سایپا 131 SE پایه گازسوز
معرفی خودرو
سایپا 131 در واقع فیس لیفت ( نمونه ی تغییر یافته ) خودروی سایپا صبا یا
همان کیا پراید است.این خودرو در بخش سپر جلو تغییراتی یافته و راهنما ها
از سپر جلو به چراغ های جلو انتقال یافته و به جای آن پروژکتور قابل سفارش
است.قوای فنی همانند قبل 1300 سی سی با قدرت 63 اسب بخار است و مصرف
میانگین سوخت 8.8 لیتر است که هم اکنون در برابر خودرو های هم کلاس خودش
بسیار بالاست.
هم اکنون به صورت استاندارد در سایپا 131 ایموبیلایزر وجود دارد و کیسه
مشخصات مهم
حجم موتور | 1323 |
تعداد سیلندرها | 4 |
آرایش قرار گیری سیلندرها | خطی مستقیم |
حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) | 63 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) | 103 نیوتون متر در 2500 دور در دقیقه |
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) | موتور جلو دیفرانسیل جلو |
نوع جعبه دنده | جعبه دنده دستی |
تعداد دنده (جلو) | 5 |
حداکثر سرعت | 170 |
شتاب 0 الی 100 (برحسب ثانیه) | 14.5 |
سیکل ترکیبی مصرف سوخت | 7 لیتر در 100 کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 2 |
طرح افزايش راندمان حجمي موتورهاي احتراق داخلي با استفاده از سوپاپهاي متداخل
نويسندگان:
[ اميرهوشنگ چگيني ] – استاديار دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي
[ رزاق بلوري افشار ] – كارشناس دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي
خلاصه مقاله:
هددف اصلي اين پروژه افزايش راندمان
حجمي در موتورهاي احتراق داخلي مي باشد كه توسط سوپاپهاي متداخل طراحي،
ساخته و آزمايش شده است. يكي از ويژگي هاي اين طرح قابل اجرا بودن آن بر
روي موتورهاي موجود با طراحي قديمي مي باشد كه با اندك تغييراتي در مكانيزم
حركت سوپاپها مي توان به تنفس بهتر موتور كه معمولا در دورهاي بالا مطرح
است دست يافت. اين طرح ابتدا بر روي يك موتور تك سيلندر انجام شد كه از
لحاظ طراحي مكانيزم و اجزاء متشكله نتيجه مثبت گرفته شد، ولي به دليل حجم
كوچك و قدرت كم موتور اندازه گيري پارامترهاي موتور با دقت لازم امكان پذير
نگرديد. در فاز دوم، اين طرح بر روي يك موتور چهار زمانه بنزيني چهار
سيلندر كه داراي سر سيلندر و سوپاپ از نوع F است به اجزا درآمد. انجام
تغييرات پيشنهادي طرح مستلزم افزايش كورس سوپاپ است كه پس از بررسي طرحهاي
متعدد، اين نياز با تغييرات در ميل بادامك به اجرا در آمده است.
نتايج به دست آمده مؤيد افزايش راندمان حجمي در دورهاي بالا است كه به
صورت كاهش شيب منحني راندمان حجمي نسبت به دور نشان داده شده است كه مي
توان به راندمان حجمي نسبتا بالا در محدوده وسيع تري از دور موتور اشاره
نمود. البته همانطور كه انتظار مي رفت در دورهاي پايين اين طراحي باعث
افزايش مصزف سوخت مي گردد كه با اضافه نمودن مكانيزم فعال و يا غيرفعال
نمودن سوپاپ اضافي مي توان طراحي اين مكانيزم و همين طور مسائل ديناميكي و
حرارتي آن را به عنوان پروژه هاي آتي مطرح نمود.