درباره بیل مکانیکی

● بيل هاي مکانيکي

بيل هاي مکانيکي ازاولين ماشين آلات مدرن ساختماني
است که درعمليات خاکي بکاررفته است بيل هاي مکانيکي عمدتا” براي گود برداري
درخاک وبارکردن آن با کاميون يا تريلي ويا تسمه نقاله ها بکارميرود انواع
پرقدرت آن قادربه گودبرداري درتمام انواع خاکها بجزصخرخ سنگها بدون تخريب
اوليه ميباشد

بيل هاي مکانيکي ازسه قسمت اساسي تشکيل شده است : ارابه – قسمت اتاقک گردان روي ارابه وقسمت الحاقي جلوي ماشين .

ارابه يا شاسي – شاسي به دونوع تقسيم ميشود شاسي چرخ زنجيري شاسي چرخ لاستيکي ( کاميون )

شاسي
چرخ زنجيري با ثبات وقابل اطمينان براي اتاقک چرخنده فوقاني ايجاد ميکند و
قابليت تحرک بسيارخوبي درمحل خاک برداري ايجاد ميکند درضمن به دليل سطح
وسيع چرخها فشارکمي برروي خاک ايجاد ميکند که امکان کاربرروي خاکهاي سست را
فراهم ميکند درموارد ي که برحسب نوع خاک اصطحکاک بيشتري مورد نيازبوده
ومسئله لغزندگي وجود داشته باشد نقش زنجير درماشين اهميت پيدا ميکند درعوض
اينگونه بيلها سرعت کمي دارند

شاسي هاي چرخ لاستيکي داراي سرعت
حرکتي بيشتري بوده ولذا براي کارهاي کوچکي که تعداد سفرزياد بوده وسطح راه
مورد استفاده محکم باشد مفيدترند اين نوع شاسي خودبردونوع است : نوع خود
متحرک که ازاتاقک فرمان ميگرد ونوع ديگرکه درقسمت عقب کاميون نصب ميشود وآن
را کاميوني ميگويند؛ سرعت نوع اول ۵۰ وسرعت نوع دوم ۸۰کيلومتر درساعت
ميرسد .

● انواع بيلهاي مکانيکي:

الف) بيل مکانيکي با جام معکوس

به اين بيل اسامي متعددي داده مي شود از قبيل:کج بيل – بيل پشت خم وبيل کششي.

اين بيلها در دو نوع مکانيکي و هيدروليکي هستند وبراي حفاري مناسبند.

ب) بيل مکانيکي با سيستم کابلي

اين
بيل مکانيکي عبارت است از اطاقک گرداني که سوار بر چرخها بوده ودر انتهاي
جلويي آن بيل متصل شده است. اين بيل در دو نوع مکانيکي و هيدروليکي مي
باشند.

ج) بيل کششي (دراگلاين)

بيل کششي دراگلاين ازيک اطاقک
فرمان – جرثقيل – جام بيل کششي و کابلهاي لازم جهت کنترل قسمتهاي مختلف
تشکيل شده است.بيل کششي قادر است در سطوح خيلي بالاتر وخيلي پايينتر از سطح
اتکاء خود است ودر انواع زمينهاي مورد استفاده قرار مي گيرد. بازوي طويل
آن براي حفاري و تخليه مواد کنده شده مفيد بوده وزمان سيکل کار کوتاه از
محاسن اين ماشين ميباشد.

بیل هیدرولیکی (Hydraulic Excavator) که در فارسی
بیشتر بیل مکانیکی نامیده می‌شود از ماشین سنگین عمرانی و مهندسی می‌باشد
که شامل بازوی مفصلی، باکت و کابین گردان در قسمت بالا و زنجیر و یا چرخ
لاستیکی در زیر می‌باشد. این ماشین ارتقاء یافتهٔ بیل‌های بخار می‌باشد.

از قابلیت‌های این ماشین می‌توان به نصب چکش که بسیار پرکاربرد می‌باشد اشاره کرد. نصب چکش برقی یا پنوماتیک بجای باکت این دستگاه، این امکان را فراهم می‌کند که سطوح و احجام سنگی یا بتونی را که بنا به دلایلی نمی‌توان با مواد منفجره تخریب کرد، به‌وسیله مجموعه این دو وسیله (بیل و چکش) تخریب نمود.

لازم به ذکر است به دلیل حجم کم باکت و هزینه‌های بالای نگهداری، برای خاکهای نرم و با حجم زیاد لودر وسیله اقتصادی تر و مناسب تری است.

موارد استفاده

بیل با قطعات و اتصالات مرتبط با حفر سریع

بیل در حال تخریب یک ساختمان

  • حفر کانال، گودال، زیرسازی
  • حمل مواد
  • برش توسط ادوات هیدرولیکی
  • تخریب
  • تسطیح زمین
  • معدنکاری
  • لایروبی رودخانه

تولیدکنندگان عمده

از عمده‌ترین تولیدکنندکان بیل‌های هیدرولیکی شرکت‌های کوماتسو، کاترپیلار، دوسان، دوو، لیبر، کوبلکو، هیتاچی و هیوندایی می‌باشند و در ایران شرکت هپلو بیل‌های تولید خود و کوماتسو را تولید می‌کند.

 

 


L6336486199830.jpg

 



مقالات عمرانی به روز – بیل های مکانیکی

بیل های مکانیکی از اولین ماشین آلات مدرن
ساختمانی است که درعملیات خاکی بکاررفته است بیل های مکانیکی عمدتا” برای
گودبرداری درخاک و بارکردن آن با کامیون یا تریلی و یا تسمه نقاله ها بکار
میرود انواع پرقدرت آن قادر به گودبرداری درتمام انواع خاکها بجز صخره
سنگها بدون تخریب اولیه میباشد.
بیل های
مکانیکی ازسه قسمت اساسی تشکیل شده است : ارابه – قسمت اتاقک گردان روی
ارابه وقسمت الحاقی جلوی ماشین . ارابه یا شاسی – شاسی به دونوع تقسیم
میشود شاسی چرخ زنجیری شاسی چرخ لاستیکی ( کامیون ) شاسی چرخ زنجیری با
ثبات وقابل اطمینان برای اتاقک چرخنده فوقانی ایجاد میکند و قابلیت تحرک
بسیارخوبی درمحل خاکبرداری ایجاد میکند درضمن به دلیل سطح وسیع چرخها
فشارکمی برروی خاک ایجاد میکند که امکان کار بر روی خاکهای سست را فراهم
میکند درمواردی که برحسب نوع خاک اصطحکاک بیشتری مورد نیازبوده ومسئله
لغزندگی وجود داشته باشد نقش زنجیر در ماشین اهمیت پیدا میکند درعوض
اینگونه بیلها سرعت کمی دارند.

شاسی های چرخ لاستیکی دارای سرعت حرکتی بیشتری
بوده ولذا برای کارهای کوچکی که تعداد سفرزیاد بوده وسطح راه مورد استفاده
محکم باشد مفیدترند این نوع شاسی خود بر دو نوع است : نوع خود متحرک که از
اتاقک فرمان میگرد و نوع دیگر که درقسمت عقب کامیون نصب میشود وآن را
کامیونی میگویند. سرعت نوع اول 50 وسرعت نوع دوم 80کیلومتر درساعت میرسد .

انواع بیلهای مکانیکی: الف- بیل مکانیکی با جام معکوس
به
این بیل اسامی متعددی داده می شود از قبیل:کج بیل – بیل پشت خم وبیل کششی.
این بیلها در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی هستند و برای حفاری مناسبند.

ب- بیل مکانیکی با سیستم کابلی این
بیل مکانیکی عبارت است از اطاقک گردانی که سوار بر چرخها بوده ودر انتهای
جلویی آن بیل متصل شده است. این بیل در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی می
باشند.

ج- بیل کششی (دراگلاین) بیل کششی
دراگلاین ازیک اطاقک فرمان – جرثقیل – جام بیل کششی و کابلهای لازم جهت
کنترل قسمتهای مختلف تشکیل شده است.بیل کششی قادر است در سطوح خیلی بالاتر و
خیلی پایینتر از سطح اتکاء خود است ودر انواع زمینهای مورد استفاده قرار
می گیرد. بازوی طویل آن برای حفاری و تخلیه مواد کنده شده مفید بوده و زمان
سیکل کار کوتاه از محاسن این ماشین میباشد.

د- جرثقیل جرثقیل تشکیل شده از اطاق
فرمان ویک تیر بلند مشبک وقلب جرثقیل و معمولا برای باند کردن اجسام سنگین
وحرکت دادن آنها بکار میرود. با اتصال دستگاههای مختلف به انتهای تیر مشبک
بلند جرثقیل می توان از استفاده های دیگری نمود.جرثقیل ها هم بر دو نوع
مکانیکی و هیدرولیکی می باشند که امروزه بیشتر هیدرولیکی می باشند



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top