقى نماند، هرآینه خداوند آن روز را آن چنان طولانى سازد تا در آن
روز فرزندم مهدى از پرده غیبت خارج گردد، سپس روح الله عیسى بن مریم نازل
گردد و پشت سر او نماز گذارد، و زمین به نور پروردگارش (از ظلمتهاى ظلم و
تاریکیهاى فساد و جهل) به روشنائى گرآید، و قدرت و حکومت او تا شرق و غرب
عالم گسترش یابد
«یا اُبى! طوبى لمن لقیه و طوبى لمن احبه
و طوبى لمن قال به، ینجیهم من الهلکة وبالاقرار بالله وبرسوله و بجمیع
الائمة یفتح الله لهم الجنة، مثلهم فى الارض کمثل المشک الذى یسطع ریحه فلا
یتغیر ابداً، و مثلهم فى السماء کمثل القمر المنیر الذى لایطفا نوره
ابداً». (عیون اخبارالرضا، ج 1، ص 59).
اى
اُبى! خوشا به حال کسى که با او دیدار نماید، خوشا به حال آنکه او را دوست
بدارد، خوشا به حال آنکه به او معتقد باشد، خداوند آنان را از هلاکت نجات
بخشد، و بواسطه اقرار و اعتقاد به خدا و به رسولش و به تمام امامان، خداوند
درهاى بهشت را برایشان بگشاید! آنان در زمین همانند مُشک اند که بوى خوشش
در فضا پخش و پراکنده گردد و هیچ گاه فاسد نشود، و در آسمان هم چون ماه
درخشنده اند که هیچ گاه خاموشى نمى پذیرد.
«یکون فى امتى المهدى، تنعم امتى فى زمانه نعیماً لم یتنعم مثله قط». الزام الناصب، ص 163.
مهدى در امت من است و امتم در عصر او از موهبت و نعمت فراوان برخوردار گردند بگونه اى که هیچ گاه آن چنان بهره مند نشده باشند
«مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ اَمامَ زَمانُهُ، ماتَ مَیْتَةً جاهلیَّةَ » («اصول الکافی»، ج 1، ص 3
کسی که بمیرد و امام زمان خویش را نشناخته باشد، مرگ او مانند مرگ افراد دوران جاهلیّت است»
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
امیرالمؤمنین (علیه السلام):
«انتظروا
الفرج ولاتیأسوا من روح الله، فان احب الاعمال الى الله عزوجل انتظار
الفرج … والمنتظر للفرج کالمتشحط بدمه فى سبیل الله». بحارالانوار، ج 52، ص 123.
انتظار
فرج بکشید و از رحمت خدا ناامید نگردید، زیرا محبوبترین اعمال نزد خداى
عزوجل، انتظار فرج است. و همانا منتظران فرج مانند شهیدانى هستند که در راه
خدا، در خون خود مى غلتند
«… ویذهب الشر و یبقى الخیر و یزرع
الانسان مداً و تخرج له سبعة امداد کما قال الله تعالى، و یذهب الزّنا و
شرب الخمر، و یذهب الرّبا، و یقبل الناس على العبادات، و الشرع والدیانة،
والصلاة فى الجماعات، و تطول الاعمار، و تؤدى الامانات و تحمل الاشجار، و
تتضاعف البرکات، و تهلک الاشرار و تقى الاخیار ولایبقى من یبغض اهل
البیت(علیهم السلام)»
(عقد الدرر به نقل از منتخب الاثر، ص 474).
شرّ
از جهان رخت بربندد و خیر و نیکى بجاى ماند و انسان یک مدّ بذر کشت نماید و
هفت مدّ برایش محصول دهد چنانچه خداى تعالى فرموده است. زنا و شراب و ربا
از بین برود، و مردم به عبادت و دیانت و نماز جماعت روى آورند، عمرها
طولانى، امانتها به صاحبانشان مسترد، درختان بارور، خیرات و برکات مضاعف
گردد. اشرار از میان
بروند و نیکان باقى مانند و از دشمنان اهل بیت(علیهم السلام)کسى باقى نماند.
«ولو قد قام قائمنا لانزلت السماء قطرها، ولا خرجت الارض نباتها، ولذهبت الشحناء من قلوب العباد». (بحارالانوار، ج 52، ص 316).
وقتى
که قائم ما قیام نماید، آسمان قطرات بارانش را فرو بارد و زمین روئیدنیها و
گیاهانش را برویاند و کینه و عداوت از دلهاى بندگان زائل گردد.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
امام حسین (علیه السلام):
«… اما ان الصابر فى غیبته على الاذى والتکذیب، بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدى رسول الله صلى الله علیه و آله».
اعلام الورى، ص 384.
… به تحقیق که صبرکنندگان در غیبتش بر اذیت ها و تکذیب ها، مانند مجاهدان با شمشیر در سپاه پیامبر (صلى الله علیه وآله وسلم)هستند.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
امام زین العابدین (علیه السلام):
«من ثبت على ولایتنا فى غیبة قائمنا، اعطاه الله أجر الف شهید مثل شهداء بدر و احد». کشف الغمه، ج 3، ص 312.
هر که در دوران غیبت قائم ما، بر ولایت ما ثابت قدم باشد، خداوند پاداش هزار شهید مانند شهداى بدر و احد را به او عطا مى فرماید
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
امام صادق (علیه السلام):
«المنتظر للثانى عشر کالشاهر سیفه بین یدى رسول الله صلى الله علیه و آله یذب عنه». غیبت نعمانى، ص 41.
کسى که منتظر امام دوازدهم است مانند کسى است که در کنار رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) و براى دفاع از آن حضرت شمشیر مى زند
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
امام موسى کاظم (علیه السلام):
«طوبى
لشیعتنا المتمسکین بحبّنا فى غیبة قائمنا، الثابتین على موالاتنا والبراءة
من اعدائنا، اولئک منّا و نحن منهم، وقد رضوا بنا ائمة ورضینا بهم شیعة،
طوبى لهم ثم طوبى لهم، هم والله معنا فى درجتنا یوم القیامة». الزام الناصب، ص 68.
خوشا
به حال شیعیان ما که در غیبت قائم ما بر محبت و ولایت ما و بیزارى از
دشمنان ما پایدار ماندند، آنها از ماو ما از آنهائیم. و همانا آنان امامت
ما را پذیرفتند، ما هم آنها را به عنوان شیعیان خود پذیرفتیم. خوشا به حال
آنها و باز هم خوشا به حال آنها، آنها به خدا قسم در درجه ما و در کنار ما در روز قیامت اند.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
امام رضا (علیه السلام)
«ما أحسن الصبر و انتظار الفرج» )منتخب امام رضا (علیه السلام) الاثر، ص 496.
چه بهتر است صبر کردن و انتظار فرج کشیدن
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
امام جواد (علیه السلام):
«افضل اعمال شیعتنا انتظار الفرج» غیبت نعمانى، ص 180.
برترین اعمال شیعیانمان، انتظار فرج است
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
امام هادى (علیه السلام):
«لولا
من یبقى بعد غیبة قائمکم من العلماء الداعین الیه، والدّالین علیه،
والذّابین عن دینه بحُجج الله، والمنقذین للضعفاء من عبادالله من شباک
ابلیس ومردته، لما بقى احد الا ارتد عن دین الله. ولکنهم یمسکون ازمة قلوب
ضعفاء الشیعة کما یمسک صاحب السفینة سکانها، اولئک هم الافضلون عندالله
عزوجل». بحارالانوار، ج 51، ص 156.
اگر
نه این بود که پس از غیبت قائم آل محمد، برخى از علما وجود دارند که به
سوى او دعوت مى کنند و مردم را به حضرتش سوق مى دهند و از دینش با
استدلالهاى الهى حمایت مى کنند و ضعیفان از بندگان خدا را از افتادن در دام
ابلیس و یارانش، رهایى مى بخشند، پس به تحقیق هیچ کس نمى ماند جز اینکه از
دین خدا بر مى گشت. ولى آن عالمان زمان قلوب ضعفاى شیعه را مى گیرند
همانگونه که ناخداى کشتى، سکّان و فرمان کشتى را مى گیرد و پس آنها نزد
خداى عزوجل از همه برترند
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
امام صادق علیه السلام می فرماید:
«کسی
که دوست دارد از یاران قائم (عج) باشد، باید در انتظار ظهور باشد، و حتماً
باید کارهایش بر اساس تقوی، پاکی و اخلاق نیک باشد، چنین کسی منتظر امام
(عج) است. در این راه بکوشید و آماده باشید، گوارا باد بر شما ای جوانمردان
که رحمت خدا با شما است». («بحارالانوار»، ج 52، ص 140)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
امام باقر (علیه السلام):
اذا قام قائمنا وضع یده على رووس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم (بحارالانوار، ج 52، ص 336).
زمانى که قائم ما قیام نماید، دست خویش بر سر بندگان گذارد و بدین وسیله نیروهاى مردم را تمرکز بخشیده و اخلاقشان را کامل سازد
حضرت باقر (علیه السلام) در مورد رشد فرهنگى مردم در عصر ظهور فرمود:
«وتؤتون الحکمة فى زمانه حتى ان المراة لتقضى فى بیتها بکتاب الله تعالى و سنة رسول الله صلى الله علیه و آله».
علم
و حکمت به همه شما در زمان مردى از خاندان ما آموخته شود، بطورى که حتى زن
در خانه اش بر طبق کتاب خدا و سنت رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم)
قضاوت نمایدبحارالانوار، ج 52، ص 352.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
امام صادق (علیه السلام):
«لن تذهب الدنیا حتى یخرج رجل منا اهل البیت یحکم بحکم داود و آل داود لایسأل الناس بیّنة». کافى، ج 1، ص 397.
دنیا به پایان نرسد جز اینکه مردى از خاندان ما اهل بیت خروج نماید و به حکم داود و آل داود حکم کند و از کسى بیّنه و گواه نطلبد.