دکتری مدیریت رسانه

معرفی کامل رشته مدیریت رسانه

معرفی دوره کارشناسی ارشد مدیریت رسانه:

رشته میان رشته ای مدیریت رسانه در دپارتمانهای مختلف دنیا رویکردهای متفاوتی دارد.

1. این رشته برای اولین بار در ایران در سال 81 بوسیله دانشکده صداوسیما
ارائه شد. بنابراین رشته مدیریت رسانه در این دانشگاه رویکردی ارتباطات
محور دارد و در مجموعه دانشکده ارتباطات این دانشگاه قرار گرفته است و
بیشتر معطوف به اداره ی رادیو وتلویزیون است. استفاده از اساتید باتجربه و
ارزشی در حوزه رسانه ها، نزدیکی به محیط حقیقی رسانه ملی با تمام چالشها و
سختیهایش …

اطلاعات کامل مربوط به کنکور ارشد مدیریت رسانه

چکیده پایان نامه های دوره ارشد دانشگاه صداوسیما (جهت آشنایی بیشتر بارشته و دانشگاه)

دفترچه کنکور ارشد 93

 

دوره دکتری مدیریت رسانه:

در کنکور دکتری نیز این رشته ذیل
مجموعه مدیریت تعریف می شود و از قضا یکی از سختی های دانشجویان مدیریت
رسانه برای قبولی در دکتری همین مسئله است که باید با دانشجویان همه گرایش
های دیگر مدیریت رقابت کنند. در حال حاضر دانشگاه تهران و دانشگاه علوم
تحقیقات ارائه دهنده دوره دکتری مدیریت رسانه در ایران هستند!!!

 

بقیه در ادامه مطلب

 

معرفی دوره کارشناسی ارشد مدیریت رسانه:

رشته میان رشته ای مدیریت رسانه در دپارتمانهای مختلف دنیا رویکردهای متفاوتی دارد.

1. این رشته برای اولین بار در ایران در سال 81 بوسیله دانشکده صداوسیما
ارائه شد. بنابراین رشته مدیریت رسانه در این دانشگاه رویکردی ارتباطات
محور دارد و در مجموعه دانشکده ارتباطات این دانشگاه قرار گرفته است و
بیشتر معطوف به اداره ی رادیو وتلویزیون است. استفاده از اساتید باتجربه و
ارزشی در حوزه رسانه ها، نزدیکی به محیط حقیقی رسانه ملی با تمام چالشها و
سختیهایش
و محیط یکدست دانشجویان دانشکده ارتباطات این دانشگاه مزیت ویژه ای را برای دانشجویان این دانکشده فراهم آورده است.

البته پذیرفته شدن در این دانشگاه
فقط به رتبه کنکور محدود نشده است. مصاحبه علمی، گزینش اعتقادی، معاینات
پزشکی، تحقیق محلی و … دیگر مراحل لازم برای پذیرفته شدن در این دانشگاه
است. دانشگاه صداوسیما از پذیرفته شدگان به میزان دوبرابر مدت تحصیل تعهد
خدمت به سازمان صدا وسیما اخذ می کند.

2. اما اوضاع در دانشگاه علامه طباطبایی
به گونه دیگری است. رشته مدیریت رسانه در این دانشگاه زیرمجموعه دانشکده
مدیریت جای گرفته است. اساتید این دانشگاه در حوزه ارتباطات حرف اول را در
کشور می زنند. البته دانشجویان ارشد مدیریت رسانه این دانشگاه از این
اساتید بهره ی چندانی نمی برند. چراکه اساتید ارتباطاتی در دانشکده مدیریت
حضور ندارند!!!

3. این رشته در دانشگاه تهران
هم زیرمجموعه ی دانشکده مدیریت است. نکته مثبت در دانشگاه تهران این است
که دانشجویان این دانشگاه برای حضور در مقطع دکترا شانس بیشتری دارند. چرا
که از طرفی تنها دانشگاه دولتی ارائه دهنده دکتری این رشته در ایران
دانشگاه تهران است و از طرفی دیگر اساتید حاضر در مصاحبه دکتری این دانشگاه
اساتید سابق دانشجویان مدیریت رسانه در همین دانشگاه در دوره ارشد بوده
اند!!!

 

 

دروس دوره ارشد:

دروس پیش‌نیاز

ارتباط جمعی (۲ واحد)
مدیریت عمومی (۲ واحد)
کاربرد آمار در علوم اجتماعی (۲ واحد)
حقوق ارتباطات (۲ واحد)
ارتباطات انسانی (۲ واحد)
بنیادهای علم سیاست (۲ واحد)
جمع: ۱۲ واحد

دروس اختصاصی

نظریه‌های انتقادی در ارتباطات جمعی (۳ واحد)
ارتباطات بین‌الملل و میان فرهنگی (۳ واحد)
حقوق بین‌الملل ارتباط جمعی (۳ واحد)
مدیریت ارتباط و رفتار سازمانی (۳ واحد)
مدیریت اسلامی (۲ واحد)
مدیریت استراتژیک (۲ واحد)
مدیریت رسانه (۱) (۲ واحد)
مدیریت رسانه (۲) (۳ واحد)
روش تحقیق و ارزیابی (۲ واحد)
زبان تخصصی (۲ واحد)
پایان‌نامه (۴ واحد)

دروس اختیاری:

افکار عمومی (۲ واحد)

آشنایی با پروپزال(۲ واحد)

سمینار مدیریت(3واحد)

و….



نامه اعتراضی فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت رسانه درباره آزمون دکترا

به‌نام خدا

وزارت محترم علوم، تحقیقات و فناوری
سازمان محترم سنجش آموزش کشور
با سلام و احترام و پس از حمد خدا و درود و صلوات بر محمد و آل محمد؛

ضمن تسلیت و
تعزیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) و سپاس از خدمات و تلاش‌های
صورت گرفته، پیرو مکاتبات پیشین نکاتی چند پیرامون وضعیت مواد امتحانی
میان رشته مدیریت رسانه در آزمون دکتری مطرح می گردد.

1- مدیریت رسانه
فاقد مقطع کارشناسی مستقلی است و ماهیتی میان رشته ای دارد و عمدتا تلفیقی
از دو رشته مدیریت و ارتباطات اجتماعی است.

2- میان رشته
مدیریت رسانه در آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد ذیل مجموعه علوم ارتباطات
اجتماعی (کد 1138) تعریف گردیده است و متقاضیان برای ورود به این میان
رشته باید مواد امتحانی مرتبط با علوم ارتباطات اجتماعی بعلاوه دانش
مدیریت و همچنین معارف اسلامی را پاسخگو باشند. همانگونه که مشاهده می شود
ماهیت میان رشته ای مدیریت رسانه و تمایز آن با رشته های مادر (مدیریت و
علوم ارتباطات) در ترکیب مواد امتحانی تا حد زیادی نمایان است و توفیق در
این آزمون منوط به تسلط نسبی در هر دو مقوله مدیریت و ارتباطات است.

3- در طول دوره
کارشناسی ارشد مواد درسی نسبتا متوازن است و دانشجوی این رشته تقریبا بطور
مساوی از هر دو رشته مدیریت و ارتباطات و بعضا از سایر رشته ها بهره می
برد اما با این همه آنچه حاصل شده رشته ای جدید است و کاملا با مدیریت و
ارتباطات متفاوت است و دیگر نمی توان آنرا ذیل این دو رشته به حساب آورد.

۴- اما با کمال
شگفتی در آزمون مقطع دکتری مدیریت رسانه نه تنها برخلاف روند قبلی از
مجموعه علوم ارتباطات خارج و وارد مجموعه مدیریت شده بلکه هیچ تمایزی با
سایر گرایشهای مدیریت ندارد. به عبارت دیگر فارغ اتحصیل این رشته بر خلاف
آنچه در مقطع کارشناسی ارشد گذشته به ناگاه خود را در سرگردان در عرصه ای
می بیند که هیچ نسبتی با او و آموخته هایش ندارد. با نگاه به مواد امتحانی
در نظر گرفته شده برای مجموعه مدیریت این تناقض آشکار نمایان تر می گردد.

از بیان تناقضات واضح صرفنظر می کنیم اما ذکر چند نکته ضروری است.

نخست آنکه هم
عرض دانستن مدیریت رسانه با سایر گرایشهای مدیریت جفا به این رشته و فارغ
التحصیلان و همچنین نقض مصوبه شورای گسترش درمورد دلایل ایجاد رشته مدیریت
رسانه است.

دوم آنکه از
لحاظ علمی و تخصصی نیز چنین تصمیمی درست نیست. با این وضع داوطلب بدون
داشتن هیچ‌گونه درکی از دانش ارتباطات و ماهیت پیچیده رسانه های جمعی و
همچنین با دانستن علومی که هیچ ارتباط مستقیمی با مدیریت رسانه ندارند
همچون ریاضیات می تواند وارد این رشته شود. اینکار جز اتلاف منابع صرف شده
برای دانش‌آموختگان مدیریت رسانه در مقطع کارشناسی ارشد هیچ ثمر دیگری
ندارد.

سوم آنکه از
عدالت و انصاف بدور است که از متقاضی آزمونی گرفته شود که هیچ آموزشی در
آن مورد ندیده باشد. دروس تخصصی در نظر گرفته شده در سطح کارشناسی ارشد
مجموعه مدیریت (منابع انسانی و رفتار سازمانی پیشرفته) اصلا در سرفصلهای
کارشناسی ارشد مدیریت رسانه هیچ جایی ندارند. دروس تخصصی بر اساس مصوبه
شورای گسترش طبق جدول ذیل مشخص شده اند.

پرواضح است در
این رقابت نابرابر مجالی برای دانش آموختگان مدیریت رسانه نیست بلکه این
فارغ التحصیلان سایر گرایشهای مدیریتند که عرصه ای کاملا مطلوب و مهیا
برای عرض اندام می بینند. این اتفاق ناگوار متاسفانه در آزمون سال گذشته
رخ داد و علیرغم مکاتبات فراوان و هشدارها در این خصوص به این دلسوزیها
وقعی نهاده نشد و شد آنچه نباید می شد. اگر به قبول شدگان دوره دکتری
نگاهی بیاندازید و از اساتید گرامی بپرسید به شما خواهند گفت چه اتفاقی
ناگواری افتاده است.

نکته آخر اینکه
طبق آنچه در شرایط آزمون دکتری آمده است با آنکه مدیریت رسانه در آزمون
کارشناسی ارشد ذیل مجموعه علوم ارتباطات قرار دارد فارغ التحصیلان مدیریت
رسانه حق شرکت در آزمون رشته ارتباطات را نیز ندارند در حالیکه با توجه به
سزفصلهای دوره کارشناسی ارشد بنظر نمی رسد از لحاظ علمی چنین صلاحیتی وجود
نداشته باشد. البته جالب آنجاست که فارغ التحصیلان ارتباطات اجازه شرکت در
آزمون مدیریت رسانه را دارند.

اگر چه نکات
فراوان دیگری نیز وجود دارد آنچه گذشت دردنامه ای بود برآمده از دغدغه های
ارزشمندی که تعالی نظام رسانه ای کشور در راستای تحقق اهداف عالی انقلاب
اسلامی را هدف خویش قرار داده است. دقت در تصمیماتی این‌چنین مهم لازمه
حرکت صحیح در این مسیر است که انشا الله حاصل گردد.

موکدا درخواست
داریم ضمن بازنگری در این مسئله عرصه رقابت سالم برای استفاده عادلانه از
امکانات آموزشی کشور فراهم گردد. به این جهت می توان با استفاده از نظر
کارشناسان دغدغه مند و همچنین فارغ التحصیلان مدیریت رسانه و همچنین
اساتید مرتبط و دلسوز تغییرات مطلوب صورت گیرد. تعبیه دروس و سرفصلهای
تخصصی مدیریت رسانه و استقلال آزمونی از مدیریت و ارتباطات از ضروریات
چنین امری بنظر می رسد. بی صبرانه در انتظار پاسخ دلگرم کننده شما هستیم.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top