تشکر کردن ابزاری خوب ولی فراموش شده!
اغلب ما در جست وجوی یافتن اشتباهات انجام شده هستیم. آیا تاکنون برای شما
پیش آمده است که بررسی کنید چه کاری درست و مناسب انجام شده است؟ و اینکه
تاکنون چقدر از افراد برای انجام کار درستشان، حتی اگر رییس آنها نیستید،
تشکر کرده اید؟
اغلب ما در جست وجوی یافتن اشتباهات انجام شده هستیم. آیا تاکنون برای
شما پیش آمده است که بررسی کنید چه کاری درست و مناسب انجام شده است؟ و
اینکه تاکنون چقدر از افراد برای انجام کار درستشان، حتی اگر رییس آنها
نیستید، تشکر کرده اید؟
بسیاری
از ما در محیط کاری مان بابت انجام کار درست از دیگران تشکر نمی کنیم.
جالب اینکه تقریبا همه از جمله همکاران، مشتریان و حتی یک رییس، دوست دارند
اگر کاری را به درستی انجام دادند، به طور صادقانه از آنها قدردانی شود.
در این نوشتار، با هم مرور می کنیم چرا باید تشکر کنیم و چه ابزاری برای تشکر کردن مناسب تر است؟
چرا
تشکر کردن مهم است؟ دلایل متعددی وجود دارد که اهمیت تشکر کردن را به ما
گوشزد می کند. بدیهی است که افرادی که از آنها تشکر و قدردانی می شود، فکر
می کنند کار آنها مورد فراموشی قرار نگرفته است.
در این صورت فردی که
از او تشکر شده، خود را بیشتر درگیر کار می کند، تعهد بیشتری به گروه کاری
و شرکت خود دارد؛ زیرا که می داند در حال خلق یک تفاوت واقعی است. این
موضوع به خصوص برای سازمان هایی که برای دادن پاداش ها دارای محدودیت و
بودجه بندی هستند، خیلی مهم تر است.
تشکر صادقانه، به توسعه مناسب
روابط بین شما و همکاران کمک زیادی می کند. از جنبه های جالب «تشکر کردن»،
واکنش های هورمونی است که درون بدن ما اتفاق می افتد. تحقیقات نشان می دهد،
وقتی چیزی را که دوست داریم، می شنویم مغز ما شروع به ترشح دوپامین می
کند. دوپامین ماده ای است که در اثر ترشح آن در مغز، فرد احساس شادی، غرور،
رضایت و رفاه می کند.
تشکر کردن برای بهبود روابط در کار یک ضرورت
است. درک این موضوع نیز مهم است که در قبال انجام این کار، نباید توقعی از
افراد داشت. پس بهتر است بابت قدردانی و انرژی مثبتی که بابت این کار
دریافت می کنید، لذت ببرید!
موانع تشکر کردن: برای برخی افراد تشکر
کردن کاری دشوار است؛ اگر برای شما نیز این کار سخت به نظر می رسد، باید
دلایل و ریشه های این امر را شناسایی کنید. سعی کنید فرصت هایی را که می
توان از کارهای خوب دیگران تشکر کرد، از دست ندهید و پس از آن به صورت
رودررو، ارسال ایمیل، یک تماس تلفنی از آن فرد تشکر و قدردانی کنید.
چگونه
تاثیر تشکر کردن را بالا ببریم؟ همانقدر که قدردانی کردن مهم است، نحوه
ارائه آن اهمیت دارد. به هر میزانی که شما به یادماندنی تر و براساس
هوشمندی این کار را انجام دهید، یکپارچگی و تعلق خاطر افراد به شما، در
گروه کاری بالاتر می رود.
راهکارهای بهبود برای ارائه تشکری به یادماندنی و صادقانه را با هم مرور می کنیم:
۱
متفاوت باشید: احتمالا همه ما عباراتی شبیه به این را در پانویس های روسا
در گزارش هایی که به آنها ارائه می دهیم دیده ایم؛ «ملاحظه شد» یا
«متشکرم»؛ واژگانی تلگرافی! اما می توان جمله جایگزین نوشت:«نظم و دقت
گزارش خوب شما، روز مرا زیباتر کرد؛ موفق باشی!»؛ هنگامی که پیام تشکری
شبیه به این ارائه شود علاوه بر یک اثر مثبت بر فرد آن را به یادماندنی می
کند.
۲ اغلب اوقات تشکرکنید؛ با ارائه قدردانی صادقانه به اطرافیان می توانید به آنها نشان دهید چه چیزهایی برای شما مهم است.
این
موضوع به خصوص برای زمانی که شما نقش مسوول در گروه کاری خود دارید و تلاش
می کنید برای گروه کاری جدید خود چارچوب رفتاری و اخلاقی ترسیم کنید،
اهمیت بیشتری پیدا می کند.
سعی کنید در تعاملات خود نسبت ۳ به ۱ را
رعایت کنید. یعنی در ۴ تعامل، حداقل۳ مورد قدردانی و انتقال احساس مثبت به
افراد اتفاق بیفتد. این باعث می شود تا به تدریج افرادی خلاق و انعطاف پذیر
و با انگیزه مثبت در گروه خود داشته باشید.
۳ تشکر خود را در عمل
نشان دهید: سعی کنید راه هایی غیر از تشکر به صورت کلامی یا نوشتاری پیدا
کنید. به عنوان مثال می توانید از کسی که می خواهد مورد قدردانی قرار گیرد،
بخواهید به عنوان مربی به فرد جدیدی که وارد گروه شده، تخصص و روش کاری
خود را آموزش دهد؛ یا مسوولیت یک کارگروهی را به او واگذار کنید تا بتواند
توانایی مدیریتی خود را نشان دهد.
۴ متناسب با شخصیت افراد تشکر
کنید: هر فردی در گروه شما شخصیت مستقل و متفاوتی دارد؛ بنابراین روش تشکر
برای هر فردی به اقتضای شخصیت اوست. بعضی علاقه دارد در جمع از آنها
قدردانی شود؛ برخی دیگر قدردانی به طور خصوصی و بدون حضور دیگران را می
پسندد.
خیلی مهم است که قبل از تشکر، بدانید برای فرد مورد نظر، چه
روشی مناسب تر است. برای این کار از ابزار می توانید از نظریه نیازهای
انگیزشی سه گانه (که در همین ستون معرفی شد) استفاده کنید.
نکته مهم
استفاده از این ابزار، توجه به بلوغ فرهنگی افرادی است که با آنها در تعامل
هستیم. در بعضی از کشورها استفاده از این ابزار نشان دهنده تقویت کار تیمی
و ایجاد انگیزه است، اما برای برخی دیگر وقتی فردی تشکر می کند، افراد
تلقی می کنند که وی در موضع ضعف قرار گرفته است. بنابراین در استفاده از
این ابزار سطح فرهنگی مخاطبان را ارزیابی کنید.
قدرت تشكر كردن
برای رعایت نزاكت و احترام در محیط كار وقت نداریم. به راستی این رسوم
قدیمی به فراموشی سپرده شده است. از این ها گذشته چطور راضی می شوید، در
حالی كه وقت خود را به خوش مشربی می گذرانید؛ رقبای تان روز به روز پیشرفت
كنند.
مقاله ای كه در پیش رو دارید یك مؤعظه درباره بی توجهی به
قوانین اجتماعی نیست، بلكه این نوشتار برای به كار بردن اهرم های فراموش
شده در بازاریابی میباشد.
امروزه بهره گیری از ارزش های قدیمی عامل
مهمی برای رسیدن به موفقیت در بازاریابی است. بله دوستان عزیزم، گفتن
عبارت متشكرم به یك فرمول در رقابت تبدیل شده است.
عده كمی از مردم
هنوز هم چنین عباراتی را به زبان می آورند(طبق نظر سنجی ضوابط اخلاقی
لینوكس، از هر ده نفر، پنج نفر هیچ گاه تشكر نمی كنند)و این عده به دلیل به
كار بردن این جمله ی به ظاهر كوچك و کم اهمیت، به فرصت های زیادی دست پیدا
می كنند. هم چنین از طریق ارتباطات ایجاد شده توسط این جمله می توان به
فرصت های جدید شغلی نایل شد.
و این هم چند روش آسان، سریع و رایگان. به یاد داشته باشیدكه: هیچ گاه نباید قدرت تشكر را نادیده گرفت.
۱. اقدام به انجام برخی كارهای ابتكاری
در
نیویورك، یك مؤسسه ارتباطی، همه مشتریان خود را به یك جشن سالانه برای
تشكر كردن دعوت می كند. این واقعه ارتباط با مشتری نام دارد و در سالن
بزرگی با میزهای متعدد برگزار می شود. به این ترتیب شركت كنندگان امكان
صحبت با یكدیگر و تشكر دارند. در این میهمانی حدود ۴۰۰ مشتری تلفنی حضور
دارند. روی كوتایا، مدیر اجرایی Telx می گوید:”معمولاً این قبیل میهمانی ها
میلیون ها دلار درآمد به دنبال دارند”.
۲. رفتار گرم و صمیمی.
آخرین
دفعه ای كه یك یادداشت یا ایمیل تشكرآمیز نوشته یا دریافت كردید، چه زمانی
بوده است؟ منظورم متنی صرفاً برای قدردانی است و نه مقدمه ای برای درخواست
های بعدی.
مشتریان به چنین نكاتی دقت بسیار می كنند. می توانید با توجه به نوع شغل و فعالیت خود، متن نامه را صریح و بدون حاشیه انتخاب كنید.
جوزف
آنگوكو، مدیر یك آژانس در امور تهیه اجناس مد روز و زینتی در نیویورك
است. از نظر او یادداشت های تشكر، كلید حفظ روابط فردی هستند. اما ظاهر
یادداشت باید بیان گر نوع و چگونگی فعالیت های مؤسسات باشد. او به تازگی
تعداد زیادی كاغذ یادداشت سفارشی با یك حرف نشانه (monogram) شخصی تهیه
كرده است. رنگ پاكت نامه ها با كارتهای ویزیت شغل او جور در می آید. او می
گوید مردم در زندگی صنعتی، همان انتظاری را از یادداشت ها دارند كه از یك
دسته گل دارند. در دنیای امروز دست نوشته ها از اهمیت زیادی برخوردارند.
۳. زمان اهمیت بسیاری دارد.
از
طرف دیگر برای بیشتر شغل ها یك قدردانی تأثیرگذار بیش از آنكه مربوط به
هزینه یا خلاقیت باشد فقط به بجا آوردن اصول اخلاقی ارتباط پیدا می كند.
دریافت یك یادداشت یا یك ایمیل بلافاصله پس از انجام كار (مثلا” پس از گذشت
۴۸ ساعت) بیش از یك تیتر از پیش نوشته شده خشك و بی احساس، اهمیت دارد.
۴.راه های قدردانی و تعریف كردن از افراد را بیاموزید.
اگر
می خواهید از موضوعی تشكر كنید كه تأثیر بسیار زیادی در بهبود فعالیت های
شما داشته است از افعال سوم شخص استفاده كنید. این ارتباط باعث تشویق
گیرنده پیغام می شود. یك گروه غیر انتفاعی به نام “هدیه ای برای تعلیم” در
اورلاندو، مدارس رایگانی در فلوریدای مركزی احداث می كند. در پنج سال گذشته
این گروه مبلغی به ارزش ۹ میلیون دلار به ۲۷۸ مدرسه كمك كرده است. كیلن
پترین، مبلغ سابق گروه، می گوید تنها چیزی كه ما از آموزگاران می خواهیم،
نوشتن یادداشت های تشكر آمیز است. دریافت این یادداشت ها، بزرگترین موفقیت
ما است. این نظر فقط به جمعیت های غیر انتفاعی محدود نمی شود. به تعریفاتی
فكر كنید كه مشتریان، كاركنان و فروشندگان ابراز می كنند.
۵.علاوه بر پیغام های قدردانی، مطالب با ارزش دیگر را نیز برای مشتریان خود بفرستید.
الكس
رامسی، مدیر مؤسسه جهانی Lodestar یك مؤسسه مشاوره شغلی در دالاس می گوید
“ما پرونده های مقالات نوشته شده یا هر آنچه به موقعیت شغلی ما مربوط باشد
نگهداری می كنیم و اینها را برای مشتریان خاص یا علاقمندان خود می فرستیم”.
هر چه كه توجه شما را به خود جلب می كند از گزارش ها گرفته تا توضیحات
صنعتی یا مسائل مربوط به مؤسسات رقیب را در موقعیت مناسب برای مشتری
بفرستید. مطمئن شوید همه اینها را به موقع می فرستید اما حتی اگر مشتری
قبلاَ آن را دیده باشد قطعاَ از توجه شما به علایقش قدردانی خواهد كرد.
۶.سعی كنید مطالبی بفرستید كه تأثیر زیادی داشته باشد.
در
Suredeposit یك شركت در لیوینگستون، كه مدیر امنیتی خانه های اجاره ای
برای صاحبان املاك است، مشتریان و فروشندگان در روز ولنتاین از هم تشكر می
كنند. نینا دیتریش سخنگوی این مركز می گوید:” این بهترین زمان برای برگزاری
این مراسم می باشد زیرا تعطیلات به پایان رسیده و همه چیز آرام است.”
امسال این مركز، هدایایی برای مؤسسات تولیدكننده آدامس فرستاد!
۷.از روش های عجیب و خارق العاده استفاده كنید.
روش
دیگری كه شما را در خاطر مشتریان زنده نگاه می دارد، استفاده از هدایای
خاص و غیر معمول است. جودی كتس، مدیر یك مؤسسه انتشاراتی در نیویورك،
یادداشت های تشكرآمیز همراه با گنجشك های اسباب بازی مخملی می فرستد. او می
گوید: همه مشتریان ما یك گنجشك اسباب بازی هدیه می گیرند. افراد با دیدن
آنها واقعاَ هیجان زده می شوند. به كار بردن این روش تغییر زیادی در شغل من
ایجاد كرده است.
۸.از كاركنان خود قدردانی كنید.
ابراز
قدردانی، نسبت به كاركنان مزایای زیادی در بر خواهد داشت. با این روش شما
در كارمندان خود وفاداری (همه ما می دانیم كه تغییر كاركنان چه میزان وقت و
پول تلف می كند) ایجاد می كنید. علاوه بر این تولید را افزایش می دهید كه
این امر به نوبه ی خود موجب رضایت مشتری می شود. بنا به نظرسنجی عمومی
Maritz تا كنون عده كمی از مدیران به این مسأله توجه كرده اند. تنها ۱۰%
كارمندان، ناظرانی داشته اند كه روزانه به خاطر كارشان از آنها تشكر كرده
اند. ۵۵% كارمندان می گویند كه هیچ گاه از آنها تشكر نشده یا به ندرت یا
گاه گاه از آنها قدردانی شده است.
۹.از مشتریانی كه از شما انتقاد می كنند تشكر كنید.
تحقیقات
نشان می دهد كه اكثر مشتریان ناراضی می توانند به خود زحمت انتقاد كردن
ندهند و به سادگی كیف هایشان را در جیب گذاشته، به جای دیگر بروند. یعنی
شكایت ها و انتقادات مشتریان، هدایایی است كه نكات قابل توجه را گوشزد می
كنند. گالاقر مشاور آموزشی HR در لس آنجلس می گوید:” یك مشتری ناراضی هنوز
می خواهد با شما ارتباط شغلی داشته باشد. در حقیقت او با این رفتار از شما
می خواهد مشكل را رفع كنید. بنابراین از او به خاطر این فرصت دوباره تشكر
كرده، همه تلاش خود را برای راضی نگه داشتن او به كار گیرید.”
۱۰.به اندازه خدمت افراد از آنها تشكر كنید.
اگر
كسی شغل مهمی را به شما پیشنهاد می دهد یا درآمد بالای شما نتیجه فعالیت
های اوست، می توانید او را به شام دعوت كرده یا بلیط های یك مسابقه ی
ورزشی را به او بدهید. با توجه به نوع رابطه می توانید او را به یك
گردهمایی تفریحی دعوت كنید. در عین حال سعی كنید پس از تشكر، هیچ انتظاری
نداشته باشید و به طور آشكار به تبلیغ فعالیت های خود نپردازید، زیرا با
این كار مشتری را فراری می دهید. البته معنی مهم با توجه به نوع محصولات و
قیمت ها تغییر می كند. روت فرمن، نویسنده آزاد و متصدی امور تبلیغات در
لاس وگاس، به تمام كسانی كه حداقل ۵۰۰$ از او خرید كرده اند؛ هدایایی می
فرستد. او می گوید: من با فرستادن این هدایا هیچ انتظاری ندارم، اما می
دانم رابطه ای صمیمی بین ما ایجاد می شود. یك تشكر كوچك می تواند شامل یك
كارت با دستخط او حاوی جمله از شما بسیار متشكرم باشد.
۱۱.احساس قدرت
گفتن
متشكرم، ساده یا پیچیده با ایمیل یا با پست معمولی همواره مؤثر است. تنها
زمانی عمل می كند كه از ته دل قدردان باشید. ویلیام آرودا یك مشاور شغلی در
نیویورك می گوید: تشكر كردن نیاز به صداقت و قدرت دارد.