موتور الکتریکی
مقدمه
یک موتور الکتریکی ، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل میکند. عمل عکس آن که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است، توسط ژنراتور انجام میشود. این دو وسیله بجز در عملکرد ، مشابه یکدیگر هستند. اکثر موتورهای الکتریکی توسط الکترومغناطیس کار میکنند، اما موتورهایی که بر اساس پدیدههای دیگری نظیر نیروی الکتروستاتیک و اثر پیزوالکتریک کار میکنند، هم وجود دارند.
ایده کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار میگیرد، نیرویی بر روی آن ماده از سوی میدان اعمال میشود. در یک موتور استوانهای ، روتور به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به فاصلهای معین از محور روتور به روتور اعمال میشود، میگردد.
اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما موتور خطی هم وجود دارند. در یک
موتور دوار بخش متحرک (که معمولاً درون موتور است) روتور و بخش ثابت استاتور خوانده میشود. موتور شامل آهنرباهای الکتریکی است که روی یک قاب سیم پیچی شده است. گر چه این قاب اغلب آرمیچر
خوانده میشود، اما این واژه عموماً به غلط بکار برده میشود. در واقع
آرمیچر آن بخش از موتور است که به آن ولتاژ ورودی اعمال میشود یا آن بخش
از ژنراتور است که در آن ولتاژ خروجی ایجاد میشود. با توجه به طراحی ماشین
، هر کدام از بخشهای روتور یا استاتور میتوانند به عنوان آرمیچر باشند.
برای ساختن موتورهایی بسیار ساده کیتهایی را در مدارس استفاده میکنند.
انواع موتورهای الکتریکی
موتورهای DC
یکی از اولین موتورهای دوار ، اگر نگوییم اولین ، توسط مایکل فارادی
در سال 1821م ساخته شده بود و شامل یک سیم آویخته شده آزاد که در یک ظرف
جیوه غوطهور بود، میشد. یک آهنربای دائم در وسط ظرف قرار داده شده بود.
وقتی که جریانی از سیم عبور میکرد، سیم حول آهنربا به گردش در میآمد و
نشان میداد که جریان منجر به افزایش یک میدان مغناطیسی دایرهای اطراف سیم
میشود. این موتور اغلب در کلاسهای فیزیک مدارس نشان داده میشود، اما
گاهاً بجای ماده سمی جیوه ، از آب نمک استفاده میشود.
موتور کلاسیک DC دارای آرمیچری از آهنربای الکتریکی است. یک سوییچ گردشی به نام کموتاتور
جهت جریان الکتریکی را در هر سیکل دو بار برعکس می کند تا در آرمیچر جریان
یابد و آهنرباهای الکتریکی، آهنربای دائمی را در بیرون موتور جذب و دفع
کنند. سرعت موتور DC به مجموعه ای از ولتاژ و جریان عبوری از سیم پیچهای
موتور و بار موتور یا گشتاور ترمزی ، بستگی دارد.
سرعت موتور DC
وابسته به ولتاژ و گشتاور آن وابسته به جریان است. معمولاً سرعت توسط ولتاژ
متغیر یا عبور جریان و با استفاده از تپها (نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت
سیم پیچ) در سیم پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر ، کنترل
میشود. بدلیل اینکه این نوع از موتور میتواند در سرعتهای پایین گشتاوری
زیاد ایجاد کند، معمولاً از آن در کاربردهای ترکشن (کششی) نظیر لکوموتیوها
استفاده میکنند.
اما به هرحال در طراحی کلاسیک محدودیتهای متعددی وجود دارد که بسیاری
از این محدودیتها ناشی از نیاز به جاروبکهایی برای اتصال به کموتاتور است.
سایش جاروبکها و کموتاتور ، ایجاد اصطکاک میکند و هر چه که سرعت موتور
بالاتر باشد، جاروبکها میبایست محکمتر فشار داده شوند تا اتصال خوبی را
برقرار کنند. نه تنها این اصطکاک منجر به سر و صدای موتور میشود بلکه این
امر یک محدودیت بالاتری را روی سرعت ایجاد میکند و به این معنی است که
جاروبکها نهایتاً از بین رفته نیاز به تعویض پیدا میکنند. اتصال ناقص
الکتریکی نیز تولید نویز الکتریکی در مدار متصل میکند. این مشکلات با
جابجا کردن درون موتور با بیرون آن از بین میروند، با قرار دادن آهنرباهای
دائم در داخل و سیم پیچها در بیرون به یک طراحی بدون جاروبک میرسیم.
موتورهای میدان سیم پیچی شده
آهنرباهای دائم در (استاتور) بیرونی یک موتور DC را میتوان با
آهنرباهای الکتریکی تعویض کرد. با تغییر جریان میدان (سیم پیچی روی آهنربای
الکتریکی) میتوانیم نسبت سرعت/گشتاور موتور را تغییر دهیم. اگر سیم پیچی
میدان به صورت سری با سیم پیچی آرمیچر قرار داده شود، یک موتور گشتاور
بالای کم سرعت و اگر به صورت موازی قرار داده شود، یک موتور سرعت بالا با
گشتاور کم خواهیم داشت. میتوانیم برای بدست آوردن حتی سرعت بیشتر اما با
گشتاور به همان میزان کمتر ، جریان میدان را کمتر هم کنیم. این تکنیک برای
ترکشن الکتریکی و بسیاری از کاربردهای مشابه آن ایدهآل است و کاربرد این
تکنیک میتواند منجر به حذف تجهیزات یک جعبه دنده متغیر مکانیکی شود.
موتورهای یونیورسال
یکی از انواع موتورهای DC میدان سیم پیچی شده
موتور ینیورسال است. اسم این موتورها از این واقعیت گرفته شده است که این
موتورها را میتوان هم با جریان DC و هم AC بکار برد، اگر چه که اغلب
عملاً این موتورها با تغذیه AC کار میکنند. اصول کار این موتورها بر این
اساس است که وقتی یک موتور DC میدان سیم پیچی شده به جریان متناوب
وصل میشود، جریان هم در سیم پیچی میدان و هم در سیم پیچی آرمیچر (و در
میدانهای مغناطیسی منتجه) همزمان تغییر میکند و بنابراین نیروی مکانیکی
ایجاد شده همواره بدون تغییر خواهد بود. در عمل موتور بایستی به صورت خاصی
طراحی شود تا با جریان AC سازگاری داشته باشد (امپدانس/راکتانس بایستی
مدنظر قرار گیرند) و موتور نهایی عموماً دارای کارایی کمتری نسبت به یک
موتور معادل DC خالص خواهد بود.
مزیت این موتورها این است که
میتوان تغذیه AC را روی موتورهایی که دارای مشخصههای نوعی موتورهای DC
هستند بکار برد، خصوصاً اینکه این موتورها دارای گشتاور راه اندازی بسیار
بالا و طراحی بسیار جمع و جور در سرعتهای بالا هستند. جنبه منفی این
موتورها تعمیر و نگهداری و مشکل قابلیت اطمینان آنهاست که به علت وجود
کموتاتور ایجاد میشود و در نتیجه این موتورها به ندرت در صنایع مشاهده
میشوند، اما عمومیترین موتورهای AC در دستگاههایی نظیر مخلوط کن و
ابزارهای برقی که گاهاً استفاده میشوند، هستند.
موتورهای AC
- موتورهای AC تک فاز:
معمولترین موتور تک فاز موتور سنکرون قطب چاکدار است، که اغلب در دستگاه هایی بکار می رود که گشتاور پایین نیاز دارند، نظیر پنکههای برقی ، اجاقهای ماکروویو و دیگر لوازم خانگی کوچک. نوع دیگر موتور AC تک فاز موتور القایی است، که اغلب در لوازم بزرگ نظیر ماشین لباسشویی و خشک کن لباس
بکار میرود. عموماً این موتورها میتوانند گشتاور راه اندازی بزرگتری را
با استفاده از یک سیم پیچ راه انداز به همراه یک خازن راه انداز و یک کلید
گریز از مرکز ، ایجاد کنند.
هنگام راه اندازی ، خازن
و سیم پیچ راه اندازی از طریق یک دسته از کنتاکتهای تحت فشار فنر روی
کلید گریز از مرکز دوار ، به منبع برق متصل میشوند. خازن به افزایش گشتاور
راه اندازی موتور کمک میکند. هنگامی که موتور به سرعت نامی رسید، کلید
گریز از مرکز فعال شده ، دسته کنتاکتها فعال میشود، خازن و سیم پیچ راه
انداز سری شده را از منبع برق جدا میسازد، در این هنگام موتور تنها با
سیم پیچ اصلی عمل میکند.
- موتورهای AC سه فاز:
برای کاربردهای نیازمند به توان بالاتر، از موتورهای القایی سه
فاز AC (یا چند فاز) استفاده میشود. این موتورها از اختلاف فاز موجود بین
فازهای تغذیه چند فاز الکتریکی برای ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی دوار
درونشان ، استفاده میکنند. اغلب ، روتور شامل تعدادی هادیهای مسی است که
در فولاد قرار داده شدهاند. از طریق القای الکترومغناطیسی
میدان مغناطیسی دوار در این هادیها القای جریان میکند، که در نتیجه منجر
به ایجاد یک میدان مغناطیسی متعادل کننده شده و موجب میشود که موتور در
جهت گردش میدان به حرکت در آید.
این نوع از موتور با نام موتور القایی
معروف است. برای اینکه این موتور به حرکت درآید بایستی همواره موتور با
سرعتی کمتر از فرکانس منبع تغذیه اعمالی به موتور ، بچرخد، چرا که در غیر
این صورت میدان متعادل کنندههای در روتور ایجاد نخواهد شد. استفاده از این
نوع موتور در کاربردهای ترکشن نظیر لوکوموتیوها ، که در آن به موتور ترکشن آسنکرون
معروف است، روز به روز در حال افزایش است. به سیم پیچهای روتور جریان
میدان جدایی اعمال میشود تا یک میدان مغناطیسی پیوسته ایجاد شود، که در موتور سنکرون
وجود دارد، موتور به صورت همزمان با میدان مغناطیسی دوار ناشی از برق AC
سه فاز ، به گردش در میآید. موتورهای سنکرون را میتوانیم به عنوان مولد
جریان هم بکار برد.
سرعت موتور AC در ابتدا به فرکانس تغذیه بستگی
دارد و مقدار لغزش ، یا اختلاف در سرعت چرخش بین روتور و میدان استاتور ،
گشتاور تولیدی موتور را تعیین میکند. تغییر سرعت در این نوع از موتورها را
میتوان با داشتن دسته سیم پیچها یا قطبهایی در موتور که با روشن و خاموش
کردنشان سرعت میدان دوار مغناطیسی تغییر میکند، ممکن ساخت. به هر حال با
پیشرفت الکترونیک قدرت می توانیم با تغییر دادن فرکانس منبع تغذیه ، کنترل
یکنواخت تری بر روی سرعت موتورها داشته باشیم.
موتورهای پلهای
نوع دیگری از موتورهای الکتریکی موتور پلهای
است، که در آن یک روتور درونی ، شامل آهنرباهای دائمی توسط یک دسته از
آهنرباهای خارجی که به صورت الکترونیکی روشن و خاموش میشوند، کنترل
میشود. یک موتور پلهای ترکیبی از یک موتور الکتریکی DC و یک سلونوئید
است. موتورهای پلهای ساده توسط بخشی از یک سیستم دندهای در حالتهای
موقعیتی معینی قرار میگیرند، اما موتورهای پلهای نسبتا کنترل شده ،
میتوانند بسیار آرام بچرخند. موتورهای پلهای کنترل شده با کامپیوتر یکی
از فرمهای سیستمهای تنظیم موقعیت است، بویژه وقتی که بخشی از یک سیستم
دیجیتال دارای کنترل فرمان یار باشند.
موتورهای خطی
یک موتور خطی
اساساً یک موتور الکتریکی است که از حالت دوار در آمده تا بجای اینکه یک
گشتاور (چرخش) گردشی تولید کند، یک نیروی خطی توسط ایجاد یک میدان
الکترومغناطیسی سیار در طولش ، بوجود آورد. موتورهای خطی اغلب موتورهای
القایی یا پلهای هستند. میتوانید یک موتور خطی را در یک قطار سریع السیر
ماگلیو مشاهده کنید که در آن قطار روی زمین پرواز میکند.
دانلود مقاله موتورهای الکتریکی
مقدمه
یک موتورالکتریکی، الکتریسیته را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند. عمل عکس آن
که تبدیل حرکت مکانیکی به الکتریسیته است توسط ژنراتور انجام می شود. این
دو وسیله بجز در عملکرد، مشابه یکدیگر هستند .اکثر موتورهای الکتریکی توسط
الکترو مغناطیس کار می کنند، اما موتورهایی که براساس پدیده های دیگری نظیر
نیروی الکتروستاتیک و اثر بیزوالکتریک کاری کنند هم وجود دارند.
ایده کلی این است که وقتی که یک ماده حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک
میدان مغناطیسی قرار می گیرد، نیرویی برآن ماده از سوی میدان اعمال می شود.
دریک موتور استوانه ای، روتور به علت گشتاوری که ناشی از نیرویی است که به
فاصله ای معین از محور روتور به روتور اعمال می شود می گردد.
اغلب موتورهای الکتریکی دوارند، اما موتور خطی مهم وجود دارند. در یک
موتور دوار بخش متحرک روتور و بخش ثابت استاتور خوانده می شود. موتور شامل
آهنرباهای الکتریکی است که روی یک قاب سیم پیچی شده است.
انواع موتورهای الکتریکی عبارتند از:
۱- موتورهایDC
۲- موتورهایAC
۳- موتورهای پله ای
۴- موتورهای خطی
موتورهای AC شامل موتورهای AC تک فاز و موتورهای AC سه فاز می شوند.
موتورهای AC تک فاز:
معمولترین موتور AC تک فاز موتور سنکرون قطب چاکدار است که اغلب در دستگاه
هایی به کار می رود که گشتاور پایین نیاز دارند نظیر پنکه های برقی، اجاق
های ماکروویو ودیگر لوازم خانگی کوچک، نوع دیگر موتور AC تک فاز
موتورالقایی است که اغلب در لوازم بزرگ نظیر ماشین لباسشویی و خشک کن لباس
به کار می رود.
موتورهای AC سه فاز:
برای کاربردهای نیازمند به توان های بالاتر ،از موتورهای القایی سه فاز AC
(یا چند فاز) استفاده می شود. این موتورها از اختلاف فاز موجود بین فازهای
تغذیه چند فاز الکتریکی برای ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی دوار درونشان
استفاده می کنند.اغلب روتور شامل تعدادی هادی های مسی است ، که در فولاد
قرار داده شده اند. از طریق القای الکترو مغناطیسی میدان مغناطیسی دوار در
این هادی هاالقای جریان می کند، که در نتیجه منجر به ایجاد یک میدان
مغناطیسی متعادل کننده شده وموجب می شود که موتور در جهت گردش میدان به
حرکت در آید. این نوع از موتور با نام موتور القایی معروف است. ماشین های
القائی سه فاز ، ماشین هایی با سرعت آسنکردن هستند که در حالت موتوری
زیرسرعت سنکرون ودر حالت ژنراتوری بالای سرعت سنکرون کار می کنند. این
ماشین ها که مستحکم بوده و به نگهداری کمی نیاز دارند در مقایسه با ماشین
های سنکرون و DC در اندازه ای مشابه ، ارزان تر می باشند و در محدوده چند
وات تا ۱۰۰۰HP ساخته شده و به کار گرفته می شوند. همچنین در مواردی نظیر
قابلیت اطمینان بالاتر، وزن،حجم وانریسی کمتر، راندمان بیشتر، قابلیت
عملکرد در محیط های باگرد و غبار و در محیط های قابل انفجار نسبت به
موتورهای DC برتر هستند.
مشکل اصلی موتورهای dc وجود کموتاتور و جاروبک است، که نگهداری زیاد و
پرهزینه و نامناسب بودن عملکرد موتور در محیط های باگرد وغبار بالا و قابل
انفجار را بدنبال دارد با توجه به مزایای فوق در تمامی کاربردها موتورهای
القایی بطور وسیع بر سایر موتورهای الکتریکی ترجیح داده می شوند با این حال
تا چندی پیش از موتورهای القایی فقط در کاربردهای سرعت ثابت استفاده شده
است و در کاربردهای سرعت متغیر موتورهای DC ترجیح داده شده اند این امر
ناشی از آنست که روش های مرسوم در کنترل سرعت موتورهای القایی هم
غیراقتصادی وهم دارای راندمان کم بوده است. اما با بهبود در قابلیت ها و
کاهش در هزینه تریستورها و اخیراً در تراتریستورهای قدرت و GTO ها ( که در
کنترل سرعت این موتورها استفاده می شوند) امکان ساخت محرکه های سرعت متغیر
با استفاده از موتورهای القایی بوجود آمده است که در برخی موارد حتی از نظر
هزینه و عملکرد با موتور dc نیز پیشی گرفته اند در واقع چرخ صنایع امروز
را این ماشین ها می گردانند هرچند که سرعت آنها به آسانی سرعتDC قابل کنترل
نبوده و جریان راه اندازی زیادی که تقریباً ۶ تا ۸ برابر جریان بار کامل
آنهاست نیاز دارند. در ضمن این موتورها وقتی با بارکم کار می کنند ، ضریب
قدرت پایین دارند.سرعت موتورAC در ابتدا به فرکانس تغذیه بستگی دارد ومقدار
لغزش، یا اختلاف در سرعت چرخش بین روتور و میدان استاتور، گشتاور تولیدی
موتور را تعیین می کند تغییر سرعت دراین نوع از موتورها را می توان با
داشتن دسته سیم پیچی ها یا قطب هایی در موتور که با روشن و خاموش کرد نشان
سرعت میدان دوار مغناطیسی تغییر می کند ممکن ساخت. به هر حال با پیشرفت
الکترونیک قدرت می توانیم با تغییردادن فرکانس منبع تغذیه ، کنترل یکنواخت
تری بر روی سرعت موتورها داشته باشیم . به طور کلی روشهای مرسوم کنترل سرعت
موتور AC(القائی) به صورت زیر است:
۱- کنترل با منبع ولتاژ متغیر فرکانس ثابت
۲- کنترل با منبع ولتاژ فرکانس متغیر
۳- کنترل مقاومت رتور
۴- کنترل از روش تزریق ولتاژ در مدار رتور