جملات کوتاه درباره حرف زدن و صدا و گفتن و فریاد زدن از روناس
وقتی می بینی هیچ صدایی برای گفتن حرفت نداری، بدان که خیلی حرف برای فریاد زدن داری….روناس
رواياتی از امام جواد عليه السّلام درباره حضرت ولی عصر(عج)
.. و خداى تعالى امر او را در يك شب
اصلاح فرمايد چنان كه امر موسى كليم اللَّه عليه السّلام را اصلاح فرمود،
او رفت تا براى خانواده اش شعله اى آتش بياورد امّا چون برگشت، رسول و
پيامبر بود.
رواياتی از امام جواد عليه السّلام درباره حضرت ولی عصر(عج)
روایت اول:
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ
زَيْدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام
الْحَسَنِيُّ قَالَ دَخَلْتُ عَلَى سَيِّدِي مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ
مُوسَى بْنِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ
عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ علیهم السلام وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ
عَنِ الْقَائِمِ أَ هُوَ الْمَهْدِيُّ أَوْ غَيْرُهُ فَابْتَدَأَنِي
فَقَالَ لِي يَا أَبَا الْقَاسِمِ إِنَّ الْقَائِمَ مِنَّا هُوَ
الْمَهْدِيُّ الَّذِي يَجِبُ أَنْ يُنْتَظَرَ فِي غَيْبَتِهِ وَ يُطَاعَ
فِي ظُهُورِهِ وَ هُوَ الثَّالِثُ مِنْ وُلْدِي وَ الَّذِي بَعَثَ
مُحَمَّداً ص بِالنُّبُوَّةِ وَ خَصَّنَا بِالْإِمَامَةِ إِنَّهُ لَوْ لَمْ
يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ
الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ فِيهِ فَيَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا
كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً وَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى
لَيُصْلِحُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَةٍ كَمَا أَصْلَحَ أَمْرَ كَلِيمِهِ
مُوسَى علیه السلام إِذْ ذَهَبَ لِيَقْتَبِسَ لِأَهْلِهِ نَاراً فَرَجَعَ
وَ هُوَ رَسُولٌ نَبِيٌّ ثُمَّ قَالَ علیه السلام أَفْضَلُ أَعْمَالِ
شِيعَتِنَا انْتِظَارُ الْفَرَج
عبد العظيم حسنىّ گويد: بر مولاى
خود امام جواد عليه السّلام وارد شدم و مىخواستم از قائم پرسش كنم كه آيا
مهدى هم اوست يا غير او؟ امام آغاز سخن كرد و فرمود: اى ابو القاسم قائم ما
همان مهدىّ است كسى كه بايد در غيبتش او را انتظار كشند و در ظهورش او را
فرمان برند و او سومين از فرزندان من است و سوگند به كسى كه محمّد صلّى
اللَّه عليه و آله و سلّم را به نبوّت مبعوث فرمود و ما را به امامت مخصوص
گردانيد اگر از عمر دنيا جز يك روز باقى نمانده باشد خداوند آن روز را
طولانى گرداند تا در آن قيام كند و زمين را پر از عدل و داد نمايد همچنان
كه آكنده از ظلم و جور شده باشد و خداى تعالى امر او را در يك شب اصلاح
فرمايد چنان كه امر موسى كليم اللَّه عليه السّلام را اصلاح فرمود، او رفت
تا براى خانوادهاش شعلهاى آتش بياورد امّا چون برگشت، رسول و پيامبر بود.
سپس فرمود: برترين اعمال شيعيان ما انتظار فرج است.
عَبْدِ
الْعَظِيمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ قَالَ قُلْتُ لِمُحَمَّدِ
بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى علیه السلام إِنِّي لَأَرْجُو أَنْ تَكُونَ
الْقَائِمَ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ الَّذِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ
قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً فَقَالَ علیه السلام
يَا أَبَا الْقَاسِمِ مَا مِنَّا إِلَّا وَ هُوَ قَائِمٌ بِأَمْرِ اللَّهِ
عَزَّ وَ جَلَّ وَ هَادٍ إِلَى دِينِ اللَّهِ وَ لَكِنَّ الْقَائِمَ
الَّذِي يُطَهِّرُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ الْأَرْضَ مِنْ أَهْلِ
الْكُفْرِ وَ الْجُحُودِ وَ يَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً هُوَ الَّذِي
تَخْفَى عَلَى النَّاسِ وِلَادَتُهُ وَ يَغِيبُ عَنْهُمْ شَخْصُهُ وَ
يَحْرُمُ عَلَيْهِمْ تَسْمِيَتُهُ وَ هُوَ سَمِيُّ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ
كَنِيُّهُ وَ هُوَ الَّذِي تُطْوَى لَهُ الْأَرْضُ وَ يَذِلُّ لَهُ كُلُّ
صَعْبٍ وَ يَجْتَمِعُ إِلَيْهِ مِنْ أَصْحَابِهِ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ
ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ رَجُلًا مِنْ أَقَاصِي الْأَرْضِ وَ
ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ
اللَّهُ جَمِيعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ فَإِذَا
اجْتَمَعَتْ لَهُ هَذِهِ الْعِدَّةُ مِنْ أَهْلِ الْإِخْلَاصِ أَظْهَرَ
اللَّهُ أَمْرَهُ فَإِذَا كَمَلَ لَهُ الْعَقْدُ وَ هُوَ عَشَرَةُ آلَافِ
رَجُلٍ خَرَجَ بِإِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلَا يَزَالُ يَقْتُلُ
أَعْدَاءَ اللَّهِ حَتَّى يَرْضَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ عَبْدُ
الْعَظِيمِ فَقُلْتُ لَهُ يَا سَيِّدِي وَ كَيْفَ يَعْلَمُ أَنَّ اللَّهَ
عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ رَضِيَ قَالَ يُلْقِي فِي قَلْبِهِ الرَّحْمَةَ
فَإِذَا دَخَلَ الْمَدِينَةَ أَخْرَجَ اللَّاتَ وَ الْعُزَّى
فَأَحْرَقَهُمَا
عبد العظيم حسنىّ گويد: به امام جواد عليه السّلام
گفتم: اميدوارم شما قائم اهل بيت محمّد باشيد كسى كه زمين را پر از عدل و
داد نمايد همچنان كه آكنده از ظلم و جور شده باشد. فرمود: اى أبو القاسم!
هيچ يك از ما نيست جز آنكه قائم به امر خداى تعالى و هادى به دين الهى است،
امّا قائمى كه خداى تعالى توسّط او زمين را از اهل كفر و انكار پاك سازد و
آن را پر از عدل و داد نمايد كسى است كه ولادتش بر مردم پوشيده و شخصش از
ايشان نهان و بردن نامش حرام است، و او همنام و هم كنيه رسول خدا صلّى
اللَّه عليه و آله و سلّم است و او كسى است كه زمين برايش در پيچيده شود و
هر دشوارى برايش هموار گردد و از اصحابش سيصد و سيزده تن به تعداد اصحاب
بدر از دورترين نقاط زمين به گرد او فراهم آيند و اين همان قول خداى تعالى
است كه فرمود: ايْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً إِنَّ
اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
و چون اين تعداد از اهل اخلاص
به گرد او فراهم آيند خداى تعالى امرش را ظاهر سازد و چون عقد كه عبارت از
ده هزار مرد باشد كامل شد به اذن خداى تعالى قيام كند و دشمنان خدا را بكشد
تا خداى تعالى خشنود گردد.
عبد العظيم گفت: اى سرورم چگونه مىداند
كه خداى تعالى خشنود گرديده است؟ فرمود: در قلبش رحمت مىافكند و چون به
مدينه درآيد لات و عزّى را بيرون كشيده و آن دو را بسوزاند.
روایت دوم:
حَدَّثَنَا
الصَّقْرُ بْنُ أَبِي دُلَفَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ
بْنَ عَلِيٍّ الرِّضَا علیه السلام يَقُولُ إِنَّ الْإِمَامَ بَعْدِي
ابْنِي عَلِيٌّ أَمْرُهُ أَمْرِي وَ قَوْلُهُ قَوْلِي وَ طَاعَتُهُ
طَاعَتِي وَ الْإِمَامُ بَعْدَهُ ابْنُهُ الْحَسَنُ أَمْرُهُ أَمْرُ
أَبِيهِ وَ قَوْلُهُ قَوْلُ أَبِيهِ وَ طَاعَتُهُ طَاعَةُ أَبِيهِ ثُمَّ
سَكَتَ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَنِ الْإِمَامُ بَعْدَ
الْحَسَنِ فَبَكَى ع بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنْ بَعْدِ
الْحَسَنِ ابْنَهُ الْقَائِمَ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرَ فَقُلْتُ لَهُ يَا
ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ سُمِّيَ الْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ يَقُومُ
بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ ارْتِدَادِ أَكْثَرِ الْقَائِلِينَ
بِإِمَامَتِهِ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ سُمِّيَ الْمُنْتَظَرَ قَالَ لِأَنَّ
لَهُ غَيْبَةً يَكْثُرُ أَيَّامُهَا وَ يَطُولُ أَمَدُهَا فَيَنْتَظِرُ
خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ الْمُرْتَابُونَ وَ يَسْتَهْزِئُ
بِذِكْرِهِ الْجَاحِدُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ وَ يَهْلِكُ
فِيهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهَا الْمُسْلِمُون
صقر
بن أبى دلف گويد: از امام جواد عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: امام پس از
من فرزندم علىّ است، دستور او دستور من و سخن او سخن من و طاعت او طاعت من
است و امام پس از او فرزندش حسن است، دستور او دستور پدرش و سخن او سخن
پدرش و طاعت او طاعت پدرش باشد، سپس سكوت كرد.
گفتم: اى فرزند رسول
خدا! امام پس از حسن كيست؟ او به شدّت گريست و سپس فرمود: پس از حسن فرزندش
قائم به حقّ امام منتظر است، گفتم: اى فرزند رسول خدا! چرا او را قائم
مىگويند؟ فرمود: زيرا او پس از آنكه يادش از بين برود و اكثر معتقدين به
امامتش مرتدّ شوند قيام مىكند، گفتم: چرا او را منتظر مىگويند؟ فرمود:
زيرا ايّام غيبتش زياد شود و مدّتش طولانى گردد و مخلصان در انتظار قيامش
باشند و شكّاكان انكارش كنند، و منكران يادش را استهزا كنند، و
تعيينكنندگان وقت ظهورش دروغ گويند، و شتابكنندگان در غيبت هلاك شوند، و
تسليمشوندگان در آن نجات يابند.